Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 04 januari 2000

Vacante betrekkingen van auditeur-generaal van financiën bij de Administratie van fiscale zaken van het Ministerie van Financiën. - Oproep tot kandidaten Twee betrekkingen van auditeur-generaal van financiën bij de Administratie van f(...) Kunnen benoemd worden tot die graad : - de rijksambtenaren die titularis zijn van een graad van(...)

bron
ministerie van financien
numac
1999003597
pub.
04/01/2000
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

MINISTERIE VAN FINANCIEN


Vacante betrekkingen van auditeur-generaal van financiën (rang 15) bij de Administratie van fiscale zaken van het Ministerie van Financiën. - Oproep tot kandidaten Twee betrekkingen van auditeur-generaal van financiën bij de Administratie van fiscale zaken van het Ministerie van Financiën zijn te begeven.

Kunnen benoemd worden tot die graad : - de rijksambtenaren die titularis zijn van een graad van rang 15; - de ambtenaren van het ministerie waar de betrekking te begeven is, die titularis zijn van een graad van rang 13 en die ten minste één jaar graadanciënniteit en twaalf jaar anciënniteit in niveau 1 tellen.

De ambtenaren die een graad van rang 15 van de instellingen van openbaar nut bekleden waarop het koninklijk besluit van 16 juli 1998 betreffende de mobiliteit van het personeel van sommige overheidsdiensten van toepassing werd verklaard, kunnen eveneens benoemd worden in de vacante betrekkingen.

De vereiste voorwaarden om zich kandidaat te stellen moeten vervuld zijn op datum van 1 oktober 1999.

Beschrijving van de functie : 1. Bevoegdheid van de Administratie van fiscale zaken De Administratie van fiscale zaken vervult de volgende opdrachten : 1) prospectieve studies van de fiscaliteit in het raam van de richtlijnen van de Minister van Financiën;2) samen met de Studie- en documentatiedienst van het Algemeen Secretariaat, de studie van de invloed van de fiscaliteit op de algemene economie en in sommige bepaalde economische sectoren;3) de studie van de sociale aspecten van de fiscaliteit;4) de harmonisering van de fiscale stelsels op nationaal en internationaal vlak;5) de coördinatie van de wettelijke en reglementaire bepalingen inzake fiscaliteit en van de algemene toepassingsmaatregelen;6) het bijstaan van de Minister en van de fiscale administraties in de contacten naar buiten uit op het fiscaal vlak, onder meer in het raam van de parlementaire werkzaamheden, de betrekkingen met de sociale partners en de beroepsorganisaties en, meer algemeen, in alle publieke relaties. Een protocol m.b.t. de centralisatie van het fiscaal wetgevend werk bij de Administratie van fiscale zaken en tot vastlegging van de regels voor de samenwerking tussen de Administratie van fiscale zaken en de fiscale uitvoeringsadministraties is in voege getreden op 1 november 1998.

In overeenstemming met haar basisopdracht, oefent de Administratie van fiscale zaken haar wetgevende taak uit, zij doet zulks in nauw overleg met de fiscale uitvoeringsadministraties.

Tot de bevoegdheden en de verantwoordelijkheid van de Administratie van fiscale zaken behoren inzonderheid de inhoudelijke aspecten en de vorm van voorontwerpen van de wet, wetsontwerpen en wetsvoorstellen, het opvolgen van de parlementaire werkzaamheden, de onderhandelingen van overeenkomsten, verdragen en akkoorden, de voorstellen van richtlijn, de werkzaamheden met betrekking tot de fiscale wetgevingen en de niet-fiscale wetgevingen met fiscale gevolgen. 2. Bevoegdheid van de Adjunct-administrateur-generaal van de belastingen Behalve zijn functies van bestuur van de Administratie van fiscale zaken, wordt de Adjunct-administrateur-generaal van de belastingen door het Organiek Reglement belast met de coördinatie van de strijd tegen de fiscale fraude. In het kader van deze opdracht : - zit hij het Vast Comité voor de Strijd tegen de Fiscale Fraude voor; - coördineert hij de werkmethoden, de strategieën en de acties van de fiscale administraties; - coördineert hij de vestiging en de invordering van de belastingen op het vlak van de internationale samenwerking; - hoort en raadpleegt hij het personeel en de representatieve vakorganisaties van bedoeld personeel indien hij zulks nodig acht; - is hij belast met de interne en de externe communicatie.

Hij beschikt verder over een Task Force met als opdracht de voorbereiding en coördinatie van gerichte acties op het vlak van de strijd tegen de fiscale fraude. 3. Bevoegdheid van de te benoemen auditeurs-generaal De auditeurs-generaal, te benoemen in de vacante betrekkingen, zullen worden belast met de leiding van de sector binnen de Administratie van fiscale zaken die met betrekking tot de inkomstenbelastingen (en dit zowel voor de technische aspecten inzake personenbelasting, vennootschapsbelasting, rechtspersonenbelasting en belasting der niet-inwoners, als inzake de procedureregels betreffende de vestiging van de belastingen) instaan voor de wetgevende taken die tot de bevoegdheid en de verantwoordelijkheid van die administratie behoren. Zij staan bovendien de Adjunct-administrateur-generaal van de belastingen bij in de strijd tegen de fiscale fraude en in de coördinatie van de werkmethoden, de strategieën en de acties van de fiscale administraties. Zij volgen tevens de niet-fiscale wetgevingen van zeer nabij teneinde tijdig met de weerslag ervan op de inkomstenbelastingen rekening te kunnen houden.

Gewenste eigenschappen van de kandidaten : A. voldoende vertrouwd zijn met het wetgevend werk in al zijn facetten, met de werking en de doelstellingen van het Vast Comité voor de Strijd tegen de Fiscale Fraude en met de samenwerking met ambtenaren van andere administraties en departementen; - een globaal inzicht hebben in de fiscaliteit en ruime belangstelling voor informatisering en moderne beheersmethoden; - degelijk inzicht hebben in de grote ontwikkelingen waarmee de belastingadministraties worden geconfronteerd en in de krachtlijnen van de herstructurering van de fiscale administraties in het bijzonder; - degelijke kennis hebben van de structuur, de organisatie en de werking van de fiscale administraties en inzonderheid een uitgebreide kennis inzake de materies en procedures eigen aan de administraties die tussenkomen in of instaan voor de vestiging van de inkomstenbelastingen;

B. verantwoordelijkheidszin en zin voor initiatief, aangescherpt met een kritische geest; - positieve ingesteldheid tegenover veranderingen in het algemeen en tegenover wijzigingen binnen de werkomgeving (andere werkmethodes, interne en externe audit) in het bijzonder; - zin voor overleg en communicatie, zowel met de onmiddellijke medewerkers als met andere administraties en departementen, om goede en kwaliteitsvolle contacten te kunnen onderhouden; - een werkelijke beschikbaarheid, gezien de aard van het werk, vergaderingen, seminaries, enz; - aanleg voor management (over gezag en overtuigingskracht beschikken, leiding kunnen geven, beslissingen kunnen nemen, beoordelingsvermogen bezitten) en voor beheer (te bereiken doelstellingen en resultaten bepalen, prioriteiten vastleggen en gedragslijn uittekenen, resultaten beoordelen), over organisatie- en coördinatievermogen beschikken (duidelijke richtlijnen kunnen uitvaardigen en impulsen kunnen geven); - een goede motivatie om : - als leidinggevend ambtenaar nieuwe werkmethodes te ontwikkelen die vooral gericht zijn op kwaliteitsverbetering; - werkgroepen te animeren op een dynamische manier; - permanente bijscholing te ontwikkelen op diverse gebieden; - te ijveren voor interne en externe communicatie en organisatietalent om : - conceptueel en strategisch te kunnen denken; - de genomen beslissingen efficiënt te kunnen implementeren; - een groepsgeest te ontwikkelen; - als vertegenwoordiger van de administratie in diverse fora beschikken over een constructieve en creatieve geest.

De belangstellende kandidaten worden verzocht hun kandidaatstelling per ter post aangetekende brief te richten aan de Heer Secretaris-generaal van het Ministerie van Financiën, Wetstraat 14, te 1000 Brussel, binnen een termijn van tien werkdagen die ingaat op de eerste werkdag volgend op de publicatie van dit bericht in het Belgisch Staatsblad (poststempel geldt als bewijs).

In de sollicitatiebrief moeten worden vermeld : de datum, de naam, voornamen en graad van de gegadigde, en het Ministerie of Instelling van openbaar nut waaronder hij ressorteert.

Ontvangst zal gemeld worden van de kandidaatstellingen.

De Minister, D. Reynders.

^