Etaamb.openjustice.be
Samenwerkingsakkoord van 22 maart 2024
gepubliceerd op 26 maart 2024

**** tot wijziging van het **** van 6 december 2018 tussen de Federale Staat, het **** ****, het **** ****, het ****-**** Gewest en de **** **** houdende uitvoering van het **** van 2 februari 2018 tussen de Federale Staat, het **** ****, het **** ****, het ****-**** Gewest en de **** **** met betrekking tot de coördinatie tussen het beleid inzake de toelatingen tot arbeid en het beleid inzake de verblijfsvergunningen en inzake de normen betreffende de tewerkstelling en het verblijf van buitenlandse arbeidskrachten

bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
numac
2024002652
pub.
26/03/2024
prom.
22/03/2024
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

22 MAART 2024. - **** tot wijziging van het **** van 6 december 2018 tussen de **** Staat, het **** ****, het **** ****, het ****-**** **** en de **** Gemeenschap houdende uitvoering van het **** van 2 februari 2018 tussen de **** Staat, het **** ****, het **** ****, het ****-**** **** en de **** Gemeenschap met betrekking tot de coördinatie tussen het beleid inzake de toelatingen tot arbeid en het beleid inzake de verblijfsvergunningen en inzake de normen betreffende de tewerkstelling en het verblijf van buitenlandse arbeidskrachten


VERSLAG AAN DE KONING ****, ****. ALGEMENE COMMENTAAR 1. Doelstelling van het **** **** de bijzondere wet met betrekking tot de zesde **** van 6 januari 2014 (****.S., 31 januari 2014), die in werking trad op 1 juli 2014, zijn de bevoegdheden inzake de tewerkstelling van buitenlandse werknemers overgedragen aan de ****. **** reglementering inzake de toegang tot werk naar gelang van de **** van de betrokken personen en ook de regels inzake de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen blijven evenwel een federale bevoegdheid.

Artikel 92bis van de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot hervorming der instellingen (hierna: "****"), verplicht in zijn paragrafen 1 en 3, ****), de **** **** en de **** een **** af te sluiten voor het coördineren van het beleid inzake de toelatingen tot arbeid en het beleid inzake de verblijfsvergunningen en inzake de normen betreffende de tewerkstelling van buitenlandse arbeidskrachten.

Bovendien staat artikel 92bis, paragraaf 1, derde lid, van de **** toe, dat een ****, dat de vereiste instemming heeft gekregen, bepaalt dat zijn toepassing wordt gegarandeerd door uitvoeringsbesluiten die uitwerking hebben zonder dat de parlementaire instemming is vereist.

Op 2 februari 2018 hebben de **** Staat, de **** en de **** **** een **** gesloten over het coördineren van het beleid inzake **** en het beleid inzake verblijfsvergunningen en inzake de regels betreffende de tewerkstelling van buitenlandse werknemers (hierna: "**** van 2 februari 2018"). **** akkoord is een gedeeltelijke omzetting van richtlijn 2011/98/**** van het **** **** en de **** van 13 december 2011 betreffende de gecombineerde aanvraagprocedure voor een gecombineerde vergunning voor onderdanen van derde landen om te verblijven en te werken op het grondgebied van een lidstaat, alsmede inzake een gemeenschappelijk pakket rechten voor werknemers uit derde landen die legaal in een lidstaat verblijven (hierna: "richtlijn 2011/98/****"). **** is overigens van toepassing op alle aanvragen voor een machtiging tot verblijf ingediend met het oog op werk voor een periode van meer dan negentig dagen, die op **** niveau de oprichting van de gecombineerde procedure vereisen met inbegrip van de aanvragen ingediend op grond van andere **** richtlijnen op het gebied van de economische migratie. Artikel 1, paragraaf 2, eerste lid, van het **** van 2 februari 2018 bepaalt immers: "**** **** is van toepassing op de richtlijnen die zijn uitgevaardigd op grond van artikel 79, lid 2, ****) en ****), van het **** betreffende de werking van de **** Unie, wanneer ze de voorwaarden voor toegang en verblijf van de onderdanen van derde landen met het oog op een tewerkstelling gedurende meer dan negentig dagen bepalen, en wanneer ze de invoering van één enkele procedure op het **** niveau noodzakelijk maken. ». Artikel 1, paragraaf 2, tweede lid, zegt: "De partijen kunnen, met een **** zoals voorgeschreven bij artikel 92bis, § 1, derde lid, van de bijzondere wet, de bijzondere bepalingen voor de uitvoering van dit akkoord die van toepassing zijn op deze richtlijnen vaststellen".

**** **** van 6 december 2018 voorziet dus in de bijzondere uitvoeringsbepalingen van het **** van 2 februari 2018.

Voor de volgende categorieën van werknemers worden in specifieke bepalingen voorzien zoals bepaald door verschillende **** richtlijnen: hooggekwalificeerde werknemer in het kader van de **** kaart, seizoenarbeiders, binnen een onderneming overgeplaatste werknemers, onderzoekers verbonden met een **** met een erkende ****, stagiairs en vrijwilligers. 2. **** (****) 2021/1883 De **** 2009/50/EG inzake hooggekwalificeerde werknemers werd recent ingetrokken en vervangen door de **** (****) 2021/1883 van het **** **** en de **** van 20 oktober 2021 betreffende de voorwaarden voor toegang en verblijf van onderdanen van derde landen met het oog op een hooggekwalificeerde baan, en tot intrekking van **** 2009/50/EG van de **** (****, ****382/1 van 28/10/2021, ****.1).

**** richtlijn heeft tot doel een aantrekkelijkere en **** **** regeling voor hooggekwalificeerde werknemers uit derde landen vast te stellen, de aanpak van de **** om dergelijke hooggekwalificeerde werknemers aan te trekken verder te harmoniseren en de **** blauwe kaart op dat vlak het belangrijkste instrument te maken, met snellere procedures, soepelere en **** **** en uitgebreidere rechten, waaronder **** mobiliteit binnen de ****. 3. Wijzigingen van het **** **** bepalingen van het **** moeten aangepast worden om in overeenstemming te zijn met de nieuwe richtlijn 2021/1883.Het huidig ontwerp heeft tot doel de nodige wijzigingen van het akkoord te voorzien.

Hiertoe worden de bepalingen van titel ****, hoofdstuk ****, van het **** waar nodig aangepast.

**** bepalingen eveneens worden ingevoegd om de **** regelgeving in overeenstemming te brengen met de bepalingen van de richtlijnen die bij dit **** worden omgezet.

Daarnaast worden een aantal materiële foutjes verbeterd doorheen de tekst.

****. ARTIKELSGEWIJZE COMMENTAAR : Artikel 1 **** **** van 6 december 2018 vormde reeds een wetgevende tekst die gedeeltelijk de oude richtlijn 2009/50/EG van de **** betreffende de voorwaarden voor toegang en verblijf van onderdanen van derde landen met het oog op een hooggekwalificeerde baan omzette. Artikel 32 van deze richtlijn eiste van de lidstaten dat een duidelijke verwijzing naar de richtlijn wordt opgenomen in de wetgevende teksten die de richtlijn beogen om te zetten.

Overeenkomstig de beginselen van de **** is de vermelding van de omgezette **** richtlijnen dan ook voorzien in het eerste artikel van het ****.

**** richtlijn 2009/50/EG wordt echter ingetrokken door de richtlijn 2021/1883 die nieuwe bepalingen voorziet inzake de toegang en verblijf van onderdanen van derde landen met het oog op hooggekwalificeerde baan en eveneens in een verplichte vermelding voorziet (artikel 31, § 1, tweede alinea). Artikel 1 van het **** wordt daarom geactualiseerd waarbij de verwijzing naar de oude richtlijn 2009/50/EG vervangen wordt door een verwijzing naar de nieuwe richtlijn 2021/1883.

**** op het beginsel van chronologische volgorde worden de bepalingen onder het eerste streepje tot en met het vierde streepje volledig vervangen door een chronologische opsomming. Deze werkwijze maakt het tegelijk mogelijk om de oude typografische opsomming te vervangen door een numerieke opsomming die de identificatie van de onderdelen van de opsomming vergemakkelijkt.

Artikel 2 Artikel 2, 1° wordt aangepast aan de terugtrekking van het Verenigd Koninkrijk uit de **** Unie.

Artikel 2, 2° wordt aangevuld om te verduidelijken dat naast de lidstaten van de **** Unie, de lidstaten van de **** Economische ****, met name ********, **** en ****, alsook **** niet als derde landen worden beschouwd voor de toepassing van dit ****.

**** landen worden ook niet beschouwd als lidstaten van de **** Unie, zij vallen buiten het toepassingsgebied van de richtlijnen.

Artikel 3 Er wordt een nieuw artikel 3/1 in het **** ingevoegd om de werknemers die onder de toepassing van dit **** vallen, sneller aan de slag te kunnen laten gaan bij de **** werkgever. Voorheen mocht de werknemer pas beginnen werken van zodra deze zich bij de gemeente had aangemeld met de positieve beslissing tot toekenning van de gecombineerde **** bedoeld in dit **** (te weten: de bijlage 46) en op basis hiervan een voorlopig **** had ontvangen.

**** administratieve barrières weg te werken, wordt het de werknemer bedoeld in dit **** nu toegestaan om al te beginnen werken met de bijlage 46 en dit voor een periode van maximaal 90 dagen na aankomst in ****.

**** nieuwe bepaling van artikel 3/1 doet geen afbreuk aan de wetgeving inzake toegang tot het grondgebied **** het verblijf, waaronder artikel 12 van de wet van 15 december 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/1980 pub. 20/12/2007 numac 2007000992 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 15/12/1980 pub. 12/04/2012 numac 2012000231 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten op basis waarvan de onderdaan van een derde land zich binnen 8 werkdagen aanmeldt bij het gemeentebestuur in het kader van een lang verblijf.

Artikel 4 **** **** van 6 december 2018 voert het **** van 2 februari 2018 uit voor wat betreft bijzondere modaliteiten (artikel 1, § 2, tweede lid van het **** 2 februari 2018). Dit uitvoerend karakter maakt het **** van 6 december 2018, behoudens uitdrukkelijke uitzondering, onderhevig aan de rechtsregels vastgelegd in het **** van 2 februari 2018. Artikel 25 § 4 bepaalt dat wanneer er geen enkele beslissing wordt genomen binnen de ****, de toelating tot arbeid en de machtiging tot verblijf wordt beschouwd als toegekend. **** algemeen principe van automatische positieve beslissing **** door zijn brede toepassing in het **** van 6 december 2018 echter in tegen de rechtspraak van het Hof van **** in het arrest "****" (**** 27 juni 2018, ****-246/17, ****:****:****:2018:499, `****') waarin het **** oordeelde dat de verplichte ambtshalve afgifte van een **** wanneer de voorgeschreven termijn wordt overschreden, zonder dat eerst wordt vastgesteld dat die persoon daadwerkelijk voldoet aan de voorwaarden om in overeenstemming met het **** in het **** te verblijven, het **** schendt.

Artikel 5 **** **** van 6 december 2018 voert het **** van 2 februari 2018 uit voor wat betreft bijzondere modaliteiten (artikel 1, § 2, tweede lid van het **** 2 februari 2018). Dit uitvoerend karakter maakt het **** van 6 december 2018, behoudens uitdrukkelijke uitzondering, onderhevig aan de rechtsregels vastgelegd in het **** van 2 februari 2018. Artikel 36 § 2 van het **** van 2 februari 2018 stelt dat indien de onderdaan van een derde land niet meer toegelaten is tot arbeid, zijn verblijf van rechtswege eindigt negentig dagen na het einde van de toelating tot arbeid. Het tijdelijk karakter verbonden aan het **** van sommige categorieën opgenomen bij dit **** druist echter in tegen deze van rechtswege verlenging van het verblijf. Zo zijn seizoenarbeiders volgens de **** richtlijn verplicht terug te keren na de seizoenarbeid verricht te hebben in **** en moeten binnen een onderneming overgeplaatste personen tijdens het volledige verblijf in **** met een in het buitenland gevestigde werkgever verbonden blijven.

Daarom voorziet het nieuwe artikel 5/2 voortaan in de expliciet afwijking van het principe uit artikel 36 § 2, tenzij de **** anders bepaalt.

Artikelen 6 en 7 De wijzigingen in artikelen 6 en 7 beogen allebei de bepalingen van het **** van 6 december 2018 in overeenstemming te brengen met de betrokken **** richtlijnen.

Voor verscheidene categorieën wordt in de toepasselijke richtlijnen bepaald dat de kennisgeving mee inbegrepen dient te worden in de respectievelijke ****. Om deze reden bepaalt het nieuwe artikel 5/3 dat de kennisgeving eveneens binnen de vastgelegde **** moet plaatsvinden aan de onderdaan van het derde land, om te garanderen dat de autoriteiten de aanvrager overeenkomstig de **** van het **** recht schriftelijk tijdig in kennis stellen van dit besluit.

Zo voorziet artikel 18 § 1 van de richtlijn 2014/36/**** van het **** **** en de **** van 26 februari 2014 betreffende de voorwaarden voor toegang en verblijf van onderdanen van derde landen met het oog op tewerkstelling als seizoenarbeider in een termijn van maximaal 90 dagen voor de kennisgeving aan de seizoenarbeider van een besluit over de aanvraag voor een vergunning met het oog op seizoenarbeid.

Voor de binnen een onderneming overplaatste persoon wordt dit voorzien in artikel 15 § 1 van de richtlijn 2014/66, voor de onderzoeker, stagiair en vrijwilliger in artikel 34 § 1 van de richtlijn 2016/801, voor de onderzoeker in lange-**** in artikel 29 § 2, ****) van de richtlijn 2016/801, voor de houder van een **** blauwe kaart in artikel 11 § 1 van de richtlijn 2021/1883 en voor de houder van een **** blauwe kaart in lange-**** in artikel 21, § 9, tweede lid van de richtlijn 2021/1883.

In dezelfde betrokken **** richtlijnen wordt eveneens de toegang tot informatie bepaald, waarbij de bevoegde autoriteiten zowel een passieve (op verzoek) als een actieve informatieplicht dienen te vervullen.

Om deze reden schrijft het nieuwe artikel 5/4 de verplichting in ten aanzien van de betrokken bevoegde overheden om de informatie over alle bewijsstukken die bij een aanvraag moeten worden gevoegd en over toegang en verblijf, waaronder de rechten en plichten en de procedurele waarborgen, gemakkelijk toegankelijk te maken voor de onderdaan van een derde land en de aanvrager.

**** bepaalt artikel 11 § 1 van de richtlijn 2014/36 voor de seizoenarbeiders bijvoorbeeld dat de lidstaten informatie over alle bewijsstukken die bij een aanvraag moeten worden gevoegd en over toegang en verblijf, waaronder de rechten en plichten en de procedurele waarborgen van de seizoenarbeider gemakkelijk toegankelijk maken voor de aanvragers.

Voor de binnen een onderneming overplaatste persoon wordt dit voorzien in artikel 10 § 1 van de richtlijn 2014/66, voor de onderzoeker, stagiair en vrijwilliger in artikel 35 van de richtlijn 2016/801 en voor de houder van een **** blauwe kaart in artikel 24 van de richtlijn 2021/1883.

Artikel 8 De definities met betrekking tot de procedure van de **** Blauwe **** worden gewijzigd en uitgebreid om deze in overeenstemming te brengen met de bepalingen uit de richtlijn 2021/1883.

In de definitie van **** **** Kaart wordt "en werken" toegevoegd vermits het **** om een vergunning die middels de gecombineerde aanvraagprocedure wordt afgeleverd en aldus zowel de machtiging tot verblijf als de toelating tot arbeid bevat.

**** artikel wordt aangevuld met de definitie van de "erkende werkgever", dewelke door de bevoegde regionale overheden **** zal uitgewerkt worden in hun wetgeving.

**** bepaling onder 2° van de **** schrapt het overbodige woord "van" in de **** versie.

Artikel 9 **** **** beoogt vooreerst het overbodige woord "kan" te schrappen uit de **** versie.

Paragraaf 2 wordt vervangen om deze in overeenstemming te brengen met artikel 21 § 1 en 21 § 3 van de richtlijn. Zo wordt de periode van 18 maanden dat de onderdaan van een derde land reeds in de eerste lidstaat moet verbleven hebben, verkort naar 12 maanden overeenkomstig artikel 21 § 1 van de richtlijn en dient deze aanvraag zo snel mogelijk maar ten laatste binnen één maand in **** als tweede lidstaat ingediend worden overeenkomstig artikel 21, § 3, alinea 1 van de richtlijn.

Voor wat betreft de **** om te beginnen werken, wordt in nieuwe paragraaf 2 een termijn van 30 dagen ingeschreven overeenkomstig artikel 21, § 3, alinea 2 van de richtlijn. **** **** is enkel van toepassing op de houder van een **** blauwe kaart uit paragraaf 2. In paragraaf 1 wordt eveneens verduidelijkt dat voor de onderdanen van een derde land die een eerste aanvraag indienen, een **** geldt tot en met een beslissing over de aanvraag.

Artikel 10 Artikel 9 van het **** wordt gewijzigd aan de nieuwe **** voorzien in de richtlijn 2021/1883 en wordt hiertoe in paragrafen onderverdeeld.

Zo moet een beslissing in het kader van een aanvraag tot machtiging tot verblijf met het oog op een hooggekwalificeerde baan in het kader van lange-**** binnen de 30 dagen worden genomen, overeenkomstig artikel 21, § 9, tweede lid van de richtlijn 2021/1883.

Deze termijn kan verlengd worden indien nodig overeenkomstig artikel 21, § 9, derde lid van de richtlijn 2021/1883. **** bevoegde overheid die zich genoodzaakt ziet de termijn te verlengen, brengt de aanvrager hiervan op de hoogte.

Daarnaast wordt ook in een kortere **** van 30 dagen voorzien in het geval de aanvraag tot machtiging tot verblijf met het oog op een hooggekwalificeerde baan wordt ingediend door een erkende werkgever, overeenkomstig artikel 11, § 1, tweede lid van de richtlijn 2021/1883. Deze termijn kan niet verlengd worden. **** bepaling doet geen afbreuk aan de bevoegdheid van de minister of zijn gemachtigde om de termijn te schorsen.

Artikel 11 Artikel 10 van het **** wordt in het eerste lid gecorrigeerd door te verduidelijken dat de positieve beslissingen ofwel aan de diplomatieke post ofwel aan de gemeente overgemaakt worden. Hiertoe wordt "en/of" geschrapt en vervangen door het woord "of".

Het vijfde lid van het artikel wordt geschrapt opdat artikel 10 geen afwijking voorziet op het principe uit het nieuwe artikel 3/1 waarbij de houder van een **** blauwe kaart reeds mag beginnen werken vanaf de kennisgeving van de bijlage 46 in plaats van het voorlopig ****.

Artikel 12 Artikel 11 wordt gewijzigd om te voorzien dat de **** Blauwe **** een **** heeft van 24 maanden, overeenkomstig artikel 9, § 2, eerste zin van de richtlijn 2021/1883.

**** artikel 9, § 2, derde zin wordt het tweede lid aangevuld met een maximale geldigheidsduur die gelijk is aan de **** uit het eerste lid.

Artikel 13 In hoofdstuk 1 van titel **** van het **** wordt een nieuw artikel 11/1 ingevoegd. **** artikel bepaalt welke regels van toepassing zijn voor de mededeling van verandering van werkgever overeenkomstig artikel 15, § 1 - 4 van de richtlijn.

**** regels hebben tot doel de verandering van werkgever voor de hooggekwalificeerde werknemer te **** voor zover deze voldoen aan de voorwaarden van de richtlijn. Dit wordt **** in het eerste lid.

**** dient iedere wijziging van werkgever meegedeeld te worden aan de bevoegde regionale overheid.

**** bevoegdheid wordt voor de regionale overheid vastgesteld overeenkomstig de **** uit artikel 7 van het **** van 2 februari 2018.

**** op artikel 15 § 3 van de richtlijn, dat voorziet in een loutere mededeling bij een verandering van werkgever na twaalf maanden, wordt **** wanneer de bevoegdheid van de ene regionale overheid op de andere overheid overgaat.

Artikel 14 Artikel 14 voegt een nieuw artikel 11/2 in met betrekking tot de beëindiging, intrekking en weigering van de verlenging van de **** blauwe kaart overeenkomstig artikel 8 § 5 en § 6 van de richtlijn.

Hierbij wordt een gunstigere, afwijkende regeling voorzien van artikel 36 § 2 van het **** van 2 februari 2018 waardoor artikel 36 § 2 in geen enkel geval van toepassing is op de houders van een **** blauwe kaart.

De mogelijkheid voor de hooggekwalificeerde werknemer om de **** blauwe kaart te behouden wordt uitgebreid naar de meeste gevallen waarin de toelating tot arbeid wordt ingetrokken, maar waarbij het verblijf niet onmiddellijk beëindigd moet worden. Zo zal bijvoorbeeld de hooggekwalificeerde werknemer de kaart niet kunnen behouden in geval van gevaar voor openbare orde, nationale veiligheid, volksgezondheid of fraude gepleegd door de werknemer.

De termijn voor het behoud van de **** blauwe kaart is in de regel een gecumuleerde termijn van 6 maanden over het hele verblijf als houder van een **** blauwe kaart. Dit houdt in dat de verschillende kortere periodes waarin de toelating tot arbeid beëindigd of niet-verlengd wordt, samengeteld worden om tot een gecumuleerde periode van 6 maanden te komen. Naast verschillende kortere periodes tijdens het verblijf, kan het ook gaan om een periode van 6 maanden waarin de toelating tot arbeid beëindigd of niet-verlengd wordt, dewelke ook leidt tot een gecumuleerde periode van 6 maanden. **** afwijking daarvan, waar zo voorzien in de richtlijn, **** het om een termijn van 6 maanden (niet-gecumuleerd).

Omwille van het profiel en de nood op de arbeidsmarkt wordt hier gekozen voor een gunstigere termijn dan de richtlijn voorziet. **** richtlijn voorziet immers de mogelijkheid om deze termijn te beperken tot 3 maanden of een gecumuleerde periode van 3 maanden indien de hooggekwalificeerde werknemer nog geen 2 jaar verblijf heeft in **** als hooggekwalificeerde werknemer.

Artikel 15 **** reeds vermeld bij **** 7 wordt er in de betrokken **** richtlijnen eveneens in een actieve **** voorzien waarbij schriftelijke informatie over rechten en verplichtingen uit hoofde van betrokken **** richtlijn, met inbegrip van ****, dient te worden verstrekt.

**** bepaalt artikel 11 § 2 van de richtlijn 2014/36 voor de seizoenarbeiders bijvoorbeeld dat wanneer de lidstaten aan onderdanen van derde landen een vergunning met het oog op seizoenarbeid verlenen, zij hen ook schriftelijke informatie over hun rechten en verplichtingen uit hoofde van deze richtlijn, met inbegrip van ****,.

Deze schriftelijke informatieverstrekking is noodzakelijk om seizoenarbeiders doeltreffend te beschermen (en waarborgt dus het "**** ****" van de richtlijn).

Om deze reden wordt artikel 17 aangevuld met een paragraaf 5 die stelt dat de seizoenarbeider schriftelijk geïnformeerd over diens rechten en plichten, met inbegrip van **** wanneer de werkgever zijn in de richtlijn vastgestelde verplichtingen niet nakomt.

Door dergelijke informatie schriftelijk, op papier of elektronisch, te ontvangen, kunnen de aanvragers deze te allen tijde opslaan en erover beschikken. **** nodig kunnen zij die informatie nog eens nalezen.

De schriftelijke vorm van dergelijke informatie garandeert ook dat de inhoud ervan niet wordt gewijzigd en dat de informatie gedurende een voldoende lange periode toegankelijk is voor de seizoenarbeider. Aan het vereiste van de richtlijn zou niet worden voldaan indien dergelijke informatie mondeling of zelfs op een gemakkelijk toegankelijke **** wordt verstrekt, welke **** te allen tijde kan worden gewijzigd.

Voor de binnen een onderneming overplaatste persoon wordt dit voorzien in artikel 10 § 1 van de richtlijn 2014/66, voor de onderzoeker, stagiair en vrijwilliger in artikel 35 van de richtlijn 2016/801 en voor de houder van een **** blauwe kaart in artikel 24 van de richtlijn 2021/1883.

Artikel 16, 17, 19 en 21 **** lid van deze bepalingen wordt telkens geschrapt opdat deze bepalingen geen afwijking voorzien op het principe uit het nieuwe artikel 3/1 waarbij de werknemer reeds mag beginnen werken vanaf de kennisgeving van de bijlage 46 in plaats van het voorlopig ****.

Artikel 18 Artikel 18 zet een materiële vergissing in artikel 40 van het **** recht door de termijn van negentig dagen te corrigeren naar zestig dagen, zoals bepaald in artikel 29 § 7 in combinatie met artikel 34, § 2 van de richtlijn 2016/801.

Verder wordt in de **** versie het overbodige woord "worden" geschrapt.

Artikel 20 Het woord "**** des ****" wordt in artikel 52, derde lid verkeerdelijk naar het **** vertaald als "bevolkingsregister".

**** 20 zet deze vertaalfout recht door dit woord te vervangen door het correcte woord "****".

Het vijfde lid van hetzelfde artikel wordt geschrapt opdat artikel 52 geen afwijking voorziet op het principe uit het nieuwe artikel 3/1 waarbij de werknemer reeds mag beginnen werken vanaf de kennisgeving van de bijlage 46 in plaats van het voorlopig ****.

Artikel 21 - 25 Om het woordgebruik doorheen het **** van 6 december 2018 te harmoniseren, worden in de **** versie de woorden "op het **** grondgebied", "het grondgebied", "op het grondgebied van het ****", "op het Belgisch grondgebied" vervangen, zodanig dat er enkel over "België" gesproken wordt.

Artikel 26 Artikelen 47, 1° en 55, 1° zetten respectievelijk artikel 3 § 5 en § 6 van de richtlijn 2016/801 om. Hierbij werd de definitie van de richtlijn per vergissing letterlijk overgenomen waardoor er nu in het **** gesproken wordt over "grondgebied van een lidstaat" in plaats van "België". Deze definitie in het **** geeft verkeerdelijk de indruk dat voor een vergunning voor stagiair of vrijwilliger, de onderdaan van het derde land reeds toegelaten moet zijn tot het grondgebied van een andere lidstaat terwijl de richtlijn echter bedoelt dat een onderdaan van een derde land pas als "stagiair" of als "vrijwilliger" gekwalificeerd wordt in de zin van de richtlijn wanneer deze toegelaten is tot het grondgebied van die lidstaat, in dit geval dus België.

Artikel 26 corrigeert daarom de woorden "tot het grondgebied van een lidstaat" naar "in ****".

22 MAART 2024. - **** tot wijziging van het **** van 6 december 2018 tussen de **** staat, het **** ****, het **** ****, het ****-**** **** en de **** Gemeenschap houdende uitvoering van het **** van 2 februari 2018 tussen de **** staat, het **** ****, het **** ****, het ****-**** **** en de **** Gemeenschap met betrekking tot de coördinatie tussen het beleid inzake de toelatingen tot arbeid en het beleid inzake de verblijfsvergunningen en inzake de normen betreffende de tewerkstelling en het verblijf van buitenlandse arbeidskrachten **** op de richtlijn (****) 2021/1883 van het **** **** en de **** van 20 oktober 2021 betreffende de voorwaarden voor toegang en verblijf van onderdanen van derde landen met het oog op een hooggekwalificeerde baan, en tot intrekking van **** 2009/50/EG van de ****;

**** op de ****, de artikelen 39 en 139 ;

**** op de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot hervorming der instellingen, artikel 6, § 1, ****, 3° en 4°, en artikel 92bis, §§ 1 en 3, ****;

**** op het **** van 2 februari tussen de **** staat, het **** ****, het **** ****, het ****-**** **** en de **** Gemeenschap met betrekking tot de coördinatie tussen het beleid inzake de toelatingen tot arbeid en het beleid inzake de verblijfsvergunningen en inzake de normen betreffende de tewerkstelling en het verblijf van buitenlandse arbeidskrachten;

**** op de wet van 12 november 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 12/11/2018 pub. 24/12/2018 numac 2018015492 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende instemming met het samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat, het Waals Gewest, het Vlaams Gewest, het Brussels-Hoofdstedelijk Gewest en de Duitstalige Gemeenschap met betrekking tot de coördinatie tussen het beleid inzake de toelatingen tot arbeid en het beleid inzake de verblijfsvergunningen en inzake de normen betreffende de tewerkstelling en het verblijf van buitenlandse arbeidskrachten type wet prom. 12/11/2018 pub. 13/11/2020 numac 2020043463 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende instemming met het samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat, het Waals Gewest, het Vlaams Gewest, het Brussels-Hoofdstedelijk Gewest en de Duitstalige Gemeenschap met betrekking tot de coördinatie tussen het beleid inzake de toelatingen tot arbeid en het beleid inzake de verblijfsvergunningen en inzake de normen betreffende de tewerkstelling en het verblijf van buitenlandse arbeidskrachten. - Duitse vertaling sluiten houdende instemming met het **** van 2 februari 2018 tussen de **** staat, het **** ****, het **** ****, het ****-**** **** en de **** Gemeenschap met betrekking tot de coördinatie tussen het beleid inzake de toelatingen tot arbeid en het beleid inzake de verblijfsvergunningen en inzake de normen betreffende de tewerkstelling en het verblijf van buitenlandse arbeidskrachten;

**** op het decreet van 15 maart 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 15/03/2018 pub. 26/03/2018 numac 2018201401 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende instemming met het samenwerkingsakkoord gesloten te Brussel op 2 februari 2018 tussen de Federale Staat, het Waalse Gewest, het Vlaamse Gewest, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de Duitstalige Gemeenschap over de coördinatie van het beleid voor de toekenning van arbeidsvergunningen en voor de toekenning van de verblijfsvergunning, alsook de normen betreffende de tewerkstelling en het verblijf van buitenlandse werknemers sluiten houdende instemming met het **** van 2 februari 2018 tussen de **** staat, het **** ****, het **** ****, het ****-**** **** en de **** Gemeenschap met betrekking tot de coördinatie tussen het beleid inzake de toelatingen tot arbeid en het beleid inzake de verblijfsvergunningen en inzake de normen betreffende de tewerkstelling en het verblijf van buitenlandse werknemers;

**** op het decreet van 23 maart 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 23/03/2018 pub. 04/04/2018 numac 2018011594 bron vlaamse overheid Decreet houdende instemming met het samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat, het Waals Gewest, het Vlaams Gewest, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de Duitstalige Gemeenschap met betrekking tot de coördinatie tussen het beleid inzake de toelatingen tot arbeid en het beleid inzake de verblijfsvergunningen en inzake de normen betreffende de tewerkstelling en het verblijf van buitenlandse arbeidskrachten sluiten houdende instemming met het **** van 2 februari 2018 tussen de **** staat, het **** ****, het **** ****, het ****-**** **** en de **** Gemeenschap met betrekking tot de coördinatie tussen het beleid inzake de toelatingen tot arbeid en het beleid inzake de verblijfsvergunningen en inzake de normen betreffende de tewerkstelling en het verblijf van buitenlandse arbeidskrachten ;

**** op de ordonnantie van 19 april 2018 houdende instemming met het **** van 2 februari 2018 tussen de **** staat, het **** ****, het **** ****, het ****-**** **** en de **** Gemeenschap met betrekking tot de coördinatie tussen het beleid inzake de toelatingen tot arbeid en het beleid inzake de verblijfsvergunningen en inzake de normen betreffende de tewerkstelling en het verblijf van buitenlandse arbeidskrachten ;

**** op het decreet van 23 april 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 23/04/2018 pub. 30/04/2018 numac 2018202219 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet houdende instemming met het Samenwerkingsakkoord tussen de Federale Staat, het Waals Gewest, het Vlaams Gewest, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de Duitstalige Gemeenschap met betrekking tot de coördinatie tussen het beleid inzake de toelatingen tot arbeid en het beleid inzake de verblijfsvergunningen en inzake de normen betreffende de tewerkstelling en het verblijf van buitenlandse arbeidskrachten, gedaan te Brussel op 2 februari 2018 sluiten houdende instemming met het **** van 2 februari 2018 tussen de **** staat, het **** ****, het **** ****, het ****-**** **** en de **** Gemeenschap met betrekking tot de coördinatie tussen het beleid inzake de toelatingen tot arbeid en het beleid inzake de verblijfsvergunningen en inzake de normen betreffende de tewerkstelling en het verblijf van buitenlandse arbeidskrachten ;

**** op het **** van 6 december 2018 tussen de **** staat, het **** ****, het **** ****, het ****-**** **** en de **** Gemeenschap houdende uitvoering van het **** van 2 februari 2018 tussen de **** staat, het **** ****, het **** ****, het ****-**** **** en de **** Gemeenschap met betrekking tot de coördinatie tussen het beleid inzake de toelatingen tot arbeid en het beleid inzake de verblijfsvergunningen en inzake de normen betreffende de tewerkstelling en het verblijf van buitenlandse arbeidskrachten.

TUSSEN **** **** Staat vertegenwoordigd door de **** ****, in de persoon van de **** Minister, de **** van **** ****, Institutionele **** en **** **** en de **** voor **** en ****, toegevoegd aan de **** van **** ****, Institutionele **** en **** ****;

**** **** ****, vertegenwoordigd door de **** ****, in de persoon van de ****-President van de **** regering en de ****-president van de **** ****, **** minister van ****, ****, Werk, Sociale **** en **** ;

**** **** ****, vertegenwoordigd door de **** ****, in de persoon van de ****-President van de **** **** en ****-president en **** van ****, Opleiding, Gezondheid, **** Actie, **** **** en **** van de ****;

**** **** **** Gewest, vertegenwoordigd door de **** **** regering, in de persoon van de ****-President van de **** van het **** **** **** en van de ****, belast met **** en ****, Digitalisering, de **** **** en ****;

**** **** Gemeenschap, vertegenwoordigd door de **** van de **** ****, in de persoon van de ****-president van de **** **** en de **** van **** en ****, **** en ****. is het volgende overeengekomen : TITEL ****. - ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1.**** artikel 1, in **** 1 van het **** van 6 december 2018 tussen de **** staat, het **** ****, het **** ****, het ****-**** **** en de **** Gemeenschap tot wijziging **** tussen de **** staat, het **** ****, het **** ****, het ****-**** **** en de **** Gemeenschap houdende uitvoering van het **** van 2 februari 2018 tussen de **** staat, het **** ****, het **** ****, het ****-**** **** en de **** Gemeenschap met betrekking tot de coördinatie tussen het beleid inzake de toelatingen tot arbeid en het beleid inzake de verblijfsvergunningen en inzake de normen betreffende de tewerkstelling en het verblijf van buitenlandse werknemers, worden de bepalingen onder het eerste streepje tot en met het vierde streepje vervangen als volgt: "1° richtlijn 2014/36/**** van het **** **** en de **** van 26 februari 2014 betreffende de voorwaarden voor toegang en verblijf van onderdanen van derde landen met het oog op tewerkstelling als seizoenarbeider (hierna " de richtlijn 2014/36/****"); 2° richtlijn 2014/66/**** van het **** **** en de **** van 15 mei 2014 betreffende de voorwaarden voor toegang en verblijf van onderdanen van derde landen in het kader van een overplaatsing binnen een onderneming - **** **** **** "****" (hierna "de richtlijn 2014/66/****");3° richtlijn 2016/801/**** van het **** **** en de **** van 11 mei 2016 betreffende de voorwaarden voor toegang en verblijf van **** met het oog op onderzoek, studie, stages, vrijwilligerswerk, ****, educatieve projecten of au-**** (hierna "de richtlijn 2016/801/****"); 4° richtlijn (****) 2021/1883 van het **** **** en de **** van 20 oktober 2021betreffende de voorwaarden voor toegang en verblijf van onderdanen van derde landen met het oog op een hooggekwalificeerde baan, en tot intrekking van **** 2009/50/EG van de **** (hierna "de richtlijn 2021/1883").".

Art. 2.**** artikel 2, van hetzelfde **** worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in de bepaling onder 1° worden de woorden "het Verenigd ****, **** en ****" vervangen door de woorden "**** en ****";2° de bepaling onder 2° wordt aangevuld met de woorden "of dan de lidstaten van de **** Economische **** of ****".

Art. 3.In hetzelfde **** wordt, een artikel 3/1 ingevoegd, ****: "

Art. 3/1.**** onderdaan van een derde land aan wie een lang verblijf met het oog op werk in één van de hoedanigheden zoals voorzien bij dit **** wordt toegekend, mag beginnen werken van zodra deze de beslissing tot toekenning van het lang verblijf ontvangt en dit voor een maximale periode van 90 dagen en voor zover de onderdaan van een derde land zich houdt aan de regels met betrekking tot toegang tot het grondgebied en het verblijf in ****.".

Art. 4.In hetzelfde **** wordt in titel **** een artikel 5/1 ingevoegd, ****: "

Art. 5/1.**** afwijking van artikel 25, § 4 van het **** van 2 februari 2018 worden de machtiging tot verblijf en de toelatingen tot arbeid niet beschouwd te zijn toegekend in de titel **** bedoelde gevallen, indien er geen beslissing werd genomen binnen de desbetreffende ****.".

Art. 5.In hetzelfde **** wordt in titel **** een artikel 5/2 ingevoegd, ****: "

Art. 5/2.**** afwijking van artikel 36, § 2 van het **** van 2 februari 2018 eindigt het verblijf van de onderdaan van een derde land, die houder is van een vergunning bedoeld in titel **** van dit ****, enkel van rechtswege na de in artikel 36, § 2 bedoelde periode na het einde van de toelating tot arbeid, indien de wetgeving inzake toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen dit bepaalt.".

Art. 6.In hetzelfde **** wordt in titel **** een artikel 5/3 ingevoegd, ****: "Art 5/3. De kennisgeving van de beslissingen genomen overeenkomstig de bepalingen van dit **** moet eveneens binnen de desbetreffende **** plaatsvinden.".

Art. 7.In hetzelfde **** wordt in titel **** een artikel 5/4 ingevoegd, ****: "

Art. 5/4.Elk van de partijen bij dit **** maakt de informatie over alle bewijsstukken die bij een aanvraag moeten worden gevoegd en over toegang en verblijf, waaronder de rechten en plichten en de procedurele waarborgen van de werknemer gemakkelijk toegankelijk voor de onderdaan van een derde land en de aanvrager.".

Art. 8.**** artikel 6 van hetzelfde **** worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in de bepaling onder 1° worden de woorden "op het **** grondgebied te verblijven" vervangen door de woorden "om in **** te verblijven en te werken";2° in de **** versie in de bepaling onder 1° wordt het woord "van" geschrapt; 3° in de **** versie in de bepaling onder 2° wordt "." vervangen door ";"; 4° artikel 6 wordt aangevuld met de bepaling onder 5° ****: "5° erkende werkgever: de werkgever erkend overeenkomstig de regionale regelgeving.".

Art. 9.**** artikel 8 van hetzelfde **** worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in de **** versie wordt in paragraaf 1, eerste lid, het woord "kan" geschrapt; 2° paragraaf 1 wordt aangevuld met een lid, ****: "**** afwachting van de beslissing over de in het eerste lid bedoelde aanvraag, mag de onderdaan van een derde land niet werken."; 3° paragraaf 2 wordt vervangen als volgt: " § 2.**** onderdaan van een derde land die sinds twaalf maanden in een andere lidstaat, de eerste lidstaat, verblijft als houder van een **** blauwe kaart kan een aanvraag indienen voor een machtiging tot verblijf met het oog op een hooggekwalificeerde baan in ****.

**** aanvraag wordt ingediend terwijl de onderdaan van een derde land zich in de eerste lidstaat of in **** bevindt. Indien de houder van een **** blauwe kaart zich reeds in **** bevindt wordt de aanvraag zo snel mogelijk en ten laatste één maand na binnenkomst in **** ingediend.

De houder van een **** **** **** afgeleverd door een andere lidstaat mag uiterlijk 30 dagen na de datum van de indiening van de volledige aanvraag voor lange-**** beginnen werken in ****.".

Art. 10.Artikel 9 van hetzelfde **** wordt vervangen als volgt: "

Art. 9.§ 1. **** beslissing met betrekking tot de aanvraag voor een machtiging tot het verblijf met het oog op een hooggekwalificeerde baan wordt ten laatste genomen negentig dagen na de kennisgeving van het feit dat de aanvraag volledig is.

**** in het eerste lid bedoelde termijn kan in geen geval verlengd worden. § 2. **** afwijking van paragraaf 1 wordt de beslissing voor een machtiging tot verblijf met het oog op een hooggekwalificeerde baan genomen ten laatste dertig dagen na de kennisgeving van het feit dat de aanvraag volledig is wanneer de aanvraag wordt ingediend in het kader van lange-**** of wordt ingediend door een erkende werkgever.

In uitzonderlijke en naar behoren gerechtvaardigde omstandigheden met betrekking tot de complexiteit van de aanvraag kan de bevoegde overheid de in het eerste lid bedoelde termijn in het kader van lange-**** met 30 dagen verlengen.

**** aanvrager wordt op de hoogte gebracht van de verlenging bedoeld in het tweede lid uiterlijk 30 dagen na de datum van de indiening van de volledige aanvraag.".

Art. 11.**** artikel 10 van hetzelfde **** worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in het eerste lid worden de woorden "diplomatieke posten en/of gemeenten" vervangen door de woorden "diplomatieke post of de gemeente";2° het vijfde lid wordt geschrapt.

Art. 12.**** artikel 11 van hetzelfde **** worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in het eerste lid worden de woorden "die tussen een en vier jaar ligt, in functie van de duur van de toelating tot arbeid die door elk **** bepaald wordt" vervangen door de woorden "van minstens 24 maanden"; 2° het tweede lid wordt aangevuld met de woorden ", maar voor maximaal de in het eerste lid bedoelde standaard geldigheidsduur.".

Art. 13.In hetzelfde **** wordt een artikel 11/1 ingevoegd, ****: "

Art. 11/1.§ 1. De toegang tot arbeid met een **** blauwe kaart wordt beperkt tot hooggekwalificeerde banen, rekening houdend met de **** vastgelegd door de regionale overheid.

Elke verandering van werkgever van een houder van een **** blauwe kaart wordt door de nieuwe werkgever overeenkomstig de regionale regelgeving meegedeeld aan de bevoegde regionale overheid.

Wanneer de mededeling van verandering van werkgever plaatsvindt na twaalf maanden tewerkstelling in **** als houder van een **** blauwe kaart, is de regionale overheid bevoegd van zodra de tewerkstelling bij de nieuwe werkgever wordt aangevat. § 2. **** regionale overheid brengt onmiddellijk de **** Vreemdelingenzaken van elke mededeling tot verandering van werkgever op de hoogte.

Art. 14.In hetzelfde **** wordt een artikel 11/2 ingevoegd, ****: "

Art. 11/2.§ 1. **** afwijking van artikel 36, § 2 van het **** van 2 februari 2018, behoudt de onderdaan van een derde land zijn verblijf als hooggekwalificeerde werknemer en de **** Blauwe **** voor een gecumuleerde periode van 6 maanden gedurende zijn hele verblijf als houder van een **** **** Kaart wanneer de toelating tot arbeid overeenkomstig de regionale wetgeving beëindigd of ingetrokken wordt of geweigerd wordt te verlengen.

De periode van 6 maanden bedoeld in het eerste lid vangt aan vanaf het moment van werkloosheid of de ****- of **** of **** tot verlenging. § 2. **** afwijking van paragraaf 1, behoudt de hooggekwalificeerde werknemer zijn verblijf en de **** blauwe kaart voor een periode van 6 maanden indien de toelating tot arbeid beëindigd wordt omdat de werkgever zijn wettelijke verplichtingen inzake sociale zekerheid, belasting, **** of voorwaarden niet is nagekomen en/of omdat er niet langer wordt voldaan aan de voorwaarden die zijn vastgelegd uit hoofde van het toepasselijk recht, in collectieve overeenkomsten of door praktijken in de relevante **** voor hooggekwalificeerde banen.

**** afwijking van paragraaf 1 kan de minister of zijn gemachtigde beslissen dat de onderdaan van een derde land zijn verblijf als hooggekwalificeerde en de **** Blauwe **** voor een gecumuleerde periode van 6 maanden mag behouden indien de toelating tot arbeid werd beëindigd, ingetrokken of indien de verlenging ervan geweigerd werd omwille van fraude gepleegd door de werkgever of omwille van het niet naleven van de regionale procedures.

Wanneer de regionale overheid de toelating tot arbeid beëindigt, intrekt, of weigert te verlengen omwille van fraude, deelt zij de motivatie van deze beslissingen onmiddellijk mee met de **** Vreemdelingenzaken. § 3. De paragrafen 1 en 2 doen geen afbreuk aan de bevoegdheid van de minister, of zijn gemachtigde, om overeenkomstig de wetgeving inzake de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen een einde te maken aan het verblijf of het verblijf in te trekken of niet te verlengen. § 4. **** na de periode bedoeld in paragrafen 1 en 2, de houder van een **** blauwe kaart niet als hooggekwalificeerde werknemer opnieuw **** wordt, stelt de minister of gemachtigde een einde aan het lang verblijf als hooggekwalificeerde werknemer, trekt deze dit verblijf in of weigert deze de verlenging.".

Art. 15.Artikel 17 van hetzelfde **** wordt aangevuld met een paragraaf 5, ****: " § 5. Aan de positieve beslissingen over de aanvragen bedoeld in paragrafen 1 en 3 wordt een document gehecht met schriftelijke informatie over de rechten en verplichtingen van de onderdaan van een derde land als seizoenarbeider in ****.".

Art. 16.**** artikel 18 van hetzelfde **** wordt het vierde lid geschrapt.

Art. 17.**** artikel 29 van hetzelfde **** wordt het vierde lid geschrapt.

Art. 18.**** artikel 40, van hetzelfde **** worden de volgende wijzigingen ingevoegd: 1° in paragraaf 1, tweede lid, wordt het woord "negentig" vervangen door het woord "zestig";2° in paragraaf 1, tweede lid, wordt in de **** versie het woord "worden" geschrapt;3° in paragraaf 2, worden de woorden "of negentig" geschrapt.

Art. 19.**** artikel 41 van hetzelfde **** wordt het vijfde lid geschrapt.

Art. 20.In de **** versie van artikel 52, derde lid, van hetzelfde **** worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° wordt het woord "bevolkingsregister" vervangen door het woord "****";2° het vijfde lid wordt geschrapt.

Art. 21.**** artikel 59 van hetzelfde **** wordt het vijfde lid geschrapt.

Art. 22.In de **** versie worden in de artikelen 3, derde lid; 10, eerste en derde lid; 12, 1° en 3° ; 15; 16, derde lid; 18, eerste en derde lid; 24, 11° en 12° ; 29, eerste en derde lid; 33; 34; 37, 1°, 6°, 7°, 9° en 10° ; 42, derde lid; 45; 46; 47, 2° ; 50, tweede lid; 52; 55, 3° ; 59 en 60, tweede lid de woorden "op het **** grondgebied" vervangen door de woorden "in ****".

Art. 23.In de **** versie worden in de artikelen 8, § 1, eerste lid; 39, eerste lid; 49 en 57, eerste lid de woorden "het grondgebied" vervangen door de woorden "in ****".

Art. 24.In de **** versie worden in de artikelen 8, § 1, tweede lid; 39, tweede lid de woorden "op het grondgebied van het Rijk" vervangen door de woorden "in ****".

Art. 25.In de **** versie worden in de artikelen 30 en 41 de woorden "op het Belgisch grondgebied" vervangen door de woorden "in ****".

Art. 26.In de **** versie worden in de artikelen 47, 1° en 55, 1° de woorden "tot het grondgebied van een lidstaat" vervangen door de woorden "in ****".

TITEL ****. - SLOTBEPALING

Art. 27.De minister die bevoegd is voor asiel en migratie is belast met de bekendmaking van dit akkoord.

Getekend te ****, op 22 maart 2024, in één enkel oorspronkelijk exemplaar in het **** en in het ****, dat zal worden neergelegd bij het Centrale **** van het ****.

Voor de **** Staat: De **** ****, ****. DE **** **** Minister van **** ****, Institutionele **** en **** ****, ****. **** **** **** voor **** en **** toegevoegd aan de **** van **** ****, Institutionele **** en **** ****, ****. DE MOOR **** het **** **** : De ****-President van de **** ****, ****. **** **** Minister van ****, ****, Werk, Sociale **** en ****, ****. **** **** het **** **** : De ****-President van de **** ****, ****. **** **** **** ****-president en **** van ****, Opleiding, Gezondheid, **** ****, en **** ****, en **** van de ****, ****. **** **** het **** **** Gewest : De ****-President van de **** van het **** **** ****, ****. **** **** **** van de **** **** ****, belast met **** en ****, Digitalisering, de **** **** en ****, ****. **** **** de **** Gemeenschap : De ****-President van de **** ****, ****. **** **** Minister van **** en ****, **** en ****, ****. ****

^