Etaamb.openjustice.be
Samenwerkingsakkoord van 11 september 2008
gepubliceerd op 11 december 2008

Samenwerkingsakkoord met betrekking tot de tegemoetkoming van de Federale overheid in de deelname van de Belgische industrie aan het programma AIRBUS A350 XWB

bron
federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister
numac
2008204466
pub.
11/12/2008
prom.
11/09/2008
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

11 SEPTEMBER 2008. - Samenwerkingsakkoord met betrekking tot de tegemoetkoming van de Federale overheid in de deelname van de Belgische industrie aan het programma AIRBUS A350 XWB


Gelet op artikel 92bis, § 1, van de bijzondere wet tot hervorming der instellingen van 8 augustus 1980;

Gelet op het protocol van akkoord van 23 januari 1991 gesloten tussen de Belgische Staat en de Gewesten betreffende de tegemoetkoming van de overheid in de deelname van het Belgische bedrijfsleven aan de Airbusprogramma's;

Overwegende dat Airbus besloten heeft een nieuw type van vliegtuigen te ontwikkelen en te produceren, genaamd AIRBUS A350 XWB (A350 XWB);

Overwegende dat de deelname van de betrokken Belgische industrieën aan de ontwikkeling en de productie van deze A350 XWB dringend veiliggesteld dient te worden;

Overwegende dat de toekomst van de Europese, en in het bijzonder de Belgische, luchtvaartindustrie grotendeels bepaald wordt door de omvang van de onderzoek- en ontwikkelingsinspanning waarop zij zal kunnen steunen om de toekomsttechnologieën op dit gebied te beheersen;

Overwegende de noodzaak om de deelname van de Belgische industrieën aan de ontwikkeling en de productie van de vliegtuigen uit het Airbusgamma in stand te houden en, indien mogelijk, te vergroten en te diversifiëren;

Overwegende de noodzaak de Belgische industrie daartoe de gelegenheid te bieden zich, in een context van versterkte concurrentie, onder de beste voorwaarden kandidaat te stellen voor de erop betrekking hebbende industriële taken;

Overwegende dat van de totale enveloppe van de Federale overheid van 195 miljoen euro voor deelname van de Belgische industrie aan de ontwikkeling van de AIRBUS A380, op datum van de ondertekening van dit samenwerkingsakkoord nog een saldo van 28 miljoen euro overblijft;

Overwegende dat de Ministerraad, in zijn vergadering van 14 oktober 2005 besloten heeft om een federale enveloppe van 150 miljoen euro te voorzien als bijdrage van de Federale overheid aan de onderzoeks- en ontwikkelingskosten betreffende de A350 XWB, kosten die telkens voor de helft zullen verdeeld worden tussen de begrotingen van de FOD Economie, K.M.O., Middenstand en Energie enerzijds en de POD Wetenschapsbeleid anderzijds. Beide departementen, die in het kader van de Belgische industriële deelname aan luchtvaartprogramma's op datum van 5 december 2006 een protocolakkoord hebben afgesloten, worden verder het « Federaal Luchtvaartplatform » genoemd;

Overwegende dat de Ministerraad in zijn vergadering van 18 maart 2007 de Belgische deelname aan de A350 XWB nogmaals principieel heeft goedgekeurd;

Overwegende dat naar aanleiding van het begrotingsconclaaf van 29 februari 2008 nogmaals beslist werd om een totaal budget van 150 miljoen euro in vastleggingen toe te kennen op de begrotingen van de FOD Economie, K.M.O., Middenstand en Energie en de POD Wetenschapsbeleid ter financiering van de Belgische industriële deelname aan de A350 XWB zodra een samenwerkingsakkoord wordt gesloten met de Gewesten;

Overwegende de resultaten van de raadpleging van de organisaties die de Belgische luchtvaartindustrie vertegenwoordigen;

De Federale overheid, vertegenwoordigd door : De Minister van K.M.O.'s, Zelfstandigen, Landbouw en Wetenschapsbeleid, Mevr. Sabine LARUELLE, De Minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen, de heer Vincent VAN QUICKENBORNE, en Het Vlaamse Gewest, vertegenwoordigd door de minister-president Kris PEETERS en door de minister van Economie, Ondernemen, Wetenschap, Innovatie en Buitenlandse Handel, Mevr. Patricia CEYSENS, en Het Waals Gewest, vertegenwoordigd door de Minister-President Rudy DEMOTTE, door de Minister van Economie, Tewerkstelling, Buitenlandse Handel en het Patrimonium, de heer Jean-Claude MARCOURT en de Minister van Onderzoek, Nieuwe Technologieën en Buitenlandse Betrekkingen, Mevr. Marie-Dominique SIMONET, en Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, vertegenwoordigd door de Minister-President Charles PICQUE en de Minister van Tewerkstelling, Economie, Wetenschappelijk Onderzoek en Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp, de heer Benoît CEREXHE zijn overeengekomen als volgt : HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen

Artikel 1.De partijen bij dit akkoord beslissen de Belgische industrie hun steun te verlenen in de productie en ontwikkeling van onderdelen voor de vliegtuigen AIRBUS A350 XWB door er in het bijzonder over te waken dat de ondernemingen over financiële middelen beschikken die hen in staat stellen de onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten tot een goed einde te brengen. De Federale overheid zal hieraan bijdragen tot minimum 150 miljoen euro door het toekennen van terugvorderbare voorschotten in overeenstemming met de Europese regelgeving, zodat het risico verbonden aan het industrieel onderzoek en experimentele ontwikkeling van de nieuwe producten, onderdelen en vliegtuigen gedeeld wordt. HOOFDSTUK II. - Financiering van de werkzaamheden in het kader van dit samenwerkingsakkoord

Art. 2.Tegemoetkoming van de Federale overheid.

De Federale overheid heeft op 14 oktober 2005, 18 maart 2007 en tijdens het begrotingsconclaaf van 29 februari 2008 besloten een enveloppe van 150 miljoen euro ter beschikking te stellen ter financiering van de onderzoeksactiviteiten van de Belgische ondernemingen in het kader van het A350 XWB-ontwikkelingsprogramma.

Die tussenkomst is berekend op basis van een raming die in samenwerking met de industrie werd uitgevoerd en ze zal worden uitgekeerd door de Federale overheid in functie van de voortgang van het programma, de projecten die door de industrie worden ingediend bij het Federaal Luchtvaartplatform en door deze worden aanvaard na advies van het Stuurcomité. De tussenkomst van 150 miljoen euro zal worden gebruikt voor de financiering van de onderzoeks- en ontwikkelingsuitgaven in het kader van het Airbusprogramma A350 XWB. De tussenkomst zal geschieden onder de vorm van steunmaatregelen die terugbetaalbaar zijn aan de Federale overheid volgens de Europese regelgeving ten voordele van elk bedrijf dat aantoont dat zij een redelijke kans op slagen heeft om als leverancier voor de A350 XWB geselecteerd te worden, aan de hand van een contract of een officiële intentieverklaring tussen Airbus of zijn onderaannemer en de Belgische firma.

De tussenkomst aan de verschillende rechthebbende ondernemingen zal gebeuren op basis van een onderzoek door het Federaal Luchtvaartplatform van de contracten of de officiële intentieverklaringen, van de maximale tussenkomst toegestaan overeenkomstig de heersende Europese regelgeving en door middel van een overeenkomst afgesloten tussen de Federale overheid en de rechthebbende onderneming. 60 % van de enveloppe van 150 miljoen euro voor de A350 XWB, dit is 90 miljoen euro, worden onmiddellijk vrijgemaakt en ter beschikking van de industrieën gesteld volgens een verdeling 50 % voor bedrijven met exploitatiezetel in het Vlaamse Gewest en 50 % voor bedrijven met exploitatiezetel in het Brusselse en Waalse Gewest.

Het resterende saldo van 28 miljoen euro op het budget van het A380 programma zal ter beschikking van de industrieën worden gesteld volgens een verdeling 60 % voor bedrijven met exploitatiezetel in het Vlaamse Gewest en 40 % voor bedrijven met exploitatiezetel in het Brusselse en Waalse Gewest voor de programma's A350 XWB/A400M/A380.

Het resterende saldo van 40 % van de enveloppe van 150 miljoen euro voor de A350 XWB, dit is 60 miljoen euro, zal, als de oorspronkelijke enveloppe volledig is opgenomen door ten minste één van de Gewesten, worden toegewezen naargelang van de ingediende projecten bij het Federaal Luchtvaartplatform en rekening houdend met een verdeling volgens welke 56 % van dit bedrag naar bedrijven met exploitatiezetel in het Vlaamse Gewest gaat en het saldo naar de bedrijven met exploitatiezetel in de twee andere Gewesten.

De financiering van de NRC's die door een onderneming worden gedragen en die contractueel een recurrent omzetcijfer tijdens de duur van het A350 XWB-programma genereren in een ander Gewest van het land, wordt automatisch aangerekend op het budget van het Gewest dat van deze activiteit profiteert en dit naar rata van deze activiteit in verhouding tot het totale recurrente omzetcijfer dat door het betrokken contract wordt gegenereerd. De bedragen voor de financiering van NRC's die zo aan een ander Gewest worden aangerekend mogen niet meer dan 10 % van de globale enveloppe van dit Gewest bedragen.

De NRC's gekoppeld aan het A400M-programma die niet, of niet volledig, gedekt zijn door contracten die door Airbus Military of zijn toeleveranciers aan Belgische partners zijn toegekend, zullen aangerekend worden op het saldo van het budget van de A380.

Mocht tijdens de uitvoering van het A350 XWB-programma blijken dat de op die manier bekomen enveloppe onvoldoende is, zal de Federale overheid de mogelijkheid onderzoeken om een bijkomende tussenkomst te voorzien en dit in het licht van een maximale deelname van de Belgische industrie aan het programma A350 XWB. HOOFDSTUK III. - Opvolging van de participatie

Art. 3.Stuurcomité.

De opvolging en de coördinatie van de Belgische participatie aan het A350 XWB-programma zal door een Stuurcomité worden verzekerd dat zich bij unanimiteit van zijn leden zal uitspreken.

Art. 4.Samenstelling van het Stuurcomité.

Dit Stuurcomité bestaat uit zes vertegenwoordigers van de Federale overheid (waarvan twee aangeduid door de Minister bevoegd voor het Wetenschapsbeleid, twee door de Minister bevoegd voor Economie en twee van het Federaal Luchtvaartplatform) en twee vertegenwoordigers van elk van de drie Gewesten. Het wordt voorgezeten door één van de federale vertegenwoordigers en het komt minstens tweemaal per jaar en zo dikwijls samen als de verderop beschreven opdrachten het vereisen.

Art. 5.Opdrachten van het Stuurcomité.

Het Stuurcomité neemt inzage van de projecten, van hun evaluatie door het Federaal Luchtvaartplatform en van de overeenkomsten zoals voorgesteld om afgesloten te worden tussen de Federale overheid en de betrokken ondernemingen en verstrekt een voorafgaandelijk advies over deze projecten aan de bevoegde Federale Ministers.

Bij ontstentenis van een advies binnen een termijn van dertig dagen die aanvangt bij het overmaken van de in de vorige alinea vermelde evaluatie, wordt het advies van het Stuurcomité geacht gunstig te zijn.

Volledige informatie over het verloop van het geheel van de betrokken programma's zal tussen de Federale overheid en de Gewesten via de deelneming van hun vertegenwoordigers aan dit Stuurcomité worden uitgewisseld, zodat het Stuurcomité nuttige adviezen kan formuleren.

Het Stuurcomité zal ermee belast worden toezicht te houden op de correcte toepassing van onderhavig Samenwerkingsakkoord, in het bijzonder voor wat de verdeling van de middelen over de Gewesten betreft.

Het zal er in het bijzonder op toezien dat aan alle ondernemingen die een overeenkomst hebben afgesloten met de Federale overheid een rechtvaardige behandeling krijgen, in het bijzonder op het vlak van de terugbetalings- en ontvankelijkheidclausules.

Het Stuurcomité zal nagaan of de verplichtingen die voortvloeien uit de van kracht zijnde Europese regels worden nageleefd.

In functie van de voortgang van de betrokken programma's, zal het Stuurcomité jaarlijks verslag uitbrengen aan het Federaal Luchtvaartplatform om te voorzien dat de noodzakelijke kredieten op de begrotingen van de FOD Economie, K.M.O., Middenstand en Energie en de POD Wetenschapsbeleid worden ingeschreven.

Wanneer wordt vastgesteld dat een project niet van een tussenkomst heeft kunnen genieten wegens een gebrek aan beschikbare middelen, stelt het Stuurcomité gepaste maatregelen voor aan de Federale overheid. HOOFDSTUK IV. - Tenuitvoerlegging van dit Samenwerkingsakkoord

Art. 6.De Belgische Regering en de Gewestregeringen verbinden. er zich toe dat aan de respectieve beslissingsinstanties van de Federale Staat en van de Gewesten de nodige dossiers voorgelegd worden voor de tenuitvoerlegging van de in dit samenwerkingsakkoord opgenomen principes.

Art. 7.Wat de eventuele herbestemming van niet opgenomen budgetten betreft en over de indiening van aanvragen voor bijkomende budgetten zullen de industriëlen, via hun beroepsverenigingen, vooraf worden gehoord.

Art. 8.De partijen bij dit akkoord verbinden er zich toe om een amendement bij dit samenwerkingsakkoord te onderhandelen als zou blijken dat de A350 XWB-enveloppe onvoldoende is.

Art. 9.Dit samenwerkingsakkoord treedt in werking op de datum van ondertekening door de laatste partij.

Gedaan te Brussel, op 11 september 2008 in vijf tweetalige exemplaren Nederlands-Frans.

Voor de Federale overheid, De Minister van K.M.O.'s, Zelfstandigen, Landbouw en Wetenschapsbeleid, Mevr. S. LARUELLE De Minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen, V. VAN QUICKENBORNE Voor het Vlaamse Gewest, De Minister-president van het Vlaamse Gewest, K. PEETERS De Vlaamse Minister van Economie, Ondernemen, Wetenschap, Innovatie en Buitenlandse Handel, P. CEYSENS Voor het Waalse Gewest, De Minister-President van het Waalse Gewest, R. DEMOTTE De Waalse Minister van Economie, Tewerkstelling, Buitenlandse Handel en het Patrimonium, J.-C. MARCOURT De Waalse Minister van Onderzoek, Nieuwe Technologieën en Buitenlandse Betrekkingen.

Mevr. M.-D. SIMONET Voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, De Minister-President van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Ch. PICQUE Brussels Minister van Tewerkstelling, Economie, Wetenschappelijk Onderzoek en Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp, B. CEREXHE

^