gepubliceerd op 01 februari 2023
Protocolakkoord gesloten tussen de federale regering en de overheden bedoeld in art. 128, 130, 135 en 138 van de Grondwet, over de ziekenhuisnoodplanning I. INLEIDING Gelet op de respectievelijke bevoegdheden waarover de Federale Staat en de Gelet op het Koninklijk Besluit van 23 oktober 1964 tot bepaling van de normen die door de ziekenhu(...)
FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU
Protocolakkoord gesloten tussen de federale regering en de overheden bedoeld in art. 128, 130, 135 en 138 van de Grondwet, over de ziekenhuisnoodplanning I. INLEIDING Gelet op de respectievelijke bevoegdheden waarover de Federale Staat en de in artikel 128, 130, 135 en 138 van de grondwet bedoelde overheden, hierna de gemeenschappen/ gewesten genoemd; op het vlak van gezondheidsbeleid beschikken;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 23 oktober 1964Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 23/10/1964 pub. 21/01/2009 numac 2008001066 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot bepaling van de normen die door de ziekenhuizen en hun diensten moeten worden nageleefd. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot bepaling van de normen die door de ziekenhuizen en hun diensten moeten worden nageleefd, meer bepaald bijlage A, III, 14° ;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 22 mei 2019Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 22/05/2019 pub. 07/06/2019 numac 2019202679 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit betreffende de uitvoering van het sociaal akkoord publieke sector dat op 25 oktober 2017 door de federale regering werd gesloten met de betrokken representatieve organisaties van de werkgevers en werknemers sluiten betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen;
Overwegende dat de ziekenhuisnoodplannen integraal tot de erkenningsnormen van het ziekenhuis behoren en dat ze goedgekeurd worden door de Gemeenschappen/Gewesten na advies van de gouverneur van de provincie en van de federale gezondheidsinspecteur van de federale overheidsdienst volksgezondheid, wordt overeengekomen wat volgt: II. SITUERING Ieder ziekenhuis moet beschikken over een ziekenhuisnoodplan om het hoofd te bieden aan ongevallen binnen en buiten het ziekenhuis.
Vanuit een initiële bevraging uit 2013, bleek dat de ziekenhuizen nood hadden aan ondersteunende tools voor de ontwikkeling van een ziekenhuisnoodplan.
De Gemeenschappen/Gewesten en de federale overheid engageerden zich, via de Gemeenschappelijke Verklaring van 27 juni 2016 en het protocolakkoord van 24 oktober 2016 om de terminologie en de inhoud van de ziekenhuisnoodplannen te harmoniseren, een hulpmiddel aan te bieden voor het opstellen en de goedkeuringsprocedure door de bevoegde overheden te faciliteren.
Het huidige model van het ziekenhuisnoodplan en tools werden in 2017 aan de ziekenhuizen ter beschikking gesteld. Dit model van het ziekenhuisnoodplan bestaat uit vier delen: ? Deel I omvat een begeleidende handleiding met een theoretisch kader en context. ? Deel II omvat een sjabloon dat ziekenhuizen als werkdocument kunnen gebruiken om hun ziekenhuisnoodplan uit te werken. ? Deel III omvat een aantal actiekaarten en controlelijsten voor operationeel gebruik. ? Deel IV bestaat uit een uitgewerkte leidraad voor bijzondere risico's (CBRN en explosies).
Er werden daarnaast ook aanvullende tools ontwikkeld: ? E-learning module, ? Tool lessons learned, ? Frequently Asked Questions.
Het model en de ondersteunende tools van het ziekenhuisnoodplan werden op de website van de FOD Volksgezondheid ter beschikking gesteld.
De bevoegde overheden hebben elk de wetgeving omtrent de vervanging van het MASH-plan door het ziekenhuisnoodplan (ZNP) overgenomen en gepubliceerd.
III. DOELSTELLING Het model en de tools van het ziekenhuisnoodplan moeten ook periodiek geactualiseerd worden. De voornaamste motieven om het huidige ziekenhuisnoodplan te actualiseren zijn: ? Ontwikkeling in het rampenmanagement; ? Publicaties van aangepaste wetgeving op niveau van de noodplanning; ? De COVID-19 pandemie.
De actualisatie van het ziekenhuisnoodplan is ook wenselijk na aanbevelingen van het KCE (federaal kenniscentrum voor de gezondheidszorg) voortkomend uit hun onderzoek, KCE rapport 335A (2020), naar het beheer van de ziekenhuiscapaciteit in België tijdens de eerste golf van de COVID-19 pandemie en de werking van het Hospital & Transport Surge Capacity (HTSC) comité tijdens de COVID-19-pandemie.
De meerderheid van de ziekenhuizen heeft een ziekenhuisnoodplan en de opmaak ervan heeft voor een snelle reactie bij de uitbraak van de pandemie gezorgd. Actueel is er geen specifiek luik voor dergelijke uitbraken. Er wordt aanbevolen een nieuwe sectie alsnog te voorzien in het ziekenhuisnoodplan.
Er moet daarenboven maximaal rekening gehouden worden met specifieke noden en andere projecten in ontwikkeling op niveau van de noodplanning. Zo worden de ontwikkelingen van: (i) het "Belgian Incident & Tracking System (BITS)", voor een uniform registratie- en opvolgingssysteem van getroffenen bij incidenten, (ii) het lopende onderzoek van het KCE omtrent de organisatie van het medische CBRNe-landschap te organiseren en (iii) aanbevelingen inzake klimaatgerelateerde crisissen opgenomen in het actualisatieproces.
IV. OPRICHTING STUURGROEP EN WERKGROEPEN Naar analogie met het vorige project wordt opnieuw geopteerd om een stuurgroep en verschillende werkgroepen te installeren om de uitwerking te verzekeren.
De stuurgroep wordt samengesteld uit vertegenwoordiging van de federale diensten, de bevoegde administraties van de gemeenschappen/gewesten, de andere diensten noodplanning (FOD VVVL, FOD IBZ) en defensie. De stuurgroep bepaalt de objectieven voor de werkgroepen, binnen de actualisatie van het ziekenhuisnoodplan, observeert en evalueert hun activiteiten en stuurt de werkgroepen aan en waar nodig bij.
De werkgroepen worden gevormd door vertegenwoordigers uit dezelfde diensten als de stuurgroep en aangevuld met experten uit de ziekenhuissector. Deze experten worden via openbare aanbesteding, voor de periode van de actualisatie van het ziekenhuisnoodplan, aangeworven.
Teneinde het project te monitoren zal een werkwijze worden opgesteld.
De samenstelling, werking, rapportagestroom (hiërarchie) en interne afspraken voor de stuurgroep en werkgroepen zullen in een modus operandi worden opgenomen. De deelnemers binnen de stuurgroep en werkgroepen zullen hiervan een exemplaar ontvangen en worden gevraagd hier kennis van te nemen en zich akkoord te verklaren.
Om aan de vooropgestelde noden te voldoen, worden vijf werkgroepen opgericht binnen het project: 1. `algemene leidraad' voor het reviseren en actualiseren van het ziekenhuisnoodplan naar de geldende regelgeving, ontwikkelingen, aansluitende projecten en de geleerde lessen uit voorgaande crisissen.2. `tools' voor het aanleveren van een praktische template, als basis voor hun ziekenhuisnoodplan, en forum voor uitwisseling van informatie en geleerde lessen tussen ziekenhuizen onderling.3. `e-learning' om de verschillende aangeboden modules te actualiseren en opnieuw ter beschikking te stellen.4. `ICT & cybersecurity' voor een leidraad om het hoofd te bieden binnen de instelling aan uitval van ICT en dreiging op cyberaanvallen.5. `CBRNe & Pandemie' voor het herwerken van de huidige leidraad CBRNe en de uitwerking van een pandemieplan. Het finale doel van deze werkgroepen, onder toezicht van de stuurgroep, is om de inhoud van de ziekenhuisnoodplan actueel te maken, de geleerde lessen uit het verleden te integreren en aanvullende, ondersteunende leidraden te voorzien voor bijzondere risico's.
V. AFSPRAKEN EN PROCEDURES We beogen opnieuw een samenwerking tussen de verschillende overheden om de instrumenten en hulpmiddelen voor ziekenhuizen die door de verschillende werkgroepen worden gegenereerd, aan te bieden, te implementeren, te evalueren en te optimaliseren.
Het ziekenhuisnoodplan moet om de vijf jaar herzien en goedgekeurd worden volgens de vastgelegde procedure. De centrale actualisatie, van de aangeboden documenten en leidraden door de verschillende diensten, veronderstelt niet dat ziekenhuizen vóór het verstrijken van de termijn van vijf jaar hun ziekenhuisnoodplan moeten actualiseren.
Zodra de geactualiseerde en nieuwe tools ter beschikking zijn gesteld aan de ziekenhuizen, moeten deze de voorgestelde aanpassingen meenemen in het herzieningsproces.
Er wordt in de actualisatie uitgegaan van de bestaande wetgeving en beschikbare tools zoals gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad, respectievelijk op de website van de FOD Volksgezondheid. De commentaren van het terrein zullen zo veel als mogelijk in rekening worden genomen.
De tools zullen gecommuniceerd worden aan de ziekenhuizen via de geijkte kanalen en een symposium dat zal georganiseerd worden.
Alle tools en informatie zullen in het Nederlands, Frans en Duits beschikbaar zijn op de website van de FOD Volksgezondheid. Hier zal ook verwezen worden naar de publieke websites van alle betrokken, relevante overheden.
Goedgekeurd op 14 september 2022.
Minister F. Vandenbroucke, Vice-Eerste Minister, Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid Minister H. Crevits, Vlaams minister van Welzijn, Gezin, Volksgezondheid en Armoedebestrijding, Vice-Minister President van de Vlaamse Regering Ministre C. Morreale, Vice-Présidente du Gouvernement wallon, Ministre de l'Emploi, de la Formation, de l'Economie Sociale, de l'Action sociale, de la Santé, de l'Egalité des Chances et des Droits des Femmes Ministre V. Glatigny, Ministre de l'Enseignement supérieur, de l'Enseignement de la Promotion sociale, des Hôpitaux universitaires, de l'Aide à la jeunesse, des Maisons de Justice, de la Jeunesse, des Sports et de la Promotion de Bruxelles Ministre A. Maron, Membre du Collège de la Commission communautaire française (COCOF), chargé de l'Action sociale et de la Santé Minister E. Van den Brandt, Voorzitter van het College van de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC), belast met Begroting, Welzijn, Gezondheid, Gezin en Stedelijk Beleid Minister A. Antoniadis, Vize-Ministerpräsident, Ministerfür Gesundheit und Soziales, Raumordnung und Wohnungswesen