Etaamb.openjustice.be
Protocol van 20 november 2017
gepubliceerd op 08 februari 2018

Protocolakkoord tussen de Federale Overheid en de overheden bedoeld in artikel 128, 130 en 135 van de Grondwet inzake de activiteiten en financiering van het kankerregister

bron
federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu
numac
2017032156
pub.
08/02/2018
prom.
20/11/2017
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

20 NOVEMBER 2017. - Protocolakkoord tussen de Federale Overheid en de overheden bedoeld in artikel 128, 130 en 135 van de Grondwet inzake de activiteiten en financiering van het kankerregister


Gelet op de specifieke bevoegdheden waarover de Federale overheid en de Overheden bedoeld in artikel 128,130 en 135 van de Grondwet, hierna `de deelstaten' genoemd, beschikken op het gebied van het gezondheidsbeleid en in het bijzonder voor wat activiteiten en diensten op het vlak van de preventieve geneeskunde betreft, overeenkomstig artikel 5, § 1, I, 1°, c) en 2° van de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot hervorming der instellingen, gewijzigd door de Bijzondere Wet van 6 januari 2014;

Gelet op de bevoegdheid van de ziekteverzekering in de tegemoetkoming in kosten van geneeskundige verstrekkingen voor preventieve verzorging, overeenkomstig artikel 34 van de Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994;

Gelet op het protocolakkoord van 30 november 2009 tot samenwerking tussen de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad, de Vlaamse Gemeenschap en de Franse Gemeenschap betreffende de organisatie van het bevolkingsonderzoek naar borstkanker in het tweetalig gebied Brussel-Hoofdstad;

Gelet op het protocolakkoord van 21 maart 2016 tussen de federale overheid en de overheden bedoeld in artikel 128, 130 en 135 van de Grondwet inzake preventie;

Gelet op het Decreet van de Vlaamse Gemeenschap van 21 november 2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 12 december 2008Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 12/12/2008 pub. 19/02/2009 numac 2009035085 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering betreffende bevolkingsonderzoek in het kader van ziektepreventie sluiten betreffende bevolkingsonderzoek in het kader van ziektepreventie;

Gelet op het decreet van de Franse Gemeenschap van 14 juli 1997 betreffende de organisatie ter bevordering van de gezondheid in de Franse Gemeenschap, in het bijzonder art. 17bis;

Gelet op het decreet van de Duitstalige Gemeenschap van 1 juni 2004 betreffende de gezondheidspromotie en de preventie;

Gelet op het bijzonder Decreet van 3 april 2014Relevante gevonden documenten type bijzonder decreet prom. 03/04/2014 pub. 25/06/2014 numac 2014029357 bron ministerie van de franse gemeenschap Bijzonder decreet betreffende de bevoegdheden van de Franse Gemeenschap waarvan de uitoefening naar het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie wordt overgedragen sluiten inzake de bevoegdheden van de Franse Gemeenschap waarvan de uitoefening overgedragen werd aan het Waals Gewest en aan de Franse Gemeenschapscommissie;

Gelet op de Ordonnantie van 19 juli 2007 van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie betreffende het preventieve gezondheidsbeleid;

Gelet op art. 138 en 139 van de Gecoördineerde wet betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen van 10 mei 2015, betreffende de oprichting van een stichting van openbaar nut voor de pathologieën met betrekking tot kanker, hierna de Stichting Kankerregister genoemd;

Gelet op de conventie tussen de Stichting Kankerregister en het RIZIV;

Overwegende dat een kwaliteitsvolle kankerregistratie een noodzakelijk instrument vormt voor monitoring en evaluatie inzake kankerincidentie en kankerscreening;

Overwegende dat dit protocol tot stand kwam na gezamenlijk overleg tussen de Federale Overheid en de deelstaten;

Komen de Federale Overheid en de deelstaten overeen wat volgt : HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen

Artikel 1.Voorliggend protocolakkoord is geen samenwerkingsakkoord zoals bedoeld in art. 92bis van de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot hervorming der instellingen.

Art. 2.Voorliggend protocolakkoord behandelt de afspraken tussen de federale overheid en de deelstaten betreffende de financiering van de Stichting Kankerregister, voor de uitvoering van haar activiteiten en de rapportering erover.

Art. 3.De partijen verbinden zich ertoe om jaarlijks aan de respectievelijke regeringen voor te stellen om een subsidie ter beschikking te stellen van de Stichting Kankerregister zoals beschreven in artikel 10 en 11. Deze subsidie is een tussenkomst van de Federale staat en de Gemeenschappen/Gewesten in de werkings- en personeelskosten van de Stichting Kankerregister en dient om de Stichting Kankerregister in staat te stellen alle basisopdrachten, zoals beschreven in dit protocolakkoord, te vervullen. HOOFDSTUK II. - Opdrachten

Art. 4.Binnen het kader van deze subsidie zullen de volgende doelen gerealiseerd worden : 1. Het uitbouwen, onderhouden, verzekeren en verifiëren van de volledigheid van een kwalitatieve en aan actuele wetenschappelijke normen beantwoordende kankerregistratie in België;2. Het in kaart brengen en aanleveren van statistieken, epidemiologie en monitoringgegevens over het voorkomen van kanker;3. Het aanleveren van gegevens en het uitvoeren van analyses op die gegevens, voor beleidsondersteuning op vlak van de kankerproblematiek : Met betrekking tot beleidsvoorbereiding : - planning van gezondheidsvoorzieningen; - bepalen van erkenningscriteria; - bepalen van kwaliteitscriteria; - de impact van milieufactoren; - implementeren van geautomatiseerde surveillance in verband met het voorkomen van clusters en systematische analyse ervan, inclusief bijbehorende snelle validatieprocedures en rapportagesystemen naar de bevoegde autoriteiten toe.

Met betrekking tot beleidsuitvoering : uitsluitingslijsten voor call-recall-systemen in bevolkingsonderzoeken.

Met betrekking tot planning, beleidsevaluatie en kwaliteitsbewaking van beleid : - indicatoren voor opvolgen van beleidsacties; - effecten van beleidsinitiatieven en maatregelen; - resultaten van behandeling; - klinische audits; - kwaliteit van aspecten/onderdelen van bevolkingsonderzoeken; - evolutie van elektronische registratie in de ziekenhuizen; - de mogelijkheid creëren kwaliteit van zorg en behandelingen in kaart te brengen o.a. door gegevens en expertise ter beschikking stellen aan de federale overheid en de bevoegde Gemeenschappen en Gewesten.

Daarbij zal de Stichting Kankerregister het respect voor de regels van privacy eerbiedigen : de gegevens die moeten aangeleverd worden voor de ziekenhuissector, zullen ziekenhuisspecifiek zijn en dus identificatie van het betrokken ziekenhuis toelaten. De Stichting Kankerregister kan de gevraagde data aan de overheid bezorgen, op voorwaarde van voorafgaand overleg met, en globaal akkoord van de ziekenhuissector over de gegevens (en indicatoren) die gebruikt zullen worden voor toetsing; - het ter beschikking stellen van gegevens en expertise voor wetenschappelijk onderzoek en Volksgezondheid; - het verzekeren van de kwaliteit en de volledigheid van de gegevens verstrekt door de laboratoria voor pathologische anatomie.

Art. 5.Teneinde de doelstellingen zoals bedoeld in artikel 4 te bereiken, waarborgt de Stichting Kankerregister de volgende functies : 1. Het verzamelen van gegevens : - benutten van gegevensbronnen, uitbouwen en op punt stellen van de gegevensstromen; - occasioneel supplementaire gegevensverzamelingen uitvoeren om de registratie te vervolledigen; - uitbouwen, onderhouden en actualiseren van performante instrumenten voor gegevensverzameling. 2. Het registreren en verwerken van gegevens : - opslaan van gegevens en beheren van gegevensstromen; - codering en classificatie volgens internationaal aanvaarde en up to date klinische en wetenschappelijke methoden en codeersystemen; - conversies naar andere internationaal erkende classificaties, coderingen en klinische indelingen wanneer nodig voor vergelijkingen. - vergelijkbaarheid van gegevens optimaliseren; 3. Het bewaken van de kwaliteit van de verzamelde gegevens door het valideren en consolideren van gegevens : - administratieve data-cleaning uitvoeren voor het opsporen van mogelijke fouten in de unieke patiëntidentificatie; - uniformiteit en standaardisatie van codering en classificatie, nauwkeurigheid van codering; - volledigheid van de gegevens controleren door o.a. het occasioneel uitvoeren van supplementaire gegevensverzamelingen en het analyseren van de volledigheid van de registratiegegevens; - bronnen contacteren om de nodige correcties en aanvullingen te geven; - regelmatig uitgebreide feedback geven aan de diverse bronnen over de kwaliteit van de aangeleverde gegevens door de individuele resultaten te analyseren en deze resultaten toe te lichten, onder andere voor de bevolkingsonderzoeken naar kanker (zie art.9); - het aanbieden van een help-deskfunctie en technische ondersteuning voor de registreerders; - basisopleiding en specifieke seminaries voor de registratiemedewerkers verzorgen aangaande de definities en codeerregels van de kankerregistratie : de uniformisering van de codering en de classificatie, de internationale Classificatie van Ziekten voor Oncologie, TNM stadiëring en andere stadiëringen; - het toetsen van gegevens en processen aan internationale normen. 4. Het koppelen en uitwisselen van gegevens uit verschillende gegevensbronnen : - op basis van een unieke identificatie; - integratie met en gebruik van diensten ter beschikking gesteld door derden (bijv. e-health, Rijksregister, Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid); 5. Het kwaliteitsvol beheren van gegevens : - volgens de geldende wettelijke regelgeving en vereisten m.b.t. de persoonlijke levenssfeer, het beroepsgeheim en de medische deontologie; - het garanderen van de toegankelijkheid; - het garanderen van de fysieke veiligheid van de gegevens alsook het onderhoud en regelmatige update van beveiligings- en back-upsystemen; 6. Het analyseren van gegevens zoals vermeld in art.7 en 8 7. Het ter beschikking stellen van gegevens onder meer door het aanleveren van rapporten 8.Het adviseren en ter beschikking stellen van expertise door het begeleiden van aanvragers van data.

Art. 6.Bij het realiseren van haar doelstellingen dient de Stichting Kankerregister ten minste gebruik te maken van de volgende bronnen van gegevens : - alle Belgische ziekenhuizen met een basis- en/of oncologisch zorgprogramma; - alle resultaten van anatomopathologische onderzoeken van borst, dikkedarm en baarmoederhals; - IMA; - Sterftegegevens.

Art. 7.In het kader van de doelen vermeld in art. 4, worden volgende categorieën van resultaten verwacht : - Jaarlijkse resultaten : gegevens en analyses die elk jaar aangeleverd dienen te worden. - Recurrente resultaten : gegevens en analyses die niet standaard jaarlijks aangeleverd worden maar die vooraf vastgelegd dienen te worden in het jaarplan, in overleg met de financierende overheden.

Deze gegevens en analyses variëren in tijd, omvang en onderwerp. Bij het vastleggen van deze recurrente resultaten in het jaarplan wordt rekening gehouden met de beschikbare FTE's. - Ad-hoc resultaten : gegevens en analyses die aangeleverd dienen te worden na een specifieke vraag.

De Stichting Kankerregister dient binnen de limieten van de beschikbare subsidie de nodige capaciteit en middelen te voorzien om deze resultaten te bereiken.

Art. 8.De resultaten, vermeld in artikel 7, omvatten het aanleveren van beleidsrelevante gegevens en analyses over kanker : 1. Incidentie van kanker voor België en de Gemeenschappen/Gewesten : - Een jaarlijkse beschrijving van de incidentie van kanker, telkens per geslacht, per tumorlokalisatie/orgaan (ICD-classificatie), en leeftijd(scategorieën); - Jaarlijks de spreiding bij en de onderlinge vergelijking van (sub)populaties weergeven volgens algemeen aanvaarde criteria; - Jaarlijks voor alle tumoren stadiumspecifieke gegevens aanleveren (met inbegrip van in situ kanker) (minimaal voor baarmoederhals, dikkedarm en borsttumoren); - Jaarlijks bepalen van mortaliteit-incidentieratio's; - Recurrent de temporospatiële spreiding en evolutie ervan beschrijven en hierover data leveren; - Recurrent berekenen van verloren potentiële levensjaren (PYLL) voor alle tumoren (minimaal voor baarmoederhals, dikkedarm en borsttumoren); - Een recurrente situering ten opzichte van buurlanden, EU-perspectief, internationale vergelijking en de evolutie ervan; 2. Overleving en prevalentie van kanker voor België en de Gemeenschappen/Gewesten : - Jaarlijks aanleveren van de geobserveerde en relatieve overleving van kanker voor minimaal baarmoederhals, borst- en dikkedarmtumoren; - Recurrent beschrijven van de geobserveerde en relatieve overleving van kanker en van de prevalentie, minimaal voor baarmoederhals-, dikkedarm- en borsttumoren; 3. Beschikbaarheid van de gegevens/informatie bewerkstelligen (België en de Gewesten/Gemeenschappen) : - Jaarlijks informatie en publicaties op de website van het Kankerregister plaatsen met o.a. een basisrapport incidentie per jaar met tabellen over de absolute aantallen, leeftijdsspecifieke en voor leeftijd gestandaardiseerde cijfers per type kanker, geslacht.

Eveneens recurrent de overlevingscijfers publiceren; - Jaarlijks een overleg organiseren tussen het Kankerregister en de Overheden betreffende de communicatie van gegevens op beperkt geografisch niveau; - Recurrent een descriptieve rapportering uitwerken in een papieren en/of e-publicatie; - Recurrent gegevens/informatie aanleveren die op basis van de klassieke kankerregistratiedatabase en het cyto-histopathologieregister, bijdragen tot de evaluatie van het gezondheidsbeleid in het algemeen en het preventiebeleid in het bijzonder en dit met uitzondering van gegevens die een bijkomende koppeling en analyse vereisen met externe databases; - Recurrent beantwoorden van specifieke vragen van het publiek betreffende kankerincidentie; - recurrent predicties/projecties maken (bv. berekenen nood aan capaciteit in de (gezondheids)zorg; - Ad-hoc en met respect voor de wetgeving betreffende de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, kankerregistratiegegevens aanleveren voor wetenschappelijke projecten, de overheden, wetenschappelijke instellingen; - Ad- hoc gegevens aanleveren volgens vooraf bepaalde procedures voor EU en Internationale instanties. Beperkt tot `klassieke' WHO- IARC-ENCR gegevensuitwisselingen in het kader van kankerregistratie, zoals Cancer Incidence in Five Continents, Eurocare, Eurocim, Rarecare, Concord; 4. Jaarlijks rapporteren over de kwaliteit/ kwantiteit van de kankerregistratie in de ziekenhuizen, met feedback aan elk ziekenhuis.5. Recurrent rapporteren over ziekenhuisspecifieke gegevens na overleg met de ziekenhuizen en de overheden. 6. Recurrente input in het kader van bevolkingsonderzoeken : 6.1. het verzamelen, beheren, koppelen en beschrijven, en hierover data leveren, van de resultaten van anatomopathologische, cytologische of histologische onderzoeken van baarmoederhals, dikkedarm en borst; 6.2. deelnemen aan werkgroepen/overlegfora in het kader van bevolkingsonderzoeken naar kanker; 6.3. koppeling van de kankerregistratiegegevens met de gegevens afkomstig uit de opsporingsprogramma's in het kader van : - het bepalen van de intervalkankers en het analyseren van de karakteristieken ervan voor borst, dikkedarm en baarmoederhals; - het doorgeven van informatie over kankers (afkomstig uit het screeningsprogramma) met gegevens die beschikbaar zijn in de kankerregistratie; - het beschrijven, en hierover data leveren, van verschillen/overeenkomsten tussen screening-gedetecteerde tumoren, intervalkankers en opportunistische screening/klinisch gediagnosticeerde tumoren (bijvoorbeeld op basis van stadiumspecifieke incidentie, sterfte en overleving) zonder koppeling van IMA-gegevens; - lijsten van vrouwen van 24 tot en met 64 jaar die niet moeten worden uitgenodigd in kader van het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker; jaarlijks 1 lijst zonder koppeling van IMA-gegevens; - lijsten van mannen en vrouwen van 49 tot en met 74 jaar die niet moeten worden uitgenodigd in het kader van het bevolkingsonderzoek dikkedarmkanker; jaarlijks 1 lijst zonder koppeling van IMA-gegevens; - lijsten van vrouwen van 49 tot en met 69 jaar die niet moeten uitgenodigd worden in het kader van het bevolkingsonderzoek borstkanker; jaarlijks 1 lijst zonder koppeling van IMA-gegevens; 7. Recurrent koppelen van de kankerregistergegevens met deze van mortaliteit in samenwerking met de Gemeenschappen en met in acht name van de wetgeving betreffende de bescherming van de persoonlijke levenssfeer. 8. Ad hoc advies verlenen en rapporteren aan de overheid, o.a. aangaande : - clusteranalyse bij vragen van betrokken centrale overheden (Small area epidemiology); - hypothese-genererend onderzoek : bijvoorbeeld over mogelijke oorzaken van kanker en vermoede of gekende risicofactoren; - milieu en kanker; - kankerpreventie; - machtigingsaanvragen bij de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer; - financierings- en erkenningscriteria (oncologische diensten, laboratoria anatomopathologie, opleiding oncologie, enz.); - aanleveren specifieke teksten en grafieken. 9. Ad hoc koppelen van de kankerregister-gegevens met deze van de verzekeringsinstellingen voor het beantwoorden van zeer punctuele vragen.

Art. 9.Naast het behalen van de resultaten voor de in dit protocol beschreven opdrachten, kunnen gegevens en analyses gevraagd worden die niet opgenomen zijn in de basiswerking, mits overleg over een eventueel bijkomende financiering.

De concrete vragen worden uitgewerkt in een afzonderlijke overeenkomst tussen het Kankerregister en de overheid in kwestie. De vragen kunnen over volgende niet limitatieve lijst van onderwerpen gaan : 9.1. Na de verwerking van gegevens, uitgebreide feedback geven aan de diverse bronnen over de kwaliteit van hun werking en geleverde prestaties, door de individuele resultaten te vergelijken met de profielen en deze resultaten toe te lichten, onder andere voor de bevolkingsonderzoeken naar kanker. 9.2. Bijkomende opvragingen en evaluaties aan de laboratoria voor pathologische anatomie van de Cyto-histopathologiegegevens in kader van de organisatie en evaluatie van de bevolkingsonderzoeken. 9.3. Opvragen, valideren en koppelen van de IMA-nomenclatuurgegevens in het kader van bevolkingsonderzoeken 9.4. Het opstellen en bezorgen van extra uitsluitingslijsten voor de bevolkingsonderzoeken naar kanker om niet onnodig personen uit de doel groep uit te nodigen, met incorporatie van IMA-gegevens aan de screeningsorganisaties : - lijsten van vrouwen van 24 tot en met 64 jaar die niet moeten worden uitgenodigd in kader van het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker; - lijsten van vrouwen van 49 tot en met 69 jaar die niet moeten uitgenodigd worden in het kader van het bevolkingsonderzoek borstkanker; - lijsten van mannen en vrouwen van 49 tot en met 74 jaar die niet moeten worden uitgenodigd in het kader van het bevolkingsonderzoek dikkedarmkanker.

Het aantal lijsten jaarlijks is afhankelijk van de Regio's. 9.5. Voor de bevolkingsonderzoeken naar kanker jaarlijks opvragen, valideren en verwerken van de gegevens van de GMD- houdende toegewezen artsen. 9.6. Koppelen van de GMD- of toegewezen arts gegevens met de doelgroepen binnen de bevolkingsonderzoeken naar kanker zodat deze arts(en) kan toegevoegd worden aan het uitnodigingsbestand. 9.7. Het doorgeven/analyseren van follow-upgegevens (prestaties en resultaten) na een afwijkende screening op basis van een koppeling van IMA-nomenclatuurgegevens, Cyto-histopathologieregister en kankerregistratiedatabank met screeningsgegevens. 9.8. Longitudinale langetermijnsopvolging door het koppelen van de databanken van de Kankerincidentiegegevens en Cytohistopathologiegegevens met de deelnameregisters van de gemeenschappen/gewesten. opvolging op lange termijn, nl. effect van screening op incidentie. 9.9. Het verwerken en analyseren van Cyto-histopathologiegegevens, IMA-nomenclatuurgegevens, Kankerincidentiegegevens en indien nodig screeningsgegevens om personen te identificeren die geen vervolgonderzoek kregen na een afwijkende screening en het doorgeven van deze personen aan de screeningsorganisaties (Fail-safe). 9.10. Het aanleveren, analyseren en rapporteren van gegevens op basis van cyto-histopathologiegegevens, IMA-gegevens en kankerregistratiegegevens in het kader van de kwaliteitsevaluatie en monitoring van de bevolkingsonderzoeken. 9.11. Ad hoc analyses uitvoeren, adviseren, aanleveren en/of presenteren van gegevens aan de screeningsorganisaties en /of overheden, al dan niet ter voorbereiding van werkgroepen in kader van de bevolkingsonderzoeken. 9.12. Het uitvoeren en/of ondersteunen van wetenschappelijk onderzoek in kader van de bevolkingsonderzoeken al dan niet met inbegrip van het ontwikkelen van modules voor projectspecifieke gegevensverwerking, koppelingen met externe databanken (o.a. IMA-gegevens), ondersteuning van statistische analyses en publicaties. 9.13. Het ontwikkelen na specifieke vraag van semi-automatische dataverwerkingsmodules in kader van de bevolkingsonderzoeken naar kanker. 9.14. Het schrijven en verdedigen van machtigingsaanvragen voor het opzetten/uitbreiden van gegevensstromen in kader van de bevolkingsonderzoeken. 9.15. Bijdragen aan het opstellen van draaiboeken betreffende de bevolkingsonderzoeken naar kanker. 9.16. Jaarlijks rapporteren aan de betreffende gewesten van taken uitgevoerd in kader van een bijkomende subsidiëring. 9.17. Voor het indicatoren project worden volgende taken uitgevoerd : deelname aan de respectievelijke ontwikkelingsgroepen, ontwikkelen van indicatoren en de flowcharts, selectie van de nomenclatuurcodes, regularisatie van de nomenclatuurdata, koppeling met de kankerregistratiedank, ontwikkelen van methodologie, datavalidatie, schrijven van de handleidingen, berekenen van de kwaliteitsindicatoren en uitdraaien van de individuele ziekenhuisgegevens en datalevering, opstellen van feedbackrapporten. HOOFDSTUK III. - Financiering

Art. 10.Voor de uitvoering van de basisopdrachten van de Stichting Kankerregister, zoals beschreven in de artikels 4 t.e.m. 8, bedraagt de totale basisfinanciering van de Stichting Kankerregister op jaarbasis € 3.081.768. (bedrag 2017) Dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de evolutie van de gezondheidsindex, tenzij anders beslist wordt door de respectievelijke regeringen.

De partijen verbinden zich ertoe om aan de respectievelijke regeringen voor te stellen dit bedrag jaarlijks ter beschikking te stellen, rekening houdend met de beschikbare middelen en de goedgekeurde begrotingen.

Art. 11.De verdeling van het bedrag vermeld in artikel 10, gebeurt als volgt (bedrag 2017) : 1. RIZIV : 2.508.000 euro, waarvan maximaal 571.000 euro voorzien wordt voor de vergoeding van de laboratoria voor pathologische anatomie voor het verzekeren van de kwaliteit en de volledigheid van hun gegevens, zoals vermeld in artikel 4, 5° 2. Vlaamse Gemeenschap : 368.081 euro 3. Waals Gewest : 133.333 euro 4. Cocof : 46.667 euro 5. Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest : 20.000 euro 6. Duitse Gemeenschap : 5.687 euro

Art. 12.Mits er geen sprake is van dubbele financiering is een bijkomende financiering mogelijk voor resultaten beschreven onder artikel 9.

Die bijkomende financiering gebeurt op basis van een overeenkomst gesloten tussen het kankerregister en de overheid in kwestie.

In die overeenkomst worden ten minste de verwachte resultaten geconcretiseerd, de financieringsmodaliteiten beschreven en de wijze van rapportering vermeld. HOOFDSTUK IV. - Uitvoering en Rapportering

Art. 13.De Stichting Kankerregister stelt jaarlijks een gedetailleerd werkplan op met betrekking tot de te realiseren resultaten, zoals opgesomd in artikel 7, 8 en 9.

Dit werkplan vormt de basis voor de financiering van de Stichting Kankerregister door de subsidiërende overheden. Er dient slechts één werkplan opgesteld te worden voor het geheel van de subsidies. Het werkplan omvat minstens : - De te behalen resultaten - De werkwijze en de voorziene middelen - De termijn van uitvoering

Art. 14.Het werkplan wordt voor 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het werkingsjaar in kwestie, ingediend bij de administraties en ter goedkeuring voorgelegd aan de bevoegde ministers van elke overheid.

Art. 15.Voor 1 mei van het jaar volgend op het werkingsjaar, zal de Stichting Kankerregister een activiteitenverslag en een financieel verslag indienen bij de subsidiërende overheden, goedgekeurd door haar Raad van Bestuur. Het activiteitenverslag zal expliciet verwijzen naar het werkplan en de resultaten die daarin vooropgesteld werden en de jaarlijkse resultaten.

Het activiteitenverslag zal ook de volledigheid en kwaliteit van de gegevens van het Register beschrijven aan de hand van internationaal erkende indicatoren.

Het financieel verslag omvat minstens de gegevens over inkomsten en uitgaven en de goedgekeurde jaarrekeningen, zoals neergelegd bij de Nationale Bank van België.

De subsidiërende overheden kunnen samen vereisten voor de vorm en de inhoud van het activiteitenverslag en het financieel verslag nader bepalen. HOOFDSTUK V. - Inwerkingtreding

Art. 16.Het protocolakkoord van 24 juni 2013 tussen de federale overheid en de overheden bedoeld in art.128, 130 en 135 van de Grondwet inzake de activiteiten en de financiering van het Kankerregister, wordt opgeheven.

Art. 17.Dit protocolakkoord treedt voor onbepaalde duur in werking vanaf 1 januari 2018.

Aldus gesloten te Brussel op 20 november 2017.

Voor de Federale Staat : M. DE BLOCK, Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid Voor de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaams Gewest : J. VANDEURZEN, Vlaams Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Pour la Région Wallonne : A. GREOLI, Vice-Présidente et Ministre de l'Action sociale, de la Santé, de l'Egalité des Chances, de la Fonction publique et de la Simplification administrative Pour la Communauté Française : R. DEMOTTE, Ministre-Président de la Fédération Wallonie-Bruxelles Pour la Commission communautaire commune de Bruxelles-Capitale : Voor de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad : D. GOSUIN, Membre du Collège réuni de la Commission communautaire commune (COCOM), chargé de la Politique de la Santé, de la Fonction publique, des Finances, du Budget, du Patrimoine et des Relations extérieures Pour le collège réuni de la Commission communautaire française de Bruxelles-Capitale : Voor het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest : C. JODOGNE, Membre du Collège réuni de la Commission communautaire commune, compétent pour de la Politique de Santé, Membre du Collège de la Commission communautaire française, compétent pour la Politique de Santé Pour la Commission communautaire commune de Bruxelles-Capitale : Voor de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad : G. VANHENGEL, Lid van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, belast met Gezondheidsbeleid Für die Deutschsprachige Gemeinschaft: Pour la Communauté germanophone: A. ANTONIADIS, Minister der Deutschsprachigen Gemeinschaft für Familie, Gesundheit und Soziales

^