gepubliceerd op 09 april 2024
Reglement van de Kamer van volksvertegenwoordigers. - Wijzigingen met betrekking tot de gemengde commissies en de burgerpanels De Kamer van volksvertegenwoordigers heeft tijdens haar plenaire vergadering van 1 februari 2024 de volgende wijziging I. Titel I van het Reglement van de Kamer van volksvertegenwoordigers wordt aangevuld met een hoofd(...)
WETGEVENDE KAMERS, KAMER VAN VOLKSVERTEGENWOORDIGERS
Reglement van de Kamer van volksvertegenwoordigers. - Wijzigingen met betrekking tot de gemengde commissies en de burgerpanels De Kamer van volksvertegenwoordigers heeft tijdens haar plenaire vergadering van 1 februari 2024 de volgende wijzigingen aan haar Reglement aangebracht (1): I. Titel I van het Reglement van de Kamer van volksvertegenwoordigers wordt aangevuld met een hoofdstuk XI, luidende: "Gemengde commissies en burgerpanels".
II. In het hoofdstuk XI, ingevoegd bij artikel 1, wordt een artikel 70bis ingevoegd, luidende: "Art. 70bis 1. De Kamer kan, telkens als zij dat nodig acht, een gemengde commissie samenstellen bestaande uit dertien à zeventien leden van de Kamer en negenendertig à eenenvijftig door loting gekozen natuurlijke personen.De verhouding tussen natuurlijke personen en leden van de Kamer bedraagt drie op één.
Eveneens door loting wordt een gelijk aantal natuurlijke personen gekozen als plaatsvervangers. 2. De Kamer wijst de dertien à zeventien leden aan, overeenkomstig de artikelen 157 en 158, of wijst een vaste commissie aan waarvan alle leden deel zullen uitmaken van de gemengde commissie. De andere leden van de Kamer kunnen enkel met raadgevende stem aan de werkzaamheden van de gemengde commissie deelnemen. 3. De loting van de natuurlijke personen en hun plaatsvervangers vindt plaats volgens de regels als bepaald bij de wet van 2 maart 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/03/2023 pub. 03/04/2023 numac 2023030780 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot bepaling van de beginselen voor de loting van natuurlijke personen voor de gemengde commissies en de burgerpanels op initiatief van de Kamer van volksvertegenwoordigers sluiten tot bepaling van de beginselen voor de loting van natuurlijke personen voor de gemengde commissies en de burgerpanels op initiatief van de Kamer van volksvertegenwoordigers.4. De gemengde commissie kan aanbevelingen formuleren over een door de Kamer bepaald onderwerp. Het bepaalde onderwerp bedoeld in het eerste lid doet geen afbreuk aan de rechten en vrijheden gewaarborgd door titel II van de Grondwet en alle door België geratificeerde, internationale instrumenten ter bescherming van de mensenrechten en behoort tot de bevoegdheid van de Federale Staat of heeft betrekking op de belangen ervan.
De gemengde commissie kan daarvoor informatie vergaren in openbare zitting, desnoods met de hulp van experten, zal daarover beraadslagen met gesloten deuren en, tot slot, in openbare zitting tot aanbevelingen komen. 5. De deelname aan een gemengde commissie gebeurt op vrijwillige basis. Indien een persoon vóór de eerste vergadering van de gemengde commissie afziet van deelname of niet langer voldoet aan één van de voorwaarden bedoeld in de wet van 2 maart 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/03/2023 pub. 03/04/2023 numac 2023030780 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot bepaling van de beginselen voor de loting van natuurlijke personen voor de gemengde commissies en de burgerpanels op initiatief van de Kamer van volksvertegenwoordigers sluiten tot bepaling van de beginselen voor de loting van natuurlijke personen voor de gemengde commissies en de burgerpanels op initiatief van de Kamer van volksvertegenwoordigers, dan wordt die persoon vervangen door een persoon uit de groep van plaatsvervangers, volgens de bij de wet bepaalde criteria.
Na de aanvang van de eerste vergadering van de gemengde commissie worden de personen die afzien van deelname aan de gemengde commissie of die afwezig zijn niet vervangen. 6. De gemengde commissie wordt voor maximum zes maanden opgericht en uiterlijk één jaar voor de algemene vernieuwing van de Kamer.De Kamer kan telkens een verlenging toestaan van ten hoogste zes maanden.
De gemengde commissie houdt op te bestaan in geval van ontbinding van de Kamer van volksvertegenwoordigers of op het moment dat de verkiezingsuitgaven van de politieke partijen, de lijsten en de kandidaten worden onderworpen aan de controle als bedoeld in artikel 4, § 1, van de wet van 4 juli 1989 betreffende de beperking en de controle van de verkiezingsuitgaven voor de verkiezingen van de Kamer van volksvertegenwoordigers, de financiering en de open boekhouding van de politieke partijen.
Als één of meer in de wet of het Reglement vastgelegde voorwaarden niet langer zijn vervuld of in uitzonderlijke omstandigheden kan de Kamer beslissen een einde te maken aan de gemengde commissie. 7. Om hun werkzaamheden uit te voeren, krijgen de gemengde commissies methodologische steun, teneinde het debat en de formulering van de standpunten van elk van de leden te vergemakkelijken.Daartoe wordt een comité opgericht dat met die methodologische steun wordt belast.
De Conferentie van voorzitters benoemt de leden van dit comité, dat bestaat uit onderzoekers en ervaringsdeskundigen met expertise op het gebied van burgerparticipatie.
Dit comité functioneert op neutrale wijze en heeft als taak: a) de praktische organisatie van de tweede loting uit te werken;b) stof te bieden voor de informatiefase en de beraadslagingsfase ondersteunen (eventueel met de hulp van extra experten);c) de werkzaamheden te organiseren en te zorgen voor de moderatie;d) een rapport op te stellen ter evaluatie van de procedure.8. De gemengde commissie wordt voorgezeten door de voorzitter van de onder nr.2 bedoelde vaste commissie of door een lid van de Kamer, volgens de door het Reglement bepaalde regels betreffende de samenstelling van de commissies. 9. De verslagen van de gemengde commissies worden opgesteld door ten minste twee rapporteurs, namelijk minimum één lid van de Kamer en minimum één natuurlijke persoon die wordt aangewezen via loting onder de personen die die zich hiervoor hebben opgegeven.10. De gemengde commissie kan alleen maar beraadslagen of aanbevelingen aannemen als twee derde van de natuurlijke personen en de meerderheid van de leden van de Kamer aanwezig zijn. De verslagen van de gemengde commissies, die meer bepaald aanbevelingen bevatten, worden aangenomen met een dubbele meerderheid, waarbij een meerderheid van de natuurlijke personen en een meerderheid van de leden van de Kamer zich ten gunste van het verslag uitspreken. 11. Na aanneming door een gemengde commissie wordt het verslag, met inbegrip van de aanbevelingen, door de Kamer bekendgemaakt. 12. Het Bureau van de Kamer stelt de noodzakelijke regels vast omtrent de eventuele vergoeding van de kosten van de bij loting gekozen natuurlijke personen.".
III. In hetzelfde hoofdstuk XI wordt een artikel 70ter ingevoegd, luidende: "Art. 70ter 1. De Kamer kan, telkens als zij dat nodig acht, een burgerpanel samenstellen bestaande uit vijftig à vijfenzeventig door loting gekozen natuurlijke personen. Eveneens door loting wordt een gelijk aantal burgers gekozen als plaatsvervangers. 2. De loting van de natuurlijke personen en hun plaatsvervangers vindt plaats volgens de regels als bepaald bij de wet van 2 maart 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/03/2023 pub. 03/04/2023 numac 2023030780 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot bepaling van de beginselen voor de loting van natuurlijke personen voor de gemengde commissies en de burgerpanels op initiatief van de Kamer van volksvertegenwoordigers sluiten tot bepaling van de beginselen voor de loting van natuurlijke personen voor de gemengde commissies en de burgerpanels op initiatief van de Kamer van volksvertegenwoordigers.3. Het burgerpanel kan aanbevelingen formuleren over een door de Kamer bepaald onderwerp. Het bepaalde onderwerp bedoeld in het eerste lid doet geen afbreuk aan de rechten en vrijheden gewaarborgd door titel II van de Grondwet en alle door België geratificeerde, internationale instrumenten ter bescherming van de mensenrechten en behoort tot de bevoegdheid van de Federale Staat of heeft betrekking op de belangen ervan.
Het burgerpanel kan daarvoor informatie vergaren in openbare zitting, desnoods met de hulp van experten, zal daarover beraadslagen met gesloten deuren en, tot slot, in openbare zitting tot aanbevelingen komen. 4. De deelname aan een burgerpanel gebeurt op vrijwillige basis. Indien een burger vóór de eerste vergadering van het burgerpanel afziet van deelname of niet langer voldoet aan één van de voorwaarden bedoeld in de wet van 2 maart 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/03/2023 pub. 03/04/2023 numac 2023030780 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot bepaling van de beginselen voor de loting van natuurlijke personen voor de gemengde commissies en de burgerpanels op initiatief van de Kamer van volksvertegenwoordigers sluiten tot bepaling van de beginselen voor de loting van natuurlijke personen voor de gemengde commissies en de burgerpanels op initiatief van de Kamer van volksvertegenwoordigers, dan wordt die persoon vervangen door een persoon uit de groep van plaatsvervangers, volgens de bij de wet bepaalde criteria.
Na de aanvang van de eerste vergadering van het burgerpanel worden de burgers die afzien van deelname aan het burgerpanel of die afwezig zijn niet vervangen. 5. Het burgerpanel wordt voor maximum zes maanden opgericht en uiterlijk één jaar voor de algemene vernieuwing van de Kamer.De Kamer kan telkens een verlenging toestaan van ten hoogste zes maanden.
Het burgerpanel houdt op te bestaan in geval van ontbinding van de Kamer van volksvertegenwoordigers of op het moment dat de verkiezingsuitgaven van de politieke partijen, de lijsten en de kandidaten worden onderworpen aan de controle als bedoeld in artikel 4, § 1, van de wet van 4 juli 1989 betreffende de beperking en de controle van de verkiezingsuitgaven voor de verkiezingen van de Kamer van volksvertegenwoordigers, de financiering en de open boekhouding van de politieke partijen.
Als één of meer in de wet of het Reglement vastgelegde voorwaarden niet langer zijn vervuld of in uitzonderlijke omstandigheden kan de Kamer beslissen een einde te maken aan het burgerpanel. 6. Om hun werkzaamheden uit te voeren, krijgen de burgerpanels methodologische steun, teneinde het debat en de formulering van de standpunten van elk van de leden te vergemakkelijken.Daartoe wordt een comité opgericht dat met die methodologische steun wordt belast.
De Conferentie van voorzitters benoemt de leden van dit comité, dat bestaat uit onderzoekers en ervaringsdeskundigen met expertise op het gebied van burgerparticipatie.
Dit comité functioneert op neutrale wijze en heeft als taak: a) de praktische organisatie van de tweede loting uit te werken;b) stof te bieden voor de informatiefase en de beraadslagingsfase ondersteunen (eventueel met de hulp van extra experten);c) de werkzaamheden te organiseren en te zorgen voor de moderatie;d) een rapport op te stellen ter evaluatie van de procedure.7. Het burgerpanel wordt voorgezeten door een lid van het onder nr.6 bedoelde comité. De voorzitter is niet stemgerechtigd. 8. De verslagen van de burgerpanels worden opgesteld door één of meer rapporteurs die worden aangewezen via loting onder de natuurlijke personen die zich daarvoor hebben opgegeven.9. Het burgerpanel kan alleen maar beraadslagen of aanbevelingen aannemen als minstens twee derde van de natuurlijke personen aanwezig is. De verslagen van de burgerpanels worden bij meerderheid aangenomen.
Eén jaar na de indiening van het verslag maakt de bevoegde vaste commissie een stand van zaken op van de uitvoering van de aanbevelingen. Ze stelt daar een verslag over op. 10. Het Bureau van de Kamer stelt de noodzakelijke regels vast omtrent de eventuele vergoeding van de kosten van de bij loting gekozen natuurlijke personen.". _______ Nota (1) Kamer van volksvertegenwoordigers (www.dekamer.be): Stukken: 55-3510 Integraal verslag: 1 februari 2024