Etaamb.openjustice.be
Overeenkomst van 14 mei 2013
gepubliceerd op 01 juli 2013

Reglement van de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten betreffende de erkenning van revisoren en revisorenvennootschappen voor de uitoefening van een revisoraal mandaat bij instellingen voor collectieve belegging, beheervennootschappen van instellingen voor collectieve belegging en instellingen voor bedrijfspensioenvoorziening

bron
autoriteit voor financiele diensten en markten
numac
2013003200
pub.
01/07/2013
prom.
14/05/2013
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

14 MEI 2013. - Reglement van de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten betreffende de erkenning van revisoren en revisorenvennootschappen voor de uitoefening van een revisoraal mandaat bij instellingen voor collectieve belegging, beheervennootschappen van instellingen voor collectieve belegging en instellingen voor bedrijfspensioenvoorziening


De Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten, Gelet op de wet van 27 oktober 2006Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/10/2006 pub. 10/11/2006 numac 2006023149 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet betreffende het toezicht op de instellingen voor bedrijfspensioenvoorzieningen sluiten betreffende het toezicht op de instellingen voor bedrijfspensioenvoorziening, artikel 105;

Gelet op de wet van 3 augustus 2012Relevante gevonden documenten type wet prom. 03/08/2012 pub. 19/10/2012 numac 2012003296 bron federale overheidsdienst financien, federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie en federale overheidsdienst justitie Wet betreffende bepaalde vormen van collectief beheer van beleggingsportefeuilles sluiten betreffende bepaalde vormen van collectief beheer van beleggingsportefeuilles, de artikelen 103, eerste lid, 244, eerste lid, en 277;

Gelet op het reglement van de Commissie voor het Bank-, Financie- en Assurantiewezen van 21 februari 2006 betreffende de erkenning van revisoren en revisorenvennootschappen;

Gelet op de raadpleging van de erkende revisoren vertegenwoordigd door hun beroepsvereniging;

Gelet op het advies van de Raad van Toezicht van 30 april 2013, Besluit : Afdeling I. - Definities

Artikel 1.Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder : 1° "instellingen voor collectieve belegging" : de openbare instellingen voor collectieve belegging als bedoeld in Deel II, Boek 2, Titel II van de wet van 3 augustus 2012Relevante gevonden documenten type wet prom. 03/08/2012 pub. 19/10/2012 numac 2012003296 bron federale overheidsdienst financien, federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie en federale overheidsdienst justitie Wet betreffende bepaalde vormen van collectief beheer van beleggingsportefeuilles sluiten;2° "beheervennootschappen" : de beheervennootschappen van instellingen voor collectieve belegging als bedoeld in artikel 186 van de wet van 3 augustus 2012Relevante gevonden documenten type wet prom. 03/08/2012 pub. 19/10/2012 numac 2012003296 bron federale overheidsdienst financien, federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie en federale overheidsdienst justitie Wet betreffende bepaalde vormen van collectief beheer van beleggingsportefeuilles sluiten die in België gevestigd zijn;3° "instellingen voor bedrijfspensioen-voorziening" : de instellingen als bedoeld in Titel II van de wet van 27 oktober 2006Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/10/2006 pub. 10/11/2006 numac 2006023149 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet betreffende het toezicht op de instellingen voor bedrijfspensioenvoorzieningen sluiten;4° "instelling onder toezicht" : een instelling voor collectieve belegging, een beheervennootschap of een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening;5° " wet van 22 juli 1953Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/07/1953 pub. 28/10/2009 numac 2009000714 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende oprichting van een Instituut van de bedrijfsrevisoren en organisatie van het publiek toezicht op het beroep van bedrijfsrevisor, gecoördineerd op 30 april 2007. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten" : de wet van 22 juli 1953Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/07/1953 pub. 28/10/2009 numac 2009000714 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende oprichting van een Instituut van de bedrijfsrevisoren en organisatie van het publiek toezicht op het beroep van bedrijfsrevisor, gecoördineerd op 30 april 2007. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten houdende oprichting van een Instituut van de Bedrijfsrevisoren en organisatie van het publiek toezicht op het beroep van bedrijfsrevisor, gecoördineerd op 30 april 2007;6° " wet van 27 oktober 2006Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/10/2006 pub. 10/11/2006 numac 2006023149 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet betreffende het toezicht op de instellingen voor bedrijfspensioenvoorzieningen sluiten" : de wet van 27 oktober 2006Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/10/2006 pub. 10/11/2006 numac 2006023149 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet betreffende het toezicht op de instellingen voor bedrijfspensioenvoorzieningen sluiten betreffende het toezicht op de instellingen voor bedrijfspensioenvoorziening;7° " wet van 3 augustus 2012Relevante gevonden documenten type wet prom. 03/08/2012 pub. 19/10/2012 numac 2012003296 bron federale overheidsdienst financien, federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie en federale overheidsdienst justitie Wet betreffende bepaalde vormen van collectief beheer van beleggingsportefeuilles sluiten" : de wet van 3 augustus 2012Relevante gevonden documenten type wet prom. 03/08/2012 pub. 19/10/2012 numac 2012003296 bron federale overheidsdienst financien, federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie en federale overheidsdienst justitie Wet betreffende bepaalde vormen van collectief beheer van beleggingsportefeuilles sluiten betreffende bepaalde vormen van collectief beheer van beleggingsportefeuilles;8° "revisoraal mandaat" : een functie als commissaris of erkend revisor bij een instelling voor collectieve belegging, een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening of een beheervennootschap;9° "revisorenvennootschap" : een bedrijfsrevisorenkantoor in de zin van artikel 2, 2°, van de wet van 22 juli 1953Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/07/1953 pub. 28/10/2009 numac 2009000714 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende oprichting van een Instituut van de bedrijfsrevisoren en organisatie van het publiek toezicht op het beroep van bedrijfsrevisor, gecoördineerd op 30 april 2007. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten;10° "lid van een revisorenvennootschap" : een vennoot of een lid van het bestuursorgaan van die revisorenvennootschap alsook een revisor die anderszins aan dat kantoor verbonden is, die belast is met de uitvoering van een revisoraal mandaat in naam en voor rekening van de revisorenvennootschap en die bij de uitvoering van dit revisorale mandaat alleen de handtekeningsbevoegdheid heeft voor rekening van de revisorenvennootschap;11° "vennoot van een revisorenvennootschap" : de bedrijfsrevisor bedoeld in artikel 2, 14°, van de wet van 22 juli 1953Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/07/1953 pub. 28/10/2009 numac 2009000714 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende oprichting van een Instituut van de bedrijfsrevisoren en organisatie van het publiek toezicht op het beroep van bedrijfsrevisor, gecoördineerd op 30 april 2007. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten;12° "Bank" : de Nationale Bank van België. Afdeling II. - Erkende revisoren

Art. 2.Teneinde door de FSMA te kunnen worden erkend om bij een instelling onder toezicht een revisoraal mandaat uit te oefenen, moet de bedrijfsrevisor voldoen aan de onderstaande voorwaarden : 1° onderdaan zijn van een lidstaat van de Europese Economische Ruimte;2° als bedrijfsrevisor natuurlijke persoon ingeschreven zijn in het openbaar register van het Instituut van de Bedrijfsrevisoren;3° gedurende minstens vijf jaar een relevante beroepsactiviteit hebben uitgeoefend en daarbij voldoende ruime ervaring hebben opgedaan, inzonderheid met betrekking tot de planning, de organisatie en de uitvoering van controleopdrachten bij vennootschappen;4° nuttige ervaring hebben opgedaan in de financiële sector;5° in staat zijn om snel een degelijk inzicht te verwerven in de aard en de techniek van de verrichtingen die eigen zijn aan de instellingen onder toezicht en in staat zijn om de daaraan verbonden risico's aan het licht te brengen;6° een degelijk inzicht hebben in de rol van de revisor in het kader van een controleopdracht bij een instelling uit de financiële sector die onderworpen is aan een openbare controleregeling;7° in staat zijn om op onafhankelijke en competente wijze zowel controleopdrachten als opdrachten tot medewerking aan het toezicht door de FSMA uit te voeren;8° niet veroordeeld zijn wegens misdrijven als bedoeld in artikel 19 van de wet van 22 maart 1993 op het statuut van en het toezicht op de kredietinstellingen.Artikel 19, § 2, van dezelfde wet is van toepassing; 9° beschikken over een passende organisatie om dit mandaat bij instellingen onder toezicht uit te oefenen.Dit houdt onder meer de volgende vereisten in : a) beschikken over voldoende medewerkers met een passende opleiding en ervaring in de audit met het oog op de controleopdrachten en de opdrachten tot medewerking aan het toezicht door de FSMA;b) zorgen voor een degelijke administratieve organisatie van het kantoor, met inbegrip van een organisatie die hem in staat stelt om de controleopdrachten onafhankelijk uit te voeren, en een degelijke technische organisatie van de auditopdrachten;c) de gepaste auditmethodologie toepassen met het oog op de controleopdrachten en de opdrachten tot medewerking aan het toezicht door de FSMA;d) een beroep kunnen doen op een voor de uitoefening van dit mandaat passende functie van kwaliteitsbewaking;e) kunnen beschikken over alle voor de audit noodzakelijke gespecialiseerde kennis en ervaring.10° de specifieke vorming over de bijdrage van de revisor aan de controle van de FSMA, die daartoe door de FSMA wordt georganiseerd, hebben gevolgd. De erkend revisor voldoet te allen tijde aan de erkenningsvoorwaarden van dit artikel.

Art. 3.De oproep tot de kandidaten voor de erkenning wordt in het Belgisch Staatsblad en op de website van de FSMA bekendgemaakt, met vermelding van de uiterste datum voor het indienen van de kandidaatstellingen. De oproep vermeldt ook of de kandidaten overeenkomstig artikel 4 zullen of kunnen worden onderworpen aan een schriftelijke proef of worden gehoord.

Art. 4.Met het oog op het onderzoek van de kandidaatstellingen, verzoekt de FSMA elke kandidaat om een dossier voor te leggen in de vorm en met de inhoud die zij bepaalt met het oog op de toetsing van de erkenningsvoorwaarden die zijn vastgelegd in artikel 2. Indien de kandidaat zich beroept op de voordracht door een erkende revisorenvennootschap, toont hij dit aan met een attest van de voornoemde vennootschap waaruit blijkt dat zij inzonderheid de voorwaarde zal naleven die is vastgelegd in artikel 10, eerste lid, 4°, f).

De revisor brengt de FSMA onverwijld op de hoogte van wijzigingen die betrekking hebben op de erkenningsvoorwaarden vermeld in artikel 2, eerste lid, 1°, 2° of 8°, alsook van wezenlijke wijzigingen die betrekking hebben op de organisatie als bedoeld in artikel 2, eerste lid, 9°. Voorts deelt de erkend revisor de FSMA jaarlijks alle relevante elementen mee om zijn dossier bij te werken en de FSMA in staat te stellen de permanente naleving van de erkenningsvoorwaarden te toetsen alsook, in voorkomend geval, de redenen waarom hij tijdens het afgelopen jaar de permanente vormingen die daartoe door de FSMA worden georganiseerd niet heeft gevolgd voor minstens die categorie van instellingen onder toezicht waarin hij een revisoraal mandaat uitoefent, of, indien hij geen revisoraal mandaat uitoefent, voor minstens een van de categorieën van instellingen onder toezicht.

De FSMA beslist over de erkenning na gemotiveerd advies van een door haar opgerichte commissie die belast is met het onderzoek van de kandidaatstellingen.

In de commissie bedoeld in het derde lid hebben, enerzijds, twee vertegenwoordigers van de FSMA zitting met minstens tien jaar ervaring en, anderzijds, een revisor die door de FSMA overeenkomstig dit reglement is erkend en sinds zijn erkenning reeds ten minste vijf jaar revisorale mandaten uitoefent bij instellingen onder toezicht, of die de eretitel van dit ambt voert. Deze revisor wordt voorgedragen door de representatieve beroepsvereniging van erkende revisoren. Daarnaast heeft in de commissie ook een lid van het Instituut der Bedrijfsrevisoren zitting dat door het Instituut is voorgedragen.

De FSMA, het Instituut der Bedrijfsrevisoren en de representatieve beroepsvereniging van erkende revisoren voorzien tevens in de aanwijzing van een plaatsvervanger voor elk van hun vertegenwoordigers.

De FSMA kan beslissen om de samenstelling van de commissie uit te breiden tot maximum 8 leden, waarbij het aantal van haar vertegenwoordigers steeds gelijk dient te zijn aan dat van de revisoren.

De voorzitter van de in het derde lid bedoelde commissie wordt door de leden ervan gekozen onder de vertegenwoordigers van de FSMA. Bij staking van stemmen is zijn stem doorslaggevend.

De leden van de in het derde lid bedoelde commissie mogen geen kandidaatstelling onderzoeken van revisoren van wie zij een bloedverwant of aanverwant zijn of met wie zij een band hebben van patronage, of die lid of werknemer van dezelfde revisorenvennootschap zijn, of die deel uitmaken van hetzelfde netwerk in de zin van artikel 2, 8°, van de wet van 22 juli 1953Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/07/1953 pub. 28/10/2009 numac 2009000714 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende oprichting van een Instituut van de bedrijfsrevisoren en organisatie van het publiek toezicht op het beroep van bedrijfsrevisor, gecoördineerd op 30 april 2007. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten.

De kandidaten kunnen aan een schriftelijke proef worden onderworpen en/of worden gehoord.

De FSMA brengt de revisor met een aangetekende brief of een brief met ontvangstbewijs op de hoogte van haar beslissing.

Art. 5.De FSMA publiceert de lijst van de erkende revisoren.

Enkel de revisoren die zijn erkend overeenkomstig dit reglement mogen de titel "door de FSMA erkend revisor" of "revisor erkend door de FSMA" voeren.

Art. 6.De erkenning vervalt van rechtswege wanneer de erkend revisor niet langer voldoet aan de voorwaarden die zijn vastgelegd in artikel 2, eerste lid, 1°, 2° of 8°.

De FSMA stelt vast dat de erkenning is vervallen en brengt dit ter kennis van de revisor met een aangetekende brief, een brief met ontvangstbewijs of bij deurwaardersexploot.

Art. 7.De FSMA kan de erkenning herroepen indien de erkend revisor : 1° zijn verplichtingen op het vlak van de samenwerking met de FSMA als bepaald in de wet van 27 oktober 2006Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/10/2006 pub. 10/11/2006 numac 2006023149 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet betreffende het toezicht op de instellingen voor bedrijfspensioenvoorzieningen sluiten, in de wet van 3 augustus 2012Relevante gevonden documenten type wet prom. 03/08/2012 pub. 19/10/2012 numac 2012003296 bron federale overheidsdienst financien, federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie en federale overheidsdienst justitie Wet betreffende bepaalde vormen van collectief beheer van beleggingsportefeuilles sluiten of in de andere toepasselijke wetten, alsook in de uitvoeringsbepalingen van die wetten, niet met de nodige bekwaamheid en toewijding nakomt, zijn verplichtingen op grond van dit reglement niet nakomt of een of meerdere revisorale mandaten niet op professionele, bekwame, nauwgezette, loyale en diligente wijze uitoefent, bijvoorbeeld door een of meerdere verslagen niet of laattijdig op te stellen, door een verslag uit te brengen dat inhoudelijk niet voldoet, inzonderheid op het vlak van het aan het licht brengen van risico's, door een verslag uit te brengen met kennelijke onjuistheden of onvolledigheden, door niet of niet op voldoende constructieve wijze deel te nemen aan een onderhoud dat daartoe door de FSMA wordt georganiseerd of meer algemeen door een ernstige tekortkoming of door meerdere tekortkomingen in de uitoefening van zijn taken;2° definitief niet in staat is om zijn functie uit te oefenen;3° niet langer voldoet aan de erkenningsvoorwaarden als bepaald in artikel 2, eerste lid, 5°, 6°, 7° of 9° ;4° niet op frequente en actieve wijze de permanente vormingen heeft gevolgd die daartoe door de FSMA worden georganiseerd voor minstens die categorie van instellingen onder toezicht waarin hij een revisoraal mandaat uitoefent, of, indien hij geen revisoraal mandaat uitoefent, voor minstens een van de categorieën van instellingen onder toezicht;5° drie jaar lang geen revisoraal mandaat meer heeft uitgeoefend bij een in België gevestigde instelling onder toezicht, tenzij de erkend revisor aantoont dat hij tijdens de voorbije drie jaar een gelijkaardig mandaat heeft uitgeoefend bij een instelling die onderworpen is aan de prudentiële controle van de Bank;6° niet langer voldoet aan de erkenningsvoorwaarde als bepaald in artikel 20, eerste lid, in geval de revisor werd erkend krachtens artikel 20. De FSMA brengt de erkend revisor met een aangetekende brief, een brief met ontvangstbewijs of bij deurwaardersexploot op de hoogte van haar voornemen om zijn erkenning te herroepen, met opgave van de motivering. Deze brief vermeldt de mogelijkheid voor de revisor om inzage te nemen van het dossier.

De FSMA verzoekt de revisor om, binnen een door haar te bepalen termijn die ten minste één maand moet bedragen, zijn opmerkingen kenbaar te maken in een memorie aan de voorzitter van het directiecomité.

Wanneer de in het derde lid bepaalde termijn is verstreken en de betrokkene zijn opmerkingen kenbaar heeft gemaakt, legt de FSMA het dossier ter advies voor aan een commissie die is samengesteld als bepaald in artikel 4, vierde tot en met achtste lid.

Deze commissie nodigt de erkend revisor uit om te worden gehoord na afloop van de termijn waarvan sprake in het derde lid. De revisor kan zich laten bijstaan door een advocaat of een sinds ten minste vijf jaar erkende revisor. In een gemotiveerd advies beoordeelt de commissie of de omstandigheden waarvan sprake in het eerste lid zich in casu voordoen. Dit advies wordt meegedeeld aan de voorzitter van het directiecomité van de FSMA en, met een aangetekende brief, een brief met ontvangstbewijs of bij deurwaardersexploot, aan de erkend revisor.

De erkend revisor kan een aanvullende memorie overmaken aan de voorzitter van het directiecomité binnen een termijn van vijftien dagen na de overmaking aan de erkend revisor van het advies bedoeld in het vorige lid.

De FSMA neemt een definitieve beslissing, zelfs indien de regelmatig opgeroepen erkend revisor zijn verweermiddelen niet kenbaar heeft gemaakt of niet is verschenen. Zij brengt haar beslissing ter kennis van de erkend revisor of zijn vertegenwoordiger met een aangetekende brief, een brief met ontvangstbewijs of bij deurwaardersexploot. Zij deelt haar beslissing mee aan het Instituut van de Bedrijfsrevisoren en aan de representatieve beroepsvereniging van erkende revisoren.

Art. 8.Behoudens het bepaalde in de artikelen 6 en 7, vervalt de erkenning door afstand.

Art. 9.De FSMA kan, na raadpleging van het Instituut van de Bedrijfsrevisoren, een erkend revisor wiens erkenning vervalt, de eretitel van zijn ambt verlenen indien hij gedurende ten minste vijftien jaar eervol revisorale mandaten heeft uitgeoefend bij in België gevestigde instellingen onder toezicht in overeenstemming met de bepalingen van de toepasselijke wetten en hun uitvoeringsbepalingen. Afdeling III. - Erkende revisorenvennootschappen

Art. 10.Teneinde door de FSMA te kunnen worden erkend om bij instellingen onder toezicht een revisoraal mandaat uit te oefenen, moet de revisorenvennootschap voldoen aan de volgende voorwaarden : 1° opgericht zijn naar het recht van een lidstaat van de Europese Economische Ruimte;2° ingeschreven zijn in het openbaar register van het Instituut van de Bedrijfsrevisoren;3° onder haar leden ten minste twee revisoren tellen die door de FSMA zijn erkend met toepassing van dit reglement;4° beschikken over een passende organisatie om dit mandaat bij instellingen onder toezicht uit te oefenen.Dit houdt onder meer de volgende vereisten in : a) beschikken over voldoende medewerkers met een passende opleiding en ervaring in de audit met het oog op de controleopdrachten en de opdrachten tot medewerking aan het toezicht door de FSMA;b) zorgen voor een degelijke administratieve organisatie van het kantoor, met inbegrip van een organisatie die haar in staat stelt om de controleopdrachten onafhankelijk uit te voeren, en een degelijke technische organisatie van de auditopdrachten;c) de gepaste auditmethodologie toepassen met het oog op de controleopdrachten en de opdrachten tot medewerking aan het toezicht door de FSMA;d) een beroep kunnen doen op een voor de uitoefening van dit mandaat passende functie van kwaliteitsbewaking;e) kunnen beschikken over alle voor de audit van de instellingen onder toezicht noodzakelijke gespecialiseerde kennis en ervaring;f) binnen haar organisatie aan de erkende revisoren waarborgen dat zij autonoom kunnen instaan voor de planning, de organisatie en de uitvoering van de controleopdrachten en van de opdrachten tot medewerking aan het toezicht door de FSMA bij instellingen onder toezicht, alsook voor de rapportering dienaangaande.5° niet veroordeeld zijn wegens misdrijven als bedoeld in artikel 19 van de wet van 22 maart 1993.Artikel 19, § 2 van de wet van 22 maart 1993 is van toepassing.

De erkende revisorenvennootschap voldoet te allen tijde aan de erkenningsvoorwaarden van dit artikel.

Indien de vennootschap, om welke reden ook, geen twee erkende revisoren meer telt onder haar leden, moet zij binnen vierentwintig maanden opnieuw aan deze voorwaarde voldoen. Zo niet vervalt haar erkenning van rechtswege. De FSMA stelt vast dat de erkenning is vervallen en brengt dit ter kennis van de vennootschap met een aangetekende brief, een brief met ontvangstbewijs of bij deurwaardersexploot. Zij kan op om het even welk tijdstip een revisorenvennootschap erkennen die opnieuw voldoet aan de voorwaarden bedoeld in het eerste lid.

Art. 11.De revisorenvennootschap dient bij haar verzoek tot erkenning een dossier in bij de FSMA in de vorm en met de inhoud die de FSMA bepaalt en waaruit blijkt dat zij voldoet aan alle voorwaarden die zijn opgelegd in artikel 10. Over het verzoek tot erkenning van een revisorenvennootschap wordt een advies uitgebracht door een overeenkomstig artikel 4, vierde tot en met zevende lid, opgerichte commissie.

De erkende revisorenvennootschap brengt de FSMA onverwijld op de hoogte van wijzigingen die betrekking hebben op de erkenningsvoorwaarden vermeld in artikel 10, eerste lid, 1°, 2° of 5,° alsook van wezenlijke wijzigingen die betrekking hebben op de organisatie als bedoeld in artikel 10, eerste lid, 4°. Voorts deelt de erkende revisorenvennootschap de FSMA jaarlijks alle relevante elementen mee om haar dossier bij te werken en de FSMA in staat te stellen de permanente naleving van de erkenningsvoorwaarden te toetsen. De FSMA verricht deze toetsing aan de hand van dit bijgewerkte dossier, in voorkomend geval na overleg met de verantwoordelijke voor de interne kwaliteitsbewaking van de revisorenvennootschap.

De leden van de in het eerste lid bedoelde commissie mogen geen lid of werknemer zijn van de vennootschap die om erkenning verzoekt. Zij mogen evenmin bloedverwant of aanverwant zijn van de leden van die revisorenvennootschap, noch met hen een band van patronage hebben, noch deel uitmaken van hetzelfde netwerk in de zin van artikel 2, 8°, van de wet van 22 juli 1953Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/07/1953 pub. 28/10/2009 numac 2009000714 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet houdende oprichting van een Instituut van de bedrijfsrevisoren en organisatie van het publiek toezicht op het beroep van bedrijfsrevisor, gecoördineerd op 30 april 2007. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, als de vennootschap die om erkenning verzoekt.

Het negende lid van artikel 4 is van overeenkomstige toepassing. Voor de toepassing van deze bepaling laat de revisorenvennootschap zich vertegenwoordigen door een erkend revisor die er lid van is.

De FSMA brengt de revisorenvennootschap met een aangetekende brief of een brief met ontvangstbewijs op de hoogte van haar beslissing.

Art. 12.De FSMA publiceert de lijst van de erkende revisorenvennootschappen. Deze lijst vermeldt voor elke vennootschap de naam van de erkende revisoren die er lid van zijn.

Enkel de revisorenvennootschappen die zijn erkend overeenkomstig dit reglement mogen de titel "door de FSMA erkende revisorenvennootschap" of "revisorenvennootschap erkend door de FSMA" voeren.

Art. 13.De erkenning van een revisorenvennootschap vervalt door afstand of van rechtswege in de volgende gevallen : 1° overeenkomstig artikel 10, derde lid;2° wanneer de revisorenvennootschap niet langer voldoet aan de voorwaarden die zijn vastgelegd in artikel 10, eerste lid, 1°, 2° of 5°. De FSMA stelt vast dat de erkenning is vervallen en brengt dit ter kennis van de revisorenvennootschap met een aangetekende brief, een brief met ontvangstbewijs of bij deurwaardersexploot.

Art. 14.De FSMA kan de erkenning herroepen indien de erkende revisorenvennootschap : 1° haar verplichtingen op het vlak van de samenwerking met de FSMA als bepaald in de wet van 27 oktober 2006Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/10/2006 pub. 10/11/2006 numac 2006023149 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet betreffende het toezicht op de instellingen voor bedrijfspensioenvoorzieningen sluiten, in de wet van 3 augustus 2012Relevante gevonden documenten type wet prom. 03/08/2012 pub. 19/10/2012 numac 2012003296 bron federale overheidsdienst financien, federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie en federale overheidsdienst justitie Wet betreffende bepaalde vormen van collectief beheer van beleggingsportefeuilles sluiten of in de andere toepasselijke wetten, alsook in de uitvoeringsbepalingen van die wetten, niet met de nodige bekwaamheid en toewijding nakomt, haar verplichtingen op grond van dit reglement niet nakomt of een of meerdere revisorale mandaten niet op professionele, bekwame, nauwgezette, loyale en diligente wijze uitoefent, bijvoorbeeld door een of meerdere verslagen niet of laattijdig op te stellen, door een verslag uit te brengen dat inhoudelijk niet voldoet, inzonderheid op het vlak van het aan het licht brengen van risico's, door een verslag uit te brengen met kennelijke onjuistheden of onvolledigheden, door niet of niet op voldoende constructieve wijze deel te nemen aan een onderhoud dat daartoe door de FSMA wordt georganiseerd of meer algemeen door een ernstige tekortkoming of door meerdere tekortkomingen in de uitoefening van haar taken;2° niet langer voldoet aan de erkenningsvoorwaarden die zijn vastgelegd in artikel 10, eerste lid, 4° ;3° drie jaar lang geen revisoraal mandaat meer heeft uitgeoefend bij een in België gevestigde instelling onder toezicht, tenzij de erkende revisorenvennootschap aantoont dat zij tijdens de voorbije drie jaar een gelijkaardig mandaat heeft uitgeoefend bij een instelling die onderworpen is aan de prudentiële controle van de Bank. Artikel 7, tweede tot zevende lid, is van overeenkomstige toepassing.

Voor de toepassing van deze bepalingen laat de revisorenvennootschap zich vertegenwoordigen door een erkend revisor die er lid van is. Afdeling IV. - Aanstelling van commissarissen of erkende revisoren en

herroeping van hun opdracht

Art. 15.Conform de wettelijke en reglementaire bepalingen die van toepassing zijn op de betrokken instelling onder toezicht, is de voorafgaande instemming van de FSMA vereist voor de aanstelling van een erkend revisor voor het uitoefenen van een revisoraal mandaat. Die instemming moet worden verkregen door het orgaan van de instelling onder toezicht dat bevoegd is om de aanstelling voor te stellen alvorens er een voorstel tot aanstelling wordt gedaan aan het orgaan dat instaat voor de benoemingen alsook, in voorkomend geval, aan de ondernemingsraad.

De FSMA verleent de in het eerste lid bedoelde instemming voor de aanstelling van een erkend revisor die voor het eerst een revisoraal mandaat zou uitoefenen in de betrokken categorie van instellingen onder toezicht enkel indien de erkend revisor de permanente vorming heeft gevolgd die daartoe door de FSMA wordt georganiseerd voor die categorie van instellingen onder toezicht waarin het betrokken revisoraal mandaat zou worden uitgeoefend.

Onverminderd het tweede lid, houdt de FSMA voor het verlenen van de in het eerste lid bedoelde instemming inzonderheid rekening met de frequentie waarmee en de wijze waarop de kandidaat de permanente vormingen heeft gevolgd die daartoe door de FSMA worden georganiseerd voor die categorie van instellingen onder toezicht waarin het betrokken revisoraal mandaat zou worden uitgeoefend, met de onafhankelijkheid van de kandidaat ten opzichte van de betrokken instelling onder toezicht, met de beschikbaarheid van de kandidaat gelet op zijn andere controleopdrachten, met de omvang en de organisatie van zijn kantoor alsook met zijn kennis en beroepservaring gezien de aard, de omvang en de complexiteit van de activiteit van de instelling onder toezicht waar hij zou worden aangesteld.

Behoudens uitzonderlijke omstandigheden moet de instelling onder toezicht ten minste een maand voor de geplande datum van het voorstel tot aanstelling dat aan de ondernemingsraad en aan het orgaan dat instaat voor de benoemingen wordt voorgelegd, de in het eerste lid bedoelde instemming vragen.

Art. 16.Conform de wettelijke en reglementaire bepalingen die van toepassing zijn op de betrokken instelling onder toezicht, is de uitoefening van een revisoraal mandaat door een erkende revisorenvennootschap onderworpen aan de volgende regels : 1° voor de aanstelling van de erkende revisorenvennootschap, alsook voor de door de vennootschap aangestelde vertegenwoordiger en, in voorkomend geval, zijn plaatsvervangend vertegenwoordiger, is de voorafgaande instemming van de FSMA vereist;2° de dienstdoende vertegenwoordiger is ten aanzien van de FSMA persoonlijk verantwoording verschuldigd over de uitvoering van zijn opdracht;3° de erkende revisorenvennootschap kan de aanstelling van haar vertegenwoordiger of plaatsvervangend vertegenwoordiger slechts beëindigen na de voorafgaande instemming van de FSMA te hebben verkregen;de eventuele vervanging van de vertegenwoordiger geschiedt volgens de in 1° vermelde aanstellingsregel.

Artikel 15 is van overeenkomstige toepassing.

Art. 17.De FSMA wordt door de instelling onder toezicht geïnformeerd : 1° over de bezoldiging van de functie van commissaris of revisor, alsook over wijzigingen in die bezoldiging en;2° over de bezoldiging van uitzonderlijke werkzaamheden en van bijzondere opdrachten in de zin van artikel 134, § 3, van het Wetboek van Vennootschappen, die binnen de instelling worden verricht.

Art. 18.Op voorwaarde dat de erkend revisor of erkende revisorenvennootschap zijn of haar middelen heeft kunnen laten gelden, kan de FSMA haar instemming als bedoeld in de artikelen 15 en 16 steeds herroepen bij beslissing gemotiveerd door overwegingen die verband houden met het statuut of de uitoefening van de opdracht van erkend revisor of erkende revisorenvennootschap, zoals inzonderheid het onvoldoende frequent en actief volgen van de permanente vormingen die daartoe door de FSMA worden georganiseerd voor de categorie van instellingen onder toezicht waarin het betrokken revisoraal mandaat wordt uitgeoefend, het gebrek aan medewerking met de FSMA, het niet nakomen van de verplichtingen op grond van dit reglement, het gebrek aan professionalisme, bekwaamheid, nauwgezetheid, loyauteit of diligentie bij de uitoefening van het betrokken revisoraal mandaat door bijvoorbeeld een of meerdere verslagen niet of laattijdig op te stellen, door een verslag uit te brengen dat inhoudelijk niet voldoet, inzonderheid op het vlak van het aan het licht brengen van risico's, door een verslag uit te brengen met onjuistheden of onvolledigheden, door niet of niet op voldoende constructieve wijze deel te nemen aan een onderhoud dat daartoe door de FSMA wordt georganiseerd of meer algemeen door een tekortkoming in de uitoefening van zijn of haar taak, het gebrek aan onafhankelijkheid ten opzichte van de betrokken instelling onder toezicht, het gebrek aan beschikbaarheid door het uitvoeren van andere controleopdrachten, of de niet aangepaste omvang en organisatie van het kantoor of de ontoereikende kennis of beroepservaring gelet op de aard, de omvang en de complexiteit van de activiteit van de instelling onder toezicht waar het revisoraal mandaat wordt uitgeoefend.

Art. 19.De FSMA brengt de erkend revisor of erkende revisorenvennootschap onmiddellijk op de hoogte van de mededelingen die zij aan het Instituut van de Bedrijfsrevisoren richt ingeval zij haar instemming als bedoeld in de artikelen 15 en 16 herroept, ingeval zij de erkenning herroept als bedoeld in de artikelen 7 en 14 en ingeval zij, met het oog op een tuchtonderzoek, bepaalde praktijken of tekortkomingen van de erkend revisor of erkende revisorenvennootschap ter kennis brengt van het Instituut. Afdeling V. - Vereenvoudigde procedure van erkenning

Art. 20.Onverminderd de toepassing van artikel 21, dient het dossier dat strekt tot het bekomen van een erkenning als door de FSMA in toepassing van dit reglement erkend revisor en dat wordt ingediend door een revisor die aantoont dat hij door de Bank is erkend voor de uitoefening van een mandaat als commissaris bij kredietinstellingen of verzekeringsondernemingen naar Belgisch recht, in afwijking van artikel 4 geen informatie te bevatten met het oog op de toetsing van de erkenningsvoorwaarden die zijn vastgelegd in artikel 2, eerste lid, 3° tot 10°, alsook, in voorkomend geval, in artikel 10, 4°, f). Het eerste lid geldt niet voor een revisor waarvan de erkenning, met toepassing van dit reglement toegekend, voordien is vervallen of werd ingetrokken.

De artikelen 3 en 4, derde tot negende lid, zijn niet van toepassing op de behandeling van deze aanvraag.

Het eerste lid doet geen afbreuk aan de toepasselijkheid van artikel 2, tweede lid, en van alle gronden die kunnen leiden tot het verval van rechtswege of tot de herroeping van de erkenning als bedoeld in de artikelen 6 en 7. Afdeling VI. - Overgangsbepalingen

Art. 21.De erkenning als door de FSMA in toepassing van dit reglement erkend revisor of erkende revisorenvennootschap wordt van rechtswege verleend aan de bedrijfsrevisoren en de revisorenvennootschappen die op de dag voorafgaand aan de inwerkingtreding van dit reglement erkend zijn in toepassing van het reglement van de Commissie voor het Bank-, Financie- en Assurantiewezen van 21 februari 2006 betreffende de erkenning van revisoren en revisorenvennootschappen, als gewijzigd bij het reglement van 15 mei 2007, voor de uitoefening van een mandaat als commissaris bij instellingen voor collectieve belegging, beheervennootschappen van instellingen voor collectieve belegging of instellingen voor bedrijfspensioenvoorziening als gedefinieerd in het voornoemde reglement van 21 februari 2006, en dit ongeacht of die laatste erkenning is gebaseerd op artikel 2, 3, 4, 5, 14, 15, 16 of 17 van voornoemd reglement.

Art. 22.Voor de erkende revisoren en de erkende revisorenvennootschappen als bedoeld in artikel 21 vangt de termijn van drie jaar als bedoeld in de artikelen 7, eerste lid, 5°, en 14, eerste lid, 3°, van dit reglement aan, hetzij op de dag dat de erkenning werd verleend conform het reglement van de Commissie voor het Bank-, Financie- en Assurantiewezen van 21 februari 2006 betreffende de erkenning van revisoren en revisorenvennootschappen, hetzij op de einddatum van het laatste revisorale mandaat of gelijkaardig mandaat bij een instelling die onderworpen is aan de prudentiële controle van de Bank wanneer de erkenning meer dan drie jaar vóór de inwerkingtreding van onderhavig reglement werd verleend.

Art. 23.De personen die door de Controledienst voor de Verzekeringen speciaal zijn toegelaten met toepassing van artikel 38, derde lid, van de wet van 9 juli 1975Relevante gevonden documenten type wet prom. 09/07/1975 pub. 23/10/2015 numac 2015000557 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de controle der verzekeringsondernemingen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 09/07/1975 pub. 24/12/2014 numac 2014000890 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de controle der verzekeringsondernemingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de controle der verzekeringsondernemingen, zoals dit luidde vóór de inwerkingtreding van de wijzigingen door de wet van 19 juli 1991, en die op de dag voorafgaand aan de inwerkingtreding van dit reglement nog erkend zijn door de FSMA mogen hun op het ogenblik van de inwerkingtreding van dit reglement lopende mandaten als commissaris bij instellingen voor bedrijfspensioenvoorziening beëindigen. Met uitzondering van artikel 2, eerste lid, 2°, is dit reglement op hen van toepassing voor wat betreft die lopende mandaten. Afdeling VII. - Slotbepalingen, opheffingsbepalingen en

inwerkingtreding

Art. 24.Voor de toepassing van dit reglement wordt onder het begrip instellingen voor collectieve belegging als bedoeld in artikel 1 van dit reglement, tevens de instellingen voor collectieve belegging verstaan als bedoeld in artikel 302 van de wet van 3 augustus 2012Relevante gevonden documenten type wet prom. 03/08/2012 pub. 19/10/2012 numac 2012003296 bron federale overheidsdienst financien, federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie en federale overheidsdienst justitie Wet betreffende bepaalde vormen van collectief beheer van beleggingsportefeuilles sluiten zolang die onderworpen blijven aan de toepassing van vernoemd artikel 302.

Art. 25.Het reglement van de Commissie voor het Bank-, Financie- en Assurantiewezen van 21 februari 2006 betreffende de erkenning van revisoren en revisorenvennootschappen, als gewijzigd bij het reglement van 15 mei 2007, wordt opgeheven voor wat betreft de toepassing ervan op de uitoefening van een revisoraal mandaat bij een instelling voor collectieve belegging, een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening of een beheervennootschap.

De verordening nr. 11 van de Controledienst voor de Verzekeringen van 21 juni 1999 met betrekking tot de toelating van de erkende commissarissen, laatstelijk gewijzigd door het reglement van de Commissie voor het Bank-, Financie- en Assurantiewezen van 21 februari 2006, wordt opgeheven voor wat betreft de toepassing ervan op de uitoefening van een mandaat als commissaris bij een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening.

De verordening nr. 6 van de Controledienst voor de Verzekeringen van 15 januari 1986 tot vaststelling van het toelatings- en tuchtreglement der erkende commissarissen bij de verzekeringsondernemingen, laatstelijk gewijzigd door de verordening nr. 11 van de Controledienst voor de Verzekeringen van 21 juni 1999, wordt opgeheven voor wat betreft de toepassing ervan op de uitoefening van een mandaat als commissaris bij een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening.

Art. 26.Dit reglement treedt in werking de dag waarop het ministerieel besluit tot goedkeuring ervan in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Brussel, 14 mei 2013.

De voorzitter van de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten, J.-P. SERVAIS

^