gepubliceerd op 11 september 2012
Gemeenteraadsverkiezingen 13 AUGUSTUS 2012. - Omzendbrief betreffende het versturen van de oproepingsbrief en de verklarende brochure Geachte Dames en Heren Burgemeesters en Schepenen, Artikel 21 van het Brussels Gemeentelijk Kieswetboek A. Inhoud Het Brussels Gemeentelijk Kieswetboek legt de verzending op van twee verschillende doc(...)
MINISTERIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST
Gemeenteraadsverkiezingen 13 AUGUSTUS 2012. - Omzendbrief betreffende het versturen van de oproepingsbrief en de verklarende brochure Geachte Dames en Heren Burgemeesters en Schepenen, Artikel 21 van het Brussels Gemeentelijk Kieswetboek bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen een oproepingsbrief, samen met een verklarende brochure, naar elke kiezer stuurt.
A. Inhoud Het Brussels Gemeentelijk Kieswetboek legt de verzending op van twee verschillende doch onafscheidelijke documenten : de oproepingsbrief voor de verkiezingen (1) en de verklarende brochure (2). Het gaat om een wettelijke verplichting. Aan de verzending van de oproepingsbrief en de verklarende brochure mogen geen andere elementen worden toegevoegd. 1) De oproepingsbrieven worden gedrukt door de gemeenten overeenkomstig het model dat gevoegd is bij het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 19 juli 2012 tot vaststelling van het model van de oproepingsbrieven voor de gemeenteraadsverkiezingen. Volgende gegevens worden er op vermeld : de naam, de voornamen, het geslacht en de hoofdverblijfplaats van de kiezer en, in voorkomend geval, de naam van zijn echtgeno(o)t(e), alsook het nummer waaronder hij op de kiezerslijst staat. Ze wijzen ook op de bepaling van artikel 23, § 7, laatste lid, van het Brussels Gemeentelijk Kieswetboek dat zegt dat vanaf de eenendertigste dag volgend op de dag van de verkiezingen de aangiften van de verkiezingsuitgaven van elke kandidaat en die van de kiescampagne van de lijst, op de griffie van de rechtbank van eerste aanleg, gedurende vijftien dagen, door alle kiezers van de gemeente kunnen geraadpleegd worden op voorlegging van hun oproepingsbrief voor de verkiezing. De keerzijde van de oproepingsbrieven vermeldt de tekst van de onderrichtingen voor de kiezers zoals bepaald bij ministerieel besluit van 19 juli 2012Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 19/07/2012 pub. 23/08/2012 numac 2012031637 bron brussels hoofdstedelijk gewest Ministerieel besluit tot vaststelling van het model van de onderrichtingen voor de kiezer voor de gemeenteraadsverkiezingen sluiten alsook de tekst van artikel 42bis, §§ 1 tot 4, van het Brussels Gemeentelijk Kieswetboek. Deze teksten dienen volledig en duidelijk leesbaar voor de kiezers te worden vermeld. Overeenkomstig de gecoördineerde wetten van 18 juli 1966 op het gebruik van de talen in bestuurszaken (artikel 19) dienen de oproepingsbrieven uitsluitend te worden opgesteld in de door de particulier gebruikte taal in zijn betrekkingen met het bestuur : Frans of Nederlands. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest stelt voor om op de oproepingsbrief bepaalde uren aan te bevelen teneinde lange wachttijden in de stembureaus te voorkomen. Het zou bijvoorbeeld kunnen gaan om het indelen van de kiezers in 8 groepen waarbij de eerste groep wordt uitgenodigd te gaan stemmen tussen 8 en 9 uur, de tweede tussen 9 en 10 uur, de derde tussen 10 en 11 uur, enz. 2) De verklarende brochure, opgemaakt door de Regering, geeft uitleg omtrent de rol en de werking van de gemeentelijke instellingen, de uitoefening van het stemrecht en de concrete uitoefeningswijze ervan. Ze werd opgesteld volgens het model dat werd vastgesteld bij besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 19 juli 2012. De verklarende brochures zullen beschikbaar zijn beschikbaar op het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (Vooruitgangstraat 80, 1035 Brussel). De gemeenten kunnen vanaf 3 september 2012 contact opnemen met de heer Abdelaziz Jabennaceur (of 02-204 17 06) teneinde een afspraak te maken om de brochures te komen afhalen. De brochures in A4-formaat worden in drie geplooid. Ze zullen reeds geplooid beschikbaar gesteld worden.
B. Datum Ten minste vijftien dagen vóór de verkiezing zendt het college van burgemeester en schepenen de oproepingsbrief en de verklarende brochure aan elke kiezer aan de verblijfplaats die hij op dat ogenblik heeft. Wanneer de oproepingsbrief niet aan de kiezer kan worden bezorgd, dan wordt hij op het gemeentersecretariaat neergelegd, waar de kiezer hem kan afhalen tot op de dag van de stemming, s middags. Ik verzoek u dan ook het nodige personeel te voorzien voor deze ophaling tot op de dag van de verkiezingen.
C. Modaliteiten.
Teneinde te kunnen genieten van het portvrijdom dient de aanduiding Kieswet-portvrijdom-NMBS-code...' te worden vermeld in de rechtse bovenhoek op de voorzijde van de enveloppe. Deze is in het formaat DL (of US).
Met het oog op het optimaliseren van de verwerking en de tijdige door de wet voorziene distributie van de oproepingsbrieven, raadt bpost aan de volgende voorwaarden in acht te nemen :
Afmetingen
DL (L 220 x H 110 mm), alternatief : US (L 210 x H 99) A5 formaat (L210 X H148) of groter te vermijden.
Gewicht
minimum 160 g/m2
Type papier
alle types, BEHALVE glanzend, silk, kalk, transparent, blinkend, gevernist, gelakt of gesatineerd papier, evenals elke vorm van gerecycleerd papier
Plaats adres
- evenwijdig met de grootste afmeting van de zending; - in een zone van 15 mm vanaf de rechterrand en 55 mm vanaf de bovenrand en 30 mm van de onderrand; - Het adres moet het postnummer van de plaats van de bestemming vermelden.
Deze voorwaarden zijn tevens zijn opgenomen zijn op de volgende website : Voor wat betreft de enveloppe, raadt bpost aan de volgende voorwaarden in acht te nemen : http://www.bpost.be/verkiezingen-elections/site/nl/gemeente/02-nationale.html
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld De oproepingsbrief en de verklarende brochure worden in een enveloppe gestoken.
Ik vestig uw aandacht op de mogelijkheid om deze enveloppe vooraf te laten valideren. Deze validatie dient natuurlijk te gebeuren alvorens deze enveloppen te laten drukken.
In dit geval dient er een PDF-document van het ontwerp te worden verzonden naar : customer.operations@bpost.be. Opgelet, dit e-mailadres dient enkel gebruikt te worden voor vragen tot validatie van de lay-out.
Voor alle andere vragen kan steeds contact opgenomen worden met de verkiezingscel van BPOST op het nummer 02-276 65 00 (van 8.30 u. tot 17.00 u.) of via email op verkiezingen@bpost.be ................................
De Minister-President, Ch. PICQUE