gepubliceerd op 19 oktober 2006
Omzendbrief aan de O.C.M.W.'s van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in verband met sommige financiële diensten in het kader van de toepassing van de wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten van werken en leveringen
MINISTERIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST
1 SEPTEMBER 2006. - Omzendbrief aan de O.C.M.W.'s van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in verband met sommige financiële diensten in het kader van de toepassing van de wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten van werken en leveringen (1)
Aan de dames en heren Voorzitters en leden van de raden voor maatschappelijk welzijn van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Aan de dames en heren, leden van de Colleges van burgemeester en schepenen, Aan de dames en heren, Secretarissen en Ontvangers, Aan de dames en heren Inspecteurs, Het gunnen van de overheidsopdrachten van leningen door de Brusselse O.C.M.W.'s wordt omkaderd door aanbevelingen en een type-bestek toegestuurd aan de O.C.M.W.'s door het Verenigd College in het kader van de ministeriële omzendbrief van 23 mei 2001. Deze omzendbrief richt zich, ter herinnering, tot de O.C.M.W.'s die geen beroep doen op de diensten van het Brussels Hoofdstedelijk Herfinancieringsfonds van de gemeentelijke Thesaurieën en die zelf overgaan tot de gunning van de opdrachten aangaande hun leningen. 1. De wijziging : mededinging volgens de formule duration.2. Enkele aandachtspunten voor de procedure.3. Afweging van de gunningscriteria : nieuwe richtlijn van toepassing vanaf 1 februari 2006.1. Om beter aan te sluiten bij de werkelijke kostprijs op de financiële markten zou de mededinging in het vervolg enkel spelen volgens de formule « duration ». Ter herinnering kan vermeld worden dat het vorig bijzonder bestek steunde op een mededinging volgens de formule van de « duurtijd » met de mogelijkheid van een variante gebaseerd op de « duration ». Dit laatste mechanisme, dat destijds weinig gekend was in onze gewone financiële opdrachten, heeft zich inmiddels ontwikkeld tot de standaardformule in de mededinging omdat het beter aansluit bij de werkelijke kostprijs op de financiële markten en een meer doorzichtige mededinging toelaat.
Varianten die enkel nog aan het initiatief van de inschrijvers overgelaten worden, blijven evenwel mogelijk.
Anderzijds hebben de inschrijvers de verplichting om een offerte in te dienen voor alle categorieën van leningen die in het bestek opgenomen werden. Tenzij uitdrukkelijk te hebben bepaald in hun offerte dat deze slechts geldig is voor het geheel, zal de aanbesteding per categorie kunnen toegewezen worden aan verschillende aannemers. Deze wijziging heeft in het bijzonder tot doel te beletten dat sommige inschrijvers hun offerte zouden beperken tot de voor hen interessante categorieën en aldus de aanbestedende overheid voor grote moeilijkheden zou plaatsen bij de financiering van de andere categorieën.
Daarnaast werd ook de verwijzing naar de gepubliceerde basisrentevoet gewijzigd door verwijzing naar de eenvoudig toegankelijke internetsite « gottex » (www.gottex.com). Dit moet een efficiëntere controle toelaten van de gehanteerde rentevoeten; de verantwoordelijkheid over deze controle komt toe aan elke aanbestedende overheid en aan de ontvangers in het bijzonder.
Tenslotte zijn er naast enkele formele wijzigingen ook nog aanpassingen inzake de gestanddoeningstermijn die op 120 dagen werd gebracht en een aanvulling van punt 11.2. (hoofdstuk II) waar, om misverstanden te vermijden, de berekeningwijze van de intresten werd bijgevoegd. 2. Enkele aandachtspunten voor de procedure 2.1. Selectiecriteria In een onderhandelingsprocedure met bekendmaking, zoals hier aanbevolen, is een geformaliseerde selectie noodzakelijk. Deze bepalingen zullen ofwel in extenso opgenomen worden in de beslissing omtrent de voorwaarden ofwel in een bijlage ervan (inzonderheid de aankondiging van de opdracht).
Zoals voorheen wordt aanbevolen de volgende selectiecriteria te gebruiken : a. In regel zijn met de bijdragen aan de sociale zekerheid overeenkomstig de bepalingen van artikel 69bis van het koninklijk besluit van 8 januari 1996, inzonderheid § 1 (Belg) of §2 (buitenlander);b. De bekwaamheid van de dienstenverlener zal worden beoordeeld aan de hand van zijn vakkundigheid, doeltreffendheid, ervaring en betrouwbaarheid.Te dien einde worden de kandidaten verzocht hun aanspraken te laten kennen op deze vier elementen in een document A4 van maximum 8 bladzijden. 2.2. Bekendmaking De raming van het geheel der te betalen intresten over de ganse duurtijd der leningen vormt de basis van de berekening om te weten of dergelijke opdracht onderworpen is aan de Europese bekendmaking. De toepasbare drempel ligt thans op 211.900 EUR BTW niet inbegrepen.
De regels voor de publicatie (en het model) dienen stipt gevolgd te worden alsmede de termijnen van artikel 58 van voormeld koninklijk besluit van 8 januari 1996. Uiteraard zal er ook een publicatie in het Bulletin der Aanbestedingen plaatsvinden. 2.3. De selectie Op basis van de ingekomen kandidaturen zal een gemotiveerde beslissing genomen worden en informatie gegeven worden overeenkomstig artikel 80 van het koninklijk besluit van 8 januari 1996. Het bestek wordt ter beschikking gesteld van de geselecteerden. 2.4. Opening van de offertes Om de procedure te objectiveren wordt gevraagd om de essentiële gegevens in een P.V. op te nemen (naam, aangeboden marge, eventuele varianten, reserveringscommissie) ondertekend door 2 personen die hiertoe gemachtigd worden. 2.5. De onderhandelingen Overeenkomstig artikel 68 van het koninklijk besluit van 8 januari 1996 dient onderhandeld te worden met drie gegadigden (voorzover er voldoende zijn). Overeenkomstig artikel 10 (hoofdstuk I) van het bestek (1), zullen deze onderhandelingen in principe niet slaan op de aangeboden marges maar op andere elementen (bijvoorbeeld de ter beschikkingstelling en de vereffening - zie artikel 3 (hoofdstuk II) van het bestek). 2.6. De gunning Ruime aandacht dient besteed te worden aan de correcte motivering van de beslissing tot gunning. In deze zin mag niet uit het oog verloren worden dat de aangeboden financiële marges het belangrijkste element van vergelijking dienen te blijven, vermits het voorwerp van de opdracht de financiering van investeringen betreft. Niettemin blijft de aangeboden dienstverlening een aandachtspunt als onderdeel van het beroep op de mededinging. In die zin, moet er van uitgegaan worden dat de diensten beschreven onder punt 11 (hoofdstuk II) van het bestek (op het laatste punt na « bijkomende dienst ») minimale diensten zijn waaraan de inschrijvers al dan niet beantwoorden. Dit betekent dat de offerte als onregelmatig moet worden afgewezen indien ze niet beantwoordt aan de gestelde eisen. Vermits het hier een onderhandelingsprocedure betreft, kan desgewenst evenwel ook een aanvulling bijgevoegd worden om een onvolledige offerte op dit punt conform de gestelde eisen te maken. Het initiatief wordt terzake overgelaten aan de aanbestedende overheid die zelf moet in overweging nemen of ze deze aanvulling wenst zoniet of bij afwijzing van de offerte de mededinging nog voldoende vervuld is.
Uit wat voorafgaat blijkt evenwel duidelijk dat een appreciatie op gebied van de dienstverlening in wezen slechts kan steunen op de bijkomende diensten. De aanbestedende overheid zal alleszins in de motivering moeten verduidelijken of de minimale diensten vervuld zijn en dit enkel en alleen op basis van de gegevens van de offerte.
Mocht dit niet het geval zijn dan, moeten dergelijke offertes als onregelmatig beschouwd worden. Mocht tijdens de uitvoering blijken dat de dienstenverlener de verbintenis terzake niet volledig nakomt, dan moeten de passende procedures van de ingebrekestelling gevolgd worden overeenkomstig de regels van het koninklijk besluit van 26 september 1996. 2.7. Ordonnantie van 3 juni 2003 2.7.1. Algemeen toezicht De aandacht van de O.C.M.W.'s wordt gevestigd op de wijzigingen aangebracht aan artikel 111 van de organieke wet van 8 juli 1976. Het artikel 112 werd opgeheven. 2.7.2. Delegatie Het artikel 84 van de wet van 8 juli 1976 is gewijzigd : wij vestigen uw aandacht op de uitbreiding van de delegatiemogelijkheden aan het vast bureau door de Raad voor maatschappelijk welzijn wat betreft de gunningswijze alsook de toewijzing van de opdracht en dit binnen de perken van de bedragen vermeld onder artikel 27 van deze wet.
Bovendien dienen de O.C.M.W.'s artikel 26 van het algemeen reglement op de O.C.M.W.-comptabiliteit, zoals gewijzigd bij besluit van het Verenigd College d.d. 11 december 2003, te eerbiedigen. 2.8. Informatie De werkwijze genaamd « Stand still » bepaald door het artikel 21bis van de wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, dient gerespecteerd. 3. De O.C.M.W.'s zijn verplicht vanaf 1 februari 2006 een nieuwe richtlijn aangaande sommige gunningsprocedures toe te passen ingevolge het koninklijk besluit van 12 januari 2006 dat het koninklijk besluit van 8 januari 1996 betreffende de overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten en de concessies voor openbare werken in uitvoering van de wet van 24 december 1993, wijzigt. Dit teneinde de procedure conform te laten verlopen met de richtlijn 2004/18/EG wat betreft een aantal belangrijke en dringende punten en in afwachting van een komende algemene herziening van de wetgeving op de overheidsopdrachten.
Het artikel 17 van het koninklijk besluit voegt een artikel 122bis toe aan het voormeld koninklijk besluit van 8 januari 1996. Dit artikel introduceert de regel van afweging van de gunningscriteria voor de opdrachten die gegund worden door middel van onderhandelingsprocedure met bekendmaking en die het voor de Europese bekendmaking vastgestelde bedrag bereiken.
Derhalve is het nodig afgewogen gunningscriteria op te nemen in het Hoofdstuk I - Administratieve bepalingen van het type-bestek betreffende het afsluiten en gunnen van de opdrachten van diensten aangaande leningen van de Brusselse O.C.M.W.'s.
De criteria en hun respectievelijke afweging werden bepaald met het oog op het maximaal verzekeren van de continuïteit met de oorspronkelijke aanbevelingen en na meerdere contacten met de betrokken sector : - het criterium « prijs » (afgewogen op 70 punten) - namelijk de globale kost van de betrokken leningen - moet de voornaamste factor blijven van de inmededingingstelling daar het voorwerp zelf van de opdracht bestaat in de financiering van investeringen. De afweging zal toegepast worden op de globale kost van de betrokken leningen. De aanbestedende overheid zal voor het berekenen van deze globale kost rekening houden met de voorgestelde marges na omzetting in lening en gedurende de periode van opname (debet en creditrente op vaste termijn); - het criterium « performativiteit » (afgewogen op 20 punten) heeft de bedoeling de offerte van de inschrijvers te beoordelen wat betreft hun flexibiliteit op het gebied van de mogelijkheden van de lening (inbegrepen de reserveringscommissie en de voorwaarden voor de vervroegde terugbetaling), het opvolgen van de financiële markten alsmede het opmerken van gunstige voorwaarden en de dynamische beheerstechniek van de leningen zelf; - het criterium dat slaat op de voorstellen van bijkomende diensten betreffende financiële ondersteuningen en ondersteuning op gebied van de informatica (afgewogen op 10 punten) heeft tot doel bepaalde bijkomende diensten te toetsen aan de minimum bijkomende diensten zoals bepaald door het Hoofdstuk II - Technische bepalingen, punt 11, van het type- bijzonder bestek aan dewelke de inschrijvers moeten beantwoorden op risico van, in het tegenovergestelde met het risico om in het tegenovergestelde geval, een substantiële onregelmatigheid in hun offerte teweeg te brengen.
Deze drie gunningscriteria zullen de eventuele onderhandelingen met de inschrijvers in een bepaalde richting duwen.
Voor de beoordeling van elke offerte is het O.C.M.W. verplicht de gegeven quotering te motiveren ten opzichte van elk gunningscriterium en aan deze motivering de vereiste zorg te besteden, rekening houdend met het feit dat elke inschrijver van wie de offerte niet weerhouden werd, de mogelijkheid heeft de gemotiveerde beslissing van gunning op te vragen.
Voor de toepassing van de weging wordt de gemeente uitgenodigd beroep te doen op de technische ondersteuning van BRINFIN (Chr. Vandercam) voor de economische beoordeling.
De tekst van het type-bestek kan bekomen worden in een Franstalige en Nederlandstalige versie door een gewone aanvraag op het volgend adres: fvanavermaete@mrbc.irisnet.be of pdeloose@mrbc.irisnet.be .
De Directie van het Toezicht op de O.C.M.W.'s blijft ter beschikking van de O.C.M.W.'s voor alle bijkomende informatie.
Brussel, 1 september 2006.
De Ministers, Leden van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, bevoegd voor het beleid inzake bijstand aan personen, P. SMET E. HUYTEBROECK _______ Nota's (1) Zoals gewenst door de banksector laat dit toe om reeds bij het indienen van de offertes over de« beste » voorwaarden te beschikken