Etaamb.openjustice.be
Omzendbrief
gepubliceerd op 14 april 2006

Omzendbrief van de Minister van Sociale Zaken Solidariteitsbijdrage - bedrijfsvoertuigen Aan alle werkgevers van de overheidssector, Mevrouwen, Mijne Heren, Bij de evaluatie van de toepassing van de regeling van de solidariteitsbijdrage vo Deze situatie is onaanvaardbaar. De federale Regering heeft bijgevolg verschillende maatregelen get(...)

bron
federale overheidsdienst sociale zekerheid
numac
2006022339
pub.
14/04/2006
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID


Omzendbrief van de Minister van Sociale Zaken Solidariteitsbijdrage - bedrijfsvoertuigen Aan alle werkgevers van de overheidssector, Mevrouwen, Mijne Heren, Bij de evaluatie van de toepassing van de regeling van de solidariteitsbijdrage voor bedrijfsvoertuigen heeft de Regering vastgesteld dat deze reglementering niet correct wordt toegepast in de overheidssector. Deze verkeerde toepassing is het gevolg ofwel van een onjuiste interpretatie van de reglementering, ofwel van het feit dat de dienst of instelling belast met de sociale-zekerheidsaangifte (Dmfa of Dmfappo, naargelang van het geval) de bijdrage niet overmaakt aan de inningsinstellingen.

Deze situatie is onaanvaardbaar. De federale Regering heeft bijgevolg verschillende maatregelen getroffen met het oog op een correcte toepassing van de reglementering zowel in de privésector als in de overheidssector.

Deze omzendbrief heeft tot doel : 1. in het kort te herinneren aan de geldende reglementering inzake de solidariteitsbijdrage;2. nauwkeurige richtlijnen te verstrekken aan de werkgevers, inzonderheid diegenen die een beroep doen op de Centrale dienst der vaste uitgaven, voor het indienen van de sociale-zekerheidsaangiften;3. de sancties te preciseren, die zullen worden toegepast ingeval deze richtlijnen niet worden nageleefd. I. HERINNERING AAN DE REGLEMENTERING BETREFFENDE DE SOLIDARITEITSBIJDRAGE « BEDRIJFSVOERTUIGEN » Sedert 1 januari 2005 werd de reglementering betreffende de solidariteitsbijdrage verschuldigd op het gebied van sociale zekerheid wegens het feit dat de werkgever een voertuig ter beschikking stelt van zijn werknemer voor andere dan louter beroepsdoeleinden grondig gewijzigd en stemt ze niet meer overeen met de fiscale reglementering.

De reglementering betreffende de solidariteitsbijdrage is vervat in artikel 38, § 3quater van de wet van 29 juni 1981 houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers, waarvan de huidige gecoördineerde tekst als bijlage is gevoegd. (Bijlage I).

Krachtens voormelde wettelijke bepaling is de werkgever bedoelde solidariteitsbijdrage verschuldigd zodra hij ter beschikking van de werknemer, voor andere dan louter beroepsdoeleinden, een voertuig ter beschikking stelt, dat deel uitmaakt van de categorieën : - M1 zoals bepaald in het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen; het gaat om voertuigen ontworpen en gebouwd voor passagiersvervoer, met ten minste 4 wielen en, behalve de zetel van de bestuurder, maximum acht zitplaatsen; - N1 in de zin van hetzelfde besluit; het gaat om voertuigen voor goederenvervoer met een maximumgewicht onder de 3,5 ton.

Artikel 85 van de programmawet van 27 december 2005 heeft het begrip « voertuig ter beschikking gesteld aan de werknemer voor andere dan loutere beroepsdoeleinden » als volgt geïnterpreteerd : onder andere het voertuig dat de werkgever ter beschikking stelt aan de werknemer om de woon-werkverplaatsing individueel af te leggen en/of voor privé gebruik alsook het voertuig gebruikt voor het collectief vervoer van werknemers.

Artikel 38, § 3quater, preciseert verder dat wordt verondersteld ter beschikking van de werknemer te zijn gesteld voor andere dan louter beroepsdoeleinden, ieder voertuig dat op naam van de werkgever is ingeschreven of dat het voorwerp uitmaakt van een huur- of leasingcontract of van gelijk welk ander contract voor het gebruik van het voertuig, behalve indien de werkgever aantoont ofwel dat het gebruik voor andere dan louter beroepsdoeleinden uitsluitend gebeurt door een persoon die niet valt onder het toepassingsgebied van de sociale zekerheid voor werknemers, ofwel dat het voertuig voor louter beroepsdoeleinden wordt gebruikt.

We vestigen uw aandacht op het feit dat de instellingen die de sociale-zekerheidsbijdragen innen, die ook belast zijn met de inning van de solidariteitsbijdrage, een kruising van de verschillende databanken verrichten, zodat ze een volledige lijst kunnen opmaken van de voertuigen die op naam van de werkgever zijn ingeschreven of die het voorwerp uitmaken van een huur- of leasingcontract. Daarenboven kunnen de verschillende inspectiediensten het bestaan van andere voertuigen die de werknemers ter beschikking worden gesteld, nagaan.

Gelet op het feit dat bepaalde werkgevers niet alle voertuigen die hun werknemers ter beschikking worden gesteld voor andere dan louter beroepsdoeleinden of slechts een deel ervan aangeven, heeft de Regering de volgende maatregelen getroffen, die gelden zowel voor de werkgevers van de overheidssector als van de privésector : - de werkgevers die nog niet alle voertuigen die hun werknemers ter beschikking worden gesteld voor andere dan louter beroepsdoeleinden hebben aangegeven, krijgen een laatste termijn om zich in orde te stellen; de praktische modaliteiten van toepassing in de overheidssector worden gepreciseerd in punt II van deze omzendbrief; van deze termijn kan ook gebruik worden gemaakt om het CO2-uitstootgehalte in de ingediende aangiften recht te zetten. - de werkgevers die zich binnen de bedoelde termijn niet in orde zullen stellen, zullen voor de kwartalen waarvoor ze de voertuigen niet hebben aangegeven, en dit met uitwerking op 1 januari 2005, een bijdrage verschuldigd zijn, die gelijk is aan tweemaal het bedrag van de verschuldigde bijdrage bij toepassing van de reglementering.

Dezelfde sanctie zal worden toegepast indien de werkgever een CO2-uitstootgehalte dat niet overeenstemt met de werkelijkheid, aangeeft.

Dit betekent dat, indien de bijdrage verschuldigd voor een voertuig bijvoorbeeld 250 euro voor een kwartaal bedraagt, de bijdrage die de werkgever zal verschuldigd zijn voor ieder kwartaal zonder aangifte 500 euro zal bedragen.

De federale Regering heeft beslist dat, wat betreft de F.O.D.'s, de P.O.D.'s, de O.I.S.Z.'s, enz., kortom alle werkgevers waarvoor ze bevoegd is, de betaling van de verdubbelde bijdrage niet zal kunnen worden ingeroepen door de betrokken werkgever om een verhoging van de toegekende begrotingskredieten te bekomen.

II. PROCEDURE DIE DE WERKGEVERS VAN DE OVERHEIDSSECTOR MOETEN VOLGEN Ongeacht u een beroep doet op de C.D.V.U. voor het indienen voor uw sociale- zekerheidsaangiften, verzoek ik u, met het oog op een correcte inning van de solidariteitsbijdrage verschuldigd door de werkgevers van de overheidssector, de in dit punt beschreven procedure te willen naleven.

A. Werkgevers die een beroep doen op de C.D.V.U. voor het indienen van HUN sociale-zekerheidsaangiften : Tegen uiterlijk 30 april 2006 moet u de volgende informatie mededelen, voor ieder voertuig dat moet beschouwd worden als zijnde onderworpen aan de solidariteitsbijdrage, in de vorm van een EXCEL-tabel zoals het model als bijlage II : 1. de nummerplaat van het voertuig;2. het soort brandstof van het voertuig (benzine, diesel, LPG of elektrisch); 3. het model van het voertuig (voorbeelden : RENAULT SCENIC 1900 ccm, OPEL ZAFIRA 2000 ccm,...); 4. het CO2-uitstootgehalte (dit uitstootgehalte is vermeld ofwel op het gelijkvormigheidsattest van het voertuig, ofwel op het inschrijvingsbewijs « grijze kaart »).Indien het CO2-uitstootgehalte niet beschikbaar is voor het voertuig waarvoor de solidariteitsbijdrage verschuldigd is, bepaalt de wet dat de bijdrage wordt vastgesteld op basis van een forfaitair CO2-uitstootgehalte, namelijk : 182 gram voor een benzinevoertuig en 165 gram voor een dieselvoertuig; 5. het aantal maanden gebruik;6. het RSZ-nummer van de gebruiker;7. het fiscaal vermogen;8. de afstand tussen de woonplaats en de werkplaats. Deze informatie moet, behalve wat betreft de federale politie en de politiezones voor wie een specifieke procedure is voorzien (zie verder), medegedeeld worden tegen uiterlijk 28 april 2006 aan : 1. F.O.D. P&O : de heer Jacky LEROY, Directie-generaal Organisatie, Wetstraat, 51 te 1040 Brussel ( jacky.leroy@p-o.be ); 2. Joseph SERVOTTE - Beleidscel van de Minister van Sociale Zaken - Kunstlaan 7-9, te 1210 Brussel - joseph.servotte@minsoc.fed.be; 3. naargelang van het geval, R.S.Z. - Directie Aangiften (ter attentie van de heer Karel DE RIDDER - e-mailadres : karel.deridder@onssrszlss.fgov.be) of R.S.Z.-P.P.O. (ter attentie van de heer Nicolas JEURISSEN - e-mailadres : nicolas.jeurissen@onssapl.fgov.be) ); 4. C.D.V.U. Indien er achteraf wijzigingen zijn in de samenstelling van het wagenpark aangegeven in het kader van de solidariteitsbijdrage « bedrijfsvoertuigen », wordt u verzocht de C.D.V.U. hierover onverwijld in te lichten.

Wat betreft de federale politie en de politiezones, moet de informatie tegen 28 april 2006 medegedeeld worden aan : 1. het S.S.G.P.I., dat voor rekening van de federale politie of van de politiezones de informatie zal doorzenden naar de C.D.V.U. en, naargelang van het geval, naar de R.S.Z. of naar de R.S.Z. - P.P.O.; 2. F.O.D. P&O : de heer Jacky LEROY, Directie-generaal Organisatie, Wetstraat 51, te 1040 Brussel ( jacky.leroy@p-o.be ); 3. Joseph SERVOTTE - Beleidscel van de Minister van Sociale Zaken - Kunstlaan 7-9, te 1210 Brussel - joseph.servotte@minsoc.fed.be.

Indien er achteraf wijzigingen zijn in de samenstelling van het wagenpark aangegeven in het kader van de solidariteitsbijdrage « bedrijfsvoertuigen », wordt u verzocht de C.D.V.U. hierover onverwijld in te lichten.

Indien u deze procedure strikt naleeft en voor zover u het correct CO2- uitstootgehalte vermeldt, zal de in punt III van deze omzendbrief beschreven sanctie u niet worden opgelegd voor de periode van 1 januari 2005 tot 31 maart 2006 wat betreft de voertuigen onderworpen aan de solidariteitsbijdrage opgegeven in de mededeelde informatie.

Indien u de bedoelde termijn niet naleeft of indien u niet alle voertuigen onderworpen aan de solidariteitsbijdrage aangeeft of indien het CO2-uitstootgehalte dat u vermeldt niet overeenstemt met de werkelijkheid, zal de sanctie beschreven in punt III u worden opgelegd voor alle voertuigen die niet zijn aangegeven volgens de in dit punt beschreven procedure.

Zelfs al heeft u de informatie betreffende uw wagenpark reeds medegedeeld aan de C.D.V.U. (het S.S.G.P.I. voor de federale politie en de politiezones), verzoek ik u de in dit punt beschreven procedure te volgen teneinde de toepassing van de in punt III beschreven sanctie te voorkomen.

De C.D.V.U. zal alle ontvangen informatie, en dit werkgever per werkgever, voor 31 mei 2006 moeten doorzenden naar de R.S.Z. of naar de R.S.Z.-P.P.O., naargelang van het geval. Tegen dezelfde datum zal de C.D.V.U., behalve voor de politiezones, de verschuldigde solidariteitsbijdrage moeten gestort hebben. De C.D.V.U. moet, bij de doorzending van de informatie naar de R.S.Z. of naar de R.S.Z.-P.P.O., de informatie verzonden naar de instelling die de bijdragen int mededelen aan P&O (de heer Jacky LEROY, Directie-generaal Organisatie, Wetstraat 51, te 1040 Brussel ( jacky.leroy@p-o.be ) en aan de Beleidscel van de Minister van Sociale Zaken (Joseph SERVOTTE - Beleidscel van de Minister van Sociale Zaken - Kunstlaan 7-9, te 1210 Brussel - joseph.servotte@minsoc.fed.be ).

De concrete procedure voor de mededeling door de C.D.V.U. van de informatie betreffende de solidariteitsbijdrage werd vastgelegd in overleg tussen de C.D.V.U. en de instellingen die de bijdrage in hem.

B. WERKGEVERS DIE GEEN BEROEP DOEN OP DE C.D.V.U. VOOR HET INDIENEN VAN HUN SOCIALE-ZEKERHEIDSAANGIFTEN : B.1. Werkgevers die hun sociale-zekerheidsaangiften zelf indienen : Tegen uiterlijk 30 april 2006 moet u de volgende informatie mededelen, voor ieder voertuig dat moet beschouwd worden als zijnde onderworpen aan de solidariteitsbijdrage, in de vorm van een EXCEL-tabel zoals het model als bijlage II : 1. de nummerplaat van het voertuig;2. het soort brandstof van het voertuig (benzine, diesel, LPG of elektrisch); 3. het model van het voertuig (voorbeelden : RENAULT SCENIC 1900 ccm, OPEL ZAFIRA 2000 ccm,...); 4. het CO2-uitstootgehalte (dit uitstootgehalte is vermeld ofwel op het gelijkvormigheidsattest van het voertuig, ofwel op het inschrijvingsbewijs « grijze kaart »).Indien het CO2-uitstootgehalte niet beschikbaar is voor het voertuig waarvoor de solidariteitsbijdrage verschuldigd is, bepaalt de wet dat de bijdrage wordt vastgesteld op basis van een forfaitair CO2-uitstootgehalte, namelijk : 182 gram voor een benzinevoertuig en 165 gram voor een dieselvoertuig; 5. het aantal maanden gebruik;6. het RSZ-nummer van de gebruiker;7. het fiscaal vermogen;8. de afstand tussen de woonplaats en de werkplaats. Deze informatie moet medegedeeld worden tegen uiterlijk 30 april 2006 aan : 1. P&O : de heer Jacky LEROY, Directie-generaal Organisatie, Wetstraat, 51 te 1040 Brussel ( jacky.leroy@p-o.be ); 2. Joseph SERVOTTE - Beleidscel van de Minister van Sociale Zaken - Kunstlaan 7-9, te 1210 Brussel - joseph.servotte@minsoc.fed.be; naargelang van het geval, R.S.Z. - Directie Aangiften (ter attentie van de heer Karel DE RIDDER - e-mailadres : karel.deridder@onssrszlss.fgov.be ) of R.S.Z.-P.P.O. (ter attentie van de heer Nicolas JEURISSEN - e-mailadres : nicolas.jeurissen@onssapl.fgov.be ).

Indien u de voertuigen nog niet heeft vermeld op uw sociale-zekerheidsaangiften of indien u fouten heeft gemaakt wat betreft het CO2-uitstootgehalte vermeld op uw ingediende aangiften, moet u een rechtzettende aangifte indienen bij uw instelling die de sociale-zekerheidsbijdragen int (R.S.Z. of R.S.Z.-P.P.O., naargelang van het geval) tegen uiterlijk 31 mei 2006. U zal ook tegen dezelfde datum de verschuldigde en nog niet betaalde solidariteitsbijdragen - met inbegrip van de rechtszittingen - voor de periode van 1 januari 2005 tot 31 maart 2006 moeten storten aan de instelling die de sociale-zekerheidsbijdragen int.

Indien u deze procedure strikt naleeft, zal de sanctie beschreven in punt III van deze omzendbrief u niet worden opgelegd voor de periode van 1 januari 2005 tot 31 maart 2006 wat betreft de voertuigen onderworpen aan de solidariteitsbijdrage, opgegeven in de medegedeelde informatie, voor zover de medegedeelde informatie overeenstemt met de werkelijkheid.

Indien u de bedoelde termijn niet naleeft of indien u niet alle voertuigen onderworpen aan de solidariteitsbijdrage aangeeft of indien het CO2-uitstootgehalte dat u vermeldt niet overeenstemt met de werkelijkheid, zal de sanctie beschreven in punt III u worden opgelegd voor alle voertuigen die niet zijn aangegeven volgens de in dit punt beschreven procedure.

B.2. Werkgevers die een beroep doen op een anderde derde dan de c.d.v.u. voor het indienen van hun sociale-zekerheidsaangiften : Tegen uiterlijk 30 april 2006 moet u de volgende informatie mededelen, voor ieder voertuig dat moet beschouwd worden als zijnde onderworpen aan de solidariteitsbijdrage, in de vorm van een EXCEL-tabel zoals het model als bijlage II : 1. de nummerplaat van het voertuig;2. het soort brandstof van het voertuig (benzine, diesel, LPG of elektrisch); 3. het model van het voertuig (voorbeelden : RENAULT SCENIC 1900 ccm, OPEL ZAFIRA 2000 ccm,...); 4. het CO2-uitstootgehalte (dit uitstootgehalte is vermeld ofwel op het gelijkvormigheidsattest van het voertuig, ofwel op het inschrijvingsbewijs « grijze kaart »).Indien het CO2-uitstootgehalte niet beschikbaar is voor het voertuig waarvoor de solidariteitsbijdrage verschuldigd is, bepaalt de wet dat de bijdrage wordt vastgesteld op basis van een forfaitair CO2-uitstootgehalte, namelijk : 182 gram voor een benzinevoertuig en 165 gram voor een dieselvoertuig; 5. het aantal maanden gebruik;6. het RSZ-nummer van de gebruiker;7. het fiscaal vermogen;8. de afstand tussen de woonplaats en de werkplaats. Deze informatie moet medegedeeld worden tegen uiterlijk 30 april 2006 aan : 1. P&O : de heer Jacky LEROY, Directie-generaal Organisatie, Wetstraat 51, te 1040 Brussel ( jacky.leroy@p-o.be ); 2. Joseph SERVOTTE - Beleidscel van de Minister van Sociale Zaken - Kunstlaan 7-9, te 1210 Brussel - joseph.servotte@minsoc.fed.be; 3. naargelang van het geval, R.S.Z. - Directie Aangiften (ter attentie van de heer Karel DE RIDDER - e-mailadres : karel.deridder@onssrszlss.fgov.be ) of R.S.Z.-P.P.O. (ter attentie van de heer Nicolas JEURISSEN - e-mailadres : nicolas.jeurissen@onssapl.fgov.be ); 4. de derde die de sociale-zekerheidsaangiften voor uw rekening heeft ingediend. Indien er achteraf wijzigingen zijn in de samenstelling van het wagenpark aangegeven in het kader van de solidariteitsbijdrage « bedrijfsvoertuigen », wordt u verzocht de C.D.V.U. hierover onverwijld in te lichten.

Indien u deze procedure strikt naleeft en voor zover u de verschuldigde solidariteitsbijdragen tegen 31 mei 2006 heeft gestort en voor zover het voor de verschillende voertuigen opgegeven uitstootgehalte overeenstemt met de werkelijkheid, zal de in punt III van deze omzendbrief beschreven sanctie u niet worden opgelegd voor de periode van 1 januari 2005 tot 31 maart 2006 wat betreft de voertuigen onderworpen aan de solidariteitsbijdrage opgegeven in de mededeelde informatie.

Indien u de bedoelde termijn niet naleeft of indien u niet alle voertuigen onderworpen aan de solidariteitsbijdrage aangeeft of indien u de verschuldigde solidariteitsbijdragen tegen 31 mei 2006 niet heeft gestort, zal de sanctie beschreven in punt III u worden opgelegd voor alle voertuigen die niet zijn aangegeven volgens de in dit punt beschreven procedure of voor dewelke u de verschuldigde bijdragen niet binnen voormelde termijnen heeft gestort.

III. SANCTIEREGELING IN GEVAL VAN NIET-AANGIFTE VAN VOERTUIGEN ONDERWORPEN AAN DE SOLIDARITEITSBIJDRAGE. Ik vestig uw aandacht op de beslissingen die de Regering heeft genomen in het kader van het streven om een correcte inning van de solidariteitsbijdrage « bedrijfsvoertuigen » te garanderen en op de maatregel die goedgekeurd is inzake de persoonlijke aansprakelijkheid van de bestuurders van bedrijven en instellingen.

Wanneer de bevoegde diensten (R.S.Z. of sociale inspecties) na het uitvoeren van de in II beschreven procedure vaststellen dat de voertuigen die onderworpen zijn aan de solidariteitsbijdrage niet aangegeven zijn bij de inningsinstelling van de bijdragen of wanneer het aangegeven uitstootgehalte niet overeenkomst met de werkelijkheid, dan wordt de door de werkgever te betalen solidariteitsbijdrage verdubbeld voor de periode tijdens dewelke het voertuig niet was aangegeven of tijdens dewelke het aangegeven uitstootgehalte niet overeenstemt met de werkelijkheid.

In overeenstemming met wat de Regering heeft aangekondigd sinds oktober 2004 en verschillende keren heeft herhaald, beschikken de inningsinstellingen over verschillende mogelijkheden om voertuigen op te sporen die niet aangegeven zijn hoewel ze behoren tot een van de categorieën van voertuigen die in het toepassingsgebied vallen van de solidariteitsbijdrage (zie I) en om het aangegeven CO2-uitstootgehalte te controleren.

De inningsinstellingen kruisen elk kwartaal de door de werkgevers ingediende aangiften met de voertuigen die op naam van de werkgever ingeschreven zijn bij de DIV, maar ook met de voertuigen waarover de werkgever beschikt in het kader van een leasing- of huurcontract bijvoorbeeld.

Ik wil erop wijzen dat de openbare sector net zo goed als de privé-sector gecontroleerd zal worden en dat in geval van niet-aangifte, de sanctie op dezelfde manier zal worden toegepast als ten opzichte van een werkgever uit de privé-sector.

Bovendien heeft de Regering beslist om de wetgeving aan te passing door de bestuurders van een bedrijf of een instelling persoonlijk aansprakelijk te maken in geval van niet-aangifte aan de sociale zekerheid van elementen die onderworpen zijn aan sociale-zekerheidsbijdragen. Dit principe zal ook van toepassing zal ook van toepassing zijn op de solidariteitsbijdrage « bedrijfsvoertuigen ». Dus, bij wijze van voorbeeld, wanneer een F.O.D. niet alle voertuigen aangeeft die ter beschikking van de werknemers zijn gesteld voor andere dan louter beroepsdoeleinden, dan kunnen de leden van het Directiecomité persoonlijk aansprakelijk worden gesteld voor de bijdragen verschuldigd voor de niet-aangegeven voertuigen. Dit principe heeft geen terugwerkende kracht en zal opgenomen worden in de wetgeving.

IV. WAAR BIJKOMENDE INFORMATIE VINDEN OF VRAGEN? Alle nuttige informatie voor de toepassing van de regelgeving inzake de solidariteitsbijdrage « bedrijfsvoertuigen » is beschikbaar op de website van de R.S.Z. - Onderrichtingen voor de werkgevers - Consultatie - Deel 3 - Titel 3 - Hoofdstuk 2 - rubriek 3.3.268M « Bedrijfsvoertuigen » ( www.rsz.fgov.be ).

U kan ook informatie verkrijgen bij de F.O.D. Sociale Zekerheid : 1. bij de Directie-generaal Sociaal Beleid, bij Manuel PAOLILLO (02. 528.64.08) of Karin DENS (02.528.64.04); 2. bij de Directie-generaal Sociale Inspectie, bij Marianne GRATIA (juriste bij de FOD Sociale Zekerheid, Sociale Inspectie - cel legistiek) Eurostation II - Victor Hortaplein, 40, 1060 Brussel.Tel : 02-528 62 51.

Brussel, 6 april 2006.

De Minister van Sociale Zaken, R. DEMOTTE

Bijlage I Solidariteitsbijdrage Bedrijfsvoertuigen. - Gecoördineerde tekst van de wetsbepaling Artikel 38, § 3quater, van de wet van 29 juni 1981 houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers luidt : « Een solidariteitsbijdrage is verschuldigd door de werkgever die gelijk welk voertuig, dat ook voor andere dan louter beroepsdoeleinden wordt gebruikt, rechtstreeks of onrechtstreeks ter beschikking stelt van zijn werknemer, ongeacht elke financiële bijdrage van de werknemer in de financiering of het gebruik van dit voertuig. Wordt verondersteld ter beschikking van de werknemer te zijn gesteld voor andere dan louter beroepsdoeleinden, ieder voertuig dat op naam van de werkgever is ingeschreven of dat het voorwerp uitmaakt van een huur- of leasingcontract of van gelijk welk ander contract voor het gebruik van het voertuig, behalve indien de werkgever aantoont ofwel dat het gebruik voor ander dan louter beroepsdoeleinden uitsluitend gebeurt door een persoon die niet valt onder het toepassingsgebied van de sociale zekerheid voor werknemers, ofwel dat het voertuig voor louter beroepsdoeleinden wordt gebruikt.

Interpretatie gegeven door de wetgever en opgenomen in artikel 85 van de programmawet van 27 december 2005 : In de zin van artikel 38, § 3quater, van de wet van 29 juni 1981 houdende de algemene beginselen van de sociale zekerheid voor werknemers, vervangen bij de wet van 27 december 2004 en gewijzigd bij de wet van 20 juli 2005, wordt onder « voertuig ter beschikking gesteld aan de werknemer voor andere dan loutere beroepsdoeleinden » verstaan : onder andere het voertuig dat de werkgever ter beschikking stelt aan de werknemer om de woon-werkverplaatsing individueel af te leggen en/of voor privé gebruik alsook het voertuig gebruikt voor het collectief vervoer van werknemers.

Onder « voertuig » moet worden verstaan de voertuigen die behoren tot de categorieën M1 en N1 zoals bepaald in het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.

In geval van ter beschikking stelling van een voertuig voor het collectief vervoer van werknemers is de bij dit artikel bepaalde solidariteitsbijdrage verschuldigd behalve indien het gaat om een systeem van vervoer van werknemers overeengekomen door de sociale partners waarin gebruikt wordt gemaakt : 1° ofwel van een voertuig, behorend tot de categorie N1, waarin, naast de chauffeur, minstens twee andere werknemers van de onderneming aanwezig zijn gedurende minstens 80 % van het afgelegde traject van en naar de woonplaats van de chauffeur en voor zover de werkgever bovendien bewijst dat er geen ander privégebruik wordt gemaakt van dit voertuig;wanneer het gebruikte voertuig minder dan 3 plaatsen bevat of wanneer de ruimte voorbehouden voor het vervoer van personen uit een enkele zitbank of slechts één rij zitplaatsen bestaat, volstaat het dat, naast de chauffeur, minstens een andere werknemer van de onderneming aanwezig is gedurende minstens 80 % van het afgelegde traject van en naar de woonplaats van de chauffeur; 2° ofwel van een voertuig, behorend tot de categorie M1 met ten minste 5 plaatsen, de zetel van de chauffeur niet inbegrepen, en maximum 8 plaatsen, de zetel van de chauffeur niet inbegrepen.In dit geval moeten de volgende voorwaarden vervuld zijn : a) naast de chauffeur zijn gewoonlijk minstens drie andere werknemers van de onderneming aanwezig gedurende minstens 80% van het afgelegde traject van en naar de woonplaats van de chauffeur, b) het voertuig moet geïdentificeerd zijn, overeenkomstig de door de Koning bepaalde procedure op voorstel van de Nationale Arbeidsraad of, bij gebrek aan een voorstel van de Nationale Arbeidsraad geformuleerd voor 15 februari 2006, op voorstel geformuleerd voor 1 april 2006 door het paritair comité waarvan de werkgever afhangt, op het niveau van de onderneming als dienend voor het collectief vervoer van werknemers van de onderneming en indien de werkgever daarenboven bewijst dat er geen ander privégebruik van dit voertuig is.Bij gebrek aan een voorstel geformuleerd door de Nationale Arbeidsraad en het paritair comité waarvan de werkgever afhangt, binnen de termijn bepaald in de vorige zin kan de Koning, na advies van de Nationale Arbeidsraad, de identificatieprocedure bepalen.

Het bedrag van deze bijdrage is afhankelijk van het CO2-uitstootgehalte van het voertuig, zoals vastgesteld overeenkomstig de bepalingen van het koninklijk besluit van 26 februari 1981 houdende uitvoering van de richtlijnen van de Europese Gemeenschappen betreffende de goedkeuring van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan, landbouw- of bosbouwtrekkers op wielen, hun bestanddelen alsook hun veiligheidsonderdelen.

Deze maandelijkse bijdrage, die niet minder dan 20,83 euro mag bedragen, wordt forfaitair vastgesteld als volgt : - Voor benzinevoertuigen : ((Y x 9 euro) - 768) : 12; - Voor dieselvoertuigen : ((Y x 9 euro) - 600) : 12;

Waarbij Y het CO2-uitstootgehalte in gram per kilometer is, zoals vermeld in het gelijkvormigheidsattest of in het proces-verbaal van gelijkvormigheid van het voertuig, of in de gegevensbank van de dienst voor de inschrijving van de voertuigen.

De voertuigen met elektrische aandrijving zijn onderworpen aan de in het vierde lid bedoelde maandelijkse minimumbijdrage.

De voertuigen waarvoor geen gegevens met betrekking tot de CO2-uitstootgehaltes beschikbaar bij de dienst voor inschrijving van de voertuigen zijn, worden, indien ze aangedreven worden met een benzinemotor, gelijkgesteld met de voertuigen met een CO2-uitstootgehalte van 182 g/km, en, indien ze aangedreven worden met een dieselmotor, met de voertuigen met een CO2-uitstootgehalte van 165 g/km.

Het zesde lid is niet van toepassing in geval van omvorming van een voertuig behorend tot de categorie M1 in een voertuig behorend tot de categorie N1. In dat geval wordt de solidariteitsbijdrage berekend op basis van het CO2-uitstootgehalte van het voertuig behorend tot de categorie M1.

Op voorstel van de Nationale Arbeidsraad en bij een in Ministerraad overlegd besluit, kan de Koning, onder de voorwaarden die Hij bepaalt, bepaalde types voertuigen die behoren tot categorie N1, zoals bepaald in voormeld koninklijk besluit van 15 maart 1968, uitsluiten uit het toepassingsgebied.

De werkgevers die voertuigen ter beschikking stellen uitgerust met een motor met elektrische ontsteking lopend op vloeibaar gemaakte petroleumgassen, gemonteerd overeenkomstig de geldende wettelijke bepaling, zijn onderworpen aan de solidariteitsbijdrage die als volgt wordt vastgesteld : - ((Y x 9 euro) - 990) : 12;

Waarbij Y het CO2-uitstootgehalte in gram per kilometer is, zoals vermeld in het gelijkvormigheidsattest of in het proces-verbaal van gelijkvormigheid van het voertuig of in de gegevensbank van de dienst voor inschrijving van de voertuigen.

De Koning kan, bij een na overleg in de Ministerraad vastgelegd besluit, de bedragen verhogen of verminderen. Dit besluit moet bij wet bekrachtigd worden binnen een termijn van 9 maanden te rekenen vanaf de publicatie van het besluit. Bij ontstentenis van bekrachtiging binnen voornoemde termijn houdt het besluit op van kracht te zijn vanaf de eerste dag van het kwartaal volgend op dit tijdens welk de bekrachtigingstermijn een einde neemt.

Het bedrag van de solidariteitsbijdrage bepaald bij het vierde en het tiende lid is gekoppeld aan het gezondheidsindexcijfer van de maand september 2004 (114,08). Op 1 januari van elk jaar wordt het bedrag aangepast overeenkomstig volgende formule : het basisbedrag wordt vermenigvuldigd met het gezondheidsindexcijfer van de maand september van het jaar voorafgaand aan het jaar tijdens welk het nieuwe bedrag van toepassing zal zijn en gedeeld door het gezondheidsindexcijfer van de maand september 2004.

Deze bijdrage wordt door de werkgever betaald aan de Rijksdienst voor sociale zekerheid, binnen dezelfde termijnen en onder dezelfde voorwaarden als de sociale zekerheidsbijdragen voor de werknemers.

De opbrengst van de bijdrage wordt door de Rijksdienst voor sociale zekerheid gestort aan de R.S.Z.-globaal beheer, bedoeld in artikel 5, eerste lid, 2°, van de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders.

De bepalingen van de algemene regeling van de sociale zekerheid voor werknemers, met name wat betreft de aangiften met verantwoording van de bijdragen, de betalingstermijnen, de toepassing van de burgerlijke sancties en de strafbepalingen, het toezicht, de bevoegde rechter ingeval van betwisting, de verjaring inzake rechtsvorderingen, het voorrecht en de mededeling van het bedrag van de schuldvordering van de Rijksdienst voor sociale zekerheid, zijn van toepassing.

De administratie der directe belastingen, evenals de dienst voor inschrijving van de voertuigen dienen de personen belast met de toepassing van de sociale wetgeving de nodige informatie te verstrekken voor de correcte inning van deze bijdrage. De modaliteiten voor deze overdracht van informatie worden bepaald door de Koning.

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^