Etaamb.openjustice.be
Omzendbrief van 29 mei 2009
gepubliceerd op 15 juli 2009

Omzendbrief betreffende de identificatie van onregelmatig verblijvende vreemdelingen

bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
numac
2009000462
pub.
15/07/2009
prom.
29/05/2009
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode
<****> FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN****><****>
29 MEI 2009. - **** betreffende de identificatie van onregelmatig verblijvende vreemdelingen****><****>
Dames en **** Burgemeesters Dames en **** **** van de **** Politie **** de **** van de **** Politie **** informatie : Dames en Heren **** Dames en Heren **** des **** ****, Mijnheer, ****_list">1. **** **** omzendbrief wil in de eerste plaats bestaande procedures verduidelijken en duiden. **** omzendbrief beoogt de bespoediging van de identificatie en verwijdering van vreemdelingen in onregelmatig verblijf. **** **** tussen de ****, gemeentediensten en de Dienst **** zal het mogelijk maken deze doelstelling te realiseren. **** blijkt immers dat politie- en gemeentediensten regelmatig over informatie beschikken of kunnen vinden die tot een betere identificatie of vaststelling van de nationaliteit van de aangetroffen vreemdeling in onregelmatig verblijf kunnen leiden. Door een snellere en betere identificatie wordt de **** van een vreemdeling in een gesloten centrum verkort en diens effectieve verwijdering gerealiseerd.****><****>**** is tevens een handleiding voor **** en de gemeentebesturen, waarbij gewezen wordt op de voor **** noodzakelijke informatie in het kader van de ****. ****_list">2. Inleiding **** van de grootste frustraties binnen de dagelijkse werking van ****, de gerechtelijke instanties en de Dienst **** is dat vele onregelmatig verblijvende personen niet effectief kunnen verwijderd worden en telkens opnieuw in het bezit worden gesteld van een bevel om het grondgebied te verlaten, waaraan zij dikwijls geen gevolg geven.**** beperkte aantal plaatsen in de gesloten centra heeft ook tot gevolg dat een opgelegde gedwongen **** niet steeds uitgevoerd kan worden. Bovendien kunnen niet alle vreemdelingen, die het voorwerp uitmaken van een administratieve **** met het oog op de terugkeer in hun **** of een derde land, binnen de wettelijk voorziene termijnen geïdentificeerd of verwijderd worden. Dit heeft tot gevolg dat deze personen na verloop van tijd weer worden vrijgesteld vanuit de gesloten centra en opnieuw door de **** worden aangetroffen. **** ****-termijnen in het kader van de **** zijn immers beperkt.****><****>**** is des te erger indien de vreemdeling voor overlast zorgt of een actuele bedreiging voor de openbare orde of de nationale veiligheid betekent of (terug) in de criminaliteit belandt. De kans op recidive bij deze personen is namelijk zeer groot, gezien zij geen legale bronnen van inkomsten bezitten en op alternatieve manier proberen te overleven, waardoor zij opnieuw in aanraking met politie, gerecht en/of **** komen. ****_list">3. Identificatie en verwijdering : ****.knelpunten **** grootste knelpunt is dat de Dienst **** niet zo maar iemand in onregelmatig verblijf in een vliegtuig kan zetten, opdat hij zou vertrekken naar zijn ****. **** dient betrokkene in het bezit te zijn van de noodzakelijke reis- of ****.****><****>Al naargelang het **** is het soort document, waarmee de persoon terug mag, verschillend. **** de vreemdeling niet in het bezit is van de noodzakelijke documenten, dient de Dienst **** aan de bevoegde diplomatieke of consulaire ****-**** een voorafgaande **** of een vervangend **** (het «*****») te vragen. **** indien deze voorwaarde is voldaan, zal de vreemdeling naar zijn **** terug kunnen keren.****><****>In sommige gevallen kan de vreemdeling ook recht op verblijf in een derde land hebben (****. andere ****-lidstaat). **** voor een terugkeer in deze landen is een voorafgaand akkoord noodzakelijk, als de vreemdeling niet in het bezit is van de nodige **** en voor dit derde land geldige ****.****><****>**** bijkomend knelpunt is dat elk **** eigen regels heeft op basis waarvan de vreemdeling wordt geïdentificeerd.****><****>Sommige landen identificeren op basis van de nationaliteit (ongeacht de naam die de vreemdeling gebruikt); de consulaire ambtenaren kunnen op basis van het interview met de vreemdeling (taalgebruik, accenten, ...) vaststellen dat de vreemdeling van hun land afkomstig is.****><****>Andere landen identificeren enkel op basis van de identiteit - in dergelijke situaties is het noodzakelijk zo veel mogelijk informatie te verzamelen, die van nut kan zijn bij de vaststelling van de identiteit. **** meer gegevens de Dienst **** ter beschikking heeft, hoe gemakkelijker een eventuele identificatie en daaropvolgende verwijdering verwezenlijkt kunnen worden. ****_list">****. aandachtspunten voor de **** **** is daarom van essentieel belang om zo veel mogelijk informatie te verzamelen over de identiteit en de nationaliteit van de vreemdeling, alsook omtrent alle mogelijke aanwijzingen die tot een effectieve identificatie of verwijdering kunnen leiden.****_list">4. **** basis : ****.bevel om het grondgebied te verlaten **** vreemdeling in onregelmatig verblijf kan het voorwerp uitmaken van een bevel om het grondgebied te verlaten op basis van artikel 7 of 27 van de wet van 15 december 1980, betreffende de toegang, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen op het **** grondgebied. **** deze vreemdeling een **** doorloopt of heeft doorlopen, kunnen artikel 74/6, artikel 51/5, § 1 en artikel 51/5 § 3 (****-procedure - **** in ander land van de ****) van dezelfde wet ingeroepen worden. ****_list">****. administratieve opsluiting **** artikels van de wet stellen **** in staat om een administratieve opsluiting met het oog op de gedwongen uitvoering van het bevel om het grondgebied te verlaten te bewerkstelligen.**** **** die in de wet voorzien zijn, zijn in de tijd beperkt (van 1 of 2 maanden tot - in zeer uitzonderlijke omstandigheden - 5 tot 8 maanden). **** is daarom zeer belangrijk dat alle nuttige informatie zo snel mogelijk ter beschikking van de Dienst **** staat. ****_list">****. **** **** andere belangrijke wettelijke bepaling, die essentieel is voor de identificatie van een vreemdeling, is artikel 30bis van de wet van 15 december 1980.**** artikel stelt ****.****. de Dienst **** en de **** in de mogelijkheid **** gegevens van de vreemdeling te nemen en te bewaren. **** artikel bepaalt ook voor welke categorieën van vreemdelingen deze mogelijkheid bestaat. Sinds 1 januari 2008 heeft de Dienst **** een databank met de vingerafdrukken van alle sedert die datum door de **** gecontroleerde vreemdelingen, waarvoor een onregelmatig verblijf op het **** grondgebied is vastgesteld. ****. aandachtspunten voor de **** **** is zeer belangrijk dat de vingerafdrukken van deze vreemdelingen in onregelmatig verblijf steeds genomen worden en systematisch bezorgd worden aan de **** **** (****.****.****.) van de Federale ****, die ze op haar beurt aan de dienst **** van de Dienst **** moet bezorgen, zelfs al wordt de vreemdeling in het bezit gesteld van een gewoon bevel om het grondgebied te verlaten, opdat deze databank verder gevoed wordt en eventuele recidive van illegaal verblijf onder verschillende identiteiten kan vastgesteld worden. **** **** kunnen ook in **** rechtstreeks aan de dienst **** bezorgd worden. Vingerafdrukken kunnen ook een belangrijk hulpmiddel bij de vaststelling van de identiteit in het **** zijn. ****_list">5. Hoe kan een vreemdeling geïdentificeerd worden : Indien een vreemdeling in onregelmatig verblijf is (en de **** is afgesloten), en niet in het bezit is van de nodige documenten die hem in staat stellen naar zijn **** of een derde land terug te keren, zal de Dienst **** contact opnemen met de bevoegde diplomatieke of consulaire vertegenwoordiging, of met de bevoegde centrale overheidsdienst van het **** of het derde land, teneinde deze documenten te verkrijgen. Voor elk land is de procedure verschillend en zijn de gevraagde informaties verschillend. Over hoe meer informatie **** beschikt, des te meer mogelijkheden er bestaan om betrokkene te identificeren (en hoe minder kans er bestaat, dat betrokkene onverrichter-zake vrijgesteld dient te worden). **** **** een idee te geven welke informatie gevraagd kan worden, vindt **** hier een niet-**** lijst : -naam + voornamen van de vreemdeling; - geboorteplaats en geboortedatum van de vreemdeling; - ****; - laatst gekende adres(****) van de vreemdeling in het ****; - naam + voornamen van de ouders, de echtgenoot/partner, de kinderen van de vreemdeling; - geboorteplaats en geboortedatum van de ouders, de echtgenoot/ partner, de kinderen; - laatst gekende adres(****) van de ouders, de echtgenoot/partner, de kinderen; - **** van vreemdeling, ouders, partner, kinderen in **** of in een derde land; - **** van vrienden en kennissen + eventuele adressen, ****, ****,...; - handtekening van betrokken vreemdeling; - vingerafdrukken van betrokken vreemdeling (soms in specifieke vormgeving); - pasfoto's van de betrokken vreemdeling (zwart-wit of kleur); - gebruikte telefoonnummers uit het ****; - gekende feiten tegen de openbare orde, veroordelingen,... (welke feiten, strafmaat); - sinds wanneer verblijft vreemdeling in België; - welke documenten in bezit : paspoort, ****, diplomatiek paspoort, identiteitskaart, consulaire identiteitskaart, verblijfsvergunning, visum voor **** of andere landen, rijbewijs, militair zakboekje, geboorteakte, huwelijksakte, overlijdensakte, attest van woonst, attest van celibaat, ****, diploma's, ****, abonnement openbaar vervoer, ****, **** van verenigingen,... (al dan niet vervallen, al dan niet origineel); buitenlands geld; het is belangrijk het volledige document te kopiëren (stempels, visa, notities,... op het document kunnen van groot belang zijn om de uiteindelijke bestemming van de vreemdeling te kunnen bepalen); - welke beslissingen in bezit : beslissingen **** of andere **** diensten; beslissingen van buitenlandse administraties (kunnen wijzen op - al dan niet geannuleerd - **** of **** in **** of ander land); - de fysieke kenmerken van de vreemdeling (**** op aangezicht,...); - de taal/talen die betrokken vreemdeling spreekt/schrijft;...****><****>**** is belangrijk dat de originelen van de documenten bij administratieve aanhouding van de vreemdeling mee gegeven worden naar het gesloten centrum, of toch minstens een kopie (indien mogelijk een kleurenkopie of een **** versie die elektronisch kan verzonden worden) aan **** wordt bezorgd indien deze documenten in beslag worden genomen. **** inbeslagname is het belangrijk te vermelden welk parket en welke magistraat bevoegd is voor het dossier (+ mededeling van eventueel proces-verbaal-nummer en/of ****). ****_list">6. Hoe kunnen de **** en de gemeentebesturen de **** helpen bij de **** ? ****.Een eerste belangrijk **** : het administratief rapport : Als een vreemdeling door een politiedienst wordt aangehouden, is het essentieel de verschillende rubrieken - zowel ****.****.****. de identiteit en nationaliteit als ****.****.****. de «*****» van de vreemdeling - van het administratief rapport in te vullen (1). **** meer informatie dit rapport bevat, hoe gemakkelijker een **** kan worden - zeker in die gevallen van illegale vreemdelingen die niet gekend zijn bij ****. **** de vreemdeling documenten bij heeft - zelfs al kan niet vastgesteld worden of deze documenten echt zijn -, is het belangrijk een kopie van deze documenten toe te voegen aan het administratief rapport, omdat deze een aanwijzing kunnen vormen voor de nationaliteit en de identiteit van de vreemdeling.****><****>**** documenten hoeven dus niet noodzakelijk om **** (paspoort, identiteitskaart, verblijfsvergunning, ...) te gaan, zoals in punt 5 aangeduid is. **** is ook belangrijk elementen ****.****.****. de fysieke en psychische toestand of ****.****.****. de zwangerschap op het administratief rapport te vermelden (2).****><****>**** ontbreken van een aantal noodzakelijke elementen van informatie, hebben in het verleden al geleid tot onmiddellijke vrijlatingen na aankomst in het gesloten centrum. ****_list">****. aandachtspunten voor de **** **** willen bij deze de **** nogmaals sensibiliseren voor een efficiënt gebruik van dit administratief rapport.Dit kan eventuele frustraties - zowel bij **** als gesloten centrum of **** van **** - vermijden.****><****>**** onder vindt **** enkele tips die dergelijke frustraties kunnen vermijden : - Kopieer steeds alle bladzijden van een paspoort, waarop stempels en visa staan; bij onvolledige kopieën kunnen verkeerde beslissingen genomen worden, die tot vrijstelling kunnen leiden; - Zend een kopie van alle documenten mee die **** bij de vreemdeling aantreft; een bepaald document kan toch wijzen op een recht op verblijf in een derde land; - **** de onderzoeksrechter beslist tot huiszoeking, kan hij vanuit zijn **** oordelen dat het nuttig is dat de politie informatie verzamelt en elementen zoekt die wijzen op de correcte identiteit van de vreemdeling; deze informatie kan essentieel zijn voor de verdere stappen die de onderzoeksrechter in het kader van zijn **** zal ondernemen. Tegelijkertijd kunnen hier ook inlichtingen gevonden worden die van nut kunnen zijn voor de identificatie of verwijdering van de vreemdeling. **** de onderzoeksrechter hier zijn akkoord voor geeft, kan de informatie ****.****.****. de identiteit en nationaliteit ook aan **** bezorgd worden.****><****>Uiteindelijk - al dan niet na gevangenisstraf of **** - zal de vreemdeling toch ter beschikking van **** komen. **** overdracht van deze informatie komt tegemoet aan de bepalingen van artikel 21, lid 1 van de wet op het **** van 5 augustus 1992, waarbij aan de politie gevraagd wordt toezicht te houden op de bepalingen van de vreemdelingenwet (****.****. met betrekking tot legaliteit van het verblijf en het determineren van de identiteit en de nationaliteit te dien einde); - **** **** de vreemdeling met een tolk verhoort, gelieve aan deze tolk dan ook te vragen of hij uit het taalgebruik of accent kan opmaken uit welk land de vreemdeling afkomstig zou kunnen zijn; deze aanwijzing kan een **** versnellen. **** gebeurt namelijk dat de vreemdeling opeens van nationaliteit en identiteit verandert tijdens zijn verblijf in het gesloten centrum, teneinde **** op een verkeerd spoor te brengen. **** ****.****.****. nationaliteit kunnen de **** versnellen; gezien de korte **** kan elke **** van essentieel belang zijn, om een **** positief af te kunnen sluiten.****><****>**** is ook zeer belangrijk om de correcte en volledige **** van de bevoegde ****, die instaat voor de verdere opvolging van het dossier, op het administratief verslag te vermelden.****><****>**** geeft **** de mogelijkheid met deze persoon contact op te nemen indien dit in het kader van de identificatie- of **** van belang zou zijn. 7. **** ****.****.****. nationaliteit en identiteit in het kader van een (****) onderzoek : **** is ook zinvol ****- en **** van de vreemdeling, die werden vastgesteld in het kader van een (****-)onderzoek, ongeacht de aard van dit onderzoek, aan **** te bezorgen, omdat een vreemdeling hoe dan ook op een latere datum in aanraking zal komen met één van de directies van Dienst **** ****.****.****. zijn ****. **** geldt ook voor eventuele (kopieën van) documenten die tijdens het onderzoek worden gevonden of voorgelegd, waaruit een nationaliteit of identiteit wordt vastgesteld.****><****>**** dient het **** of de onderzoeksrechter toestemming te verlenen aan de politiedienst om deze informatie door te geven, rekening houdend met de wettelijke bepalingen in het kader van de geheimhouding van het onderzoek(3). **** is ook mogelijk dat de magistraat uit eigen initiatief instructie geeft om deze informatie door te geven aan de Dienst ****.****><****>**** onderzoeken die uitgevoerd worden door de **** en/of gemeentebesturen, die nuttige informatie kunnen opleveren met betrekking tot de identificatie van een vreemdeling : - **** ****.****.****. **** vreemdeling : in principe dient de vreemdeling voor de dienst **** Stand een aantal documenten voor te leggen of gegevens te verzamelen, die hem in staat stellen te huwen (of samen te wonen); deze documenten kunnen zeer nuttig zijn voor de ****, indien de vreemdeling niet toegelaten wordt te huwen. - **** ****.****.****. afgesloten **** : hier zullen normaliter ook een aantal bewijzen moeten voorgelegd worden, die op de identiteit en/of de nationaliteit van de vreemdeling kunnen wijzen. - **** onderzoeken : om redenen van openbare orde aangehouden vreemdelingen zijn soms in het bezit van hun originele ****- of ****, of andere documenten die een aanwijzing op hun identiteit of nationaliteit kunnen zijn, zoals correspondentie van de vreemdeling. **** documenten zijn in principe ter griffie bij het **** neergelegd in het kader van het (****)onderzoek. **** de vreemdeling wordt vrijgesteld en ter beschikking komt van de ****, dan zal men moeten overgaan tot de verwijdering van de vreemdeling, indien hij geen recht (meer) op verblijf in België heeft. **** aanwijzingen die betrokkene kunnen identificeren, en die kunnen meegedeeld worden zonder het geheim van het onderzoek te schaden, kunnen van nut zijn bij de uiteindelijke uitvoering van de ****. Paspoorten en identiteitskaarten van de vreemdeling, die in het kader van dergelijke procedures in beslag genomen zijn, zouden met de vreemdeling moeten volgen indien hij ter beschikking van de Dienst **** komt. **** is ook belangrijk in de relaties met de diplomatieke en consulaire vertegenwoordigingen, die niet steeds begrip tonen voor de inbeslagname van originele documenten, die eigenlijk bezit zijn van de overheid van het ****. 8. **** ingewonnen tijdens buurtonderzoek : **** **** (maar ook de vreemdelingendienst en de dienst burgerlijke stand) kan soms een schat van informatie ****.****.****. nationaliteit en identiteit bezitten, die ook van waarde is voor ****. **** de contacten met de vreemdeling zelf (****. in kader van **** na indiening van een **** of bij onderzoek ****.****.****. huwelijksplannen) kan informatie ****.****.****. de taalkennis, de ****, de familie,... verworven en verzameld worden, die later van nut kan zijn bij een eventuele identificatie, indien het verblijf van de vreemdeling geweigerd wordt.****><****>Soms kunnen de buren van de betrokken vreemdeling ook informatie opgevangen hebben, die zij doorgeven aan de ****, en die nuttig kan zijn bij de verdere afhandeling van het dossier. ****_list">9. Hoe kan deze informatie aan **** bezorgd worden ? **** administratief verslag is de eerste belangrijke bron van informatie.Dit rapport dient aan bureau **** of de permanentie bezorgd te worden (de **** van deze diensten staan vermeld op het administratief verslag).****><****>**** die worden ingewonnen door de wijkagent, de vreemdelingendienst of de dienst burgerlijke stand, kunnen via de geijkte kanalen aan **** bezorgd worden, zoals bijvoorbeeld de diensten kort verblijf, lang verblijf of opsporingen, die in het kader van het administratief onderzoek van het **** aan deze instanties vragen stellen. **** over de identiteit en de nationaliteit van de vreemdeling worden als bijlage van de door de verschillende ****-**** gevraagde gegevens (****. fiche in kader van onderzoek ****) toegevoegd met vermelding «*****».****><****>**** bijlage van deze omzendbrief vindt **** enkele nuttige ****, die van belang zijn voor de omzetting ervan. ****_list">10. **** **** het kader van de toepassing van deze omzendbrief zal een praktische **** opgesteld en onder de **** verdeeld worden. **** **** zal op regelmatige basis geactualiseerd worden.****><****>Mogen wij **** vragen deze omzendbrief in uw diensten voor nuttig gevolg te willen verspreiden.****><****>****, 29 mei 2009.****><****>**** **** van Migratie- en **** ****. ****. **** **** **** van Binnenlandse **** ****. DE ********><****> BIJLAGE : **** **** **** de praktische uitvoering van deze omzendbrief kunt **** contact opnemen met de **** van de Dienst **** : ****-****01@****.****.****, fax : 02-274 66 17 Diensthoofd : **** **** - geert.****@****.****.**** tel. 02-793 83 60 Adjunct-**** : **** **** - kris.****@****.****.**** tel. 02-793 83 83 Postadres : Dienst **** - ****, **** ****, **** 59****, 1000 ****.****><****>**** de controle van vingerafdrukken kunt **** contact opnemen met de dienst **** van de Dienst **** : ****-****01@****.****.**** - fax : 02-201 57 24 Diensthoofd : **** **** - jan.****@****.****.**** tel. 02-793 91 50 **** contact : **** **** - ****.****@****.****.**** tel. 02-793 91 51 Postadres : Dienst **** - **** ****, **** ****, **** 59****, 1000 ****.****><****>**** in de toekomst **** aangepast zullen worden, zullen die op de **** «*****» vermeld worden. zie ****://****.****.****.****/****/ **** informatie ****.****.****. de wetgeving en omtrent de samenwerking met de **** en gemeentes kunnen respectievelijk geraadpleegd worden op de **** ****://****.****.****.**** en ****://****.****.****.****/****/.****><****>**** vingerafdrukken van onregelmatig verblijvende vreemdelingen dienen ook systematisch bezorgd te worden aan de **** **** van de **** Politie, waarvan **** hier onder de **** vindt : **** - **** - **** **** 211, 1000 **** **** : 02 - 743 73 50 Fax : 02 - 743 76 05 ****.****@****.**** ****'s (1) Model : zie ****://****.****.****.****/****/ : deze **** is toegankelijk voor gemeente- en ****; indien een politiedienst of gemeentebestuur nog geen toegang heeft tot deze ****, kan hiervoor een **** aangevraagd worden via de ****.****><****>**** basis : omzendbrief van 27.01.1998 van de **** van Binnenlandse ****, in toepassing van artikel 74/7 van de wet van 15.12.1980; zie ook ****.****.****.**** (reglementering - omzendbrieven). ****_list">(2) Toestand : in geval van zwangere vrouwen kan een gedwongen verwijdering niet meer gerealiseerd worden vanaf 28 weken zwangerschap.**** de vreemdeling een duidelijk medisch of psychologisch probleem heeft, dient dit ook op het administratief verslag vermeld te worden. **** de vreemdeling dronken is of een ernstig hygiënisch probleem heeft, is dit ook nuttige informatie voor het administratief verslag. **** informatie kan dan ook automatisch aan de gesloten centra meegedeeld worden, zodat zij weten welke soort problematiek kan voorkomen bij aankomst van de vreemdeling in het centrum. In sommige gevallen zullen alternatieve oplossingen ****.****.****. detentie gezocht moeten worden. (3) Met het **** van de Procureurs-generaal zal nagegaan worden in hoeverre de informatie-uitwisseling met **** op dit gebied kan geoptimaliseerd worden.
^