Etaamb.openjustice.be
Omzendbrief van 27 februari 2017
gepubliceerd op 06 maart 2017

Omzendbrief tot bepaling van de praktische regelingen betreffende de uitoefening van het specifieke goedkeuringstoezicht op de financiële beslissingen die genomen worden door de politiezones

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2017040064
pub.
06/03/2017
prom.
27/02/2017
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST


27 FEBRUARI 2017. - Omzendbrief tot bepaling van de praktische regelingen betreffende de uitoefening van het specifieke goedkeuringstoezicht op de financiële beslissingen die genomen worden door de politiezones


Ter attentie van de : Dames en heren burgemeesters, Dames en heren korpschefs, Dames en heren bijzondere rekenplichtigen. 1. Algemeen Ten gevolge van de zesde staatshervorming kreeg de Brusselse Hoofdstedelijke Regering als gedeconcentreerde overheid de uitoefening van het specifieke goedkeuringstoezicht op de begroting van de politiezones toegewezen tegelijk met de uitoefening van het gewone goedkeuringstoezicht op de begroting van de politiezones in de hoedanigheid van gedecentraliseerde overheid, met als doel een coherente uitoefening van beide toezichten door eenzelfde overheid te verzekeren.Tot de implementering van de zesde staatshervorming oefende de gouverneur dit specifieke toezicht uit. In dit kader komt het voortaan toe aan de minister-president om het toezicht op de begroting en aan de bevoegde overheid van de Brusselse agglomeratie om het toezicht op de rekeningen uit te oefenen.

Krachtens afdeling 3. "Financiën" van hoofdstuk V. "Het specifiek toezicht" van de wet van 7 december 1998Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/12/1998 pub. 05/01/1999 numac 1998021488 bron diensten van de eerste minister Wet tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus sluiten tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (hierna WGP genoemd) is Brussel Plaatselijke Besturen het bestuur dat sinds 1 november 2016 belast is met het nakijken van de besluiten van de instanties van de politiezones.

Deze omzendbrief heeft tot doel u de concrete gevolgen van deze nieuwe bepalingen voor te stellen en meer bepaald om u de nodige instructies te verschaffen voor de goede uitoefening van deze toezichtsvormen. 2. Praktische regelingen Brussel Plaatselijke Besturen vormt voortaan de enige plaats van ontvangst (overmaken van de beslissingen door de politiezones) en van vertrek (verzending van de beslissingen van de toezichthouder naar de politiezones) van de dossiers die beslissingen bevatten die genomen werden door de gemeenteraad of de politieraad met betrekking tot de volgende onderwerpen : - De begroting en begrotingswijzigingen (artikelen 71 tot 75 van de WGP); - De financiële bijdrage van een gemeente tot de meergemeentezone en de wijzigingen ervan (artikel 76 van de WGP); - De rekeningen (artikelen 77 tot 80 van de WGP); - De eindrekening van de bijzondere rekenplichtige (artikel 81 van de WGP); - De schuldherschikking van de leningen die aangegaan werden voor de financiering van de lokale politie (artikel 84 van de WGP).

De volledige dossiers inclusief beraadslagingen en bijlagen moeten in drie exemplaren verstuurd worden naar Brussel Plaatselijke Besturen op het volgende adres : Gewestelijke Overheidsdienst Brussel - Brussel Plaatselijke Besturen - directie Lokale Financiën -Kruidtuinlaan 20 - 1035 Brussel.

De elektronische verzending van de financiële gegevens en de driemaandelijkse overlegging van de begrotingsgegevens gebeuren ook rechtstreeks bij Brussel Plaatselijke Besturen op het volgende adres : financienpz@gob.brussels.

Ter herinnering, vanaf de datum van de beslissing van de politieraad beschikt de politiezone over een termijn van 20 dagen om het volledige dossier aan Brussel Plaatselijke Besturen te bezorgen. De toezichtstermijnen gaan in op de dag van de ontvangst van de beraadslaging samen met alle verplichte bijlagen, inclusief de elektronische verzending.

Brussel Preventie en Veiligheid zal op de hoogte worden gebracht van alle beslissingen van de toezichthouder met betrekking tot de financiën van de politiezones. Zodra Brussel Plaatselijke Besturen van alle politiezones de begrotingen voor het volgende boekjaar en de rekeningen van het vorige boekjaar ontvangen heeft, zal het de financiële gegevens van de politiezones aan Brussel Preventie en Veiligheid bezorgen.

De Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken zal de omzendbrief betreffende het specifieke toezicht, waarin de parameters beschreven staan die de politiezones moeten naleven bij de begrotingsopmaak, verder uitwerken (jaarlijkse PLP-omzendbrieven ten behoeve van de politiezones met de richtsnoeren voor het opmaken van de politiebegroting) aangezien ze de regelingen bepalen die van toepassing zijn op alle Belgische politiezones.

Hoogachtend, De minister-president van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Plaatselijke Besturen R. VERVOORT .

^