Etaamb.openjustice.be
Omzendbrief van 23 juni 2008
gepubliceerd op 02 juli 2008

Omzendbrief betreffende de toepassing van het koninklijk besluit van 19 maart 2008 tot regeling van de procedure voor het mededelen van de verschillen die vastgesteld worden tussen de informatiegegevens van het Rijksregister van de natuurlijke personen en die van de registers bedoeld in artikel 2 van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen, bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 15 april 2008

bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
numac
2008000539
pub.
02/07/2008
prom.
23/06/2008
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN


23 JUNI 2008. - Omzendbrief betreffende de toepassing van het koninklijk besluit van 19 maart 2008 tot regeling van de procedure voor het mededelen van de verschillen die vastgesteld worden tussen de informatiegegevens van het Rijksregister van de natuurlijke personen en die van de registers bedoeld in artikel 2 van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen, bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 15 april 2008


Geachte mevrouw, Geachte heer, Deze omzendbrief betreft de toepassing van het koninklijk besluit van 19 maart 2008 tot regeling van de procedure voor het mededelen van de verschillen die vastgesteld worden tussen de informatiegegevens van het Rijksregister van de natuurlijke personen en die van de registers bedoeld in artikel 2 van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen, bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 15 april 2008.

Deze omzendbrief wil inzonderheid enkele noties omschrijven en nadere regelen bepalen inzake de mededeling, hetzij via de post, hetzij via elektronische weg. 1. De term « Ieder », vermeld in artikel 1 van het voornoemde koninklijk besluit van 19 maart 2008 om de personen aan te wijzen die verplicht zijn om onverwijld aan het Rijksregister van de natuurlijke personen van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken hetzij via de post, hetzij via elektronische briefwisseling de verschillen mee te delen die vastgesteld worden tussen de informatiegegevens van het Rijksregister van de natuurlijke personen en die van de registers bedoeld in artikel 2 van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen, slaat op het geheel van de natuurlijke en de rechtspersonen, dat wil zeggen niet enkel de gebruikers van het Rijksregister en de instanties die informatiegegevens in het Rijksregister invoeren, maar ook elke privépersoon die kennis heeft van verschillen tussen informatiegegevens.2. Onder « verschillen tussen de informatiegegevens van het Rijksregister en die van de registers bedoeld in artikel 2 van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen », wordt verstaan : elk verschil dat vastgesteld wordt, met betrekking tot hun inhoud, tussen één of meerdere informatiegegevens bedoeld in artikel 3, eerste en tweede lid, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen, dat (die) vermeld wordt (worden) in het Rijksregister, en hetzelfde/dezelfde informatiegegeven/s dat(die) vermeld wordt (worden) in één van de registers bedoeld in artikel 2 van de voornoemde wet van 8 augustus 1983, met name, naargelang van het geval, het bevolkingsregister of het vreemdelingenregister, de consulaire bevolkingsregisters of het wachtregister. Bij uitbreiding en met het oog op administratieve vereenvoudiging, kan elke fout die door iemand vastgesteld wordt tijdens de raadpleging, door middel van de toepassing « mijndossier » van het Rijksregister, van de hem betreffende informatiegegevens die opgenomen zijn in het genoemd register overeenkomstig artikel 3, eerste tot derde lid, van de bovenbedoelde wet van 8 augustus 1983, eveneens medegedeeld worden volgens dezelfde mededelingsprocedure die in bijlage 1 beschreven wordt. 3. De mededeling van de verschillen tussen de informatiegegevens, alsmede van de fouten bedoeld in punt 2, wordt verricht, hetzij per brief via de post gericht aan de Algemene Directie Instellingen en Bevolking - Dienst Externe Betrekkingen van het Rijksregister - Call-center van het Rijksregister, Park Atrium, Koloniënstraat 11 te 1000 Brussel, hetzij via elektronische weg via de website : http ://www.ibz.rrn.fgov.be, door de optie « Fouten melden » te kiezen.

In bijlage 1, vindt U de precieze nadere regelen inzake de mededeling, hetzij via de post, hetzij via elektronische weg.

U vindt ook in bijlage 2 een aangifteformulier via de post van de verschillen die vastgesteld worden tussen de informatiegegevens van het Rijksregister van de natuurlijke personen en deze van de registers bedoeld in artikel 2 van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen.

De Minister van Binnenlandse Zaken, P. DEWAEL

BIJLAGE 1 aan de ministeriële omzendbrief van 23 juni 2008 betreffende de toepassing van het koninklijk besluit van 19 maart 2008 tot regeling van de procedure voor het mededelen van de verschillen die vastgesteld worden tussen de informatiegegevens van het Rijksregister van de natuurlijke personen en die van de registers bedoeld in artikel 2 van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen, bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 15 april 2008. 1. De dienst van het Rijksregister speelt een rol van tussenpersoon voor het doorgeven van de mededelingen betreffende het(de) verschil(len) tussen de informatiegegevens van het Rijksregister van de natuurlijke personen en die van de registers bedoeld in artikel 2 van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen aan de gemeenten en aan de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken, die moeten overgaan tot de nodige controles en, in voorkomend geval, na inzage van de eventuele bewijsstukken waarnaar de persoon die de mededeling verricht verwijst, hierna declarant genoemd, om de noodzakelijke rechtzettingen aan te brengen. Het Rijksregister bezorgt aan de declarant een ontvangstbewijs van zijn aangifte en deelt hem mee dat het daarmee samenhangende dossier, nadat het door de gemeente of de FOD Buitenlandse Zaken behandeld is, afgesloten is. 2. De dienst van het Rijksregister houdt een databank bij waarin alle mededelingen bedoeld in punt 1 opgenomen worden, alsmede de verwerkingen die zij door de gemeenten of de FOD Buitenlandse Zaken ondergaan.3. Een toepassing die via de website van het Rijksregister toegankelijk is, door middel van een authentificatie via de elektronische identiteitskaart, wordt ter beschikking gesteld van de ambtenaren bedoeld in de hiernavolgende punten 4 en 5. De volgende opties zijn beschikbaar : - een aangifte invoeren; - een papieren aangifte invoeren; - een aangifte verwerken; - de lijst met de aangiften verkrijgen; - status van een aangifte raadplegen en deze gedetailleerd visualiseren.

De toegang tot de genoemde opties wordt geregeld overeenkomstig de bepalingen van de hiernavolgende punten 4, 5 en 6. 4. Elke natuurlijke persoon, ongeacht of hij in eigen naam optreedt of in naam van een instelling die hij vertegenwoordigt, kan een aangifte invoeren via de functionaliteit « een aangifte invoeren ». Elke declarant aan wie een ontvangstbewijs van zijn aangifte werd bezorgd, kan de voortgang daarvan raadplegen via de functionaliteit « de status van een verklaring raadplegen en deze gedetailleerd visualiseren ».

Elke declarant kan het overzicht van de aangiften, die hij zelf ingediend heeft en waarvan hij een ontvangstbewijs ontvangen heeft, raadplegen via de functionaliteit : « de lijst met de aangiften verkrijgen ». 5. Het College van Burgemeester en Schepenen wijst de gemeentelijke ambtenaar(ambtenaren) aan die gemachtigd is (zijn) om, via de opties « de lijst met de aangiften verkrijgen » en « de status van een aangifte raadplegen en deze gedetailleerd visualiseren », de informatiegegevens te raadplegen die betrekking hebben op de aangiften die opgenomen zijn in de databank bedoeld in punt 2, en op de dossiers van de personen die opgenomen zijn in het Rijksregister en, naargelang van het geval, in het bevolkingsregister, het vreemdelingenregister of het wachtregister, en om in de genoemde databank, via de optie « een aangifte verwerken », de informatiegegevens in te geven betreffende de verwerking van de genoemde aangiften. Het deelt aan de dienst Externe Betrekkingen van het Rijksregister de naam en de contactgegevens mee van de ambtenaren die aangewezen werden overeenkomstig het vorige lid, alsmede een uniek e-mailadres waarnaar de kennisgeving betreffende het invoeren van een aangifte opgestuurd moet worden.

De Directeur-generaal van de Algemene Directie Consulaire Zaken van de FOD Buitenlandse Zaken wijst de gemachtigde ambtenaar(ambtenaren) aan, enerzijds om, via de opties « de lijst met de aangiften verkrijgen » en « de status van een aangifte raadplegen en deze gedetailleerd visualiseren », de informatiegegevens betreffende de aangiften die vermeld worden in de databank bedoeld in punt 2, en betreffende de dossiers van de personen die ingeschreven staan in het Rijksregister en in de consulaire bevolkingsregisters, te raadplegen, en anderzijds om in de genoemde databank, via de optie « een aangifte verwerken », de informatiegegevens betreffende de verwerking van de genoemde aangiften in te voeren.

Hij deelt aan de dienst Externe Betrekkingen van het Rijksregister de naam en de contactgegevens mee van de ambtenaren, die overeenkomstig het vorige lid, aangewezen werden, alsmede een uniek e-mailadres waarnaar de kennisgeving betreffende het invoeren van een aangifte opgestuurd moet worden. 6. De Directeur-generaal van de Algemene Directie Instellingen en Bevolking van de FOD Binnenlandse Zaken wijst de ambtenaren aan die, binnen zijn dienst, gemachtigd zijn om, via de opties « lijst met de aangiften verkrijgen » en « de status van een aangifte raadplegen en deze gedetailleerd visualiseren », de informatiegegevens te raadplegen die vermeld staan in de databank bedoeld in punt 2. Hij wijst bij naam de ambtenaren aan van de dienst van het call-center van het Rijksregister die gemachtigd zijn om in de databank, via de optie « een nieuwe papieren aangifte invoeren », de aangiften te registreren die via de post bezorgd werden. 7. Mededeling via de post. De mededeling via de post verloopt als volgt : a) De declarant vult een aangifte in die overeenstemt met het model toegevoegd in bijlage 2. De aangifte bevat : - enerzijds, de informatiegegevens betreffende de identificatie van de declarant (naam, voornaam, identificatienummer van het Rijksregister, adres, telefoonnummer, e-mailadres, als hij over een dergelijk adres beschikt, alsmede, in voorkomend geval, de informatiegegevens die het mogelijk maken de overheid of de instelling te identificeren in wiens naam en voor wie hij optreedt); - en anderzijds, de preciseringen betreffende het identificatienummer van het Rijksregister en betreffende de verblijfsgemeente van de persoon bij wie een of meerdere verschillen of fouten vastgesteld werden, alsmede betreffende het(de) eigenlijke verschil(len) of de fout(en) dat/die vastgesteld wordt (worden) en de vermelding van de eventuele bewijsstukken waarnaar de declarant verwijst; de genoemde bewijsstukken worden bij de aangifte gevoegd. b) De aangifte wordt via een aangetekend schrijven naar het volgend adres opgestuurd : Algemene Directie Instellingen en Bevolking Dienst Externe Betrekkingen van het Rijksregister Call-center van het Rijksregister Park Atrium, Koloniënstraat 11 1000 Brussel.c) Zodra de aangifte ontvangen wordt, zal het call-center van het Rijksregister dit registreren in de databank bedoeld in punt 2.Er wordt aan de aangifte automatisch een refertenummer toegekend. Na deze registratie wordt er aan de declarant, via de post of via een e-mail (indien deze over een e-mailadres beschikt), onverwijld een ontvangstbewijs met het refertenummer bezorgd. Er wordt tegelijkertijd een e-mail bezorgd, naar gelang van het geval, aan de betrokken gemeente of aan de FOD Buitenlandse Zaken, alsmede aan de bevoegde provinciale afgevaardigde van de FOD Binnenlandse Zaken, om hen te in te lichten over de registratie van de aangifte. d) De gemeentelijke ambtenaar of, naargelang van het geval, de ambtenaar van de FOD Buitenlandse Zaken, die aangewezen werd overeenkomstig punt 5, neemt kennis van de inhoud van de aangifte waarvan hij via e-mail de kennisgeving heeft ontvangen door naar de website te gaan van het Rijksregister, waarvan sprake in punt 3, en door de optie « de status van een aangifte raadplegen en deze gedetailleerd visualiseren » te kiezen.e) De genoemde ambtenaar verricht onverwijld de nodige controles waarbij hij zich, in voorkomend geval, baseert op de bewijsstukken die door de declarant voorgelegd werden of waarover hij beschikt of die hij samenbrengt in het kader van de genoemde controle.Als er sprake is van een gebrek aan overeenstemming met betrekking tot de verblijfplaats van een persoon, laat hij door de gemeentepolitie of, indien nodig, door de diensten van de FOD Buitenlandse Zaken een onderzoek uitvoeren. Op basis van het resultaat van de uitgevoerde controles voert hij, in voorkomend geval, de bijwerking(en) of verbetering(en) van het (de) betreffende informatiegegeven(s) in het Rijksregister of in het betreffende register in. Vervolgens noteert hij in de databank van de aangiften, door de optie « een aangifte verwerken » te kiezen, de controles die hij uitgevoerd heeft, alsmede de resultaten daarvan en de verwerkingen die uitgevoerd werden op het vlak van de voornoemde registers. Wanneer deze informatiegegevens genoteerd zijn, sluit hij het dossier door de optie « sluiten » te kiezen. f) Door de sluiting van het dossier wordt er automatisch een kennisgeving van die sluiting verstuurd naar het call-center van het Rijksregister, naar de bevoegde provinciale afgevaardigde van de FOD Binnenlandse Zaken, alsmede naar de declarant als deze in zijn aangifte een e-mailadres vermeld heeft.Als dit laatste niet het geval is, zal de declarant via een aangetekende brief verwittigd worden over de genoemde sluiting en over de verwerking die verricht wordt door de gemeente of door de bevoegde ambtenaar van de FOD Buitenlandse Zaken.

De declarant zal verzocht worden om contact op te nemen met de bevoegde provinciale afgevaardigde van de FOD Binnenlandse Zaken indien hij bijkomende uitleg of preciseringen zou willen krijgen. 8. Mededeling via elektronische weg. De mededeling via elektronische weg verloopt als volgt : a) De declarant gaat naar de website van het Rijksregister : http ://www.ibz.rrn.fgov.be. b) Op de homepage van deze site kiest hij de optie : « Fouten melden ».c) Nadat hij zijn elektronische identiteitskaart ingebracht heeft in de kaartlezer die met zijn PC verbonden is, wordt hij verzocht om zijn PIN-code in te geven om zich te authentificeren.d) Onder de opties die hem voorgesteld worden, kiest hij de optie « Een aangifte invoeren ».e) De toepassing doet vervolgens op het scherm de rubrieken verschijnen die verplicht moeten ingevuld worden en die betrekking hebben : - enerzijds, op de contactgegevens van de declarant, alsmede, in voorkomend geval, op de informatiegegevens die het mogelijk maken om de overheid of het organisme in wiens naam en voor hetwelk hij optreedt, te identificeren; - en anderzijds, op de preciseringen betreffende het identificatienummer van het Rijksregister en betreffende de verblijfsgemeente van de persoon bij wie één of meerdere verschillen of fouten vastgesteld werden, alsmede betreffende de eigenlijke vastgestelde verschillen of fouten en de vermelding van de eventuele bewijsstukken waarnaar hij verwijst.

Teneinde de declarant te helpen zijn aangifte in te vullen, werd de lijst met informatiegegevens, die het voorwerp kunnen zijn van een aangifte, alsmede de lijst met de Belgische gemeenten vooraf opgenomen. De declarant wordt verzocht om via een scroll-menu het (de) informatiegegeven(s) te kiezen waarvoor een verschil of een fout werd vastgesteld, alsmede de verblijfsgemeente van de persoon in kwestie.

Eenmaal deze keuze gemaakt, vult de declarant de vakjes in die voorbehouden zijn voor de vermelding van de eigenlijke verschillen tussen het Rijksregister en de andere registers bedoeld in artikel 2 van de voormelde wet van 8 augustus 1983 en bevestigt vervolgens de inhoud van zijn aangifte door de rubriek « bevestigen » te kiezen. » f) Er wordt door de toepassing een refertenummer aangemaakt en er wordt automatisch via e-mail een ontvangstbewijs verstuurd met vermelding van het genoemde nummer.Terzelfdertijd wordt er een e-mail bezorgd aan, in voorkomend geval, de betrokken gemeente of aan de FOD Buitenlandse Zaken, alsmede aan de bevoegde provinciale afgevaardigde van de FOD Binnenlandse Zaken, om hen te in te lichten over de registratie van de aangifte. g) De gemeentelijke ambtenaar of, naar gelang van het geval, de ambtenaar van de FOD Buitenlandse Zaken, die aangewezen werd overeenkomstig punt 5, neemt kennis van de inhoud van de aangifte waarvan hij via e-mail de kennisgeving heeft ontvangen door de website van het Rijksregister te raadplegen en door de optie « de status van een verklaring raadplegen en deze gedetailleerd visualiseren » te kiezen.h) De genoemde ambtenaar verricht onverwijld de nodige controles waarbij hij zich, in voorkomend geval, baseert op de bewijsstukken die door de declarant voorgelegd werden of op de bewijsstukken waarover hij beschikt of die hij samenbrengt in het kader van de genoemde controle.Als er sprake is van een gebrek aan overeenstemming met betrekking tot de verblijfplaats van een persoon, laat hij door de gemeentepolitie of, indien nodig, door de diensten van de FOD Buitenlandse Zaken een onderzoek uitvoeren. Op basis van het resultaat van de uitgevoerde controles voert hij, in voorkomend geval, de bijwerking(en) of verbetering(en) van het (de) betreffende informatiegegeven(s) in het Rijksregister of in het register in kwestie in. Vervolgens noteert hij in de databank van de aangiften, door de optie « een aangifte verwerken » te kiezen, de controles die hij uitgevoerd heeft, alsmede de resultaten daarvan en de verwerkingen die uitgevoerd werden op het vlak van de voornoemde registers. Wanneer deze informatiegegevens genoteerd zijn, sluit hij het dossier door de optie « sluiten » te kiezen. i) Door de sluiting van het dossier wordt er automatisch een kennisgeving van die sluiting verstuurd naar het call-center van het Rijksregister, naar de bevoegde provinciale afgevaardigde van de FOD Binnenlandse Zaken, alsmede naar de declarant.De declarant zal verzocht worden om contact op te nemen met de bevoegde provinciale afgevaardigde van de FOD Binnenlandse Zaken indien hij bijkomende uitleg of preciseringen zou willen krijgen.

BIJLAGE 2A aan de ministeriële omzendbrief van 23 juni 2008 betreffende de toepassing van het koninklijk besluit van 19 maart 2008 tot regeling van de procedure voor het mededelen van de verschillen die vastgesteld worden tussen de informatiegegevens van het Rijksregister van de natuurlijke personen en die van de registers bedoeld in artikel 2 van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen, bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 15 april 2008.

AANGIFTE van de verschillen die vastgesteld worden tussen de informatiegegevens van het Rijksregister en deze van de registers bedoeld in artikel 2 van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen.

De ondergetekende : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Optredend in naam van : (2) Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Verklaar de volgende verschillen vastgesteld te hebben tussen de informatiegegevens van het Rijksregister en deze van de registers bedoeld in artikel 2 van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Opgemaakt te, op _______ Nota's (1) Dient ingevuld te worden als u wenst informatie te krijgen via de elektronische post.(2) Dient ingevuld te worden wanneer de declarant optreedt in naam van een openbare overheid of een organisme.(3) Zie in bijlage 2B de lijst met de informatiegegevens voor dewelke een vastgesteld verschil moet aangegeven worden.De aangifte mag slechts slaan op één of meerdere van deze informatiegegevens. (4) Naargelang van het geval gaat het om het bevolkingsregister, het vreemdelingenregister, de consulaire bevolkingsregisters of het wachtregister.(5) Bij de aangifte de bewijsstukken voegen die onder deze rubriek vermeld staan. De declarant Handtekening,

BIJLAGE 2B aan de ministeriële omzendbrief van 23 juni 2008 betreffende de toepassing van het koninklijk besluit van 19 maart 2008 tot regeling van de procedure voor het mededelen van de verschillen die vastgesteld worden tussen de informatiegegevens van het Rijksregister van de natuurlijke personen en die van de registers bedoeld in artikel 2 van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen, bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad van 15 april 2008.

LIJST DER INFORMATIETYPES Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld * = enkel voor het wachtregister (1) INSTR = overeenstemmende paragraaf in de brochure Onderrichtingen voor het bijhouden van de informatiegegevens ».(2) HIST.= J = er wordt een historiek voor dit informatietype bijgehouden. (3) WETT.= L > wettelijk informatietype A > geassocieerd informatietype

^