gepubliceerd op 22 juni 2002
Omzendbrief GPI 22 betreffende de problematiek van de behandeling van de aanvragen met betrekking tot de uitrusting en de bewapening van de gemeentepolitie/lokale politie
MINISTERIE VAN BINNENLANDSE ZAKEN
22 MEI 2002. - Omzendbrief GPI 22 betreffende de problematiek van de behandeling van de aanvragen met betrekking tot de uitrusting en de bewapening van de gemeentepolitie/lokale politie
Aan de Dames en Heren Provinciegouverneurs, Aan Mevrouw de Gouverneur van het administratief arrondissement Brussel-Hoofdstad, Aan de Dames en Heren Voorzitters van de Politiecolleges Ter informatie : Aan de Dames en Heren Arrondissementscommissarissen, Aan de Dames en Heren Korpschefs van de Lokale Politie Aan de Commissaris-generaal van de federale politie, Aan de Voorzitter van de Vaste Commissie van de gemeentepolitie, Aan de Directeur-generaal van de Algemene Rijkspolitie Mevrouw, Mijnheer de Gouverneur, Mevrouw, Mijnheer de Voorzitter van het Politiecollege, Voorheen werd bij artikel 226 van de nieuwe Gemeentewet, opgeheven door artikel 207 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, bepaald dat « De Koning regelt het uniform, de graden, de kentekens, de legitimatiekaarten en andere legitimatiemiddelen, alsook de uitrustings- en bewapeningsnormen van de gemeentepolitie . » Deze materie werd behandeld door de Algemene Directie van de Algemene Rijkspolitie, dienst « Uitrusting en Logistiek ».
Ingevolge de hervorming van de politiediensten werd het geheel van deze materie overgenomen door de federale politie.
Voor wat betreft de uitrusting, het uniform in de ruime zin van het woord en de bewapening, is de Algemene Directie van de Materiële Middelen, Directie van de Uitrusting, gelegen in de Fritz Toussaintstraat 47, te 1050 Brussel, vanaf heden bevoegd voor het behandelen van alle aanvragen aangaande deze materie, en dit krachtens het artikel 12, 5°, van het koninklijk besluit van 3 september 2000 met betrekking tot de Commissaris-generaal en de Algemene Directies van de federale politie en het artikel 3, 5°, van het ministerieel besluit van 29 september 2000 tot bepaling van de administratieve behandelingsprocedure van de aangelegenheden bedoeld in de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.
Ik zou u dankbaar zijn indien u alle politiekorpsen die onder uw gezag staan op de hoogte brengt van het voorgaande.
Ik verzoek U, Mevrouw, Mijnheer de Gouverneur, de datum waarop deze omzendbrief in het Belgisch Staatsblad wordt gepubliceerd, in het bestuursmemoriaal te willen vermelden.
De Minister, A. DUQUESNE