gepubliceerd op 03 maart 2016
Ministeriële Omzendbrief aangaande de voortgezette opleiding van de operationele personeelsleden van de hulpverleningszones
FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN
22 FEBRUARI 2016. - Ministeriële Omzendbrief aangaande de voortgezette opleiding van de operationele personeelsleden van de hulpverleningszones
Mevrouw de Voorzitster, Mijnheer de Voorzitter, Deze omzendbrief is bestemd voor de hulpverleningszones, zoals bedoeld in artikel 14 van de
wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten
type
wet
prom.
15/05/2007
pub.
31/07/2007
numac
2007000663
bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
Wet betreffende de civiele veiligheid
sluiten betreffende de civiele veiligheid en voor de Brusselse Hoofdstedelijke Dienst voor Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp. Voor de toepassing van deze omzendbrief vallen onder operationele personeelsleden van de hulpverleningszone, de beroepsbrandweerlieden en de vrijwillige brandweerlieden. 1. lnleiding Alle gemeentelijk georganiseerde brandweerdiensten zijn opgegaan in de hulpverleningszones. De inwerkingtreding van de hulpverleningszones betekent onder meer de introductie van de voortgezette opleiding, als onderdeel van het administratieve en geldelijke statuut van de leden van de hulpverleningszones.
Gezien het hier gaat om opleiding die een essentieel onderdeel zal vormen van de loopbaan van elk operationeel lid van de hulpverleningszones, acht ik opportuun om enkele richtlijnen mee te geven die de zoneraad kan hanteren als regel van goede praktijk. 2. Wettelijke basis Het nieuwe administratief statuut van het operationeel personeel van de hulpverleningszones (1) voorziet in een voortgezette opleiding tijdens de loopbaan.Art. 150 van het koninklijk besluit van 19 april 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/04/2014 pub. 01/10/2014 numac 2014000407 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende bezoldigingsregeling van het operationeel personeel van de hulpverleningszones type koninklijk besluit prom. 19/04/2014 pub. 01/10/2014 numac 2014000409 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot bepaling van het administratief statuut van het operationeel personeel van de hulpverleningszones sluiten stelt dat het personeelslid tegen 2019 jaarlijks 24 uur voortgezette opleiding volgt om zijn vroeger verworven competenties te behouden en reactief aan te passen en om proactief nieuwe technieken en competenties aan te leren zodat de huidig uitgeoefende functie op efficiënte wijze kan blijven uitgeoefend worden. Deze 24 uur worden georganiseerd door een opleidingscentrum voor de civiele veiligheid. (2) Ook het nieuwe geldelijk statuut van het operationeel personeel van de hulpverleningszone (3) maakt melding van diezelfde voortgezette opleiding, en dit in het kader van de voorwaarden voor bevordering in de weddeschaal. 3. Catalogus 'Voortgezette opleiding' Het federaal kenniscentrum voor de civiele veiligheid stelde mij een catalogus 'voortgezette opleiding' voor die ik goedgekeurd heb.Deze catalogus bevat momenteel de verschillende opleidingen, die worden aangeboden door de opleidingscentra voor de civiele veiligheid en die in aanmerking komen als voortgezette opleiding. Deze catalogus zal ter beschikking gesteld worden op de website van de civiele veiligheid en up to date gehouden worden. (4) Het gaat hierbij om: 3.1. De brevetopleidingen Hier worden de basisopleidingen bedoeld die in overeenstemming met het koninklijk besluit van 18 november betreffende de opleiding van de leden van de openbare hulpdiensten en tot wijziging van diverse koninklijk besluiten (KB opleiding) noodzakelijk zijn voor het behalen van een brevet of een modulecertificaat. 3.2. De getuigschriftopleidingen Ook de gespecialiseerde opleidingen voor het behalen van een getuigschrift komen in aanmerking als voortgezette opleiding. 3.3. De attestopleidingen In de catalogus zijn alle opleidingen tot het behalen van attesten opgenomen waarvan de inhoud, de duur en de organisatiemodaliteiten werden goedgekeurd door de Minister, na advies van de Hoge Raad voor de opleiding voor de openbare brandweerdiensten. Het gaat hier om vakspecifieke opleidingen. Het betreft hier eveneens de attestopleidingen die leiden tot de verlenging van een getuigschrift.
Elk uur gevolgde opleiding in het kader van de opleiding tot het behalen van een brevet (3.1), een getuigschrift (3.2) en een attest (3.3.) wordt gelijkgesteld met een uur voortgezette opleiding. Het aantal gepresteerde uren opleiding in jaar X kan éénmaal worden overgedragen naar het daaropvolgende jaar (jaar Y). Het moment waarop de opleiding effectief wordt gevolgd wordt in aanmerking genomen ; niet de datum van de inschrijving tot de opleiding.
Het is belangrijk om als zone aan het begin van elk jaar te bekijken voor elk personeelslid welke voortgezette opleiding deze zal gaan volgen, en of er een overdracht van een aantal uren voortgezette opleiding van het vorige jaar is. 4. Gelijkstelling voortgezette opleiding De zonecommandant kan voor de instructeur de opleiding die deze geeft in opdracht van een opleidingscentrum voor een maximum van twaalf uren per jaar gelijkstellen met uren voortgezette opleiding.5. Decentralisering Article 150 van het koninklijk besluit van 19 april 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/04/2014 pub. 01/10/2014 numac 2014000407 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende bezoldigingsregeling van het operationeel personeel van de hulpverleningszones type koninklijk besluit prom. 19/04/2014 pub. 01/10/2014 numac 2014000409 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot bepaling van het administratief statuut van het operationeel personeel van de hulpverleningszones sluiten stelt dat deze 24 uur voortgezette opleiding door een opleidingscentrum voor de civiele veiligheid wordt georganiseerd.Deze uren kunnen, in de mate van het mogelijke, gegeven worden in de zone.
Het is dus mogelijk om opleidingen en opleidingstrajecten te organiseren in de posten van de zone. Het blijft echter de verantwoordelijkheid van het opleidingscentrum om in te staan voor de instructeur(s) en didactische middelen, zodat een kwaliteitsopleiding wordt aangeboden. De zone en het opleidingscentrum zullen in samenspraak een overeenkomst opstellen waarin de praktische en financiële regelingen betreffende de onderlinge samenwerking worden vastgelegd.
Voornamelijk de infrastructuur van de opleidingscentra zal dus ter beschikking staan voor de praktisch gerichte opleidingen. 6. Accreditering van nieuwe voortgezette opleidingen De catalogus van de voortgezette opleidingen vormt een dynamisch geheel, dat de ontwikkeling van nieuwe opleidingstrajecten toelaat en stimuleert. Aanvragen tot accreditering van nieuwe voortgezette opleidingen kunnen ingediend worden door de opleidingscentra. De opleidingscentra werken een goed onderbouwd opleidingsdossier uit, eventueel bijgestaan door expertgroepen in het betreffende vakgebied. Zij moeten daarbij zeker ook oog hebben voor de pedagogische normen, waaraan elke nieuwe opleiding moet voldoen. Ook de hulpverleningszones kunnen een aanvraag indienen. Ten einde de pedagogische insteek van het dossier te kunnen onderbouwen, verzoek ik hen wel om hun aanvraag in te dienen via een opleidingscentrum.
Studiedagen, congressen en symposia, evenals andere algemene opleidingen kunnen, voor wat betreft de onderdelen met een educatief karakter, erkend worden als voortgezette opleidingen volgens deze procedure. 7. Toegang tot de opleidingen De aanvraag tot het volgen van dit type opleiding gebeurt op initiatief van de medewerker.De zonecommandant of zijn afgevaardigde analyseert de aanvraag en aanvaardt of weigert die. Het volgen van een opleiding kadert in het persoonlijk ontwikkelplan, als onderdeel van het functiegesprek, van elk personeelslid.
Indien het gaat om een opleiding tot het behalen van een brevet kan de kandidaat tegen een weigering van een aanvraag van een opleiding van de zonecommandant of zijn afgevaardigde in beroep gaan bij de zoneraad, volgens de procedure bepaald in artikel 37, § 3, van het KB opleiding.
In functie van de risicoanalyse en de specifieke noden van de zone kan de medewerker verplicht worden te kiezen uit de door de zonecommandant of zijn afgevaardigde jaarlijks vooropgestelde selectie, conform het zonaal beleid ter zake. (5) _______ Nota's (1) Koninklijk besluit van 19 april 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/04/2014 pub. 01/10/2014 numac 2014000407 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende bezoldigingsregeling van het operationeel personeel van de hulpverleningszones type koninklijk besluit prom. 19/04/2014 pub. 01/10/2014 numac 2014000409 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot bepaling van het administratief statuut van het operationeel personeel van de hulpverleningszones sluiten tot bepaling van het administratief statuut van het operationeel personeel van de hulpverleningszones.(2) Voor wat betreft de jaren 2015 en 2016 gaat het om minimaal 6 uren voor de jaren 2015 en 2016 samen;voor 2017 gaat het om minimaal 12 uren en voor 2018, minimaal 18 uren. (3) Koninklijk besluit van 19 april 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/04/2014 pub. 01/10/2014 numac 2014000407 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende bezoldigingsregeling van het operationeel personeel van de hulpverleningszones type koninklijk besluit prom. 19/04/2014 pub. 01/10/2014 numac 2014000409 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit tot bepaling van het administratief statuut van het operationeel personeel van de hulpverleningszones sluiten houdende bezoldigingsregeling van het operationeel personeel van de hulpverleningszones. (4) www.civieleveiligheid.be > brandweer > opleiding. (5) Art.14 § 1, lid 2, van het KB 19 april 2014 tot bepaling van het administratief statuut van het operationeel personeel van de hulpverleningszones.
De Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, J. JAMBON