Etaamb.openjustice.be
Omzendbrief van 22 augustus 2014
gepubliceerd op 28 augustus 2014

Ministeriële omzendbrief PLP 52 betreffende de trimestriële melding van begrotingsgegevens van de politiezones

bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
numac
2014000662
pub.
28/08/2014
prom.
22/08/2014
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN


22 AUGUSTUS 2014. - Ministeriële omzendbrief PLP 52 betreffende de trimestriële melding van begrotingsgegevens van de politiezones


Ter attentie van : - Aan de Dames en Heren Provinciegouverneurs, - Aan de Heer Waarnemend Hoge Ambtenaar belast met de uitoefening van bevoegdheden van de Brusselse Agglomeratie, - Aan de Dames en Heren Burgemeesters, - Aan de Dames en Heren Korpschefs, - Aan de Dames en Heren Bijzondere Rekenplichtigen.

Geachte Dames, Heren, Deze omzendbrief heeft als doel de richtlijnen te geven hoe de trimestriële melding van begrotingsgegevens van politiezones moet worden uitgevoerd, zoals bindend verklaard bij de wet van 22 mei 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/05/2003 pub. 03/07/2003 numac 2003003367 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat sluiten houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat.

Ondanks het feit dat deze omzendbrief met zorg werd opgesteld, bestaat de mogelijkheid dat som-mige van uw vragen nog onbeantwoord blijven.

Ik verzoek u dan ook contact op te nemen met mijn Administratie die te uwer beschikking staat voor bijkomende inlichtingen.

I. INLEIDING Met de Richtlijn 2011/85/EU van 8 november 2011 tot vaststelling van voorschriften voor de begrotingskaders van de lidstaten, verplicht de Raad van de Europese Unie elke lidstaat de begrotingsgegevens van de overheid - of, bij het ontbreken daarvan, overeenkomstige gegevens uit de overheidsboekhouding - voor alle subsectoren vanaf het jaar 2014 regelmatig en tijdig openbaar te maken.

Deze bepaling werd in Belgisch recht omgezet door ze in de wet van 22 mei 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/05/2003 pub. 03/07/2003 numac 2003003367 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat sluiten houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale staat, op te nemen.

Voor de lokale overheden moeten de gegevens betreffende de uitvoering van de begroting trimestrieel worden overgezonden, telkens voor het einde van het daaropvolgende trimester. Aangezien de politiezones werden opgenomen in de lijst van "eenheden van de publieke sector" onder de rubriek "lokale overheden", dienen zij zich te richten naar de vigerende reglementering.

De eerste aanlevering van de politiezones wordt door de FOD Budget en Beheerscontrole, Macrobudgettaire dienst, verwacht tegen 24 september 2014 en heeft betrekking op de inkomsten en uitgaven op kasbasis van 01/01/2014 tot 30/06/2014.

Later gebeurt de melding van de trimestriële gegevens volgens het hieronder weergegeven stappenplan.

II. WERKWIJZE De politiezones moeten, wegens de bevoegdheid van bijzonder specifiek toezicht van de federale Staat over de begroting van de politiezones, de begrotingsgegevens betreffende de uitvoering van hun begroting trimestrieel overzenden aan de gouverneur.

Hiertoe worden zij verzocht om het document (Excel-bestand) dat door de FOD Budget en Beheerscontrole is uitgewerkt, aan te vullen en op te sturen naar de financiële deskundige, belast met het bijzonder specifiek toezicht op provinciaal niveau, wiens adresgegevens u hieronder vindt :

Provincie

E-mail

Contactpersoon

Brussel-Hoofdstad

frederic.degroote@brugouverneur.irisnet.be

DE GROOTE Frédéric

Antwerpen

Hugo.Goetschalckx@FDGAntwerpen.be

GOETSCHALCKX Hugo

Limburg

federaal@limburg.be

VANDENBOSCH Sara

Oost-Vlaanderen

ina.focke@oost-vlaanderen.be

FOCKE Ina

Vlaams-Brabant

ronny.vanherck@vlaamsbrabant.be

VAN HERCK Ronny

West-Vlaanderen

sarah.maes@ibz.fgov.be sabine.vanborm@ibz.fgov.be

MAES Sarah VANBORM Sabine

Henegouwen

veronique.cambier@ibz.fgov.be

CAMBIER Veronique

Luik

b.maes.police@skynet.be e.vandervorst.police@skynet.be

MAES Brigitte VANDERVORST Eric

Luxemburg

hermand.nathalie@gmail.com

HERMAND Nathalie

Namen

teresa.cernero@gouv-namur.be

CERNERO Teresa

Waals-Brabant

tutellepolice@gouverneurbw.be

SERMEUS Corine


De provinciale financiële deskundige zal het inzamelen van de begrotingsfiches opvolgen en deze consolideren. Daarna stuurt hij de goedgekeurde gegevens door naar de FOD Binnenlandse Zaken die belast is met het overzenden van alle begrotingsgegevens van de politiezones aan de FOD Budget en Beheerscontrole.

Schematisch ziet de informatiedoorstroming er als volgt uit :

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Het document (Excel-bestand) van de Federale Overheidsdienst Budget en Beheerscontrole, Macrobudgettaire dienst, dat als doel heeft de uniformiteit van de inzameling van de begrotingsgegevens te waarborgen, werd onlangs overgezonden aan de financieel deskundigen van de provincies. Laatstgenoemden zijn belast met de overzending aan de politiezones. Dit document is tevens beschikbaar op de website van de Algemene Directie Veiligheid en Preventie : www.besafe.be.

De politiezones die in staat zijn om op automatische wijze de gevraagde begrotingsgegevens uit hun boekhoudkundige programma's te extraheren, schrijven deze rechtstreeks in in het document dat hen door de FOD Budget en Beheerscontrole ter beschikking wordt gesteld.

De andere zones waar het boekhoudkundig programma dit thans niet toelaat, moeten in afwachting van een structurele oplossing het geheel van de begrotingsgegevens manueel coderen in de controlemodule "begroting", om vervolgens de door de FOD Budget en Beheerscontrole gevraagde begrotingsgegevens daaruit te onttrekken.

Voor de eerste aanlevering verzoek ik de politiezones om het document (het u toegestuurde Excel-bestand) uiterlijk op 10 september 2014 volledig ingevuld terug te sturen aan de provinciaal financieel deskundige, die tot 19 september 2014 heeft om de goedgekeurde gegevens op het volgende adres over te zenden : rekeningen@ibz.fgov.be.

Gelieve voor de latere aanleveringen een beroep te doen op de tabel hieronder : Derde trimester 2014 : de politiezones sturen het Excel-bestand ten laatste op 5 december 2014 aan de provinciaal financieel expert. Deze stuurt het ten laatste op 18 december 2014 aan rekeningen@ibz.fgov.be Vierde trimester 2014 : de politiezones sturen het Excel-bestand ten laatste op 6 maart 2015 aan de provinciaal financieel expert. Deze stuurt het ten laatste op 20 maart 2015 aan rekeningen@ibz.fgov.be.

Eerste trimester 2015 : de politiezones sturen het Excel-bestand ten laatste op 5 juni 2015 aan de provinciaal financieel expert. Deze stuurt het ten laatste op 20 juni 2015 aan rekeningen@ibz.fgov.be Tweede trimester 2015 : de politiezones sturen het Excel-bestand ten laatste op 7 september 2015 aan de provinciaal financieel expert. Deze stuurt het ten laatste op 21 september 2015 aan rekeningen@ibz.fgov.be Derde trimester 2015 : de politiezones sturen het Excel-bestand ten laatste op 4 december 2015 aan de provinciaal financieel expert. Deze stuurt het ten laatste op 18 december 2015 aan rekeningen@ibz.fgov.be Vierde trimester 2015 : de politiezones sturen het Excel-bestand ten laatste op 7 maart 2016 aan de provinciaal financieel expert. Deze stuurt het ten laatste op 21 maart 2016 aan rekeningen@ibz.fgov.be Deze werkwijze zal worden behouden tot op het ogenblik dat een geautomatiseerde oplossing kan worden geïmplementeerd. U wordt daarvan verder op de hoogte gehouden.

III. CONTACT Huidige omzendbrief en de informatie die hierop betrekking heeft, kunnen worden geraadpleegd op www.besafe.be. (Politiebeheer > Financiering en Budget) Mijn administratie staat steeds ter beschikking voor verdere toelichtingen in verband met deze omzendbrief.

Directie Politiebeheer (ADVP) Filip Scheemaker : tel. 02-557.34.24, e-mail filip.scheemaker@ibz.fgov.be Gelieve, Mevrouw, Mijnheer de Gouverneur, de datum waarop deze omzendbrief in het Belgisch Staatsblad wordt gepubliceerd, in het bestuursmemoriaal te willen vermelden.

De Minister van Binnenlandse Zaken M. WATHELET

^