Etaamb.openjustice.be
Omzendbrief van 21 april 2017
gepubliceerd op 11 mei 2017

Omzendbrief 307sexies. - Aanschaffen van personenvoertuigen bestemd voor de Staatsdiensten en sommige instellingen van openbaar nut

bron
federale overheidsdienst personeel en organisatie
numac
2017030304
pub.
11/05/2017
prom.
21/04/2017
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST PERSONEEL EN ORGANISATIE


21 APRIL 2017. - Omzendbrief 307sexies. - Aanschaffen van personenvoertuigen bestemd voor de Staatsdiensten en sommige instellingen van openbaar nut


Aan de besturen en andere diensten van het federaal administratief openbaar ambt zoals bedoeld in artikel 1 van de wet van 22 juli 1993 houdende bepaalde maatregelen inzake ambtenarenzaken.

Mevrouw de Minister, Mijnheer de Minister, Mevrouw de Staatssecretaris, Mijnheer de Staatssecretaris.

Onderstaande bepalingen m.b.t. budgetplafonds en ecoscores kwamen stand op basis van een grondige analyse van de op de markt beschikbare voertuigen (2014) en op basis van gegevens verkregen in het kader van de contracten van FOR. Voor de berekeningen met betrekking tot de Total Cost of Ownership (TCO) werd geen rekening gehouden met het restbedrag van de personenvoertuigen vermits bij aankoop de voertuigen afgeschreven worden op een bepaald aantal jaren en bij leasing de voertuigen eigendom blijven van de leasingmaatschappij.

De besturen en andere diensten van het federaal administratief openbaar ambt zoals bedoeld in artikel 1 van de wet van 22 juli 1993 houdende bepaalde maatregelen inzake ambtenarenzaken, zullen bij de aankoop of het leasen van personenvoertuigen de volgende regels naleven : 1. Een personenvoertuig is een motorvoertuig van de categorie M1 zoals gedefinieerd in artikel 1, § 1, 1° van het Koninklijk Besluit van 15 maart 1968Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/03/1968 pub. 03/06/2014 numac 2014014295 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.2. Voor het aankopen van voertuigen, beschrijven de diensten hun behoeften. De indeling in categorieën, zoals beschreven in TABEL 1, is enkel een indicatieve leidraad.

In elk geval waken ze over de toepassing van de vastgestelde richtlijnen betreffende de prijs en ecoscore. 3. In vergelijking met de omzendbrief 307 quinquies werden in deze omzendbrief een aantal minder vervuilende nieuwe groene voertuigen toegevoegd.Dit is gebeurd naar aanleiding van de bepalingen van artikel 6 van de Europese Richtlijn 2012/27/EU van 25 oktober 2012 verschenen in het Publicatieblad van de Europese Unie van 14 november 2012. Deze Richtlijn is in werking getreden op 3 december 2012 en werd omgezet in het Koninklijk Besluit van 13 juli 2014Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 13/07/2014 pub. 29/08/2014 numac 2014018271 bron federaal agentschap voor de veiligheid van de voedselketen Koninklijk besluit betreffende levensmiddelenhygiëne sluiten.Ze legt op dat alleen producten van de hoogst mogelijke energie-efficiëntieklasse gekocht moeten worden, rekening houdend met kosteneffectiviteit, economische haalbaarheid, duurzaamheid in ruimer verband, technische geschiktheid alsmede de aanwezigheid van voldoende concurrentie.

Behalve voor voertuigen is de richtlijn ook expliciet van toepassing op de banden van voertuigen. 4. Volgens het Regeerakkoord van 2014 vormt het verzekeren van een duurzame mobiliteit een grote uitdaging en is belangrijk voor onze economie, het milieu en de luchtkwaliteit."CO-modaliteit is voor de regering het uitgangspunt. Daarbij wordt ingezet op een ketenmobiliteit en worden de verschillende verplaatsingsvormen op elkaar afgestemd.

De regering creëert een wettelijk kader voor het mobiliteitsbudget zodat het ook vlot en eenvoudig kan toegepast worden.

Het is cruciaal dat ons voertuigpark de komende jaren drastisch groener wordt.

Daarom geeft de Regering er de voorkeur aan dat de nieuwe dienstvoertuigen van ALLE federale overheidsdiensten en instellingen elektrisch, hybride of CNG zijn." Diensten met een wagenpark van minder dan 20 voertuigen zullen de aankoop van elektrische, hybride of CNG voertuigen in de mate van het mogelijke stimuleren. Zij zullen er op waken dat bij de gunning extra aandacht wordt gevestigd op de milieucriteria.

Diensten met een wagenpark van tenminste 20 voertuigen, zullen hun aankoopbudget voor de aankoop van nieuwe voertuigen als volgt heroriënteren : -Minstens 5 % van alle aangekochte of geleasede wagens is van het type elektrisch, hybride of CNG;

EN - Minstens 10 % van alle aangekochte of geleasede wagens heeft een ecoscore die hoger is dan 75 (hierbij horen ook de elektrische, hybride of CNG voertuigen).

Elk jaar na het in werking treden van deze omzendbrief moeten deze percentages met 5 % verhoogd worden (d.w.z. bv. jaar 0 = 5 %, jaar +1 = 10 %, jaar +2 = 15 %,..).

Dit aankoop beleid moet worden aangehouden tot : -Minstens 25 % van het wagenpark van de betrokken dienst bestaat uit wagens met een ecoscore die hoger is dan 75;

EN - Minstens 25 % van het wagenpark van de betrokken dienst bestaat uit wagens van het type elektrisch, hybride of CNG. 5. De vereisten die door de diensten worden opgelegd, mogen strenger zijn dan degene in deze omzendbrief, op voorwaarde dat er steeds voldoende concurrentie wordt gewaarborgd.6. De dienst moet eerst nagaan of het type voertuig dat hij wil aankopen al beschikbaar is op basis van raamcontracten of raamovereenkomsten afgesloten door opdrachtencentrales waarvan de dienst als gebruikende partij gebruik kan maken.Indien de dienst beslist om geen gebruik te maken van voormelde raamcontracten of raamovereenkomsten motiveert zij haar keuze. 7. Op het ogenblik dat de voertuigen worden aangekocht of geleased, moeten de dan geldende Euronormen worden gerespecteerd.Deze normen bepalen de maximale emissies die een voertuig mag uitstoten in functie van zijn gewichtsklasse. 8. Elke aankoop of leasing van een voertuig moet een voorafgaand gunstig advies hebben gekregen van de inspectie van Financiën, de regeringscommissaris van Begroting of de afgevaardigde van de Minister van Begroting, die nagaat of de bepalingen van deze omzendbrief worden nageleefd.Deze werkwijze moet ook worden gevolgd als er afgeweken wordt van deze omzendbrief. 9. Bovendien moet het niet respecteren van de aanbevelingen en de regels van deze omzendbrief worden gemotiveerd.Er mag slechts afgeweken worden van deze bepalingen in uitzonderlijke en gemotiveerde omstandigheden mits voorafgaand advies van de inspectie van Financiën, de regeringscommissaris van Begroting of de afgevaardigde van de Minister van Begroting. 10. Elke drie jaar wordt er onderzocht of technologiën en/of prijzen gewijzigd zijn in gevolge de evoluties op de markt.De vermelde gegeven in TABELLEN 2 en 3 zullen dan het onderwerp uitmaken van een publicatie in het Belgisch Staatsblad uitgaande van de Minister belast met Ambtenarenzaken. 11. Ieder jaar moeten de diensten, in de maand januari, een overzichtslijst van hun ganse voertuigpark (gekochte en geleasede) voertuigen voorleggen aan de Minister of Staatssecretaris bevoegd voor Duurzame Ontwikkeling.Deze lijst dient tevens overgemaakt te worden aan de inspectie van Financiën, de regeringscommissaris van Begroting of de afgevaardigde van de Minister van Begroting. In deze lijst worden de volgende gegevens vermeld : a) jaar van aankoop/leasing b) merk van het voertuig c) model van het voertuig d) versie van het voertuig e) klasse, categorie en motortechnologie / brandstoftype (volgens TABELLEN 1 en 2) f) brandstofverbruik (in liter/100km of kWh/100 km, bij voorkeur op basis van het Europees energielabel met verbruik gecombineerd verkeer : `stad - buiten de stad').g) euronorm h) ecoscore i) in contract vermeld max.aantal kilometers (enkel voor leasing) j) aantal gereden kilometers van het voertuig tijdens voorbije jaar k) brandstofverbruik van het voertuig tijdens voorbije jaar (op basis van tankkaarten) 12.De uitzonderingsgevallen op deze omzendbrief zijn de volgende : - Interventievoertuigen uitgerust met het systeem ASTRID. - Voertuigen van de dienst Algemene Dienst inlichting en veiligheid (ADIV) van het Ministerie van Defensie. - Operationele voertuigen van Defensie indien ze voorzien zijn van een identificatie of markering van de Defensie - Voertuigen van de dienst Veiligheid van de Staat. - Brandweervoertuigen/voertuigen van de Civiele bescherming op voorwaarde dat ze gespoten zijn in een identificatiekleur van de dienst en voorzien zijn van markeringen met betrekking tot de identificatie van deze dienst. - Operationele voertuigen van de Federale politie, die ingezet worden voor de uitvoering van politie-opdrachten en die specifieke vereisten hebben op het vlak van veiligheid, techniek en gebruik in operaties; - Operationele voertuigen van Defensie indien ze voorzien zijn van een identificatie of markering van Defensie. 13. Leasing is toegelaten voor alle voertuigen vermeld onder TABELLEN 1 en 2.Enkel de operationele leasing waarbij de huurder gedurende een bepaalde periode het gebruiksrecht verwerft, enerzijds, en de verhuurder eigenaar blijft van het voertuig, anderzijds, kan in aanmerking genomen worden. Formules met een aankoopoptie zijn niet toegelaten. Het leasing contract moet gepaard gaan met een onderhoudscontract.

De bedragen voor leasing zijn van toepassing ongeacht het aantal kilometers. Bij de prijsvraag moet wel een zo realistisch mogelijke raming worden gemaakt van de te verwachten aantal te rijden kilometers per jaar.

Ze zijn enkel toepasselijk voor nieuwe voertuigen.

De maximum duur van een leasecontract bedraagt 5jaar en de minimum duur 3jaar. 14. Het aankopen of leasen van tweedehands voertuigen en directievoertuigen (voertuigen die een beperkt aantal kilometers hebben gereden) is verboden.15. In geval van de aankoop van een voertuig dekken de prijzen vermeld in TABEL 3 enkel de netto-aankoopprijs, inclusief BTW (inclusief opties). De volgende kostprijsfactoren zijn niet begrepen in prijzen vermeld in TABEL 3 : a) de jaarlijkse verkeersbelasting en de belasting op in verkeerstelling (B.I.V.); b) indien bij de aankoop van het voertuig een contract voor de volgende diensten wordt afgesloten : - omniumverzekering (zoals beschreven in punt 16 hieronder); - bijstand in geval van pech; - vervangingsvoertuig; - brandstof; - onderhoudscontract; - vervanging van de banden.

In elk geval kunnen voormelde contracten slechts worden afgesloten na het gunstig advies te hebben bekomen inspectie van Financiën, de regeringscommissaris van Begroting of de afgevaardigde van de Minister van Begroting. 16. In de prijs voor de leasing, vermeld in TABEL 3, moeten alle risico's die voortkomen uit het gebruik van het voertuig verzekerd worden alsook moet er verplicht een omniumverzekering worden afgesloten die de volgende risico's dekt : stoffelijke schade, diefstal, brand, burgerlijke aansprakelijkheid, verzekering voor de inzittenden en rechtsbijstand. De volgende kostprijsfactoren zijn wel begrepen in prijzen vermeld in TABEL 3 : a) de jaarlijkse verkeersbelasting en de belasting op in verkeerstelling (B.I.V.); b) de omniumverzekering zoals hierboven beschreven;c) bijstand in geval van pech;d) vervangingsvoertuig;e) onderhoudscontract;f) de vervanging van banden. De volgende kostprijsfactoren zijn niet begrepen in prijzen vermeld in TABEL 3 : a) de brandstof. Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Indien door samenloop van omstandigheden geen korting op het voertuig wordt toegestaan kan dit een reden zijn om een afwijking te vragen van de maximumprijs vermeld in deze omzendbrief (punt 8).

De bovenvermelde bedragen volgen de evolutie van het maandelijks algemeen indexcijfer van de consumptieprijzen (basis : jaar 2013 = 100). Alle in deze omzendbrief vermelde bedragen worden vastgesteld aan de index van september 2014 (100,09).

De belasting op de in verkeerstelling is niet inbegrepen in deze aankoopprijzen. 17. De volgende regels moeten nageleefd worden : 17.1. Aangekochte voertuigen moeten worden aangerekend op de beschikbare investeringskredieten en geleasede voertuigen moeten worden aangerekend op de beschikbare werkingskredieten 17.2. Gunningscriteria : Indien voor de aankoop of de leasing van één of meerdere voertuig(en) een raamovereenkomst of een gunningsprocedure wordt gelanceerd, waarbij meerdere inschrijvers een offerte kunnen indienen, moet het gunningscriterium minstens bestaan uit een kwaliteitsscore met betrekking tot de ecoscore (1) en een TCO berekening.

Deze methode kan geraadpleegd in bijlage 1 aan deze omzendbrief.

De quotatie van de offerte wordt berekend op basis van de volgende formule :

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 17.3. Bij de evaluatie van het gunningscriterium prijs wordt rekening gehouden met de Total Cost of Ownership.

Niet enkel de aankoopprijs of de prijs voor leasing kan in rekening gebracht worden maar ook een schatting van andere kosten die betrekking hebben op het in eigendom hebben en/of het gebruik van de voertuig over de volledige levensduur.

Voor de berekening van de "Total Cost of Ownership" kunnen alle voorziene kosten over de ganse levensduur in rekening gebracht worden.

Deze kosten betreffen : a)Aankoop- of leasingkosten : Alle uitgaven die betrekking hebben op de verwerving van de voertuig, inclusief de financieringskosten. b) Variabele kosten : alle kosten die betrekking hebben op het gebruik van de voertuig : energiekosten, onderhoud, huur batterij, reparatie, banden, gemiddeld brandstofverbruik (in l/100km), gemiddeld elektriciteitsverbruik (in kWh/100km) (in geval van voertuigen met elektrische aandrijving), ... c) Vaste kosten : - Belasting in alle vormen (zoals BIV en verkeersbelasting); - De kosten voor een omniumverzekering. 18. Eindbepaling De huidige omzendbrief heft de omzendbrief nr.307quinquies van 13 juli 2009 op en vervangt hem.

De huidige omzendbrief treedt in werking vanaf de publicatie in het Belgisch Staatsblad.

Minister van Defensie, belast met Ambtenarenzaken, St. VANDEPUT _______ Nota 1 Ecoscore : globale score voor een voertuig ter kenmerking van de milieuschade die de uitstoot in de lucht veroorzaakt voor de verschillende componenten van de natuurlijke en menselijke omgeving, evenals voor het broeikaseffect en de geluidsoverlast; de ecoscore wordt berekend volgens de methode die opgenomen is op de website www.ecoscore.be

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^