Etaamb.openjustice.be
Omzendbrief van 20 juli 2000
gepubliceerd op 29 juli 2000

Omzendbrief nr. 494 - Nieuw koninklijk besluit tot regeling van de tegemoetkoming van de Staat en van sommige openbare instellingen in de vervoerskosten van de federale personeelsleden

bron
ministerie van ambtenarenzaken
numac
2000002066
pub.
29/07/2000
prom.
20/07/2000
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

MINISTERIE VAN AMBTENARENZAKEN


20 JULI 2000. - Omzendbrief nr. 494 - Nieuw koninklijk besluit tot regeling van de tegemoetkoming van de Staat en van sommige openbare instellingen in de vervoerskosten van de federale personeelsleden


Aan de besturen en de andere diensten van de federale ministeries en aan de openbare instellingen die onder het gezag, de controle of het toezicht van de Staat staan, alsook aan de rijkswacht, de krijgsmacht en andere bijzondere korpsen en diensten.

Mevrouw de Minister, Mijnheer de Minister, Mijnheer de Staatssecretaris, Het nieuw koninklijk besluit tot regeling van de tegemoetkoming van de Staat en van sommige openbare instellingen in de vervoerskosten van de federale personeelsleden zal binnenkort uitgevaardigd worden. Vermits de nieuwe bepalingen in werking zullen treden op 1 september 2000, is het nodig nu reeds de nodige toelichting te verschaffen.

Dit besluit zal het koninklijk besluit van 2 juni 1998 tot regeling van de tegemoetkoming van de Staat en van sommige openbare instellingen in de vervoerskosten van de personeelsleden, zoals gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 7 december 1998 en 13 juni 1999, opheffen en vervangen.

Het zal van toepassing zijn op de personeelsleden van : 1° de federale ministeries en de andere diensten van deze ministeries;2° de volgende federale openbare instellingen die onder het gezag, de controle of het toezicht van de Staat vallen : - de Regie der gebouwen; - het Federaal agentschap voor de veiligheid van de voedselketen; - het Instituut voor veterinaire keuring; - het Nationaal onderzoeksinstituut voor arbeidsomstandigheden; - het Belgisch instituut voor postdiensten en telecommunicatie; - het Federaal planbureau; - de Belgische dienst voor de buitenlandse handel; - het Belgisch interventie- en restitutiebureau; - het Belgisch instituut voor normalisatie; - de Centrale dienst voor sociale en culturele actie ten behoeve van de leden van de militaire gemeenschap; - het Nationaal geografisch instituut; - het Nationaal instituut voor oorlogsinvaliden, oud-strijders en oorlogsslachtoffers; - het Nationaal orkest van België; - de Koninklijke muntschouwburg; - het Paleis voor schone kunsten; - de Controledienst voor de ziekenfondsen en de landsbonden van ziekenfondsen; - de Controledienst voor de verzekeringen; - het Federaal agentschap voor nucleaire controle; - de Dienst voor de overzeese sociale zekerheid; - het Fonds voor arbeidsongevallen; - het Fonds voor beroepsziekten; - de Hulp- en voorzorgskas voor zeevarenden; - de Hulpkas voor werkloosheidsuitkeringen; - de Hulpkas voor ziekte- en invaliditeitsverzekering; - de Pool van de zeelieden ter koopvaardij; - de Rijksdienst voor kinderbijslag voor werknemers; - de Rijksdienst voor sociale zekerheid; - de Rijksdienst voor sociale zekerheid van de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten; - het Rijksinstituut voor de sociale verzekeringen der zelfstandigen; - het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering; - de Rijksdienst voor jaarlijkse vakantie; - de Rijksdienst voor arbeidsvoorziening; - de Rijksdienst voor pensioenen; - de Kruispuntbank van de sociale zekerheid; 3° het secretariaat van de Hoge raad voor de zelfstandigen en de kleine en middelgrote ondernemingen;4° - het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding; - de Federale voorlichtingsdienst; 5° de federale openbare instellingen van sociale zekerheid;6° de rijkswacht, met inbegrip van de militairen die naar de rijkswacht overgeplaatst zouden worden;7° de krijgsmacht;8° de gerechtelijke politie bij de parketten;9° de rechterlijke orde, met inbegrip van de personeelsleden van de strafbemiddeling;10° de Raad van State. N.B. : Met het oog op de beperking van de meerkost, dring ik er bij de personeelsleden op aan dat zij bij voorkeur een jaarabonnement zouden nemen.

Welke zijn de nieuwigheden ? 1. De tegemoetkoming van de federale overheid in de prijs van de treinkaarten en de abonnementen op tram en bus (regionale vervoersmaatschappijen), evenredig aan de afstand, wordt vastgesteld op 88 % van deze prijs (tweede klasse). Bij vast tarief voor een stadsnet (metro, tram, bus), ongeacht de afstand, wordt deze tegemoetkoming bepaald op 80 % van de prijs van dit abonnement. 2. Naast de reeds bestaande conventie met de NMBS, die wordt aangepast, worden eveneens conventies afgesloten met de regionale maatschappijen voor openbaar vervoer, nl.de VVM-De Lijn (Vlaams Gewest), de SRWT / TEC (Waals Gewest) en de MIVB (Brussels hoofdstedelijk Gewest), zodat alle federale personeelsleden bij de aankoop of verlenging van een treinkaart of een abonnement enkel nog hun eigen deel in de prijs aan de betrokken maatschappij moeten betalen en de betrokken overheidsdienst zijn deel tegemoetkoming rechtstreeks aan deze maatschappijen overmaakt. 3. In een overgangsfase zullen treinkaarten en abonnementen, waarvan de geldigheidsduur op 1 september 2000 niet verstreken zal zijn, nog verder kunnen gebruikt worden tot op hun vervaldatum en mogen de houders een verhoogde tegemoetkoming voor de nog lopende periode aanvragen bij hun personeelsdienst, voor zover de betrokken vervoersmaatschappijen zelf geen kosteloze omwisselingsmogelijkheid voorzien.Deze mogelijkheid bestaat alleszins, zonder kosten, bij de NMBS voor validaties op de treinkaarten minstens geldig tot 1 oktober 2000; de omwisseling moet dan wel in september 2000 aangevraagd worden.

Wanneer de overheidsdiensten zelf de verhoogde tegemoetkoming verlenen dient de volgende werkwijze te worden toegepast : - men gaat na hoeveel geldigheidsdagen er over blijven vanaf 1 september 2000 en vergelijkt dit aantal met het totaal waarvoor de treinkaart of het abonnement geldig werd gemaakt : resterende geldigheidsdagen; totaal aantal geldigheidsdagen; - dit afgerond quotiënt (met 2 cijfers na de komma) vermenigvuldigt men met de normale kostprijs van het vervoersbewijs (1), alsook met de reeds betaalde bijdrage van het personeelslid (2); - het resultaat van de bewerking (1) wordt dan vermenigvuldigd met 12 % of 20 %, naargelang het geval, en vervolgens afgetrokken van het resultaat van de bewerking (2) : dit verschil dient aan het betrokken personeelslid terugbetaald te worden.

Voorbeeld : op een treinkaart geldig vanaf 26 juni 2000 tot 25 september 2000 blijven nog 25 geldigheidsdagen op een totaal van 92 25 - = 0,27; 92 de normale kostprijs van de treinkaart is 9000 BEF, met een bijdrage van het personeelslid van 4100 BEF 9000 x 0,27 = 2430 (1) 4100 x 0,27 = 1107 (2) 2430 x 12 % = 292 1107 292 = 815 BEF (= verhoogde tegemoetkoming) 4. De bepalingen opgenomen in hoofdstuk VI over het gebruik van persoonlijke vervoermiddelen in uitzonderlijke omstandigheden zijn in se een uitgewerkte versie van de wijzigingen aangebracht bij het koninklijk besluit van 13 juni 1999 tot wijziging van het koninklijk besluit van 2 juni 1998 tot regeling van de tegemoetkoming van de Staat en van sommige openbare instellingen in de vervoerskosten van de personeelsleden : deze nieuwe teksten zullen het mogelijk maken om op een eenvormige en adequate wijze tegemoet te komen aan de noden van bepaalde personeelsleden in uitzonderlijke omstandigheden. De conventies met de verschillende maatschappijen voor gemeenschappelijk openbaar vervoer.

1. NMBS. Met de NMBS bestaat het systeem van de aflevering van treinkaarten verminderd met de werkgeverstegemoetkoming reeds sedert 1 april 1998.

Dit systeem wordt behouden, met dien verstande dat het deel bijdrage van het personeelslid wordt teruggebracht op 12 % van de prijs van de validatie voor een treinkaart 2de klasse vanaf 1 september 2000 zonder verdere formaliteiten voor de treinkaarthouders. De aanvragen mogen gebeuren vanaf 21 augustus 2000.

De gecombineerde treinkaarten (met De Lijn/TEC/MIVB) worden verder afgeleverd door de NMBS; alle nu bestaande formules blijven onverkort behouden.

De onderscheiden betrokken openbare diensten zullen wel te gepasten tijde uitgenodigd worden tot ondertekening van een bijvoegsel bij de algemene conventie tussen de federale overheid en de NMBS. 2. De VVM-De Lijn (Vlaams Gewest). Met de VVM-De Lijn wordt een conventie afgesloten, die de betrokken personeelsleden toelaat met een groenkleurig attest, afgeleverd door de personeelsdienst, hun abonnement (voor 1, 3 of 12 maanden) aan te vragen.

Zij moeten nog 12 % betalen van de normale prijs voor abonnementen geldig op een bepaald traject en 20 % van deze prijs voor abonnementen die zonder beperking geldig zijn op een volledig stadsnet.

Deze abonnementen moeten aangevraagd worden in de volgende vestigingen : - De Lijn Antwerpen Grotehondstraat 58 2018 Antwerpen - De Lijn Limburg Grote Breemstraat 4 3500 Hasselt - De Lijn Oost-Vlaanderen Brusselsesteenweg 361 9050 Gent (Gentbrugge) - De Lijn Vlaams-Brabant Barastraat 107 1070 Anderlecht (Brussel) - De Lijn West-Vlaanderen Nieuwpoortsesteenweg 110 8400 Oostende 3. De SRWT TEC (Waals Gewest). Met de SRWT-TEC wordt een gelijkaardige conventie afgesloten, zodat de betrokken personeelsleden, met een geelkleurig attest, afgeleverd door de personeelsdienst, hun abonnement kunnen aanvragen, waarbij zij vanaf 1 september 2000 enkel hun eigen bijdrage moeten betalen, d.w.z. 12 % van de normale prijs voor abonnementen geldig op een bepaald traject en 20 % van deze prijs voor abonnementen die zonder beperking geldig zijn op een volledig stadsnet.

Deze abonnementen (voor 1 of 12 maanden) moeten wel aangevraagd worden in de hiernavolgende TEC-loketten : Voor de provincie Waals-Brabant : - Siège social du TEC Brabant Wallon, Place Henri Berger 6 à Wavre, - Dépôt de Chastre, rue G. Delvaux 1 à Chastre, - Dépôt de Jodoigne, rue de Septembre 3 à Jodoigne, - Dépôt de Nivelles, chaussée de Bruxelles 152 à Nivelles, - Rondreizende infobus programma aangekondigd in de pers, - Binnenkort : gare SNCB Ottignies, place de la Gare 1.

Voor de provincie Henegouwen : - Siège social du TEC Charleroi, Place des Tramways 9 à Charleroi, - Siège social du TEC Hainaut, Place Léopold 9A à Mons, - Tournai TEC Info, gare SNCB, Place Crombez à Tournai, - Dépôt de La Louvière, rue Gustave Boël 59 à La Louvière.

Voor de provincie Luik : - Siège social du TEC Liège-Verviers, rue du Bassin 119 à Grivegnée (ville de Liège), - Maison du TEC, Place Saint-Lambert à Liège, - Maison du TEC, Place Verte à Verviers, - Dépôt de Jemeppe, rue Gustave Baivy 152 à Jemeppe-sur-Meuse (commune de Seraing).

Voor de provincie Luxemburg : - Direction d'exploitation du TEC Namur-Luxembourg, rue du Vicinal 1 à Libramont-Chevigny, - Dépôt d'Arlon, rue de Genêts 3 à Arlon, - Dépôt de Marloie, rue Marlida 14 à Marloie (ville de Marche-en-Famenne).

Voor de provincie Namen : - Maison du TEC, Place de la Station 25 à Namur, - Gare des bus, square Léopold à Namur, - Dépôt d'Ohey, chaussée de Ciney 8 à Ohey, - Dépôt de Florennes, rue de Corenne 13 à Florennes. 4. MIVB (Brussels hoofdstedelijk Gewest). Ook de MIVB treedt toe tot het systeem van de conventies, zodat de betrokken personeelsleden nog maar 20 % van de prijs van het MTB-jaarabonnement zullen moeten betalen vanaf 1 september 2000.

De abonnementen moeten worden aangevraagd door de gemachtigde ambtenaar van de betrokken overheidsdienst via een bestelbrief (MIVB Commerciële dienst Guldenvlieslaan 15 1050 Brussel) waarin het aantal abonnementen vermeld staat. Als bijlage bij de bestelbrief voegt hij : 1) een gedetailleerde lijst van de begunstigden (naam, voornaam, straatnaam, huisnummer, busnummer, postcode, gemeente, geboortedatum, taalrol, stamnummer, code van de overheidsdienst en klantenkaartnummer indien de begunstigde reeds over een eigen MTB-abonnement beschikt) die hij eveneens voor akkoord tekent;2) verplicht een informaticabestand dat al deze gegevens bevat;3) per begunstigde een recente pasfoto waarop achteraan de naam, voornaam, stamnummer van de betrokkene vermeld staan alsmede de code van de overheidsdienst. Op basis van de ontvangen informatie stuurt de MIVB naar de begunstigde een overschrijvingsformulier met gestructureerde betalingsmededeling. Ten einde betalingsidentificatieproblemen te vermijden dient uitsluitend het door de MIVB naar de begunstigden toegestuurde overschrijvingsformulier gebruikt te worden.

Het abonnement is geldig voor een periode van 12 maanden en zal per brief verstuurd worden naar de begunstigden.

De MIVB vraagt zo spoedig mogelijk te kunnen beschikken over de namen - met de hoedanigheid - van de ambtenaren die voor elke overheidsdienst aangewezen worden om de lijsten met de aanvragen op te maken en de abonnementen te bestellen.

Daarom dring ik erop aan dat deze gegevens zo spoedig mogelijk aan de MIVB zouden worden medegedeeld.

Vermits er vóór 1 september 2000 nog een groot aantal voorbereidende werkzaamheden moeten uitgevoerd worden, wil ik erop aandringen dat in alle betrokken overheidsdiensten ambtenaren zouden aangeduid worden die de nodige contacten moeten leggen met de betrokken vervoersmaatschappijen en eventueel met mijn diensten om het nieuwe stelsel in de beste omstandigheden op te starten.

U vindt hierna de lijst van de contactpersonen : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Als bijlage vindt U : 1) een attest voor het verkrijgen van een abonnement bij « De Lijn » (door uw diensten in het groen te drukken);2) een attest voor het verkrijgen van een abonnement bij de « TEC » (door uw diensten in het geel te drukken);3) technische bepalingen van de MIVB met betrekking tot het opstellen van informaticabestanden. De Minister van Ambtenarenzaken en Modernisering van de openbare besturen, L. VAN DEN BOSSCHE Bijlage 1 - Annexe 1 Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Bijlage 2 - Annexe 2 Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Bijlage 3 - Annexe 3 Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^