Etaamb.openjustice.be
Omzendbrief van 12 januari 2001
gepubliceerd op 16 maart 2001

Omzendbrief betreffende de installatie van de gemeentelijke adviescommissies voor ruimtelijke ordening

bron
ministerie van het waalse gewest
numac
2001027154
pub.
16/03/2001
prom.
12/01/2001
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

MINISTERIE VAN HET WAALSE GEWEST


12 JANUARI 2001. - Omzendbrief betreffende de installatie van de gemeentelijke adviescommissies voor ruimtelijke ordening


I. GRONDSTELLING De regels voor de samenstelling en de procedure voor de oprichting van de « CCAT » (Gemeentelijke adviescommissies voor Ruimtelijke Ordening) werden bij het decreet van 27 november 1997 aanzienlijk gewijzigd.

De nadruk moet op de volgende wijzigingen worden gelegd : - de verplichting die de gemeenteoverheid werd opgelegd om te beslissen de samenstelling van de « CCAT » binnen drie maanden na de installatie van de nieuwe gemeenteraad volledig te vernieuwen; - de verplichting die de gemeenteraad werd opgelegd om binnen twee maanden na het einde van de openbare oproep over de samenstelling van de gemeentelijke commissie te beraadslagen; - een opgelegd aantal leden naar gelang het aantal inwoners; - het recht van de gemeenteoverheid om al dan niet voor ieder lid in één of meerdere plaatsvervangers te voorzien; - de mogelijkheid voor de Waalse Regering om het besluit tot oprichting van de « CCAT » op te heffen.

Bijgevolg is het aangewezen de inhoud van de omzendbrief van 16 augustus 1993 te herzien om hem met de nieuwe bepalingen van artikel 7 van het wetboek te laten overeenkomen.

II. SAMENSTELLING 1. Aantal leden Het aantal leden van de CCAT hangt af van het bevolkingscijfer van de gemeente op de datum van de gemeentelijke beraadslaging over de samenstelling van de « CCAT ».Het aantal leden blijft onveranderd ongeacht de evolutie van de bevolking tijdens de duur van de mandaten.

Indien de gemeenteoverheid, tijdens de duur van de mandaten, haar commissie volledig wenst te vernieuwen, hangt het aantal leden af van het op de datum van de beraadslaging bepaalde aantal inwoners.

Een « CCAT » bestaat uit : - 12 leden voor een bevolking van minder dan 10.000 inwoners; - 16 leden voor een bevolking van 10.000 tot 20.000 inwoners; - 20 leden voor een bevolking van 20.001 tot 40.000 inwoners; - 24 leden voor een bevolking van 40.001 tot 80.000 inwoners; - 28 leden voor een bevolking van meer dan 80.000 inwoners. 2. Voorzitterschap De voorzitter wordt door de gemeenteraad aangewezen, bij een andere beslissing dan die waarbij de leden en plaatsvervangende leden aangewezen worden.Deze beslissingen kunnen in dezelfde beraadslaging worden aangetekend. De voorzitter is lid noch plaatsvervangend lid en mag bijgevolg niet meegerekend worden. Hij heeft geen plaatsvervanger.

Bij ontstentenis van de voorzitter worden de debatten geleid door de ondervoorzitter die volgens de modaliteiten van het huishoudelijk reglement wordt aangewezen. 3. Gemeentevierde Wat het gemeentevierde betreft, wordt in artikel 7 bepaald dat de gemeentelijke commissie voor één vierde uit door de gemeenteraad afgevaardigde leden bestaat.Deze worden verdeeld naar evenredigheid van de vertegenwoordiging van de meerderheid en de oppositie binnen de gemeenteraad en worden gekozen door de respectievelijke gemeenteraadsleden van beide politieke richtingen.

Bijgevolg mogen de gemeenteraadsleden hun vertegenwoordigers niet buiten hun politieke richting kiezen ongeacht ze lid zijn van de gemeenteraad. De afgevaardigden van de gemeenteraad worden gelijkgesteld met gemeenteraadsleden.

Binnen de gemeenteraad bestaan alleen maar twee groepen : de meerderheid en de oppositie.

Na een stemming wijzen de gemeenteraadsleden van de meerderheid enerzijds en van de oppositie anderzijds, hun respectievelijke vertegenwoordigers aan. Deze beslissingen worden vervolgens door de gemeenteraad bekrachtigd. Indien de oppositie haar vertegenwoordigers niet aanwijst, wordt de « CCAT » geldig samengesteld en blijven de plaatsen openstaand.

Het is aangewezen minstens één plaatsvervanger aan ieder lid toe te voegen. a. Berekening van het gemeentevierde Voor de berekening van het gemeentevierde komt de voorzitter niet in aanmerking.De berekening gebeurt als volgt : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 4. Andere leden De andere leden en hun eventuele plaatsvervangers worden gekozen onder de personen die zich kandidaat hebben gesteld binnen de in de openbare oproep bepaalde termijn. Indien de gemeenteraad beslist één of meerdere plaatsvervangers aan ieder lid toe te voegen, moeten deze laatsten zo mogelijk dezelfde belangen behartigen. Bovendien zal de gemeenteraad ervoor zorgen dat de eventuele plaatsvervangers hiërarchisch worden gerangschikt om de plaatsvervanger te kunnen identificeren die over de prerogatieven van het lid tijdens diens afwezigheid zal beschikken.

Onder alle tijdens een openbare vergadering door één of meerdere gemeenteraadsleden voorgedragen kandidaten kiest de gemeenteraad de leden van de commissie.

De gemeenteraad moet ervoor zorgen dat een zo groot mogelijk aantal leden een rechtstreekse band met de plaatselijke leefgemeenschap hebben.

De geografische verspreiding moet evenwichtig zijn zodat alle geografische entiteiten in de mate van het mogelijke vertegenwoordigd worden.

De economische, sociale en leefmilieubelangen moeten behartigd worden.

De gemeenteraad kan evenwel kandidaten aanwijzen die andere belangen dan die bedoeld in het decreet zullen behartigen.

De belangen worden bepaald naar gelang de opgaven in de kandidaatstellingen.

Indien een vereniging wenst vertegenwoordigd te worden, kan ze een persoonlijke kandidaatstelling steunen, anders zal het lid het belang zelf behartigen in plaats van de vereniging te vertegenwoordigen.

Het is aangewezen dat de gemeenteoverheid ervoor zorgt zo veel mogelijke kandidaten als plaatsvervanger aan te wijzen om de gedeeltelijke wijzigingen in de samenstelling van de « CCAT » mogelijk te maken (zie verder). Hierbij dient er ook op gewezen te worden dat een lid niet tegelijk plaatsvervanger kan zijn en dat een kandidaat de plaatsvervanger van één enkel lid moet zijn. 5. Onverenigbaarheid Het feit dat een zaak niet door dezelfde persoon onderzocht en berecht kan worden, geldt steeds als algemeen beginsel. Aangezien de gemeente er belang bij heeft om verscheidene adviezen in te winnen, is het aangewezen het advies van de « CCAT » te onderscheiden van de door besturen uitgebrachte adviezen.

Bijgevolg mogen de ambtenaren die, in het kader van hun beroep, dossiers in verband met de gemeente moeten behandelen of een beslissing daarover moeten nemen inzake ruimtelijke ordening, stedenbouw en patrimonium, geen lid zijn van de « CCAT ».

Deze personen kunnen evenwel naar gelang de agenda door de « CCAT » als deskundigen worden opgeroepen. Er zijn dus geen permanente deskundigen die ook niet aan de beraadslagingen mogen deelnemen.

III. PROCEDURE 1. Oprichting a.beslissing van de gemeenteraad De gemeenteraad beslist de « CCAT » op te richten of te vernieuwen en belast het college met een openbare oproep die binnen één maand na de beslissing opgemaakt moet worden. b. openbare oproep - termijn Het college van burgemeester en schepenen stelt de openbare oproep op en bepaalt de daaraan verbonden termijn.De termijn zal voldoende zijn om zo veel mogelijke kandidaatstellingen mogelijk te maken. Op ideale wijze zou deze termijn minimum 30 kalenderdagen bedragen. - Wijze van bekendmaking Het model en de afmetingen moeten met de bepalingen van artikel 7, § 3, tweede lid van het wetboek overeenstemmen. Het bericht moet naar gelang het geval in drie Franstalige of Duitstalige dagbladen worden bekendgemaakt. Het bericht kan ook bekendgemaakt worden in gemeentelijke informatiebladen of in reclamekranten die gratis aan de bevolking worden uitgedeeld of op een gemeentelijke website. - Kandidaatstelling De kandidaatstellingen moeten, binnen de termijnen van de openbare oproep, bij aangetekend schrijven aan het college van burgemeester en schepenen gericht worden, bij de Gemeentesecretaris tegen ontvangbewijs ingediend worden of via e-mail gestuurd worden.

In de kandidaatstelling zullen minstens de woonplaats alsmede de (sociale, economische, patrimoniale en leefmilieu-) belangen die de kandidaat wenst te behartigen, worden vermeld.

De voorzitter en de leden die het gemeentevierde vertegenwoordigen hoeven zich niet kandidaat te stellen.

De gemeentesecretaris maakt een chronologische lijst op van de kandidaatstellingen, die bij het dossier gevoegd zal worden wanneer de leden en plaatsvervangers door de gemeenteraad aangewezen worden. - Verlenging van de openbare oproep De termijn voor de openbare oproep kan verlengd worden.

In dat geval zorgt de gemeenteoverheid ervoor dat de voorschriften voor de bekendmaking opnieuw in acht worden genomen en laat ze deze verlenging vanaf het einde van de voorgaande oproep beginnen. a. keuze van de leden De gemeenteraad moet de leden binnen twee maanden na het einde van de openbare oproep kiezen.2. Vernieuwing a.na verkiezingen Indien een « CCAT » reeds bestaat, beslist de nieuwe gemeenteraad binnen drie maanden na zijn eigen installatie over zijn beleid inzake deelneming in ruimtelijke ordening : - ofwel vernieuwt hij zijn commissie volledig op grond van de voor de installatie ervan bepaalde procedure; - ofwel stelt hij de Waalse Regering voor zijn commissie af te schaffen.

Bij gebreke aan een beslissing binnen de bepaalde termijn kan de Waalse Regering het besluit tot oprichting van de « CCAT » intrekken overeenkomstig artikel 7, § 2, 2de lid, van het wetboek. b. tijdens de duur van de mandaten De gemeenteraad kan tijdens de duur van de mandaten tot de volledige vernieuwing van zijn commissie overgaan.In dit geval zal hij alle formaliteiten voor de oprichting van een « CCAT » in acht moeten nemen. 3. Gedeeltelijke wijziging Binnen het gemeentevierde Tijdens de duur van de mandaten kan een mandaat binnen het gemeentevierde openvallen ingevolge een ontslag, een overlijden, een onverenigbaarheid of indien één of meerdere vertegenwoordigers van de gemeenteraadsleden van een politieke richting binnen het gemeente vierde het vertrouwen van deze gemeenteraadsleden niet meer krijgen. In dit geval stellen de gemeenteraadsleden de gemeenteraad voor dit lid of deze leden te vervangen door kandidaten die ze zelf hebben gekozen. Zij zullen ook plaatsvervangers kunnen vervangen of weglaten of hun aantal vergroten.

Bij ministerieel besluit zal de aanwijzing van nieuwe leden van het gemeentevierde bekrachtigd worden.

De gemeenteraad zal, in voorkomend geval, akte nemen van het in gebreke blijven van één of meerdere plaatsvervanger(s).

Deze beraadslaging zal ter informatie aan de Waalse Regering worden voorgelegd.

Onder de andere leden - Openstaand mandaat als lid Indien het mandaat van een lid openstaat, neemt de gemeenteraad hiervan akte en kiest hij de vervanger hiërarchisch onder zijn plaatsvervangers. Bij gebreke aan plaatsvervanger kan de gemeenteraad ook een plaatsvervanger van een ander lid kiezen, dat in de mate van het mogelijke hetzelfde belang behartigt in verband met de keuze die hij bij zijn kandidaatstelling heeft geuit. De aanwijzing van het nieuwe lid wordt bij ministerieel besluit bekrachtigd. Bij ontstentenis van de plaatsvervanger moet de gemeenteoverheid overgaan tot de vernieuwing van haar « CCAT ». - Openstaand mandaat als plaatsvervanger Indien het mandaat van een plaatsvervanger openstaat, neemt de gemeenteraad hiervan akte. Hij zal : - ofwel een plaatsvervanger aanwijzen die hiërarchisch lager gerangschikt is; - ofwel een plaatsvervanger van een ander lid aanwijzen; - ofwel niet tot zijn vervanging overgaan.

Deze beraadslaging zal ter informatie aan de Waalse Regering worden voorgelegd.

Deze beslissing wordt niet bij ministerieel besluit bekrachtigd.

De kandidaten die bij de installatie van de « CCAT » niet in aanmerking werden genomen, zullen niet in een wervingsreserve worden opgenomen. Daarom is het wenselijk dat de gemeenteoverheid zo veel mogelijk kandidaten aanwijst als plaatsvervanger van de verschillende leden om de procedures voor de gedeeltelijke wijzigingen in de samenstelling tijdens de duur van de mandaten in de hand te werken. 4. Ontbinding van de « CCAT » Ofwel op eigen initiatief ofwel op voordracht van de gemeenteraad, en na advies van de gewestelijke Commissie kan de Waalse Regering het besluit tot oprichting van de gemeentelijke commissie opheffen wanneer deze commissie niet meer bijeenkomt, onregelmatig werkt of wanneer de in het eerste lid van het wetboek bedoelde beslissing tot vernieuwing niet wordt genomen. Indien de Waalse Regering tijdens de duur van de mandaten vaststelt dat de « CCAT » haar opdrachten niet regelmatig vervult, richt ze een schrijven aan de gemeenteoverheid om haar op de hoogte ervan te brengen en verzoekt ze haar om de toestand te regulariseren.

Indien de toestand binnen een redelijke termijn (ongeveer 3 maanden volgens de vaste rechtspraak van de Raad van State) niet geregulariseerd is, zal de Waalse Regering op eigen initiatief tot de ontbinding van de « CCAT » kunnen overgaan.

IV. WERKING VAN DE « CCAT » 1. Huishoudelijk reglement De werking van de « CCAT »'s wordt in een huishoudelijk reglement geregeld.Daarom dienen de gemeenteoverheden, bij de oprichting of de vernieuwing van de « CCAT »'s, ofwel een huishoudelijk reglement aan te nemen ofwel het bestaande reglement volledig te herzien om de nieuwe decreetsbepalingen in acht te nemen. 2. Werkingstoelage De gemeente waarvan de gemeentelijke commissie kan aantonen dat ze, overeenkomstig artikel 252 van het wetboek, haar bevoegdheden geregeld heeft uitgeoefend tijdens het jaar vóór de subsidieaanvraag, komt voor een jaarlijkse subsidie in aanmerking. De aanvraag, waarbij het activiteitenverslag van het afgelopen jaar gevoegd is, wordt door het college van burgemeester en schepenen bij de Afdeling Inrichting en Stedenbouw ingediend binnen de eerste drie maanden na het jaar waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.

Bij deze omzendbrief wordt de omzendbrief van 16 augustus 1993 opgeheven.

Opgemaakt te Namen, 12 januari 2001.

De Minister van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Leefmilieu, M. FORET

^