gepubliceerd op 16 februari 2002
Omzendbrief nr. 517. - Aankoop en aanpassing van voor het vervoer van goederen bestemde voertuigen van de diensten van de Staat en van de instellingen van openbaar nut dewelke ervan afhangen behorend tot de categorieën N2 en N3 zoals gedefinieerd door artikel 1 van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen
FEDERALE OVERHEIDSDIENST PERSONEEL EN ORGANISATIE
6 FEBRUARI 2002. - Omzendbrief nr. 517. - Aankoop en aanpassing van voor het vervoer van goederen bestemde voertuigen van de diensten van de Staat en van de instellingen van openbaar nut dewelke ervan afhangen behorend tot de categorieën N2 en N3 zoals gedefinieerd door artikel 1 van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen
Aan de Administraties en de andere diensten van de federale overheidsdiensten en Ministeriële departementen en de instellingen van openbaar nut dewelke aan het gezag, de controle of de voogdij van de Staat zijn onderworpen, Mevrouw de Minister, Mijnheer de Minister, Mevrouw de Staatssecretaris, Mijnheer de Staatssecretaris, Teneinde dodelijke of zware ongevallen met zwakke weggebruikers te vermijden of zelfs uit te sluiten, dewelke te wijten zijn aan het welgekende probleem van de dode hoek en waarbij in hoofdzaak voor het vervoer van goederen bestemde voertuigen met een maximale massa van meer dan 3,5 ton (cat. N2 + N3) zoals gedefinieerd in artikel 1 van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen, betrokken zijn, bestaan er zichtveldverbeterende systemen dewelke toelaten dit probleem te herleiden of zelfs op te heffen.
Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid heeft het hierbij gevoegde document opgesteld dat het geheel van specificaties bevat waaraan deze systemen, willen ze efficiënt zijn, dienen te beantwoorden.
De Regering wijst erop dat deze specificaties een synthese vormen van de huidige stand van de wetenschappelijke kennis terzake dewelke met name als dusdanig erkend wordt door de automobiel- en de transportsector.
Uit bezorgdheid om de verkeersveiligheid te verhogen, in het bijzonder deze van de zwakke weggebruiker, voegde de Ministerraad op haar zitting van 11 januari 2002 aan de specificaties dewelke vanaf 1 maart 2002 dienen te worden gerespecteerd voor de verwerving van voor vervoer van goederen bestemde voertuigen van de categorieën N2 en N3, bestemd voor de diensten van de Staat en voor de instellingen van openbaar nut in de zin van de wet van 16 maart 1954 betreffende de controle op sommige instellingen van openbaar nut, dewelke er van afhangen, deze toe dewelke beogen de verkeersveiligheid van de zwakke weggebruikers te verhogen, met name deze m.b.t. de zichtveldverbeterende systemen, weergegeven in bijlage aan onderhavige omzendbrief (gegeven in bijlage aan omzendbrief nr. 517 gepubliceerd samen met onderhavige omzendbrief).
De normen dewelke aldus vanaf 1 maart 2002 dienen te worden gerespecteerd, zijn de volgende : 1. Alle nieuwe voor het vervoer van goederen bestemde voertuigen van de categorieën N2 en N3 bestemd voor de Staat of voor de instellingen van openbaar nut dewelke er van afhangen, zullen bij voorkeur verworven worden door bemiddeling van het Federaal Aankoopbureau.2. In elk geval moeten de voertuigen van deze types uitgerust zijn met een zichtveldverbeterend systeem overeenkomstig de technische specificaties opgenomen in de bijlage van onderhavige omzendbrief (opgenomen in de bijlage van omzendbrief nr.517 dewelke samen met onderhavige omzendbrief gepubliceerd wordt). 3. Het Federaal Aankoopbureau of de Federale Overheidsdiensten dewelke rechtstreeks handelen, zullen er over waken dat in de aankondiging van opdracht m.b.t. deze leveringen uitdrukkelijk deze vereiste m.b.t. het zichtveld, zowel m.b.t. het gebruikte materiaal als m.b.t. de montage, wordt opgenomen in de uitvoeringsvoorwaarden van het bestek.
Het is aangewezen de volgende vermelding te gebruiken : « De aandacht van de inschrijvers wordt gevestigd op het feit dat het geheel van de voertuigen N2 en N3 dewelke verworven zullen worden in het kader van onderhavige opdracht uitgerust zullen moeten zijn met een zichtveldverbeterend systeem zoals beschreven in het bestek ». 4. Het respect van deze voorwaarde van uitvoering van de opdracht moet het voorwerp uitmaken van een uitdrukkelijk voorafgaand engagement van de inschrijver in zijn offerte. De inschrijver zal in een afzonderlijk attest uitdrukkelijk verklaren dat de voertuigen uitgerust zijn met een zichtveldverbeterend systeem overeenkomstig de bepalingen van het bestek.
Deze voorwaarde kan, naast andere eventuele sancties, als substantiële vormvereiste opgenomen worden in de bijzondere voorwaarden van het bestek.
Het is aangewezen in de aankondiging van opdracht de onder punt 3 voorgestelde vermelding als volgt aan te vullen : « De inschrijver zal in zijn offerte een attest toevoegen waarin hij verklaart dat het geheel van de voertuigen N2 en N3 bedoeld in zijn offerte zullen beantwoorden aan de specificaties opgenomen in het bestek. » 5. Deze vereisten zullen uiteengezet worden in het bestek dat in extenso de bepalingen van de bijlage van onderhavige omzendbrief zal opnemen (van de bijlage van omzendbrief nr.517 dewelke tegelijkertijd met onderhavige omzendbrief gepubliceerd wordt) en wel in het gedeelte dat betrekking heeft op de algemene voorwaarden van uitvoering van de desbetreffende opdracht.
Er zal niet verwezen worden naar enig merk of fabrikant van bijzondere producten, noch naar enig octrooi, type, model of procédé van een welbepaald zichtveldverbeterend systeem, zelfs gevolgd door de termen « of gelijkwaardig ». Het bestek zal geen beschrijvingen van dergelijk systeem vermelden dewelke overgenomen zijn uit specifieke catalogi of prospectussen. 6. De controle van overeenstemming van het zichtveldverbeterend systeem en zijn montage met de bepalingen van het bestek, uit te voeren naar aanleiding van de technische keuring overeenkomstig de bepalingen van art.53, § 1, 3°, en volgende van de algemene aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten van de Staat, zijnde de bijlage aan het koninklijk besluit van 26 september 1996 houdende bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessie voor openbare werken, zal geschieden door de erkende instellingen die belast zijn met de controle van de in het verkeer gebrachte voertuigen tijdens de verplichte technische keuring. 7. In het geval de levering niet zou overeenstemmen met de bestelling, wegens gebrek aan overeenstemming van het zichtveldverbeterend systeem, zal er aanspraak gemaakt kunnen worden, naast de boeten wegens laattijdige uitvoering, op maatregelen van ambtswege, zoals bepaald door de artikel 66, § 2, van de algemene aannemingsvoorwaarden voor de overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten en voor de concessies voor openbare werken, zijnde de bijlage aan het koninklijk besluit van 26 september 1996 houdende bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken.8. Iedere verwerving van voor vervoer van goederen bestemde voertuigen van de categorieën N2 en N3 moet onderworpen worden aan de goedkeuring van de Inspectie van Financiën of van een afgevaardigde van de bevoegde Minister.9. De Ministerraad heeft daarenboven beslist om eveneens over te gaan tot het aanpassen van de bestaande vloot aan deze nieuwe specificaties. De Secretarissen-generaal van de departementen, de Voorzitters van de Directiecomités van de verschillende federale overheidsdiensten en de leidende ambtenaren van de instellingen van openbaar nut dewelke onderworpen zijn aan het gezag, de controle of de voogdij van de Staat, zullen overgaan tot een interne audit en tot het opstellen van een werkingsplan binnen een termijn van drie maanden na de publicatie van deze omzendbrief, teneinde de voertuigen van de categorieën N2 en N3 te identificeren dewelke niet voldoen aan deze nieuwe specificaties.
De Secretarissen-generaal van de Departementen, voorzitters van de Directiecomités van de verschillende Federale Overheidsdiensten en de leidende ambtenaren van de instellingen van openbaar nut zullen erover waken, te rekenen vanaf het verstrijken van bovenvermelde termijn van drie maanden, dat deze vrachtwagens uitgerust zijn met een zichtveldverbeterend systeem voor midden 2003. Er zal een stand van zaken opgemaakt worden na zes maanden.
De Minister van Mobiliteit en Vervoer, Mevr. I. DURANT De Minister van Ambtenarenzaken en Modernisering van de openbare besturen, L. VAN DEN BOSSCHE
Bijlage bij Omzendbrief nr. 517. - Aankoop en aanpassing van voor het vervoer van goederen bestemde voertuigen van de diensten van de Staat en van de instellingen van openbaar nut dewelke ervan afhangen behorend tot de categorieën N2 en N3 zoals gedefinieerd door artikel 1 van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen Zichtveldverbeterende systemen - Specificaties 1. Algemene specificaties 1.1. De specificaties zijn van toepassing voor de voertuigen van categorie N2 en N3. De specificaties zijn dezelfde voor beide categorieën voertuigen. 1.2. Gezichtsveld.
Naast het vereiste gezichtsveld zoals beschreven in EG/71/127 laatst gewijzigd door EG/88/321, dient er voldaan te zijn aan het extra gezichtsveld gedefinieerd in de bijgevoegde figuur (zone ABCDEF).
Het vereiste gezichtsveld wordt gedefinieerd op grondniveau. Het gezichtsveld is gedefinieerd voor de voertuigen in de positie rechtuit.
Er dient voldaan te worden aan het vereiste gezichtsveld d.m.v. de actueel verplichte spiegels eventueel aangevuld met een extra zichtveldverbeterend systeem. 1.3. De waarnemingscyclus om het gehele gezichtsveld te bestrijken mag maximaal 2 seconden duren (voor het geheel van spiegels en/of monitor). 2. Definities 2.1. Zichtveldverbeterend systeem: een systeem waarmee na montage op het voertuig voldaan is aan het extra vereiste gezichtsveld uit paragraaf 1.2.
Het zichtveldverbeterend systeem kan gebaseerd zijn op spiegels, op een camera & monitor systeem, of op andere technologieën. 2.2. Kritisch object : een cirkelvormige schijf met diameter 0,80 m.
Dit is het kleinste voorwerp dat waargenomen moet kunnen worden in het vereiste gezichtsveld. 2.3. Hoekresolutie: 8 boogminuten (1 boogminuut = 1/60°). Dit is de minimale boog dat een voorwerp moet bestrijken opdat het waargenomen kan worden. 3. Bijkomende specificaties voor een spiegel - type zichtveldverbeterend systeem. 3.1. De extra spiegel moet goedgekeurd zijn volgens richtlijn EG/71/127. 3.2. De montage van de spiegel moet zodanig zijn dat het rechtstreeks gezichtsveld slechts minimaal gereduceerd wordt. 3.3. De opstelling van de spiegel t.o.v. de andere spiegels aan de rechterzijde van het voertuig moet toelaten het gehele gezichtsveld in één waarnemingscyclus te kunnen bestrijken. 3.4. De spiegel zal bij voorkeur voorzien zijn van een geïntegreerd verwarmingselement. 3.5. De montage op het voertuig moet voldoen aan de toepasselijke wetgeving (Technisch Reglement voor Motorvoertuigen en Aanhangwagens). 4. Bijkomende specificaties voor een camera & monitor - type zichtveldverbeterend systeem. 4.1. De montage van de monitor moet zodanig zijn dat het rechtstreeks gezichtsveld slechts minimaal gereduceerd wordt. 4.2. De opstelling van de monitor t.o.v. de spiegels aan de rechterzijde van het voertuig moet toelaten het gehele gezichtsveld in één waarnemingscyclus te kunnen bestrijken. 4.3. Het beeld moet in het zichtbaar spectrum liggen; de weergave van het beeld gebeurt zonder behoefte aan interpretatie. 4.4. De montage op het voertuig moet voldoen aan de toepasselijke wetgeving. (Technisch Reglement voor Motorvoertuigen en Aanhangwagens). 4.5. De afstand tussen de bestuurder en de monitor, enerzijds, en de resolutie van de monitor en zijn afmetingen, anderzijds, moeten maximaal aan elkaar aangepast zijn.
De onderstaande verificatiemethode die berust op de berekening van de maximale detectieafstand, laat toe de coherentie van de bovenstaande elementen na te gaan. Wat betreft de nodige detectieafstand, blijft de specificatie in paragraaf 1.2 van toepassing. 4.6. De monitor moet toelaten om het contrast en de helderheid van het beeld (automatisch of manueel) te regelen. 4.7. De opstelling van de monitor in de cabine dient rechtstreeks zonlicht op het scherm maximaal te vermijden. 4.8. Het geheel camera & monitor dient te voldoen aan de EMC-vereisten conform EG/95/54. De inschrijver dient de conformiteit van zijn systeem met deze specificatie te garanderen. 4.9. De betrouwbaarheid van de camera & monitor en de montage ervan in/op het voertuig moeten aangepast zijn aan het gebruiksprofiel (maximaal bestand tegen water, bestand tegen hoge en lage temperaturen, bestand tegen schokken en trillingen). 4.10. De camera zal bij voorkeur voorzien zijn van een geïntegreerd verwarmingselement.
FIGUUR : Extra gezichtsveld Coördinaten : A (1.5;0.9) B (1.5;4.5) C (8.0;12.5) D (15.0;12.5) E (3.0;2.5) F (3.0;0.9) Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld