gepubliceerd op 24 mei 2016
Ministerieel besluit tot vervanging van de bijlage en tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 14 februari 2013 tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 december 2008 tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten, wat betreft de aanstelling en de werking van de auditbureaus
VLAAMSE OVERHEID
Economie, Wetenschap en Innovatie
30 MAART 2016. - Ministerieel besluit tot vervanging van de bijlage en tot wijziging van diverse bepalingen van het
ministerieel besluit van 14 februari 2013Relevante gevonden documenten
type
ministerieel besluit
prom.
14/02/2013
pub.
12/03/2013
numac
2013035240
bron
vlaamse overheid
Ministerieel besluit tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 december 2008 tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten, wat betreft de aanstelling en de werking van de auditbureaus
sluiten tot uitvoering van het
besluit van de Vlaamse Regering van 19 december 2008Relevante gevonden documenten
type
besluit van de vlaamse regering
prom.
19/12/2008
pub.
10/03/2009
numac
2009035199
bron
vlaamse overheid
Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten
sluiten tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten, wat betreft de aanstelling en de werking van de auditbureaus
De Vlaamse minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport, Gelet op het decreet van 16 maart 2012 betreffende het economisch ondersteuningsbeleid, artikel 37;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 26 februari 2016Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 26/02/2016 pub. 11/04/2016 numac 2016035422 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten en kmo-groeitrajecten sluiten tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten, artikel 14, § 1, 3°, en § 2, 2°, en § 3;
Gelet op het ministerieel besluit van 14 februari 2013Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 14/02/2013 pub. 12/03/2013 numac 2013035240 bron vlaamse overheid Ministerieel besluit tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 december 2008 tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten, wat betreft de aanstelling en de werking van de auditbureaus sluiten tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 december 2008Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 19/12/2008 pub. 10/03/2009 numac 2009035199 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten sluiten tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten, wat betreft de aanstelling en de werking van de auditbureaus;
Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, artikel 3, § 1;
Gelet op de dringende noodzakelijkheid;
Overwegende dat de nieuwe steunregeling voor de kmo-portefeuille op 1 april 2016 in werking treedt, dat dit besluit de aanpassingen bevat aan de registratie van de dienstverleners ten gevolge van die wijziging, en dat dit besluit uiterlijk op 1 april 2016 in werking kan treden;
Overwegende dat om die redenen dit besluit dringend in werking moet treden, Besluit :
Artikel 1.In het opschrift van het ministerieel besluit van 14 februari 2013Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 14/02/2013 pub. 12/03/2013 numac 2013035240 bron vlaamse overheid Ministerieel besluit tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 december 2008 tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten, wat betreft de aanstelling en de werking van de auditbureaus sluiten tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 december 2008Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 19/12/2008 pub. 10/03/2009 numac 2009035199 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten sluiten tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten, wat betreft de aanstelling en de werking van de auditbureaus wordt de zinsnede "van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 december 2008Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 19/12/2008 pub. 10/03/2009 numac 2009035199 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten sluiten tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten" vervangen door de zinsnede "van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 februari 2016Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 26/02/2016 pub. 11/04/2016 numac 2016035422 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten en kmo-groeitrajecten sluiten tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten en kmo-groeitrajecten".
Art. 2.In artikel 1 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in punt 2° worden de zinsnede " besluit van de Vlaamse Regering van 19 december 2008Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 19/12/2008 pub. 10/03/2009 numac 2009035199 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten sluiten" telkens vervangen door de zinsnede " besluit van de Vlaamse Regering van 26 februari 2016Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 26/02/2016 pub. 11/04/2016 numac 2016035422 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten en kmo-groeitrajecten sluiten"; 2° punt 4° wordt vervangen door wat volgt: "4° dienstverlener: de dienstverlener, vermeld in artikel 9, eerste lid, 1°, van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 februari 2016Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 26/02/2016 pub. 11/04/2016 numac 2016035422 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten en kmo-groeitrajecten sluiten;"; 3° punt 5° wordt vervangen door wat volgt: "5° kmop-norm: een kwaliteitsnorm voor het verlenen van ondernemerschapsbevorderende diensten als vermeld in artikel 9, eerste lid, 2°, van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 februari 2016Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 26/02/2016 pub. 11/04/2016 numac 2016035422 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten en kmo-groeitrajecten sluiten, die is samengesteld uit verschillende indicatoren.De kmop-norm is als bijlage bij dit besluit gevoegd. Gedetailleerde informatie over de kmop-norm is ter beschikking op de website van het Agentschap Innoveren en Ondernemen;" 4° punt 7° wordt vervangen door wat volgt: "7° positieve audit: een audit die aangeeft dat een dienstverlener op voldoende wijze in overeenstemming is met de indicatoren uit de kmop-norm;"; 5° in punt 9° wordt het woord "certificatiecommissie" vervangen door het woord "auditcommissie".
Art. 3.Artikel 2 van hetzelfde besluit wordt vervangen door wat volgt: "
Art. 2.Ter uitvoering artikel 14, § 1, 3°, § 2, 2°, en § 3 van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 februari 2016Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 26/02/2016 pub. 11/04/2016 numac 2016035422 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten en kmo-groeitrajecten sluiten kan een dienstverlener geregistreerd worden na een positieve audit door een aangesteld auditbureau.".
Art. 4.In artikel 3, 7°, van hetzelfde besluit, ingevoegd bij het ministerieel besluit van 21 juni 2013Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 21/06/2013 pub. 05/09/2013 numac 2013035756 bron vlaamse overheid Ministerieel besluit tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 14 februari 2013 tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 december 2008 tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten, wat betreft de aanstelling en de werking van de auditbureaus sluiten, worden de woorden "Agentschap Ondernemen" vervangen door de woorden "Agentschap Innoveren en Ondernemen".
Art. 5.In artikel 5, tweede lid, van hetzelfde besluit, ingevoegd bij het ministerieel besluit van 21 juni 2013Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 21/06/2013 pub. 05/09/2013 numac 2013035756 bron vlaamse overheid Ministerieel besluit tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 14 februari 2013 tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 december 2008 tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten, wat betreft de aanstelling en de werking van de auditbureaus sluiten, worden de woorden "Agentschap Ondernemen" vervangen door de woorden "Agentschap Innoveren en Ondernemen".
Art. 6.In artikel 6 van hetzelfde besluit worden de woorden "Agentschap Ondernemen" vervangen door de woorden "Agentschap Innoveren en Ondernemen".
Art. 7.In artikel 7 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 21 juni 2013Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 21/06/2013 pub. 05/09/2013 numac 2013035756 bron vlaamse overheid Ministerieel besluit tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 14 februari 2013 tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 december 2008 tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten, wat betreft de aanstelling en de werking van de auditbureaus sluiten, worden de woorden "Agentschap Ondernemen" telkens vervangen door de woorden "Agentschap Innoveren en Ondernemen".
Art. 8.In artikel 8 van hetzelfde besluit worden de woorden "Agentschap Ondernemen" vervangen door de woorden "Agentschap Innoveren en Ondernemen".
Art. 9.Artikel 11 van hetzelfde besluit wordt vervangen door wat volgt: "
Art. 11.De auditcommissie van het aangestelde auditbureau beslist op basis van de auditrapporten over de positieve audit van de dienstverleners.".
Art. 10.In artikel 12 van hetzelfde besluit, vervangen bij het ministerieel besluit van 21 juni 2013Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 21/06/2013 pub. 05/09/2013 numac 2013035756 bron vlaamse overheid Ministerieel besluit tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 14 februari 2013 tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 december 2008 tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten, wat betreft de aanstelling en de werking van de auditbureaus sluiten, wordt het woord "certificeringscommissie" vervangen door het woord "auditcommissie".
Art. 11.In artikel 15 van hetzelfde besluit worden de woorden "Agentschap Ondernemen" vervangen door de woorden "Agentschap Innoveren en Ondernemen".
Art. 12.In artikel 16 van hetzelfde besluit worden de woorden "Agentschap Ondernemen" vervangen door de woorden "Agentschap Innoveren en Ondernemen".
Art. 13.In artikel 18 van hetzelfde besluit worden de woorden "Agentschap Ondernemen" vervangen door de woorden "Agentschap Innoveren en Ondernemen".
Art. 14.In artikel 19 van hetzelfde besluit worden de woorden "Agentschap Ondernemen" vervangen door de woorden "Agentschap Innoveren en Ondernemen".
Art. 15.De bijlage bij hetzelfde besluit, vervangen bij het ministerieel besluit van 19 mei 2014Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 19/05/2014 pub. 10/10/2014 numac 2014036400 bron vlaamse overheid Ministerieel besluit tot opheffing van artikel 13 en vervanging van de bijlage van het ministerieel besluit van 14 februari 2013 tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 december 2008 tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten, wat betreft de aanstelling en de werking van de auditbureaus sluiten, wordt vervangen door de bijlage die bij dit besluit is gevoegd.
Art. 16.Dit besluit treedt in werking op 1 april 2016.
Brussel, 30 maart 2016.
De Vlaamse minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport, Ph. MUYTERS
Bijlage Kmop-norm als vermeld in artikel 1, 5°
A. Activiteit Omschrijving vereiste: De dienstverlener is transparant over de inhoud van de activiteit en over de expertise en ervaring die hij heeft opgebouwd voor die activiteit. Hij beschikt zelf over de nodige expertise en ervaring om de dienst op een professionele manier aan te bieden en uit te voeren of hij doet daarvoor een beroep op een bevoegde contractant.
Vrijstelling
Deze module hoeft niet geaudit te worden voor dienstverleners met een Qfor- of ISO 9001-certificaat met scope advies of scope opleiding vooradvies of opleiding.
Hetzelfde geldt voor dienstverleners die lid zijn van het IAB, IBR of BIBF voor advies.
A.1
De dienstverlener omschrijft de subsidiabele activiteiten die hij aanbiedt en uitvoert, en hij communiceert erover op een duidelijke, beschrijvende en gestaafde manier.
A.2
De dienstverlener communiceert voor elk project duidelijk met de klant over de aanpak en de grenzen van de opdracht. Hij geeft een gedetailleerde beschrijving en hij dekt context, doelstellingen, inhoud, methodologie, uitvoeringsmodaliteiten (met inbegrip van wie de opdracht uitvoert) en prijsstelling. De dienstverlener communiceert ook duidelijk over mogelijke afwijkingen, opvolging en evaluatie.
A.3
De dienstverlener toetst bij de opdrachtgever af in welke mate het voorstel beantwoordt aan zijn behoeften.
A.4
De dienstverlener houdt voor elke lopende of uitgevoerde opdracht een uitgebreid projectdossier bij dat toegankelijk is. Hij bewaart de dossiers over een periode die afgestemd is op de aard van de activiteiten of die bepaald is in specifieke archiveringseisen die eraan verbonden zijn.
A.5
De dienstverlener beschikt over voldoende geschikte menselijke middelen om de activiteit uit te voeren.
A.6
De dienstverlener maakt gebruik van aangepaste ondersteunende middelen, infrastructuur en processen om de activiteit in te plannen, op te volgen en uit te voeren. Hij maakt daarvoor gebruik van een registratiesysteem waarin de uitgevoerde projecten geraadpleegd kunnen worden.
E. Bewijs van ervaring inzake de verleende diensten Omschrijving vereiste: De dienstverlener beschikt op bedrijfsniveau en op individueel niveau over de nodige kennis en kunde om een specifieke dienstverlening uit te voeren. Die kennis en kunde zijn opgedaan gedurende de loopbaan van het individu dat de opdracht zal uitvoeren. Ze zijn niet noodzakelijk beperkt tot de ervaring, opgedaan bij de dienstverlener die de registratie aanvraagt. De dienstverlener ziet erop toe dat de persoon met de juiste kennis en kunde op het gepaste project wordt ingezet.
Vrijstelling
Deze module hoeft niet geaudit te worden voor dienstverleners met een Qfor- of ISO 9001-certificaat met scope advies of scope opleiding vooradvies of opleiding.
Hetzelfde geldt voor dienstverleners die lid zijn van het IAB, IBR of BIBF vooradvies.
Startende dienstverleners zijn vrijgesteld van de audit van deze module bij een eerste audit. Bij registratie als dienstverlener moeten ze de module laten auditeren binnen twee jaar.
ALGEMENE VEREISTEN
E.1
De dienstverlener heeft een representatief aantal mensdagen gepresteerd en gefactureerd. Representatief betekent dat de gepresteerde dagen verspreid zijn over verschillende klanten en gespreid zijn over een aantal opeenvolgende maanden. De dagen zijn gepresteerd in een recente periode. Dat geldt voor elke activiteit waarvoor de dienstverlener een registratie aanvraagt.
E.2
De dienstverlener ziet erop toe en is ervoor verantwoordelijk dat de persoon met de juiste kennis, ervaring en competenties wordt ingezet.
Dat geldt voor elke fase van het project. De dienstverlener maakt daarvoor gebruik van een competentiebeheerssysteem.
E.3
De dienstverlener gebruikt degelijke hr-processen voor zijn medewerkers en contractanten. Die bevatten eisen met betrekking tot rekrutering en selectie, integratie, opleiding en begeleiding, opvolging en evaluatie. Wat de evaluatie betreft, gaat het in het bijzonder over de evaluatie van de opdrachten die ze hebben uitgevoerd. De processen dragen bij tot de toekenning van (deel)projecten aan medewerkers en contractanten.
ERVARINGSVEREISTEN
E.4
De dienstverlener communiceert duidelijk aan de klant over de ervaring van degene die de opdracht uitvoert. Het betreft zijn ervaring met de aangeboden activiteiten, al dan niet opgedaan bij de dienstverlener.
E.5
De dienstverlener heeft een representatief aantal jaren ervaring als dienstverlener opgedaan binnen de activiteit waarvoor hij een registratie aanvraagt.
T. Klanttevredenheid Omschrijving vereiste: De dienstverlener heeft tevreden klanten, in het bijzonder voor de dienst waarvoor hij een registratie aanvraagt. Hij peilt op een systematische en diepgaande manier naar de tevredenheid. Aan alle klanten biedt hij de mogelijkheid om de dienstverlening te evalueren.
De tevredenheidspeiling slaat zowel op inhoudelijke als vormelijke aspecten van de verkregen dienst. De resultaten van de peiling zijn toegankelijk. De bevraging leidt tot continue verbetering.
Vrijstelling
Deze module hoeft niet geaudit te worden voor dienstverleners met een Qfor- of ISO 9001-certificaat met scope advies of scope opleiding vooradvies of opleiding.
Startende dienstverleners zijn vrijgesteld van de audit van deze module bij een eerste audit. Bij registratie moeten ze de module laten auditeren binnen twee jaar.
T.1
De dienstverlener hanteert een systematische schriftelijke of mondelinge klantentevredenheidspeiling. Alle klanten krijgen de mogelijkheid om hun mening te geven.
T.2
De tevredenheidspeiling slaat zowel op inhoudelijke als vormelijke aspecten van de dienstverlening. Alle aspecten van de dienstverlening komen op een gedifferentieerde wijze aan bod. Specifiek voor opleiding: zowel de deelnemer als de opdrachtgever krijgt de mogelijkheid om zijn mening te geven. Het systeem laat een scoring van de verschillende onderdelen toe.
T.3
De dienstverlener bevraagt bij de klant zowel tussentijds als finaal de mate waarin de vooraf bepaalde verwachtingen ingelost zijn.
T.4
De dienstverlener registreert de resultaten van de klantentevredenheidspeiling. Uit de registratie blijkt dat de evaluatie representatief is en dat de klanten tevreden zijn, zowel in het algemeen als over de subsidiabele dienstverlening.
T.5
De tevredenheidspeiling laat toe om concrete getuigenissen op te nemen.
T.6
De dienstverlener verwerkt systematisch de resultaten van de klantentevredenheidspeiling en registreert ze.
T.7
De analyse en verwerking van de resultaten van de klantentevredenheidspeiling of andere systematische initiatieven dragen bij tot continue verbetering.
K. Kennis kmo-portefeuille Omschrijving vereiste: De dienstverlener heeft kennis van de kmo-portefeuille en de regels ervan, met als doel ze correct te gebruiken.
ALGEMENE VEREISTEN
K.1
De dienstverlener beschrijft gericht en bondig de activiteiten waarvoor hij een registratieaanvraag indient. Hij beperkt zich tot de activiteiten die daarvoor in aanmerking komen.
K.2
Als de dienstverlener al beschikt over een registratie van de kmo-portefeuille, legt hij een kopie voor van de verklaring op erewoord die hij in het verleden daarvoor heeft ingediend. Bij gebrek aan kopie deelt hij schriftelijk mee wie de verklaring op erewoord ondertekend heeft.
K.3
De overeenkomst tussen de dienstverlener en de opdrachtgever wordt conform de voorschriften opgesteld.
K.4
De factuur van de dienstverlener aan de opdrachtgever wordt conform de voorschriften opgesteld.
K.5
De dienstverlener controleert of de subsidieaanvragen tijdig worden ingediend. ? Bij subsidieaanvragen die ingediend worden voor 1 april 2016, bevestigt de dienstverlener alleen de subsidieaanvragen die tijdig zijn ingediend. ? Bij subsidieaanvragen die ingediend worden vanaf 1 april 2016, deelt de dienstverlener via de website mee welke subsidieaanvragen buiten de termijn zijn ingediend.
K.6
De dienstverlener controleert of de subsidie wordt aangevraagd voor dienstverlening aan de steunvragende onderneming. ? Bij subsidieaanvragen die ingediend worden voor 1 april 2016, bevestigt de dienstverlener alleen subsidieaanvragen voor dienstverlening aan de steunvragende onderneming. ? Bij subsidieaanvragen die ingediend worden vanaf 1 april 2016, deelt de dienstverlener via de website mee welke subsidieaanvragen geen betrekking hebben op dienstverlening aan de steunvragende onderneming.
K.7
De prijs voor dezelfde dienst is dezelfde, ongeacht of de dienst door de kmo-portefeuille wordt betaald.
SPECIFIEKE VEREISTEN VOOR OPLEIDING EN ADVIES
K.8.1
Opleiding De dienstverlener bewaart de aanwezigheidslijsten.
K.8.2
Opleiding De dienstverlener reikt een gepersonaliseerd vormingsattest uit.
K.8.3
Advies De dienstverlener bewaart het verleende advies en de bijbehorende stavingsdocumenten.
K.8.4
Advies De dienstverlener bevestigt alleen subsidieaanvragen voor adviezen die niet van permanente of periodieke aard zijn. De adviezen hebben geen betrekking op de gewone bedrijfsuitgaven van de onderneming.
K.8.5
Advies De dienstverlener verleent een schriftelijk gepersonaliseerd advies op maat.
Het advies kan de volgende vormen aannemen: 1) schriftelijke raadgevingen en aanbevelingen die bestaan uit een analyse van de probleemstelling, een eigenlijk advies, een implementatieplan en de begeleiding bij de implementatie;2) als het advies na 1 april 2016 is ingediend: schriftelijke raadgevingen en aanbevelingen die bestaan uit het identificeren, in kaart brengen en onderzoeken van opportuniteiten en oplossingen met betrekking tot het bedrijfsfunctioneren van de onderneming.
I. Integriteit Omschrijving vereiste: De dienstverlener leeft de regelgeving, de wetgeving en de algemeen aanvaarde handelspraktijken na. Hij is bevoegd om de activiteit waarvoor hij een registratie aanvraagt, uit te voeren.
Vrijstelling
Deze module hoeft niet geaudit te worden voor dienstverleners die lid zijn van het IAB, IBR of BIBF. BEVOEGDHEID EN HOEDANIGHEID
I.1
Bij de aankomst van de auditor geeft de dienstverlener onmiddellijk toegang tot de opgevraagde documenten. De dienstverlener heeft die documenten met zorg voorbereid.
I.2
De dienstverlener heeft een juridisch bestaan. Hij is bevoegd om de activiteit waarvoor hij een registratie aanvraagt, uit te voeren.
I.3
De bestuurders en verantwoordelijken van de dienstverlener in een recent verleden zijn bekend. Ze zijn in het verleden niet in vraag gesteld of betrokken geweest bij onderzoeken naar onrechtmatig gebruik van de kmo-portefeuille of bij een niet-verschoonbaar faillissement.
De bestuurders en verantwoordelijken besteden er de nodige aandacht aan dat dit ook het geval is voor medewerkers en onderaannemers.
I.4
De dienstverlener voert de diensten waarvoor hij een registratie vraagt, op een onafhankelijke wijze uit.
I.5
De dienstverlener voert de diensten waarvoor hij een registratie vraagt, zelf uit of hij besteedt ze uit. Voor de uitbesteding beschikt hij over een geldige dienstenovereenkomst. De dienstverlener behoudt de verantwoordelijkheid over alle aspecten van de geleverde diensten.
CONTINUITEIT EN BEDRIJFSPRAKTIJKEN
I.6
De dienstverlener stelt zijn jaarrekeningen of resultatenrekening tijdig op. Hij legt ze tijdig neer bij de Balanscentrale van de Nationale Bank van België als dat is opgelegd door het vennootschapsrecht.
I.7
De dienstverlener vervult zijn sociale en fiscale verplichtingen.
I.8
De maatschappelijke zetel van de dienstverlener heeft een beperkt aantal veranderingen ondergaan in de voorbije drie jaar.
I.9
De dienstverlener is solvabel, rendabel en beschikt over de nodige liquide middelen.
I.10
De dienstverlener beheert actief de klantenvorderingen. De achterstallige betalingen door klanten zijn beperkt en ze kunnen uitgelegd en gestaafd worden. Ze zijn niet het gevolg van mogelijke betwisting over de kwaliteit van de geleverde diensten.
I.11
De dienstverlener respecteert zijn financiële engagementen ten aanzien van zijn leveranciers en andere geldschieters. De achterstallige betalingen aan leveranciers en andere geldschieters zijn beperkt en ze kunnen uitgelegd en gestaafd worden.
Gezien om gevoegd te worden bij het ministerieel besluit van 30 maart 2016 tot vervanging van de bijlage en tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 14 februari 2013Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 14/02/2013 pub. 12/03/2013 numac 2013035240 bron vlaamse overheid Ministerieel besluit tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 december 2008 tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten, wat betreft de aanstelling en de werking van de auditbureaus sluiten tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 december 2008Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 19/12/2008 pub. 10/03/2009 numac 2009035199 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten sluiten tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten, wat betreft de aanstelling en de werking van de auditbureaus.
Brussel, 30 maart 2016.
De Vlaamse minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport, Ph. MUYTERS