gepubliceerd op 10 oktober 2014
Ministerieel besluit tot opheffing van artikel 13 en vervanging van de bijlage van het ministerieel besluit van 14 februari 2013 tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 december 2008 tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten, wat betreft de aanstelling en de werking van de auditbureaus
VLAAMSE OVERHEID
Economie, Wetenschap en Innovatie
19 MEI 2014. - Ministerieel besluit tot opheffing van artikel 13 en vervanging van de bijlage van het
ministerieel besluit van 14 februari 2013Relevante gevonden documenten
type
ministerieel besluit
prom.
14/02/2013
pub.
12/03/2013
numac
2013035240
bron
vlaamse overheid
Ministerieel besluit tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 december 2008 tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten, wat betreft de aanstelling en de werking van de auditbureaus
sluiten tot uitvoering van het
besluit van de Vlaamse Regering van 19 december 2008Relevante gevonden documenten
type
besluit van de vlaamse regering
prom.
19/12/2008
pub.
10/03/2009
numac
2009035199
bron
vlaamse overheid
Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten
sluiten tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten, wat betreft de aanstelling en de werking van de auditbureaus
De Vlaamse Minister van Economie, Buitenlands Beleid, Landbouw en Plattelandsbeleid, Gelet op het decreet van 16 maart 2012 betreffende het economisch ondersteuningsbeleid, artikel 37;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 19 december 2008Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 19/12/2008 pub. 10/03/2009 numac 2009035199 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten sluiten tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten, artikel 14, § 1, 2°, en § 2, vervangen bij het besluit van de Vlaamse Regering van 19 september 2011, § 2/1, ingevoegd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 19 september 2011, en § 3, 2° ;
Gelet op het ministerieel besluit van 14 februari 2013Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 14/02/2013 pub. 12/03/2013 numac 2013035240 bron vlaamse overheid Ministerieel besluit tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 december 2008 tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten, wat betreft de aanstelling en de werking van de auditbureaus sluiten tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 december 2008Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 19/12/2008 pub. 10/03/2009 numac 2009035199 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten sluiten tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten, wat betreft de aanstelling en de werking van de auditbureaus;
Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, artikel 3, § 1;
Gelet op de dringende noodzakelijkheid;
Overwegende dat een wijziging van de samenstelling van het toezichtscomité vereist is, dat de vergaderingen van het toezichtscomité onmiddellijk moeten kunnen doorgaan. Zonder wijziging van de samenstelling van het toezichtscomité ontstaat er belangenvermenging tussen de leden van het toezichtscomité en de afgevaardigde auditoren, vermits één van de taken van het toezichtscomité de klachtenbehandeling is met betrekking tot de auditbureaus.
Overwegende dat om die redenen dit besluit dringend in werking moet treden, Besluit:
Artikel 1.Artikel 13 van het ministerieel besluit van 14 februari 2013Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 14/02/2013 pub. 12/03/2013 numac 2013035240 bron vlaamse overheid Ministerieel besluit tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 december 2008 tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten, wat betreft de aanstelling en de werking van de auditbureaus sluiten tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 december 2008Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 19/12/2008 pub. 10/03/2009 numac 2009035199 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten sluiten tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten, wat betreft de aanstelling en de werking van de auditbureaus wordt opgeheven.
Art. 2.De bijlage bij hetzelfde besluit wordt vervangen door de bijlage die bij dit besluit is gevoegd.
Art. 3.Dit besluit treedt in werking op 1 juli 2014.
Brussel, 19 mei 2014.
De Vlaamse minister van Economie, Buitenlands Beleid, Landbouw en Plattelandsbeleid, K. PEETERS
Bijlage: Kmop-norm als vermeld in artikel 1, 5°.
Kmop-norm
A. Activiteit Omschrijving vereiste: De dienstverlener is transparant over wat al dan niet in de activiteit zit en over zijn opgebouwde expertise en ervaring binnen deze activiteit. Hij beschikt zelf over de nodige expertise en ervaring om de dienst op een professionele manier aan te bieden en uit te voeren of doet hiervoor een beroep op een bevoegde contractant.
Vrijstelling
Deze module moet niet geaudit worden voor dienstverleners met een Qfor of ISO 9001 certificaat met scope advies of scope opleiding voor de pijler advies of opleiding.
Hetzelfde geldt voor dienstverleners die lid zijn van het IAB, IBR of BIBF voor de adviespijlers.
A.1.
De dienstverlener omschrijft en communiceert over de subsidiabele activiteiten die hij aanbiedt en uitvoert op een duidelijke, beschrijvende en gestaafde manier.
A.2.
De dienstverlener communiceert voor elk project duidelijk met de klant over de aanpak en de grenzen van de opdracht. Dit gebeurt op een beschreven manier en dekt context, doelstellingen, inhoud, methodologie, uitvoeringsmodaliteiten (met inbegrip van wie de opdracht uitvoert), en prijsstelling. De dienstverlener communiceert ook duidelijk over mogelijke afwijkingen, opvolging en evaluatie.
A.3.
De dienstverlener toetst bij de opdrachtgever af in welke mate het voorstel beantwoordt aan zijn behoeften.
A.4.
De dienstverlener houdt voor elke lopende of uitgevoerde opdracht een uitgebreid projectdossier bij dat toegankelijk is. Hij bewaart de dossiers over een periode die afgestemd is op de aard van de activiteiten of specifieke archiveringseisen die eraan verbonden zijn.
A.5.
De dienstverlener beschikt over voldoende geschikte menselijke middelen om de activiteit uit te voeren.
A.6.
De dienstverlener maakt gebruik van aangepaste ondersteunende middelen, infrastructuur en processen om de activiteit in te plannen, op te volgen en uit te voeren. Hij maakt hiervoor gebruik van een registratiesysteem waarin de uitgevoerde projecten te raadplegen zijn.
E. Bewijs van ervaring inzake de verleende diensten Omschrijving vereiste: De dienstverlener beschikt op bedrijfsniveau en op individueel niveau over de nodige kennis en kunde om een specifieke dienstverlening uit te voeren. Deze kennis en kunde worden opgedaan doorheen de loopbaan van het individu dat de opdracht zal uitvoeren. Ze zijn niet noodzakelijk beperkt tot de ervaring opgedaan bij de dienstverlener die de erkenning aanvraagt. De dienstverlener ziet erop toe dat de persoon met de juiste kennis en kunde op het gepaste project wordt ingezet.
Vrijstelling
Deze module moet niet geaudit worden voor dienstverleners met een Qfor of ISO 9001 certificaat met scope advies of scope opleiding voor de pijler advies of opleiding.
Hetzelfde geldt voor dienstverleners die lid zijn van het IAB, IBR of BIBF voor de adviespijlers.
Startende dienstverleners zijn vrijgesteld van de audit van deze module bij een eerste audit. Bij erkenning dienen ze de module te laten auditeren binnen de 2 jaar.
ALGEMENE VEREISTEN
E.1.
De dienstverlener heeft een representatief aantal mensdagen gepresteerd en gefactureerd. Representatief betekent dat de gepresteerde dagen verspreid zijn over verschillende klanten en gespreid zijn over een aantal opeenvolgende maanden. De dagen werden gepresteerd in een recente periode. Dit geldt voor elke activiteit waarvoor de dienstverlener een erkenning aanvraagt.
E.2.
De dienstverlener ziet erop toe en is ervoor verantwoordelijk dat de persoon met de juiste kennis, ervaring en competenties wordt ingezet.
Dit geldt voor elke fase van het project. De dienstverlener maakt hiervoor gebruik van een competentiebeheerssysteem.
E.3.
De dienstverlener gebruikt degelijke HR-processen voor zijn medewerkers en contractanten. Deze bevatten eisen met betrekking tot rekrutering en selectie, integratie, opleiding en begeleiding, opvolging en evaluatie. Wat de evaluatie betreft gaat dit in het bijzonder over de evaluatie van de opdrachten die ze hebben uitgevoerd. Deze processen dragen bij tot toekennen van (deel)projecten aan medewerkers en contractanten.
ERVARINGSVEREISTEN
E.4.
De dienstverlener communiceert duidelijk naar de klant over de ervaring van diegene die de opdracht uitvoert. Het betreft zijn ervaring met de aangeboden activiteiten, al dan niet opgedaan binnen de dienstverlener.
E.5.
De dienstverlener heeft een representatief aantal jaren ervaring als dienstverlener opgedaan binnen de activiteit waarvoor hij een erkenning aanvraagt.
T. Klanttevredenheid Omschrijving vereiste: De dienstverlener heeft tevreden klanten, in het bijzonder voor de pijlers en de domeinen waarvoor hij een erkenning aanvraagt. Hij peilt op een systematische en diepgaande manier naar de tevredenheid. Aan alle klanten biedt hij de mogelijkheid om de dienstverlening te evalueren. De tevredenheidspeiling slaat zowel op inhoudelijke als vormelijke aspecten van de verkregen dienst. De resultaten van de peiling zijn toegankelijk. De bevraging leidt tot continue verbetering.
Vrijstelling
Deze module moet niet geaudit worden voor dienstverleners met een Qfor of ISO 9001 certificaat met scope advies of scope opleiding voor de pijler advies of opleiding.
Startende dienstverleners zijn vrijgesteld van de audit van deze module bij een eerste audit. Bij erkenning dienen ze de module te laten auditeren binnen de 2 jaar.
T.1.
De dienstverlener hanteert een systematische schriftelijke of mondelinge klantentevredenheidspeiling. Alle klanten krijgen de mogelijkheid om hun mening te geven.
T.2.
De tevredenheidspeiling slaat zowel op inhoudelijke als vormelijke aspecten van de dienstverlening. Alle aspecten van de dienstverlening komen op een gedifferentieerde wijze aan bod. Specifiek voor opleiding: zowel de deelnemer als de opdrachtgever krijgen de mogelijkheid om hun mening te geven. Het systeem laat een scoring van de verschillende onderdelen toe.
T.3.
De dienstverlener bevraagt bij de klant zowel tussentijds als finaal de mate waarin de vooraf bepaalde verwachtingen ingelost zijn.
T.4.
De dienstverlener registreert de resultaten van de klantentevredenheidspeiling. Uit de registratie blijkt dat de evaluatie representatief is en dat de klanten tevreden zijn, zowel in het algemeen als over de subsidiabele dienstverlening.
T.5.
De tevredenheidspeiling laat toe om concrete getuigenissen op te nemen.
T.6.
De dienstverlener verwerkt systematisch de resultaten van de klantentevredenheidspeiling en registreert deze.
T.7.
De analyse en verwerking van de resultaten van de klantentevredenheidspeiling of andere systematische initiatieven dragen bij tot continue verbetering.
K. Kennis kmo-portefeuille Omschrijving vereiste: De dienstverlener heeft kennis van de kmo-portefeuille en de regels ervan, met als doel deze correct te gebruiken.
ALGEMENE VEREISTEN
K.1.
De dienstverlener beschrijft gericht en bondig de activiteiten waarvoor hij een erkenningsaanvraag indient. Hij beperkt zich tot de activiteiten die hiervoor in aanmerking komen.
K.2.
Als de dienstverlener al beschikt over een erkenning van de kmo-portefeuille, legt hij een kopie voor van de verklaring op erewoord die hij in het verleden heeft ingediend bij het Agentschap Ondernemen. Bij gebrek aan kopie communiceert hij schriftelijk wie de verklaring op erewoord ondertekend heeft.
K.3.
De overeenkomst tussen de dienstverlener en de opdrachtgever wordt conform de voorschriften opgesteld.
K.4.
De factuur van de dienstverlener aan de opdrachtgever wordt conform de voorschriften opgesteld.
K.5.
De dienstverlener bevestigt enkel subsidieaanvragen die tijdig worden ingediend.
K.6.
De dienstverlener bevestigt enkel subsidieaanvragen voor dienstverlening met betrekking tot de steunvragende onderneming.
K.7.
De prijs voor eenzelfde dienst is dezelfde, ongeacht of deze door de kmo-portefeuille wordt betaald of niet.
PIJLERSPECIFIEKE VEREISTEN
K.8.1
Opleiding De dienstverlener bewaart de aanwezigheidslijsten.
K.8.2
Opleiding De dienstverlener reikt een gepersonaliseerd vormingsattest uit.
K.8.3
Advies: algemeen De dienstverlener bewaart het verleende advies, strategisch advies, advies voor internationaal ondernemen of de technologieverkenning en bijhorende prestatiestaten.
K.8.4
Advies: algemeen De dienstverlener bevestigt enkel subsidieaanvragen voor adviezen die niet van permanente of periodieke aard zijn. De adviezen hebben geen betrekking op de gewone bedrijfsuitgaven van de onderneming.
K.8.5
Advies De dienstverlener verleent een schriftelijk gepersonaliseerd advies op maat dat een analyse, een advies en een implementatieplan omvat.
K.8.6
Advies Internationaal Ondernemen De dienstverlener verleent een schriftelijk gepersonaliseerd advies op maat dat een analyse, een advies en een implementatieplan omvat. De dienstverlener geeft schriftelijke, gepersonaliseerde, doelmatige raadgevingen en aanbevelingen over opportuniteiten en oplossingen aan de onderneming die wil internationaliseren.
K.8.7
Strategisch Advies De dienstverlener verleent schriftelijk gepersonaliseerd en op maat advies bij kantelmomenten binnen een onderneming. Het advies is van een minimumomvang en conform de voorschriften.
I. Integriteit Omschrijving vereiste: De dienstverlener leeft de regelgeving, de wetgeving en de algemeen aanvaarde handelspraktijken na. Hij is bevoegd om de activiteit waarvoor hij een erkenning aanvraagt, uit te voeren.
Vrijstelling
Deze module moet niet geaudit worden voor dienstverleners die lid zijn van het IAB, IBR of BIBF. Bevoegdheid en hoedanigheid
I.1.
Bij de aankomst van de auditor geeft de dienstverlener onmiddellijk de toegang tot de opgevraagde documenten. De dienstverlener heeft deze documenten met zorg voorbereid.
I.2.
De dienstverlener heeft een juridisch bestaan. Hij is bevoegd om de activiteit waarvoor hij een erkenning aanvraagt, uit te voeren.
I.3.
De bestuurders en verantwoordelijken van de dienstverlener in een recent verleden zijn gekend. Ze zijn in het verleden niet in vraag gesteld of betrokken bij onderzoeken naar onrechtmatig gebruik van de kmo-portefeuille of bij een niet-verschoonbaar faillissement. De bestuurders en verantwoordelijken besteden er de nodige aandacht aan dat dit ook het geval is voor medewerkers en onderaannemers.
I.4.
De dienstverlener voert de diensten waarvoor een erkenning wordt gevraagd op een onafhankelijke wijze uit.
I.5.
De dienstverlener voert de diensten waarvoor hij een erkenning vraagt zelf uit of hij besteedt ze uit. Voor de uitbesteding beschikt hij over een geldige dienstenovereenkomst. De dienstverlener behoudt de verantwoordelijkheid over alle aspecten van de geleverde diensten. Als de dienstverlener opdrachten binnen een specifiek domein uitbesteedt moet de contractant erkend zijn voor hetzelfde specifieke domein.
Continuïteit en bedrijfspraktijken
I.6.
De dienstverlener stelt zijn jaarrekeningen of resultatenrekening tijdig op. Hij legt deze tijdig neer bij de Balanscentrale van de Nationale Bank van België indien door het vennootschapsrecht opgelegd.
I.7.
De dienstverlener vervult zijn sociale en fiscale verplichtingen.
I.8.
De dienstverlener heeft een beperkt aantal veranderingen gekend van zijn maatschappelijke zetel in de voorbije 3 jaar.
I.9.
De dienstverlener is solvabel, rendabel en beschikt over de nodige liquide middelen.
I.10.
De dienstverlener beheert actief de klantenvorderingen. De achterstallige betalingen door klanten zijn beperkt, kunnen uitgelegd en gestaafd worden. Ze zijn niet het gevolg van mogelijke betwisting over de kwaliteit van de geleverde diensten.
I.11.
De dienstverlener respecteert zijn financiële engagementen ten aanzien van zijn leveranciers en andere geldschieters. De achterstallige betalingen aan leveranciers en andere geldschieters zijn beperkt, kunnen uitgelegd en gestaafd worden.
D. Domeinspecifieke vereisten en competenties: Om in aanmerking te komen voor een bepaalde domeinerkenning dient de dienstverlener en zijn te erkennen individuele dienstverlener(s) te beantwoorden, op individuele basis, aan domeinspecifieke criteria.
Omschrijving vereiste: De dienstverlener heeft ervaring opgedaan met een bepaalde vorm van dienstverlening. Voor bepaalde domeinen is er een specifieke inhoudelijke competentie vereist om de dienstverlening op een professionele manier uit te voeren. De desbetreffende activiteit in dit specifieke domein wordt uitgevoerd door een fysieke persoon die over deze domeinspecifieke inhoudelijke competentie(s) beschikt.
KENNISVEREISTEN
D.1.
De dienstverlener communiceert duidelijk aan de (potentiële) klant welke kennis de individuele dienstverlener die de opdracht zal uitvoeren, heeft in het domein.
ERVARINGSVEREISTEN
D.2
De dienstverlener communiceert duidelijk aan de (potentiële) klant welke ervaring de individuele dienstverlener die de opdracht zal uitvoeren, heeft in het domein.
D.3
De individuele dienstverlener voert de opdrachten uit in het domein waarvoor de dienstverlener een erkenning aanvraagt.
D.4
Deze uitvoering van deze opdrachten door de individuele dienstverlener stemt de klanten tot tevredenheid.
D.5
De individuele dienstverleners beantwoorden aan de voor het domein vooropgestelde eisen.
D.5.1
Specifieke vereisten domeinerkenning BEDRIJFSOVERDRACHT Per individuele dienstverlener waarvoor de dienstverlener erkend wenst te worden, vult hij onderstaande identificatiefiche in en voegt hij een CV toe. Alle gevolgde opleidingen worden gestaafd aan de hand van attesten, diploma's, getuigschriften,...:
Vrijstelling
Deze module moet niet geaudit worden voor de individuele dienstverlener die: - minstens één gesubsidieerd overdrachtsplan is gestart de afgelopen erkenningsperiode - lid zijn van het IAB, IBR of BIBF. DOMEINSPECIFIEKE KENNIS van de individuele dienstverlener
Basisopleiding
De individuele dienstverlener legt minimum een bachelordiploma voor of heeft een opleiding gevolgd met minstens 200 uren over een van volgende vakgebieden: financieel beleid, fiscaliteit, rechten, personeel en organisatie.
Te vermelden: bepaalde diploma(`s) of getuigschrift(en), instelling, datum van behalen.
Domeinspecifieke permanente vorming
De individuele dienstverlener volgt in een periode van 3 jaren minstens 30 uur vorming over bedrijfsoverdracht.
Te vermelden: Opleidingsactiviteit en -titel, instelling, aantal uren, datum.
Experten die zelf als gastspreker/gastdocent optreden, brengen dit ook in rekening.
Andere
De individuele dienstverlener somt andere relevante kennisverwerving op.
DOMEINSPECIFIEKE ERVARING van de individuele dienstverlener
Algemene vakgerelateerde ervaring
De individuele dienstverlener legt minimum 7 jaar vakgerelateerde beroepservaring voor.
Te vermelden: bedrijf, functie of opdrachtomschrijving, periode
Minimum domeinspecifieke ervaring van de individuele dienstverlener
De individuele dienstverlener legt minimum 3 jaar ervaring in multidisciplinair advies en/of in een strategische managementfunctie voor. Daarin ervaring in minstens 1 van de aspecten van bedrijfsoverdracht (strategisch, financieel, fiscaal, juridisch, menselijk).
Te vermelden: bedrijf, beknopte opdrachtomschrijving, uitvoeringstermijn en effectieve duur van de opdracht.
Intensiteit van de activiteit
De individuele dienstverlener toont aan dat hij in de laatste 5 jaar in minstens 3 verschillende bedrijven een opdracht had met betrekking tot bedrijfsoverdracht.
Te vermelden: bedrijf, beknopte opdrachtomschrijving, uitvoeringstermijn en effectieve duur van de opdracht.
D.5.2
Specifieke vereisten domeinerkenning DESIGNMANAGEMENT Per individuele dienstverlener waarvoor de dienstverlener erkend wenst te worden, vult hij onderstaande identificatiefiche in en voegt hij een CV toe. Alle gevolgde opleidingen worden gestaafd aan de hand van attesten, diploma's, getuigschriften,...:
Vrijstelling
Deze module moet niet geaudit worden voor de individuele dienstverlener die: - minstens één designmanagementplan gestart is tijdens de afgelopen erkenningsperiode
DOMEINSPECIFIEKE KENNIS van de individuele dienstverlener
Basisopleiding
De individuele dienstverlener legt minimum een bachelordiploma voor Te vermelden: bepaalde diploma(`s) of getuigschrift(en), instelling, datum van behalen.
Domeinspecifieke initiële opleiding
De individuele dienstverlener is in het bezit van een Master diploma integrale productontwikkeling/productdesign, een Master diploma designmanagement of een Master diploma industrieel ontwerper.
Indien de dienstverlener minimum een Bachelor design-diploma kan voorleggen met minstens 7 jaar ervaring in designmanagement kan dit ook als domeinspecifieke opleiding in aanmerking genomen worden.
Te vermelden: behaalde diploma(`s), instelling en datum van behalen.
DOMEINSPECIFIEKE ERVARING van de individuele dienstverlener
Algemene vakgerelateerde ervaring
De individuele dienstverlener legt minimum 3 jaar vakgerelateerde beroepservaring voor.
Te vermelden: bedrijf, functie of opdrachtomschrijving, periode
Minimum domeinspecifieke ervaring van de individuele dienstverlener
De individuele dienstverlener legt minimum 3 jaar ervaring voor met designmanagement op strategisch niveau, namelijk ervoor zorgen dat design volledig aansluit bij de ondernemingscultuur en - doelstellingen. Te vermelden: bedrijf, beknopte opdrachtomschrijving, uitvoeringstermijn en effectieve duur van de opdracht
Intensiteit van de activiteit
De dienstverlener bevestigt dat 30 % van het volume van zijn activiteiten betrekking heeft op het verlenen van designmanagementadvies (service, social en designmanagement). Te vermelden: lijst van alle bedrijven / overheden aan wie de individuele dienstverlener over de afgelopen 3 jaar advies heeft verstrekt.
D.5.3
Specifieke vereisten domeinerkenning GROEI Per individuele dienstverlener waarvoor de dienstverlener erkend wenst te worden, vult hij onderstaande identificatiefiche in en voegt hij een CV toe. Alle gevolgde opleidingen worden gestaafd aan de hand van attesten, diploma's, getuigschriften,...:
Vrijstelling
Deze module moet niet geaudit worden voor de individuele dienstverlener die: - minstens één opportuniteitsanalyse gestart is tijdens de afgelopen erkenningsperiode
DOMEINSPECIFIEKE KENNIS van de individuele dienstverlener
Basisopleiding
De individuele dienstverlener legt minimum een Bachelor diploma voor.
Te vermelden: behaalde diploma(`s), instelling en datum van behalen.
Domeinspecifieke opleiding
De individuele dienstverlener dient de opleiding en alle bijkomende opleidingen, door het Agentschap Ondernemen georganiseerd, te volgen i.v.m. de methodiek (opportuniteitsanalyse) die gehanteerd wordt in het nieuwe groeibeleid van de Vlaamse overheid. Het slagen in deze opleiding bepaalt de finale erkenning.
De individuele dienstverlener dient de periode mee te geven waarbinnen de dienstverlener deze opleiding wil volgen.
Andere
De individuele dienstverlener somt andere relevante kennisverwerving op.
DOMEINSPECIFIEKE ERVARING van de individuele dienstverlener
Algemeen vakgerelateerde ervaring
De individuele dienstverlener legt minstens 7 jaar beroepservaring voor.
Te vermelden: bedrijf, functie of opdrachtomschrijving, periode.
Minimum domeinspecifieke ervaring
a) de individuele dienstverlener kan minimum 3 jaar ervaring aantonen in een managementfunctie waarbij men bijdrage leverde aan de strategie van het bedrijf, en/of b) de individuele dienstverlener kan minstens 3 jaar relevante ervaring voorleggen inzake begeleiding van bedrijven, die een groeitraject doormaakten, en dit in minstens drie verschillende opdrachten waarin de ervaring kan worden aangetoond in multidisciplinair advies of advies waarmee men een bijdrage levert aan de strategie van het bedrijf. Op het einde van het traject wordt de individuele dienstverlener immers gevraagd om zijn appreciatie van de ondernemer en de internationale groeimogelijkheden van het bedrijf kenbaar te maken.
Indien de dienstverlener ervaring heeft opgedaan inzake methodieken om sterktes en zwaktes in kaart te brengen in ondernemingen (bijvoorbeeld via het project Strategisch Innoveren of soortgelijke tools), dan is dit een pluspunt.
Te vermelden: bedrijf, functie of opdrachtomschrijving, periode.
Intensiteit van de activiteit
De individuele dienstverlener toont aan dat hij zijn domeinspecifieke ervaring heeft opgedaan in de laatste 5 jaar.
D.5.4
Specifieke vereisten domeinerkenning INTERNATIONAAL Per individuele dienstverlener waarvoor de dienstverlener erkend wenst te worden, vult hij onderstaande identificatiefiche in en voegt hij een CV toe. Alle gevolgde opleidingen worden gestaafd aan de hand van attesten, diploma's, getuigschriften,...:
Vrijstelling
Deze module moet niet geaudit worden voor de individuele dienstverlener die: - minstens één advies voor internationaal ondernemen gestart is tijdens de afgelopen erkenningsperiode
DOMEINSPECIFIEKE KENNIS van de individuele dienstverlener
Basisopleiding
Naar basisdiploma worden er geen specifieke vereisten gesteld.
Te vermelden: behaalde diploma(`s), instelling en datum van behalen.
Domeinspecifieke initiële opleiding
De individuele dienstverlener heeft vakgerelateerde opleidingen gevolgd, zoals douane, BTW, export management en/of export financiering. Te vermelden: opleidingstitel(s), instelling, start- en einddatum.
Permanente vorming
De individuele dienstverlener volgt minstens 12 dagen vakgerelateerde bijscholing, elke 3 jaar. Onder bijscholing wordt onder meer verstaan: opleidingen, lezingen, presentaties, seminaries, ... Experts die zelf les geven brengen dit ook in rekening.
Te vermelden: opleidingsactiviteit en -titel, aantal uur, start- en einddatum opleiding.
Andere (erkenningen, lidmaatschappen,...)
De individuele dienstverlener somt andere relevante kennisverwerving op:
DOMEINSPECIFIEKE ERVARING van de individuele dienstverlener
Algemene vakgerelateerde ervaring
De individuele dienstverlener legt 3 jaar beroepservaring voor in een bedrijf dat internationaal actief is. In de uitgeoefende functie, moet de link met de internationale bedrijfsvoering duidelijk aanwezig zijn.
Van de 3 jaar beroepservaring, moeten er minimum 2 jaar zijn met een functie op een strategisch niveau. Te vermelden: bedrijf, functie, periode.
Minimum domeinspecifieke ervaring individuele dienstverlener, buiten de dienstverlener die de erkenning aanvraagt.
Indien de individuele dienstverlener vakgerelateerde ervaring heeft opgedaan buiten de dienstverlener bij wie hij is tewerkgesteld, dan is dit een pluspunt.
Te vermelden: bedrijf, beknopte opdrachtomschrijving, uitvoeringstermijn en effectieve duur van de opdracht.
Minimum domeinspecifieke ervaring individuele dienstverlener, binnen de dienstverlener die de erkenning aanvraagt.
De werknemer legt minimum 6 maanden effectieve werkervaring voor bij de huidige dienstverlener. Een freelance medewerker legt minimum 18 dagen in een tijdspanne van 1 jaar in de laatste periode van 3 jaar voor bij de huidige dienstverlener.
Te vermelden: beknopte opdrachtomschrijving, uitvoeringstermijn van de opdracht.
Intensiteit van de activiteit
De individuele dienstverlener bevestigt dat 30 % van het volume van zijn activiteiten betrekking heeft op internationaal ondernemen. Voor te leggen: lijst van alle bedrijven aan wie de individuele dienstverlener over de afgelopen 12 maanden internationaal advies heeft verstrekt.
D.5.5
Specifieke vereisten domeinerkenning MILIEU Per individuele dienstverlener waarvoor de dienstverlener erkend wenst te worden, vult hij onderstaande identificatiefiche in en voegt hij een CV toe. Alle gevolgde opleidingen worden gestaafd aan de hand van attesten, diploma's, getuigschriften,...:
Vrijstelling
Deze module moet niet geaudit worden voor de individuele dienstverlener die: minstens één strategisch milieuplan gestart is tijdens de afgelopen erkenningsperiode
DOMEINSPECIFIEKE KENNIS van de individuele dienstverlener
Basisopleiding
De individuele dienstverlener is minimum in het bezit van een Bachelor diploma.
Te vermelden: behaalde diploma(`s), instelling en datum van behalen.
Domeinspecifieke initiële opleiding
De individuele dienstverlener heeft een opleiding gevolgd waarin minimum 75 uur wetenschappelijk technische of economische materies zijn opgenomen.
Te vermelden: opleidingsactiviteit en -titel, instelling, aantal uur, start- en einddatum.
Permanente vorming
De individuele dienstverlener volgt minstens 24 uur vakgerelateerde bijscholing, elke 3 jaar.
Te vermelden: opleidingsactiviteit en -titel, instelling, aantal uur, start- en einddatum.
DOMEINSPECIFIEKE ERVARING van de individuele dienstverlener
Algemene vakgerelateerde ervaring
De individuele dienstverlener legt minimum 3 jaar voltijds vakgerelateerde ervaring voor met betrekking tot milieu aangelegenheden (commerciële, technische, adviserende,... activiteiten) Te vermelden : bedrijf, functie, periode
Minimum domeinspecifieke ervaring individuele dienstverlener, buiten de dienstverlener die de erkenning aanvraagt.
De individuele dienstverlener legt minimum 1 jaar voltijds vakgerelateerde ervaring voor bij een dienstverlener in milieu aangelegenheden en heeft minstens 4 opdrachten uitgevoerd.
Te vermelden: bedrijf, beknopte opdrachtomschrijvingen, uitvoeringstermijn en effectieve duur van de opdrachten
Minimum domeinspecifieke ervaring individuele dienstverlener, binnen de dienstverlener die de erkenning aanvraagt.
De individuele dienstverlener voldoet aan `algemene vakgerelateerde ervaring' of voldoet aan `minimum domeinspecifieke ervaring individuele dienstverlener buiten de dienstverlener die de erkenning aanvraagt' en legt minimum 10 factureerbare dagen voor in een tijdspanne van 1 jaar in de laatste periode van 2 jaar van vakgerelateerde activiteit bij de huidige dienstverlener. of De individuele dienstverlener voldoet niet aan de `algemene vakgerelateerde ervaring' en niet aan de `minimum domeinspecifieke ervaring individuele dienstverlener buiten de dienstverlener die de erkenning aanvraagt'. Hij/zij legt minimum 40 factureerbare dagen voor in een tijdspanne van 1 jaar in de laatste periode van 2 jaar van vakgerelateerde activiteit bij de huidige dienstverlener.
Te vermelden: bedrijf, beknopte opdrachtomschrijving, uitvoeringstermijn en effectieve duur van de opdracht
Intensiteit van de activiteit
De individuele dienstverlener bevestigt dat 30% van het volume van zijn activiteiten betrekking heeft op het verlenen van advies betreffende de milieusector. Voor te leggen: lijst van alle bedrijven aan wie de individuele dienstverlener over de afgelopen 12 maanden advies heeft verstrekt.
D.5.6
Specifieke vereisten domeinerkenning ENERGIE Per individuele dienstverlener waarvoor de dienstverlener erkend wenst te worden, vult hij onderstaande identificatiefiche in en voegt hij een CV toe. Alle gevolgde opleidingen worden gestaafd aan de hand van attesten, diploma's, getuigschriften,...:
Vrijstelling
Deze module moet niet geaudit worden voor de individuele dienstverlener die: - minstens één strategisch energieplan gestart is tijdens de afgelopen erkenningsperiode
DOMEINSPECIFIEKE KENNIS van de individuele dienstverlener
Basisopleiding
De individuele dienstverlener is minimum in het bezit van een Bachelor diploma.
Te vermelden: behaalde diploma(`s), instelling en datum van behalen.
Domeinspecifieke initiële opleiding
De individuele dienstverlener heeft een opleiding gevolgd waarin minimum 75 uur wetenschappelijk technische of economische materies zijn opgenomen.
Te vermelden: opleidingsactiviteit en -titel, instelling, aantal uur, start- en einddatum.
Permanente vorming
De individuele dienstverlener volgt minstens 24 uur vakgerelateerde bijscholing, elke 3 jaar.
Te vermelden: opleidingsactiviteit en -titel, instelling, aantal uur, start- en einddatum.
DOMEINSPECIFIEKE ERVARING van de individuele dienstverlener
Algemene vakgerelateerde ervaring
De individuele dienstverlener legt minimum 3 jaar voltijds vakgerelateerde ervaring voor met betrekking tot energie aangelegenheden (commerciële, technische, adviserende,... activiteiten) Te vermelden: bedrijf, functie, periode
Minimum domeinspecifieke ervaring individuele dienstverlener, buiten de dienstverlener die de erkenning aanvraagt.
De individuele dienstverlener legt minimum 1 jaar voltijds vakgerelateerde ervaring voor bij een dienstverlener in energie aangelegenheden en heeft minstens 4 opdrachten uitgevoerd Te vermelden: bedrijf beknopte opdrachtomschrijvingen, uitvoeringstermijn en effectieve duur van de opdrachten
Minimum domeinspecifieke ervaring individuele dienstverlener, binnen de dienstverlener die de erkenning aanvraagt.
De individuele dienstverlener voldoet aan `algemene vakgerelateerde ervaring' of voldoet aan `minimum domeinspecifieke ervaring individuele dienstverlener buiten de dienstverlener die de erkenning aanvraagt' en legt minimum 10 factureerbare dagen voor in een tijdspanne van 1 jaar in de laatste periode van 2 jaar van vakgerelateerde activiteit bij de huidige dienstverlener. of De individuele dienstverlener voldoet niet aan de `algemene vakgerelateerde ervaring' en niet aan de `minimum domeinspecifieke ervaring individuele dienstverlener buiten de dienstverlener die de erkenning aanvraagt'. Hij/zij legt minimum 40 factureerbare dagen voor in een tijdspanne van 1 jaar in de laatste periode van 2 jaar van vakgerelateerde activiteit bij de huidige dienstverlener.
Te vermelden: bedrijf, beknopte opdrachtomschrijving, uitvoeringstermijn en effectieve duur van de opdracht
Intensiteit van de activiteit
De individuele dienstverlener bevestigt dat 30 % van het volume van zijn activiteiten betrekking heeft op het verlenen van advies betreffende de energiesector. Voor te leggen: lijst van alle bedrijven aan wie de individuele dienstverlener over de afgelopen 12 maanden advies heeft verstrekt.
D.5.7
Specifieke vereisten domeinerkenning PREVENTIEF BEDRIJFSBELEID Per individuele dienstverlener waarvoor de dienstverlener erkend wenst te worden, vult hij onderstaande identificatiefiche in en voegt hij een CV toe. Alle gevolgde opleidingen worden gestaafd aan de hand van attesten, diploma's, getuigschriften,...:
Vrijstelling
Deze module moet niet geaudit worden voor de individuele dienstverlener die: - minstens één doorstartplan gestart is tijdens de afgelopen erkenningsperiode - die lid is van het IAB, IBR of BIBF. DOMEINSPECIFIEKE KENNIS van de individuele dienstverlener
Basisopleiding
De individuele dienstverlener legt minimum een bachelorsdiploma voor.
Te vermelden: bepaalde diploma(`s) of getuigschrift(en), instelling, datum van behalen.
Domeinspecifieke permanente vorming
De individuele dienstverlener volgt minstens 30 uur domeinspecifieke vorming gespreid over 3 jaar.
Te vermelden: opleidingsactiviteit en -titel, instelling, aantal uren, datum.
Experten die zelf als gastspreker/gastdocent optreden, brengen dit ook in rekening.
Andere
De individuele dienstverlener somt andere relevante kennisverwerving op.
DOMEINSPECIFIEKE ERVARING van de individuele dienstverlener
Algemene vakgerelateerde ervaring
De individuele dienstverlener legt minimum 7 jaar vakgerelateerde beroepservaring voor.
Te vermelden: bedrijf, functie of opdrachtomschrijving, periode.
Minimum domeinspecifieke ervaring van de individuele dienstverlener
De individuele dienstverlener legt minimum 3 jaar ervaring in multidisciplinair advies en/of in een strategische managementfunctie voor. Te vermelden: bedrijf, beknopte opdrachtomschrijving, uitvoeringstermijn en effectieve duur van de opdracht.
Intensiteit van de activiteit
De individuele dienstverlener toont aan dat hij in de laatste 5 jaar in minstens 3 verschillende bedrijven een opdracht had met betrekking tot preventief bedrijfsbeleid.
Te vermelden: lijst van alle bedrijven waar de individuele dienstverlener actief was voor een opdracht met betrekking tot preventief bedrijfsbeleid.
Gezien om gevoegd te worden bij het ministerieel besluit van 19 mei 2014 opheffing van artikel 13 en wijziging van de bijlage van het ministerieel besluit van 14 februari 2013Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 14/02/2013 pub. 12/03/2013 numac 2013035240 bron vlaamse overheid Ministerieel besluit tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 december 2008 tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten, wat betreft de aanstelling en de werking van de auditbureaus sluiten tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 december 2008Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 19/12/2008 pub. 10/03/2009 numac 2009035199 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten sluiten tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten, wat betreft de aanstelling en de werking van de auditbureaus.
Brussel, 19 mei 2014.
De Vlaamse minister van Economie, Buitenlands Beleid, Landbouw en Plattelandsbeleid, K. PEETERS