gepubliceerd op 05 maart 2018
Ministerieel besluit tot vaststelling van de praktische organisatie van de medische verkiezingen zoals bedoeld in artikel 211, § 1, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994
28 FEBRUARI 2018. - Ministerieel besluit tot vaststelling van de praktische organisatie van de medische verkiezingen zoals bedoeld in artikel 211, § 1, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994
De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, Gelet op de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, inzonderheid op artikel 211, § 1, zoals gewijzigd bij de wetten van 29 april 1996 en 22 februari 1998;
Gelet op het koninklijk besluit van 11 februari 2010Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 11/02/2010 pub. 19/02/2010 numac 2010022128 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot vaststelling van de regels voor de medische verkiezingen zoals bedoeld in artikel 211, § 1, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994 sluiten tot vaststelling van de regels voor de medische verkiezingen zoals bedoeld in artikel 211, § 1, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 februari 2010Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 11/02/2010 pub. 19/02/2010 numac 2010022126 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Ministerieel besluit tot vaststelling van de praktische organisatie van de medische verkiezingen zoals bedoeld in artikel 211, § 1, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994 sluiten tot vaststelling van de praktische organisatie van de medische verkiezingen zoals bedoeld in artikel 211, § 1, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994;
Gelet op het advies van het Comité van de verzekering voor geneeskundige verzorging van het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering, gegeven op 18 december 2017;
Gelet op het advies van Inspecteur van financiën, gegeven op 10 januari 2018;
Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 9 februari 2018;
Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, artikel 3, § 1;
Gelet op de dringende noodzakelijkheid;
Overwegende dat artikel 211, § 1, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, bepaalt dat het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering om de vier jaar de verkiezingen van vertegenwoordigers van de artsen organiseert;
Dat met het oog op een correcte toepassing van voornoemd artikel 211, § 1, de kiesverrichtingen in verband met deze verkiezingen vlot moeten kunnen verlopen met het respect voor de rechten van alle belanghebbende artsen, zodat het einde ervan zich voor de zomervakantie van 2018 moet situeren en de aanvang ervan derhalve zo vlug mogelijk moet beginnen; zodat dit besluit zo vlug mogelijk moet genomen en bekendgemaakt worden, Besluit : HOOFDSTUK I. - Definities en algemene bepalingen
Artikel 1.§ 1. In dit besluit wordt verstaan : 1° onder "de minister" : de minister bevoegd voor Sociale Zaken;2° onder "de leidend ambtenaar" : de leidend ambtenaar van de Dienst voor geneeskundige verzorging van het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering;3° onder "het koninklijk besluit" : het koninklijk besluit van 28 februari 2018 tot vaststelling van de regels voor de medische verkiezingen zoals bedoeld in artikel 211, § 1, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994;4° onder « het bureau » : het bureau voor de boeking van de stemmen. § 2. De termijnen bedoeld in de artikelen 2, 4, § 1, 5, § 2, 9, § 1 en 11, § 2, van onderhavig besluit moeten worden nageleefd op straffe van verval. Ze nemen een aanvang de dag na die van de gebeurtenis of de akte die hen doen ingaan, en omvatten alle dagen, ook de zaterdag, de zondag en de wettelijke feestdagen met uitsluiting van de dagen inbegrepen in de periode van 1 juli tot en met 31 augustus en van 24 december tot en met 2 januari.
De vervaldag is in de termijn begrepen. Is die dag echter een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag, dan wordt de vervaldag verplaatst naar de eerstvolgende werkdag. § 3. Voor het bepalen van de datum van de postzendingen zoals bedoeld in dit besluit wordt enkel rekening gehouden met de datum van de poststempel. HOOFDSTUK II. - Erkenning van representatieve beroepsorganisaties van artsen
Art. 2.§ 1. De beroepsorganisatie van artsen die als representatief wil worden erkend in de zin van artikel 1, § 1, van het koninklijk besluit zendt daartoe binnen een termijn van twintig dagen na de datum waarop de kiezerslijst wordt opgesteld, per aangetekende brief ondertekend door haar Voorzitter aan de Leidend ambtenaar de volgende gegevens : 1° de statutaire documenten samen met de documenten die hun bekendmaking in het Belgisch Staatsblad bewijzen of indien deze bekendmaking niet bestaat, het ad hoc document van de griffie van de rechtbank waarbij de statuten zijn neergelegd, waaruit blijkt dat zij voldoet aan de voorwaarden vermeld in artikel 1, § 1, A, eerste lid, 1°, 2°, 3° en 4° van het koninklijk besluit;2° de naam waaronder de organisatie aan de verkiezingen wenst deel te nemen;3° de geïnformatiseerde lijst zoals bedoeld in artikel 1, § 4, van het koninklijk besluit die bewijst dat de groepering voldoet aan de voorwaarden vermeld in artikel 1, § 1, A, eerste lid, 5°, van het koninklijk besluit.4° een verklaring op eer ondertekend door de voorzitter van de beroepsorganisatie waarin deze verklaart dat de beroepsorganisatie voldoet aan de voorwaarden vermeld in artikel 1, § 1, A, eerste lid, 5°, en tweede lid, van het koninklijk besluit; § 2. De groepering van meerdere beroepsorganisaties die als representatief wil worden erkend in de zin van artikel 1, § 2, van het koninklijk besluit zendt daartoe binnen de termijn bepaald in paragraaf 1 per aangetekende brief ondertekend door de voorzitters van de beroepsorganisaties aan de leidend ambtenaar de volgende gegevens : 1° voor de eerste beroepsorganisatie : de gegevens bedoeld in § 1, 1° van onderhavig artikel;2° voor de andere organisatie(s) : a) de statutaire documenten samen met de documenten die hun bekendmaking in het Belgisch Staatsblad bewijzen of indien deze bekendmaking niet bestaat, het ad hoc document van de griffie van de rechtbank waarbij de statuten zijn neergelegd, waaruit blijkt dat de organisatie of de verenigingen waaruit ze is samengesteld bijdragen int zoals bedoeld in artikel 1, § 1, A, eerste lid, 3°, van het koninklijk besluit;b) alle gegevens waaruit blijkt dat ze, minstens voor het kalenderjaar dat voorafgaat aan het kalenderjaar waarin de datum van de kiezerslijst wordt vastgelegd, de beroepsbelangen van artsen heeft of hebben verdedigd;3° voor de groepering : a) de naam, zoals bedoeld in artikel 1, § 4, van het koninklijk besluit, waaronder de groepering aan de verkiezingen wenst deel te nemen;b) een door de voorzitter van de organisaties voor echt verklaarde kopie van de onderlinge overeenkomst;de overeenkomst bevat de naam bedoeld in a) hierboven en de door de partijen overeengekomen verdeling van de bij de verkiezingen behaalde mandaten in alle organen in het koninklijk besluit; c) de geïnformatiseerde lijst zoals bedoeld in artikel 1, § 4, van het koninklijk besluit die bewijst dat de groepering voldoet aan de voorwaarden vermeld in artikel 1, § 2, eerste lid, B, en tweede lid, van het koninklijk besluit;d) een verklaring op eer ondertekend door de voorzitters van de beroepsorganisaties waarin deze verklaren dat de beroepsorganisaties of de verenigingen waaruit ze zijn samengesteld samen voldoen aan de voorwaarden vermeld in artikel 1, § 2, eerste lid, B, en tweede lid, van het koninklijk besluit Art.3. § 1. De leidend ambtenaar geeft bij aangetekende zending kennis van ontvangst aan elke beroepsorganisatie of groepering die haar aanvraag tot erkenning, zoals bedoeld in artikel 2 heeft ingediend. § 2. De leidend ambtenaar onderzoekt voor elke aanvraag tot erkenning de gegevens, bedoeld in artikel 2. Hij neemt in overleg met de betrokken beroepsorganisaties of groeperingen alle noodzakelijke maatregelen indien meerdere organisaties of groeperingen onder dezelfde naam of onder verwarringstichtende namen aan de verkiezingen willen deelnemen.
De leidend ambtenaar bezorgt de gegevens, bedoeld in artikel 2 aan de twee attachés-sociaal inspecteurs van verschillende taalrol en aangewezen door de leidend ambtenaar van de Dienst voor Administratieve Controle van het Rijksinstituut voor ziekte-en invaliditeitsverzekering.
Een gerechtsdeurwaarder aangewezen door de leidend ambtenaar en de twee attachés-sociale inspecteurs controleren op de administratieve zetel van de beroepsorganisaties en/of de groeperingen, de verklaringen, bedoeld in artikel 2, § 1, 4°, eventueel in het bijzijn van een gerechtsdeurwaarder aangewezen door de beroepsorganisaties, en de verklaringen, bedoeld in artikel 2, § 2, 3°, d); eventueel in het bijzijn van gerechtsdeurwaarders aangewezen door de beroepsorganisaties en/of de groeperingen.
De gegevens met betrekking tot de artsen die aangesloten zijn bij de beroepsorganisaties en de groeperingen, en die nodig zijn voor de controle, worden verstrekt via de lijst(en), vastgesteld in artikel 1, § 4, van het koninklijk besluit.
Het proces-verbaal van elke controle wordt in het Frans en in het Nederlands opgemaakt door de twee attachés-sociaal inspecteurs en wordt mede ondertekend door de gerechtsdeurwaarder aangewezen door de leidend ambtenaar en door de eventuele aanwezige gerechtsdeurwaarders, die er hun eventuele opmerkingen kunnen in vermelden.
Tegelijkertijd met de controle, bedoeld in het vorige lid, doen de gerechtsdeurwaarder, aangewezen door de leidend ambtenaar en de attachés-sociaal inspecteurs de nodige vaststellingen in verband met de toepassing van artikel 1, § 3, van het koninklijk besluit. Daartoe kijken ze de lijst(en) na die hun door de beroepsorganisaties en de groeperingen zijn bezorgd. Zij stippen daarop de namen aan van de artsen die meer dan één keer op deze lijsten staan. In het proces-verbaal van die controle vermelden ze het aantal van deze artsen die niet in aanmerking worden genomen voor de toepassing van artikel 1, § 1, A, eerste lid, 5°, en § 2, eerste lid, B, en tweede lid, van het koninklijk besluit.
De processen-verbaal van alle controles worden ten laatste twintig dagen na het einde van de termijn bedoeld in artikel 2, § 1, overgemaakt aan de leidend ambtenaar die ze samenvoegt met de gegevens bedoeld in het eerste lid, en op basis van de totaliteit van de gegevens zijn beslissing treft over elke aanvraag tot erkenning van de representativiteit. § 3. De leidend ambtenaar geeft ten laatste dertig dagen na het einde van de termijn bedoeld in artikel 2, § 1, per aangetekend schrijven aan elke beroepsorganisatie of groepering kennis van zijn beslissing over de aanvraag tot erkenning van de representativiteit.
Art. 4.§ 1. Binnen een termijn van vijftien dagen na de datum van het aangetekend schrijven bedoeld in artikel 3, § 3 kan de beroepsorganisatie of de groepering tegen de beslissing over de representativiteit beroep aantekenen bij de minister. Het beroep wordt ingesteld bij aangetekende brief en bevat : a) een kopie van alle stukken met betrekking tot de gegevens bedoeld in artikel 3, § 2, eerste lid;b) een kopie van de kennisgeving van de beslissing;c) de grieven tegen de beslissing. Aan de leidend ambtenaar wordt per aangetekende brief een kopie toegestuurd van het beroepsschrift; deze maakt aan de minister de processen-verbaal bedoeld in artikel 3, § 2, over. § 2. De minister beslist over het beroep en geeft binnen een termijn van tien dagen te rekenen vanaf de dag waarop het beroep werd ingediend per aangetekende brief van zijn beslissing kennis aan de betrokken beroepsorganisatie of groepering en aan de leidend ambtenaar. Elk beroep dat niet voldoet aan de voorwaarden bepaald in paragraaf 1 zal als onontvankelijk beschouwd worden. HOOFDSTUK III. - Getuigen
Art. 5.§ 1. Onmiddellijk na het afsluiten van de beroepsprocedure vermeld in artikel 4 zendt de leidend ambtenaar aan elke als representatief erkende beroepsorganisatie en groepering een aangetekende brief waarin hen gevraagd wordt de identiteit mee te delen van de artsen die voor hen zullen optreden als getuigen bij de loting bedoeld in artikel 6 van onderhavig besluit en bij de boekingverrichtingen bedoeld in Hoofdstuk VII van dit besluit. § 2. Binnen een termijn van zeven dagen na de datum van het in paragraaf 1 bedoelde verzoek delen de beroepsorganisaties en de groeperingen per aangetekend schrijven aan de leidend ambtenaar de naam, de voornaam, het RIZIV-identificatienummer en het correspondentieadres mee van de getuigen die voor hen zullen optreden. HOOFDSTUK IV. - Toekenning lijstnummers
Art. 6.§ 1. De nummers waaronder de erkende beroepsorganisaties en groeperingen deelnemen aan de verkiezingen worden bepaald door loting.
Deze nummers worden in numerieke volgorde vermeld op het stembiljet. § 2. In het verzoek bedoeld in artikel 5, § 1 deelt de leidend ambtenaar de door hem vastgestelde datum en plaats mee waarop de loting zal plaatshebben. Die datum is gelegen tussen de achtste en de tiende dag na het afsluiten van de beroepsprocedure vermeld in artikel 4. De beroepsorganisaties en de groeperingen delen de datum en plaats van de loting mee aan hun getuigen. § 3. De loting heeft plaats in aanwezigheid van de getuigen bedoeld in artikel 5, en het resultaat ervan wordt vermeld in het proces-verbaal van de loting dat door de leidend ambtenaar en de getuigen wordt getekend. § 4. Een kopie van het proces-verbaal van de loting wordt door de leidend ambtenaar per aangetekende brief gestuurd aan elke deelnemende beroepsorganisatie en groepering. HOOFDSTUK V. - Kiezerslijst
Art. 7.§ 1. Overeenkomstig artikel 2, § 2, eerste lid, van het koninklijk besluit, wordt de kiezerslijst opgesteld door het Rijksinstituut voor ziekte-en invaliditeitsverzekering, hieronder "RIZIV" genoemd; op de door de Koning vastgestelde datum. § 2. De kiezerslijst bevat eensdeels de naam, de voornaam, het identificatienummer, het bij het RIZIV gekende repertoriumadres en de taalrol van elke arts-specialist en elke arts-specialist in opleiding gerepertorieerd door het RIZIV en anderdeels de naam, de voornaam, het identificatienummer, het bij het RIZIV gekende repertoriumadres en de taalrol van elke andere arts gerepertorieerd door het RIZIV.
Art. 8.§ 1. Ten laatste de zevende dag na de in artikel 7, § 1, bedoelde datum kan de lijst worden geraadpleegd op de website van het RIZIV en op het adres van de hoofdzetel van het RIZIV Tervurenlaan 211 te 1150 Brussel. § 2. De lijst op de website van het RIZIV kan ook worden geraadpleegd via de schermen in de hoofdzetels van de provinciale diensten van het RIZIV. Bij de lijst gaat een informatie over de modaliteiten voor het indienen van het bezwaarschrift bedoeld in artikel 9. § 3. De lijst blijft gedurende vijftien dagen ter inzage.
Art. 9.§ 1. De arts die bezwaar wenst aan te tekenen richt daartoe ten laatste twee dagen na het einde van de termijn bedoeld in artikel 8, § 3 aan de leidend ambtenaar een aangetekend schrijven met zijn grieven en desgevallend met zijn verzoek onder een andere taalrol op de kiezerslijst te worden ingeschreven. § 2. De leidend ambtenaar onderzoekt de bezwaarschriften en geeft binnen de vijftien dagen na ontvangst per aangetekende brief kennis van zijn beslissing. Elk bezwaarschrift dat niet voldoet aan de voorwaarden bepaald in paragraaf 1 zal als onontvankelijk beschouwd worden.
Art. 10.Ten laatste de vijftigste dag na de datum bedoeld in artikel 7, § 1 stelt de Leidend ambtenaar de definitieve kiezerslijst vast en deelt deze via elektronische drager mee aan de beroepsorganisaties en groeperingen die deelnemen aan de verkiezingen. HOOFDSTUK VI. - Stemverrichtingen
Art. 11.§ 1. Ten laatste vijftien dagen na de loting bedoeld in artikel 6, § 2, stuurt de leidend ambtenaar aan elke arts die voorkomt op de definitieve kiezerslijst bedoeld in artikel 10 een gewone zending in de taal van de taalrol zoals die op de definitieve kiezerslijst is vermeld. Deze brief bevat de instructies over de elektronische stemming. Deze instructies zijn ook beschikbaar op de website van het RIZIV. § 2. De arts brengt zijn stem uit binnen de twintig dagen na de datum van de brief van het RIZIV bedoeld in paragraaf 1. § 3. De elektronische stemmen die niet binnen de termijn bepaald in paragraaf 2 zijn uitgebracht, worden niet in aanmerking genomen bij de boeking bedoeld in Hoofdstuk VII.
Art. 12.De stem kan enkel geldig worden uitgebracht door de naam van één beroepsorganisatie of één groepering, volgens de instructies over de stemprocedure zoals bepaald in artikel 11, § 1, aan te vinken.
Art. 13.De eerste geregistreerde stem annuleert automatisch elke andere uitgebrachte stem. HOOFDSTUK VII. - Boeking van de stemmen
Art. 14.De datum van de boeking van de stemmen wordt vastgesteld door de leidend ambtenaar. Die datum is gelegen ten laatste de vijftigste dag na de loting bedoeld in artikel 6, § 2.
Art. 15.Ten laatste vijftien dagen voor de datum van de boeking van de stemmen wordt het bureau samengesteld. De ambtenaren die er deel van uitmaken worden door de leidend ambtenaar in kennis gesteld van hun aanduiding en van de datum van de boeking.
Art. 16.Ten laatste vijftien dagen voor de datum van de boeking van de stemmen roept de leidend ambtenaar de getuigen bedoeld in artikel 5 op aanwezig te zijn bij de boeking van de stemmen.
De verrichtingen in het bureau mogen worden bijgewoond door één getuige van elke deelnemende beroepsorganisatie en elke deelnemende groepering.
Art. 17.De stemmen worden bijeengebracht in een beveiligde informaticatoepassing door middel van een algoritme waarvan de sleutel bewaard wordt door de gerechtsdeurwaarder aangeduid door de leiden ambtenaar.
Art. 18.De dag van de boeking van de stemmen worden, in aanwezigheid van de getuigen van de deelnemende beroepsorganisaties en groeperingen, de resultaten van de stemming geboekt door gebruik te maken van de in artikel 17 bedoelde sleutel en opgetekend in het proces-verbaal van het bureau waarvan het model door de leidend ambtenaar wordt bepaald.
Art. 19.Het proces-verbaal van het bureau vermeldt voor elk kiescollege : 1° de naam van elke deelnemende organisatie en groepering gevolgd door het aantal behaalde stemmen;2° het aantal blanco stemmen;3° desgevallend de opmerkingen van de getuigen gevolgd door hun handtekening;4° de handtekening van de leden en van de aanwezige getuigen. HOOFDSTUK VIII. - Bekendmaking
Art. 20.De leidend ambtenaar zendt de uitslag van de verkiezingen naar : 1° de minister;2° de Algemene raad bedoeld in artikel 15 van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994;3° het Verzekeringscomité bedoeld in artikel 21 van voornoemde gecoördineerde wet;4° het Comité van de Dienst voor geneeskundige evaluatie en controle bedoeld in artikel 140 van voornoemde gecoördineerde wet; De resultaten worden ook op de website van het RIZIV gepubliceerd. HOOFDSTUK IX. - Slotbepaling
Art. 21.Het ministerieel besluit van 11 februari 2010Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 11/02/2010 pub. 19/02/2010 numac 2010022126 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Ministerieel besluit tot vaststelling van de praktische organisatie van de medische verkiezingen zoals bedoeld in artikel 211, § 1, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994 sluiten tot vaststelling van de praktische organisatie van de medische verkiezingen zoals bedoeld in artikel 211, § 1, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, wordt opgeheven.
Art. 22.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.
Brussel, 28 februari 2018.
M. DE BLOCK