gepubliceerd op 07 oktober 2014
Ministerieel besluit houdende de uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009 tot samenstelling van een stakeholdersplatform `stimulering van e-invoicing en e-government bij Vlaamse ondernemers' en projectsubsidiëring aan de leden van het stakeholdersplatform
VLAAMSE OVERHEID
Economie, Wetenschap en Innovatie
26 MEI 2014. - Ministerieel besluit houdende de uitvoering van het
besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009Relevante gevonden documenten
type
besluit van de vlaamse regering
prom.
24/04/2009
pub.
03/06/2009
numac
2009202279
bron
vlaamse overheid
Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van steun aan projecten ter bevordering van het ondernemerschap
sluiten tot samenstelling van een stakeholdersplatform `stimulering van e-invoicing en e-government bij Vlaamse ondernemers' en projectsubsidiëring aan de leden van het stakeholdersplatform
De Vlaamse minister van Economie, Buitenlands Beleid, Landbouw en Plattelandsbeleid, Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, artikel 20;
Gelet op het decreet van 16 maart 2012Relevante gevonden documenten type decreet prom. 16/03/2012 pub. 27/04/2012 numac 2012202237 bron vlaamse overheid DECREET betreffende het economisch ondersteuningsbeleid type decreet prom. 16/03/2012 pub. 02/04/2012 numac 2012035384 bron vlaamse overheid Decreet houdende diverse bepalingen inzake energie sluiten betreffende het economisch ondersteuningsbeleid, artikel 25 en 26;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 24/04/2009 pub. 03/06/2009 numac 2009202279 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van steun aan projecten ter bevordering van het ondernemerschap sluiten tot toekenning van steun aan projecten ter bevordering van het ondernemerschap, artikel 2 tot en met 22; gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 25 mei 2012;
Gelet op het akkoord van de Inspectie van Financiën, gegeven op 1 april 2014;
Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, artikel 3, § 1;
Gelet op de dringende noodzakelijkheid;
Overwegende dat Vlaanderen overeenkomstig het Vlaams Regeerakkoord 2009-2014 de ambitie heeft om tegen 2020 een topregio te zijn in Europa, zowel op economisch, ecologisch als sociaal vlak; dat om die ambitie waar te maken, een transformatie van ons economisch weefsel en een versterking van onze maatschappelijke troeven noodzakelijk zijn; dat het beleid van de Vlaamse Regering zich zal oriënteren op de concrete doelstellingen in het Pact 2020, dat gesteund wordt door alle maatschappelijke krachten; dat dit plan nu in praktijk gebracht moet worden met reële projecten en flankerend beleid;
Overwegende dat door de ernstige impact van de mondiale economische crisis op de Vlaamse economie de bevordering van het ondernemerschap dringend concreet ingevuld moet worden;
Overwegende dat door de aanhoudende zwakke economische conjunctuur het aanzwengelen van het ondernemerschap in het algemeen een absolute topprioriteit is en dat die maatregel past in het perspectief van het actieplan Vlaanderen in Actie;
Overwegende dat de subsidie in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 24/04/2009 pub. 03/06/2009 numac 2009202279 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van steun aan projecten ter bevordering van het ondernemerschap sluiten, gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 25 mei 2012, tot toekenning van steun aan projecten ter bevordering van het ondernemerschap kan worden toegekend volgens een wedstrijdformule, waarbij via een oproep die periodiek wordt georganiseerd, een subsidie-enveloppe wordt verdeeld over de best gerangschikte kandidaten;
Overwegende dat de projecten in het kader van die oproep pas kunnen starten nadat de subsidieaanvraag ingediend is, en dat er zo snel mogelijk van start gegaan moet worden met de aanvaarde en gesubsidieerde projecten;
Overwegende dat om die redenen dit besluit dringend in werking moet treden, Besluit :
Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 24/04/2009 pub. 03/06/2009 numac 2009202279 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van steun aan projecten ter bevordering van het ondernemerschap sluiten: besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 24/04/2009 pub. 03/06/2009 numac 2009202279 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van steun aan projecten ter bevordering van het ondernemerschap sluiten tot toekenning van steun aan projecten ter bevordering van het ondernemerschap.
Art. 2.Ter uitvoering van hoofdstuk III van het besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 24/04/2009 pub. 03/06/2009 numac 2009202279 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van steun aan projecten ter bevordering van het ondernemerschap sluiten bevat dit besluit een oproep tot kandidaatstelling voor lidmaatschap van het stakeholdersplatform `stimulering van e-invoicing en e-government bij Vlaamse ondernemers'.
Art. 3.Aan de geselecteerde platformleden zal de mogelijkheid worden geboden projectvoorstellen in te dienen die via een onderhandelingsprocedure en mits goedkeuring door het stakeholdersplatform, kunnen leiden tot subsidiabele projecten.
Art. 4.De specifieke doelstelling van het stakeholdersplatform is gericht op acties inzake het stimuleren van e-invoicing en e-government bij Vlaamse ondernemers, waarbij de nadruk wordt gelegd op het elektronisch factureren naar overheden. De mogelijke acties worden verduidelijkt in de handleiding die als bijlage 1 bij dit besluit is gevoegd en er integraal deel van uitmaakt.
Art. 5.Enkel projecten die ten goede komen aan het ondernemerschap in het Vlaamse Gewest komen in aanmerking voor steun.
Art. 6.§ 1. De datum van de start van de informatiecampagne wordt gezamenlijk door alle leden van het stakeholdersplatform bepaald.
Indien er geen unanimiteit kan bereikt worden, wordt de datum bepaald door de Adminstrateur-Generaal van het Agentschap Ondernemen. De informatiecampagne start uiterlijk één jaar na het begin van de indieningstermijn van deze oproep.
De kosten die door de indiener gemaakt worden voor de datum van de indiening van het definitieve project komen niet in aanmerking voor subsidie. § 2. Twee jaar na de start van de informatiecampagne worden alle deelprojecten beëindigd en worden er geen leads meer uitbetaald voor ondernemers die effectief gebruik maken van e-invoicing bij facturatie naar een Vlaamse administratie. § 3. Eén jaar na de start van de informatiecampagne wordt de samenstelling van het platform, de benutting en toewijzing van de financiële middelen en de mate waarin de platformwerking heeft bijgedragen tot de uitrol van elektronische facturatie van bedrijven naar overheden in Vlaanderen geëvalueerd.
Art. 7.§ 1. Het lidmaatschap van het stakeholdersplatform en het bijwonen van de bijeenkomsten ervan komen niet in aanmerking voor subsidiëring.
Voor de indiening van projectvoorstellen door de leden van het stakeholdersplatform wordt de subsidie-enveloppe vastgesteld op maximaal 400.000 euro. Dat bedrag wordt vastgelegd op rubriek 33.06 van het Fonds voor Flankerend Economisch Beleid voor het begrotingsjaar 2013. § 2. Daarnaast voorziet het Agentschap Ondernemen de nodige middelen voor het opmaken van brochures, webteksten en -applicaties en presentaties.
Art. 8.§ 1 De subsidie per aanvrager bedraagt maximaal 200.000 euro. § 2. De aanvaardbare kosten worden vermeld in de controlerichtlijnen die als bijlage 5 gevoegd zijn bij dit besluit en er integraal deel van uitmaken. § 3. Als personeelsleden, van wie kosten worden ingebracht in het project, in dezelfde periode ook nog werkzaam zijn of zullen zijn op andere gesubsidieerde projecten van om het even welke overheid of op projecten waarvoor kosten zullen worden gefactureerd aan derden, moet een overzicht worden toegevoegd van de tijd die door het personeelslid in die periode aan elk van die andere projecten zal worden besteed. Er kan slechts maximum 100 % van het loon over de verschillende projecten heen worden toegewezen. Hetzelfde principe geldt voor de andere kostenrubrieken, vermeld in artikel 10, § 4 van het besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 24/04/2009 pub. 03/06/2009 numac 2009202279 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van steun aan projecten ter bevordering van het ondernemerschap sluiten.
Art. 9.Alleen privaatrechtelijke entiteiten komen in aanmerking voor lidmaatschap aan het stakeholdersplatform.
Publiekrechtelijke entiteiten en erkende Vlaamse onderwijsinstellingen kunnen geen aanvraag indienen.
In het kader van deze oproep worden entiteiten beschouwd als publiek als ze worden beschouwd als een administratieve overheid, zoals vermeld in artikel 14 van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973. Daarbij worden volgende criteria en indicaties ter beoordeling gehanteerd: - het feit of de indiener opgericht of erkend is door de overheid; - het feit of de indiener de bevoegdheid heeft om op éénzijdige wijze voor derden bindende beslissingen uit te vaardigen; - het feit of de indiener belast is met een taak van algemeen belang of een taak van een openbare dienst; - het feit of de indiener onder de controle of het toezicht valt van de overheid.
De indiener moet beschikken over rechtspersoonlijkheid en een inschrijvingsnummer hebben in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO).
Art. 10.De kandidaatstelling voor het stakeholdersplatform moet ingediend worden op het specifiek daarvoor ontworpen aanvraagformulier. Aan de kandidaat wordt gevraagd om in zijn kandidaatstelling onder het luik `visie op zijn engagementen in het kader van het stakeholderplatform' zijn ideale mix aan betoelaagde infosessies, tools, sensibiliseringsacties en eventuele andere acties te duiden.
Zowel de elektronische als papieren versie van de kandidaatstelling als het projectvoorstel moeten uiterlijk op 23 juli 2014, om 12 uur, in het bezit zijn van het Agentschap Ondernemen. Bij het indienen van de subsidieaanvraag moet er rekening gehouden worden met de bepalingen van de handleiding.
Om de indieningsdatum te bepalen, geldt: 1° bij afgifte: de datum en het uur op het ontvangstbewijs;2° bij versturing per post: de postdatum;3° bij verzending per e-mail: de datum en het uur van ontvangst op de servers van het Agentschap Ondernemen. Het ingevulde aanvraagformulier voor de kandidaatstelling en het projectvoorstel worden elektronisch doorgestuurd via mail naar bert.stassen@agentschapondernemen.be. De aanvrager bezorgt daarnaast een afgedrukte en ondertekende versie van deze documenten aan het Agentschap Ondernemen door deze met de post op te sturen naar of af te geven bij het Agentschap Ondernemen, Dienst `Contact Center', Vlaams Administratief Centrum `Dirk Bouts', Diestsepoort 6, bus 31, 3000 Leuven.
Het aanvraagformulier is vanaf de inwerkingtreding van dit besluit beschikbaar bij het Agentschap Ondernemen, Dienst `Contact Center', Vlaams Administratief Centrum `Dirk Bouts', Diestsepoort 6, bus 31, 3000 Leuven. e-mail info@agentschapondernemen.be website http://www.agentschapondernemen.be/themas/oproep-ondernemerschap
Art. 11.§ 1. Het Agentschap Ondernemen bepaalt de criteria voor de beoordeling van de ontvankelijkheid van de ingediende kandidaatstellingen. Deze ontvankelijkheidscriteria worden opgenomen in de handleiding. Alle ingediende kandidaatstellingen worden getoetst aan deze ontvankelijkheidscriteria. § 2. Kandidaatstellingen die niet ontvankelijk zijn, worden uitgesloten van de verdere selectieprocedure.
Art. 12.De ontvankelijke aanvragen worden beoordeeld op basis van hun kwaliteit. De prioriteitscriteria die hiertoe worden gehanteerd worden opgenomen in de handleiding.
Art. 13.§ 1. Het Agentschap Ondernemen bepaalt de samenstelling van de jury en de wijze van jurering. § 2. De bij de kandidaatstelling ingediende projectvoorstellen kunnen niet als definitief beschouwd worden, maar zullen mits onderhandelingen en goedkeuring door het platform verder uitgewerkt worden tot definitieve projectvoorstellen. Er is dus geen garantie dat de bij de kandidaatstelling ingediende projectvoorstellen weerhouden zullen worden voor subsidiëring.
Art. 14.Een project kan negatief beoordeeld worden : 1° indien de indiener in het project niet voldoet aan andere verplichtingen of vergunningen vanwege de overheid;2° indien de indiener in het project blijk heeft gegeven van niet-correct gedrag naar aanleiding van vorige aanvragen, onder meer inzake informatieverstrekking, inhoudelijke en financiële verplichtingen of verslaggeving;3° indien de indiener op de indieningsdatum van de steunaanvraag achterstallige schulden bij de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid hebben of een procedure op basis van Europees of nationaal recht lopen heeft waarbij een toegekende steun wordt teruggevorderd.
Art. 15.§ 1. De subsidie wordt uitbetaald in 4 schijven: De indieners kunnen een uitbetaling van een schijf vragen op: a) zes maanden na de start van de communicatie-acties;b) bij de tussentijdse rapportage één jaar na de start van de communicatie-acties;c) 18 maanden na de start van de communicatie-acties;d) bij het afsluiten van de communicaties-acties en het stakeholdersplatform. op voorwaarde dat : a) de indiener de uitbetaling van de schijf aanvraagt;b) de indiener een overzicht van de gemaakte kosten in het kader van in het jaarplan van het stakeholderplatform opgenomen infosessies, sensibiliseringsacties, ontwikkelingskosten van gezamenlijk te gebruiken tools of grote gezamenlijke acties indient;c) de indiener een voortgangs- of desgevallend eindverslag indient. Bij de aanvraag van de laatste schijf wordt ook een financieel rapport toegevoegd en een positief inspectieverslag van het Agentschap Ondernemen. Het financieel rapport geeft een overzicht van de inkomsten en uitgaven gemaakt in het kader van het project. § 2. Voor het installeren van aanspreekpunten bij de stakeholders en de stimulatie van leden om gebruik te maken van e-invoicing wordt een maximaal subsidiebedrag van 75.000 euro per jaar voor alle platformleden samen voorzien, met de volgende limieten: a) Maximaal 150.000 euro voor de volledige periode van twee jaar; b) Per stakeholder maximaal 75 euro per ondernemer die: i.En effectief een factuur verzend naar een Vlaamse overheidsdienst ii. En bij de registratie aangeeft dat hij omtrent het gebruik van e-invoicing geïnformeerd werd door één van de stakeholders. c) Per stakeholder maximaal 50 % van het beschikbare jaarbudget De factuur moet naar één van de diensten van de Vlaamse overheid of een Vlaamse instelling worden verzonden in het kader van een overheidsopdracht.Andere betalingsaanvragen zoals subsidies, zitpenningen, onkostenvergoedingen voor overheidspersoneel, ... komen niet in aanmerking.
Er zijn geen beperkingen wat betreft de vennootschapsvorm (of éénmanszaak), grootte of activiteit van de facturerende onderneming.
Het Agentschap Ondernemen zal samen met het Departement Bestuurszaken regelmatig de voorgang van de registratie van ondernemingen en het elektronisch factureren rapporteren naar de stakeholders. Op het einde van iedere periode van zes maanden na de start van de informatiecampagne wordt aan elke stakeholder gerapporteerd hoeveel ondernemingen bij hun registratie hebben aangegeven hierbij door hem begeleid te zijn en hoeveel van deze ondernemingen er effectief gebruik hebben gemaakt van elektronische facturatie naar een Vlaamse overheidsdienst.
Art. 16.De richtlijnen met betrekking tot het gebruik van de namen en logo's van het Agentschap Ondernemen en `Vlaanderen In Actie' gaan als bijlage 3 bij dit besluit en maken er integraal deel van uit.
Art. 17.Het Agentschap Ondernemen kan vanaf de indiening van de subsidieaanvraag op elk moment controleren of de voorwaarden van het decreet van 16 maart 2012Relevante gevonden documenten type decreet prom. 16/03/2012 pub. 27/04/2012 numac 2012202237 bron vlaamse overheid DECREET betreffende het economisch ondersteuningsbeleid type decreet prom. 16/03/2012 pub. 02/04/2012 numac 2012035384 bron vlaamse overheid Decreet houdende diverse bepalingen inzake energie sluiten, van het besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 24/04/2009 pub. 03/06/2009 numac 2009202279 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van steun aan projecten ter bevordering van het ondernemerschap sluiten en dit uitvoeringsbesluit worden nageleefd. Die controle kan, afhankelijk van het feit of de steun al dan niet werd toegekend, het gevolg hebben dat de subsidie wordt geweigerd, dan wel niet wordt uitbetaald of wordt teruggevorderd.
Art. 18.De steun kan geheel of gedeeltelijk teruggevorderd worden indien de uiteindelijke kostprijs van het project kleiner is dan aanvankelijk werd begroot of aanvaard.
Het Agentschap Ondernemen kan beslissen om niet over te gaan tot de uitbetaling van de subsidie, dan wel om de uitbetaling van de subsidie stop te zetten en de terugbetaling te eisen indien één van de volgende gevallen zich voordoet: 1° het project voldoet niet aan alle bepalingen zoals vermeld in de oproep;2° de subsidie wordt niet aangewend voor de doeleinden waarvoor ze is verleend;3° de begunstigde verhindert of belemmert de controle;4° het project werd onvolledig uitgevoerd of voortijdig stopgezet waardoor het vooropgestelde resultaat niet werd bereikt.
Art. 19.Dit besluit treedt in werking op de datum van de ondertekening ervan.
Brussel, 26 mei 2014.
De Vlaamse minister van Economie, Buitenlands Beleid, Landbouw en Plattelandsbeleid, K. PEETERS