Etaamb.openjustice.be
Ministerieel Besluit van 26 december 2015
gepubliceerd op 31 december 2015

Ministerieel besluit tot vaststelling van de voorwaarden waaronder organisaties een financiële hulp kunnen genieten voor de aanwerving van personeel belast met de begeleiding van gerechtelijke maatregelen

bron
federale overheidsdienst justitie
numac
2015009859
pub.
31/12/2015
prom.
26/12/2015
ELI
eli/besluit/2015/12/26/2015009859/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

26 DECEMBER 2015. - Ministerieel besluit tot vaststelling van de voorwaarden waaronder organisaties een financiële hulp kunnen genieten voor de aanwerving van personeel belast met de begeleiding van gerechtelijke maatregelen


De **** van Justitie, **** op de wet van 30 maart 1994 houdende sociale bepalingen, inzonderheid artikel 69, gewijzigd bij de wetten van 21 december 1994, 25 mei 1999, 22 december 2003, 27 december 2006 en 12 mei 2014;

Gelet op het koninklijk besluit van 26 december 2015 tot vaststelling van de voorwaarden waaronder organisaties een financiële hulp kunnen genieten voor de aanwerving van personeel belast met de begeleiding van gerechtelijke maatregelen;

Gelet op het advies van de **** van Financiën 14 september 2015;

Gelet op de akkoord van de **** van **** van 23 oktober 2015;

Gelet op de akkoord van de ministerraad van 30 oktober 2015;

Gelet op de wetten op de **** van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, artikel 84, § 1, eerste lid, 2° ;

Gezien de **** van de regelgeving, uitgevoerd overeenkomstig artikels 6 en 7 van de wet van 15 december 2013 houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging;

Gelet op de dringende noodzakelijkheid;

Overwegende dat de **** van de bevoegdheden van de **** is gerealiseerd op 1 juli 2014, Besluit : TITEL ****. - Definities

Artikel 1.Voor de toepassing van onderhavig besluit moet worden verstaan onder : 1° Administratie : de **** Overheidsdienst Justitie;2° Minister : de **** van Justitie;3° Organisatie : gemeente, provincie, intergemeentelijk samenwerkingsverband, vereniging zonder winstoogmerk en stichting van openbaar nut;4° Begeleidingsdienst : het geheel van medewerkers binnen een organisatie die instaan voor de begeleiding van een dienstverlening, een ****, een opleiding of voor een behandeling in het kader van een gerechtelijke maatregel;5° Medewerker : personeel aangeworven door de organisatie bestemd voor de begeleiding van gerechtelijke maatregelen;**** : openbare diensten van de ****, de gemeenten, de provincies, de gemeenschappen en de gewesten, verenigingen zonder winstoogmerk of stichtingen met sociaal, wetenschappelijk of cultureel oogmerk, bedoeld in artikel 37**** van het **** en artikel 216ter, § 1, lid 5 van het **** van Strafvordering;7° Opleiding : aanbod ontwikkeld voor justitiabelen, waarvan het aantal uur vastligt en de inhoud op voorhand omschreven is en waarbij het uitgangspunt de inbreuk is;8° Behandeling : een aanbod ontwikkeld voor justitiabelen, waarbij de duur en de inhoud grotendeels worden afgestemd op de **** en waarbij het uitgangspunt de inbreuk is;**** : de begeleidingsdienst verzorgt de opvolging van de ****/dienstverleningen door voor iedere **** een geschikte **** te voorzien en de werkzaamheden van nabij op te volgen;10° Dienst werkvloer : de begeleidingsdienst verzorgt de opvolging van de ****/dienstverleningen door op de werkvloer samen met de justitiabelen te werken;11° Vastlegging : handeling waarbij de organisatie een verplichting jegens haar doet ontstaan of constateert die tot een ****, een schuld of uitgave ten laste van het budget leidt.De uitgevoerde vastlegging vervult de goedkeuring en vermindert de beschikbare kredieten om vast te leggen. De betalingen die eventueel gebeuren in de loop van latere boekjaren zijn het gevolg van de vastlegging die een vervulling blijft van het boekjaar waarin deze is ****; 12° Saldo : verschil tussen het bedrag van het toegekende jaarlijkse krediet en het bedrag dat gerechtvaardigd en toegekend wordt na financiële controle;13° Bestemming : onder "****" moet worden verstaan het feit dat de toegekende kredieten verdeeld worden in categorieën van uitgaven, te weten in personeelskosten, **** (administratiekosten, reiskosten, investeringen) en ****;14° In aanmerking komende uitgaven : vastgestelde uitgaven of voorziene uitgaven door middel van overeenkomst of afwijkend schriftelijk akkoord;15° Opportune uitgave : een uitgave wordt als "opportuun" beschouwd zodra er een rechtstreeks verband bestaat tussen één of meerdere doelstellingen geformuleerd in de overeenkomst;16° **** : facturen die uitgaan van externe leveranciers, **** die van de organisatie uitgaan, gedetailleerde schuldvorderingen, interne facturen en andere documenten gepreciseerd in bijlage 2 waarin de praktische modaliteiten voor de verantwoording van de uitgaven staan;17° Betalingsbewijs : kopieën van **** of ****, of alle andere documenten gepreciseerd in bijlage 2 die aantonen dat de onkosten daadwerkelijk betaald werden. TITEL ****. - **** en uitvoering HOOFDSTUK ****. - **** nieuwe subsidieaanvragen

Art. 2.De subsidieaanvragen worden ingediend bij de ****.

Art. 3.Op straffe van niet-ontvankelijkheid respecteren de organisaties, in hun subsidieaanvragen, de specifieke **** en volgen ze tevens de structuur zoals opgesteld door de administratie.

Art. 4.De nieuwe subsidieaanvragen worden geanalyseerd door de **** in overleg met de ****.

Art. 5.De **** maakt het integrale **** over aan de **** conferentie. Over de verdeling van de subsidies tussen de verschillende organisaties, zowel voor de nieuwe aanvragen als voor de verlengingen, wordt jaarlijks overleg gepleegd in de **** conferentie. HOOFDSTUK ****. - Overeenkomsten Afdeling 1. - Duur

Art. 6.De overeenkomsten worden afgesloten voor een periode van 4 jaar, verlengbaar. Afdeling 2. - **** van de organisatie

Art. 7.De overeenkomst bevat de verplichtingen van de organisatie.

Art. 8.De organisatie heeft als verplichting : - personeel in te zetten bestemd voor de begeleiding van een dienstverlening, een ****, een opleiding of voor een behandeling in het kader van een gerechtelijke maatregel. Het personeel wordt de medewerker(s) van de begeleidingsdienst genoemd; - te handelen als werkgever conform de wettelijke bepalingen en regelgeving voorzien in het ****; - de **** gelieerd aan de aanwerving op zich te nemen en de ****; - te voorzien in een opleiding aangepast aan de missie van de begeleidingsdienst en een gespecialiseerde **** voor het personeel; - zijn expertise aan te bieden ter ondersteuning van de inhoudelijke uitwerking van het aanbod van de begeleidingsdienst. Afdeling 3. - **** van de begeleidingsdienst

Art. 9.De overeenkomst bevat de vooropgestelde doelstellingen van de begeleidingsdienst, te weten de missie, visie, het gerechtelijk kader, de methodologie, de doelgroep, het **** en de ****.

Art. 10.De begeleidingsdienst heeft als missie de uitvoering van straffen en maatregelen door de partners in de **** : de gerechtelijke autoriteiten, de ****, en voor wat betreft de **** en dienstverleningen, de ****, te ****.

De begeleidingsdienst, als **** in de gemeenschap en partner van de **** van de ****, stelt zijn specifieke kennis ten **** van de uitvoering van de straffen en maatregelen.

De begeleidingsdienst dient ter vervulling van zijn missie : - een aanbod te ontwikkelen dat afgestemd is op de vraag van de partners van de ****; - de justitiabelen te onthalen en te begeleiden zodat ze beschikken over alle middelen noodzakelijk om te voldoen aan de voorwaarden voorzien in de straffen en maatregelen die hen werden opgelegd; - aan de **** te rapporteren die op zijn beurt de gerechtelijke overheden inlicht over het verloop van de uitvoering van de maatregelen en straffen.

Art. 11.De begeleidingsdienst realiseert zijn missie volgens volgende visie : - het voorkomen van het plegen van nieuwe feiten; - het bijdragen aan een menselijke en toegankelijke justitie, waarbij de verantwoordelijkheid van de **** primeert.

Art. 12.De straffen en maatregelen **** door de **** zijn : - dienstverleningen waartoe beslist werd krachtens het artikel 216ter, § 1, lid 3 en 4 van het **** van Strafvordering; - **** opgelegd conform de artikelen 37ter, 37**** en 37**** van het Strafwetboek; - opleidingen waartoe beslist werd krachtens het artikel 216ter, § 1, lid 3 en 4 van het **** van Strafvordering of de artikelen 1 en 1bis van de wet van 29 juni 1964 betreffende de opschorting, het uitstel en de **** of de wet betreffende de autonome ****; - behandelingen waartoe beslist werd op basis van het artikel 216ter, § 1, lid 2 van het **** van Strafvordering of het artikel 1 van de wet van 29 juni 1964 betreffende de opschorting, het uitstel en de **** of het artikel 35 van de wet van 20 juli 1990 betreffende de voorlopige hechtenis of de wet betreffende de autonome ****.

Art. 13.In zijn werkwijze past de begeleidingsdienst de basisprincipes, zoals gedefinieerd door de administratie, toe.

Art. 14.De begeleidingsdienst werkt voor het hele **** zoals gedefinieerd in de overeenkomst.

Art. 15.De begeleidingsdienst legt in samenwerking met het **** zijn doelgroep vast.

Art. 16.De begeleidingsdienst **** alle justitiabelen behorend tot de doelgroep die werden doorverwezen en die hun straf of maatregel moeten vervullen in dat ****. Indien omwille van specifieke redenen, de uitvoering van een straf of maatregel niet mogelijk is, deelt de begeleidingsdienst deze informatie mee aan het ****.

In dit geval, dat uitzonderlijk van aard is, motiveert de begeleidingsdienst de weigering.

Art. 17.De begeleidingsdienst vervult zijn missie met respect voor de kwantitatieve en kwalitatieve criteria : Voor de beoordeling van het behalen van de kwantitatieve criteria wordt er met zones gewerkt. Voor de beoordeling van het respecteren van de kwalitatieve criteria worden objectiveerbare indicatoren voorzien door de administratie. **** **** gesubsidieerd personeelslid **** in een **** - gemachtigd door de organisatie om de opvolging van de **** en dienstverleningen te verzekeren - moet op jaarbasis minimum 67 afgesloten dossiers hebben ****, of afgesloten dossiers hebben **** gebaseerd op minimum 6 075 uitgesproken uren **** en dienstverlening of 90 % van de twee voorgaande criteria cumulatief vervuld hebben. Indien de **** per **** equivalent op jaarbasis 67 tot en met 100 dossiers heeft afgesloten of binnen de afgesloten dossiers 6 075 tot en met 9 113 uitgesproken uren heeft ****, bevindt die zich in de veilige zone. Dat betekent dat de werking kan worden **** met hetzelfde aantal **** equivalenten.

Indien de **** per **** equivalent op jaarbasis 50 tot en met 66 dossiers heeft afgesloten of binnen de afgesloten dossiers 4 556 tot en met 6 074 uitgesproken uren heeft ****, bevindt de **** zich in de ****. Dit betekent dat de **** een waarschuwing geeft voor het desbetreffende ****. Twee opeenvolgende **** in de gevarenzone betekent een vermindering of stopzetting van de subsidiëring voor het **** equivalent.

Indien het aantal afgesloten dossiers per **** equivalent op jaarbasis lager ligt dan 50 afgesloten dossiers of binnen de afgesloten dossiers minder dan 4 556 uitgesproken uren **** werd, leidt dit tot een vermindering of stopzetting van de subsidiëring voor het **** equivalent.

Een werklast van meer dan 100 afgesloten dossiers of meer dan 9 113 uitgesproken uren **** binnen deze afgesloten dossiers, kan - naast inhoudelijke argumenten - een aanzet zijn om een personeelsuitbreiding te vragen.

Volgens de basisprincipes vooropgesteld door de administratie stelt de begeleidingsdienst de justitiabelen een procedure ter beschikking die hen toelaat de volledige **** uit te voeren binnen de 10 maanden die volgen op de ontvangst van het dossier door de begeleidingsdienst.

Volgens de basisprincipes vooropgesteld door de administratie stelt de begeleidingsdienst de justitiabelen een procedure ter beschikking die hen toelaat de volledige dienstverlening uit te voeren binnen de 5 maanden die volgen op de ontvangst van het dossier door de begeleidingsdienst.

Volgens de basisprincipes vooropgesteld door de administratie, voert de begeleidingsdienst een procedure uit, die betrekking heeft op : - het overmaken van de nodige informatie met betrekking tot het verloop van de **** en de dienstverlening die de **** in staat stelt het dossier te kunnen opvolgen; - het overmaken aan de **** van de documenten die toelaten het dossier af te sluiten, zoals het formulier "overzicht van de gepresteerde uren".

De begeleidingsdienst evalueert de ontwikkelde procedures met het **** - hierbij rekening houdende met de opmerkingen van deze laatste - en werkt **** uit bij problemen.

De begeleidingsdienst werkt mee aan initiatieven ondernomen of ondersteund door de **** in het kader van de uitvoering van maatregelen of straffen, zoals ****, **** of werkgroepen aan dewelke hij werd verzocht deel te nemen.

De begeleidingsdienst ontwikkelt en onderhoudt een ruim en gevarieerd aanbod van **** dat afgestemd is op de vraag van de **** en de gerechtelijke overheden. Dit houdt minimaal in : - het voorstel en de prospectie van nieuwe ****, in samenspraak met het ****, en dit, teneinde aan de **** een **** te kunnen aanreiken die toelaat de **** te onthalen in een context waar sociale banden kunnen worden aangegaan en nuttige activiteiten kunnen worden uitgevoerd; - de overdracht van informatie met betrekking tot de **** aan de ****, onder andere de gegevens en de bijzonderheden van de nieuwe plaatsen, de stopzetting of opschorting van samenwerkingen, de wijziging van gegevens en bijzonderheden van de plaatsen; - het onderhouden van een regelmatig contact met de **** teneinde de uitvoering van de straffen en maatregelen te ****; - een regelmatige evaluatie van de samenwerking met de **** en het installeren van **** bij problemen; - in samenwerking met het ****, het uitwerken van ****, vormingen of andere initiatieven voor **** teneinde de uitvoering van straffen en maatregelen te vergemakkelijken. **** **** gesubsidieerd personeelslid **** in een dienst werkvloer - gemachtigd door de organisatie om in te staan voor de **** op de werkvloer - dat instaat voor de reële begeleiding en optreedt als rechtstreekse autoriteit ten aanzien van de justitiabelen, moet jaarlijks minimum 1 600 uren **** en dienstverlening **** uitgevoerd door de justitiabelen en moet zelf effectief op de werkvloer minstens 800 uur samenwerken met de justitiabelen. Indien de dienst werkvloer per **** equivalent op jaarbasis 1 600 tot en met 2 400 uur **** en vanaf 800 uur tot en met 1 200 uur samenwerkt met de ****, bevindt de dienst werkvloer zich in de veilige zone. Dit wil zeggen dat de werking kan worden **** met hetzelfde aantal **** equivalenten.

Indien de dienst werkvloer per **** equivalent op jaarbasis 1 200 uur tot en met 1 599 uur **** en vanaf 600 uur tot en met 799 uur samenwerkt met de ****, bevindt de dienst werkvloer zich in de ****. Dit betekent dat de **** een waarschuwing geeft voor het desbetreffende ****. Twee opeenvolgende **** in de gevarenzone betekent een vermindering of stopzetting van de subsidiëring voor het **** equivalent.

Indien de dienst werkvloer minder dan 1 200 uur **** en minder dan 600 uur samenwerkt met de ****, leidt dit tot een vermindering of stopzetting van de subsidiëring voor het **** equivalent.

Een werklast van meer dan 2 400 uur **** en meer dan 1 200 uur samengewerkt met de ****, kan - naast inhoudelijke argumenten - een aanzet zijn om een personeelsuitbreiding te vragen.

Volgens de basisprincipes vooropgesteld door de administratie stelt de begeleidingsdienst de justitiabelen een procedure ter beschikking die hen toelaat de volledige **** uit te voeren binnen de 10 maanden die volgen op de ontvangst van het dossier door de begeleidingsdienst.

Volgens de basisprincipes vooropgesteld door de administratie stelt de begeleidingsdienst de justitiabelen een procedure ter beschikking die hen toelaat de volledige dienstverlening uit te voeren binnen de 5 maanden die volgen op de ontvangst van het dossier door de begeleidingsdienst.

Volgens de basisprincipes vooropgesteld door de administratie, voert de begeleidingsdienst een procedure uit, die betrekking heeft op : - het overmaken van de nodige informatie met betrekking tot het verloop van de **** en de dienstverlening die de **** in staat stelt het dossier te kunnen opvolgen; - het overmaken aan de **** van de documenten die toelaten het dossier af te sluiten, zoals het formulier "overzicht van de gepresteerde uren".

De begeleidingsdienst evalueert de ontwikkelde procedures met het **** - hierbij rekening houdende met de opmerkingen van deze laatste - en werkt **** uit bij problemen.

De begeleidingsdienst werkt mee aan initiatieven ondernomen of ondersteund door de **** in het kader van de uitvoering van maatregelen of straffen, zoals ****, **** of werkgroepen aan dewelke hij werd verzocht deel te nemen. **** **** gesubsidieerd personeelslid - gemachtigd door de organisatie om de opleiding te geven en te zorgen voor de administratieve opvolging - moet effectief op jaarbasis ten minste 300 uur **** of ten minste 400 uur individuele opleiding verstrekken. Indien de begeleidingsdienst per **** equivalent op jaarbasis 300 tot en met 450 uur **** heeft **** of 400 uur tot en met 600 uur individuele opleiding heeft ****, bevindt de **** zich in de veilige zone. Dit wil zeggen dat de werking kan worden **** met hetzelfde aantal **** equivalenten.

Indien de begeleidingsdienst op jaarbasis per **** equivalent 225 tot en met 299 uur **** of 300 tot en met 399 uur individuele opleiding heeft ****, bevindt de **** zich in de ****. Dit betekent dat de **** een waarschuwing geeft voor het desbetreffende ****. Twee opeenvolgende **** in de gevarenzone betekent een vermindering of stopzetting van de subsidiëring van het **** equivalent.

Indien de begeleidingsdienst per **** equivalent op jaarbasis minder dan 225 uur **** of 300 uur individuele opleiding heeft ****, leidt dit tot een vermindering of stopzetting van de subsidiëring van het **** equivalent.

Een werklast op jaarbasis per **** equivalent van meer dan 450 uur **** of 600 uur individuele opleiding ****, kan - naast inhoudelijke argumenten - een aanzet zijn om een personeelsuitbreiding te vragen.

**** **** bestaan uit ten minste vijf ingeschreven justitiabelen en zijn onderverdeeld in sessies met een **** van twee uren. Elke opleiding wordt geleid door ten hoogste twee gesubsidieerde personeelsleden tegelijkertijd.

**** individuele opleidingen worden onderverdeeld in sessies met een **** van twee uren en worden gegeven door een gesubsidieerd personeelslid.

Volgens de basisprincipes vooropgesteld door de administratie stelt de begeleidingsdienst de justitiabelen een procedure ter beschikking die hen toelaat, in het kader van een ****/autonome ****, de volledige opleiding uit te voeren binnen de 10 maanden die volgen op de ontvangst van het dossier door de begeleidingsdienst.

Volgens de basisprincipes vooropgesteld door de administratie stelt de begeleidingsdienst de justitiabelen een procedure ter beschikking die hen toelaat, in het kader van bemiddeling in strafzaken, de volledige opleiding uit te voeren binnen de 5 maanden die volgen op de ontvangst van het dossier door de begeleidingsdienst.

Volgens de basisprincipes vooropgesteld door de administratie, voert de begeleidingsdienst een procedure uit, die betrekking heeft op : - het overmaken van de nodige informatie met betrekking tot het verloop van de **** en de dienstverlening die de **** in staat stelt het dossier te kunnen opvolgen; - het overmaken aan de **** van de documenten die toelaten het dossier af te sluiten.

De begeleidingsdienst evalueert de ontwikkelde procedures met het **** - hierbij rekening houdende met de opmerkingen van deze laatste - en werkt **** uit bij problemen.

De begeleidingsdienst werkt mee aan initiatieven ondernomen of ondersteund door de **** in het kader van de uitvoering van maatregelen of straffen, zoals ****, **** of werkgroepen aan dewelke hij werd verzocht deel te nemen. **** **** gesubsidieerd personeelslid - gemachtigd door de organisatie om de behandeling te geven en te zorgen voor de administratieve opvolging - moet effectief op jaarbasis ten minste 300 uur behandeling in groep of ten minste 400 uren individuele behandeling verstrekken. Indien de begeleidingsdienst per **** equivalent op jaarbasis 300 tot en met 450 uur behandeling in groep heeft **** of 400 uur tot en met 600 uur individuele behandeling heeft ****, bevindt de dienst zich in de veilige zone. Dit wil zeggen dat de werking kan worden **** met hetzelfde aantal **** equivalenten.

Indien de begeleidingsdienst op jaarbasis per **** equivalent 225 tot en met 299 uur behandeling in groep of 300 tot en met 399 uur individuele behandeling heeft ****, bevindt de dienst zich in de ****. Dit betekent dat de **** een waarschuwing geeft voor het desbetreffende ****. Twee opeenvolgende **** in de gevarenzone betekent een vermindering of stopzetting van de subsidiëring voor het **** equivalent.

Indien de begeleidingsdienst per **** equivalent op jaarbasis minder dan 225 uur behandeling in groep of 300 uur individuele behandeling heeft ****, leidt dit tot een vermindering of stopzetting van de subsidiëring voor het **** equivalent.

Een werklast op jaarbasis per **** equivalent van meer dan 450 uur behandeling in groep of 600 uur individuele behandeling ****, kan - naast inhoudelijke argumenten - een aanzet zijn om een personeelsuitbreiding te vragen.

Volgens de basisprincipes vooropgesteld door de administratie stelt de begeleidingsdienst de justitiabelen een procedure ter beschikking die toelaat te voldoen aan de voorwaarden voorzien in de straffen en maatregelen die werden uitgesproken.

Volgens de basisprincipes vooropgesteld door de administratie, voert de begeleidingsdienst een procedure uit, die betrekking heeft op : - het overmaken van de nodige informatie met betrekking tot het verloop van de behandeling die de **** in staat stelt het dossier te kunnen opvolgen; - het overmaken aan de **** van de documenten die toelaten het dossier af te sluiten.

De begeleidingsdienst evalueert de ontwikkelde procedures met het **** -hierbij rekening houdende met de opmerkingen van deze laatste - en werkt **** uit bij problemen.

De begeleidingsdienst werkt mee aan initiatieven ondernomen of ondersteund door de **** in het kader van de uitvoering van maatregelen of straffen, zoals ****, **** en werkgroepen aan dewelke hij werd verzocht deel te nemen. Afdeling 4. - **** en verplichtingen van de ****

Art. 18.De **** stelt de organisatie de kredieten ter beschikking die overeenstemmen met de financiële toelage, zoals voorzien in de overeenkomst.

Art. 19.In het geval de voorwaarden zoals voorzien door de **** niet worden gerespecteerd, wordt de forfaitaire tussenkomst beëindigd en **** de **** over tot de gedeeltelijke of volledige **** ervan. HOOFDSTUK ****. - Uitvoering

Art. 20.Om subsidies te kunnen genieten, moeten de organisatie en de begeleidingsdienst daadwerkelijk en regelmatig prestaties verrichten in overeenstemming met de overeenkomst, alsook : 1° tegemoetkomen aan de verplichtingen en doelstellingen vooropgesteld in artikelen 7 tot 17;2° zich onderwerpen aan **** van de administratie met betrekking tot de verplichtingen en doelen vermeld in artikelen 7 tot 17;3° overmaken van een **** rapport, via tussenkomst van het ****, aan de administratie ten laatste op de 30**** dag van de maand die volgt na het einde van een trimester, volgens een model uitgewerkt door de administratie.

Art. 21.Bij de opstart van een begeleidingsdienst moeten de kwantitatieve criteria pas vanaf het tweede volledige kalenderjaar worden behaald.

Art. 22.**** **** onderhouden contacten met de gesubsidieerde **** met als doel : - hen informatie te verschaffen met betrekking tot het onderwerp straffen en maatregelen; - hen te ondersteunen en de wederzijdse verwachtingen van de verschillende partners op elkaar af te stemmen; - samen te werken om een ruim en gevarieerd aanbod aan **** te ontwikkelen; - moeilijkheden door te geven aan de administratie; - te verifiëren of de informatie waarover de **** beschikken overeenstemmen met de gegevens van de **** van de organisatie; - de **** te bereiden op basis van het jaarlijkse, door de begeleidingsdienst opgemaakt, ****.

TITEL ****. - Financiële richtlijnen HOOFDSTUK ****. - Algemeenheden

Art. 23.De organisatie is verantwoordelijk voor het gebruik van de subsidies, toegekend door de **** en verbindt zich ertoe deze te beheren "als een goede huisvader", en overeenkomstig de wettelijke en reglementaire bepalingen die van toepassing zijn op de federale subsidies. HOOFDSTUK ****. - Financiële richtlijnen Afdeling 1. - Financiële modaliteiten inzake de toekenning van de

financiële toelagen

Art. 24.De toekenning van de financiële toelagen is afhankelijk van het afsluiten van een ondertekende overeenkomst tussen de **** en de betrokken organisatie. De toelage wordt toegekend in de vorm van een globale jaarlijkse enveloppe.

Art. 25.§ 1. Het bedrag van de globale jaarlijkse enveloppe is een vast bedrag berekend op basis van : - het aantal **** gesubsidieerde equivalenten; - de **** aan te wenden voor de personeelskosten waarvan het bedrag voorzien is in bijlage 1; - de **** aan te wenden voor **** en **** waarvan het bedrag voorzien is in bijlage 1. § 2. Binnen deze globale enveloppe, kan een overdracht van de toegekende bedragen worden gerealiseerd tussen de personeelskosten enerzijds en de **** en de **** anderzijds en omgekeerd. De overdracht bedraagt ten hoogste de **** van de maximale forfaitaire bedragen voorzien voor de **** en ****, zoals voorzien in bijlage 1.

Art. 26.**** voorbehoud van de beschikbare kredieten worden de toelagen gewaarborgd voor vier jaar. Afdeling 2. - Financiële modaliteiten inzake de aanwending van de

toelagen

Art. 27.Alleen de uitgaven aangegaan tussen 1 januari en 31 december van het betreffende jaar zullen in overweging genomen worden bij de jaarlijkse afrekeningen.

Art. 28.§ 1. Het jaarlijks bedrag van de toegekende toelage ligt vast, en kan niet verhoogd worden met de beschikbare saldi die vastgesteld worden naar aanleiding van de jaarlijkse afrekeningen die door de administratie opgesteld worden. § 2. Het bedrag van de jaarlijkse toelage die niet aangewend is op 31 december van het desbetreffende jaar, **** definitief verloren.

Art. 29.De aanwending van de toelage wordt onderworpen aan het beginsel van de bestemming van de uitgaven.

De personeelskosten geven alle kosten weer die de werkgever draagt voor de indienstneming van het in het kader van de overeenkomst aangeworven personeel.

**** **** **** aan de aanwervingen omvatten de administratiekosten, de reiskosten en de investeringskosten noodzakelijk om de gerechtelijke maatregelen uit te voeren.

**** **** zijn de kosten die tot doel hebben de uitvoering van gerechtelijke maatregelen te ondersteunen.

Art. 30.De aanwending van de toelage wordt onderworpen aan het beginsel van de in aanmerking komende uitgaven en het **** van de uitgaven.

Bijlage 1 bevat de lijst van de in aanmerking komende uitgaven. Afdeling 3. - ****

Art. 31.§ 1. **** voorbehoud van de beschikbare kredieten gebeurt de vereffening van de verschuldigde toelagen volgens een voorschot/****. Het percentage van die voorschotten wordt berekend op jaarbasis. § 2. **** voorschot van de toelage wordt vastgelegd op 80% van het bedrag van de jaarlijkse toelage. § 3. Het saldo zal gestort worden na controle van de door de organisatie ingediende uitgaven en afsluiten van de definitieve ****. Afdeling 4. - **** voor de financiële toelagen

Onderafdeling 1. - **** van het financieel dossier

Art. 32.§ 1. De organisaties rechtvaardigen hun uitgaven door een financieel dossier voor te stellen met betrekking tot de jaarlijkse toelage. § 2. **** voorgelegde uitgave moet vergezeld worden door een **** en een betalingsbewijs.

Art. 33.§ 1. Het financieel dossier van elke toelage is samengesteld uit twee delen : 1° De financiële vordering volgens een door de administratie uitgewerkt model. De financiële vordering is pas gevalideerd na het overmaken van een beslissing van de ****, van het **** van **** en Schepenen, of van een beslissing van de verantwoordelijke van de organisatie.

**** vordering zal ten laatste op 31 maart van het jaar dat volgt op het betreffende begrotingsjaar worden ingezonden. **** **** van het referentieperiode betreffende de personeelskosten, de **** en de **** worden ten laatste op 31 maart van het jaar dat volgt op het betreffende begrotingsjaar ingezonden. De lijst met vereiste **** bevindt zich in bijlage 2. § 2. De documenten zullen bewaard worden gedurende tien jaar.

Onderafdeling 2. - **** en **** voor de totstandbrenging van de financiële afrekening

Art. 34.§ 1. Van de administratie **** een controle uit van de bestanddelen van het financieel dossier bedoeld in artikel 33. § 2. De controle van de bestanddelen bedoeld in artikel 34, § 1 zal steekproefsgewijs gebeuren.

Art. 35.§ 1. Deze controle heeft betrekking op : 1° de ontvankelijkheid van de ingediende ****; Een document wordt als ontvankelijk beschouwd zodra de in de artikelen 32 tot 34 van onderhavig besluit vermelde voorwaarden worden nageleefd en het deel uitmaakt van de in bijlage 2 van onderhavig besluit voorgeschreven documenten. 2° de naleving van de bij dit besluit bepaalde voorwaarden; § 2. Een bijkomende controle in de organisatie, die betrekking heeft op het effectief plaatshebben van de uitgaven en hun verband met de doelstellingen van de overeenkomst kan steekproefsgewijs gebeuren.

Art. 36.De administratie kan bijkomende informatie opvragen. Het niet bezorgen van de opgevraagde aanvullingen kan leiden tot de afwijzing van de betrokken uitgaven.

Art. 37.Na afloop van de controle ontvangt elke organisatie een jaarlijkse voorlopige afrekening en beschikt ze over twintig werkdagen om haar akkoord te geven of, in geval van niet-akkoord over de toegekende bedragen, haar argumenten voor te leggen. Deze termijn begint te lopen op de datum van voorlegging van de afrekening. Wanneer de termijn overschreden is of in geval van akkoord over de bedragen van de afrekening, stelt de administratie de definitieve jaarlijkse afrekening op.

**** er geen akkoord is over de voorlopige afrekening, worden de motiveringen en/of bijkomende bewijzen, aangevoerd door de organisaties, bestudeerd om de definitieve jaarlijkse afrekening op te stellen. Afdeling 5. - Financiële sancties

Art. 38.De betalingen worden onderbroken : 1° in geval het niet naleven van de algemene verplichtingen wordt vastgesteld;2° in geval wordt vastgesteld dat een deel of het geheel van de overeenkomst niet wordt uitgevoerd.

Art. 39.§ 1. De gesubsidieerde organisaties moeten tegemoetkomen aan de kwantitatieve en kwalitatieve criteria omschreven in artikel 17. § 2. De opvolging en de evaluatie van de overeenkomst kan aanleiding geven tot financiële sancties, zoals vermeld in artikel 38, welke tijdens de **** van de overeenkomst kunnen toegepast worden of op het einde van de overeenkomst.

Art. 40.§ 1. **** **** bedragen, die na grondige controle van de uitgaven worden vastgesteld, worden ****.

TITEL ****. - **** van de opvolging en de evaluatie van de overeenkomsten

Art. 41.De **** evalueert jaarlijks of de **** en de organisaties de overeenkomst respecteren. Hij baseert zich hiervoor onder meer op het verslag van de begeleidingsdienst met betrekking tot zijn activiteiten en op het verslag bezorgd door de **** dat gebaseerd is op het jaarlijkse, door de begeleidingsdienst opgemaakte ****.

Art. 42.De **** bezorgt deze evaluaties aan de **** conferentie. Over de verdeling van de subsidies tussen de verschillende organisaties, zowel voor de nieuwe aanvragen als voor de verlengingen, wordt jaarlijks overleg gepleegd in de **** conferentie.

TITEL ****. - ****- en ****

Art. 43.Rekening houdend met de geleidelijke toepassing van de nieuwe criteria, wordt gedurende twee jaar, vanaf inwerkingtreding van dit besluit, de veilige zone of de **** vermeld in artikel 17, bereikt vanaf het behalen van 75 % van de criteria die van toepassing zijn.

Art. 44.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2016.

****, 26 december 2015.

****. ****

^