gepubliceerd op 26 maart 2013
Ministerieel besluit houdende de uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009 tot toekenning van steun aan projecten ter bevordering van het ondernemerschap via peterschapsprojecten
VLAAMSE OVERHEID
Economie, Wetenschap en Innovatie
24 DECEMBER 2012. - Ministerieel besluit houdende de uitvoering van het
besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009Relevante gevonden documenten
type
besluit van de vlaamse regering
prom.
24/04/2009
pub.
03/06/2009
numac
2009202279
bron
vlaamse overheid
Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van steun aan projecten ter bevordering van het ondernemerschap
sluiten tot toekenning van steun aan projecten ter bevordering van het ondernemerschap via peterschapsprojecten
De Vlaamse minister van Economie, Buitenlands Beleid, Landbouw en Plattelandsbeleid, Gelet op het decreet van 16 maart 2012 betreffende het economisch ondersteuningsbeleid, artikel 25 en 26;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 24/04/2009 pub. 03/06/2009 numac 2009202279 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van steun aan projecten ter bevordering van het ondernemerschap sluiten tot toekenning van steun aan projecten ter bevordering van het ondernemerschap, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 25 mei 2012, artikel 3, 7, 10, 11, 15, 16 en 27;
Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, gegeven op 7 januari 2013;
Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, artikel 3, § 1;
Gelet op de dringende noodzakelijkheid;
Overwegende dat Vlaanderen overeenkomstig het Vlaams Regeerakkoord 2009-2014 de ambitie heeft om tegen 2020 een topregio te zijn in Europa, zowel op economisch, ecologisch als sociaal vlak; dat om die ambitie waar te maken, een transformatie van ons economisch weefsel en een versterking van onze maatschappelijke troeven noodzakelijk zijn; dat het beleid van de Vlaamse Regering zich zal oriënteren op de concrete doelstellingen in het Pact 2020, dat gesteund wordt door alle maatschappelijke krachten; dat dit plan nu in praktijk gebracht moet worden met reële projecten en flankerend beleid;
Overwegende dat door de ernstige impact van de mondiale economische crisis op de Vlaamse economie de bevordering van het ondernemerschap dringend concreet ingevuld moet worden;
Overwegende dat door de aanhoudende zwakke economische conjunctuur het aanzwengelen van het ondernemerschap in het algemeen een absolute topprioriteit is en dat die maatregel past in het perspectief van het actieplan Vlaanderen in Actie;
Overwegende dat de subsidie in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 24/04/2009 pub. 03/06/2009 numac 2009202279 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van steun aan projecten ter bevordering van het ondernemerschap sluiten tot toekenning van steun aan projecten ter bevordering van het ondernemerschap kan worden toegekend volgens een wedstrijdformule, waarbij via een oproep die periodiek wordt georganiseerd, een subsidie-enveloppe wordt verdeeld over de best gerangschikte projecten;
Overwegende dat de projecten in het kader van die oproep pas kunnen starten nadat de subsidieaanvraag ingediend is, en dat er zo snel mogelijk van start gegaan moet worden met de aanvaarde en gesubsidieerde projecten;
Overwegende dat om die redenen dit besluit dringend in werking moet treden, Besluit :
Artikel 1.Ter uitvoering van artikel 11 van het besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 24/04/2009 pub. 03/06/2009 numac 2009202279 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van steun aan projecten ter bevordering van het ondernemerschap sluiten tot toekenning van steun aan projecten ter bevordering van het ondernemerschap, hierna het besluit van de Vlaamse Regering te noemen, bevat dit besluit een oproep tot indiening van subsidieaanvragen voor peterschapsprojecten.
Art. 2.§ 1 De specifieke thema's, vermeld in artikel 11, 1°, van het besluit van de Vlaamse Regering voor deze oproep zijn : 1° peterschapsprojecten die inspelen op specifieke sectorale behoeften;2° peterschapsprojecten die inspelen op specifieke behoeften van doelgroepen;3° peterschapsprojecten die inspelen op de vergroeningsagenda;4° peterschapsprojecten die inspelen op de verwittingsagenda;5° peterschapsprojecten die de combinatie werk-gezin behandelen en 6° peterschapsprojecten die (familiale) opvolging en bedrijfsovername faciliteren. De thema's worden verduidelijkt in de handleiding die als bijlage 1 bij dit besluit is gevoegd en er integraal deel van uitmaakt.
Een peterschapsproject telt 4 peterschapsgroepjes. Elk van deze 4 peterschapsgroepjes telt minstens 12 en maximum 20 unieke betalende ondernemingen. Daarvan moet over alle sessies heen gemiddeld 80 %aanwezig zijn. Wanneer op het einde van het peterschapsproject het gemiddelde van 80 % niet behaald wordt, zal de subsidie herberekend worden. Bij elke sessie moet minstens 65 % van de unieke betalende ondernemingen aanwezig zijn. Bijeenkomsten met minder dan 65 % van de unieke betalende ondernemingen worden niet als een sessie beschouwd.
De subsidie zal bijgevolg herberekend worden. Een unieke betalende onderneming kan echter deel uitmaken van verschillende peterschapsgroepjes met een verschillende inhoudelijke invulling. Over de 4 peterschapsgroepjes heen moet het aantal betalende ondernemingen minstens 60 en maximum 80 bedragen.
De projectpromotoren kunnen een subsidie krijgen voor 24 maanden. Deze subsidieperiode mag indien gewenst opgesplitst worden in 2 trajecten van elk 12 maanden. Per peterschapsgroepje moet het thema hetzelfde blijven gedurende de hele subsidieperiode van 24 maanden. De deelnemers moeten gedurende het ganse traject van 12 maanden steeds dezelfde zijn. De deelnemers moeten gedurende het ganse traject van 12 maanden steeds dezelfde zijn. Projectpromotoren kunnen er ook voor kiezen de samenstelling van de peterschapsgroepjes de hele subsidieperiode van 24 maanden ongewijzigd te laten. Per traject van 12 maanden moeten er minstens 10 sessies georganiseerd worden. Onder sessie wordt de eigenlijke kennis- en ervaringsuitwisseling in kleine groep gedurende 3 uur verstaan. Als er minder dan 10 sessies per traject georganiseerd werden, zal de subsidie herberekend worden. Per traject van 12 maanden worden ook minstens 2 groepsoverschrijdende sessies georganiseerd. Als er minder dan 2 groepsoverschrijdende sessies per traject georganiseerd werden, zal de subsidie herberekend worden.
Een eventuele herberekening van de subsidie gebeurt overeenkomstig de bepalingen van artikel 15, § 2, van dit besluit.
In afwijking van de vorige leden, tellen peterschapsgroepjes die georganiseerd worden binnen het thema (familiale) opvolging of bedrijfsovername elk minstens 4 unieke betalende ondernemingen. Per unieke betalende onderneming kunnen minimum 2 en maximum 5 personen betrokken in het overnameproces deelnemen. De samenstelling van deze groepjes kan per sessie wijzigen met uitzondering van de belangrijkste actor binnen het overnameproces. Deze persoon moet gedurende het hele traject van 12 maanden dezelfde zijn en steeds aanwezig zijn. Wat de organisatie van de sessies betreft, gelden dezelfde regels zoals hierboven beschreven.
Peterschapsprojecten richten zich op beslissingsnemers van kleine en middelgrote ondernemingen. Beslissingsnemers bepalen rechtstreeks de strategie van een onderneming.
In kleine ondernemingen is de beslissingsnemer vaak te identificeren als de ondernemer-eigenaar. In middelgrote tot grote ondernemingen zijn het vaak meerdere personen die uiteindelijk beslissen over de strategische keuzes van de onderneming.
Een deelnemende onderneming is een onderneming die zich engageert om beslissingsnemers te laten deelnemen aan het peterschapsproject en daarvoor een bijdrage betaalt. Per unieke betalende onderneming kunnen er (met uitzondering van de peterschapsprojecten die inspelen op overdracht en overname) maximaal 2 beslissingsnemers deelnemen aan het peterschapsproject. Om het aanwezigheidspercentage te berekenen wordt er echter enkel rekening gehouden met de unieke betalende onderneming en niet met de deelnemende beslissingnemers.
De onderneming betaalt een bijdrage voor de deelname van haar beslissingsnemers aan het peterschapsproject. Ondernemingen die bovendien een aanvaardbare NACE-code hebben, kunnen gebruik maken van de KMO-portefeuille.
Peterschapsprojecten die gericht zijn op technologische innovatie, komen niet in aanmerking voor een subsidie in het kader van dit besluit.
Art. 3.Ter uitvoering van artikel 11, 2°, van het besluit van de Vlaamse Regering wordt de subsidie-enveloppe voor deze oproep vastgesteld op maximaal 2,4 miljoen euro. Dat bedrag wordt vastgelegd op rubriek 3300_3305 van het Fonds voor Flankerend Economisch Beleid voor het begrotingsjaar 2013.
Art. 4.Ter uitvoering van artikel 10, § 1, en 11, 3°, van het besluit van de Vlaamse Regering bedraagt de subsidie per peterschapsproject dat voldoet aan de gestelde voorwaarden maximaal 40.000 euro voor 24 maanden werking, De door ondernemingen verschuldigde btw komt niet in aanmerking voor subsidiëring.
Art. 5.Ter uitvoering van artikel 10, § 2, en artikel 11, 3°, van het besluit van de Vlaamse Regering wordt het steunpercentage bepaald op 80 % van de aanvaardbare projectkosten, in voorkomend geval beperkt tot maximaal het netto te financieren saldo. De aanvaardbare kosten worden vermeld in de controle richtlijnen die als bijlage gevoegd is bij de handleiding.
Als personeelsleden, van wie kosten worden ingebracht in het project, in dezelfde periode ook nog werkzaam zullen zijn op andere gesubsidieerde projecten van om het even welke overheid of op projecten waarvoor kosten zullen worden gefactureerd aan derden, moet een overzicht worden toegevoegd van de tijd die door het personeelslid in die periode aan elk van die andere projecten zal worden besteed. Er kan maximaal 100 % van het loon over de verschillende projecten heen worden toegewezen. Hetzelfde principe geldt voor de andere kostenrubrieken, vermeld in artikel 10, § 4, van het besluit van de Vlaamse Regering.
Ter uitvoering van artikel 11, 5°, van het besluit van de Vlaamse Regering wordt er geen minimumpercentage aan private inbreng bepaald.
De ingediende projectbegroting dient wel sluitend te zijn.
Art. 6.Ter uitvoering van artikel 3 van het besluit van de Vlaamse Regering komen enkel privaatrechtelijke entiteiten in aanmerking om deel te nemen aan deze oproep.
In het kader van deze oproep worden entiteiten die moeten worden beschouwd als een administratieve overheid, als vermeld in artikel 14 van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, uitgesloten. Daarbij worden volgende criteria en indicaties ter beoordeling gehanteerd : -het feit of de indiener opgericht of erkend is door de overheid; - het feit of de indiener de bevoegdheid heeft om op éénzijdige wijze voor derden bindende beslissingen uit te vaardigen; - het feit of de indiener belast is met een taak van algemeen belang of een taak van een openbare dienst; - het feit of de indiener onder de controle of het toezicht valt van de overheid.
De indiener moet beschikken over rechtspersoonlijkheid en een inschrijvingsnummer hebben in de Kruispuntbank voor Ondernemingen (KBO).
Ondernemingen, publiekrechtelijke entiteiten, erkende Vlaamse onderwijsinstellingen en kenniscentra kunnen wel optreden als betrokken projectpartners doch kunnen zelf geen aanvraag indienen.
Art. 7.Ter uitvoering van artikel 11, 6°, en 11, 7°, van het besluit van de Vlaamse Regering moeten de aanvragen ingediend worden met het specifiek daarvoor ontworpen aanvraagformulier dat als bijlage 2 gevoegd is bij het besluit en er integraal deel van uitmaakt. Per aanvraagformulier moeten de organisatoren een subsidie aanvragen voor vier peterschapsprojecten. Deze vier peterschapsprojecten kunnen elk een ander thema behandelen, zoals bepaald in artikel 2 van dit besluit. Per aanvraagformulier dienen de vier peterschapsprojecten dezelfde startdatum te hebben. De elektronische en papieren versie van dit aanvraagformulier en de vereiste bijlage 'Projectbegroting' moeten uiterlijk op 9 april 2013 om 12 uur in het bezit zijn van het Agentschap Ondernemen. Bij het indienen van de aanvraag moet er rekening gehouden worden met de bepalingen van de handleiding.
Om de indieningsdatum te bepalen, geldt : 1° bij afgifte : de datum en het uur op het ontvangstbewijs;2° bij verzending per post : de postdatum;3° bij verzending per e-mail : de datum en het uur van verzending op de servers van het Agentschap Ondernemen. Het aanvraagformulier, de handleiding, de vereiste bijlage 'projectbegroting', de controlerichtlijnen en de richtlijnen voor rapportering en communicatie zijn vanaf de inwerkingtreding van dit besluit beschikbaar op www.peterschapsprojecten.be.
Het aanvraagformulier en de vereiste bijlage 'Projectbegroting' worden gemaild naar peterschapsprojecten@agentschapondernemen.be en met de post opgestuurd naar of afgegeven bij het Agentschap Ondernemen, Afdeling Economisch Ondersteuningsbeleid, Koning Albert II-laan 35,
bus 12, 1030 Brussel.
Art. 8.Ter uitvoering van artikel 11, 9° van het besluit van de Vlaamse Regering bepaalt het Agentschap Ondernemen de samenstelling van de jury en de wijze van jurering.
Art. 9.Ter uitvoering van artikel 7 van het besluit van de Vlaamse Regering dient het project te starten uiterlijk 6 maanden na de indiening van de aanvraag om steun. De eerste sessie moet plaatsvinden uiterlijk 6 maanden na de ondertekening van het steunbesluit door de minister. Naast deze 2 voorwaarden, moeten lopende gesubsidieerde peterschapsprojecten van dezelfde indiener, afgelopen zijn alvorens met projecten uit deze oproep te starten.
De subsidieperiode van 24 maanden wordt gedefinieerd als de werkingsperiode waarvoor een subsidie werd toegekend.
De periode nodig voor de werving van deelnemers en de borgingsfase komen niet in aanmerking en vallen niet onder de subsidie periode.
Art. 10.Ter uitvoering van artikel 15, § 1, van het besluit van de Vlaamse Regering bepaalt het Agentschap Ondernemen de criteria voor de beoordeling van de ontvankelijkheid van de ingediende projectvoorstellen. Deze criteria worden verder toegelicht in de handleiding die als bijlage 1 bij dit besluit is gevoegd. Alle ingediende projectvoorstellen worden getoetst aan deze ontvankelijkheidscriteria.
Er wordt geen steun verleend aan privaatrechtelijke entiteiten die niet voldoen aan de regelgeving die van toepassing is in het Vlaamse Gewest. De indiener mag op de indieningsdatum van de steunaanvraag geen achterstallige schulden bij de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid hebben en geen procedure op basis van Europees of nationaal recht lopen hebben waarbij een toegekende steun wordt teruggevorderd.
Art. 11.Ter uitvoering van artikel 16, § 1, van het besluit van de Vlaamse Regering worden de ontvankelijke projectvoorstellen beoordeeld op basis van alle criteria vermeld in artikel 16, § 1, van het besluit van de Vlaamse Regering, met uitzondering van het criterium 1°, a), waaraan geen gewicht wordt toegekend bij deze oproep.
Ter uitvoering van artikel 16, § 3, van het besluit van de Vlaamse Regering wordt aan artikel 16, § 2, van het besluit van de Vlaamse Regering een vierde punt toegevoegd, dat luidt als volgt : « 4° het streven naar een goede spreiding van het budget over de door de minister bepaalde thema's. »
Art. 12.Ter uitvoering van artikel 11, 8°, van het besluit van de Vlaamse Regering wordt voor elk beoordelingscriterium een score op een schaal van 1 tot 5 toegekend, waarbij 1° 1 staat voor onvoldoende;2° 2 staat voor redelijk;3° 3 staat voor goed;4° 4 staat voor meer dan goed;5° 5 staat voor uitstekend. Ter uitvoering van artikel 11, 4°, van het besluit van de Vlaamse Regering mag een project geen score 1 en niet meer dan twee keer de score 2 krijgen om opgenomen te worden in de rangschikking. De projecten worden in dalende volgorde gerangschikt volgens hun score.
De steun wordt toegekend volgens deze rangschikkingen binnen de voorwaarden van artikel 7 van dit besluit tot de enveloppe opgebruikt is.
Alle voor deze oproep van toepassing zijn de beoordelingscriteria hebben een gelijkwaardig gewicht, behalve criteria 2°, a en 2°, c, die dubbel tellen.
Art. 13.Ter uitvoering van artikel 16, § 3, van het besluit van de Vlaamse Regering kan een project negatief beoordeeld worden als : 1° de indiener onvoldoende financiële draagkracht heeft voor de uitvoering of het welslagen ervan;2° de indiener niet voldoet aan andere verplichtingen of vergunningen die de overheid oplegt;3° de indiener blijk heeft gegeven van niet-correct gedrag naar aanleiding van vorige aanvragen, onder meer inzake informatieverstrekking, inhoudelijke en financiële verplichtingen of verslaggeving.
Art. 14.Ter uitvoering van artikel 27 van het besluit van de Vlaamse Regering kan het Agentschap Ondernemen vanaf de indiening van de subsidieaanvraag op elk moment controleren of de voorwaarden van het decreet van 31 januari 2003Relevante gevonden documenten type decreet prom. 31/01/2003 pub. 25/03/2003 numac 2003035307 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet betreffende het economisch ondersteuningsbeleid sluiten, van het besluit van de Vlaamse Regering van 24 april 2009Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 24/04/2009 pub. 03/06/2009 numac 2009202279 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van steun aan projecten ter bevordering van het ondernemerschap sluiten en dit uitvoeringsbesluit worden nageleefd. Die controle kan, afhankelijk van het feit of de steun al dan niet werd toegekend, het gevolg hebben dat de subsidie wordt geweigerd, dan wel niet wordt uitbetaald of wordt teruggevorderd.
Art. 15.§ 1. Ter uitvoering van artikel 11, 10°, van het besluit van de Vlaamse Regering wordt de subsidie uitbetaald in drie schijven : 1° 30 % op zijn vroegst dertig dagen na de beslissing tot toekenning van de subsidie, op voorwaarde dat de indiener : a) de uitbetaling van de schijf aanvraagt en b) verklaart dat de werkingsperiode van het project is gestart; namelijk dat de eerste bijeenkomst van deelnemers heeft plaats gehad en c) een alfabetisch gerangschikte deelnemerslijst van de betalende ondernemingen en hun beslissingsnemers wordt ingediend via de module van het VON;2° 30 %, op voorwaarde dat de indiener : a) de uitbetaling van de schijf aanvraagt en b) verklaart dat het project halverwege is en c) zowel kwalitatief (tussentijds rapport op papier) als kwantitatief (deelnemerslijst en indicatoren) via de module van het VON rapporteert;3° 40 %, op voorwaarde dat : a) de indiener de uitbetaling van de schijf aanvraagt en b) een ondertekende afrekeningsstaat van alle gerealiseerde ontvangsten en gemaakte kosten indient en c) een kwantitatief en kwalitatief eindverslag indient over het project waaruit blijkt in welke mate de vooropgestelde doelstellingen werden bereikt en een verantwoording ervan en kwantitatief rapporteert (deelnemerslijst en indicatoren) via de module van het VON.d) in de mate dat het saldo is verschuldigd, zoals moet blijken uit een positief inspectieverslag van het Agentschap Ondernemen. Na afloop van het project zal door het Agentschap Ondernemen bij de deelnemers een tevredenheidsenquête worden afgenomen. De tevredenheidsscore moet 70 % of meer bedragen. Indien de tevredenheidsscore lager is dan 70 % zal de subsidie herberekend worden. § 2. De toegekende subsidie zal herberekend worden indien aan 1 of meerdere van volgende 5 voorwaarden niet voldaan werd : 1° minimum 10 sessies per peterschapsgroepje per traject;2° minimum 2 groepsoverschrijdende sessies per traject;3° een aanwezigheidsgraad van 80 % of meer;4° een tevredenheidspercentage van 70 % of meer en 5° over de 4 peterschapsgroepjes heen 60 betalende ondernemingen. Deze voorwaarden worden per peterschapsgroepje bekeken. Per voorwaarde waaraan niet voldaan werd, wordt cumulatief 1/5 van de steun niet uitbetaald of teruggevorderd.Voor peterschapsgroepjes binnen het thema (familiale) overdracht en overname gelden enkel de 1e vier voorwaarden.
Art. 16.De richtlijnen met betrekking tot de in artikel 11, 11° vooropgestelde rapportage gaan als bijlage 4 bij dit besluit en maken er integraal deel van uit. De verslagen dienen aangeleverd te worden via het door het Agentschap Ondernemen aangeleverde format. In deze bijlage staan ook de communicatierichtlijnen opgenomen.
Art. 17.Wanneer niet wordt gestart met het project uiterlijk zes maanden na de toekenning van de steun, wordt de steun stopgezet behoudens een voorafgaande gemotiveerde aanvraag tot verlenging die door het Agentschap Ondernemen wordt goedgekeurd.
De steun kan geheel of gedeeltelijk teruggevorderd worden indien de uiteindelijke kostprijs van het project kleiner is dan aanvankelijk werd begroot of aanvaard.
Het Agentschap Ondernemen kan beslissen om niet over te gaan tot de uitbetaling van de subsidie, dan wel om de uitbetaling van de subsidie stop te zetten en de terugbetaling te eisen indien één van de volgende gevallen zich voordoet : 1° het project voldoet niet aan alle bepalingen zoals vermeld in de oproep;2° de subsidie wordt niet aangewend voor de doeleinden waarvoor ze is verleend;3° de begunstigde verhindert of belemmert de controle;4° het project werd onvolledig uitgevoerd of voortijdig stopgezet waardoor het vooropgestelde resultaat niet werd bereikt;5° het project heeft onvoldoende concrete resultaten opgeleverd in het Vlaamse Gewest.
Art. 18.Organisaties die erkend en gesubsidieerd worden in het kader van dit besluit worden erkend als peterschapsorganisator in de pijler peterschap in de subsidiemaatregel KMO-portefeuille binnen de geldende regels zoals vermeld in het besluit van de Vlaamse Regering van 19 december 2008Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 19/12/2008 pub. 10/03/2009 numac 2009035199 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten sluiten tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten. Deze erkenning is beperkt tot dit peterschapsproject en voor de duur van de subsidieperiode.
Art. 19.Dit besluit treedt in werking op de datum van de ondertekening ervan.
Brussel, 24 december 2012.
De Vlaamse minister van Economie, Buitenlands Beleid, Landbouw en Plattelandsbeleid, K. PEETERS
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld