gepubliceerd op 10 april 2015
Ministerieel besluit tot wijziging van het ministerieel besluit van 1 oktober 2013 tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2013 tot toekenning van strategische transformatiesteun aan ondernemingen in het Vlaamse Gewest, wat betreft de wijziging van het beoordelingskader voor de transformatietoets van het ingediende transformatieplan
VLAAMSE OVERHEID
Economie, Wetenschap en Innovatie
23 FEBRUARI 2015. - Ministerieel besluit tot wijziging van het
ministerieel besluit van 1 oktober 2013Relevante gevonden documenten
type
ministerieel besluit
prom.
01/10/2013
pub.
04/11/2013
numac
2013035986
bron
vlaamse overheid
Ministerieel besluit tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2013 tot toekenning van strategische transformatiesteun aan ondernemingen in het Vlaamse Gewest
sluiten tot uitvoering van het
besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2013Relevante gevonden documenten
type
besluit van de vlaamse regering
prom.
19/07/2013
pub.
06/09/2013
numac
2013035726
bron
vlaamse overheid
Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van strategische transformatiesteun aan ondernemingen in het Vlaamse Gewest
sluiten tot toekenning van strategische transformatiesteun aan ondernemingen in het Vlaamse Gewest, wat betreft de wijziging van het beoordelingskader voor de transformatietoets van het ingediende transformatieplan
De Vlaamse minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport, Gelet op het decreet van 16 maart 2012 betreffende het economisch ondersteuningsbeleid, artikel 10;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2013Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 19/07/2013 pub. 06/09/2013 numac 2013035726 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van strategische transformatiesteun aan ondernemingen in het Vlaamse Gewest sluiten tot toekenning van strategische transformatiesteun aan ondernemingen in het Vlaamse Gewest, artikel 22, § 2, artikel 23, artikel 37, § 2, en artikel 38;
Gelet op het ministerieel besluit van 1 oktober 2013Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 01/10/2013 pub. 04/11/2013 numac 2013035986 bron vlaamse overheid Ministerieel besluit tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2013 tot toekenning van strategische transformatiesteun aan ondernemingen in het Vlaamse Gewest sluiten tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2013Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 19/07/2013 pub. 06/09/2013 numac 2013035726 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van strategische transformatiesteun aan ondernemingen in het Vlaamse Gewest sluiten tot toekenning van strategische transformatiesteun aan ondernemingen in het Vlaamse Gewest;
Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, gegeven op 30 januari 2015;
Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, artikel 3, § 1;
Gelet op de dringende noodzakelijkheid;
Overwegende dat het voor de ondernemingen in het kader van de bepaling van het investeringsbudget en de financiële planning van het grootste belang is om snel duidelijkheid te krijgen of aan het ingediende project al dan niet steun wordt toegekend;
Overwegende dat om die reden dit besluit dringend in werking moet treden, Besluit :
Artikel 1.Bijlage 1 bij het ministerieel besluit van 1 oktober 2013Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 01/10/2013 pub. 04/11/2013 numac 2013035986 bron vlaamse overheid Ministerieel besluit tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2013 tot toekenning van strategische transformatiesteun aan ondernemingen in het Vlaamse Gewest sluiten tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2013Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 19/07/2013 pub. 06/09/2013 numac 2013035726 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van strategische transformatiesteun aan ondernemingen in het Vlaamse Gewest sluiten tot toekenning van strategische transformatiesteun aan ondernemingen in het Vlaamse Gewest wordt vervangen door de bijlage die bij dit besluit is gevoegd.
Art. 2.Op de subsidieaanvragen die zijn ingediend voor de inwerkingtreding van dit besluit, blijft het ministerieel besluit van 1 oktober 2013Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 01/10/2013 pub. 04/11/2013 numac 2013035986 bron vlaamse overheid Ministerieel besluit tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2013 tot toekenning van strategische transformatiesteun aan ondernemingen in het Vlaamse Gewest sluiten tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2013Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 19/07/2013 pub. 06/09/2013 numac 2013035726 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van strategische transformatiesteun aan ondernemingen in het Vlaamse Gewest sluiten tot toekenning van strategische transformatiesteun aan ondernemingen in het Vlaamse Gewest van toepassing zoals het gold voor de inwerkingtreding van dit besluit.
Art. 3.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2015.
Brussel, 23 februari 2015.
De Vlaamse minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport, Ph. MUYTERS
Bijlage Beoordelingskader voor de transformatietoets van het ingediende transformatieplan als vermeld in artikel 5 Bij de beoordeling van de dossiers wordt rekening gehouden met de omvang en het type van de onderneming. Er worden drie verschillende entiteiten onderscheiden, die een gedifferentieerde beoordeling zullen krijgen. Daarbij wordt uitgegaan van de positie van de onderneming in Vlaanderen op het moment van de steunaanvraag. Bij de beoordeling kan daarbovenop nog rekening worden gehouden met het feit dat de entiteit al dan niet een startende onderneming is of afhangt van een internationale groep.
De drie verschillende types entiteiten bepalen de basisscores die nodig zijn om een gunstige beoordeling te krijgen: o kleine entiteit (KE) (minder dan 50 werknemers in VTE); o middelgrote entiteit (ME) (50 tot 249 werknemers in VTE); o grote entiteit (GE) (250 of meer werknemers in VTE).
Er zijn drie niveaus bepaald voor de beoordeling van de potentiële output, resultaten en impact van het project, telkens volgens de verschillende parameters van de beoogde transformatie. Die niveaus zijn: o het project zelf; o de ondernemingen waarin het project wordt uitgevoerd; o de Vlaamse economie.
De parameters van de transformatie voor het project zijn: o innovatie; o internationalisering; o verduurzaming.
Kwaliteit en management van het project is een bijkomende transversale parameter die dient om het projectmanagement te beoordelen zodat een goede uitvoering gegarandeerd kan worden.
Niveau
Subniveau
Parameter
Projectniveau
Innovatie
A.1
Internationalisering
A.2
Verduurzaming
A.3
Ondernemingsniveau
B
Impact op de Vlaamse economie
Intern
C.1
Extern
C.2
Kwaliteit en management
D
De parameters van het beoordelingskader De onderstaande tabellen bevatten de uitwerking van het beoordelingskader in specifieke subparameters die telkens moeten worden beoordeeld in elke projectaanvraag.
Niveau
Subniveau
Parameter
Projectniveau
1. Innovatie
Het project is duidelijk gericht op de introductie van een volstrekt nieuw product, een nieuwe dienst of een nieuw proces.Het beschrijft duidelijk hoe het vermarktingsproces van en/of dankzij de innovatie zal verlopen. De nodige resources om die innovatie en vermarkting te realiseren zijn aanwezig
2. Internationalisering
Het project beschrijft duidelijk hoe het project de internationalisering zal versterken.Het project geeft aan welke markten zullen worden aangeboord en op welke manier dat zal gebeuren.
Het project heeft een sterk marktpotentieel. Het geeft ook aan welke middelen daarvoor zullen worden ingezet
3. Verduurzaming
Het project beschrijft duidelijk hoe de opleiding/investeringsinspanning met het oog op de verduurzaming zal verlopen in zijn verschillende dimensies (ecologisch/sociaal).De nodige resources daarvoor zijn aanwezig
Impact op de onderneming
Het project zet de onderneming op een nieuw groeipad met sterke positieve effecten op omzet, export, werkgelegenheid en toegevoegde waarde. De concurrentiële positie wordt duidelijk gewijzigd en versterkt met het aanspreken van nieuwe product- of geografische markten. De werking en organisatie van de onderneming wordt duidelijk omgevormd met effecten op het menselijk kapitaal, de kostenstructuur en/of de plaats in het omliggende netwerk
Vlaamse economie
Intern
Het project leidt tot een versterking van de onderneming in de interne waardeketen. Het leidt tot het aantrekken van investeringen binnen de groep, de lokale ontwikkeling van een nieuwe activiteit en/of de verankering/groei van de bestaande activiteit. Het project zal duidelijk gepaard gaan met substantiële extra tewerkstelling en investeringen in Vlaanderen
Extern
Het project leidt tot een versterkte positie in de externe waardeketen en de lokale verankering binnen die waardeketen. Het geeft zicht op een substantiële en duidelijke toename van de multipliereffecten bij de toeleveranciers, afnemers en partners voor de vermarkting van de nieuwe producten/diensten/concepten, zowel lokaal als internationaal.
Daarbij ondersteunt het project multidisciplinaire samenwerking en spill-overs met andere kennisorganisaties/ondernemingen uit de waardeketen
Kwaliteit en management
- D.1: Ervaring van het projectteam - D.2: De procesopvolging en het risicobeheer van het project - D.3: De financiering van het project
1. De beoordeling van het project
Innovatie
Internationalisering
Verduurzaming
A.1
A.2
A.3
Excellent
Het project is duidelijk gericht op de introductie van een volstrekt nieuw product, een nieuwe dienst of een nieuw proces. Het beschrijft duidelijk hoe de vermarkting van de innovatie zal verlopen en heeft een sterk marktpotentieel. De nodige resources om die vermarkting te realiseren zijn aanwezig
Het project beschrijft duidelijk hoe het de internationalisering zal versterken. Nieuwe (geografische) markten zullen worden aangeboord en het is duidelijk op welke manier dat zal gebeuren. De nodige resources daarvoor zijn aanwezig
Het project beschrijft duidelijk hoe de opleiding/investeringsinspanning met het oog op de verduurzaming zal verlopen in zijn verschillende dimensies (ecologisch/sociaal). De nodige resources daarvoor zijn aanwezig
Goed
Het project is duidelijk gericht op de introductie van een bestaand product, een bestaande dienst of een bestaand proces, maar is sterk vernieuwend voor het bedrijf of de sector. Het beschrijft goed hoe de vermarkting van de innovatie zal verlopen en er is duidelijk marktpotentieel aanwezig De nodige resources om die vermarkting te realiseren zijn aanwezig
Het project beschrijft duidelijk hoe het de internationalisering zal versterken. Het project zal inbreken op een bestaande markt en het is duidelijk op welke manier dat zal gebeuren. De nodige resources daarvoor zijn aanwezig
Het project beschrijft duidelijk hoe de opleiding/investeringsinspanning met het oog op de verduurzaming zal verlopen, maar met beperkte aandacht voor de verschillende dimensies (ecologisch/sociaal). De nodige resources daarvoor zijn aanwezig
Neutraal
Het project is duidelijk gericht op de implementatie van bekende technologie of innovatie of van een bekend businessproces. Het beschrijft duidelijk hoe de vermarkting van de innovatie zal verlopen en heeft een matig marktpotentieel. De nodige resources om die vermarkting te realiseren zijn aanwezig
Het project beschrijft duidelijk hoe het de internationalisering zal versterken. Het project zal de positie van het product of de dienst versterken in de bestaande markt en het is duidelijk op welke manier dat zal gebeuren. De nodige resources daarvoor zijn aanwezig
Het project beschrijft minimaal welke verduurzaming zal plaatsvinden.
Het is daarom onduidelijk of de nodige resources daarvoor aanwezig zijn.
Negatief
Het project is onvoldoende gericht op een vernieuwend product, een vernieuwende dienst of een vernieuwend proces. Het beschrijft te weinig hoe de vermarkting van de innovatie zal verlopen en het marktpotentieel is erg beperkt. De nodige resources om die vermarkting te realiseren zijn niet aanwezig
Het project beschrijft niet hoe het de internationalisering zal versterken. Het is onbekend welke markten het project wil bereiken en op welke manier dat zal gebeuren. De nodige resources daarvoor zijn niet aanwezig
In het project is geen enkele vorm van verduurzaming (ecologisch/sociaal) aanwezig. De nodige resources zijn niet aanwezig
2. De beoordeling van de impact van het transformatieproject op de onderneming
B.Impact op de onderneming
Excellent
Het project zet de onderneming op een nieuw groeipad met sterke positieve effecten op omzet, export, werkgelegenheid en toegevoegde waarde. De concurrentiële positie wordt duidelijk versterkt met perspectief op doorbraken in nieuwe product- en/of geografische markten. De werking en organisatie van de onderneming worden duidelijk omgevormd met effecten op het menselijk kapitaal, de kostenstructuur en/of de plaats in het netwerk van partners
Goed
Het project zet de onderneming op een nieuw groeipad met positieve effecten op omzet, export, werkgelegenheid en toegevoegde waarde. De onderneming versterkt haar huidige concurrentiële positie door het aanspreken van nieuwe product- of geografische markten. De werking en organisatie van de onderneming ondervinden eveneens effecten op het menselijk kapitaal, de kostenstructuur en/of de plaats in het netwerk van partners
Neutraal
Het project wijzigt het groeipad, maar de effecten op omzet, export, werkgelegenheid en toegevoegde waarde zijn onvoldoende duidelijk. De concurrentiële positie wordt niet duidelijk versterkt. De werking en organisatie van de onderneming verandert maar matig, met beperkte effecten op het menselijk kapitaal, de kostenstructuur en/of de plaats in het omliggende netwerk
Negatief
Het project brengt geen verandering in de koers van de onderneming. Er is geen nieuw groeipad en er blijkt onvoldoende perspectief op een opwaartse ontwikkeling van omzet, export, werkgelegenheid en toegevoegde waarde. De concurrentiële positie blijft ongewijzigd, net als de werking en organisatie van de onderneming
3. De beoordeling van de impact van het transformatieproject voor de Vlaamse economie
C.Impact op de Vlaamse economie
C.1 Versterking van de interne waardeketen
C.2 Versterking van de externe waardeketen
Excellent
Het project leidt tot een versterking van de onderneming in de interne waardeketen. Het leidt tot het aantrekken van nieuwe investeringen in de groep en/of de lokale ontwikkeling van een nieuwe activiteit en/of de verankering/groei van de bestaande activiteit. Het project zal duidelijk gepaard gaan met substantiële extra tewerkstelling en investeringen in Vlaanderen
Het project leidt tot een versterkte positie in een externe waardeketen die belangrijk is voor de Vlaamse economie en draagt bij tot lokale verankering binnen die waardeketen. Het geeft zicht op een substantiële en duidelijke toename van de multipliereffecten bij toeleveranciers, afnemers en partners voor de vermarkting van de nieuwe producten/diensten/ concepten, zowel lokaal als internationaal.
Daarbij ondersteunt het project multidisciplinaire samenwerking en spill-overs met andere kennisorganisaties/ondernemingen uit de waardeketen
Goed
Het project leidt tot een versterking van de onderneming in de interne waardeketen. Het leidt tot het aantrekken van nieuwe investeringen in de groep, gericht op het upscalen van activiteiten en de verankering binnen de groep. Het project zal duidelijk gepaard gaan met substantiële extra tewerkstelling en investeringen in Vlaanderen
Het project leidt tot een versterkte positie in een externe waardeketen die belangrijk is voor de Vlaamse economie en draagt bij tot een lokale verankering ervan. Er is een toename van de multipliereffecten, maar vooral op internationaal vlak. Er wordt eveneens informatie uitgewisseld met andere kennisorganisaties/ondernemingen uit de waardeketen, waardoor een nieuwe waardeketen kan ontstaan waaruit duurzame nieuwe tewerkstelling zal ontstaan bij de partners
Neutraal
Het project leidt tot het behoud van de relatieve positie van de onderneming in de interne waardeketen. Er worden geen nieuwe activiteiten ontwikkeld. Het project zal gepaard gaan met beperkte extra tewerkstelling en investeringen in Vlaanderen
Het project leidt tot een betere positie in een externe waardeketen die belangrijk is voor de Vlaamse economie, maar garandeert geen lokale verankering binnen die waardeketen. Het biedt potentieel, maar weinig zekerheid tot de toename van de multipliereffecten, zowel lokaal als internationaal. Kennisuitwisseling met andere kennisorganisaties/ ondernemingen uit de waardeketen is veeleer sporadisch dan structureel aanwezig
Negatief
Het project leidt niet tot een versterking van de onderneming in de interne waardeketen. Er worden geen bijkomende investeringen of activiteiten aan verbonden. Het project zal maar zeer beperkte tot geen extra tewerkstelling en investeringen in Vlaanderen creëren
Het project leidt niet tot een versterkte positie in een externe waardeketen die belangrijk is voor de Vlaamse economie. Er zijn geen multipliereffecten bij toeleveranciers, afnemers en partners. Er is evenmin kennisuitwisseling met andere kennisorganisaties/ondernemingen uit de waardeketen
4. Het management en de kwaliteitsbewaking over het transformatieproject
D.Kwaliteit van het management en implementatie van het project
D.1 De ervaring van het projectteam
D.2 De procesopvolging en het risicobeheer van het project
D.3 De financiering van het transformatieproject
Excellent
Het projectteam bezit alle relevante ervaring en competenties, heeft al in de sector gewerkt en kan succesvolle referenties voorleggen
Het project is opgedeeld in mijlpalen met een nauwgezet tijdspad. Er is een kritische padanalyse opgemaakt en de performantie-indicatoren worden nauwlettend gemanaged. De meeste risico's (commercieel, operationeel, maatschappelijk) zijn geïdentificeerd en worden gemeten, beheerd en beheerst. Indien nodig zijn er alternatieven voorbereid
De onderneming meet en beheert de financieringskosten van de transformatie, met inbegrip van de gevolgen op het werkkapitaal. De financiering voor de toekomst is verzekerd, ook bij uitstel van commerciële en operationele doelstellingen
Goed
Het projectteam bezit de nodige relevante ervaring en competenties en heeft al in de sector gewerkt, maar kan geen vergelijkbare referenties voorleggen
Het project is opgedeeld in mijlpalen met een algemeen tijdspad. Er is een kritische padanalyse opgemaakt en de performantie-indicatoren worden nauwlettend gemanaged. De meeste risico's (commercieel, operationeel, maatschappelijk) zijn geïdentificeerd en worden gemeten, beheerd en beheerst. Er zijn alternatieven voorbereid, maar die staan niet in verhouding tot de omvang van de risico's
De onderneming meet en beheert de financieringskosten van de transformatie, maar zonder zicht op effecten op werkkapitaal of andere kosten. De financiering voor de toekomst is grotendeels verzekerd, ook bij uitstel van commerciële en operationele doelstellingen
Neutraal
Het projectteam bezit de nodige individuele ervaring en competenties, maar heeft nog niet eerder samengewerkt en kan geen referenties voorleggen
Het project is opgedeeld in mijlpalen met een tijdspad voor het behalen ervan. Er is geen kritische padanalyse en er is maar een beperkte opvolging van performantie-indicatoren. Sommige risico's (commercieel, operationeel, maatschappelijk) zijn geïdentificeerd en worden gemeten, beheerd en beheerst. Er zijn geen alternatieven voorbereid
De onderneming meet en beheert de financieringskosten van de transformatie, met inbegrip van de gevolgen op het werkkapitaal. De financiering voor de toekomst is onzeker, vooral bij uitstel van commerciële en operationele doelstellingen
Negatief
Het projectteam heeft geen ervaring en bezit niet de nodige competenties. Het team kan zich niet beroepen op eerdere relevante ervaring
Het project is niet opgedeeld in mijlpalen en is zonder tijdspad. Er is geen kritische padanalyse opgemaakt en er is geen management van performantie-indicatoren gepland. De risico's (commercieel, operationeel, maatschappelijk) zijn niet geïdentificeerd en er zijn geen alternatieven voorbereid
De onderneming heeft een onvolledig zicht op de financieringskosten van de transformatie. De financiering voor de toekomst is onzeker, vooral bij uitstel van commerciële en operationele doelstellingen
De ondernemingen, opgedeeld in verschillende types entiteiten, worden aan dezelfde beoordelingscriteria afgetoetst, maar worden, door het type entiteit, niet aan dezelfde standaard gehouden. Afhankelijk van het type entiteit zal de score die voldoende wordt geacht voor een gunstige beoordeling, verschillen. In de onderstaande tabel worden de basisscores weergegeven die nodig zijn voor een entiteit om in aanmerking te komen voor de transformatiesteun. De scores variëren tussen negatief, neutraal, goed en excellent, zoals in het bovenstaande beoordelingskader opgenomen.
Voor een gunstige beoordeling van het transformatieproject moet een onderneming op alle criteria kunnen aantonen een omslag in haar activiteiten na te streven en mag ze dus op geen enkel criterium negatief scoren. Het is echter perfect mogelijk dat op sommige aspecten zwaarder zal worden ingezet dan op andere. De projecten die over de zeven parameters de vooropgestelde basisscore behalen, kunnen gunstig beoordeeld worden, met de onderstaande nuancering: o Een project mag op geen enkele parameter negatief scoren om in aanmerking te komen. o Een project moet op projectniveau minstens op twee van de drie parameters (innovatie, internationalisering en verduurzaming) de basisscore behalen. Voor de andere parameter kan lager worden gescoord. Een negatieve score sluit de onderneming echter uit van een gunstige beoordeling, zoals hierboven is aangegeven. o Voor het niveau van de onderneming moet de basisscore worden behaald volgens de grootte van de entiteit. o Voor het niveau van de Vlaamse economie moet de basisscore worden behaald voor de impact op de interne en externe waardeketen. o Op kwaliteit en management moet de basisscore worden behaald opdat het project gunstig zou kunnen worden beoordeeld. Hier wordt de totale score bepaald door de gezamenlijke subparameters. Op de drie subparameters moet de score goed/excellent behaald worden naargelang van de grootte van de entiteit. Een lagere score leidt tot een ongunstige beoordeling.
Basisscores voor een gunstige beoordeling van het project
Niveau
Subniveau
Entiteit
Score *
A. Projectniveau
A.1 Innovatie
KE
Goed
ME
Goed
GE
Excellent
A.2 Internationalisering
KE
Goed
ME
Goed
GE
Excellent
A.3 Verduurzaming
KE
Goed
ME
Goed
GE
Excellent
B. Onderneming
KE
Goed
ME
Goed
GE
Excellent
C. Impact op de Vlaamse economie
C.1 Intern
KE
Neutraal
ME
Goed
GE
Goed
C.2 Extern
KE
Neutraal
ME
Goed
GE
Goed
D. Kwaliteit & management
KE
Goed
ME
Goed
GE
Excellent
* De score is opgebouwd in vier gradaties (1 = negatief, 2 = neutraal, 3 = goed, 4 = excellent).
De projecten die niet voldoen aan de voormelde basisscores, komen niet in aanmerking voor steun.
Gezien om gevoegd te worden bij het ministerieel besluit van 23 februari 2015 tot wijziging van het ministerieel besluit van 1 oktober 2013Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 01/10/2013 pub. 04/11/2013 numac 2013035986 bron vlaamse overheid Ministerieel besluit tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2013 tot toekenning van strategische transformatiesteun aan ondernemingen in het Vlaamse Gewest sluiten tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2013Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 19/07/2013 pub. 06/09/2013 numac 2013035726 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van strategische transformatiesteun aan ondernemingen in het Vlaamse Gewest sluiten tot toekenning van strategische transformatiesteun aan ondernemingen in het Vlaamse Gewest, wat betreft de wijziging van het beoordelingskader voor de transformatietoets van het ingediende transformatieplan.
Brussel, 23 februari 2015.
De Vlaamse minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport, Ph. MUYTERS