gepubliceerd op 26 juni 1999
Ministerieel besluit tot wijziging van het ministerieel besluit van 7 februari 1969 tot vaststelling van de modellen voor aangifte van een ongeval en voor het indienen van een doktersattest inzake arbeidsongevallen in de overheidssector
22 APRIL 1999. - Ministerieel besluit tot wijziging van het ministerieel besluit van 7 februari 1969 tot vaststelling van de modellen voor aangifte van een ongeval en voor het indienen van een doktersattest inzake arbeidsongevallen in de overheidssector
De Minister van Ambtenarenzaken, Gelet op het koninklijk besluit van 24 januari 1969 betreffende de schadevergoeding, ten gunste van de personeelsleden van de overheidssector, voor arbeidsongevallen en voor ongevallen op de weg naar en van het werk, inzonderheid op artikel 7, gewijzigd bij koninklijk besluit van 21 november 1991 en van 20 september 1998;
Gelet op het ministerieel besluit van 7 februari 1969 tot vaststelling van de modellen van aangifte van een ongeval en van het indienen van een doktersattest inzake arbeidsongevallen in de overheidssector;
Gelet op het protocol nr. 105/6 van 11 maart 1999 van het Gemeenschappelijk Comité voor alle overheidsdiensten;
Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, inzonderheid op artikel 3, § 1, vervangen bij de wet van 4 juli 1989 en gewijzigd bij de wet van 4 augustus 1996;
Gelet op de dringende noodzakelijkheid;
Overwegende dat onverwijld een nieuw model van ongevallenaangifte ter beschikking gesteld moet worden van de administratieve overheden, enerzijds, ingevolge de inwerkingtreding van de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk en, anderzijds, om de inzameling van statistische gegevens over de arbeidsongevallen in de overheidssector met het oog op de preventie en ten behoeve van Eurostat mogelijk te maken, Besluit :
Artikel 1.Het model A gevoegd als bijlage bij het ministerieel besluit van 7 februari 1969 tot vaststelling van de modellen van aangifte van een ongeval en voor het indienen van een doktersattest inzake arbeidsongevallen in de overheidssector wordt vervangen door het model A dat als bijlage bij dit besluit is gevoegd.
Art. 2.Dit besluit treedt in werking op 1 juli 1999.
Brussel, 22 april 1999.
A. FLAHAUT
MODEL A - AANGIFTE VAN ARBEIDSONGEVAL Elk ongeval moet worden aangegeven.
Dit formulier moet zo spoedig mogelijk en ingevuld naar de bevoegde dienst van uw administratie worden gestuurd samen met het model B (medisch attest) zodra er één dag ongeschiktheid is. Deze dienst verwittigt de technische inspectie van het Ministerie van Tewerkstelling en Arbeid op de manier die is voorgeschreven door artikel 26 van het koninklijk besluit van 27 maart 1998 betreffende het beleid inzake het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk (B.S. 31 maart 1998).
Deze aangifte mag uitgaan van het slachtoffer, zijn rechtverkrijgende, zijn hiërarchische meerdere of iedere andere belanghebbende persoon.
De rubrieken II en III worden door de aangever ingevuld. De rubrieken I, IV, V en VI worden door de werkgever ingevuld.
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Gezien om te worden gevoegd bij het ministerieel besluit van 22 april 1999 tot wijziging van het ministerieel besluit van 7 februari 1969 tot vaststelling van de modellen voor aangifte van een ongeval en voor het indienen van een doktersattest inzake arbeidsongevallen in de overheidssector.
De Minister van Ambtenarenzaken, A. FLAHAUT