Etaamb.openjustice.be
Ministerieel Besluit van 21 januari 2019
gepubliceerd op 29 januari 2019

Ministerieel besluit houdende aanwijzing in het mandaat van bijzitter-personeelslid van de politiediensten bij de kamers van de Tuchtraad van de geïntegreerde politie

bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken en federale overheidsdienst justitie
numac
2019010527
pub.
29/01/2019
prom.
21/01/2019
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

21 JANUARI 2019. - Ministerieel besluit houdende aanwijzing in het mandaat van bijzitter-personeelslid van de politiediensten bij de kamers van de Tuchtraad van de geïntegreerde politie


De Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, De Minister van Justitie, Gelet op de wet van 13 mei 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/05/1999 pub. 16/06/1999 numac 1999000472 bron ministerie van binnenlandse zaken Wet houdende het tuchtstatuut van de personeelsleden van de politiediensten sluiten houdende het tucht-statuut van de personeelsleden van de politiediensten, de artikelen 40 en 41;

Gelet op het ministerieel besluit van 25 mei 2018Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 25/05/2018 pub. 05/06/2018 numac 2018012389 bron programmatorische federale overheidsdienst wetenschapsbeleid Ministerieel besluit tot aanwijzing van de leden van de overheidsdelegatie in het Basisoverlegcomité van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België type ministerieel besluit prom. 25/05/2018 pub. 19/06/2018 numac 2018012464 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Ministerieel besluit betreffende de aanwijzing van de ambtenaar zoals bedoeld in artikel 262 van de wet van 2 oktober 2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid type ministerieel besluit prom. 25/05/2018 pub. 05/06/2018 numac 2018012349 bron programmatorische federale overheidsdienst wetenschapsbeleid Ministerieel besluit tot wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2005 tot vaststelling van de tarieven voor prestaties geleverd door het Algemeen Rijksarchief en Rijksarchief in de Provinciën sluiten houdende aanwijzing en hernieuwing in het mandaat van bijzitter-personeelslid van de politiediensten bij de kamers van de Tuchtraad van de geïntegreerde politie;

Gelet op het ontslag van Mevr. Ilona RUYS in haar mandaat van plaatsvervangend bijzitter voor het administratief en logistiek kader van de Nederlandstalige kamer van de Tuchtraad, ingediend op 29 mei 2018 bij de voorzitter van de Tuchtraad;

Gelet op het ontslag van Mevr. Sandrine SIMON in haar mandaat van effectief bijzitter voor het operationeel kader van de Franstalige kamer van de Tuchtraad, ingediend op 29 juni 2018 bij de voorzitter van de Tuchtraad;

Overwegende dat, in het licht van de continuïteit van de openbare dienst en van de regelmatige werking van zijn structuren, dient te worden voorzien in de vervanging van Mevr. Sandrine SIMON en Mevr.

Ilona RUYS;

Overwegende dat, met het oog op het waarborgen van de evenwichtige vertegenwoordiging tussen de twee niveaus van de geïntegreerde politie, het aanbevolen is om een personeelslid van de federale politie in aanmerking te nemen voor het mandaat van effectief bijzitter voor het operationeel kader binnen de Franstalige kamer ter vervanging van Mevr. Sandrine SIMON en een personeelslid van de lokale politie voor het mandaat van plaatsvervangend bijzitter voor het administratief en logistiek kader binnen de Nederlandstalige kamer van de Tuchtraad, ter vervanging van Mevr. Ilona RUYS;

Gelet op de kandidaturen voorgesteld door de Commissaris-generaal en de Vaste Commissie van de lokale politie;

Overwegende dat het meest geschikt is, de kandidaat die een relevante beroepservaring kan aantonen inzake politioneel tuchtrecht of bij ontstentenis van kandidaten die aan deze voorwaarde voldoen, een ervaring kan laten gelden op het vlak van tuchtrecht en/of administratief recht in het algemeen;

Overwegende dat de Commissaris-generaal van de federale politie Mevr.

Danièle GOFFINET heeft voorgedragen voor het mandaat van effectief bijzitter voor het operationeel kader binnen de Franstalige kamer van de Tuchtraad;

Dat Mevr. Danièle GOFFINET hoofdcommissaris van politie is en thans werkt in de algemene directie « beleidsondersteuning » van de gerechtelijke politie; dat, sinds haar indiensttreding bij de rijkswacht in 1990, de verschillende functies die zij heeft uitgeoefend, hetzij in de algemene reserve, in de brigade van Brussel, in de algemene directie van de gerechtelijke politie of als adviseur van de directeur-generaal van de gerechtelijke politie, haar in staat hebben gesteld om een brede kijk te hebben op alle entiteiten van de geïntegreerde politie; dat zij, tijdens haar opleiding voor het directiebrevet, de gelegenheid heeft gehad om verder vertrouwd te raken met de verschillende facetten van de lokale politie; dat zij door de functies die zij heeft uitgeoefend, regelmatig geconfronteerd werd met de tucht- en onderzoeksdossiers; dat haar loopbaan, haar graad en haar staat van dienst aantonen dat zij de mogelijkheid heeft om in alle onafhankelijkheid en sereniteit een uitspraak te doen over de dossiers voorgelegd aan de Tuchtraad;

Dat Mevr. Danièle GOFFINET, gelet op haar ervaring op het vlak van het administratief recht en in tuchtzaken, aangewezen wordt in het mandaat van effectief bijzitter voor het operationeel kader van de Franstalige kamer van de Tuchtraad;

Overwegende dat de Vaste Commissie van de lokale politie, voor het mandaat van plaatsvervangend bijzitter voor het administratief en logistiek kader van de Nederlandstalige kamer van de Tuchtraad, Mevr.

Anja PUTZEYS, Mevr. Ellen WENS, Mevr. Tina BRUGGEMAN en de heer Stefaan BRILLOUET heeft voorgedragen;

Overwegende dat Mevr. Anja PUTZEYS momenteel belast is met de leiding en de evaluatie over het burgerpersoneel van de lokale politie Tongeren-Herstappe; dat zij secretaris is van het basisoverlegcomité en de zonale veiligheidsraad en lid is van het directiecomité; dat zij eveneens de aankoop van materiaal beheert, nodig voor de werking van de politiezone, wat impliceert dat zij over een zeer degelijke kennis van de wetgeving m.b.t. overheidsopdrachten moet beschikken; dat zij op basis van haar kennis in deze materie, opleidingen verstrekt en deelneemt aan diverse werkgroepen; dat zij eveneens binnen de provincie Limburg mag instaan voor het geven van opleidingen inzake diefstalpreventie in woningen;

Dat Mevr. Anja PUTZEYS eveneens meerdere opleidingen inzake tucht en deontologie volgde en zich interesseert voor de besluiten uitgesproken door de Tuchtraad; dat zij een zeer goede kennis heeft over de verschillende stappen in een tuchtprocedure; dat sinds haar aankomst in de politiezone Tongeren-Herstappe, zij een bijzondere interesse vertoont voor tuchtdossiers;

Dat Mevr. Anja PUTZEYS industrieel ingenieur chemie van opleiding is en vervolgens een voortgezette opleiding heeft gevolgd in menselijke ecologie aan de Vrije Universiteit Brussel;

Overwegende dat Mevr. Ellen WENS sinds vier jaar werkzaam is binnen de juridische dienst van de politiezone Antwerpen; dat zij met name verantwoordelijk is voor de behandeling van de tuchtdossiers van de gewone en hogere tuchtoverheid; dat zij de opvolging verzekert van de dossiers gedurende de ganse tuchtprocedure; dat zij de interne controledienst adviseert ten tijde van het voorafgaand onderzoek, evenals de tuchtoverheden; dat zij eveneens verschillende malen de hogere tuchtoverheid heeft vertegenwoordigd tijdens de zittingen voor de Tuchtraad;

Dat door haar werk in de tuchtmaterie, Mevr. Ellen WENS een zeer goede kennis heeft verworven over het tuchtrecht en de tuchtprocedure in het algemeen; dat zij zich informeert over de arresten in deze materie, zodat zij haar kennis blijvend actualiseert;

Dat dankzij deze kennis en ervaring in de tuchtmaterie, zij heeft deelgenomen aan de totstandkoming van de nieuwe tuchtwet, door op verzoek van de Vaste Commissie van de lokale politie, deze wettekst te bestuderen en te becommentariëren;

Dat Mevr. Ellen WENS afgestudeerd is als master in de rechten van de Universiteit Antwerpen en dat zij eveneens een master in de criminologie heeft behaald aan de Katholieke Universiteit van Leuven; dat zij over een ervaring van bijna vijf jaar beschikt als advocate aan de balie van Mechelen; dat zij eveneens gedurende meer dan twee jaar gewerkt heeft als juridisch medewerker bij de Vlaamse Overheid binnen het departement onderwijs en vorming;

Overwegende dat Mevr. Tina BRUGGEMAN verantwoordelijke is van de afdeling steun (o.a. HRM) en politiesecretaris van de politiezone Brasschaat; dat ze de opmaak van de ontwerpen van college- en raadsbesluiten voor de politiezone superviseert en deze controleert op wettelijkheid, samen met de korpschef; dat ze tevens secretaris is van de Zonale Veiligheidsraad, het werkoverleg met de lokale syndicale afgevaardigden, het basisoverlegcomité, het comité voor preventie en bescherming op het werk, de financiële commissie en het managementteam met de burgemeester, dat ze bestuursrechtelijk en algemeen juridisch adviseur is van zowel de korpschef, als het college en de gemeenteraad;

Dat Mevr. Tina BRUGGEMAN in 2002 het diploma van psychologische wetenschappen heeft behaald; in 2004 het diploma van criminologische wetenschappen en sinds 2018 houder is van een diploma publiek management;

Dat Mevr. Tina BRUGGEMAN geen ervaring heeft in tuchtdossiers; dat het voor haar een opportuniteit is om de kennis over de tuchtwetgeving voor de opvolging van tuchtdossiers te verruimen en te verdiepen;

Overwegende dat de heer Stefaan BRILLOUET diensthoofd is van de juridische dienst en bestuurscoördinatie en instaat voor onder andere de voorbereiding en de opmaak van juridisch onderbouwde voorstellen van een meest gepaste tuchtrechtelijke sanctionering; dat hij voor het volledige beheer inclusief de opmaak van het inleidend verslag en de tuchtbeslissing instaat;

Dat de heer Stefaan BRILLOUET op basis van bijna 15 jaar werkervaring een volledige kijk op de politie heeft; dat hij door zijn vroegere brede functie in een kleine politiezone en zijn huidige verdiepende functie in een grote politiezone, een zeer goede kennis heeft van de ondersteunde politiewerking en van de uiteenlopende regelgeving die van toepassing is op de politie;

Dat de heer Stefaan BRILLOUET een master in de rechten heeft behaald, waarbij hij een masterproef schreef over de moeilijke verhouding tussen tucht en evaluatie; dat hij over dit onderwerp ook een artikel schreef in het tijdschrift Politiejournaal; dat tuchtrecht voor hem bijna een dagdagelijkse materie is, binnen de juridische dienst van de politiezone;

Overwegende dat in het licht van de door de Vaste Commissie van de lokale politie voorgedragen kandidaten, Mevr. Ellen WENS en de heer BRILLOUET beiden over een aanzienlijke beroepservaring beschikken inzake tuchtrecht, wat minder het geval is bij de twee andere kandidaten; dat de belangstelling die Mevr. Ellen WENS heeft in tuchtzaken, haar werk als verantwoordelijke voor de verwerking van de tuchtdossiers binnen de politiezone Antwerpen, haar vertegenwoordiging van de hogere tuchtoverheid voor de Tuchtraad en haar recente deelname aan het onderzoek van de nieuwe tuchtwet voor de Vaste Commissie van de lokale politie, van haar de meest geschikte kandidate maakt om de functie van bijzitter bij de Tuchtraad uit te oefenen;

Dat Mevr. Ellen WENS, in het licht van het voorgaande, wordt aangewezen in het mandaat van plaatsvervangend bijzitter voor het administratief en logistiek kader binnen de Nederlandstalige kamer van de Tuchtraad;

Overwegende dat, overeenkomstig artikel 41 van de wet van 13 mei 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/05/1999 pub. 16/06/1999 numac 1999000472 bron ministerie van binnenlandse zaken Wet houdende het tuchtstatuut van de personeelsleden van de politiediensten sluiten de bijzitters die werden benoemd ter vervanging van aftredende leden, het mandaat van degenen die ze vervangen, voleindigen, Besluiten :

Artikel 1.Wordt aangewezen, voor een mandaat dat afloopt op 7 mei 2020, als bijzitter-personeelslid van de politiediensten in de Tuchtraad: 1° Voor de Franstalige kamer, operationeel kader: - effectief bijzitter: Danièle GOFFINET 2° Voor de Nederlandstalige kamer, administratief en logistiek kader: - plaatsvervangend bijzitter: Ellen WENS Art.2. Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Brussel, 21 januari 2019.

De Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, P. DE CREM De Minister van Justitie, K. GEENS

^