gepubliceerd op 06 maart 2025
Ministerieel besluit aangaande de lancering van een oproep voor kandidaatstelling voor de erkenning van een ambulancedienst in regio Wetteren en de erkenning van een ambulancedienst of meerdere ambulancediensten in de regio Grivegnée
20 FEBRUARI 2025. - Ministerieel besluit aangaande de lancering van een oproep voor kandidaatstelling voor de erkenning van een ambulancedienst in regio Wetteren en de erkenning van een ambulancedienst of meerdere ambulancediensten in de regio Grivegnée
De Minister van Volksgezondheid,
Gelet op de wet van 8 juli 1964Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/07/1964 pub. 14/11/2006 numac 2006000610 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de dringende geneeskundige hulpverlening Duitse vertaling sluiten betreffende de dringende geneeskundige hulpverlening, artikel 3bis, § 1 ;
Gelet op het koninklijk besluit van 4 juli 2024Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 04/07/2024 pub. 30/07/2024 numac 2024007113 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit tot vaststelling van de erkenningsnormen voor ambulancediensten actief binnen de dringende geneeskundige hulpverlening sluiten tot vaststelling van de erkenningsnormen voor ambulancediensten actief binnen de dringende geneeskundige hulpverlening ;
Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën, gegeven op 6 februari 2025;
Overwegende het advies van 29 oktober 2024 van de Provinciale commissie dringende geneeskundige hulpverlening Oost-Vlaanderen en het advies van de Provinciale commissie dringende geneeskundige hulpverlening van Luik van 3 december 2024;
Overwegende de stopzetting van twee erkenningsdossiers voor ambulancediensten actief binnen de dringende geneeskundige hulpverlening in de gemeente Wetteren (eind uitbating conventie voorzien op 31/12/2024 n.a.v. stopzetting bestaande conventies) en in de gemeente Luik (Grivegnée) van één permanentie op 31 januari 2025 en één permanentie op 31 maart 2025;
Overwegende het advies van de FOD Volksgezondheid;
Besluit :
Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder: - Het koninklijk besluit van 4 juli 2024Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 04/07/2024 pub. 30/07/2024 numac 2024007113 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit tot vaststelling van de erkenningsnormen voor ambulancediensten actief binnen de dringende geneeskundige hulpverlening sluiten: het koninklijk besluit van 4 juli 2024Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 04/07/2024 pub. 30/07/2024 numac 2024007113 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit tot vaststelling van de erkenningsnormen voor ambulancediensten actief binnen de dringende geneeskundige hulpverlening sluiten tot vaststelling van de erkenningsnormen voor ambulancediensten actief binnen de dringende geneeskundige hulpverlening; - Aanvragende dienst: de organisatie die een kandidatuur indient voor een erkenning in het kader van deze oproep; - De FOD Volksgezondheid: de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu.
Art. 2.Met het oog op het erkennen van een ambulancedienst volgens de procedure omschreven in hoofdstuk 3 van het koninklijk besluit van 4 juli 2024Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 04/07/2024 pub. 30/07/2024 numac 2024007113 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit tot vaststelling van de erkenningsnormen voor ambulancediensten actief binnen de dringende geneeskundige hulpverlening sluiten in elk van de regio's met bijhorende potentiële interventiegebieden en met het vooropgestelde aantal permanenties zoals omschreven in artikel 3 van onderhavig besluit, kunnen kandidaturen ingediend worden bij de FOD Volksgezondheid. Indien er twee permanenties vereist zijn in een regio, kan één ambulancedienst erkend worden met twee permanenties of kunnen in diezelfde regio twee ambulancediensten een erkenning krijgen met elk één permanentie.
De kandidatuur bedoeld in het eerste lid dient te voldoen aan volgende vereisten: 1° De kandidatuur dient overgemaakt te worden binnen een termijn van dertig kalenderdagen te rekenen vanaf de dag die volgt op de dag van de bekendmaking van onderhavig besluit in het Belgisch Staatsblad. Wanneer de laatste dag van de termijn een zaterdag, een zondag of een feestdag is, dan verstrijkt de termijn op de eerstvolgende werkdag. 2° De kandidatuur dient overgemaakt te worden per aangetekend schrijven aan: DG Paraatheid & Respons inzake noodsituaties op Gezondheidsgebied FOD Volksgezondheid Galileelaan 5/2 1210 Brussel 3° Een elektronische kopie van de kandidatuur dient verstuurd te worden per email aan: dh-au@health.fgov.be ; 4° Bij de kandidatuur zit een brief met aanvraag voor erkenning ondertekend door de dienstverantwoordelijke zoals bedoeld in het koninklijk besluit van 4 juli 2024Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 04/07/2024 pub. 30/07/2024 numac 2024007113 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit tot vaststelling van de erkenningsnormen voor ambulancediensten actief binnen de dringende geneeskundige hulpverlening sluiten, waarin gepreciseerd wordt voor welk erkenningsdossier zoals omschreven in artikel 3 de aanvragende dienst zich kandidaat stelt en - indien meer dan één permanentie gezocht wordt- desgevallend het aantal permanenties waarvoor de aanvragende dienst zich kandidaat stelt;5° De kandidatuur bevat minstens de volledige verplichte documentatie zoals aangegeven in artikel 4. De na de in het tweede lid, 1° bedoelde termijn ontvangen kandidaturen worden onontvankelijk verklaard. Voor de ontvankelijkheid van de aanvraag zal rekening gehouden worden met de vroegste datum, hetzij van het aangetekend schrijven, hetzij van de email. De FOD Volksgezondheid betekent de onontvankelijkheid wegens laattijdigheid aan de aanvragende dienst per aangetekend schrijven en via email.
Overeenkomstig artikel 57 van het koninklijk besluit van 4 juli 2024Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 04/07/2024 pub. 30/07/2024 numac 2024007113 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit tot vaststelling van de erkenningsnormen voor ambulancediensten actief binnen de dringende geneeskundige hulpverlening sluiten bevestigt de FOD Volksgezondheid de ontvangst van de erkenningsaanvraag per email en verzoekt de FOD Volksgezondheid de aanvragende dienst indien nodig per email om ontbrekende documenten te bezorgen binnen een termijn van 10 werkdagen vanaf de berichtgeving van de FOD Volksgezondheid aan de aanvragende dienst dat bepaalde documenten ontbreken. Na deze termijn, mag de FOD Volksgezondheid de aanvraag onontvankelijk verklaren en dit aan de aanvragende dienst betekenen per aangetekend schrijven en per email.
Indien de kandidatuur van de aanvragende dienst manifest niet beantwoordt aan de in artikel 3 opgenomen vereisten van het erkenningsdossier, dat door de aanvragende dienst werd aangegeven in de brief bedoeld in het tweede lid, 4°, verklaart de FOD Volksgezondheid de kandidatuur onontvankelijk en betekent ze dit aan de aanvragende dienst per aangetekend schrijven en per email.
De verwerking van de aanvragen gebeurt overeenkomstig de artikelen 57 tot en met 59 van het koninklijk besluit van 4 juli 2024Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 04/07/2024 pub. 30/07/2024 numac 2024007113 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit tot vaststelling van de erkenningsnormen voor ambulancediensten actief binnen de dringende geneeskundige hulpverlening sluiten en artikel 4 van onderhavig besluit.
De FOD Volksgezondheid betekent de beslissing van de minister en levert in het geval van een gunstig besluit een voorlopige erkenning af. Overeenkomstig de artikelen 60 en 61 van het koninklijk besluit van 4 juli 2024Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 04/07/2024 pub. 30/07/2024 numac 2024007113 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit tot vaststelling van de erkenningsnormen voor ambulancediensten actief binnen de dringende geneeskundige hulpverlening sluiten start de gunstige beslissing de procedure inzake de definitieve erkenning op.
Art. 3.Deze oproep beoogt de erkenning van een ambulancedienst in elk van onderstaande regio's met bijhorende potentiële interventiegebieden: 1° Het erkenningsdossier regio Wetteren voor het verzekeren bij voorkeur vanaf het eerste kwartaal van 2025 van één permanentie van 24 uur per dag en 7 dagen per week zoals bedoeld in het koninklijk besluit van 4 juli 2024Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 04/07/2024 pub. 30/07/2024 numac 2024007113 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit tot vaststelling van de erkenningsnormen voor ambulancediensten actief binnen de dringende geneeskundige hulpverlening sluiten: deze permanentieplaats is bij voorkeur gelegen in de gemeente Wetteren binnen een straal van 5km rond adres: Zuiderdijk 1 en zal volgend potentieel interventiegrondgebied hebben: - Wetteren; - Laarne; - Berlare; - Lede; - Wichelen.
Vragen met betrekking tot dit erkenningsdossier kunnen gericht worden aan het post- en emailadres zoals opgenomen in artikel 2. Volgende contactpersonen zijn telefonisch bereikbaar voor vragen over dit erkenningsdossier: - Floor Lams: tel. 0494/837 119 - Tom Durnez: tel. 0476/675 168 2° Het erkenningsdossier regio Grivegnée voor het verzekeren, bij voorkeur vanaf 1 maart 2025, van twee permanenties van 24 uur per dag en 7 dagen per week, zoals bedoeld in het koninklijk besluit van 4 juli 2024Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 04/07/2024 pub. 30/07/2024 numac 2024007113 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit tot vaststelling van de erkenningsnormen voor ambulancediensten actief binnen de dringende geneeskundige hulpverlening sluiten.In het kader van dit erkenningsdossier kunnen eveneens twee ambulancediensten erkend worden om elk één van de permanenties te verzekeren. De permanentieplaatsen zijn gelegen op het grondgebied van de gemeente Grivegnée (Luik) en zullen volgend potentieel interventiegrondgebied hebben: - Luik; - Chaudfontaine; - Beyne-Heusay; - Fléron; - Esneux; - Seraing.
Vragen met betrekking tot dit erkenningsdossier kunnen gericht worden aan het post- en emailadres zoals opgenomen in artikel 2. Volgende contactpersoon is telefonisch bereikbaar voor vragen over dit erkenningsdossier: Olivier Lambiet: tel. 02/524.98.25.
Art. 4.§ 1. Teneinde aan te tonen dat de kandidaten zullen voldoen aan alle erkenningsvoorwaarden zoals opgenomen in het koninklijk besluit van 4 juli 2024Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 04/07/2024 pub. 30/07/2024 numac 2024007113 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit tot vaststelling van de erkenningsnormen voor ambulancediensten actief binnen de dringende geneeskundige hulpverlening sluiten op het moment van het ingaan van de voorlopige erkenning, dient een volledige kandidatuur voor een erkenning als ambulancedienst in de regio's zoals omschreven in artikel 3, volgende verplichte documentatie te omvatten: 1° Indien de aanvragende dienst nog niet over een erkenning beschikt: de documentatie overeenkomstig artikel 56 van het koninklijk besluit van 4 juli 2024Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 04/07/2024 pub. 30/07/2024 numac 2024007113 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit tot vaststelling van de erkenningsnormen voor ambulancediensten actief binnen de dringende geneeskundige hulpverlening sluiten door het invullen van bijlage 1 en 2 van dit besluit. De FOD Volksgezondheid stelt het in deze bijlagen opgenomen model administratief dossier, model kwaliteitsplan en de model verklaring op eer digitaal ter beschikking op de website van de FOD Volksgezondheid.
Voor de elektronische inzending van de kandidatuur, hanteert de aanvragende dienst volgende elektronische benamingen: - het ingevulde administratief dossier krijgt de elektronische benaming: `Administratief dossier - (naam aanvragende dienst)'; - het ingevuld kwaliteitsdossier krijgt de elektronische benaming: `Kwaliteitsplan - (naam aanvragende dienst)'. De bijlagen bij het kwaliteitsdossier krijgen de titel en elektronische benaming `Kwaliteitsdossier - (naam aanvragende dienst) - bijlage (letter zoals aangegeven in bijlage 2 van dit besluit)'.
De aanvragende dienst die nog niet over een erkenning beschikt, voegt bovendien een document getiteld en met de elektronische benaming `Ervaring DGH (naam aanvragende dienst)' waarin de aanvragende dienst aangeeft of ze reeds ervaring heeft of niet in de uitbating van een 112-dienst.
Indien de aanvragende dienst reeds over een erkenning beschikt en deze erkenning wenst uit te breiden met één of desgevallend twee permanenties in de regio's zoals omschreven in artikel 2, dienen de modellen zoals opgenomen in bijlage 1 en 2 van dit besluit slechts ingevuld te worden voor de punten die wijzigen t.o.v. hun actuele erkenning. De aanvragende dienst hanteert bij indiening hiervan de elektronische benaming: `Voorstel aanpassing erkenningsdossier - (naam aanvragende dienst)'. Naast deze aanpassingen, dient een reeds erkende aanvragende dienst in het kader van deze oproep een ingevulde versie van bijlage 3 van dit besluit in te sturen. De aanvragende dienst hanteert bij indiening hiervan de elektronische benaming: `Aanvullende informatie m.b.t. nieuwe permanentieplaats - (naam aanvragende dienst)'; 2° Een ondergetekende verklaring op eer door het invullen van bijlage 4 van dit besluit.De ondertekende verklaring op eer krijgt de elektronische benaming: `Verklaring op eer - (naam aanvragende dienst)'; 3° Een document getiteld en elektronisch genaamd `BIJLAGE 1 - medisch verantwoordelijke (naam aanvragende dienst)' met betrekking tot de medische verantwoordelijke van de aanvragende dienst, waarin volgende punten gepreciseerd worden: - De kwalificaties van de medische verantwoordelijke (arts, urgentiearts, verpleegkundige met een bijzondere beroepstitel gespecialiseerd in de intensieve zorg en spoedgevallenzorg, verpleegkundige); - De link met de aanvragende dienst (loondienst, andere contracten,...) en of deze persoon op vaste manier verbonden is met de organisatie of enkel op afroep; - De aanwezigheid van deze persoon op bijscholingsmomenten, vergaderingen, of andere aangelegenheden die op de dienst georganiseerd worden; - Vermelding of deze persoon wel of niet actief dienst doet binnen de dringende geneeskundige hulpverlening (112 ambulance, PIT, MUG) en staving; 4° een document getiteld en elektronisch genaamd `BIJLAGE 2 - Lijst samenwerkingen - (naam aanvragende dienst)' dat een lijst bevat waarin geduid wordt of er op heden afspraken zijn met bepaalde ziekenhuizen op vlak van samenwerkingen, uitwisselingen, afsluiten van protocollen, het rijden met MUG wagens in het terugkeren naar ziekenhuizen of een verklaring dat er op heden geen samenwerkingen zijn;5° Een lijst getiteld en elektronisch genaamd `BIJLAGE 3 - hulpverlener-ambulanciers met brevet' met het aantal hulpverlener-ambulanciers met geldig brevet ter bestaffing van de nieuwe permanentieplaats, opgedeeld in beroepskrachten en vrijwilligers;6° Een document getiteld en elektronisch genaamd `BIJLAGE 4 - bedrijfstijdstijd - (naam aanvragende dienst)' met melding van de bedrijfstijd waarin de hulpverlener-ambulanciers van de nieuwe permanentie tewerkgesteld zouden zijn: - 24-uur shift; - 12-uur shift; - 8-uur shift; - Minder dan 8-uur shift; 7° Een document getiteld en elektronisch genaamd `BIJLAGE 5 - continuïteit dienst - (naam aanvragende dienst)' met oplijsting van de afspraken en/of protocollen binnen de aanvragende dienst met het oog op het garanderen van de uitbating en aangaande eventuele shifts op verschillende permanentieplaatsen door de ambulanciers;8° Een document getiteld en elektronisch genaamd `BIJLAGE 6 - opstartdatum permanentie - (naam aanvragende dienst)' met de datum vanaf wanneer de aanvragende dienst operationeel de nieuwe permanentie(s) kan verzekeren;9° Een document getiteld en elektronisch genaamd `BIJLAGE 7 - adres permanentieplaats - (naam aanvragende dienst)' met het adres van de permanentieplaats en - indien van toepassing voor het erkenningsdossier- de straal van de permanentieplaats bij voorkeur die staat aangegeven in artikel 3;10° Een document getiteld en elektronisch genaamd `BIJLAGE 8 - attest fiscale schulden - (naam aanvragende dienst)' waarin een zo recent mogelijk attest fiscale schulden wordt toegevoegd;11° Een document getiteld en elektronisch genaamd `BIJLAGE 9 - attest RSZ - (naam aanvragende dienst)' waarin een RSZ attest van het meest recente kwartaal wordt toegevoegd;12° Een document getiteld en elektronisch genaamd `BIJLAGE 10 - uittreksel strafregister - (naam aanvragende dienst)' waarin een zo recent mogelijk uittreksel strafregister van de onderneming wordt toegevoegd;13° Een document getiteld en elektronisch genaamd `BIJLAGE 11 - bankverklaring - (naam aanvragende dienst)' waarin een bankverklaring wordt toegevoegd;14° Een document getiteld en elektronisch genaamd `BIJLAGE 12 - jaarrekeningen - (naam aanvragende dienst)' waarin kopieën van de laatste 3 jaarrekeningen worden toegevoegd, met attest van de Nationale Bank en de datum van neerlegging of een attest namens de boekhouder; § 2. Onderstaande documenten kunnen facultatief aan het dossier worden toegevoegd: 1° Een document getiteld en elektronisch genaamd `BIJLAGE 13 - interne opleidingen - (naam aanvragende dienst)' met een overzicht van de interne bijscholingen die de aanvragende dienst gedurende 2022, 2023 en 2024 zelf organiseerde, los van het aanbod van de provinciale opleidingsscholen, met volgende elementen: - een beknopte agenda van de opleiding, een overzicht van de lesgevers, en tijdsschema; - de vermelding of de opleidingen georganiseerd werden voor eigen personeel of openstonden voor externen; - het aantal aanwezigen, met desgevallend een opdeling tussen eigen personeel en externen (niet werkzaam in de aanvragende dienst). 2° Een document getiteld en elektronisch genaamd `BIJLAGE 14 - multidisciplinaire oefeningen - (naam aanvragende dienst)' met een overzicht van de multidisciplinaire oefeningen, zijnde op gemeentelijk, provinciaal of federaal vlak waarbij de aanvragende dienst betrokken was in 2022, 2023 en 2024, waarbij omschreven wordt welke taak de organisatie van de aanvragende dienst binnen deze oefening opnam en de inzet van materiaal en personeel bij deze oefening; 3° Een document getiteld en elektronisch genaamd `BIJLAGE 15 - Externe relaties - (naam aanvragende dienst)' met een overzicht met de engagementen en aanwezigheid van de organisatie van de aanvragende dienst in het kader van Veiligheidscellen, evenementencellen, cp-events, e.d. gedurende 2022, 2023 en 2024. § 3. Overeenkomstig artikel 58 van het koninklijk besluit van 4 juli 2024Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 04/07/2024 pub. 30/07/2024 numac 2024007113 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit tot vaststelling van de erkenningsnormen voor ambulancediensten actief binnen de dringende geneeskundige hulpverlening sluiten analyseert de FOD Volksgezondheid, na advies van de Federale Gezondheidsinspecteur en van de Provinciale Commissie voor Dringende Geneeskundige Hulpverlening, de aanvraag en stelt ze een verslag op aan de minister. In het kader van dit verslag hanteert de FOD Volksgezondheid een puntensysteem zoals aangegeven in bijlage 5 van dit besluit. In het kader van deze oproep geldt hierbij: - de toevoeging van de voor ontvankelijkheid verplichte documenten zoals bedoeld in paragraaf 1 staat niet op punten; - de toevoeging van facultatieve documenten zoals bedoeld in paragraaf 2, levert punten op; - de inhoud van de informatie opgenomen in verplichte of facultatieve documenten wordt gequoteerd; - Het beschikken over data inzake `Out Source' redenen personeelstekort & technische problemen uit het jaar 2023 en 2024 en de inhoud van deze data wordt gequoteerd.
De FOD Volksgezondheid kan in het verslag aan de Minister aangeven dat geen enkele aanvragende dienst aan de behoefte van de oproep voldoet.
Indien een erkenningsdossier de toewijzing van twee permanenties omvat en deze elk aan een andere aanvragende dienst toegewezen wordt, krijgt de aanvragende dienst met de hoogste score op basis van het puntensysteem voorrang in de vast te leggen startdatum.
Art. 5.Onderhavig besluit treedt in werking op de dag van de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.
Brussel, 20 februari 2025.
F. VANDENBROUCKE
Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld