Etaamb.openjustice.be
Ministerieel Besluit van 11 oktober 2016
gepubliceerd op 24 oktober 2016

Ministerieel besluit tot uitvoering van artikel 17quinquies van het decreet van 5 december 2013 tot wijziging van de lesroosters in de kwalificatieafdeling van het gewoon secundair onderwijs met volledig leerplan en houdende organisatie van stages in het gewoon secundair onderwijs met volledig leerplan en in het gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 3 en vorm 4

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2016029512
pub.
24/10/2016
prom.
11/10/2016
ELI
eli/besluit/2016/10/11/2016029512/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

11 OKTOBER 2016. - Ministerieel besluit tot uitvoering van artikel 17quinquies van het decreet van 5 december 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 05/12/2013 pub. 25/03/2014 numac 2014029141 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot wijziging van de lesroosters in de kwalificatieafdeling van het gewoon secundair onderwijs met volledig leerplan en houdende organisatie van stages in het gewoon secundair onderwijs met volledig leerplan en in het gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 3 en vorm 4 sluiten tot wijziging van de lesroosters in de kwalificatieafdeling van het gewoon secundair onderwijs met volledig leerplan en houdende organisatie van stages in het gewoon secundair onderwijs met volledig leerplan en in het gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 3 en vorm 4


De Minister van Onderwijs, Gelet op het decreet van 5 december 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 05/12/2013 pub. 25/03/2014 numac 2014029141 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot wijziging van de lesroosters in de kwalificatieafdeling van het gewoon secundair onderwijs met volledig leerplan en houdende organisatie van stages in het gewoon secundair onderwijs met volledig leerplan en in het gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 3 en vorm 4 sluiten tot wijziging van de lesroosters in de kwalificatieafdeling van het gewoon secundair onderwijs met volledig leerplan en houdende organisatie van stages in het gewoon secundair onderwijs met volledig leerplan en in het gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 3 en vorm 4, zoals gewijzigd, artikel 17quinquies;

Gelet op het voorstel ingediend door de werkgroep samengesteld uit vertegenwoordigers van de Minister van Onderwijs, de diensten van de Regering, de vakverenigingen en de federaties van inrichtende machten, Besluit :

Artikel 1.§ 1. Voor de schooljaren 2016-2017 en 2017-2018, binnen de voorwaarden bedoeld bij de artikelen 17bis tot 17quater van het decreet van 5 december 2013Relevante gevonden documenten type decreet prom. 05/12/2013 pub. 25/03/2014 numac 2014029141 bron ministerie van de franse gemeenschap Decreet tot wijziging van de lesroosters in de kwalificatieafdeling van het gewoon secundair onderwijs met volledig leerplan en houdende organisatie van stages in het gewoon secundair onderwijs met volledig leerplan en in het gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 3 en vorm 4 sluiten tot wijziging van de lesroosters in de kwalificatieafdeling van het gewoon secundair onderwijs met volledig leerplan en houdende organisatie van stages in het gewoon secundair onderwijs met volledig leerplan en in het gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 3 en vorm 4, kunnen aan de titularissen van een definitieve opdracht van leraar technische cursussen en/of beroepspraktijk die een opdrachtverlies kennen en die ter beschikking blijven van de inrichting waar ze les geven, de volgende pedagogische taken, in verband met de kwalificerende opleiding, toevertrouwd worden: 1° Steun aan leerlingen: - Deelnemen aan de omkadering van stagedoende leerlingen of leerlingen in immersie in een onderneming; - Zorgen voor de remediering en/of de vervolmaking, zowel in de materies die ze onderwijzen als, largo sensu, in hun bevoegdheidsgebied; - De leerlingen begeleiden van de bevoegdheidscentra of centra voor beroepsreferentie, de centra voor gevorderde technologieën, of voor bezoeken in ondernemingen; - Deelnemen aan de coördinatie van pedagogische projecten met de leerlingen, met inbegrip van multidisciplinaire projecten; - Deelnemen aan de omkadering van uitwisselingsprogramma's (Erasmus +, ...). 2° Steun aan collega's: - Zorgen voor de coördinatie op het niveau van de leraren technische cursussen en/of beroepspraktijk; - De leraren technische cursussen en/of beroepspraktijk bijstaan bij het zoeken naar stageplaatsen en bij de follow-up van deze stages; - Met de formele instemming van de leerkracht, zorgen voor de vervanging van een collega die afwezig is voor een periode die niet toelaat een interimair personeelslid aan te werven, en om cursussen in verband met de bekwaamheidsbewijzen van de betrokkene; - De beginnende leraren bijstaan en omkaderen; - Steun verlenen, of zelfs begeleiding verlenen, bij het afleggen van sectorale proeven; - Organiseren van ontdekkingsactiviteiten voor de leerlingen van het lager onderwijs en van de eerste graad van het secundair onderwijs (gepland voor deze laatste in het CAP ("Collectieve acties" plan); - Andere leerkrachten de mogelijkheid bieden de centra voor gevorderde technologieën, alsook de bevoegdheidscentra en de centra voor beroepsreferentie te ontdekken; - De actie van de coördinator en/of de opleider van een centrum voor gevorderde technologieën steunen. 3° Andere taken: - Contacten ontwikkelen met de werkmode en ondernemingwereld; - Technische expertise bieden wat betreft de uitrusting en de veiligheid, in het kader van de opdrachten van de interne dienst voor preventie en bescherming op de arbeidsplaats; - Het alternerend onderwijs bevorderen. § 2. In geen geval, kunnen de taken die aan de leraren technische cursussen en/of beroepspraktijk worden toevertrouwd, in het kader van hun opdrachtverlies, in bijkomende toezichtbeurten, in administratieve taken zonder verband met de bij paragraaf 1 bedoelde prestaties bestaan, of in prestaties die voort zouden vloeien uit het ontdubbelen van cursussen.

Art. 2.De leraren bedoeld bij artikel 1 kunnen tevens opleidingen volgen die een herkwalificering, de actualisering of de versteviging van hun beroepsbekwaamheden beogen, al dan niet naast de pedagogische taken die hen toevertrouwd zouden kunnen worden in het kader van hun opdrachtverlies.

Bij voorhand, legt het personeelslid schriftelijk, om akkoord, zijn opleidingsproject alsook het aantal lestijden die eraan besteed zouden worden aan zijn inrichtende macht voor.

Als de inrichtende macht gunstig antwoordt op de aanvraag om opleiding van het personeelslid, moet ze ook de regelmatige aanwezigheid van het personeelslid controleren, door om de zes maand minimum een onderhoud in te richten met de leraar en/of door de overlegging van een bezoekattest uitgereikt door de opleidingsinstelling.

Ingeval de inrichtende macht de aanvraag om opleiding ingediend door het personeelslid afwijst, moet ze de weigering met redenen omkleden.

Art. 3.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Brussel, 11 oktober 2016.

De Minister van Onderwijs, Mevr. M.-M. SCHYNS

^