Etaamb.openjustice.be
Ministerieel Besluit van 11 april 2018
gepubliceerd op 23 april 2018

Ministerieel besluit tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 2 februari 2018 houdende de uitvoering van het decreet van 25 april 2014 houdende de werk- en zorgtrajecten, wat betreft de activeringstrajecten en de arbeidsmatige activiteiten

bron
vlaamse overheid
numac
2018030815
pub.
23/04/2018
prom.
11/04/2018
ELI
eli/besluit/2018/04/11/2018030815/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

VLAAMSE OVERHEID

Welzijn, Volksgezondheid en Gezin


11 APRIL 2018. - Ministerieel besluit tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 2 februari 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 02/02/2018 pub. 19/03/2018 numac 2018030624 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering houdende de uitvoering van het decreet van 25 april 2014 houdende de werk- en zorgtrajecten, wat betreft de activeringstrajecten en de arbeidsmatige activiteiten sluiten houdende de uitvoering van het decreet van 25 april 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/04/2014 pub. 14/08/2014 numac 2014035670 bron vlaamse overheid Decreet houdende de werk- en zorgtrajecten sluiten houdende de werk- en zorgtrajecten, wat betreft de activeringstrajecten en de arbeidsmatige activiteiten


DE VLAAMSE MINISTER VAN WELZIJN, VOLKSGEZONDHEID EN GEZIN, Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, artikel 20;

Gelet op het decreet van 25 april 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/04/2014 pub. 14/08/2014 numac 2014035670 bron vlaamse overheid Decreet houdende de werk- en zorgtrajecten sluiten houdende de werk- en zorgtrajecten, artikel 10, § 2, artikel 35, eerste lid, en artikel 37;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 2 februari 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 02/02/2018 pub. 19/03/2018 numac 2018030624 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering houdende de uitvoering van het decreet van 25 april 2014 houdende de werk- en zorgtrajecten, wat betreft de activeringstrajecten en de arbeidsmatige activiteiten sluiten houdende de uitvoering van het decreet van 25 april 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/04/2014 pub. 14/08/2014 numac 2014035670 bron vlaamse overheid Decreet houdende de werk- en zorgtrajecten sluiten houdende de werk- en zorgtrajecten, wat betreft de activeringstrajecten en de arbeidsmatige activiteiten, artikel 8, derde lid, artikel 9, eerste en tweede lid, artikel 11, derde lid, artikel 12, eerste lid, artikel 46, § 2, derde lid, vierde lid, zevende lid, achtste lid en tiende lid, artikel 47, tweede lid, en artikel 48, § 2, eerste en tweede lid;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 26 maart 2018;

Gelet op het verzoek om spoedbehandeling, gemotiveerd door de omstandigheid dat : - het besluit van de Vlaamse Regering van 2 februari 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 02/02/2018 pub. 19/03/2018 numac 2018030624 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering houdende de uitvoering van het decreet van 25 april 2014 houdende de werk- en zorgtrajecten, wat betreft de activeringstrajecten en de arbeidsmatige activiteiten sluiten houdende de uitvoering van het decreet van 25 april 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/04/2014 pub. 14/08/2014 numac 2014035670 bron vlaamse overheid Decreet houdende de werk- en zorgtrajecten sluiten houdende de werk- en zorgtrajecten, wat betreft de activeringstrajecten en de arbeidsmatige activiteiten, bepaalt dat er bij de aanvang van elk activeringstraject voor een deelnemer aan een traject een gemandateerde casemanager Zorg en een gemandateerde casemanager Werk moet worden aangesteld. Samen stellen zij een trajectplan op dat wordt uitgevoerd door een netwerk van dienstverleners.

Artikel 53 van het vermelde besluit van de Vlaamse Regering bepaalt dat de artikels die hierop betrekking hebben in werking treden op 1 februari 2018.

Voor de uitvoering van de artikels inzake de mandatering van de casemanager zorg is het echter nodig dat er nog regels worden vastgesteld door de bevoegde minister inzake de procedure voor de aanvraag, de goedkeuring en toekenning van het mandaat en inzake de duur ervan. Deze worden vastgesteld door voorliggend ministerieel besluit en dienen dus zo spoedig mogelijk in werking te treden.

Bovendien bepaalt het vermelde besluit van de Vlaamse Regering dat de netwerken van dienstverleners worden gemandateerd op basis van een openbare aanbesteding. Deze werd gepubliceerd op 1 maart 2018 (Besteknr. 2018/50050 - Aanduiding van de penhouder als vertegenwoordiger van een netwerk van dienstverleners in het kader van de uitvoering van de activeringstrajecten). In deze openbare aanbesteding wordt vermeld dat de activeringstrajecten (ten vroegste) starten op 1 juli 2018 : "De raamovereenkomst start ten vroegste op 1 juli 2018, uiterlijk op de dag na datum van sluiting van de opdracht, voor een duur van maximaal 4 jaar." Daarnaast is de bestelling van het aantal trajecten in de raamovereenkomst berekend op een start van de activeringstrajecten op 1 juli 2018 : "Indien de opdracht aanvat op 1 juli 2018 voorziet VDAB per perceel een eerste bestelling voor het penhouderschap van in totaal 1750 deelnemers over alle percelen heen voor de periode van 1 juli 2018 tot en met 31 december 2019." Deze vermeldingen impliceren dat de betrokken voorzieningen op het terrein er van uit gaan dat de activeringstrajecten zullen starten op 1 juli 2018 en zich daar organisatorisch op voorbereiden. Echter, een start van de activeringstrajecten op 1 juli 2018 is enkel mogelijk indien er casemanagers Zorg kunnen gemandateerd worden door het Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin tegen 1 juli 2018. Deze timing kan, rekening houdend met de termijnen inzake de mandateringsaanvragen, enkel gehaald worden als de betreffende artikels op zeer korte termijn in werking kunnen treden. - artikel 53 van het vermelde besluit van de Vlaamse Regering bepaalt dat de artikels die betrekking hebben op arbeidsmatige activiteiten in werking treden op 1 mei 2018. Voor de uitvoering van bepaalde van die artikels is het echter nodig dat er nog regels worden vastgesteld door de bevoegde minister. Deze worden vastgesteld door voorliggend ministerieel besluit en dienen uiterlijk op 1 mei 2018 in werking te treden;

Gelet op advies 63.242/1 van de Raad van State, gegeven op 5 april 2018, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 3°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, Besluit : HOOFDSTUK 1. - Definities

Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder besluit van 2 februari 2018 : het besluit van de Vlaamse Regering van 2 februari 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 02/02/2018 pub. 19/03/2018 numac 2018030624 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering houdende de uitvoering van het decreet van 25 april 2014 houdende de werk- en zorgtrajecten, wat betreft de activeringstrajecten en de arbeidsmatige activiteiten sluiten houdende de uitvoering van het decreet van 25 april 2014Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/04/2014 pub. 14/08/2014 numac 2014035670 bron vlaamse overheid Decreet houdende de werk- en zorgtrajecten sluiten houdende de werk- en zorgtrajecten, wat betreft de activeringstrajecten en de arbeidsmatige activiteiten. HOOFDSTUK 2. - Mandatering van de casemanager Zorg

Art. 2.Het model van aanvraagformulier, vermeld in artikel 8, derde lid, van het besluit van 2 februari 2018, wordt opgenomen in bijlage 1, die bij dit besluit is gevoegd.

Art. 3.Het aanvraagformulier, vermeld in artikel 2, wordt op digitale wijze ingediend bij het Departement WVG.

Art. 4.Het bewijs, vermeld in artikel 9, eerste lid, 2°, van het besluit van 2 februari 2018, wordt verstrekt door een verklaring op erewoord van de rechtsgeldige vertegenwoordiger in het aanvraagformulier, vermeld in artikel 2 van dit besluit.

Art. 5.Het Departement WVG brengt de mandaataanvrager op digitale wijze op de hoogte van de beslissing, vermeld in artikel 11, eerste lid, van het besluit van 2 februari 2018.

Art. 6.De mandaten van de casemanagers Zorg, vermeld in artikel 12, eerste lid, van het besluit van 2 februari 2018, eindigen op 31 december 2023. HOOFDSTUK 3. - De erkenning, opdrachten en subsidiëring van de begeleider arbeidsmatige activiteiten

Art. 7.Het model van aanvraagformulier, vermeld in artikel 46, § 2, derde lid, van het besluit van 2 februari 2018, wordt opgenomen in bijlage 2, die bij dit besluit is gevoegd.

Art. 8.Het aanvraagformulier, vermeld in artikel 7, wordt op digitale wijze ingediend bij het Departement WVG.

Art. 9.Het bewijs, vermeld in artikel 46, § 2, vierde lid, 2°, van het besluit van 2 februari 2018, wordt verstrekt door een verklaring op erewoord van de rechtsgeldige vertegenwoordiger in het aanvraagformulier, vermeld in artikel 7 van dit besluit.

Art. 10.Het Departement WVG brengt de aanvrager op digitale wijze op de hoogte van de beslissing, vermeld in artikel 46, § 2, zesde lid, van het besluit van 2 februari 2018.

Art. 11.De begeleider arbeidsmatige activiteiten die initieel erkend is voor een periode van vijf jaar, vraagt de verlenging van de erkenning ten minste acht maanden voor het verstrijken van de erkenningsduur aan bij het Departement WVG. Op voorwaarde dat aan alle erkenningsvoorwaarden voldaan is, wordt vanaf dan een erkenning voor onbepaalde duur als begeleider arbeidsmatige activiteiten toegekend.

Een ontvankelijke aanvraag tot verlenging bevat de gegevens en stukken, vermeld in artikel 46, § 2, vierde lid, van het besluit van 2 februari 2018.

Voor de procedure tot verlenging van de erkenning zijn artikel 46, § 2, vijfde lid, zesde lid en negende lid, van het besluit van 2 februari 2018 en artikel 7, 8, 9 en 10 van dit besluit van overeenkomstige toepassing.

Art. 12.De begeleiding door de erkende begeleider arbeidsmatige activiteiten houdt naast de opdrachten, vermeld in artikel 47 van het besluit van 2 februari 2018, ook de opdracht in om een ontwerp van de overeenkomst, vermeld in artikel 49 van het besluit van 2 februari 2018, op te stellen.

Art. 13.Om in aanmerking te komen voor subsidiëring, moet de erkende begeleider arbeidsmatige activiteiten beantwoorden aan al de volgende voorwaarden : 1° de erkende begeleider arbeidsmatige activiteiten dient op digitale wijze de volgende gegevens in tijdens de kalendermaand waarin de overeenkomst, vermeld in artikel 49 van het besluit van 2 februari 2018, wordt gesloten : a) het erkenningsnummer van de erkende begeleider arbeidsmatige activiteiten;b) de voor- en achternaam en het rijksregisternummer van de persoon die arbeidsmatige activiteiten wil verrichten en in aanmerking komt om arbeidsmatige activiteiten te verrichten;c) de startdatum van de overeenkomst;d) een kopie van de gesloten overeenkomst;2° de erkende begeleider arbeidsmatige activiteiten dient op digitale wijze de volgende gegevens in tijdens de kalendermaand waarin de overeenkomst, vermeld in artikel 49 van het besluit van 2 februari 2018, wordt opgezegd : a) het erkenningsnummer van de erkende begeleider arbeidsmatige activiteiten;b) de voor- en achternaam en het rijksregisternummer van de persoon die arbeidsmatige activiteiten heeft verricht;c) de datum van de beëindiging van de overeenkomst. Als de erkende begeleider arbeidsmatige activiteiten de gegevens, vermeld in het eerste lid, 1°, niet indient tijdens de kalendermaand waarin de overeenkomst, vermeld in artikel 49 van het besluit van 2 februari 2018, wordt gesloten, komt de erkende begeleider arbeidsmatige activiteiten pas in aanmerking voor subsidiëring vanaf de maand waarin de gegevens zijn ingediend. HOOFDSTUK 4. - Slotbepaling

Art. 14.Dit besluit treedt in werking op de dag van de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.

Brussel, 11 april 2018.

De Vlaamse minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, J. VANDEURZEN

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^