Etaamb.openjustice.be
Ministerieel Besluit van 09 december 2024
gepubliceerd op 24 januari 2025

Ministerieel besluit tot toekenning van een subsidie van 150.000,00 **** aan de **** ****, voor drie vaste opdrachten met betrekking tot subsidies en de lokale democratie voor het dienstjaar 2024

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2024011793
pub.
24/01/2025
prom.
09/12/2024
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

9 DECEMBER 2024. - **** besluit tot toekenning van een subsidie van 150.000,00 **** aan de **** ****, voor drie vaste opdrachten met betrekking tot subsidies en de lokale democratie voor het dienstjaar 2024


De Minister van de **** **** ****, belast met de **** besturen, Gelet op de organieke ordonnantie van 23 februari 2006 houdende de bepalingen die van toepassing zijn op de begroting, de boekhouding en de controle;

Gelet op de ordonnantie van 22 december 2023 houdende de algemene begroting der uitgaven van het **** **** Gewest voor het begrotingsjaar 2024 ;

Gelet op het besluit van de **** **** Regering van 18 juli 2000 tot regeling van haar werkwijze en tot regeling van de ondertekening van de akten van de Regering, artikel 5, 14 ;

Gelet op het besluit van de **** **** Regering van 22 juli 2019 tot vaststelling van de verdeling van de bevoegdheden tussen de ministers van de **** **** Regering;

Gelet op het besluit van de **** **** Regering van 16 december 2021 betreffende ****, de ****, de **** en de monitoring van de gewestelijke entiteit;

Gelet op het gunstige advies van de Inspectie van Financiën van 4 november 2024;

Gelet op het akkoord van de Minister van Begroting van 25 november 2024;

Gelet op de ****;

Gelet op het akkoord van de Regering van 5 december 2024 ;

Overwegende dat, voor het begrotingsjaar 2024, de algemene **** van het **** **** Gewest een bedrag van 225 000,00 .**** voorziet in **** op de **** 10.001.27.01.43.40 ;

Overwegende dat **** een belangrijke rol vervult bij het informeren van de gemeenten en dat ze in dit verband een databank heeft opgericht die alle subsidies bevat waar de **** plaatselijke besturen voor in aanmerking komen;

Overwegende dat dit werk een almaar grotere investering in personeel vereist wegens de voortdurende toename van het aantal fiches;

Overwegende dat het belangrijk is het imago van het **** **** Gewest te bevorderen en de bevolking van het gewest te betrekken bij de lokale democratie, Besluit :

Artikel 1.Ten laste van **** 10.001.27.01.43.40 van de algemene **** van het **** **** Gewest voor het begrotingsjaar 2024 wordt een subsidie van 150.000,00 **** toegekend aan de **** ****, met zetel in **** 168 1000 ****.

Art. 2.Deze subsidie heeft betrekking op de periode van 1 januari 2024 tot 31 december 2024 en is bestemd voor de verwezenlijking van de drie volgende opdrachten: § 1. Een toelage voor een bedrag van 30.000,00 **** wordt toegekend aan de **** ****, voor het ontwikkelen en bijwerken van een databank over subsidies waarvoor de **** plaatselijke besturen in aanmerking komen. § 2. Een toelage voor een bedrag van 60.000,00 **** wordt toegekend aan de **** ****, voor de kosten in verband met het onderhouden van een **** voor **** gemeenten op het vlak van **** projecten. § 3. Een toelage voor een bedrag van 60.000,00 **** wordt toegekend aan de **** ****, om gedeeltelijk de kosten te dekken verbonden aan de organisatie van de **** **** van de lokale Democratie 2024. **** begunstigde verbindt zich ertoe te zorgen voor de begeleiding van de campagne bij de gemeenten en de ****'s, de coördinatie van de acties tussen de deelnemende entiteiten en partners, en de communicatie rond deze acties naar de buitenwereld, met name de pers en de Raad van ****. 27.500,00 **** van deze toelage is bestemd voor communicatie- en **** van ****. Dit omvat met name de coördinatie en de promotie van diverse evenementen in verband met de lokale en participatieve democratie gedurende het hele jaar..

Van deze toelage wordt 32.500,00 **** gereserveerd voor de organisatie van evenementen in het kader van de **** **** van de lokale Democratie 2024, volgens de volgende nadere regels: 1° **** bedrag van 25.650,00 **** wordt uitgetrokken voor de financiering van evenementen georganiseerd door de gemeenten en/of ****'s, eventueel met de medewerking van **** in het kader van een specifieke **** die de nadere regels voor de financiering van de projecten bepaalt. Indien het voorziene bedrag om diverse redenen niet of niet volledig wordt opgebruikt, mag het resterende saldo worden toegewezen aan de promotie- en **** in verband met de **** **** van de lokale Democratie 2024 of aan de financiering van punt 2°, bijkomend aan de bedragen die al voor dit doel zijn uitgetrokken. 2° **** bedrag van 6.850,00 **** moet worden besteed aan het organiseren, door ****, van virtuele of fysieke workshops en/of ****. Indien het geplande bedrag om diverse redenen niet of niet volledig wordt gebruikt, mag het resterende saldo worden bestemd voor de promotie- en **** in verband met de **** **** van de lokale Democratie 2024 of voor de financiering van punt 1°, bijkomend aan de bedragen die al voor dit doel zijn uitgetrokken.

In het kader van de activiteiten en **** rond participatie die in het kader van de Week van de Lokale **** **** ziet **** erop toe aandacht te besteden aan de participatie van de ****: vrouwen, personen met een handicap, personen van vreemde afkomst, seksuele geaardheid, **** en ****, sociale afkomst en situatie. Bijzondere aandacht moet ook uitgaan naar digitale inclusie en administratieve vereenvoudiging.

Deze aspecten moeten toegelicht worden in het **** zoals bedoeld in artikel 3 van dit besluit.

Overeenkomstig artikel 25, 6° van de ordonnantie van 22 december 2023 houdende de **** **** van het **** **** Gewest voor het begrotingsjaar 2024 wordt de **** gemachtigd om de acties te ondernemen die al ingepland stonden vóór de datum van ondertekening van dit besluit, opdat de continuïteit van die acties wordt verzekerd, zoals het aanwerven van personeel om ze uit te voeren, het updaten van de databank vanaf het begin van het jaar en het in goede banen leiden van de **** werkgroep gedurende het hele jaar.

Art. 3.§ 1. De subsidie wordt in twee schijven op het bankrekeningnummer **** ****60 0910 1159 5670 van de begunstigde uitbetaald: Een voorschot van 50% (75.000,00 ****) wordt gestort bij de ondertekening van dit besluit, tegen overlegging van: - Drie ingevulde **** met evaluatie-indicatoren, namelijk. een voor elke van de in artikel 2 van dit besluit bedoelde opdrachten. - Een schuldvordering die uiterlijk op 30 november 2024 naar de Gewestelijke **** **** moet worden verstuurd, volgens de nadere regels bepaald in § 3. § 2. Het saldo wordt uitbetaald: - Na ontvangst en analyse van de **** bedoeld in § 4 en overgemaakt aan **** **** Besturen, Directie Subsidies en Gelijkheid, van de Gewestelijke overheidsdienst ****; - Tegen overlegging van drie **** die wat betreft de behaalde resultaten ingevuld zijn, en van een **** dat volgens het door de **** bezorgde model moet worden opgesteld en dat aan elke opdracht als beschreven in artikel 2 een hoofdstuk wijdt; - Tegen overlegging van een schuldvordering gericht aan de Gewestelijke **** **** volgens de nadere regels bepaald in § 3, binnen 30 dagen nadat de begunstigde het verzoek van de bevoegde **** heeft ontvangen. § 3. De schuldvorderingen moeten rechtstreeks in ****-formaat ingediend worden bij de Gewestelijke **** **** - **** Financiën en Begroting - op het adres ****@****.****.

De schuldvordering vermeldt: - De reden van de betaling, - De opdracht als bedoeld in artikel 2, waarop elke betaling betrekking heeft, - Het voor de betaling gevraagde bedrag, - **** **** voor vastlegging, - Het rekeningnummer waarop het bedrag moet worden gestort.

**** begunstigde zal uitsluitend de schuldvordering gebruiken die hem door de administratie wordt overgemaakt. Het document moet gedateerd en ondertekend worden door een persoon die gemachtigd is de begunstigde te binden.

**** brief met de notificatie van het toegekend bedrag zal in één verzending met de schuldvordering in **** formaat worden doorgestuurd.

Bij aanmaak of wijziging van bankgegevens moet er een schriftelijke verklaring van de begunstigde in ****-formaat verstuurd worden naar volgend adres: ****@****.****. § 4. **** **** bestaan uit: Wat het ontwikkelen en bijwerken betreft van een databank over subsidies waarvoor de **** plaatselijke besturen in aanmerking komen: - De individuele rekeningen 2024 met vermelding van de persoonlijke gegevens, de datum van indiensttreding, de eventuele einddatum, alsook het brutoloon, de **** en eventuele vergoedingen. Het eindbedrag zal worden berekend op basis van deze individuele rekening ;

Wat het **** betreft voor **** gemeenten op het vlak van **** projecten : - Wat de **** betreft: facturen en betalingsbewijzen voor de kostprijs van studies en opleidingen, de **** en de ****. **** **** zullen worden aanvaard voor een bedrag van ten hoogste 2.500 ****, voor zover kan worden vastgesteld dat ze rechtstreeks in verband staan met de organisatie van activiteiten in het kader van de toelage voor de ontwikkeling van een **** voor **** gemeenten op het vlak van **** projecten. - Wat de personeelskosten betreft: de individuele rekeningen 2024 met vermelding van de persoonlijke gegevens, de datum van indiensttreding, de eventuele einddatum, alsook het brutoloon, de **** en eventuele vergoedingen of premies. Het eindbedrag zal worden berekend op basis van deze individuele rekening.

Wat de organisatie betreft van de **** **** van de lokale Democratie: - Wat de **** betreft: facturen en betalingsbewijzen met betrekking tot de uitgaven die de voorlopige begroting opsomt, namelijk promotie- en ****, behalve personeelskosten, en ondersteuning van de acties). - Wat de personeelskosten betreft (in de **** inbegrepen): de individuele rekeningen 2024 met vermelding van de persoonlijke gegevens, de datum van indiensttreding, de eventuele einddatum, alsook het brutoloon. Ze komen enkel in aanmerking in verhouding tot de arbeidstijd die aan het evenement wordt besteed.

**** **** moeten uiterlijk op 30 april 2025 ingediend worden bij de Gewestelijke **** ****, op volgend adres: plaatselijke-besturen@****.**** tegen elektronisch ontvangstbewijs.

**** begunstigde moet ervoor zorgen dat het dossier volledig en in één keer wordt ingediend.

Geen enkel bijkomend stuk zal worden aanvaard na de bovenvermelde datum.

**** **** moeten ofwel voor voldaan verklaard zijn, ofwel vergezeld zijn van de betalingsbewijzen (**** of elke andere vorm van betalingsbewijs).

Bij de **** met betrekking tot personeelskosten moeten samenvattende tabellen worden gevoegd met vermelding van het percentage arbeidstijd dat aan de opdracht als bedoeld in artikel 2 wordt besteed. Die tabellen moeten worden ondertekend door de persoon die gemachtigd is de begunstigde te verbinden.

Ze moeten chronologisch genummerd zijn en vooraan moet een lijst zitten.

De lijst moet worden afgesloten met het totaalbedrag en moet gedateerd en ondertekend zijn door een persoon die ertoe gemachtigd is de begunstigde te verbinden.

Indien een uitgave gesubsidieerd wordt door meerdere overheden, moet een uitsplitsing volgens **** overheid bezorgd worden.

De controle van deze stukken door de beherende administratieve dienst moet het mogelijk maken na te gaan of de vastgelegde uitgaven werkelijk **** voor de verwezenlijking van de acties waarin dit besluit voorziet.

Indien na controle van de bewijsstukken het bedrag van de aanvaarde bewijsstukken lager ligt dan het bedrag van de toegekende subsidie, zal de subsidie slechts uitbetaald worden ten **** van het bedrag van de aanvaarde bewijsstukken.

Nadat voornoemde stukken gecontroleerd zijn, wordt de begunstigde door de bevoegde **** verzocht een schuldvordering over te maken met vermelding van het eindbedrag dat hem toegekend is op grond van de controle.

Na de controle van de bewijsstukken beschikt de begunstigde vanaf de ontvangst van de brief van de **** over 15 dagen tijd om zijn argumenten voor te leggen indien hij niet akkoord **** met de voorgestelde bedragen. Alle correspondentie moet verstuurd worden naar **** **** Besturen, op volgend adres: plaatselijke-besturen@****.**** **** bevoegde **** neemt de eindbeslissing na analyse van de door de begunstigde uiteengezette middelen.

Art. 4.De steun en het logo van het **** **** Gewest worden tijdens het evenement en in alle publicaties (affiches en programma's) -van de vereniging -/ **** vermeld.

Bij elke contact met de media wordt melding gemaakt van de steun van het Gewest.

Art. 5.De **** belast met de **** besturen mag de begunstigde alle bijkomende gegevens vragen die nodig zijn voor de behandeling van het dossier en mag alle daartoe aangewezen stappen ondernemen om ze ter **** te bekomen.

Art. 6.De Directie Subsidies en Gelijkheid van **** **** besturen van de Gewestelijke **** **** wordt aangewezen als de administratieve dienst die ermee belast is in te staan voor een goed beheer van de bij dit besluit toegekende kredieten.

Wat de evaluatie betreft, heeft de administratie als opdracht om in overleg met de begunstigden, op basis van de **** waarin de resultaten zijn ingevuld en op basis van het ****, na te gaan of de doelstellingen werden bereikt.

Deze documenten moeten aan de Directie Subsidies en **** bezorgd worden samen met de in artikel 3, § 4 bedoelde **** en moeten de acties tijdens het betrokken jaar betreffen.

Art. 7.**** besluit heeft uitwerking op 1 januari 2024.

Art. 8.De **** bevoegd voor de **** besturen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

****, 9 december 2024.

De Minister van de **** **** ****, belast met de **** besturen, ****. ****


^