Etaamb.openjustice.be
Ministerieel Besluit van 08 mei 2008
gepubliceerd op 11 juni 2008

Ministerieel besluit tot wijziging van het ministerieel besluit van 14 juni 2005 tot bepaling van de modellen van de vragenlijsten voor de inzameling van gegevens betreffende elektriciteit, warmte en aardgas

bron
federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie
numac
2008011201
pub.
11/06/2008
prom.
08/05/2008
ELI
eli/besluit/2008/05/08/2008011201/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE


8 MEI 2008. - Ministerieel besluit tot wijziging van het ministerieel besluit van 14 juni 2005 tot bepaling van de modellen van de vragenlijsten voor de inzameling van gegevens betreffende elektriciteit, warmte en aardgas


De Minister van Klimaat en Energie, Gelet op de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt, inzonderheid op artikel 29bis, ingevoegd bij de wet van 16 juli 2001;

Gelet op het koninklijk besluit van 11 maart 2003 houdende de organisatie van de inzameling van gegevens inzake de opstelling van de aardgas-, elektriciteits- en warmtebalans, inzonderheid op artikel 13;

Gelet op het ministerieel besluit van 14 juni 2005 tot bepaling van de modellen van de vragenlijsten voor de inzameling van gegevens betreffende elektriciteit, warmte en aardgas;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 23 januari 2008;

Gelet op het advies nr. 44.186/3 van de Raad van State, gegeven op 4 maart 2008, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State, Besluit : Enig artikel. Bijlage 9 en 10 van het ministerieel besluit van 14 juni 2005 tot bepaling van de modellen van de vragenlijsten voor de inzameling van de gegevens betreffende elektriciteit, warmte en aardgas worden vervangen door de bijlagen toegevoegd aan dit besluit.

Brussel, 8 mei 2008.

P. MAGNETTE

Bijlage 9A FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE Algemene Directie Energie Vragenlijsten betreffende de elektriciteitsprijzen voor industriële eindverbruikers I. Halfjaarlijks onderzoek naar de elektriciteitsprijzen voor industriële eindverbruikers 1. Declarant : 2.Jaar : Semester : 3. Prijs (cent per kWh) Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld II.Jaarlijks onderzoek naar de uitsplitsing van de prijzen voor de industriële eindverbruikers 1. Declarant : 2.Jaar : 3. Prijs (cent par kWh) Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld III.Jaarlijks onderzoek naar de verdeling van het huishoudelijk verbruik 1. Declarant : 2.Jaar : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld IV. Gebruiksaanwijzing De elektriciteitsprijzen voor industriële eindverbruikers worden volgens de hierna uiteengezette methode verzameld en samengesteld. 1. De mee te delen prijzen zijn de prijzen die worden betaald door industriële eindverbruikers die elektriciteit aankopen voor eigen verbruik.2. Alle vormen van industrieel elektriciteitsverbruik worden in aanmerking genomen.3. De geregistreerde prijzen zijn gebaseerd op een systeem van standaardverbruiksschijven, waarbij elke categorie overeenstemt met een bepaalde jaarlijkse verbruiksschijf.4. De prijzen worden tweemaal per jaar verzameld, aan het begin van elke periode van zes maanden (januari en juli) en hebben betrekking op de gemiddelde prijs die de industriële eindverbruikers gedurende de voorbije zes maanden voor elektriciteit hebben betaald.De eerste mededeling van prijsgegevens heeft betrekking op de situatie op 1 januari 2008. 5. De prijzen worden uitgedrukt in cent per kWh.6. Alle kosten dienen in de prijs te zijn opgenomen : netwerktarieven plus verbruikte energie min eventuele kortingen of premies, plus andere heffingen (huur van de meter, abonnementskosten, enz). De kosten van eerste aansluiting zijn echter niet in de prijzen opgenomen. 7. De prijzen moeten als nationale gemiddelden worden geregistreerd.8. Er dient informatie over drie prijsniveaus te worden verstrekt : - de prijzen exclusief belastingen en heffingen; - de prijzen exclusief BTW en andere terugvorderbare belastingen; - de prijzen inclusief alle belastingen, heffingen en BTW. 9. Eenmaal per jaar, samen met het indienen van de prijsinformatie in januari wordt informatie over de belangrijkste kenmerken en factoren die een invloed hebben op de voor elke verbruikscategorie meegedeelde prijzen meegedeeld aan de Administratie. De informatie heeft betrekking op : a) de met elke gebruikscategorie overeenstemmende gemiddelde belastingsfactoren voor industriële eindverbruikers berekend op basis van de totale geleverde energie en de gemiddelde maximale vraag;b) een tabel met de voltagebeperkingen in elk land;c) een beschrijving van de vaste kosten, kosten voor de huur van de meter en andere heffingen op nationaal niveau.10. Eenmaal per jaar, samen met het indienen van de prijsinformatie in januari, wordt aan de Administratie informatie verstrekt over de tarieven en de berekeningsmethode en wordt een beschrijving gegeven van de belastingen die worden geheven op de verkoop van elektriciteit aan industriële eindverbruikers.In die beschrijving moeten ook alle niet-fiscale heffingen ter dekking van systeemkosten en openbaredienstverplichtingen zijn opgenomen.

De beschrijving van de belastingen moet uit drie duidelijk onderscheiden delen bestaan : a) belastingen, heffingen, niet-fiscale heffingen, vergoedingen en alle andere fiscale lasten die niet zijn geïdentificeerd in de facturen die aan de industriële eindverbruikers worden verstrekt.De in dit punt beschreven elementen worden opgenomen in het meegedeelde cijfer voor het prijsniveau : « Prijzen exclusief belastingen en heffingen »; b) belastingen en heffingen die zijn geïdentificeerd op de facturen die aan industriële eindverbruikers worden verstrekt en die als niet-terugvorderbaar worden beschouwd.De in dit punt beschreven elementen worden opgenomen in de meegedeelde cijfers voor het prijsniveau : « Prijzen exclusief BTW en andere terugvorderbare belastingen »; c) belasting over de toegevoegd waarde (BTW) en andere terugvorderbare belastingen die zijn geïdentificeerd in de facturen die aan industriële eindverbruikers worden verstrekt.De in dit punt beschreven elementen worden opgenomen in de meegedeelde cijfers voor het prijsniveau : « Prijzen inclusief alle belastingen, heffingen en BTW ».

Volgende belastingen, heffingen, niet-fiscale heffingen, vergoedingen en fiscale lasten kunnen van toepassing zijn : a) belasting over de toegevoegde waarde;b) concessievergoedingen.Dit heeft meestal betrekking op licenties en vergoedingen voor het aanleggen van netwerken of andere elektriciteitsvoorzieningen op gronden of publieke of private eigendommen; c) milieubelastingen of -heffingen.Dit heeft meestal betrekking op het bevorderen van hernieuwbare energiebronnen of WKK of op het belasten van CO2, SO2 of andere emissies die klimaatverandering in de hand werken; d) belastingen voor nucleaire en andere inspecties : heffingen voor de ontmanteling van nucleaire installaties, inspecties van en vergoedingen voor nucleaire installaties, enz.; e) andere belastingen of heffingen in de energiesector : openbaredienstverplichtingen of heffingen voor de financiering van regelgevende instanties op het gebied van energie, enz.f) andere belastingen of heffingen die geen verband houden met de energiesector : nationale, lokale of regionale fiscale belastingen op energieverbruik, belastingen op elektriciteitsdistributie, enz. Belastingen op inkomen, eigendom, douaneheffingen op olieproducten en brandstoffen voor andere doeleinden dan elektriciteitsopwekking, belastingen op brandstof voor motorvoertuigen en op weggebruik, vergoedingen voor telecommunicatie-, radio- en reclamevergunningen, belastingen op afval, enz. worden niet in aanmerking genomen en vallen niet onder deze beschrijving omdat ze ontegensprekelijk deel uitmaken van de kosten van de exploitanten en ook gelden voor andere bedrijfssectoren of activiteiten. 11. Eenmaal per jaar, samen met het indienen van de prijsinformatie in januari, wordt een uitsplitsing van de elektriciteitsprijzen in hun belangrijkste onderdelen meegedeeld aan de Administratie.De uitsplitsing van de elektriciteitsprijzen in hun belangrijkste onderdelen gebeurt op basis van de hierna uiteengezette methode.

De volledige prijs voor elektriciteit per verbruikscategorie kan worden beschouwd als de totale som van de « netwerkprijs », de prijzen van « energie en levering » (d.w.z. van opwekking tot vercommercialisering, met uitzondering van de netwerkprijzen) en alle belastingen en heffingen. a) De « netwerkprijs » is de verhouding tussen de inkomsten uit de transmissie- en distributietarieven en (indien mogelijk) het daarmee overeenstemmende kWh-volume per verbruikscategorie.Als er geen afzonderlijke kWh-volumen per verbruikscategorie beschikbaar zijn, moeten ramingen worden opgesteld; b) De prijs van « energie en levering » is de totale prijs min de « netwerkprijs » en min alle belastingen en heffingen;c) Belastingen en heffingen.Dit onderdeel wordt nog eens uitgesplitst in : - belastingen en heffingen op « netwerkprijzen »; - belastingen en heffingen op de prijs van « energie en leveringen »; - BTW en andere terugvorderbare belastingen.

Wanneer complementaire diensten afzonderlijk worden geïdentificeerd, kunnen ze als volgt aan een van de twee hoofdonderdelen worden toegewezen : a) « netwerkprijzen » omvatten de volgende kosten : transmissie- en distributietarieven, transmissie- en distributieverliezen, netwerkkosten, kosten van klantendienst, kosten van systeemdiensten en meterhuur;b) de prijs van « energie en leveringen » omvat de volgende kosten : de kosten van opwekking, aggregatie en balancering van energie, de kosten van de geleverde energie, de kosten van dienstverlening aan de klant, dienst-na-verkoop, bemetering en andere leveringskosten;c) andere specifieke kosten.Dit punt omvat de kosten die niet onder netwerkkosten, kosten van energie en levering of belastingen vallen.

Als dergelijke kosten bestaan, worden ze afzonderlijk meegedeeld.

Gezien om te worden toegevoegd aan het ministerieel besluit van 8 mei 2008 tot wijziging van het ministerieel besluit van 14 juni 2005 tot bepaling van de modellen van de vragenlijsten voor de inzameling van gegevens betreffende elektriciteit, warmte en aardgas.

De Minister van Klimaat en Energie, P. MAGNETTE

Bijlage 9B FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE Algemene Directie Energie Vragenlijsten betreffende de elektriciteitsprijzen voor huishoudelijke eindverbruikers I. Halfjaarlijks onderzoek naar de elektriciteitsprijzen voor huishoudelijke eindverbruikers 1. Declarant : 2.Jaar : Semester : 3. Prijs (cent per kWh) Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld II.Jaarlijks onderzoek naar de uitsplitsing van de prijzen van de huishoudelijk eindverbruikers 1. Declarant : 2.Jaar : 3. Prijs (cent par kWuur) Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld III.Jaarlijks onderzoek naar de verdeling van het huishoudelijk verbruik 1. Declarant : 2.Jaar : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld IV. Gebruiksaanwijzing De elektriciteitsprijzen voor huishoudelijke eindverbruikers worden volgens de hierna uiteengezette methode verzameld en samengesteld. 1. De mee te delen prijzen zijn de prijzen die worden betaald door huishoudelijke eindverbruikers die elektriciteit aankopen voor eigen verbruik.2. Alle vormen van huishoudelijk elektriciteitsverbruik worden in aanmerking genomen.3. De geregistreerde prijzen zijn gebaseerd op een systeem van standaardverbruiksschijven, waarbij elke categorie overeenstemt met een bepaalde jaarlijkse verbruiksschijf.4. De prijzen worden tweemaal per jaar verzameld, aan het begin van elke periode van zes maanden (januari en juli) en hebben betrekking op de gemiddelde prijs die de huishoudelijke eindverbruikers gedurende de voorbije zes maanden voor elektriciteit hebben betaald.De eerste mededeling van prijsgegevens heeft betrekking op de situatie op 1 januari 2008. 5. De prijzen worden uitgedrukt in cent per kWh.6. Alle kosten dienen in de prijs te zijn opgenomen : netwerktarieven plus verbruikte energie min eventuele kortingen of premies, plus andere heffingen (huur van de meter, abonnementskosten, enz). De kosten van eerste aansluiting zijn echter niet in de prijzen opgenomen. 7. De prijzen moeten als nationale gemiddelden worden geregistreerd.8. Er dient informatie over drie prijsniveaus te worden verstrekt : - de prijzen exclusief belastingen en heffingen; - de prijzen exclusief BTW en andere terugvorderbare belastingen; - de prijzen inclusief alle belastingen, heffingen en BTW. 9. Eenmaal per jaar, samen met het indienen van de prijsinformatie in januari, wordt aan de Administratie informatie verstrekt over de tarieven en de berekeningsmethode en wordt een beschrijving gegeven van de belastingen die worden geheven op de verkoop van elektriciteit aan huishoudelijke eindverbruikers.In die beschrijving moeten ook alle niet-fiscale heffingen ter dekking van systeemkosten en openbaredienstverplichtingen zijn opgenomen.

De beschrijving van de belastingen moet uit drie duidelijk onderscheiden delen bestaan : a) belastingen, heffingen, niet-fiscale heffingen, vergoedingen en alle andere fiscale lasten die niet zijn geïdentificeerd in de facturen die aan de huishoudelijke eindverbruikers worden verstrekt De in dit punt beschreven elementen worden opgenomen in het meegedeelde cijfer voor het prijsniveau : « Prijzen exclusief belastingen en heffingen »;b) belastingen en heffingen die zijn geïdentificeerd op de facturen die aan huishoudelijke eindverbruikers worden verstrekt en die als niet-terugvorderbaar worden beschouwd.De in dit punt beschreven elementen worden opgenomen in de meegedeelde cijfers voor het prijsniveau : « Prijzen exclusief BTW en andere terugvorderbare belastingen »; c) belasting over de toegevoegd waarde (BTW) en andere terugvorderbare belastingen die zijn geïdentificeerd in de facturen die aan huishoudelijke eindverbruikers worden verstrekt.De in dit punt beschreven elementen worden opgenomen in de meegedeelde cijfers voor het prijsniveau : « Prijzen inclusief alle belastingen, heffingen en BTW ».

Volgende belastingen, heffingen, niet-fiscale heffingen, vergoedingen en fiscale lasten kunnen van toepassing zijn : a) belasting over de toegevoegde waarde;b) concessievergoedingen.Dit heeft meestal betrekking op licenties en vergoedingen voor het aanleggen van netwerken of andere elektriciteitsvoorzieningen op gronden of publieke of private eigendommen; c) milieubelastingen of -heffingen.Dit heeft meestal betrekking op het bevorderen van hernieuwbare energiebronnen of WKK of op het belasten van CO2, SO2 of andere emissies die klimaatverandering in de hand werken; d) belastingen voor nucleaire en andere inspecties : heffingen voor de ontmanteling van nucleaire installaties, inspecties van en vergoedingen voor nucleaire installaties, enz.; e) andere belastingen of heffingen in de energiesector : openbaredienstverplichtingen of heffingen voor de financiering van regelgevende instanties op het gebied van energie, enz.f) andere belastingen of heffingen die geen verband houden met de energiesector : nationale, lokale of regionale fiscale belastingen op energieverbruik, belastingen op elektriciteitsdistributie, enz. Belastingen op inkomen, eigendom, douaneheffingen op olieproducten en brandstoffen voor andere doeleinden dan elektriciteitsopwekking, belastingen op brandstof voor motorvoertuigen en op weggebruik, vergoedingen voor telecommunicatie-, radio- en reclamevergunningen, belastingen op afval, enz. worden niet in aanmerking genomen en vallen niet onder deze beschrijving omdat ze ontegensprekelijk deel uitmaken van de kosten van de exploitanten en ook gelden voor andere bedrijfssectoren of activiteiten. 10. Eenmaal per jaar, samen met het indienen van de prijsinformatie in januari, wordt een uitsplitsing van de elektriciteitsprijzen in hun belangrijkste onderdelen meegedeeld aan de Administratie.De uitsplitsing van de elektriciteitsprijzen in hun belangrijkste onderdelen gebeurt op basis van de hierna uiteengezette methode.

De volledige prijs voor elektriciteit per verbruikscategorie kan worden beschouwd als de totale som van de « netwerkprijs », de prijzen van « energie en levering » (d.w.z. van opwekking tot vercommercialisering, met uitzondering van de netwerkprijzen) en alle belastingen en heffingen.

De « netwerkprijs » is de verhouding tussen de inkomsten uit de transmissie- en distributietarieven en (indien mogelijk) het daarmee overeenstemmende kWh-volume per verbruikscategorie. Als er geen afzonderlijke kWh-volumen per verbruikscategorie beschikbaar zijn, moeten ramingen worden opgesteld; de prijs van « energie en levering » is de totale prijs min de « netwerkprijs » en min alle belastingen en heffingen;

Belastingen en heffingen. Dit onderdeel wordt nog eens uitgesplitst in : - belastingen en heffingen op « netwerkprijzen », - belastingen en heffingen op de prijs van « energie en leveringen », - BTW en andere terugvorderbare belastingen.

Wanneer complementaire diensten afzonderlijk worden geïdentificeerd, kunnen ze als volgt aan een van de twee hoofdonderdelen worden toegewezen : a) « netwerkprijzen » omvatten de volgende kosten : transmissie- en distributietarieven, transmissie- en distributieverliezen, netwerkkosten, kosten van klantendienst, kosten van systeemdiensten en meterhuur;b) de prijs van « energie en leveringen » omvat de volgende kosten : de kosten van opwekking, aggregatie en balancering van energie, de kosten van de geleverde energie, de kosten van dienstverlening aan de klant, dienst-na-verkoop, bemetering en andere leveringskosten;c) andere specifieke kosten.Dit punt omvat de kosten die niet onder netwerkkosten, kosten van energie en levering of belastingen vallen.

Als dergelijke kosten bestaan, worden ze afzonderlijk meegedeeld.

Gezien om te worden toegevoegd aan het ministerieel besluit van () tot wijziging van het ministerieel besluit van 14 juni 2005 tot bepaling van de modellen van de vragenlijsten voor de inzameling van gegevens betreffende elektriciteit, warmte en aardgas.

De Minister van Klimaat en Energie, P. MAGNETTE

Bijlage 10A FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE Algemene Directie Energie Vragenlijsten betreffende gasprijzen voor industriële eindverbruikers I. Halfjaarlijks onderzoek naar de gasprijzen voor industriële eindverbruikers 1. Declarant : 2.Jaar : Semester : 3. Prijs (cent per kWh) Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld II.Jaarlijks onderzoek naar de verdeling van het industrieel verbruik 1. Declarant : 2.Jaar : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld III. Gebruiksaanwijzing De gasprijzen voor industriële eindverbruikers worden volgens de hierna uiteengezette methode verzameld en samengesteld. 1. De mee te delen prijzen zijn de prijzen die worden betaald door industriële eindverbruikers die via gaspijpleidingen verdeeld gas aankopen voor eigen gebruik.2. Alle vormen van industrieel gasverbruik worden in aanmerking genomen. Consumenten die : - gas gebruiken voor de opwekking van elektriciteit in elektriciteitscentrales of WKK-installaties; - gas gebruiken voor niet energetische doeleinden (bv. In de chemische industrie); - meer dan 4 000 000 Gigajoule (Gj) aan gas per jaar verbruiken zijn echter van het systeem uitgesloten. 3. De geregistreerde prijzen zijn gebaseerd op een systeem van standaardverbruiksschijven, waarbij elke categorie overeenstemt met een bepaalde jaarlijkse verbruiksschijf.4. De prijzen worden tweemaal per jaar verzameld, aan het begin van elke periode van zes maanden (januari en juli), en hebben betrekking op de gemiddelde prijs die de industriële eindverbruikers gedurende de voorbije zes maanden voor gas hebben betaald.De eerste mededeling van prijsgegevens heeft betrekking op de situatie op 1 januari 2008. 5. De prijzen worden uitgedrukt in cent per kWh.De gebruikte eenheid wordt gemeten op basis van de caloriemetrische warmtewaarde (Gross Calorific Value, GCV). 6. Alle kosten dienen in de prijs te zijn opgenomen : netwerktarieven plus verbruikte energie min eventuele kortingen of premies, plus andere heffingen (huur van de meter, abonnementskosten, enz). De kosten van eerste aansluiting zijn echter niet in de prijzen opgenomen. 7. De prijzen moeten als nationale gemiddelden worden geregistreerd.8. Er dient informatie over drie prijsniveaus te worden verstrekt : - de prijzen exclusief belastingen en heffingen; - de prijzen exclusief BTW en andere terugvorderbare belastingen; - de prijzen inclusief alle belastingen, heffingen en BTW. 9. Eenmaal per jaar, samen met het indienen van de prijsinformatie in januari wordt informatie over de belangrijkste kenmerken en factoren die een invloed hebben op de voor elke verbruikscategorie meegedeelde prijzen meegedeeld aan de Administratie. De informatie heeft betrekking op : a) de met elke gebruikscategorie overeenstemmende gemiddelde belastingsfactoren voor industriële eindverbruikers berekend op basis van de totale geleverd energie en de gemiddelde maximale vraag;b) een beschrijving van de kortingen voor onderbreekbare leveringen;c) een beschrijving van de vaste kosten, kosten voor de huur van de meter en andere heffingen op nationaal niveau.10. Eenmaal per jaar, samen met het indienen van de prijsinformatie in januari, wordt aan de Administratie informatie verstrekt over de tarieven en de berekeningsmethode en wordt een beschrijving gegeven van de belastingen die worden geheven op de verkoop van gas aan industriële eindverbruikers.In die beschrijving moeten ook alle niet-fiscale heffingen ter dekking van systeemkosten en openbaredienstverplichtingen zijn opgenomen.

De beschrijving van de belastingen moet uit drie duidelijk onderscheiden delen bestaan : a) belastingen, heffingen, niet-fiscale heffingen, vergoedingen en alle andere fiscale lasten die niet zijn geïdentificeerd in de facturen die aan de industriële eindverbruikers worden verstrekt.De in dit punt beschreven elementen worden opgenomen in het meegedeelde cijfer voor het prijsniveau : « Prijzen exclusief belastingen en heffingen »; b) belastingen en heffingen die zijn geïdentificeerd op de facturen die aan industriële eindverbruikers worden verstrekt en die als niet-terugvorderbaar worden beschouwd.De in dit punt beschreven elementen worden opgenomen in de meegedeelde cijfers voor het prijsniveau : « Prijzen exclusief BTW en andere terugvorderbare belastingen »; c) belasting over de toegevoegd waarde (BTW) en andere terugvorderbare belastingen die zijn geïdentificeerd in de facturen die aan industriële eindverbruikers worden verstrekt.De in dit punt beschreven elementen worden opgenomen in de meegedeelde cijfers voor het prijsniveau : « Prijzen inclusief alle belastingen, heffingen en BTW ».

Volgende belastingen, heffingen, niet-fiscale heffingen, vergoedingen en fiscale lasten kunnen van toepassing zijn : a) belasting over de toegevoegde waarde;b) concessievergoedingen.Dit heeft meestal betrekking op licenties en vergoedingen voor het aanleggen van netwerken of andere gasvoorzieningen op gronden of publieke of private eigendommen; c) milieubelastingen of -heffingen.Dit heeft meestal betrekking op het bevorderen van hernieuwbare energiebronnen of WKK of op het belasten van CO2, SO2 of andere emissies die klimaatverandering in de hand werken; d) andere belastingen of heffingen in de energiesector : openbaredienstverplichtingen of heffingen voor de financiering van regelgevende instanties op het gebied van energie, enz.e) andere belastingen of heffingen die geen verband houden met de energiesector : nationale, lokale of regionale fiscale belastingen op energieverbruik, belastingen op gasdistributie, enz. Belastingen op inkomen, eigendom, brandstof voor motorvoertuigen, weggebruik, telecommunicatie-, radio- en reclamevergunningen, afval, enz. worden niet in aanmerking genomen en vallen niet onder deze beschrijving omdat ze ontegensprekelijk deel uitmaken van de kosten van de exploitanten en ook gelden voor andere bedrijfssectoren of activiteiten.

Gezien om te worden toegevoegd aan het ministerieel besluit van 8 mei 2008 tot wijziging van het ministerieel besluit van 14 juni 2005 tot bepaling van de modellen van de vragenlijsten voor de inzameling van gegevens betreffende elektriciteit, warmte en aardgas.

De Minister van Klimaat en Energie, P. MAGNETTE

Bijlage 10B FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE Algemene Directie Energie Vragenlijsten betreffende de gasprijzen voor huishoudelijke eindverbruikers I. Halfjaarlijks onderzoek naar de gasprijzen voor huishoudelijke eindverbruikers 1. Declarant : 2.Jaar : Semester : 3. Prijs (cent per kWh) Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld II.Jaarlijks onderzoek naar de verdeling van het huishoudelijk verbruik 1. Declarant : 2.Jaar : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld III. Gebruiksaanwijzing De gasprijzen voor huishoudelijke eindverbruikers worden volgens de hierna uiteengezette methode verzameld en samengesteld. 1. De mee te delen prijzen zijn de prijzen die worden betaald door huishoudelijke eindverbruikers die via gaspijpleidingen verdeeld gas aankopen voor eigen gebruik.2. Alle vormen van huishoudelijk gasverbruik worden in aanmerking genomen.3. De geregistreerde prijzen zijn gebaseerd op een systeem van standaardverbruiksschijven, waarbij elke categorie overeenstemt met een bepaalde jaarlijkse verbruiksschijf.4. De prijzen worden tweemaal per jaar verzameld, aan het begin van elke periode van zes maanden (januari en juli) en hebben betrekking op de gemiddelde prijs die de huishoudelijke eindverbruikers gedurende de voorbije zes maanden voor gas hebben betaald.De eerste mededeling van prijsgegevens heeft betrekking op de situatie op 1 januari 2008. 5. De prijzen worden uitgedrukt in cent per kWh.De gebruikte eenheid wordt gemeten op basis van de caloriemetrische warmtewaarde (Gross Calorific Value, GCV). 6. Alle kosten dienen in de prijs te zijn opgenomen : netwerktarieven plus verbruikte energie min eventuele kortingen of premies, plus andere heffingen (huur van de meter, abonnementskosten, enz). De kosten van eerste aansluiting zijn echter niet in de prijzen opgenomen. 7. De prijzen moeten als nationale gemiddelden worden geregistreerd.8. Er dient informatie over drie prijsniveaus te worden verstrekt : - de prijzen exclusief belastingen en heffingen; - de prijzen exclusief BTW en andere terugvorderbare belastingen; - de prijzen inclusief alle belastingen, heffingen en BTW. 9. Eenmaal per jaar, samen met het indienen van de prijsinformatie in januari, wordt aan de Administratie informatie verstrekt over de tarieven en de berekeningsmethode en wordt een beschrijving gegeven van de belastingen die worden geheven op de verkoop van gas aan huishoudelijke eindverbruikers.In die beschrijving moeten ook alle niet-fiscale heffingen ter dekking van systeemkosten en openbaredienstverplichtingen zijn opgenomen.

De beschrijving van de belastingen moet uit drie duidelijk onderscheiden delen bestaan : a) belastingen, heffingen, niet-fiscale heffingen, vergoedingen en alle andere fiscale lasten die niet zijn geïdentificeerd in de facturen die aan de huishoudelijke eindverbruikers worden verstrekt De in dit punt beschreven elementen worden opgenomen in het meegedeelde cijfer voor het prijsniveau : « Prijzen exclusief belastingen en heffingen »;b) belastingen en heffingen die zijn geïdentificeerd op de facturen die aan huishoudelijke eindverbruikers worden verstrekt en die als niet-terugvorderbaar worden beschouwd.De in dit punt beschreven elementen worden opgenomen in de meegedeelde cijfers voor het prijsniveau : « Prijzen exclusief BTW en andere terugvorderbare belastingen »; c) belasting over de toegevoegd waarde (BTW) en andere terugvorderbare belastingen die zijn geïdentificeerd in de facturen die aan huishoudelijke eindverbruikers worden verstrekt.De in dit punt beschreven elementen worden opgenomen in de meegedeelde cijfers voor het prijsniveau : « Prijzen inclusief alle belastingen, heffingen en BTW ».

Volgende belastingen, heffingen, niet-fiscale heffingen, vergoedingen en fiscale lasten kunnen van toepassing zijn : a) belasting over de toegevoegde waarde;b) concessievergoedingen.Dit heeft meestal betrekking op licenties en vergoedingen voor het aanleggen van netwerken of andere gasvoorzieningen op gronden of publieke of private eigendommen; c) milieubelastingen of -heffingen.Dit heeft meestal betrekking op het bevorderen van hernieuwbare energiebronnen of WKK of op het belasten van CO2, SO2 of andere emissies die klimaatverandering in de hand werken; d) andere belastingen of heffingen in de energiesector : openbaredienstverplichtingen of heffingen voor de financiering van regelgevende instanties op het gebied van energie, enz.e) andere belastingen of heffingen die geen verband houden met de energiesector : nationale, lokale of regionale fiscale belastingen op energieverbruik, belastingen op gasdistributie, enz. Belastingen op inkomen, eigendom, belastingen op brandstof voor motorvoertuigen en op weggebruik, vergoedingen voor telecommunicatie-, radio- en reclamevergunningen, belastingen op afval, enz. worden niet in aanmerking genomen en vallen niet onder deze beschrijving omdat ze ontegensprekelijk deel uitmaken van de kosten van de exploitanten en ook gelden voor andere bedrijfssectoren of activiteiten.

Gezien om te worden gevoegd bij het ministerieel besluit van 8 mei 2008 tot wijziging van het ministerieel besluit van 14 juni 2005 tot bepaling van de modellen van de vragenlijsten voor de inzameling van gegevens betreffende elektriciteit, warmte en aardgas.

De Minister van Klimaat en Energie, P. MAGNETTE

^