Etaamb.openjustice.be
Ministerieel Besluit van 05 januari 2024
gepubliceerd op 26 januari 2024

Ministerieel besluit tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de afdeling "Ziekenfondsen" van het Technisch Comité van de Controledienst voor de ziekenfondsen en de landsbonden van ziekenfondsen

bron
federale overheidsdienst sociale zekerheid
numac
2024000267
pub.
26/01/2024
prom.
05/01/2024
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

5 JANUARI 2024. - Ministerieel besluit tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de afdeling "Ziekenfondsen" van het Technisch Comité van de Controledienst voor de ziekenfondsen en de landsbonden van ziekenfondsen


De Minister van Sociale Zaken, Gelet op de wet van 6 augustus 1990Relevante gevonden documenten type wet prom. 06/08/1990 pub. 17/03/2009 numac 2009000060 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de ziekenfondsen en de landsbonden van ziekenfondsen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 06/08/1990 pub. 21/12/2007 numac 2007001031 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de ziekenfondsen en de landsbonden van ziekenfondsen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen van het eerste semester 2007 sluiten betreffende de ziekenfondsen en de landsbonden van ziekenfondsen, artikel 56, derde lid, vervangen door de wet van 29 januari 2022;

Gelet op de beslissing van de afdeling "Ziekenfondsen" van het Technisch Comité van de Controledienst voor de ziekenfondsen en de landsbonden van ziekenfondsen van 13 oktober 2023, Besluit :

Artikel 1.Het als bijlage bij dit besluit gevoegde huishoudelijk reglement van de afdeling "Ziekenfondsen" van het Technisch Comité van de Controledienst voor de ziekenfondsen en de landsbonden van ziekenfondsen van 8 december 2023 wordt goedgekeurd.

Art. 2.Dit besluit treedt in werking de dag van zijn bekendmaking in het Belgisch Staatsblad.

Brussel, 5 januari 2024.

F. VANDENBROUCKE

HUISHOUDELIJK REGLEMENT VAN DE AFDELING "ZIEKENFONDSEN" VAN HET TECHNISCH COMITE VAN DE CONTROLEDIENST VOOR DE ZIEKENFONDSEN EN DE LANDSBONDEN VAN ZIEKENFONDSEN De afdeling "Ziekenfondsen" van de Controledienst voor de ziekenfondsen en de landsbonden van ziekenfondsen, Gelet op de wet van 6 augustus 1990Relevante gevonden documenten type wet prom. 06/08/1990 pub. 17/03/2009 numac 2009000060 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de ziekenfondsen en de landsbonden van ziekenfondsen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 06/08/1990 pub. 21/12/2007 numac 2007001031 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de ziekenfondsen en de landsbonden van ziekenfondsen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen van het eerste semester 2007 sluiten betreffende de ziekenfondsen en de landsbonden van ziekenfondsen, artikel 56, laatste lid, Besluit : HOOFDSTUK I. - De vergaderingen van de afdeling "ziekenfondsen"

Artikel 1.De afdeling "Ziekenfondsen", hierna "de afdeling" genoemd, wordt bijeengeroepen door de Voorzitter.

De vergaderingen van de afdeling hebben plaats ten zetel van de Controledienst voor de ziekenfondsen en de landsbonden van ziekenfondsen, hierna "de Controledienst" genoemd, ofwel via videoconferentie. Uitzonderlijk kan de afdeling worden bijeengeroepen op een andere plaats.

De Voorzitter kan een vergadering van de afdeling uitsluitend via schriftelijke raadpleging organiseren wanneer uitzonderlijke omstandigheden of de dringende noodzaak dat vereisen.

Onder "uitzonderlijke omstandigheden" moet men verstaan: "elke omstandigheid die het houden van een vergadering met fysieke aanwezigheid of via videoconferentie onmogelijk maakt of verbiedt".

Onder "dringende noodzaak" moet men verstaan: "elke situatie die vereist dat er snel wordt gehandeld om de termijn waarin een advies moet worden verstrekt na te leven".

Art. 2.De afdeling bepaalt de data van de vergaderingen, op voorstel van de administratie van de Controledienst.

Art. 3.De leidend ambtenaar van de Controledienst woont de vergaderingen van de afdeling bij. In afwezigheid van de voorzitter, wordt het voorzitterschap van de afdeling door hem waargenomen.

Art. 4.De oproepingen tot de vergaderingen van de afdeling en de documenten die met de dagorde verband houden, worden, behalve in dringende gevallen, minimum vier dagen vóór de datum van de vergadering elektronisch overgemaakt.

De oproepingen vermelden de plaats, de datum en het uur van de vergadering, evenals de dagorde.

Wanneer er wordt overgegaan tot een schriftelijke raadpleging, vermeldt de oproeping eveneens de termijn waarbinnen vragen schriftelijk kunnen worden gesteld, alsook de datum waartegen het advies dient verstrekt te worden. De Voorzitter ziet erop toe dat de gestelde vragen en de antwoorden daarop ter beschikking gesteld worden van alle leden zodat ze er in het kader van hun advies rekening mee kunnen houden.

Art. 5.De vergaderingen van de afdeling zijn niet openbaar.

De personen die deelnemen aan de vergaderingen en daarover documenten krijgen, moeten de vertrouwelijke aard van die documenten, alsook van de beraadslagingen en de uitgevaardigde adviezen, respecteren

Art. 6.Onverminderd de toepassing van artikel 8, vijfde lid, ondertekenen de Voorzitter en de leden van de afdeling die aanwezig zijn een aanwezigheidslijst. HOOFDSTUK II. - De beraadslagingen en het verstrekken van adviezen

Art. 7.De Voorzitter opent, schorst en sluit de vergaderingen en leidt de debatten.

Art. 8.Als de helft van de leden niet deelneemt, zal er geen advies verstrekt kunnen worden.

De adviezen van de afdeling worden in consensus uitgebracht. Als er geen consensus is, worden de verschillende meningen expliciet in het advies vermeld.

De Voorzitter neemt niet deel aan het vertsrekken van het advies.

Wanneer de Voorzitter of een lid van de afdeling niet ter plaatse aan de vergadering van de afdeling kan deelnemen, kan hij, in voorkomend geval : 1° schriftelijk en voorafgaand aan de vergadering zijn standpunt meedelen over punten die ingeschreven zijn in de agenda;2° aan de vergadering deelnemen per telefoon- of videoconferentie. In het geval bedoeld in het vierde lid, 2°, alsook in het geval waarbij de vergadering per videoconferentie plaatsvindt, wordt er ook een aanwezigheidslijst a posteriori ondertekend door de personen die per telefoon- of videoconferentie deelgenomen hebben.

Wanneer een schriftelijke raadpleging wordt georganiseerd, worden alle leden beschouwd als personen die deelgenomen hebben aan de verstrekking van het advies. Uitzonderlijk kan een lid een legitieme reden inroepen en uitdrukkelijk vermelden dat hij niet deelneemt aan het verstrekken van het advies.

Art. 9.De leidend ambtenaar van de Controledienst kan zich bij de debatten laten bijstaan door ambtenaren van de Controledienst. HOOFDSTUK III. - Het secretariaat

Art. 10.Het secretariaat van de afdeling wordt waargenomen door een personeelslid of door meerdere personeelsleden van de Controledienst.

Art. 11.Het secretariaat stelt de notulen van de vergaderingen op.

De notulen zijn vertrouwelijk.

Behoudens in geval van overmacht, worden de notulen, samen met de uitnodiging voor de volgende vergadering, overgemaakt en worden op deze vergadering ter definitieve goedkeuring voorgelegd.

De definitieve notulen worden ondertekend door de persoon die het voorzitterschap heeft waargenomen tijdens de betrokken vergadering, alsook door de secretaris(sen).

Art. 12.Dit reglement treedt in werking op de dag van de bekendmaking, in het Belgisch Staatsblad, van zijn goedkeuring door de Minister van Sociale Zaken.

Brussel, 8 december 2023.

De Voorzitter, A. ROMBOUTS

^