gepubliceerd op 18 maart 2008
Ministerieel besluit houdende de voorziene regularisatieprocedure in het kader van een verhuizing
3 MAART 2008. - Ministerieel besluit houdende de voorziene regularisatieprocedure in het kader van een verhuizing
De Minister van Huisvesting, Vervoer en Ruimtelijke Ontwikkeling, Gelet op het decreet van 12 april 2001 betreffende de organisatie van de gewestelijke elektriciteitsmarkt, inzonderheid op artikel 34, lid 1, 1°, a) en 2°, a);
Gelet op het decreet van 19 december 2002 betreffende de organisatie van de gewestelijke gasmarkt, inzonderheid op de artikelen 32, lid 1, 1°, en 33, 1°;
Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 30 maart 2006 houdende de openbare dienstverplichtingen in de elektriciteitsmarkt, inzonderheid artikel 22bis ingevoegd bij besluit van de Waalse Regering van 28 februari 2008 tot wijziging van de besluiten van 30 maart 2006 houdende de openbare dienstverplichtingen in de elektriciteits- en gasmarkt en van 17 juli 2003 houdende de plaatselijke commissie die adviseert over onderbrekingen Gelet op het besluit van de Waalse regering van 30 maart 2006 houdende de openbare dienstverplichtingen in de gasmarkt, inzonderheid artikel 23bis ingevoegd bij besluit van de Waalse Regering van 28 februari 2008 tot wijziging van de besluiten van 30 maart 2006 houdende de openbare dienstverplichtingen in de elektriciteits- en gasmarkt en van 17 juli 2003 houdende de plaatselijke commissie die adviseert over onderbrekingen;
Gelet op het advies van de CWaPE.CD-7k27-CWaPE-179 van 3 december 2007;
Gelet op het advies van de Conseil supérieur des Villes, Communes et Provinces de la Région wallonne (Hoge Raad van Steden, Gemeenten en Provincies van het Waalse Gewest) van 25 oktober 2007;
Gelet op advies 43.982/4 van de Raad van State van 21 januari 2008 in toepassing van artikel 84, lid 1, 1°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State, Besluit : HOOFDSTUK I. - Bepalingen van toepassing in het kader van de elektriciteitslevering
Artikel 1.Geeft de nieuwe gebruiker van het distributienet of de eigenaar van het gebouw binnen de in artikel 22bis, lid 3, van het besluit van de Waalse Regering van 30 maart 2006 houdende de openbare dienstverplichtingen in de elektriciteitsmarkt voorziene termijn geen gevolg aan het verzoek van de distributienetbeheerder, dan begeeft deze laatste zich binnen de vijftien werkdagen naar de woonplaats van de betreffende klant om zijn situatie te regulariseren.
Art. 2.De distributienetbeheerder overhandigt de betrokken klant een regularisatiefactuur met de volgende mogelijkheden : 1° Beschikt de klant op zijn oude adres al over een leveringscontract of werd hij er door de aangestelde leverancier bevoorraad, maar bracht hij zijn leverancier nog niet op de hoogte van zijn verhuizing, dan vermeldt het formulier de naam van de leverancier van het oude adres evenals de toestemming van de klant om door bedoelde leverancier te worden bevoorraad in overeenstemming met de bestaande algemene voorwaarden;2° Heeft de klant nog geen leveringscontract dan laat het regularisatieformulier de klant toe te worden bevoorraad door de leverancier van de vroegere bewoner. In dat geval vermeldt het formulier de naam van de leverancier van de vroegere bewoner, de toestemming van de klant om door bedoelde leverancier te worden bevoorraad en de mogelijkheid voor de klant om een contract voor de levering van elektriciteit te sluiten met een andere leverancier van zijn keuze, zonder een verbrekingsvergoeding te zijn verschuldigd en mits een vooropzegging van een maand; 3° Wenst de klant de meter te laten verzegelen, dan kan hij via het regularisatieformulier de distributienetbeheerder vragen om op kosten van de klant de elektriciteitsaanvoer te laten verzegelen. De distributienetbeheerder maakt het naar behoren ingevulde en ondertekende regularisatieformulier over aan de leverancier die op bedoeld formulier staat vermeld, via een procedure die in overleg tussen de distributienetbeheerders en de leveranciers werd opgesteld.
Art. 3.De distributienetbeheerder laat bij afwezigheid van de klant een bericht achter op het adres van de klant om te laten weten dat hij is langs gekomen en nodigt de klant uit om binnen de vijftien werkdagen een afspraak te maken om tot regularisatie over te gaan.
Betreffend bericht vermeldt onder meer wat de gevolgen zijn als de klant binnen de vereiste termijn niet reageert.
Weigert de klant het regularisatiedocument in te vullen en te ondertekenen of reageert hij niet op de brieven van de distributienetbeheerder, dan wordt de regularisatieprocedure beschouwd als mislukt en kan de distributienetbeheerder overgaan tot de opschorting van de elektriciteitsbevoorrading. HOOFDSTUK II. - Bepalingen van toepassing in het kader van de gaslevering
Art. 4.Geeft de nieuwe gebruiker van het distributienet of de eigenaar van het gebouw binnen de in artikel 23bis, lid 3, van het besluit van de Waalse Regering van 30 maart 2006 houdende de openbare dienstverplichtingen in de gasmarkt voorziene termijn geen gevolg aan het verzoek van de distributienetbeheerder, dan begeeft deze laatste zich binnen de vijftien werkdagen naar de woonplaats van de betreffende klant om zijn situatie te regulariseren.
Art. 5.De beheerder overhandigt de betrokken klant een regularisatiefactuur met de volgende vermeldingen : 1° Beschikt de klant op zijn oude adres al over een leveringscontract of werd hij er door de aangestelde leverancier bevoorraad, maar bracht hij zijn leverancier nog niet op de hoogte van zijn verhuizing, dan vermeldt het formulier de naam van de leverancier van het oude adres evenals de toestemming van de klant om door bedoelde leverancier te worden bevoorraad in overeenstemming met de bestaande algemene voorwaarden.2° Heeft de klant nog geen leveringscontract dan laat het regularisatieformulier de klant toe te worden bevoorraad door de leverancier van de vroegere bewoner. In dit geval vermeldt het formulier de naam van de leverancier van de vroegere bewoner, de toestemming van de klant om door bedoelde leverancier te worden bevoorraad en de mogelijkheid voor de klant om een contract voor de levering van gas te sluiten met een andere leverancier van zijn keuze, zonder een verbrekingsvergoeding te zijn verschuldigd en mits een vooropzegging van een maand; 3° Wenst de klant de meter te laten verzegelen, dan kan hij via het regularisatieformulier de distributienetbeheerder vragen om op kosten van de klant de gastoevoer te laten verzegelen. De distributienetbeheerder maakt het naar behoren ingevulde en ondertekende regularisatieformulier over aan de leverancier die op bedoeld formulier staat vermeld, via een procedure die in overleg tussen de distributienetbeheerders en de leveranciers werd opgesteld.
Art. 6.De distributienetbeheerder laat bij afwezigheid van de klant een bericht achter op het adres van de klant om te laten weten dat hij is langs gekomen en nodigt de klant uit om binnen de vijftien werkdagen een afspraak te maken om tot regularisatie over te gaan.
Betreffend bericht vermeldt onder meer wat de gevolgen zijn als de klant binnen de vereiste termijn niet reageert.
Weigert de klant het regularisatiedocument in te vullen en te ondertekenen of reageert hij niet op de brieven van de distributienetbeheerder, dan wordt de regularisatieprocedure beschouwd als mislukt en kan de distributienetbeheerder overgaan tot de opschorting van de gasbevoorrading.
Art. 7.Dit besluit treedt in werking op 15 juni 2008.
Namen, 3 maart 2008.
A. ANTOINE