Etaamb.openjustice.be
Mededeling
gepubliceerd op 11 oktober 2018

Mededeling. - De Hoge Raad voor Vrijwilligers De Minister van Sociale Zaken In de loop van het Internationale Jaar voor de Vrijwilliger in 2001 is duidelijk geworden dat er een grote behoefte is aan een permanent vertegenwoordigend orgaan voo Daarom werd beslist een Hoge Raad voor Vrijwilligers op te richten die blijvend de aandacht moet ve(...)

bron
federale overheidsdienst sociale zekerheid
numac
2018205151
pub.
11/10/2018
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID


Mededeling. - De Hoge Raad voor Vrijwilligers De Minister van Sociale Zaken In de loop van het Internationale Jaar voor de Vrijwilliger in 2001 is duidelijk geworden dat er een grote behoefte is aan een permanent vertegenwoordigend orgaan voor vrijwilligers. Zo een orgaan moet het voor de vrijwilligersorganisaties en de beleidsvoerders mogelijk maken om op gestructureerde wijze met elkaar in contact te komen.

Daarom werd beslist een Hoge Raad voor Vrijwilligers op te richten die blijvend de aandacht moet vestigen op de noden en belangen van vrijwilligers. Het besluit dat de oprichting van deze Raad mogelijk maakt, is op 4 oktober 2002 in het Belgisch Staatsblad verschenen ( koninklijk besluit van 2 oktober 2002Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 02/10/2002 pub. 04/10/2002 numac 2002022768 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister en ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Koninklijk besluit tot oprichting van de Hoge Raad voor Vrijwilligers sluiten).

De Hoge Raad heeft vier kerntaken : - verzamelen, systematiseren en analyseren van informatie over vrijwilligers en vrijwilligerswerk; - onderzoeken van specifieke problemen waarmee vrijwilligers en vrijwilligerswerk geconfronteerd worden; - adviezen geven en voorstellen doen met betrekking tot vrijwilligers en vrijwilligerswerk; - contacten onderhouden met organisaties, instellingen en overheden die te maken hebben met vrijwilligers en vrijwilligerswerk.

In de toekomst zullen ministers, behalve in dringende gevallen, elk voorontwerp van wet of ontwerp van koninklijk besluit dat een invloed heeft op het vrijwilligerswerk in België, systematisch aan de HRV voorleggen. De Raad zou een advies blijven verstrekken over de wetsvoorstellen die hem worden voorgelegd, of op eigen initiatief.

Samenstelling van de Hoge Raad Het mandaat van de leden duurt vier jaar en is hernieuwbaar. Het huidige mandaat van de leden loopt af op 31 januari 2019. Om deze reden moet vanaf nu worden overgegaan tot de selectie van de mensen die de volgende 4 jaar in de Hoge Raad zullen zetelen. Het is belangrijk dat deze selectie ernstig verloopt en dat een grote representativiteit kan worden bereikt. Het koninklijk besluit zelf legt hiertoe een aantal voorwaarden op. 1. Overkoepelende verenigingen De kandidaten moeten voorgedragen worden door organisaties die overkoepelend zijn en die dus andere organisaties vertegenwoordigen die hoofdzakelijk met vrijwilligers werken.Op die manier wordt vermeden dat organisaties in de Hoge Raad terechtkomen die enkel zichzelf vertegenwoordigen : deze organisaties zijn immers niet representatief voor een sector van vrijwilligerswerk. Het is wel toegelaten dat organisaties binnen een sector waarin nog geen overkoepelende structuren bestaan, afspreken dat ze gezamenlijk een kandidaat voordragen.

De voordragende organisaties mogen geen commerciële organisaties zijn of een winstgevend doel nastreven. 2. Diversiteit De diversiteit van het vrijwilligerswerk moet weerspiegeld worden in de Hoge Raad.Om die reden is het maatschappelijk veld ruwweg ingedeeld in 10 grote sectoren waarbinnen organisaties actief kunnen zijn.

Elk van deze sectoren moet vertegenwoordigd zijn in de Raad : 1. Vorming en onderwijs.2. Jeugd en ouderen.3. Gezondheidszorg.4. Maatschappelijk en justitieel welzijnswerk.5. Sport.6. Cultuur (kunsten, kunstpatrimonium, wetenschappen) en vrije tijd.7. Humanitaire actie en internationale solidariteit.8. Religie, levensbeschouwelijke strekkingen, politiek. 9. Leefmilieu, natuur, dierenwelzijn, ecologie,... 10. Familie en andere. De indeling in sectoren is enkel een hulpmiddel om een grote diversiteit te garanderen. Voor de werking van de Raad zelf zal dit geen consequenties hebben, daar de Raad in zijn geheel de vrijwilliger en het vrijwilligerswerk vertegenwoordigt. De kandiderende organisaties bepalen zelf in welke sector ze zich situeren. 3. Procedure Een goede, duidelijke procedure is noodzakelijk om tot een correct resultaat te komen.Daarom werden volgende regels bepaald voor het indienen van een kandidatuur. 3.1. Onder voorbehoud van hetgeen reeds vermeld werd, kunnen enkel overkoepelende organisaties kandidaten voor de Hoge Raad voordragen.

De door de overkoepelende organisatie voorgedragen kandidaat moet een organisatie zijn die hoofdzakelijk met vrijwilligers werkt. Deze zal in de Hoge Raad voor Vrijwilligers vertegenwoordigd worden door één van de door de organisatie aangeduide personen. Personen die niet voorgedragen worden door de overkoepelende organisatie komen niet in aanmerking. In het licht van de wet van 20 juli 1990Relevante gevonden documenten type wet prom. 20/07/1990 pub. 26/05/2011 numac 2011000307 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet ter bevordering van de evenwichtige aanwezigheid van mannen en vrouwen in organen met adviserende bevoegdheid. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten ter bevordering van de evenwichtige aanwezigheid van mannen en vrouwen in organen met adviserende bevoegdheid dienen de kandidaturen telkens de naam van een man en een vrouw te bevatten. 3.2. Kandidaturen moeten ingediend worden voor 15 november 2018. De postdatum geldt als bewijs. Ze moeten via aangetekende brief worden gericht aan : Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid Hoge Raad voor Vrijwilligers Administratief Centrum Kruidtuin - Finance Tower (tweede verdieping) Kruidtuinlaan 50, bus 125 1000 BRUSSEL 3.3. De kandidaturen zijn enkel geldig indien ze volgende elementen bevatten : - naam en adres van de voordragende koepelorganisatie; - naam, voornaam en functie van minstens één persoon die gemachtigd is om namens deze koepelorganisatie op te treden; - namen en adressen van al de organisaties die door de voordragende organisatie overkoepeld en vertegenwoordigd worden en hun totaal geschat aantal leden; - naam en adres van de koepelorganisatie waarvan de organisatie die kandidaten voorstelt eventueel lid is. Kandidaturen van koepelorganisaties die vertegenwoordigd zijn in koepels van een hoger niveau die zelf ook een kandidaat voordragen, zullen geweerd worden; - de sector waarvoor de koepelorganisatie een kandidaat-lid voordraagt; - naam, adres, telefoonnummer en elektronisch adres van de organisatie wiens kandidatuur voorgedragen wordt; naam, voornaam, beroep en adres van de personen (een man en een vrouw), en dit in volgorde van voorkeur, die voorgedragen worden om deze organisatie te vertegenwoordigen; - de vermelding of het een voordracht betreft voor een effectief dan wel voor een plaatsvervangend lid; - de taalgroep waartoe het voorgedragen lid meent te behoren.

Nationale organisaties kunnen kiezen of zij een lid voor de Nederlandstalige dan wel de Franstalige zetels voordragen.

Het is van groot belang dat de Hoge Raad voldoende representatief is.

Enkel op die manier kan hij uitgroeien tot een volwaardige gesprekspartner voor de overheid. Alle overkoepelende vrijwilligersorganisaties hebben er dus belang bij om zelf of via hun overkoepelende structuren in te gaan op deze oproep.

De Minister van Social Zaken, M. DE BLOCK

^