Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit
gepubliceerd op 09 juli 2015

Stafdienst Personeel en Organisatie. - Incompetitiestelling in de klasse A3 - Adviseur bij de centrale diensten van de FOD Financiën I. ONDERWERP Bij toepassing van artikel 6bis van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statu 1° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Coördinator (functieclassificatie(...)

bron
federale overheidsdienst financien
numac
2015003254
pub.
09/07/2015
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN


Stafdienst Personeel en Organisatie. - Incompetitiestelling in de klasse A3 - Adviseur bij de centrale diensten van de FOD Financiën I. ONDERWERP Bij toepassing van artikel 6bis van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel worden de volgende betrekkingen waaraan de titel is verbonden van Adviseur (A3) in competitie gesteld: 1° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Coördinator (functieclassificatie : DLO063) bij de centrale diensten van de Stafdienst Logistiek;2° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur oprichting van het netwerk van partners - Coördinator (functieclassificatie : DFI326) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Administratie Informatieverzameling en -uitwisseling (IVU));3° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur business architect - Coördinator (functieclassificatie : IIC032) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Administratie Informatieverzameling en -uitwisseling (IVU));4° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Business processen analyse (functieclassificatie : DIC007) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Administratie Informatieverzameling en -uitwisseling (IVU));5° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Managementondersteuning (functieclassificatie : DSA092) bij de Diensten op het niveau van de Voorzitter;6° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Beheer persoonlijke gegevens (functieclassificatie : DSA804) bij de Diensten op het niveau van de Voorzitter;7° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Identity Access Management (Business) (functieclassificatie : DFI325) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit;8° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Procescoördinatie - Risicoanalyse & CRM (functieclassificatie : DFI099) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (Dienst Operationele Expertise en Ondersteuning);9° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Procescoördinator -Applicatiebeheer (functieclassificatie : DFI099) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (Dienst Operationele Expertise en Ondersteuning);10° - 3 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Risicobeheer (functieclassificatie : DFI134) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (Dienst Operationele Expertise en Ondersteuning) - dienst Tax Audit & Compliance Management (TACM);11° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Teamchef Analyse (functieclassificatie : DFI030) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (Dienst Tax Audit & Compliance Management (TACM));12° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur Program Management Office (functieclassificatie : DPO087) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (Dienst Operationele Coördinatie en Communicatie);13° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur Business Process Management (functieclassificatie : DSA611) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (Dienst Operationele Coördinatie en Communicatie);14° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Communicatie en Veranderingsbeheer (functieclassificatie : ICO052) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (Dienst Operationele Coördinatie en Communicatie);15° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Managementondersteuning (functieclassificatie : DFI555) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (Administratie Grote Ondernemingen). II. TOEPASSELIJKE REGLEMENTERING De toekenning van deze betrekkingen wordt geregeld door: - het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 19 juli 2013 tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel; - het koninklijk besluit van 25 oktober 2013 betreffende de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt; - het koninklijk besluit van 10 april 2015 tot vaststelling van de taalkaders van de FOD Financiën; - de wetten inzake het gebruik van de talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966.

De benoemingen worden toegekend binnen de limieten van het personeelsplan.

III. BENOEMINGSVOORWAARDEN Kunnen zich kandidaat stellen voor betrekkingen waaraan de titel is verbonden van Adviseur: de personeelsleden van de Federale Overheidsdienst Financiën die menen te beantwoorden aan de in de functieprofielen gespecificeerde voorwaarden en die op de datum van de benoemingen, in toepassing van artikel 41 van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel: - hetzij ten minste vier jaar anciënniteit in de klasse A2 tellen; - hetzij ten minste zes jaar anciënniteit in de klasse A1 tellen; - hetzij ten minste zes jaar anciënniteit in de klassen A1 en A2 samen tellen.

Evenwel zullen enkel de kandidaturen van de ambtenaren die voldaan zullen hebben aan de evaluaties waarvan sprake in de fasen 2 en 3 hiernavolgend, in aanmerking kunnen worden genomen in het kader van de huidige benoemingsprocedure.

IV. SOLLICITATIEPROCEDURE 1. Hoe naar een betrekking solliciteren? De ambtenaren die wensen te solliciteren, dienen gebruik te maken van het bijgevoegde formulier (bijlage 1). Teneinde de kandidaten in staat te stellen hun aanspraken beter te doen gelden, zijn de functieprofielen bijgevoegd (bijlage 2).

Per functieprofiel moet een afzonderlijke kandidatuur wordt opgesteld.

De kandidaat mag tussen de verschillende profielen geen orde van voorkeur uitdrukken.

De behoorlijk ingevulde, gedateerde en gehandtekende kandidatu(u)r(en) moet(en), op straffe van nietigheid, ten laatste op 21 augustus 2015 (poststempel geldt als bewijs) worden ingediend bij een ter post aangetekend schrijven op volgend adres: Federale Overheidsdienst Financiën Ter attentie van de Directeur van de Stafdienst Personeel en Organisatie North Galaxy, B16 Koning Albert II-laan 33, bus 80 1030 Brussel Contact: 0257 257 60 (Informatiecentrum P&O) De kosten van de aangetekende zending zijn ten laste van de ambtenaren en het gebruik van een administratieve briefomslag is hierbij verboden.

Om alle betwistingen aangaande het exacte aantal stukken in eenzelfde omslag te vermijden, worden de kandidaten nadrukkelijk verzocht om deze stukken doorlopend te nummeren en wel zo dat deze nummering toelaat om het totale aantal stukken vast te stellen (`stuk 1 van ... ', `stuk 2 van ... ', enzovoort).

Een sollicitatie onder voorbehoud wordt niet in aanmerking genomen.

Er zal ontvangst worden gemeld van de kandidaturen. 2. Welke verschillende fasen volgen er na de sollicitatie? Na ontvangst door het Shared Service Center - Werving en Loopbaan, doorlopen de kandidaturen verschillende fasen, met name: Fase 1 - Onderzoek van de ontvankelijkheid van de kandidatuur Tijdens deze fase onderzoekt het Shared Service Center - Werving en Loopbaan de ontvankelijkheid van de kandidatuur.Indien de kandidatuur na afloop van dit onderzoek niet ontvankelijk blijkt te zijn, wordt ze verworpen. De kandidaat ontvangt een brief (verstuurd naar zijn woonplaats) die hem hiervan in kennis stelt en waarin hem de redenen van de verwerping worden meegedeeld.

De eerste fase is eliminerend.

De aandacht van de kandidaten wordt nadrukkelijk gevestigd op het feit dat in het kader van onderhavige dienstorder enkel aanvragen voor bevordering in aanmerking worden genomen.

Tevens wordt hun aandacht erop gevestigd dat wanneer in de loop van de huidige procedure wordt vastgesteld dat een kandidaat het voorwerp heeft uitgemaakt van een bevordering in de klasse A3, dit automatisch tot gevolg heeft dat zijn kandidatuur wordt verworpen en dat hij wordt uitgesloten van het vervolg van de procedure.

Fase 2 - Evaluatie van de generieke competenties De kandidaten die na de eerste fase overblijven, zullen worden uitgenodigd voor een evaluatie van de generieke competenties zoals die in het functieprofiel worden vereist.

De volgende basisprincipes zijn van toepassing voor deze evaluatie: - de evaluatie van de generieke competenties zal gebeuren op basis van de 5 kerncompetenties bepaald voor alle profielen (expert, leidinggevende of projectleider) en alle klassen (A3, A4 en A5), te weten: in team werken, servicegericht handelen, betrouwbaarheid tonen, zichzelf ontwikkelen en objectieven behalen; - het vereiste beheersingsniveau van deze kerncompetenties verhoogt naargelang de klasse hoger wordt (A5>A4>A3); - de meer specifieke generieke competenties verbonden aan het profiel worden getest in een andere fase van de procedure, te weten bij de evaluatie van het algemeen functioneren (zie hierna, fase 3); - de evaluatie van de generieke competenties gebeurt op basis van een geïnformatiseerde situationele beoordelingstest (Situational Judgement Test); - de situationele beoordelingstest evalueert de bekwaamheden, de dimensies en de geschiktheden vereist voor de functie. Hij bestaat uit een simulatieoefening waarin de kandidaat verschillende realistische situaties moet inschatten. Deze weerspiegelen de kenmerken en de bekwaamheden vereist voor de functie. In deze test moeten de kandidaten aanduiden welke reactie het meest en/of het minst geschikt is;

De evaluatie van de generieke competenties kan op meerdere data worden georganiseerd.

De kandidaten ontvangen van SELOR een mail in hun mailbox van het werk waarbij zij uitgenodigd worden om zich via hun account "My Selor" in te schrijven voor de lopende selectieprocedure en voor de hiervoor vermelde evaluatie. Zij hebben de mogelijkheid om desgevallend voor één van de voorziene data te kiezen om deel te nemen aan deze evaluatie.

De ambtenaren die nog niet over een account "My Selor" zouden beschikken, moeten zich op voorhand registreren op de site www.selor.be.

De ambtenaren die tijdelijk geen toegang hebben tot hun mailbox op het werk worden verzocht om op hun kandidatuur een ander mailadres mee te delen dat zal worden gebruikt om hen uit te nodigen voor elke fase van de procedure.

De deelname aan de evaluatie van de generieke competenties is verplicht voor de voor fase 2 aanvaarde kandidaten die hiervan niet vrijgesteld zijn (zie hierna).

Om de procedure verder te mogen zetten, dienen de kandidaten minimum 60 % voor deze test te behalen.

De evaluatie van de generieke competenties leidt tot een attest van welslagen of een vaststelling van mislukking.

De kandidaten die niet deelnemen aan de competentietest op de vastgelegde dag, worden geacht niet te hebben voldaan aan deze proef en zullen worden uitgesloten van het vervolg van de procedure, wat ook de reden van hun afwezigheid moge zijn.

Het resultaat van deze evaluatie zal op het einde van deze fase meegedeeld worden aan de kandidaten.

Fase 2 is eliminerend.

Evaluatie van de generieke competenties - Vrijstelling A - Vrijstelling ingevolge een eerder welslagen voor de evaluatie van de generieke competenties georganiseerd ter gelegenheid van een bevorderingsprocedure bij de FOD Financiën Algemeen principe De kandidaten die slagen voor de evaluatie van hun generieke competenties (minimum 60 %) in het kader van een interne bevorderingsprocedure voor een profiel van expert, leidinggevende of projectleider, bekomen een vrijstelling in het kader van een latere sollicitatie.

De vrijstelling is geldig voor een kandidatuur voor een betrekking van dezelfde klasse wat ook het profiel ervan weze (expert, leidinggevende en projectleider).

De geldigheidstermijn van het slagen voor een dergelijke evaluatie van generieke competenties is beperkt tot 3 jaar, te rekenen vanaf de datum waarop het welslagen in kwestie werd meegedeeld. Deze termijn mag niet verstreken zijn op de datum van de publicatie van de huidige incompetitiestelling in het Belgisch Staatsblad.

Er moet worden opgemerkt dat de kandidaten die niet geslaagd zijn voor de evaluatie van hun generieke competenties enkel een kandidatuur voor een nieuwe incompetitiestelling in de klasse A3 mogen indienen nadat een termijn van zes maanden verstreken is sinds de mededeling van het bekomen resultaat.

Huidige procedure In het kader van de huidige procedure wordt een vrijstelling verleend ingevolge het welslagen voor de evaluatie van de generieke competenties georganiseerd in het kader van sollicitatieprocedures van incompetitiestellingen bij de FOD Financiën van betrekkingen in de klasse A3 of hoger, die gepubliceerd werden in het Belgisch Staatsblad vanaf 2 april 2014, en dit voor zover het resultaat van deze evaluatie (welslagen) het voorwerp heeft uitgemaakt van een validering door het Directiecomité op het tijdstip van publicatie van het huidig dienstorder in het Belgisch Staatsblad.

Geen enkele andere vrijstelling, ingevolge het welslagen voor de evaluatie van generieke competenties ter gelegenheid van een interne bevorderingsprocedure, kan worden verkregen.

B - Vrijstelling ingevolge het welslagen voor een selectieprocedure (aanwerving) georganiseerd door SELOR voor een betrekking buiten de federale administratie Indien een ambtenaar heeft deelgenomen aan een selectieprocedure (aanwerving) voor een andere organisatie dan de federale administratie en als hij in die context heeft voldaan aan de evaluatie van zijn generieke competenties georganiseerd door SELOR, kan hem, desgevallend, een vrijstelling worden toegestaan wanneer hij zich kandidaat stelt voor een bevordering in een betrekking van dezelfde klasse of een lagere klasse, in competitie gesteld bij de FOD Financiën.

Een geldigheidsduur van 3 jaar te rekenen vanaf het welslagen voor deze evaluatie van de generieke competenties wordt in aanmerking genomen. Deze termijn mag niet verstreken zijn op de datum van publicatie in het Belgisch Staatsblad van de huidige incompetitiestelling.

De kandidaat die, in het kader van de huidige incompetitiestelling, een vrijstelling wenst te bekomen ingevolge het welslagen voor een evaluatie van de generieke competenties georganiseerd door SELOR in het kader van een selectieprocedure (aanwerving) in een betrekking van de klasse A3 of hoger buiten de federale administratie, dient dit te laten weten in zijn kandidatuur (bijlage 1) en aan zijn kandidatuur het bewijs van welslagen evenals een gedetailleerd feedbackrapport van de geteste competenties bekomen van SELOR, toe te voegen.

De mogelijkheid om hem een vrijstelling toe te kennen zal op basis van deze stukken onderzocht worden door de FOD Financiën. De kandidaat zal worden ingelicht van het resultaat van deze analyse.

Indien een ambtenaar deelgenomen heeft aan een selectieprocedure (aanwerving) voor een functie bij de federale administratie en hij in die context geslaagd is voor de evaluatie van zijn generieke competenties georganiseerd door SELOR, kan hem geen enkele vrijstelling worden toegestaan ingevolge dit welslagen. De gebruikte tests en instrumenten verschillen immers van deze van toepassing inzake de evaluatie van de generieke competenties beschreven in fase 2.

C - Vrijstelling ingevolge het welslagen voor een selectieprocedure georganiseerd door SELOR voor een managementfunctie of een staffunctie Indien een ambtenaar heeft deelgenomen aan een selectieprocedure voor een managementfunctie of een staffunctie en als hij in die context heeft voldaan aan de evaluatie van zijn generieke competenties georganiseerd door SELOR, kan hem, desgevallend, een vrijstelling worden toegestaan wanneer hij zich kandidaat stelt voor een bevordering in een betrekking bij de FOD Financiën waarvan het functieniveau gelijk of lager is dan de managementfunctie of de staffunctie waarvoor hij geslaagd is in de testen die de generieke competenties meten (met betrekking hiertoe wordt verwezen naar de categorie van de managementfunctie of de staffunctie).

Een geldigheidsduur van 3 jaar te rekenen vanaf het welslagen voor deze evaluatie van de generieke competenties wordt in aanmerking genomen. Deze termijn mag niet verstreken zijn op de datum van publicatie in het Belgisch Staatsblad van de huidige incompetitiestelling.

De kandidaat die, in het kader van de huidige incompetitiestelling, een vrijstelling wenst te bekomen ingevolge het welslagen voor een evaluatie van de generieke competenties georganiseerd door SELOR in het kader van een selectieprocedure voor een managementfunctie of een staffunctie waarvan het niveau gelijk of hoger is dan het niveau van een betrekking in de klasse A3, dient dit te laten weten in zijn kandidatuur (formulier bijlage 1) en aan zijn kandidatuur het bewijs van welslagen toe te voegen.

De mogelijkheid om hem een vrijstelling toe te kennen zal onderzocht worden door de FOD Financiën. De kandidaat zal worden ingelicht van het resultaat van deze analyse.

D - Vrijstelling voor de titularissen van een managementfunctie of een staffunctie De titularis van een managementfunctie of een staffunctie wordt vrijgesteld van de evaluatie van de generieke competenties indien het niveau van de uitgeoefende managementfunctie of de staffunctie gelijk of hoger is dan het niveau van de gepostuleerde betrekking (met betrekking hiertoe wordt verwezen naar de categorie van de managementfunctie of de staffunctie).

De kandidaat die een managementfunctie of een staffunctie bezet waarvan het niveau gelijk of hoger is dan de functie van de klasse A3 en die een vrijstelling wenst te bekomen in het kader van de huidige incompetitiestelling, moet dit laten weten in zijn kandidatuur (formulier bijlage 1). Als de voornoemde functie niet uitgeoefend wordt binnen de FOD Financiën moet de kandidaat bij zijn kandidatuur een kopie van zijn koninklijk besluit van benoeming in de managementfunctie of de staffunctie voegen.

De mogelijkheid om hem een vrijstelling toe te kennen zal onderzocht worden door de FOD Financiën. De kandidaat zal worden ingelicht van het resultaat van deze analyse.

Fase 3 - Evaluatie van het algemeen functioneren De na fase 2 overblijvende kandidaten en de kandidaten die van deze fase werden vrijgesteld, zullen worden uitgenodigd om een bijkomende evaluatie af te leggen om het voor de functie vereiste algemeen functioneren te evalueren. Deze bijkomende evaluatie wordt in 2 delen gepland.

De volgende basisprincipes zijn van toepassing voor deze evaluatie: - tijdens het eerste deel wordt de bijkomende evaluatie van de generieke competenties specifiek voor de rol (expert, leidinggevende of projectleider) uitgevoerd op basis van een assessmentoefening. De.

Deze gestandaardiseerde oefening is een vorm van simulatie waarbij de kandidaat een thema moet voorstellen en zijn standpunt moet verdedigen. De kandidaat ontvangt de nodige basisinformatie betreffende het opgelegde thema, precies en realistisch. Hij ontvangt eveneens inlichtingen betreffende de algemene context waarin deze simulatie wordt uitgevoerd. De evaluatoren vragen op het einde van de presentatie uitleg aan de kandidaat. Dit eerste deel telt voor 30 %.

De kandidaten die solliciteren bij één of meerdere administraties van de FOD Financiën voor betrekkingen waarvan het profiel van de generieke competenties (leidinggevende, expert of projectleider) identiek is, zullen slechts eenmaal voor deze 1ste fase van de bijkomende evaluatie per rol (leidinggevende, expert of projectleider) uitgenodigd worden.

De conclusies van deze evaluatie zullen geldig zijn voor alle gesolliciteerde betrekkingen waarvan het profiel van de generieke competenties (leidinggevende, expert of projectleider) identiek is. - tijdens het tweede deel worden onder meer de motivatie van de kandidaat evenals zijn visie op de functie geëvalueerd. Bovendien controleert de jury, samengesteld uit deskundigen, in dit deel of de kandidaat beschikt over de nodige generieke en technische competenties om de functie uit te oefenen door hem te ondervragen over de verschillende in het profiel beschreven competenties. Elk van deze competenties wordt geëvalueerd door middel van vragen die alle dimensies ervan omvatten. De bij deze proef geëvalueerde generieke competenties zijn deze vereist per functieprofiel, met uitzondering van de 5 kerncompetenties waarvoor de evaluatie voorzien is in fase 2.

Dit tweede deel telt voor 70 %.

De kandidaten zullen voor dit 2de deel voor elk van de gepostuleerde functies uitgenodigd worden.

De deelname aan deze bijkomende evaluatie (twee delen) is verplicht voor de voor fase 3 overblijvende kandidaten.

Zij zullen hiervoor worden uitgenodigd door middel van een mail van SELOR verstuurd naar hun e-mailadres op het werk of het door hen opgegeven e-mailadres.

Om te slagen dienen de kandidaten ten minste 60 % op het totaal van de twee delen te behalen.

De evaluatie van het algemeen functioneren kan op meerdere data worden georganiseerd.

De kandidaten die niet deelnemen aan deze bijkomende evaluatie op de vastgelegde dag, zullen worden uitgesloten van het vervolg van de procedure, wat ook de reden van hun afwezigheid moge zijn.

Het resultaat van deze evaluatie zal op het einde van deze fase aan de kandidaten meegedeeld worden.

Fase 3 is eliminerend.

De kandidaten die slagen voor de evaluatie van het algemeen functioneren worden gerangschikt op basis van de punten die zij op deze evaluatie behaalden.

Bij het opstellen van de benoemingsvoorstellen zal het Directiecomité tevens rekening kunnen houden met de elementen vervat in het persoonlijk dossier van de kandidaten.

De Voorzitter van het Directiecomité, Hans D'HONDT

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

FOD FINANCEN Stafdienst Personeel en Organisatie

Bijlage 2 bij de dienstorder


1) Adviseur (A3) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Coördinator (functieclassificatie : DLO063) bij de Stafdienst Logistiek Profiel : Rol van leidinggevende Doel en context van de functie Instaan voor de algemene leiding en coördinatie van een dienst van de Stafdienst Logistiek van de FOD Financiën om, op relevante wijze bij te dragen tot de verwezenlijking van de doelstellingen van de Stafdienst Logistiek door een maximale ondersteuning van het primaire proces, rekening houdend met een realistische kostenbeheersing. De Logistiek adviseur - Coördinator werkt onder de leiding van de stafdirecteur van de Stafdienst Logistiek. Hij leidt een team van 50 tot 150 medewerkers.

Opdrachten en taken De Adviseur - Coördinator heeft onder andere de volgende opdrachten en taken : o toezien op de leiding en de organisatie van de verscheidene aspecten van de dienst door middel van een doeltreffend tijds- en kostenbeheer, beheer van de activiteiten en van de personele en financiële middelen (bijvoorbeeld zeer actief met de directeur van de Stafdienst Logistiek meewerken aan het uitwerken van de managementplannen, het plannen, coördineren en superviseren van de verschillende interne en externe activiteiten en interventies; o ondersteunen van de andere diensten van de Stafdienst Logistiek door middel van zowel gestandaardiseerde diensten als van maatwerk (bijvoorbeeld zorgen voor de operationele processen op basis waarvan de teams van de dienst informatie kunnen inzamelen en tegemoet kunnen komen aan de behoeften van de interne en externe klanten, erop toezien dat het beheer vooruitziend is om permanent over voldoende voorraden te beschikken; o een globaal beheer van de contracten organiseren en de administratie met betrekking tot de onderhoudscontracten superviseren; o leiding geven aan alle teams en personen van de dienst (bijvoorbeeld de rol, de taken en de doelstellingen van de teams vastleggen en coördineren, de operationele en technische problemen van de dienstmedewerkers bundelen en oplossen, zorgen voor de hoogst mogelijke competenties door coaching en opleiding, de kwaliteit van de verstrekte diensten en de tevredenheid van de gebruikers controleren; o het operationeel actieplan en het daarmee samenhangende werkingsbudget opstellen en coördineren (bijvoorbeeld toezien op het correct aanwenden van de toegestane begrotingsmiddelen, het werkingsbudget voor de verschuillende uitgaven opstellen en verdedigen, ...); o de ontwikkeling van de verschillende administratieve processen controleren (bijvoorbeeld het superviseren van de procedures, het organiseren van een kwaliteitscontrole van de verstrekte diensten en permanent verbeteringen voorstellen, het superviseren van de goede uitvoering van de bestellingen, van de betaling van de facturen.

Functievereisten De Adviseur - Coördinator heeft de onderstaande generieke en technische competenties : - op het vlak van de generieke competenties : o verbanden leggen tussen verschillende gegevens, alternatieven bedenken en passende conclusies trekken; o op proactieve wijze doelstellingen vastleggen, nauwgezet actieplannen uittekenen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; o de medewerkers in hun groei begeleiden en gericht feedback geven over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); o advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en met hen een vertrouwensrelatie opbouwen op basis van zijn/haar expertise; o over een goed communicatief vermogen beschikken, zowel schriftelijk als mondeling; o interne en externe klanten op transparante, integere en objectieve wijze begeleiden, hun een gepersonaliseerde dienst verlenen en opbouwende contacten onderhouden; o zich inzetten en de wil en de ambitie tonen om resultaten te behalen en verantwoordelijk te zijn voor de kwaliteit van de ondernomen acties; o de teamspirit creëren en verbeteren door het delen van adviezen en ideeën en door bij te dragen aan het oplossen van conflicten onder collega's; o zijn /haar eigen ontwikkeling actief plannen en beheren op basis van zijn/haar mogelijkheden, belangstelling en ambitie, door zijn/haar eigen werkzaamheid kritisch in vraag te stellen en door zich voortdurend te verrijken met nieuwe ideeën, benaderingen, competenties en kennis; o integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, de vertrouwelijkheid en de verplichtingen respecteren en elke vorm van partijdigheid vermijden; - op het vlak van de technische competenties : o een geavanceerde kennis hebben van : - de structurele en organisatorische aspecten van de stafdienst logistiek, - de interne en externe partners van de stafdienst logistiek, - de strategische en operationele plannen van de stafdienst logistiek, - de beheerscyclus (beheerscontrole), - projectopvolging en projectbeheer; o een gebruikerskennis hebben van : - interne controle en beheerscontrole, - personeelsbeheer, - bureauticatoepassingen. 2) Adviseur (A3) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur oprichting van het netwerk van partners - Coördinator (functieclassificatie : DFI326) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Administratie Informatieverzameling en -uitwisseling (IVU)) Profiel : Rol van leidinggevende Doel en context van de functie De Adviseur oprichting van het netwerk - Coördinator bepaalt de doelstellingen van de afdeling Oprichting van het netwerk van de administratie IVU met betrekking tot de partnerships in lijn met het beleid van de administratie en draagt de eindverantwoordelijkheid voor deze doelstellingen. De Adviseur oprichting van het netwerk - Coördinator coördineert de relaties van de AAPD met haar interne en externe partners teneinde bij te dragen tot de uitvoering van het strategische beleid van de FOD Financiën en de AAPD in het bijzonder en teneinde de strategische doelstellingen te vertalen naar concrete standpunten en acties die worden opgenomen in de samenwerkingsprotocollen met de partners.

De Adviseur oprichting van het netwerk - Coördinator staat in voor de operationele leiding van de afdeling Oprichting van het netwerk en coördineert, stelt samen, ondersteunt en leidt een team van medewerkers teneinde de goede werking van de afdeling te garanderen en de medewerkers toe te laten om de aan hen toevertrouwde opdrachten optimaal uit te voeren.

De adviseur oprichting van het netwerk - coördinator staat onder leiding van de administrateur Informatieverzameling.

Opdrachten en taken De Adviseur oprichting van het netwerk - Coördinator heeft, onder meer, de volgende opdrachten en taken : o het evalueren, het bepalen van de prioriteiten en opvolgen van de doelstellingen en de acties binnen de afdeling in functie van de beschikbare middelen teneinde de vastgelegde doelstellingen te behalen en duidelijke richtlijnen te geven aan de medewerkers; o het opzetten van formele en informele contacten met de instellingen en administraties die geïnteresseerd zijn in de uitwisseling van patrimoniuminformatie teneinde de goede werking, de medewerking en de continue vernieuwing binnen de afdeling te waarborgen; o het coachen, motiveren, leiden en evalueren van de medewerkers van de afdeling teneinde een optimale inzet van elke medewerker te verkrijgen; o het geven van raad en adviezen aan het management, het beantwoorden van vragen, het opstellen van specifieke nota's bestemd voor de manager; o het verzekeren van een regelmatige en punctuele feedback van de activiteiten en de resultaten naar de administrateur Informatieverzameling; o het voorstellen en beheren van verbeterprojecten binnen de afdeling en de administratie IVU; o zich systematisch informeren en deelnemen aan kennisgroepen of netwerken van experten teneinde continu zijn/haar deskundigheid te onderhouden.

Functievereisten De Adviseur oprichting van het netwerk - Coördinator beschikt over de volgende vaardigheden : - op het gebied van generieke competenties : o proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; o groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; o interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; o advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; o leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; o beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich te nemen voor de correctheid van ondernomen acties; o integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; o de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; o begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); o beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; - op het gebied van technische competenties : o een basiskennis hebben van : - de normen en waarden van de federale overheid, - de structuur en de werking van de AAPD, - de moderniseringsprojecten van de AAPD, - de materie van de patrimoniumdocumentatie, - bureauticatools (Word, Excel, PowerPoint); o een gebruikerskennis hebben van : - de samenwerkingsakkoorden tussen de AAPD en haar partners/klanten, - de managementtechnieken en -middelen (planning, monitoring, reporting, boordtabellen, enz.), - de methodologie inzake projectbeheer (PMFin) en de tool ProjectMaster.

Troef De functionele kennis van het Frans is een pluspunt. 3) Adviseur (A3) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur business architect - Coördinator (functieclassificatie : IIC032) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Administratie Informatieverzameling en -uitwisseling (IVU)) Profiel : Rol van leidinggevende Doel en context van de functie De Adviseur business architect - Coördinator begeleidt, beheert en coördineert het opzetten van een IT-architectuur en -infrastructuur voor de AAPD conform de standaarden die van toepassing zijn voor de FOD Financiën. De Adviseur business architect - Coördinator moet de samenhangende evolutie van het geheel van de informatiesystemen van de administratie garanderen zowel op het niveau van de business-, klant- en functionele processen als op het toepassings- en technisch niveau, met inachtneming van de doelstellingen en randvoorwaarden (kosten, termijnen,...) en door de mogelijkheden zo goed mogelijk te exploiteren teneinde een soepele, geïntegreerde en evolutieve infrastructuur aan te bieden die op de huidige tendensen afgestemd is (e-gov).

De Adviseur business architect - Coördinator doet voorstellen en verzekert de implementatie ICT-oplossingen teneinde te beantwoorden aan de strategische en operationele doelstellingen van de organisatie.

De Adviseur business architect - Coördinator beheert projecten met betrekking tot de implementatie van nieuwe informaticasystemen en het onderhoud van de bestaande systemen teneinde de conformiteit met de beoogde IT-architectuur en -infrastructuur te bewaken.

De Adviseur business architect - Coördinator staat in voor de operationele leiding van de dienst Business Projects die deel uitmaakt van de Strategische en Operationele Dienst van de administratie IVU. Hij/zij coördineert, coacht en leidt een team van medewerkers teneinde de goede werking van de dienst te garanderen en de medewerkers toe te laten om de aan hen toevertrouwde opdrachten optimaal uit te voeren.

Hij/zij werkt onder leiding van de chef van de Strategische en Operationele Dienst.

Opdrachten en taken De Adviseur business architect - Coördinator heeft, onder meer, de volgende opdrachten en taken : o kennis nemen en analyseren van de behoeften van het management (die met name zijn opgenomen in de operationele plannen) en van de gebruikers; o activiteiten met betrekking tot de IT-architectuur en -infrastructuur van de AAPD efficiënt begeleiden, beheren en coördineren teneinde de gebruikers toe te laten om hun taken efficiënt te vervullen en om de optimale werking, betrouwbaarheid en evolutie van de informaticamiddelen te waarborgen; o de componenten van de architectuur in kaart brengen vanaf de businessprocessen en de regels, voorschriften, principes en te nemen maatregelen definiëren om de coherentie in het gebruik en de evolutie ervan te oriënteren, te controleren en te garanderen; o de interne en externe klanten sensibiliseren met betrekking tot de toegevoegde waarde van de informatietechnologieën teneinde de samenhang van het informatiesysteem te bewaren; o de cartografie van de business-, functionele, applicatieve en technische processen bevorderen als hulpmiddel voor besluitvorming en verspreiding; o de nuttige documentatie met betrekking tot de architectuur, cartografie en technologie centraliseren en communiceren en de documentatiedirectory beheren; o helpen bij de evaluatie en de selectie van de meest geschikte ICT-oplossingen teneinde oplossingen te implementeren die voldoen aan de behoeften en de middelen van de organisatie; o oplossingen voorstellen aan de organisatie rekening houdend met de technische haalbaarheid en de economische rentabiliteit (verwijzen naar de bestaande oplossingen, ondersteuning bij het opstellen van een lastenboek,...); o de evoluties en de ontwikkelingen in het vakgebied opvolgen teneinde optimaal in te spelen op nieuwe mogelijkheden, rekening houdend met de noden en de wensen van de organisatie; o de projectverantwoordelijken bijstaan inzake ICT-materies teneinde te komen tot een professionele oplossing; o medewerkers van de dienst coachen, motiveren, leiden en evalueren teneinde een optimale inzet van elke medewerker te verkrijgen.

Functievereisten De adviseur business architect beschikt over de volgende vaardigheden : - op het gebied van generieke competenties : o leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; o proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; o begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); o advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; o beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; o interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; o beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; o groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; o de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; o integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; - op het gebied van technische competenties : o een basiskennis hebben van : - de normen en waarden van de federale overheid, - de werking van de gefedereerde, federale, Europese en internationale instellingen en overheden, van de FOD Financiën en van de AAPD in het bijzonder, - de moderniseringsprojecten van de AAPD; o een gebruikerskennis hebben van : - de methodologie inzake projectbeheer, - de businessprocessen en de ICT-architectuur en -infrastructuur, het ICT-netwerk en de ICT-beveiliging van de AAPD; o een grondige kennis hebben van : - de identificatie, de analyse en de documentering van de businessnoden van de AAPD teneinde het implementeren van de ICT-oplossingen te organiseren en eraan mee te werken.

Troef De functionele kennis van het Frans is een pluspunt. 4) Adviseur (A3) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Business processen analyse (functieclassificatie : DIC007) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Administratie Informatieverzameling en -uitwisseling (IVU)) Profiel : Rol van expert Doel en context van de functie De adviseur - Business processen analyse moet de samenhangende evolutie van het geheel van de informatiesystemen van de administratie garanderen zowel op het niveau van de business-, klant- en functionele processen als op het toepassings- en technisch niveau, met inachtneming van de doelstellingen en randvoorwaarden (kosten, termijnen,...) en door de mogelijkheden zo goed mogelijk te exploiteren teneinde een soepele, geïntegreerde en evolutieve infrastructuur aan te bieden die op de huidige tendensen afgestemd is (e-gov).

De Adviseur - Business processen analyse moet de noodzaak, de technische haalbaarheid en de economische rentabiliteit (uitgaven-opbrengsten) van de belangrijkste gespecialiseerde ICT-toepassingen analyseren en deze toepassingen opvolgen teneinde toepassingen te laten implementeren/verbeteren die enerzijds voldoen aan de actuele en toekomstige behoeften van de organisatie en die anderzijds technisch realiseerbaar zijn.

De Adviseur - Business processen analyse moet de administrateur Informatieverzameling adviseren, ondersteunen en informeren op strategisch en operationeel niveau teneinde een conceptuele, organisatorische en technische bijdrage aan de doelstellingen van de administratie IVU te leveren.

De Adviseur - Business processen analyse moet de acties die nodig zijn en de realisaties van deze acties begeleiden en beheren, in overleg met de het geheel van de medewerkers die betrokken zijn bij het implementeren van ICT-oplossingen.

De Adviseur - Business processen analyse werkt samen met de afdelingshoofden van de administratie IVU, klanten en stakeholders die betrokken zijn in de opdrachten en activiteiten van de administratie IVU en van de AAPD. De Adviseur - Business processen analyse werk in de dienst Business Projects. Deze dienst maakt deel uit van de Strategische en Operationele Dienst van de administratie IVU. Opdrachten en taken De Adviseur - Business processen analyse oefent opdrachten, taken en verantwoordelijkheden uit die nodig zijn voor het bereiken van de strategische en operationele doelstellingen van de dienst Business Projects van de administratie IVU. Hij/zij begeleidt ook de programma's en projecten van zijn/haar dienst.

De Adviseur - Business processen analyse heeft, onder meer, de volgende opdrachten, taken en verantwoordelijkheden : o de behoeften van de organisatie naar de ICT-afdeling vertalen en de mogelijkheden en beperkingen inzake ICT naar de organisatie vertalen; o oplossingen implementeren die realistisch zijn, die technisch realiseerbaar zijn en die aan de behoeften van de organisatie voldoen; o coördinatievergaderingen organiseren, contacten/netwerken met de collega's van de afdeling ICT en van de organisatie en met de klanten onderhouden; o de behoeften van de gebruikers kaderen in een langetermijnvisie van de organisatie (macro-visie), de behoeften prioritiseren in samenwerking met de afdeling ICT en de organisatie en de pertinente informatie uitwisselen en overmaken tussen de partijen; o in het kader van de opdrachten van de dienst Business Projects, de behoeften van de organisatie in kaart brengen teneinde enerzijds een inzicht te krijgen in de concrete vragen en anderzijds de functionele analyse te vereenvoudigen; o de bestaande processen, procedures en toepassingen evalueren teneinde enerzijds na te gaan of ze aan de nieuwe noden van de organisatie voldoen en anderzijds na te zien waar er verbeteringen mogelijk zijn; o raadgevingen en adviezen aan het management geven, de teams van medewerkers die belast zijn met de projecten business analyse coördineren en opvolgen en opleiding en communicatie voor de gebruikers organiseren; o de business architect bijstaan bij het in kaart brengen van de componenten van de architectuur vanaf de businessprocessen en het definiëren van de regels, voorschriften, principes en te nemen maatregelen om de coherentie in het gebruik en de evolutie ervan te oriënteren, te controleren en te garanderen; o de interne en externe klanten sensibiliseren met betrekking tot de toegevoegde waarde van de informatietechnologieën teneinde de samenhang van het informatiesysteem te bewaren; o meewerken aan het bevorderen van de cartografie van de business-, functionele, applicatieve en technische processen als hulpmiddel voor besluitvorming en verspreiding; o met de business architect de centralisatie en de communicatie van de nuttige documentatie organiseren met betrekking tot de architectuur, cartografie en technologie en het beheren van de documentatiedirectory; o helpen bij de evaluatie en de selectie van de meest geschikte ICT-oplossingen teneinde oplossingen te implementeren die voldoen aan de behoeften en de middelen van de organisatie; o oplossingen voorstellen aan de organisatie rekening houdend met de technische haalbaarheid en de economische rentabiliteit (verwijzen naar bestaande oplossingen, ondersteuning bij het opstellen van een lastenboek,...).

Functievereisten De Adviseur - Business processen analyse beschikt over de volgende vaardigheden : - op het gebied van generieke competenties : o vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; o nemen van beslissingen op basis van (on)volledige informatie en doelgericht acties ondernemen om de beslissingen uit te voeren; o anderen begeleiden, een voorbeeldfunctie uitoefenen en hen ondersteunen in hun dagelijks functioneren; o groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; o beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; o interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; o impact hebben, onderhandelen om tot een win-win situatie te komen en een publiek overtuigen; o integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; o de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; o beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich te nemen voor de correctheid van ondernomen acties; - op het gebied van technische competenties : o een basiskennis hebben van : - de normen en waarden van de federale overheid, - de werking van de gefedereerde, federale, Europese en internationale instellingen en overheden, van de FOD Financiën en van de AAPD in het bijzonder; o een gebruikerskennis hebben van : - de methodologie voor projectmanagement, - de businessprocessen en de business- en IT-architectuur van de AAPD; o een grondige kennis hebben van : - de identificatie, de analyse en de documentering van de businessnoden van de AAPD teneinde het implementeren van ICT-oplossingen te organiseren en eraan mee te werken.

Troef De functionele kennis van het Frans is een pluspunt. 5) Adviseur (A3) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Managementondersteuning (functieclassificatie : DSA092) bij de Diensten op het niveau van de Voorzitter Profiel : Rol van expert Doel en context van de functie o Adviseren, informeren en bijstaan, vanuit strategisch en operationeel oogpunt, van de voorzitter van het directiecomité bij de verwezenlijking van zijn taken teneinde bij te dragen tot de uitwerking en de realisatie van de doelstellingen in zijn managementplan. o Instaan voor de coördinatie van de dossiers die zijn opgemaakt door de verschillende algemene fiscale administraties (de behandelde materies zijn heel gevarieerd en zijn gelinkt aan de verschillende algemene fiscale administraties zoals de Algemene Administratie van de Fiscaliteit, de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen, de Algemene Administratie van de Inning en de Invordering, de Algemene Administratie van de Bijzondere Belastinginspectie en de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie. o Behandelen van punctuele dossiers die toevertrouwd zijn aan de voorzitter van het directiecomité teneinde de voorzitter te ondersteunen bij zijn taken.

De Adviseur - Managementondersteuning werkt onder de leiding van de voorzitter van het directiecomité.

Opdrachten en taken De Adviseur - Managementondersteuning heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : o informeren, adviseren en bijstaan, vanuit strategisch en operationeel oogpunt, van de voorzitter van het directiecomité; o instaan voor de opvolging van de dossiers en advies geven hieromtrent, controleren van de vorm en de inhoud; o beroep doen op de expertise van de medewerkers, geven van formeel en informeel advies; o informeren, bijstaan en adviseren van de voorzitter van het directiecomité en organiseren van de nodige coördinatievergaderingen; o detecteren en signaleren van problemen inzake de interne coördinatie en coherentie, en het nemen van initiatieven om deze op te lossen, verzamelen en synthetiseren van informatie die afkomstig is van de algemene fiscale administraties; o voorbereiden, opstellen en opvolgen van de dossiers komende van de algemene fiscale administraties; o superviseren en analyseren van de standpunten en de inhoudelijke dossiers van de algemene fiscale administraties, het opstellen van commentaren, adviezen en suggesties ter attentie van de voorzitter van het directiecomité; o controleren van de stukken die ter ondertekening worden voorgelegd aan de voorzitter; o verzekeren van de samenwerking met andere betrokken diensten; o voorstellen, nemen of ondersteunen van veranderingsinitiatieven (bijvoorbeeld meewerken aan projecten ter ondersteuning van het management van de algemene fiscale administraties); o opstellen van allerlei soorten teksten (bijvoorbeeld verslagen, interne instructies, voorbereidende nota's voor een onderhoud,enz. ...); o leiden van verbeterprogramma's die binnen de dienst van de voorzitter gerealiseerd worden (bijvoorbeeld houden van vergaderingen met het team Program Management Office).

Vereisten van de functie De Adviseur - Managementondersteuning beschikt over de volgende vaardigheden : - op het vlak van generieke competenties : o analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; o nemen van beslissingen op basis van (on)volledige informatie en doelgericht acties ondernemen om de beslissingen uit te voeren; o anderen begeleiden, een voorbeeldfunctie uitoefenen en hen ondersteunen in hun dagelijks functioneren; o impact hebben, onderhandelen om tot een win-win situatie te komen en een publiek te overtuigen; o beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; o interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; o beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; o groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; o de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; o integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; - op het vlak van technische competenties : o een geavanceerde kennis hebben van : - de structuur en de werking van de FOD Financiën, meer bepaald van de algemene fiscale administraties, - van de structuur en de werking van een ministerieel kabinet, - van de fiscale wetgeving, meer bepaald inzake de personenbelasting, de vennootschapsbelasting, de registratierechten, de douane en accijnzen, - de wetgevingsprocedure.

Ervaringen en troeven Een ervaring hebben in onderhandelingstechnieken 6) Adviseur (A3) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Beheer persoonlijke gegevens (functieclassificatie : DSA804) bij de Diensten op het niveau van de Voorzitter. Profiel : Rol van leidinggevende Doel en context van de functie Als Adviseur - Beheer persoonlijke gegevens : o het bepalen van de doelstellingen en prioriteiten van de dienst beheer persoonlijke gegevens van de FOD Financiën in overeenstemming met het beleid van de Voorzitter van het Directiecomité, o dragen van de eindverantwoordelijkheid van zijn doelstellingen en het team leiden op operationeel gebied, teneinde de doelstellingen met betrekking tot de terbeschikkingstelling van gegevens te bereiken zowel wat betreft de kwaliteit als de tijdigheid van deze gegevens, teneinde te antwoorden op vragen van ambtenaren en de organisatie betreffende deze gegevens, teneinde zijn team effectief en efficiënt te beheren; o het leiden van het team op operationeel vlak teneinde toe te zien op de kwalitatieve en kwantitatieve opvolging van het werk van het team.

De Adviseur - Beheer van gegevens werkt onder de leiding van de Voorzitter van het Directiecomité.

Opdrachten en taken De Adviseur - Beheer van gegevens heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : o bepalen van de doelstellingen van het team betreffende de beschikbaarheid voor de klanten (antwoordtermijn, inhoud) of betreffende een nieuwe functionaliteit die moet worden geïntegreerd (overgang van webservices via Enterprise Service Bus) en deze communiceren aan de medewerkers of de contractanten; o bepalen van de acties betreffende het evolutief onderhoud van de toepassing of de integratie van nieuwe gegevens (bijvoorbeeld : gegevens betreffende een handicap) die door de leden van het team of de externe en interne contractanten moeten worden uitgevoerd in functie van de beschikbare middelen; o het operationeel maken van het plan van de voorzitter van het Directiecomité waarin concreet wordt aangegeven welke concrete acties de dienst moet ondernemen (bijvoorbeeld : voorzien van de bescherming van de gegevens door de veiligheidsmatrix IAM voor elk deel van het scherm of alle aard van gegevens, ontwikkelen van bruikbare diensten door andere applicaties in het kader van de rol van transversale leverancier van signaletieke gegevens); o motiveren, evalueren en leiden van de verschillende leden van het team; o verzekeren van de opvolging op kwalitatief en kwantitatief niveau van het werk uitgevoerd door de teamleden of de externe contractanten (bijvoorbeeld : uitwerking en opvolging van KPI's van de interne en externe dienst, regelmatig bestuderen van de boordtabel van zijn team, erop toezien dat de regelgeving inzake ethiek en beroepsgeheim en inzake bescherming van het privé-leven wordt nageleefd); o leggen van de nodige formele en informele, interne en externe contacten met de instanties, instellingen en autoriteiten (andere FOD's, rechtsorde, lokale overheden, ambtenaren, enz.) in de verschillende materies behandeld door de FOD Financiën betreffende signaletieke gegevens (bijvoorbeeld deel uitmaken van het Gebruikerscomité van het Rijksregister, lid zijn van de werkgroep herwerking van adressen van het Rijksregister; o regelmatig en stipt feedback geven over de activiteiten en de resultaten van het team bij de voorzitter van het Directiecomité (bijvoorbeeld : KPI's van de dienst, voorstellen doen om de doelstellingen van het team aan te passen).

Vereisten van de functie De Adviseur - Beheer van gegevens beschikt over de volgende generieke en technische competenties : - op het vlak van generieke competenties : o leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; o proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; o begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); o advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; o beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; o interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; o beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; o groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; o de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; o integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; - op het vlak van technische competenties : o een geavanceerde kennis hebben van : - het datamodel van de authentieke bronnen en hun werking, - van de problematiek van de bescherming van persoonlijke gegevens (reglementering bescherming van het privé-leven); o een gebruikerskennis hebben van : - courante software en bureau-applicaties (Word, Excel), - SQL, - tools voor het voeden van databanken van de FOD Financiën (ETL), - de structuur en de werking van de FOD Financiën. 7) Adviseur (A3) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Identity Access Management (business) - Coördinator (functieclassificatie : DFI325) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit Profiel : Rol van leidinggevende Doel en context van de functie o Verantwoording dragen voor een coherente evolutie van het Identity and Access Management (IAM) vanuit het standpunt van de business voor de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (AAFISC), zowel op het niveau van de business- en de functionele processen, als op het niveau van de toepassingen. o Samenwerken met de betrokken partijen, hierbij rekening houdend met de doelstellingen en de vooropgestelde voorwaarden. Zijn/haar competenties maximaal inzetten teneinde een vlotte en integrale (business) IAM aan te bieden die aangepast is aan de actuele tendensen voor de AAFISC. o Leiding geven aan en coördineren van de cel `Privacy & IAM' van de AAFISC om zorg te dragen voor een correcte implementatie van de (business) IAM binnen elke applicatie van de AAFISC, in overeenstemming met de regelgeving betreffende de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en met het IAM-beleid van de FOD Financiën, en dit zowel voor interne als externe klanten.

De Adviseur - Identity Access Management - Coördinator werkt onder leiding van de Administrateur-generaal van de Fiscaliteit.

Opdrachten en taken De Adviseur - Identity Access Management - Coördinator heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : o de onderdelen van het IAM analyseren vanuit het standpunt van de business-processen, de IAM-processen up-to-date houden en IAM-regelgeving opstellen met zicht op de modernisering van de organisatie; o de naleving van het IAM-beleid en de toepassing van de IAM-processen verzekeren voor elke applicatie; o formele en informele contacten leggen met interne en externe klanten (bv. Met het IAM netwerk m.b.t. omzendbrieven, handleidingen, best-practices, informatienota's, strategische en operationele beleidsbeslissingen); o het opmaken van heldere adviezen, antwoorden en studies op het vlak van IAM of Privacy; o de doelstellingen en prioriteiten van de cel `Privacy & IAM' vastleggen; o motiveren, gidsen, ondersteunen en stimuleren van de medewerkers en de betrokken partijen, hen gedetailleerde inlichtingen bezorgen en hen voorzien van heldere adviezen op het vlak van IAM (business).

Functievereisten De Adviseur IAM (A3) beschikt over de volgende generieke en technische competenties : -op het vlak van de generieke competenties : o leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; o proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; o advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; o begeleiden van de medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); o groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; o interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; o beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheden op zich te nemen voor de correctheid van de ondernomen acties; o de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; o integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; o beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; -op het vlak van de technische competenties : o geavanceerde kennis van : - de organisatie en de structuur van de AAFISC en de lopende modernisatie projecten, - de structuur van de personeelsdatabank en van de LDAP-IAM (Lightweight Directory Access Protocol) van de FOD Financiën, - de standaarden inzake het beheer van `Identity and Access', - het processbeheer, bij voorkeur van IAM-business en Privacy-processen, - de opzoekingstool van de LDAP, - het beheer van informatietoegang voor de gebruiker, conform de wetgeving inzake de bescherming van de persoonlijke levenssfeer; o gebruikerskennis van : - de bestaande applicaties van de AAFISC, - managementtoepassingen en -technieken (planning, monitoring, reporting, boordtabellen, etc.) en van de methodologie voor projectmanagement, - business analyse, - de verschillende normen in werking binnen de FOD Financiën ("Deontologische leidraad", "Deontologische ICT code") en de wetgeving omtrent bescherming van de persoonlijke levenssfeer; o basiskennis van : - een relationele databank (SQL).

Troeven o Beschikken over nuttige en relevante beroepservaring minstens 2 jaar teneinde de verschillende opdrachten en taken van de functie op zich te kunnen nemen. o Werken in een tweetalige omgeving. 8) Adviseur (A3) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Procescoördinatie - Risicoanalyse & CRM (functieclassificatie : DFI099) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit - Dienst operationele expertise en ondersteuning Profiel : Rol van expert Doel en context van de functie Binnen de Algemene Administratie van de Fiscaliteit bewaakt de Adviseur - Procescoördinatie het efficiënt en uniform verloop van de werkprocessen en -procedures inzake risicoanalyse & CRM binnen de centrale diensten van de AAFisc.De functie draagt bij tot de redactie van de processen, ziet toe op de opvolging van de toepassing ervan en gaat over tot de optimalisatie van deze processen.

De functie ondersteunt verder de dienst Tax Audit & Compliance Management (TACM) van de centrale diensten bij de uitvoering van zijn beheerscyclus en organiseert in dit kader de voorziene vergaderingen.

Opdrachten en taken De Adviseur - Procescoördinatie heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : o zich verdiepen in de diverse processen van de dienst TACM teneinde knelpunten vast te stellen en procesoptimalisatie door te voeren; o de centrale processen redigeren die nog niet gepubliceerd zijn en regelmatig overleggen met de experten en analisten TACM; o werken aan de voorbereiding van de vergaderingen voorzien in de beheerscyclus; o de Adviseur-generaal OE&O ondersteunen in de realisatie van de operationele doelstellingen van de centrale diensten met betrekking tot de domeinen risicoanalyse & CRM; o regelmatig en stipt aan de Adviseur-generaal OE&O en de dienstleider TACM feedback geven over de resultaten van hun diensten, teneinde hen toe te laten om te evalueren en te ageren; o meewerken aan projecten; o informatie-uitwisselingen organiseren om de betrokkenheid van de verschillende diensten en stakeholders te verhogen en om te sensibiliseren en te begeleiden.

Vereisten van de functie De Adviseur - Procescoördinatie beschikt over de volgende generieke en technische competenties : - op het vlak van de generieke competenties : o analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; o nemen van beslissingen op basis van (on)volledige informatie en doelgericht acties ondernemend om de beslissingen uit te voeren; o anderen begeleiden, een voorbeeldfunctie uitoefenen en hen ondersteunen in hun dagelijks functioneren; o impact hebben, onderhandelen om tot een win-win situatie te komen en een publiek te overtuigen; o beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; o interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; o beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; o groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; o de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; o integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; - op het vlak van de technische competenties : o een geavanceerde kennis hebben van : - de organisatiestructuur en de werking van de AAFisc, - de methoden en technieken inzake risicoanalyse in het kader van de detectie en vroegtijdige behandeling van risico's met betrekking tot de niet-naleving van de fiscale wetgeving, - de methoden en technieken inzake marketing teneinde de doelen van marketingacties te definiëren en te prioritiseren en dit in een optiek van complianceverhoging en kostenreductie, - de methoden en technieken gebruikt inzake datawarehousing en datamining, - projectbeheer, - process design; o een basiskennis hebben van : - de principes inzake de reglementering met betrekking tot de bescherming van de privacy, - de principes inzake data governance en databeheer. 9) Adviseur (A3) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Procescoördinator - Applicatiebeheer (functieclassificatie : DFI099) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit - Dienst operationele expertise en ondersteuning) Profiel : Rol van expert Doel en context van de functie De Adviseur - Procescoördinator - Applicatiebeheer beheert het proces `business-applicatie-beheer' (P112).Hij verzekert de integratie en het onderhoud van de documentatie met betrekking tot dit proces, waakt over de coherentie en de goede uitvoering van het geheel van activiteiten binnen dit proces, doet de nodige arbitrages bij het dagelijks beheer en rapporteert aan de proceseigenaar. Vanaf het begin investeert hij de nodige tijd om zich terdege vertrouwd te maken met het betreffende proces.

Op inhoudelijk vlak volgt hij de activiteiten van de business analisten op, rekening houdend met de vastgelegde prioriteiten.

Hij rapporteert rechtstreeks aan de Adviseur-Generaal OEO AAFISC en voorziet deze, met gebruik van boordtabellen, van informatie over de procesperformantie.

Taken en opdrachten De Adviseur - Procescoördinator - Applicatiebeheer heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : o hij beheert, samen met de procesanalist, het proces business applicatiebeheer door : - de integratie en de actualisering van de documentatie met betrekking tot het proces te verzekeren (modellering en beschrijving van alle niveaus, risico's, KPI...), - geschikte communicatiemiddelen met betrekking tot het proces te ontwikkelen (pedagogische handleiding, informatiesessies,...), - aan de nieuwe medewerkers van de dienst Applicatiebeheer een opleiding over P112 te geven; o hij beheert het proces business applicatiebeheer op een voortdurende manier door : - de beschikbare boordtabellen op te volgen en informatie in te winnen bij de medewerkers, - de resultaten te meten en de kwaliteit van de procesactiviteiten te controleren, - de werklast en/of het nodige personeel in te schatten teneinde de activiteiten te kunnen realiseren, - prioriteiten te inventariseren die ondernomen moeten worden teneinde producten af te leveren binnen de geplande termijnen en de vooropgestelde doelen te bereiken met de beschikbare middelen, - de kwaliteit van de afstemming van de procesdoelstellingen met de strategische en operationele doelstellingen van de FOD te evalueren, - de procesactoren aan te zetten tot het vinden van oplossingen en verbeteringen; o hij volgt technologische evoluties op en zorgt voor kennisverspreiding door : - opleidingen m.b.t. zijn kennisdomeinen te volgen, aangevuld met zelfstudie, - reglementaire en technologische evoluties op te volgen, - deel te nemen aan seminaries gewijd aan zijn kennisdomeinen, - de leidinggevende van EOS AAFISC te adviseren, - Iedereen die tussenkomt in het proces te informeren over de geldende regels en de goede praktijken; o hij geeft geregeld gerichte feedback aan de leidinggevende van OEO AAFISC over de activiteiten van de dienst Applicatiebeheer, en ook over de stand van zaken van de projectgroependoor : - rapporten op te stellen over de `day-to-day' van de uitvoering van het proces, - deel te nemen aan vergaderingen, - informele overlegmomenten met de leidinggevende OEO AAFISC in te lassen, - initiatieven voor te stellen aan de leidinggevende OEO AAFISC, - de proceseigenaar te informeren over eventuele moeilijkheden, - de proceseigenaar op de hoogte te brengen van optimalisatievoorstellen voor het proces.

Vereisten van de functie De Adviseur -- Procescoördinator - Applicatiebeheer beschikt over de volgende generieke en technische competenties : - op het vlak van de generieke competenties : o analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; o nemen van beslissingen op basis van (on)volledige informatie en doelgericht acties ondernemend om de beslissingen uit te voeren; o anderen begeleiden, een voorbeeldfunctie uitoefenen en hen ondersteunen in hun dagelijks functioneren; o impact hebben, onderhandelen om tot een win-win situatie te komen en een publiek te overtuigen; o beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; o interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; o beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; o groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; o de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; o integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; - op het vlak van de technische competenties : o geavanceerde kennis van : - BPM (Business Proces Management); o gebruikerskennis van : - BPMN (Business Proces Management Notification), - de binnen de AAFisc gebruikte toepassingen, - MS-Office (Word, Excel, PowerPoint,...) en ARIS; o basiskennis van : - PMFIN, de methodologie inzake projectbeheer binnen de FOD Financiën. 10) Adviseur (A3) : 3 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur -Risicobeheer (functieclassificatie : DFI134) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit - Dienst Operationele Expertise en Ondersteuning (OE&O) - Dienst Tax Audit & Compliance Management (TACM) Profiel : Rol van expert Doel en context van de functie Teneinde het haar toegekende takenpakket verder te kunnen uitvoeren is het team Doelgroepenbeheer Coördinatie van de dienst "Tax Audit & Compliance Management" op zoek naar 3 medewerkers van de klasse A3. Opdrachten en taken De Adviseur - Risicobeheer heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : o uitwerken van compliance bevorderende acties (Citizen Relationship Management (CRM)-acties); o uitrollen van controleacties; o beheren en verwerken van de input in het risicoregister teneinde te komen tot een jaarplan; o uitwerken van voorstudies met betrekking tot mogelijke toekomstige acties; o organiseren en deelnemen aan communicatiesessies; o opvolgen en verlenen van support voor gelanceerde acties; o voorbereiden van voorstellen tot wijziging van wetten, besluiten, circulaires, reglementeringen, ...; o opvolgen van de door de Opsporingsdiensten uitgevoerde opsporingsopdrachten op vraag van TACM; o deelnemen aan vergaderingen met interne en externe stakeholders; o deelnemen aan diverse werk- en ondersteuningsgroepen in nationale en internationale context.

Functievereisten De Adviseur - Risicobeheer bezit de generieke en technische competenties zoals hierna beschreven: - op het vlak van de generieke competenties : o analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; o nemen van beslissingen op basis van (on)volledige informatie en doelgericht acties ondernemen om de beslissingen uit te voeren; o anderen begeleiden, een voorbeeldfunctie uitoefenen en hen ondersteunen in hun dagelijks functioneren; o impact hebben, onderhandelen om tot een win-win situatie te komen en een publiek te overtuigen; o beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; o interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; o beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; o groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; o de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; o integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; - op het vlak van de technische competenties : o een geavanceerde kennis hebben van Directe Belastingen en/of btw; o een gebruikerskennis hebben van : - de inhoud en van het gebruik van de computergestuurde administratieve toepassingen die met deze materies verband houden, - burotica (MS OFFICE, ...); o een basiskennis hebben van de andere belastingmateries waarvoor de Algemene Administratie van de Fiscaliteit verantwoordelijkheid draagt.

Troeven o Gebruikerskennis van het risicobeheer en de fraudeanalyse, meer bepaald de bekwaamheid om indicatoren ter identificatie van de risico's op te sporen en uit te werken. o Gebruikerskennis inzake CRM-technieken, (Citizen Relationship Management). o Kunnen werken in een tweetalige omgeving. 11) Adviseur (A3) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Teamchef Analyse (functieclassificatie : DFI030) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit - Dienst Tax Audit & Compliance Management (TACM) Profiel : Rol van leidinggevende Doel en context van de functie Het team `Analyse' van de dienst TACM staat onder andere in voor het uitvoeren van de werkzaamheden rond controleacties, compliance bevorderende acties (Citizen Relationship Management (CRM)-acties)), voorstudies en door NCO uit te voeren opsporingsopdrachten op vraag van TACM. o In projecten, geleid door coördinatoren risicobeheer, dienen de digitale gegevens te worden onderzocht, geselecteerd en verschaft die nodig zijn voor de analyse van de betrokken risico's. o Dankzij de behandeling en de analyse (Business Rules en/of datamining) van de ontvangen digitale gegevens of, desgevallend, door de integratie van specifieke gegevensbestanden dienen de risico-indicatoren voor een sector of voor een welbepaalde doelgroep bepaald en geïmplementeerd te worden. o Er dient een prioriteitenvolgorde opgesteld te worden voor de risico's van de sector of de betrokken doelgroep, en van daaruit een selectielijst van te controleren dossiers, die wordt gevalideerd en gemotiveerd. o Er worden rapporten opgesteld, voorstellen geformuleerd en suggesties gedaan met het oog op eventuele aanpassingen. o Er worden statistieken opgesteld over de resultaten van de uitgevoerde acties door de operationele diensten ten gevolge van de projecten. o Realisatie van de kruising van gegevens met de hulp van SAS Enterprise Guide in de omgeving van het datawarehouse.

Opdrachten en taken De Adviseur - Teamchef Analyse heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : o bepalen, in samenwerking met de dienstchef TACM, welke acties de medewerkers van zijn/haar dienst moeten uitvoeren; o het motiveren, evalueren en leiden van de medewerkers; o het verzekeren van de kwalitatieve en kwantitatieve opvolging van het plan dat dient uitgevoerd te worden, alsook van de tussentijdse resultaten en de eindresultaten van de werkzaamheden van het team; o het dagelijks beheer van het team en zijn medewerkers.

Functievereisten De Adviseur - Teamchef Analyse bezit de generieke en technische competenties zoals hierna beschreven : - op het vlak van de generieke competenties : o leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; o proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; o begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); o advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; o beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; o interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; o beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; o groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; o de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; o integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; - op het vlak van de technische competenties : o een geavanceerde kennis hebben van : - het Datawarehouse en zijn inhoud binnen de FOD Financiën, - beschrijvende en inferentiële statistiek, alsook het gebruik van dataminingtechnieken, - gebruik van SAS, - gevorderde bureautica (MS Office), - gebruik van analysesoftware (DBVisualizer,...), - (Relationele) databases, - SQL-queries, - directe belastingen (PB, Venb) of btw; o een basiskennis hebben van : - de andere dan bovenvermelde belastingen (directe belastingen of btw). 12) Adviseur (A3) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Program Management Office - Coördinator (functieclassificatie : DPO087 ) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit - Dienst Operationele Coördinatie en Communicatie (OCC) Profiel : Rol van leidinggevende Doel en context van de functie o Het besturen en coördineren van het PMO-team teneinde alle activiteiten van het team op een zo efficiënt mogelijke manier te realiseren, en dit in functie van de door de hiërarchie toevertrouwde opdrachten. o Verantwoordelijk zijn voor de optimale werking van het projectmatig werken binnen de Algemene administratie van de Fiscaliteit teneinde het beheer van de portfolio en de projecten van de Algemene administratie van de Fiscaliteit optimaal te ondersteunen. o De Adviseur Program Management Office werkt onder de leiding van het diensthoofd van de Dienst Operationele Coördinatie en Communicatie.

Opdrachten en taken De Adviseur PMO heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : o vertalen van de doelstellingen en prioriteiten gesteld door het management naar acties die door het team uitgevoerd moeten worden; o ter beschikking stellen van de gegevens opdat het management de vooruitgang van het veranderingsproces in de Algemene administratie van de Fiscaliteit kan evalueren; o inleiden van de bewustwording, de aanvaarding, het engagement en de aanpassing ten opzichte van de initiatieven inzake verandering in de organisatie en het inventariseren en verzamelen van de gegevens die vereist zijn voor de opvolging van de projecten; o bieden van de methodologische ondersteuning voor de projectleiders binnen de Algemene administratie van de Fiscaliteit; o bepalen van de impulsen die gegeven moeten worden aan de medewerkers van het team en aan de projectleiders (bv. het organiseren van vergaderingen met de projectleiders en overleg inzake het bepalen van werkmethodes, acties, ...); o duiding geven bij de projecten die door het team ontwikkeld moeten worden; o toewijzen van de opdrachten aan alle leden van het team waarvoor de Adviseur PMO hiërarchisch of functioneel verantwoordelijk is en aan de projectleiders; o verzekeren van de kwalitatieve en kwantitatieve opvolging van het werk uitgevoerd door de PMO-medewerkers en projectleiders (o.a. analyse van de rapporteringen, aanreiken verbeteringsvoorstellen ...); o leggen van de nodige externe en interne, formele en informele contacten; o op de hoogte blijven van de meest recente ontwikkelingen in zijn/haar vakgebied; o geven van regelmatige en gerichte feedback over de activiteiten en resultaten van het team aan het diensthoofd van de Dienst Operationele Coördinatie en Communicatie; o stimuleren van bewustwording, aanvaarding, betrokkenheid en aanpassing ten opzichte van veranderingsinitiatieven; o leiden, aansturen, coachen en opvolgen van de teammedewerkers.

Functievereisten De Adviseur PMO bezit de generieke en technische competenties zoals hierna beschreven : - op het vlak van generieke competenties : o leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; o proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; o begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); o advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; o beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; o interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; o beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; o groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; o de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; o integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; - op het vlak van de technische competenties : o een geavanceerde kennis hebben van : - projectmanagementtechnieken en de PMFin methodologie in het bijzonder, - de projecttool ProjectMaster en het rapporteringplatform Cognos, - de structuur en de werking van de FOD Financiën, - de structuur en werking van de Algemene administratie van de Fiscaliteit; o een gebruikerskennis hebben van : - het leiden en sturen van projecten, - overheidsmanagement, - MS Office (Word, Excel, PowerPoint).

Troef Kennis van het Frans, gezien de tweetalige omgeving. 13) Adviseur (A3) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Business Process Management (functieclassificatie : DSA611) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit - Dienst Operationele Coördinatie en Communicatie Profiel : Rol van expert Doel en context van de functie o Het besturen en coördineren van het team Business Process Management teneinde alle activiteiten van het team op een zo efficiënt mogelijke manier te realiseren, en dit in functie van de door de hiërarchie toevertrouwde opdrachten. o Verantwoordelijk zijn voor het ondersteunen van het beheer, de permanente optimalisatie en documentatie van de business processen van de Algemene administratie van de Fiscaliteit teneinde een soepele, geïntegreerde en evoluerende procesarchitectuur op te bouwen, die bij de vooropgestelde strategische & operationele doelstellingen en een optimale dienstverlening aansluit.

De Adviseur - Business Process Management werkt onder de leiding van het diensthoofd van de Dienst Operationele Coördinatie en Communicatie.

Opdrachten en taken De Adviseur BPM heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : o verzorgen van het interne overleg met en de afstemming tussen de verschillende entiteiten binnen de Algemene administratie van de Fiscaliteit met betrekking tot hun processen; o doorvoeren van grondige analyses, nagaan van de transversaliteit, omvang en afhankelijkheid met andere processen vanuit de doorgedreven expertise in business process management; o verzekeren van de kwalitatieve en kwantitatieve opvolging van de processen van de Algemene administratie van de Fiscaliteit binnen de FOD Financiën; o geven van regelmatige en gerichte feedback over de activiteiten en resultaten van het procesbeheer aan het management en in het bijzonder aan de leidinggevende OCC; o leiden, aansturen en opvolgen van een team medewerkers dat instaat voor ondersteuning op het vlak van procesbeheer; o coachen van de analisten, de projectleiders, de eindgebruikers,... die actief zijn in het procesbeheer; o bepalen en op maat ontwikkelen van processen en uitrollen van de methoden en instrumenten (waaronder sjablonen) inzake procesbeheer binnen de Algemene administratie van de Fiscaliteit; o t.a.v. proceseigenaars de nodige instrumenten (waaronder sjablonen), methodieken, kennis inzake procesbeheer ter beschikking stellen en de processen documenteren en bekendmaken.

Vereisten van de functie De Adviseur BPM bezit de generieke en technische competenties zoals hierna beschreven : - op het vlak van de generieke competenties : o analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; o nemen van beslissingen op basis van (on)volledige informatie en doelgericht acties ondernemen om beslissingen uit te voeren; o anderen begeleiden, een voorbeeldfunctie uitoefenen en hen ondersteunen in hun dagelijks functioneren; o impact hebben, onderhandelen om tot een win-win situatie te komen en een publiek te overtuigen; o beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; o interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; o beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; o groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; o de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; o integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; - op het vlak van de technische competenties : o een geavanceerde kennis hebben : - in het modelleren en beheren van processen (BPM), businessanalyse en functionele analyse, - van de structuur en de werkingen van de FOD Financiën en in het bijzonder van de Algemene administratie van de fiscaliteit, - van het globaal kader inzake procesbeheer binnen de FOD Financiën; o een gebruikerskennis hebben : - van de processen binnen de Algemene administratie van de Fiscaliteit en van de rollen en verantwoordelijkheden van de verschillende actoren gelinkt aan het procesbeheer, - in de specifieke tool voor BPM en grafische tools voor procesdesign; - van MS Office (Word, Excel, PowerPoint); o een basiskennis hebben van de verschillende fiscale materies en de daaraan gelinkte procedures.

Troef Kennis van het Frans, gezien de tweetalige omgeving. 14) Adviseur (A3) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Communicatie en Veranderingsbeheer (functieclassificatie : ICO052) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (dienst Operationele Coördinatie en Communicatie) Profiel : Rol van leidinggevende Doel en context van de functie Aansturen en coördineren van het communicatieteam teneinde de interne en externe klanten kwaliteitsvolle en efficiënte ondersteuning te bieden wat betreft communicatie. De beleidslijnen en de doelstellingen van de Algemene administratie van de Fiscaliteit vertalen naar een globaal intern en extern communicatiebeleid en operationele communicatieplannen teneinde een doeltreffende communicatie uit te bouwen en zo zowel intern als naar de buitenwereld toe een professioneel imago over te brengen.

Opdrachten en taken De Adviseur - Communicatie en Veranderingsbeheer heeft, onder andere, de volgende taken en opdrachten : o het beleidsplan van de directie vertalen in team- en individuele doelstellingen en in concrete actieplannen; o een overzicht van de planning bewaren om de taken te coördineren en de doeltreffendheid van het werk te verhogen; o prioriteiten stellen in de lopende communicatieactiviteiten; o verdelen van de taken en opdrachten onder de medewerkers; opmaken van operationeel communicatieplan; o het meest gepaste medium (pers, e-mail, brochures) kiezen in samenwerking met de stakeholders en de medewerkers voor de in het operationeel communicatieplan opgenomen acties, uitwerken van communicatieacties, informatie over communicatieacties verzamelen en analyseren; o de finale versie nakijken van de interne en externe communicaties (geschreven communicaties, publicaties internet, publicaties intranet, presentaties, ...); o advies en aanbevelingen geven; o de haalbaarheid, het belang en de noodzaak van de projecten inschatten; o in kaart brengen van de opleidingsbehoeften en opleidingen geven binnen het communicatieteam; o de medewerkers stimuleren via gerichte gesprekken; o gesprekken i.h.k.v. de evaluatiecyclus voeren; o motiveren, ondersteunen en coachen van de medewerkers; o een aangenaam werkklimaat en een motiverende teamgeest opbouwen; o opleidingen en seminaries bijwonen; o op de hoogte blijven van de externe en interne ontwikkelingen binnen de FOD & AAFisc in het bijzonder via brochures, internet en het intranet; o deelnemen aan interdepartementale vergaderingen om ervaringen uit te wisselen o opvolgen van de vakliteratuur; o antwoorden op vragen van de woordvoerder en dat in overleg met de algemene directie om correct en snel te antwoorden op vragen van de media; o AAFisc vertegenwoordigen tijdens studie- en congresdagen; o in contact treden met verschillende instanties en personen, zowel op formeel als op informeel vlak; o themadagen organiseren en voorbereiden; o interne informatievergaderingen organiseren en voorbereiden; o sprekers tijdens informatievergaderingen begeleiden.

Functievereisten De Adviseur - Communicatie en Veranderingsbeheer bezit de generieke en technische competenties zoals hierna beschreven : - op het vlak van de generieke competenties : o leggen van verbanden tussen verschillende gegevens, genereren van alternatieven en trekken van sluitende conclusies; o proactief stellen van objectieven, nauwgezet uittekenen van actieplannen en daarbij de juiste middelen inschakelen, binnen de beschikbare tijd; o begeleiden van medewerkers in hun groei en gericht feedback geven aan medewerkers over hun functioneren (prestaties en ontwikkeling); o advies geven aan zijn/haar gesprekspartners en een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van zijn/haar expertise; o beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; o Interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; o beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich nemen voor de correctheid van ondernomen acties; o groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; o de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; o integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; - op het vlak van de technische competenties : o een geavanceerde kennis hebben van : - de structuur en de werking van de FOD Financiën, - de structuur en werking van de Algemene administratie van de Fiscaliteit, - MS Office (Word, Excel, PowerPoint), - communicatietechnieken (opmaak communicatieplan, spreken voor publiek, ...), - redactietechnieken (leesbaarheid); o een gebruikerskennis hebben van : - het leiden en sturen van projecten (PMFIN: implementatiegids en projectmaster), - de communicatiekanalen van FOD FIN; o een basiskennis hebben van : - strategische cyclus, strategisch en operationeel plan. 15) Adviseur (A3) : 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur - Managementondersteuning (functieclassificatie : DFI555) bij de centrale diensten van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit (Administratie Grote Ondernemingen) Profiel : Rol van expert Doel en context van de functie De doelstellingen en prioriteiten bepalen, evenals het coördineren van de opdrachten, de doelen en acties van de centra van de Administratie Grote Ondernemingen, en de eindverantwoordelijkheid opnemen van deze objectieven teneinde de doelstellingen van zijn administratie op een effectieve en efficiënte wijze te bereiken. De operationele activiteiten voortvloeiend uit de strategische doelstellingen van de Administratie Grote Ondernemingen, en meer algemeen van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit coördineren door de activiteiten en de beschikbare middelen te meten teneinde de activiteiten van de centra te stroomlijnen met de operationele doelstellingen van zijn administratie om zo tot een optimale controle van de belastingplichtige te komen.

De functionele leiding van de centra Grote Ondernemingen verzekeren en de te ondernemen controleactiviteiten coördineren teneinde de goede uitvoering van het operationele werkplan en van beslissingen genomen binnen zijn/haar administratie of algemene administratie te garanderen.

De Dienst Managementondersteuning houdt zich bezig met de organisatie en planning van de verificaties, taxatiewerkzaamheden en controle met betrekking tot de doelgroep, ongeacht de materie.

Opdrachten en taken De Adviseur - Managementondersteuning heeft, onder andere, de volgende opdrachten en taken : o de schakel vormen tussen de operationele diensten, de planningsverantwoordelijken en de dienst risicobeheer; o de informatie aangereikt door de centrumdirecteurs omzetten in voor de dienst risicobeheer bruikbare gegevens; o de werkmethodes van de verschillende centra van zijn administratie stroomlijnen; o zich ontwikkelen d.m.v. studiedagen inzake coaching; o het bestuderen van een algemeen beleidsplan; o het onderzoeken van de door het management verwachte resultaten; o het ontwikkelen van concrete doelstellingen voor zijn/haar afdeling; o het beoordelen van de sectorale verdeling van de te ondernemen acties; o het voorstellen van doelgerichte acties; o het bepalen van de te ondernemen acties en het overeenstemmende werkvolume; o het opstellen van een plan; o het organiseren van vergaderingen met de teamleden; o het voortdurend onderhouden van het contact met de leden; o het bepalen van de opeenvolging en de tijdsplanning van alle te ondernemen acties; o het regelmatig opvolgen van de boordtabel van zijn/haar team om regelmatig verslag uit te brengen aan zijn/haar chef; o aanzetten tot het vinden van oplossingen die een verbetering aanbrengen; o zich spontaan richten tot deskundigen om op de hoogte te blijven; o het vertegenwoordigen van zijn/haar chef tijdens interne en externe vergaderingen; o het opmaken van verslagen; o deelnemen aan vergaderingen; o het strategisch plan van de Algemene Administratie en de verwachtingen van de Manager N-2 bestuderen; o bijdragen aan het behalen van de verwachte resultaten inzake operationele doelstellingen en de communicatie hierover verzekeren.

Vereisten van de functie De Adviseur - Managementondersteuning bezit de generieke en technische competenties zoals hierna beschreven : - op het vlak van de generieke competenties : o analyseren, informatie integreren en vernieuwend denken door innovatieve en creatieve ideeën aan te brengen; o nemen van beslissingen op basis van (on)volledige informatie en doelgericht acties ondernemen om de beslissingen uit te voeren; o anderen begeleiden, een voorbeeldfunctie uitoefenen en hen ondersteunen in hun dagelijks functioneren; o groepsgeest creëren en bevorderen door zijn/haar mening en ideeën te delen en door bij te dragen aan de oplossing van conflicten tussen collega's; o beschikken over goede communicatievaardigheden, zowel schriftelijk als mondeling; o interne en externe klanten op een transparante, integere en objectieve manier begeleiden, hen een persoonlijke dienstverlening leveren en constructieve contacten onderhouden; o impact hebben, onderhandelen om tot een win-win situatie te komen en een publiek overtuigen; o integer handelen in overeenstemming met de verwachtingen van de organisatie, vertrouwelijkheid respecteren, verbintenissen nakomen en elke vorm van partijdigheid vermijden; o de eigen groei actief plannen en beheren in functie van zijn/haar mogelijkheden, interesses en ambities door het eigen functioneren kritisch in vraag te stellen en zich continu nieuwe inzichten, vaardigheden en kennis eigen te maken; o beschikken over de inzet, de wil en de ambitie om resultaten te boeken en de verantwoordelijkheid op zich te nemen voor de correctheid van ondernomen acties; - op het vlak van de technische competenties : o een geavanceerde kennis hebben van : - de structuur en de organisatie van de AAFISC, - de structuur en de organisatie van de Administratie Grote Ondernemingen, - de centrale processen, - projectopvolging en de toepassing PM, - de opvolging van operationele plannen, - de vertaling van het operationeel plan naar actieplannen en deze opvolgen, - de evaluatiecyclys, - de organisatie en de werking van de centra GO, - de samenstelling en de criteria die een grote onderneming definiëren, - de operationele processen, - de opvolging van, en de toewijzing naargelang de capaciteiten, van de centra, en het gebruik van de opvolgingstoepassingen TM1, TBT, MPM, cockpits, - de beheerscyclus (KPI, Balanced score cards,...) en de opvolging van de resultaten van de activiteiten van de centra, - management- en beheerstechnieken; o een gebruikerskennis hebben van : - MS Office (Word, Excel, Acces en PowerPoint) Troeven Actieve kennis tweede landstaal.

^