Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit
gepubliceerd op 01 september 2014

Stafdienst. - Personeel en organisatie. - Incompetitiestelling in de klasse A3 - Adviseur bij de Stafdienst Begroting en Beheerscontrole van de FOD Financiën I. ONDERWERP Bij toepassing van artikel 6bis van het koninklijk besluit van 2 oktobe 1° - 2 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur Vereffeningen (functieclassificat(...)

bron
federale overheidsdienst financien
numac
2014003326
pub.
01/09/2014
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN


Stafdienst. - Personeel en organisatie. - Incompetitiestelling in de klasse A3 - Adviseur bij de Stafdienst Begroting en Beheerscontrole van de FOD Financiën I. ONDERWERP Bij toepassing van artikel 6bis van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel worden de volgende betrekkingen, waaraan de titel is verbonden van Adviseur (A3), in competitie gesteld : 1° - 2 betrekkingen waaraan de functie is verbonden van Adviseur Vereffeningen (functieclassificatie : DBB999) bij de Stafdienst Begroting en Beheerscontrole (Afdeling Vereffeningen);2° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur Leveranciersboekhouding (functieclassificatie : DBB999) bij de Stafdienst Begroting en Beheerscontrole (Afdeling Boekhouding);3° - 1 betrekking waaraan de functie is verbonden van Adviseur Begroting (functieclassificatie : ISA005) bij de Stafdienst Begroting en Beheerscontrole (Afdeling Budget). II. TOEPASSELIJKE REGLEMENTERING De toekenning van deze betrekkingen wordt geregeld door : - het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het Rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel; - het koninklijk besluit van 19 juli 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/07/2013 pub. 02/08/2013 numac 2013003216 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel sluiten tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel; - het koninklijk besluit van 25 oktober 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 25/10/2013 pub. 14/11/2013 numac 2013002052 bron federale overheidsdienst personeel en organisatie Koninklijk besluit betreffende de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt sluiten betreffende de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt; - het koninklijk besluit van 5 december 2011Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 05/12/2011 pub. 19/12/2011 numac 2011003426 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot vaststelling van de taalkaders van de Federale Overheidsdienst Financiën type koninklijk besluit prom. 05/12/2011 pub. 11/01/2012 numac 2011021120 bron programmatorische federale overheidsdienst wetenschapsbeleid Koninklijk besluit tot vaststelling van de taalkaders van de Programmatorische Federale Overheidsdienst Wetenschapsbeleid sluiten tot vaststelling van de taalkaders van de Federale Overheidsdienst Financiën; - de wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966.

De benoemingen worden toegekend binnen de perken van het personeelsplan.

III. BENOEMINGSVOORWAARDEN Mogen zich kandidaat stellen voor de betrekkingen waaraan de titel is verbonden van Adviseur : alle ambtenaren van de Federale Overheidsdienst Financiën die menen te beantwoorden aan de in de functieprofielen gespecificeerde voorwaarden en die op de datum van de benoemingen, in toepassing van artikel 41 van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het rijkspersoneel : - hetzij ten minste vier jaar anciënniteit in de klasse A2 tellen; - hetzij ten minste zes jaar anciënniteit in de klasse A1 tellen; - hetzij ten minste zes jaar anciënniteit in de klassen A1 en A2 samen tellen.

Evenwel zullen enkel de kandidaturen van de ambtenaren die voldaan zullen hebben aan de evaluaties waarvan sprake in de fasen 2 en 3 hiernavolgend, in aanmerking kunnen worden genomen in het kader van de huidige benoemingsprocedure.

IV. SOLLICITATIEPROCEDURE 1. Hoe naar een betrekking solliciteren? De ambtenaren die wensen te solliciteren, dienen gebruik te maken van het bijgevoegde formulier (bijlage 1). Teneinde de kandidaten in staat te stellen hun aanspraken beter te doen gelden, zijn de functieprofielen bijgevoegd (bijlage 2).

Per functieprofiel moet een afzonderlijke kandidatuur en een aparte motivering worden opgesteld.

De kandidaat mag tussen de verschillende profielen geen orde van voorkeur uitdrukken.

De behoorlijk ingevulde, gedateerde en gehandtekende kandidatu(u)r(en) moet(en), op straffe van nietigheid, worden ingediend bij een ter post aangetekend schrijven op volgend adres en binnen een termijn van 10 werkdagen die ingaat de eerste werkdag volgend op de publicatie van de incompetitiestelling in het Belgisch Staatsblad (poststempel geldt als bewijs) : Federale Overheidsdienst Financiën Ter attentie van de Directeur van de Stafdienst Personeel en Organisatie North Galaxy, B16 Koning Albert II-laan 33, bus 80 1030 Brussel Contact : 02-572 57 60 (Informatiecentrum P&O) De kandidaten moeten hun kandidatu(u)r(en) motiveren en deze motivering(en) toevoegen aan de voornoemde zending.

De kosten van de aangetekende zending zijn ten laste van de ambtenaren en het gebruik van een administratieve briefomslag is hierbij verboden.

Om alle betwistingen aangaande het exacte aantal stukken in eenzelfde omslag te vermijden, worden de kandidaten nadrukkelijk verzocht om deze stukken doorlopend te nummeren opdat deze nummering toelaat om het totale aantal stukken vast te stellen (`stuk 1 van ... ', `stuk 2 van ... ', enzovoort).

Een sollicitatie onder voorbehoud wordt niet in aanmerking genomen.

Er zal ontvangst worden gemeld van de kandidaturen. 2. Welke verschillende fasen volgen er na de sollicitatie? Na ontvangst door het Shared Service Center Loopbaan doorlopen de kandidaturen verschillende fasen, met name : Fase 1 - Onderzoek van de ontvankelijkheid van de kandidatuur Tijdens deze fase onderzoekt het Shared Service Center Loopbaan de ontvankelijkheid van de kandidatuur.Indien de kandidatuur na afloop van dit onderzoek niet ontvankelijk blijkt te zijn, wordt ze verworpen. De kandidaat ontvangt een brief (verstuurd naar zijn woonplaats) die hem hiervan in kennis stelt en waarin hem de redenen van de verwerping worden meegedeeld.

De eerste fase is eliminerend.

Fase 2 - Evaluatie van de generieke competenties De kandidaten die na de eerste fase overblijven, zullen worden uitgenodigd voor een evaluatie van de generieke competenties zoals die in het functieprofiel worden vereist.

De evaluatie van de generieke competenties zal gebeuren op basis van een geïnformatiseerde situationele beoordelingstest (Situational Judgement Test).

De situationele beoordelingstest evalueert de bekwaamheden, de dimensies en de geschiktheden vereist voor de functie. Hij bestaat uit een simulatieoefening waarin de kandidaat verschillende realistische situaties moet inschatten. Deze weerspiegelen de kenmerken en de bekwaamheden vereist voor de functie. In deze test moeten de kandidaten aanduiden welke reactie het meest en/of het minst geschikt is.

De testen voor de functies van leidinggevende verschillen van deze van expert, ook al is hun structuur soortgelijk.

De kandidaten die solliciteren naar verschillende betrekkingen met eenzelfde generiek competentieprofiel (leidinggevende of expert), zullen slechts voor één enkele evaluatie van deze competenties worden uitgenodigd.

Het voor deze evaluatie bekomen resultaat zal gelden voor alle gesolliciteerde betrekkingen met een identiek generiek competentieprofiel (leidinggevende of expert).

De evaluatie van de generieke competenties kan op meerdere data worden georganiseerd.

De deelname aan de evaluatie van de generieke competenties is voor de voor fase 2 aanvaarde kandidaten verplicht.

Om de procedure verder te mogen zetten, dienen de kandidaten een gemiddelde van minimum 60 % voor deze test te behalen (de situationele beoordelingstest wordt geëvalueerd op 20 punten).

De evaluatie van de generieke competenties telt voor 30 % in het eindresultaat.

De kandidaten die niet deelnemen aan de competentietest op de vastgelegde dag, worden geacht niet te hebben voldaan aan deze proef en zullen worden uitgesloten van het vervolg van de procedure, wat ook de reden van hun afwezigheid moge zijn.

Het Directiecomité bekrachtigt de resultaten van de evaluatie van de generieke competenties.

Fase 2 is eliminerend.

Evaluatie van de generieke competenties - Vrijstelling - Latere procedure De kandidaten die in het kader van deze sollicitatieprocedure zullen slagen voor de evaluatie van hun generieke competenties (minimum 60 %), kunnen nadien, op hun verzoek, een vrijstelling verkrijgen en hun welslagen (resultaat) laten gelden in het kader van een latere sollicitatieprocedure, waarvan het profiel van de generieke competenties, de evaluatieprocedure van deze compententies en alle gebruikte testen identiek zijn aan wat voorzien is in de huidige incompetitiestelling.

De geldigheidstermijn van het slagen voor een dergelijke evaluatie van generieke competenties is beperkt tot drie jaar, ingaande op de datum waarop het Directiecomité het behaalde resultaat heeft gevalideerd.

Er moet worden opgemerkt : - dat de kandidaat die zijn resultaat wenst te verbeteren, slechts opnieuw aan een evaluatie van de generieke competenties kan deelnemen voor zover er een termijn van zes maanden verlopen is sinds de validatie van het bekomen resultaat door het Directiecomité; - dat dezelfde termijn van toepassing is voor de kandidaat die voor de evaluatie van de generieke competenties niet geslaagd is ingeval de evaluatieprocedure van de competenties en de gebruikte testen identiek zijn aan wat voorzien is in de huidige incompetitiestelling.

In het kader van de huidige procedure, die verschilt van deze die eerder werden georganiseerd, kan geen enkele vrijstelling worden bekomen. De evaluatiemethode van de generieke competenties verschilt namelijk. De gebruikte testen houden rekening met en evalueren niet eerder gemeten competenties. Het is dus niet mogelijk om het welslagen (resultaat) te laten valideren dat behaald werd in het kader van de sollicitatieprocedure betreffende de incompetitiestelling van de betrekkingen in de klasse A3 - Adviseur, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 21 maart 2013.

Om dezelfde reden wordt in het kader van de huidige procedure, de voornoemde termijn van 6 maanden om opnieuw aan een evaluatie van de generieke competenties te kunnen deelnemen, niet toegepast.

Fase 3 - Evaluatie van het algemeen functioneren De na afloop van fase 2 overblijvende kandidaten zullen worden uitgenodigd om een bijkomende evaluatie af te leggen om het voor de functie vereiste algemeen functioneren te evalueren. Deze bijkomende evaluatie wordt uitgevoerd op basis van een assessmentoefening.

De testen voor de functies van leidinggevende verschillen van deze van expert, ook al is hun structuur soortgelijk.

Deze gestandaardiseerde oefening is een soort van simulatie waarin de kandidaat een thema moet voorstellen en zijn standpunt moet verdedigen. De kandidaat ontvangt de nodige basisinformatie betreffende het opgelegde thema, precies en realistisch. Hij ontvangt eveneens de inlichtingen betreffende de algemene context waarin deze simulatie wordt uitgevoerd. De evaluatoren vragen op het einde van de presentatie uitleg aan de kandidaat.

Tijdens deze proef worden onder meer de motivatie van de kandidaat evenals zijn visie op de functie geëvalueerd.

Bovendien controleert de jury, samengesteld uit deskundigen, tijdens deze proef of de kandidaat beschikt over de nodige generieke en technische competenties om de functie uit te oefenen door hem te ondervragen over de verschillende in het profiel beschreven competenties. Elk van deze competenties wordt geëvalueerd door middel van vragen die alle dimensies ervan omvatten.

De deelname aan deze evaluatie is verplicht voor de voor fase 3 overblijvende kandidaten.

Om te slagen dienen de kandidaten ten minste 60 % te behalen.

De evaluatie van het algemeen functioneren telt voor 70 % in het eindresultaat.

De evaluatie van het algemeen functioneren kan op meerdere data worden georganiseerd.

De kandidaten die niet deelnemen aan deze bijkomende evaluatie op de vastgelegde dag, zullen worden uitgesloten van het vervolg van de procedure, wat ook de reden van hun afwezigheid moge zijn.

De kandidaten die binnen één of meerdere administraties van de FOD Financiën solliciteren naar betrekkingen met een identiek generiek competentieprofiel (leidinggevende of expert), zullen slechts voor één enkele bijkomende evaluatie worden uitgenodigd.

De resultaten van deze evaluatie zullen geldig zijn voor alle gesolliciteerde betrekkingen met een identiek generiek competentieprofiel (leidinggevende of expert).

Het Directiecomité bekrachtigt de resultaten van de evaluatie van het algemeen functioneren.

Fase 3 is eliminerend.

Fase 4 - Integratie van de resultaten van de proeven beschreven in de fasen 2 en 3 In deze fase integreert het Directiecomité, voor de na afloop van fase 3 overblijvende kandidaten, de resultaten van de evaluatie van de generieke competenties met deze van de evaluatie van het algemeen functioneren.

Na deze integratie zullen de kandidaten geklasseerd worden op basis van de bekomen punten.

Er zal niettemin ook rekening worden gehouden met de elementen vervat in het persoonlijk dossier van de kandidaten.

De Voorzitter van het Directiecomité, H. D'HONDT

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^