gepubliceerd op 07 februari 2025
Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 18 april 2024 tot uitvoering van artikel 2, §§ 1 en 2, van de wet van 16 november 2015 houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken, met betrekking tot het toepassingsgebied van de flexi-jobs
31 JANUARI 2025. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 18 april 2024Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/04/2024 pub. 25/04/2024 numac 2024202095 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 2, §§ 1 en 2, van de wet van 16 november 2015 houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken, met betrekking tot het toepassingsgebied van de flexi-jobs sluiten tot uitvoering van artikel 2, §§ 1 en 2, van de wet van 16 november 2015Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/11/2015 pub. 26/11/2015 numac 2015205102 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken sluiten houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken, met betrekking tot het toepassingsgebied van de flexi-jobs
VERSLAG AAN DE KONING Sire, Het besluit waarvan we de eer hebben het aan uwe Majesteit ter ondertekening voor te leggen, heeft als doel het toepassingsgebied van de flexi-jobs te wijzigen door het paritair comité voor de ondernemingen van technische land- en tuinbouwwerken (PC 132) uit te sluiten en bepaalde werknemers van het paritair comité voor de zeevisserij (PC 143) toe te laten. Deze uitbreiding betreft specifiek het walpersoneel tewerkgesteld bij werkgevers onder de werkgeverscategorie 019 en het personeel van de pakhuizen tewerkgesteld bij werkgevers onder de werkgeverscategorie 086.
Het koninklijk besluit preciseert ook de berekeningswijze van het totaal jaarlijks arbeidsvolume in de kinderopvangsector in Vlaanderen.
Dit is een technische verduidelijking om de regelgeving correct te kunnen toepassen.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2025. Overeenkomstig artikel 2, § 1, zevende lid, van de wet van 16 november 2015Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/11/2015 pub. 26/11/2015 numac 2015205102 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken sluiten houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken, gebeurt de gehele of gedeeltelijke toelating of uitsluiting van bedrijfstakken bij in Ministerraad overlegd koninklijk besluit, op verzoek van het bevoegde paritair comité of subcomité. Deze vraag moet overeenkomstig artikel 2, § 1, achtste lid, van diezelfde wet, uiterlijk op 30 september aan de Rijksdienst voor sociale zekerheid tegen ontvangstbevestiging overgemaakt worden en treedt het daaropvolgende jaar in werking.
Overeenkomstig artikel 2, § 4, 2°, van de voornoemde wet van 16 november 2015Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/11/2015 pub. 26/11/2015 numac 2015205102 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken sluiten, bepaalt een koninklijk besluit de datum van inwerkingtreding van de toelating of uitsluiting telkens op 1 januari van het volgende kalenderjaar.
Het "volgende kalenderjaar" verwijst dus naar het jaar dat volgt op het verzoek van de sector (op voorwaarde dat het vóór 30 september wordt ingediend) en niet naar het jaar dat volgt op de ondertekening van het koninklijk besluit. In die zin kan de interpretatie van de Raad van State niet worden gevolgd.
In casu werden de verzoeken door de betrokken sectoren ingediend op 22 mei 2024 voor het paritair comité voor de ondernemingen van technische land- en tuinbouwwerken (PC 132) en op 23 september 2024 voor het paritair comité voor de zeevisserij (PC 143), dus vóór 30 september 2024. Het koninklijk besluit is dus in overeenstemming met voornoemde wet van 16 november 2015Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/11/2015 pub. 26/11/2015 numac 2015205102 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken sluiten, voor inwerkingtreding op 1 januari 2025. Verordening nr. 717/2014 van de Europese Commissie van 27 juni 2014 inzake de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun in de visserij- en aquacultuursector is rechtstreeks toepasselijk in het Belgische recht. Het is derhalve overbodig te specificeren dat deze verordening van toepassing is op flexi-jobs.
Rekening houdend met wat er in dit verslag aan de Koning is vermeld en met de aanpassing van het ontwerp, is het besluit dat ter ondertekening aan uwe Majesteit wordt voorgelegd, in overeenstemming met het advies nr. 77.355/16 van de Raad van State van 21 januari 2025.
Wij hebben de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaars, De Minister van Werk, P.-Y. DERMAGNE De Minister van Sociale Zaken, F. VANDENBROUCKE
Raad van State afdeling Wetgeving Advies 77.355/16 van 21 januari 2025 over een ontwerp van koninklijk besluit `tot wijziging van het
koninklijk besluit van 18 april 2024Relevante gevonden documenten
type
koninklijk besluit
prom.
18/04/2024
pub.
25/04/2024
numac
2024202095
bron
federale overheidsdienst sociale zekerheid
Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 2, §§ 1 en 2, van de wet van 16 november 2015 houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken, met betrekking tot het toepassingsgebied van de flexi-jobs
sluiten tot uitvoering van artikel 2, §§ 1 en 2, van de
wet van 16 november 2015Relevante gevonden documenten
type
wet
prom.
16/11/2015
pub.
26/11/2015
numac
2015205102
bron
federale overheidsdienst sociale zekerheid
Wet houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken
sluiten houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken, met betrekking tot het toepassingsgebied van de flexi-jobs' Op 23 december 2024 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Minister van Sociale Zaken verzocht binnen een termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `tot wijziging van het
koninklijk besluit van 18 april 2024Relevante gevonden documenten
type
koninklijk besluit
prom.
18/04/2024
pub.
25/04/2024
numac
2024202095
bron
federale overheidsdienst sociale zekerheid
Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 2, §§ 1 en 2, van de wet van 16 november 2015 houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken, met betrekking tot het toepassingsgebied van de flexi-jobs
sluiten tot uitvoering van artikel 2, §§ 1 en 2, van de
wet van 16 november 2015Relevante gevonden documenten
type
wet
prom.
16/11/2015
pub.
26/11/2015
numac
2015205102
bron
federale overheidsdienst sociale zekerheid
Wet houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken
sluiten houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken, met betrekking tot het toepassingsgebied van de flexi-jobs'.
Het ontwerp is door de zestiende kamer onderzocht op 16 januari 2025.
De kamer was samengesteld uit Wouter Pas, wnd. kamervoorzitter, Toon Moonen en Annelies D'Espallier, staatsraden, Johan Put, assessor, en Ilse Anné, griffier.
Het verslag is uitgebracht door Laurens Lavrysen, adjunct-auditeur.
De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het advies is nagezien onder toezicht van Wouter Pas, wnd. kamervoorzitter.
Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 21 januari 2025.
Voorafgaande opmerking 1. Rekening houdend met het ogenblik waarop dit advies wordt gegeven, vestigt de Raad van State de aandacht van de adviesaanvrager erop dat de ontbinding van de Wetgevende Kamers tot gevolg heeft dat de regering sedert die datum en totdat, na de verkiezing van de Kamer van volksvertegenwoordigers, een nieuwe regering is benoemd door de Koning, niet meer over de volheid van haar bevoegdheid beschikt.Dit advies wordt evenwel gegeven zonder dat wordt nagegaan of dit ontwerp in die beperkte bevoegdheid kan worden ingepast, aangezien de afdeling Wetgeving geen kennis heeft van het geheel van de feitelijke gegevens die de regering in aanmerking kan nemen als ze te oordelen heeft of het vaststellen of het wijzigen van verordeningen noodzakelijk is.
Strekking en rechtsgrond 2. Het om advies voorgelegde ontwerp van koninklijk besluit strekt tot wijziging van het toepassingsgebied van de regeling inzake de flexi-jobs.Daartoe wordt het koninklijk besluit van 18 april 2024Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/04/2024 pub. 25/04/2024 numac 2024202095 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 2, §§ 1 en 2, van de wet van 16 november 2015 houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken, met betrekking tot het toepassingsgebied van de flexi-jobs sluiten `tot uitvoering van artikel 2, §§ 1 en 2, van de wet van 16 november 2015Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/11/2015 pub. 26/11/2015 numac 2015205102 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken sluiten houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken, met betrekking tot het toepassingsgebied van de flexi-jobs' gewijzigd.
Het ontwerp beoogt enerzijds "het paritair comité voor de ondernemingen van technische land- en tuinbouwwerken (PC 132)" van het toepassingsgebied van de flexi-jobreglementering uit te sluiten (artikel 1 van het ontwerp). Anderzijds wordt het toepassingsgebied van die reglementering uitgebreid met "het paritair comité voor de zeevisserij (PC 143), voor wat betreft het walpersoneel tewerkgesteld bij werkgevers onder de werkgeverscategorie 019 en het personeel van de pakhuizen tewerkgesteld bij werkgevers onder de werkgeverscategorie 086" (artikel 2). Ook wordt verduidelijkt hoe de beperking van het jaarlijks toegelaten totaal arbeidsvolume aan flexi-jobtewerkstelling berekend wordt bij werkgevers die ressorteren onder "het paritair comité voor de Vlaamse welzijns- en gezondheidssector (PC 331) met als hoofdactiviteit kinderopvang (NACE 88.91)" en bij de werkgevers "die niet onder de wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités ressorteren" en die "als hoofdactiviteit kinderopvang hebben (NACE 88.91) en gevestigd zijn in het Nederlandse taalgebied of afhangen van de Vlaamse Gemeenschap op het grondgebied van het tweetalige gebied Brussel Hoofdstad" (artikel 3). De ontworpen regeling heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2025. 3.1. Blijkens de aanhef wordt voor het ontwerp rechtsgrond gezocht in artikel 2, § 1, zevende lid, en § 2, van de wet van 16 november 2015Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/11/2015 pub. 26/11/2015 numac 2015205102 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken sluiten `houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken'. 3.2. Artikel 2, § 1, zevende lid, en artikel 2, § 2, tweede lid,(1) van de wet van 16 november 2015Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/11/2015 pub. 26/11/2015 numac 2015205102 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken sluiten bieden in beginsel rechtsgrond voor het ontworpen koninklijk besluit. Een koninklijk besluit dat, zoals het ontwerpbesluit, het toepassingsgebied van de flexi-jobregeling wijzigt, moet evenwel voldoen aan de voorwaarden die vervat liggen in artikel 2, § 4, van deze wet. Luidens artikel 2, § 4, 2°, van de wet van 16 november 2015Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/11/2015 pub. 26/11/2015 numac 2015205102 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken sluiten moet een koninklijk besluit dat bedrijfstakken geheel of gedeeltelijk toelaat of uitsluit, "de datum van inwerkingtreding van de toelating of uitsluiting telkens op 1 januari van het volgende kalenderjaar" bepalen. Een dergelijk besluit kan dus enkel in werking treden op 1 januari van het volgende kalenderjaar.
De rechtsgrond ontbreekt bijgevolg om de in ontwerp opgenomen wijzigingen in werking te laten treden op 1 januari 2025, zoals artikel 4 van het ontwerp bepaalt. Het ontworpen koninklijk besluit is enkel in overeenstemming met de bepalingen van de wet van 16 november 2015Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/11/2015 pub. 26/11/2015 numac 2015205102 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken sluiten, en kan dus uitsluitend doorgang vinden, op voorwaarde dat de datum van inwerkingtreding gewijzigd wordt naar 1 januari 2026. 3.3. Artikel 2 van het ontwerp voorziet in de uitbreiding van het toepassingsgebied van de flexi-jobregeling tot een gedeelte van de bedrijfstak die onder het paritair comité voor de zeevisserij (PC 143) ressorteert.
Artikel 2, § 4, 1°, van de wet van 16 november 2015Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/11/2015 pub. 26/11/2015 numac 2015205102 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken sluiten bepaalt de voorwaarden waaronder bedrijfstakken gedeeltelijk kunnen worden toegelaten. Zo moet de afbakening gebeuren op grond van door de Rijksdienst voor sociale zekerheid (hierna: RSZ) controleerbare gegevens. Aangezien de afbakening van het gedeelte van de bedrijfstak in artikel 2 van het ontwerp niet samenvalt met een paritair (sub)comité of een NACE-code, noch met de ondernemingen van een bedrijfstak waarvoor een Fonds voor Bestaanszekerheid bevoegd is, zoals bedoeld in artikel 2, § 4, 1°, a), b) en c), van de wet van 16 november 2015Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/11/2015 pub. 26/11/2015 numac 2015205102 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken sluiten, moet de afbakening steunen op criteria die overeenkomstig punt d) van die bepaling "in onderling akkoord afgesproken worden met de Rijksdienst voor sociale zekerheid".
Hoewel in het tiende lid van de aanhef wordt verwezen naar het advies van het Beheerscomité van de Rijksdienst voor sociale zekerheid, gegeven op 29 november 2024, blijkt uit de brief van de administrateur-generaal van de RSZ van 3 december 2024 enkel dat de adviesaanvraag over het ontwerp "[i]n de zitting van 29/11/2024 werd (...) voorgelegd" en dat "de leden [van het beheerscomité] akte nemen van [de vragen tot uitsluiting/uitbreiding van het toepassingsgebied] zonder een advies te verlenen". Op basis van de bij de adviesaanvraag gevoegde documenten kan de afdeling Wetgeving dan ook niet vaststellen dat de afbakening waarin artikel 2 van het ontwerp voorziet daadwerkelijk steunt op criteria die in onderling akkoord met de RSZ zijn afgesproken. Op dat punt moet derhalve een voorbehoud worden gemaakt.
Vormvereisten 4.1. De sectoren en ondernemingen die gebruik kunnen maken van het stelsel van flexi-jobs genieten een economisch voordeel, dat moet worden beschouwd als staatssteun in de zin van artikel 107, lid 1, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (hierna: VWEU). Een dergelijke steunregeling moet overeenkomstig artikel 108, lid 3, VWEU in beginsel voorafgaandelijk worden aangemeld bij de Europese Commissie.(2) De wetgever was zich daarvan bewust bij de invoering en uitbreiding van de flexi-jobregeling door in artikel 38 van de wet van 16 november 2015Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/11/2015 pub. 26/11/2015 numac 2015205102 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken sluiten te bepalen dat de regeling toegepast wordt binnen de grenzen en met inachtneming van de voorwaarden van Verordening (EU) nr. 1407/2013,(3) die de algemene de-minimisregeling bevat, of van Verordening (EU) nr. 1408/2013,(4) die een specifieke de-minimisregeling voor de landbouwsector bevat, en de eventuele latere wijzigingen van deze verordeningen.(5) 4.2. Gevraagd op welke vrijstellingsregeling een beroep gedaan wordt, antwoordde de gemachtigde: "L'extension prévue par le projet d'arrêté est très restreinte et ne concerne que certaines catégories spécifiques de travailleurs. L'aide octroyée s'inscrit dans la continuité des aides de minimis pour le régime des flexi-jobs." 4.3. De in artikel 2 van het ontwerp opgenomen uitbreiding van de flexi-jobregeling tot een gedeelte van de bedrijfstak die onder het paritair comité voor de zeevisserij ressorteert, valt evenwel buiten het toepassingsgebied van zowel de algemene de-minimisregeling(6) als van de specifieke de-minimisregeling voor de landbouwsector.(7) Voor dergelijke uitbreiding zou in beginsel wel een beroep kunnen worden gedaan op Verordening (EU) nr. 717/2014,(8) die een specifieke de-minimisregeling voor de visserijsector bevat, die van toepassing is op steun voor ondernemingen die actief zijn in de primaire productie van visserij- en aquacultuurproducten.(9) Daartoe moet in het interne recht echter een bepaling worden opgenomen dat dergelijke steun verleend wordt met toepassing van deze Verordening (EU) nr. 717/2014, om te vermijden dat steun verleend wordt die de grenzen of voorwaarden van deze Verordening te buiten gaat.(10) Hiertoe zal wetgevend moeten worden opgetreden. De wet van 16 november 2015Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/11/2015 pub. 26/11/2015 numac 2015205102 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken sluiten bevat geen uitdrukkelijke machtiging aan de Koning om de toepasselijke vrijstellingsregeling te bepalen. Aangezien artikel 38 van de wet van 16 november 2015Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/11/2015 pub. 26/11/2015 numac 2015205102 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken sluiten uitdrukkelijk bepaalt dat de flexi-jobregeling gebonden is aan het plafond vermeld in de Verordening betreffende ofwel de algemene de-minimisregeling ofwel de specifieke de-minimisregeling voor de landbouwsector, kan de Koning evenmin op grond van zijn algemene uitvoeringsbevoegdheid een uitdrukkelijke bepaling in het voorliggend ontwerp opnemen om toe te laten dat de steun binnen de specifieke de-minimisregeling voor de visserijsector gekaderd wordt. 4.4. Bij gebrek aan dergelijke uitdrukkelijke bepaling moet de ontworpen uitbreiding van het toepassingsgebied van de flexi-jobregeling worden aangemeld met toepassing van artikel 108, lid 3, VWEU. Daarbij mag niet uit het oog worden verloren dat, in het geval de ontworpen regeling of een deel ervan zou worden beschouwd als een regeling inzake staatssteun, het miskennen van de aanmeldingsverplichting de onwettigheid van de betrokken staatssteun tot gevolg heeft, zelfs al zou die op zichzelf genomen verenigbaar met het Unierecht kunnen worden verklaard, alsmede, in beginsel, de verplichting tot terugvordering van de onrechtmatig toegekende steun.(11) Onderzoek van de tekst Algemene opmerking 5.1. Zoals de afdeling Wetgeving in het verleden reeds heeft opgemerkt, moet een uitbreiding van het stelsel van flexi-jobs tot welbepaalde sectoren en activiteiten verenigbaar zijn met de grondwettelijke regels inzake gelijkheid en niet-discriminatie.(12) Zoals bekend sluiten die grondwettelijke regels niet uit dat een verschil in behandeling tussen categorieën van personen wordt ingesteld, voor zover dat verschil op een objectief criterium berust en het redelijk verantwoord is. Het bestaan van een dergelijke verantwoording moet worden beoordeeld rekening houdend met het doel en de gevolgen van de maatregel en met de aard van de ter zake geldende beginselen; het gelijkheidsbeginsel is geschonden wanneer vaststaat dat er geen redelijk verband van evenredigheid bestaat tussen de aangewende middelen en het beoogde doel. 5.2. In de memorie van toelichting bij het wetsontwerp dat geleid heeft tot de programmawet van 22 december 2023Relevante gevonden documenten type programmawet prom. 22/12/2023 pub. 29/12/2023 numac 2023048600 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Programmawet sluiten waarbij de wet van 16 november 2015Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/11/2015 pub. 26/11/2015 numac 2015205102 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken sluiten op ingrijpende wijze werd gewijzigd, werd ter zake het volgende opgemerkt: "Flexi-jobs bieden in het bijzonder een antwoord op de nood aan flexibele arbeidskrachten op piekmomenten en het verlagen van de loonlast voor deze flexibele krachten. De gekozen sectoren zijn de sectoren die omwille van hun activiteit vaak met fluctuerende pieken geconfronteerd worden en dus effectief nood hebben om bepaalde piekmomenten met flexibele arbeidskrachten op te vangen. Voor deze sectoren wordt dit deels verklaard door het seizoens- en weersgebonden karakter van de activiteiten waardoor er effectief nood is aan flexibel inzetbaar personeel."(13) 5.3. De uitsluiting van PC 132 van het toepassingsgebied van de flexi-jobregeling (artikel 1 van het ontwerp), wordt door de gemachtigde als volgt verantwoord: "L'exclusion des travailleurs relevant de la CP 132 du champ d'application des flexi-jobs est fondée sur des critères objectifs et est raisonnablement justifiée, sur base des caractéristiques spécifiques du secteur, à savoir le fait qu'il nécessite des travailleurs spécialisés. En effet, le travail est souvent effectué avec des grosses machines, sur un terrain difficile, avec parfois l'utilisation de substances dangereuses.
En outre, des accords de flexibilité, adaptés au secteur, ont déjà été mis en place au sein de celui-ci.
De plus, actuellement, les employeurs qui suivent déjà les accords pris par le secteur et appliquent l'opt-out déjà convenu sont désavantagés par rapport à ceux qui ne le font pas. Il est donc nécessaire de valider rapidement la décision sectorielle de ne plus autoriser les flexi-jobs." De uitbreiding van het toepassingsgebied van de flexi-jobregeling naar het walpersoneel en het personeel van de pakhuizen die onder PC 143 vallen (artikel 2 van het ontwerp), wordt door de gemachtigde als volgt verantwoord: "L'extension des flexi-jobs aux travailleurs à terre et au personnel des entrepôts de la CP 143 est fondée sur des critères objectifs et est raisonnablement justifiée, sur base des caractéristiques spécifiques du secteur, telles que la fluctuation de l'approvisionnement en matières premières. En effet, l'approvisionnement en poisson peut varier notamment en raison des conditions météorologiques ou des quotas de pêche. En outre, le besoin en main d'oeuvre pour des tâches très spécifiques au secteur, telles que la réparation de filets de pêche, peut également varier." Voor zowel het walpersoneel als het personeel van de pakhuizen bevat het dossier een begeleidend schrijven van de sociale partners bij PC 143 dat bijkomende elementen bevat om de uitbreiding van de flexi-jobregeling te verantwoorden. Zij steunen de uitbreiding op volgende overwegingen: "1. Seizoensgebonden werk: De pakhuizen kennen vaak piekperiodes, bijvoorbeeld tijdens bepaalde visseizoenen of feestdagen. Flexijobs kunnen helpen om deze pieken op te vangen zonder een langdurige personeelsverplichting aan te gaan. 2. Kostenbeheersing: Flexijobs kunnen werkgevers helpen om loonkosten te beheersen.In plaats van vaste werknemers in dienst te hebben die mogelijk niet altijd volledig benut worden, kunnen werkgevers flexibel inspelen op de vraag naar arbeid. 3. Werkgelegenheid: Flexijobs kunnen bijdragen aan het creëren van meer werkgelegenheid, vooral voor groepen die anders mogelijk moeilijk aan werk komen, zoals studenten, gepensioneerden, of mensen die slechts beperkt beschikbaar zijn.4. Competitieve markt: De visverwerkingssector is vaak competitief en prijsgevoelig.Flexibele arbeidskrachten kunnen helpen om de productiekosten te verlagen en bedrijven concurrerend te houden.
Binnen de bedrijven die onder PC 119 vallen zijn er reeds flexijobs toegelaten en daar zijn er rechtstreekse concurrenten voor de pakhuizen bij. 5. Kwaliteit en efficiëntie: Door gebruik te maken van flexibele krachten kan een bedrijf sneller inspelen op veranderingen in de vraag en zo de efficiëntie en kwaliteit van de productie waarborgen.6. Schommelingen in grondstoffenaanvoer: De aanvoer van vis kan variëren door weersomstandigheden, vangstquota, en andere factoren. Flexijobs stellen bedrijven in staat om hun personeelsbestand snel aan te passen aan deze schommelingen. 7. Innovatie en diversiteit: Flexijobs kunnen nieuwe perspectieven en vaardigheden in de organisatie brengen, wat innovatie kan stimuleren en de diversiteit op de werkvloer kan bevorderen.8. Regelgeving en subsidievoordelen: In sommige gevallen kunnen er regelgevingen of subsidies zijn die flexijobs aantrekkelijker maken voor werkgevers in specifieke sectoren, zoals de pakhuizen.9. Sociaal beleid: Flexijobs kunnen helpen om maatschappelijke doelen te bereiken, zoals het verminderen van werkloosheid en het bieden van kansen aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.10. Nood aan specifieke vaardigheden: Sommige taken binnen de pakhuizen vereisen specifieke vaardigheden of kennis die niet altijd continu nodig zijn.Flexijobs maken het mogelijk om mensen met de juiste vaardigheden in te zetten wanneer dat nodig is, zonder een langdurige contractuele verplichting." 5.4. De Raad van State beschikt niet over de nodige feitelijke gegevens om de pertinentie van deze verantwoording te beoordelen en om na te gaan of die verantwoording concreet kan worden betrokken op elke sector waarop de uitbreiding van het toepassingsgebied betrekking heeft en, omgekeerd, of die verantwoording ook niet opgaat voor sectoren waarop de uitbreiding van het toepassingsgebied geen betrekking heeft. Bovendien moet worden opgemerkt dat de nood aan flexibele arbeidskrachten op piekmomenten op zichzelf wel kan verantwoorden dat in de betrokken sectoren specifieke tewerkstellingsmaatregelen worden genomen, maar dat die nood nog niet noodzakelijk een voldoende verantwoording biedt voor de bijzondere regeling op arbeids-, socialezekerheids- en fiscaalrechtelijk vlak waarmee de tewerkstelling via flexi-jobs gepaard gaat.
De griffier, De voorzitter, Ilse ANNE Wouter PAS _______ Nota's (1) Het verdient aanbeveling in de aanhef specifieker te verwijzen naar artikel 2, § 2, tweede lid, van de wet van 16 november 2015Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/11/2015 pub. 26/11/2015 numac 2015205102 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken sluiten. (2) Adv.RvS 74.803/1-2-3-4 van 10 november 2023 over een voorontwerp dat geleid heeft tot de programmawet van 22 december 2023Relevante gevonden documenten type programmawet prom. 22/12/2023 pub. 29/12/2023 numac 2023048600 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Programmawet sluiten, Parl.St.
Kamer 2023-24, nr. 3697/1, 358. (3) Verordening (EU) nr.1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 `betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun'. (4) Verordening (EU) nr.1408/2013 van de Commissie van 18 december 2013 `inzake de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun in de landbouwsector'. (5) Zie met name Verordening (EU) 2023/2831 van de Commissie van 13 december 2023 `betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun', die Verordening (EU) nr.1407/2013 vervangen heeft. (6) Aangezien de ontworpen uitbreiding van de flexi-jobregeling onder de uitzondering op het toepassingsgebied van de algemene de-minimisregeling valt voor "steun verleend aan ondernemingen die actief zijn in de primaire productie van visserij- en aquacultuurproducten", zie artikel 1, lid 1, a), van Verordening (EU) 2023/2831.(7) Aangezien de ontworpen uitbreiding van de flexi-jobregeling geen betrekking heeft op "steun die wordt verleend aan ondernemingen die actief zijn in de primaire productie van landbouwproducten", zie artikel 1, lid 1, van Verordening (EU) nr.1408/2013. (8).Verordening (EU) Nr. 717/2014 van de Commissie van 27 juni 2014 'inzake de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun in de visserij- en aquacultuursector'. (9) Zie artikel 1, lid 1, van Verordening (EU) 717/2024.(10) Opdat er sprake zou zijn van "transparante steun" vereist artikel 4, lid 7, van Verordening (EU) nr.717/2014 dat het instrument aan de hand waarvan de steun wordt toegekend, voorziet in een maximum dat garandeert dat het toepasselijke plafond niet wordt overschreden. (11) Zie bv.HvJ 8 december 2011, C-275/10, Residex Capital IV, ECLI:EU:C:2011:814; HvJ 5 maart 2015, C-667/13, Estado Português, ECLI:EU:C:2015:151. (12) Zie Adv.RvS 74.803/1-2-3-4 van 10 november 2023 over een voorontwerp dat heeft geleid tot de programmawet van 22 december 2023Relevante gevonden documenten type programmawet prom. 22/12/2023 pub. 29/12/2023 numac 2023048600 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Programmawet sluiten, Parl.St. Kamer 2023-24, nr. 3697/1, 362. (13) Parl.St. Kamer 2023-24, nr.3697/1, 134 en 362.
31 JANUARI 2025. - Koninklijk besluit tot wijziging van het
koninklijk besluit van 18 april 2024Relevante gevonden documenten
type
koninklijk besluit
prom.
18/04/2024
pub.
25/04/2024
numac
2024202095
bron
federale overheidsdienst sociale zekerheid
Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 2, §§ 1 en 2, van de wet van 16 november 2015 houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken, met betrekking tot het toepassingsgebied van de flexi-jobs
sluiten tot uitvoering van artikel 2, §§ 1 en 2, van de
wet van 16 november 2015Relevante gevonden documenten
type
wet
prom.
16/11/2015
pub.
26/11/2015
numac
2015205102
bron
federale overheidsdienst sociale zekerheid
Wet houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken
sluiten houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken, met betrekking tot het toepassingsgebied van de flexi-jobs FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 16 november 2015Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/11/2015 pub. 26/11/2015 numac 2015205102 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken sluiten houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken, artikel 2, § 1, zevende lid, ingevoegd bij de programmawet van 22 december 2023Relevante gevonden documenten type programmawet prom. 22/12/2023 pub. 29/12/2023 numac 2023048600 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Programmawet sluiten, en § 2, tweede lid, ingevoegd bij de programmawet van 22 december 2023Relevante gevonden documenten type programmawet prom. 22/12/2023 pub. 29/12/2023 numac 2023048600 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Programmawet sluiten en gewijzigd bij de wet van 15 mei 2024;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2024Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/04/2024 pub. 25/04/2024 numac 2024202095 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 2, §§ 1 en 2, van de wet van 16 november 2015 houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken, met betrekking tot het toepassingsgebied van de flexi-jobs sluiten tot uitvoering van artikel 2, §§ 1 en 2, van de wet van 16 november 2015Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/11/2015 pub. 26/11/2015 numac 2015205102 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken sluiten houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken, met betrekking tot het toepassingsgebied van de flexi-jobs;
Gelet op de collectieve arbeidsovereenkomst betreffende de vraag tot uitsluiting van het toepassingsgebied van de flexi-jobs afgesloten binnen het paritair comité voor de ondernemingen van technische land- en tuinbouwwerken (PC 132) op 22 mei 2024;
Gelet op de unanieme vraag van het paritair comité voor de ondernemingen van technische land- en tuinbouwwerken (PC 132) van 22 mei 2024;
Gelet op de collectieve arbeidsovereenkomst betreffende de invoering van flexi-jobs in de sector pakhuizen afgesloten binnen het paritair comité voor de zeevisserij (PC 143) op 22 augustus 2024;
Gelet op de collectieve arbeidsovereenkomst betreffende de invoering van flexi-jobs voor het walpersoneel in de sector zeevisserij binnen het paritair comité voor de zeevisserij (PC 143) op 22 augustus 2024;
Gelet op de unanieme vragen van het paritair comité voor de zeevisserij (PC 143) van 23 september 2024;
Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 27 november 2024;
Gelet op de akkoordbevinding van de Staatsecretaris voor Begroting, d.d. 6 december 2024;
Gelet op het advies van het Beheerscomité van de Rijkdienst voor Sociale Zekerheid, gegeven op 29 november 2024;
Gelet op de regelgevingsimpactanalyse uitgevoerd overeenkomstig artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging;
Gelet op het advies nr. 77.355/16 van de Raad van State, gegeven op 21 januari 2025, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;
Op voordracht van de Minister van Werk en van de Minister van Sociale Zaken, en op het advies van de in Raad vergaderende ministers,
Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.Artikel 1 van het koninklijk besluit van 18 april 2024Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/04/2024 pub. 25/04/2024 numac 2024202095 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 2, §§ 1 en 2, van de wet van 16 november 2015 houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken, met betrekking tot het toepassingsgebied van de flexi-jobs sluiten tot uitvoering van artikel 2, §§ 1 en 2, van de wet van 16 november 2015Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/11/2015 pub. 26/11/2015 numac 2015205102 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken sluiten houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken, met betrekking tot het toepassingsgebied van de flexi-jobs, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 20 juni 2024Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 20/06/2024 pub. 26/06/2024 numac 2024203237 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid en federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 18 april 2024 tot uitvoering van artikel 2, § § 1 en 2, van de wet van 16 november 2015 houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken, met betrekking tot het toepassingsgebied van de flexi-jobs sluiten, wordt aangevuld met de bepaling onder 5°, luidende: "5° het paritair comité voor de ondernemingen van technische land- en tuinbouwwerken (PC 132).".
Art. 2.Artikel 1/1 van hetzelfde besluit, ingevoegd bij het koninklijk besluit van 20 juni 2024Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 20/06/2024 pub. 26/06/2024 numac 2024203237 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid en federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 18 april 2024 tot uitvoering van artikel 2, § § 1 en 2, van de wet van 16 november 2015 houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken, met betrekking tot het toepassingsgebied van de flexi-jobs sluiten, wordt vervangen als volgt: "
Art. 1/1.Het toepassingsgebied van hoofdstuk 2 van de wet van 16 november 2015Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/11/2015 pub. 26/11/2015 numac 2015205102 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken sluiten houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken wordt uitgebreid tot: 1° het paritair comité voor de binnenscheepvaart (PC 139); 2° het paritair comité voor de zeevisserij (PC 143), voor wat betreft het walpersoneel tewerkgesteld bij werkgevers onder de werkgeverscategorie 019 en het personeel van de pakhuizen tewerkgesteld bij werkgevers onder de werkgeverscategorie 086.".
Art. 3.In artikel 2 van hetzelfde besluit wordt de bepaling onder 1° aangevuld met de volgende zinnen: "Voor de toepassing van deze bepaling wordt onder het totaal jaarlijks arbeidsvolume verstaan: de som van de "µ (glob)'s", van alle bij dezelfde werkgever in dienst zijnde werknemers, voor alle kwartalen van een kalenderjaar. Onder de "µ (glob)" wordt verstaan de µ (glob) zoals gedefinieerd in artikel 2, 2°, h), van het koninklijk besluit van 16 mei 2003Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 16/05/2003 pub. 06/06/2003 numac 2003012302 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg en federale overheidsdienst sociale zekerheid Koninklijk besluit tot uitvoering van het Hoofdstuk 7 van Titel IV van de programmawet van 24 december 2002 , betreffende de harmonisering en vereenvoudiging van de regelingen inzake verminderingen van de sociale zekerheidsbijdragen sluiten tot uitvoering van het Hoofdstuk 7 van Titel IV van de programmawet van 24 december 2002 (I), betreffende de harmonisering en vereenvoudiging van de regelingen inzake verminderingen van de sociale zekerheidsbijdragen, eveneens toegepast op de prestaties geleverd in het kader van de in artikel 3, 4°, van de wet van 16 november 2015Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/11/2015 pub. 26/11/2015 numac 2015205102 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken sluiten houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken bedoelde flexi-job-arbeidsovereenkomst.".
Art. 4.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2025.
Art. 5.De minister bevoegd voor Werk en de minister bevoegd voor Sociale Zaken zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 31 januari 2025.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Werk, P.-Y. DERMAGNE De Minister van Sociale Zaken, F. VANDENBROUCKE