Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 31 augustus 2022
gepubliceerd op 03 oktober 2022

Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 6 september 2016 betreffende de migratie van vastelijndiensten en bundels van diensten in de sector van de elektronische communicatie

bron
federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie
numac
2022033342
pub.
03/10/2022
prom.
31/08/2022
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

31 AUGUSTUS 2022. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 6 september 2016Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 06/09/2016 pub. 22/09/2016 numac 2016011375 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de migratie van vastelijndiensten en bundels van diensten in de sector van de elektronische communicatie sluiten betreffende de migratie van vastelijndiensten en bundels van diensten in de sector van de elektronische communicatie


VERSLAG AAN DE KONING Sire, Dit besluit heeft tot doel de beleidsmatige oplossingen door te voeren in antwoord op het verslag betreffende de evaluatie van Easy Switch in 2019/2020 van het BIPT, gepubliceerd op diens website op 28 januari 2021, alsook de wijzigingen aan het koninklijk besluit van 6 september 2016Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 06/09/2016 pub. 22/09/2016 numac 2016011375 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de migratie van vastelijndiensten en bundels van diensten in de sector van de elektronische communicatie sluiten betreffende de migratie van vastelijndiensten en bundels van diensten in de sector van de elektronische communicatie aan te brengen die nodig zijn om te voldoen aan de Europese verplichtingen inzake de overstap naar een andere aanbieder, neergelegd in Richtlijn (EU) 2018/1972 van het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2018 tot vaststelling van het Europees wetboek voor elektronische communicatie (hierna: "het Europees wetboek").

De hervormingen die in dit besluit worden doorgevoerd bestaan in grote lijnen uit: 1. Het uitbreiden van het toepassingsgebied van het door de ontvangende operator geleid proces van migratie.2. Het bijkomend en beter informeren van de abonnee tijdens het migratieproces, zodat er sneller ingegrepen kan worden om een eventuele dubbele facturatie te vermijden.3. Een hervorming van de zogenaamde "Easy Switch ID".Deze ID is een unieke code die als doel heeft de dienst (of diensten) op een locatie ondubbelzinnig te identificeren. Dit besluit voert de vereiste in dat deze ID een controlenummer moet bevatten dat bij ingave in een elektronisch systeem foutief ingevoerde Easy Switch ID's signaleert en de doorgifte van dergelijke codes verhindert. 4. Het invoeren van maatregelen om de Easy Switch ID beter te ontsluiten, bijvoorbeeld op de factuur, de operator app, enzovoort.5. Het invoeren van door het Europees recht voorgeschreven compensaties, met bijhorende modaliteiten. Een ontwerpversie van dit besluit werd, op vraag van de Minister van Telecommunicatie, via de website van het BIPT voorgelegd voor publieke consultatie van 27 december 2021 tot en met 1 februari 2022.

Zes respondenten dienden tijdens deze periode een bijdrage in.

Hoewel er tussen de individuele bijdragen variaties bestaan, brengen de bijdragen in grote lijnen het volgende naar voren: a) Volgens de respondenten is het brengen van alle vastelijn- en bundelmigraties onder het gestandaardiseerde systeem van Easy Switch (weze het met de mogelijkheid daar in sommige gevallen contractueel van af te wijken) niet uitvoerbaar, zonder complexe en dure wijzigingen in met name diverse IT- en andere systemen van bedrijfsvoering.Volgens hen is het in het algemeen ook niet aangetoond dat er een marktvraag is van bedrijven om gebruik te maken van een gestandaardiseerde, geautomatiseerde vorm van migratie van vastelijn- en bundeldiensten. Bedrijven wensen eerder maatwerk bij een migratie. De continuïteit van de dienst, die primordiaal is voor bedrijven, kan bij dergelijke op maat uitgewerkte migraties beter gegarandeerd worden. Respondenten zijn doorgaans wel te vinden voor de optie om standaardisatie in de migratie in te voeren voor tariefplannen die in het zakelijke segment van de markt, bijvoorbeeld op het vlak van prijzen en inbegrepen diensten, gestandaardiseerd zijn; b) Respondenten wijzen eveneens op zware en kostelijke IT-implementaties om de hervormingen aan de "Easy Switch ID" door te voeren.In de huidige implementaties is daarvoor doorgaans een combinatie met het klantennummer nodig. Er is ook geen sectorwijd controlemechanisme op de juistheid bij de invoer in de IT-systemen voorzien; c) Respondenten wijzen er ook op dat het, wegens de beperkte ruimte in een sjabloon van een telecomfactuur, niet haalbaar is om meerdere Easy Switch IDs op de eerste pagina van een factuur te plaatsen, zoals vereist in de consultatieversie van het ontwerpKB.Deze situatie zal zich voordoen wanneer een klant een factuur krijgt voor diensten die actief zijn op meerdere sites en zal zich nog meer voordoen dan voorheen met de voorziene uitbreiding van het toepassingsgebied naar ondernemingen en organisaties zonder winstoogmerk; d) Wat betreft de mogelijke invoering van een migratiestatustool wijzen respondenten erop dat dit niet gemakkelijk uitvoerbaar is, omdat een nieuwe klant niet onmiddellijk toegang heeft tot de klantenzone, waarop deze tool geplaatst zou worden.Ook blijkt dat informatie in verband met de migratie in verschillende systemen vervat zit, zodat het samenbrengen ervan in één tool een extreem zware en kostelijke IT-implementatie zou vergen; e) Respondenten werpen tot slot op dat hoe meer IT-wijzigingen er moeten doorgevoerd worden hoe meer implementatietijd er nodig is, aangezien hervormingen op dat vlak verschillende fases moeten doorlopen, inclusief testen tussen operatoren;de in het consultatiedocument voorziene periode van 5 à 6 maanden is voor de aldaar voorziene reeks van door te voeren wijzigingen te kort.

Dit besluit houdt, in de mate van het mogelijke, rekening met de commentaren geuit tijdens de publieke consultatie. Het kiest daarom onder meer om niet langer alle migraties via dit besluit te reglementeren, maar gefaseerd te werk te gaan en in deze eerste fase de nadruk te leggen op het reglementeren en verbeteren van de migratie van vastelijn- en bundeldiensten die bij de "donoroperator" (dit is de operator die de klant verlaat) gestandaardiseerd zijn.

Artikelsgewijze bespreking Artikel 1 Naast de hierboven besproken gefaseerde regeling in verband met het toepassingsgebied, werkt artikel 1 ook een lacune weg op het vlak van de migraties vallend onder de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de elektronische communicatie (hierna ook: "de Wet"). Uit vaststellingen van het BIPT, samengevat in onderdeel 3.1.1.1. van zijn evaluatieverslag, bleek inderdaad dat internettoegangsdiensten geleverd via een mobiel netwerk zonder terbeschikkingstelling van een mobiel nummer aan de abonnee maar met zogenaamde data only simkaarten niet gemigreerd kunnen worden via nummeroverdraagbaarheid, geregeld in uitvoering van artikel 11, § 7, van de Wet. Zoals eveneens aangestipt in de betrokken afdeling wordt verwacht dat deze diensten met de komst van 5G een steeds grotere ingang op de Belgische markt zullen vinden.

Daarom wordt de migratie van deze diensten gebracht onder het toepassingsgebied van het koninklijk besluit van 6 september 2016Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 06/09/2016 pub. 22/09/2016 numac 2016011375 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de migratie van vastelijndiensten en bundels van diensten in de sector van de elektronische communicatie sluiten.

Als een internettoegangsdienst geleverd wordt via een mobiel netwerk mét terbeschikkingstelling van een mobiel nummer of een Internet of Things dienst via een datatransmissienetwerk en een E.164 nummer uit de nummerreeks met als dienstidentiteit 77 dan worden deze diensten gemigreerd via het proces van nummeroverdraagbaarheid.

Artikel 2 In artikel 2 wordt hoofdzakelijk een definitie van een standaardtariefplan ingevoerd. Cruciaal criterium is dat er aan een dergelijk tariefplan geen wijzigingen op maat van de klant kunnen aangebracht worden.

Artikel 3 Met de uitbreiding van het toepassingsgebied van het KB tot sommige ondernemingen kan niet langer uitgesloten worden dat de aanvrager andere types van nummers dan geografische of mobiele nummers bij de donoroperator heeft, zoals bv. niet-geografische 0800-, 070- of 078-nummers, enzovoort.

Vandaar dat het vierde lid van artikel 3 van het koninklijk besluit van 6 september 2016Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 06/09/2016 pub. 22/09/2016 numac 2016011375 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de migratie van vastelijndiensten en bundels van diensten in de sector van de elektronische communicatie sluiten veralgemeend wordt en niet louter spreekt over de overdracht van de "vaste" (i.e. geografische) en mobiele nummers, die vervat zitten in een residentieel tariefplan.

Artikel 4 Dit artikel voegt enkele belangrijke bijkomende meldingen in die de recipiëntoperator moet sturen naar de abonnee tijdens het overstapproces. Het gaat om een melding wanneer de recipiëntoperator het verzoek tot deactivatie van de diensten van de donoroperator aan deze operator heeft gestuurd én een bevestiging van ontvangst heeft gekregen, het melden van de aanvaarding van de opzeg en het op de hoogte brengen van de reden en nodige acties, wanneer de donoroperator dit verzoek niet kan inwilligen. De stap van het verzenden van het verzoek tot deactivering aan de donoroperator en het zo snel mogelijk oplossen van eventuele problemen in deze stap zijn belangrijke elementen in het vermijden van dubbele facturaties. Deze blijken, volgens de jaarverslagen van de Ombudsdienst voor telecommunicatie en de audit van klachten van het BIPT ter voorbereiding van de evaluatie van Easy Switch in 2019/2020, nog vaak voor te komen. Het is dan ook logisch en proportioneel de abonnee van deze elementen op de hoogte te brengen, samen met begrijpelijke uitleg en, in voorkomend geval, informatie om eventueel opgedoken problemen op te lossen. De vereiste om "begrijpelijke uitleg" te geven in dit nieuw lid viseert bijvoorbeeld in voor een gemiddelde consument begrijpelijke woorden uitleggen dat uiterlijk aan het einde van de dag volgend op de melding elk contract dat zonder voorwerp geworden is en iedere aanrekening van het verbruik van diensten dat zonder voorwerp geworden is stopgezet wordt.

Artikel 5 De wijziging aan artikel 11 van het koninklijk besluit van 6 september 2016Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 06/09/2016 pub. 22/09/2016 numac 2016011375 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de migratie van vastelijndiensten en bundels van diensten in de sector van de elektronische communicatie sluiten heeft tot doel volledig duidelijk te maken dat alle diensten die via de donoroperator (omwille van de bundeling) gefactureerd worden, bij migratie via Easy Switch stopgezet worden, ook al betrof het diensten van derde partijen, zoals bijvoorbeeld aanbieders van video on demand diensten of van premium TV-kanalen. De wijziging gebeurt conform de aanbeveling in voetnoot 50 van het evaluatieverslag van het BIPT. Artikel 6 Dit artikel werkt de verwijzing naar "artikel 6/1, § 3, van de Wet Consumentenbescherming Omroep" weg, aangezien deze wet door de wet van 21 december 2021Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/12/2021 pub. 31/12/2021 numac 2021043554 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende omzetting van het Europees Wetboek voor elektronische communicatie en wijziging van diverse bepalingen inzake elektronische communicatie sluiten houdende omzetting van het Europees wetboek voor elektronische communicatie en wijziging van diverse bepalingen inzake elektronische communicatie werd geïntegreerd in de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de elektronische communicatie.

Artikel 7 Dit artikel voert hoofdzakelijk de aanbevelingen van het BIPT door die tot doel hebben de gegevens vermeld of in te vullen op het eenvoudige migratiemandaat te optimaliseren.

De toevoeging aan onderdeel 2° van artikel 13, § 1, geeft uitvoering aan de aanbeveling van het BIPT in nr. 156 van zijn evaluatieverslag.

Dat punt van de evaluatie stelt inderdaad terecht dat het invullen van het migratiemandaat ook het kritieke moment is, waarop de abonnee zijn Easy Switch ID moet invullen. Daarom is het aangewezen dat duidelijke uitleg over de vindplaats hiervan (en van andere, noodzakelijke, migratiegegevens) op het eenvoudige migratiemandaat gezet wordt.

In onderdeel 4° wordt de aanbeveling bedoeld in randnummer 160-161 van het evaluatieverslag van het BIPT doorgevoerd. Deze wijziging heeft als voordeel dat er geen nieuwe interactie tussen de recipiëntoperator en de klant nodig is, wanneer de installatie niet is kunnen doorgaan op de voorziene datum, terwijl toch dezelfde doelstelling als met het invullen van een datum wordt bereikt (met name het simultaan in dienst houden van diensten bij zowel de donor- als de recipiëntoperator, bijvoorbeeld bij verhuis of om, waar technisch mogelijk, een zekerheid op dienstverlening te hebben). Er wordt hier bewust gesproken van "de periode" gedurende dewelke de abonnee zijn diensten actief wil laten bij de donoroperator, om operatoren de ruimte te geven de periode van overlap uit te drukken in aantal dagen, weken, uren,.... Deze flexibiliteit verhindert echter niet dat de periode duidelijk afgebakend moet worden op het migratiemandaat.

Dit besluit kiest er in sommige gevallen voor de wettelijk verplichte compensaties automatisch ten goede te laten komen van de abonnee (zie eveneens verder). Dat is het geval voor het niet komen opdagen van de technicus binnen het afgesproken tijdsblok. De abonnee dient dus geen procedure te volgen om deze uitbetaald te krijgen, reden waarom de verplichting om de procedure te beschrijven om de compensatie uit te betalen verwijderd wordt uit onderdeel 6° van artikel 13, § 1.

Het nieuwe onderdeel 6/1° heeft tot doel om informatie over de nieuwe wettelijk verplichte compensaties (met name bij dienstonderbreking tijdens de migratie en bij vertraging in de activering van de dienst tijdens de migratie; zie eveneens verder) te plaatsen op het eenvoudige migratiemandaat.

De schrapping van "geografische en/of mobiele" nummers in onderdeel 7° houdt verband met de verruiming van het toepassingsgebied, die hierboven bij artikel 3 werd toegelicht.

Artikel 8 Uit enkele klachten ingediend bij de Ombudsdienst die het BIPT ook in detail bekeken heeft in het kader van zijn klachtenaudit ter voorbereiding van de evaluatie van Easy Switch in 2019/2020 blijkt dat (sommige) technici van een grote operator weigerden in te gaan op de vraag van de betreffende klanten om het Easy Switch-proces te laten doorgaan of klanten enkel de mogelijkheid tot installatie met opt-out uit Easy Switch boden (zie meer in detail randnummers 313 en 314 van het BIPT evaluatieverslag).

Dit besluit gaat ervan uit dat de beslissing en het engagement tot toepassing van Easy Switch (en dus de opzeg via de recipiëntoperator) aan het begin van het overstapproces wordt gemaakt. Het nieuwe laatste lid van artikel 14 verbiedt dan ook expliciet aan een partij, die tussenkomt net voor de (technische) afronding van het overstapproces, om de toepassing van Easy Switch terug te draaien.

Artikel 9 Artikel 9 van dit besluit beoogt de Easy Switch ID te doen evolueren in de richting van één van de kenmerken van een IBAN-bankrekeningnummer.

Zo'n rekeningnummer bevat standaard een controlenummer, dat bij ingave in een elektronisch systeem foutieve codes signaleert en de doorgifte van dergelijke codes verhindert. Toegepast op Easy Switch kunnen zodoende, zoals het BIPT aangeeft in de conclusies van zijn evaluatieverslag (zie in het bijzonder nummer 345), fouten "aan de bron", die leiden tot dubbele facturatie, maximaal vermeden worden.

Het controlenummer wordt via een standaardformule berekend en kan zo eenvoudig geverifieerd worden na een manuele ingave van de Easy Switch ID. Er dienen wel IT aanpassingen te gebeuren bij elke operator. Zo moet de "Easy Switch ID oude versie" op de facturen en de operatorapp vervangen te worden door de "Easy Switch ID nieuwe versie". Ook in de achterliggende IT systemen bij elke operator, dienen de noodzakelijke aanpassingen te gebeuren om de "Easy Switch ID nieuwe versie" te kunnen verwerken.

Om deze aanpassing door te voeren, wordt aan het einde van dit besluit een voldoende lange implementatietermijn gegeven.

Een bijkomende maatregel ter bevordering van het gebruik van de Easy Switch procedure op zich is de verplichting om het klantennummer en de Easy Switch ID bij elkaar te plaatsen op de eerste pagina van de factuur (zie ook meer in detail randnummer 207 van het evaluatieverslag van het BIPT). Wanneer er meerdere installatieadressen onder één klantennummer vallen kan deze regel, zoals ook opgemerkt tijdens de publieke consultatie, leiden tot een relatief lange lijst van Easy Switch IDs en adressen op de eerste pagina van de factuur. In dat specifieke geval mag afgestapt worden van de vermelding van de gegevens op de eerste pagina van de factuur.

Iedere unieke identificatiecode moet dan geplaatst worden in de onmiddellijke nabijheid van de vermelding van het overeenstemmende installatieadres op de factuur.

Artikel 10 Uit enkele klachten van operatoren blijkt dat klanten bij een bezoek in de winkel van de recipiëntoperator niet altijd de noodzakelijke migratiegegevens bij zich hebben, waardoor een migratie via het Easy Switch proces niet mogelijk is.

Geïnspireerd op een voorstel geformuleerd tijdens de openbare consultatie voorafgaand aan het evaluatieverslag van het BIPT (zie in het bijzonder randnummer 50 van dat verslag), kiest dit besluit ervoor om de migratiegegevens via zoveel mogelijk kanalen opvraagbaar te maken. Daartoe behoort ook de smartphone applicatie van de donoroperator, waartoe de klant die wenst te migreren mogelijks toegang zal hebben.

Dit kanaal wordt dan ook toegevoegd aan artikel 17 (nieuw onderdeel 3° ). Net zoals voor de online klantenzone in onderdeel 1° mag het evenwel voor de donoroperator niet mogelijk zijn om te weten te komen dat een abonnee op zoek is gegaan naar de migratiegegevens, ten einde te vermijden dat de donoroperator deze abonnee tracht te overhalen om te blijven, bijvoorbeeld door het voorstellen van specifieke promoties.

Indien de abonnee van de donoroperator geen toegang zou hebben tot de smartphone applicatie, bijvoorbeeld omdat de applicatie niet geïnstalleerd werd of indien de operator geen applicatie ter beschikking stelt, zou de abonnee wel telefonisch contact kunnen opnemen met de klantendienst van de donoroperator om zo zijn migratiegegevens te verkrijgen.

Uit de feedback van de operatoren, volgend op de uitnodiging daartoe in het evaluatieverslag (zie nr. 346, tweede punt evaluatieverslag), blijkt dat de sector akkoord is met beide ontwikkelingen.

Artikel 11 Dit artikel voegt een expliciete opdracht aan operatoren toe om op hun website een lijst of een toepassing te publiceren op grond waarvan een eindgebruiker die een standaardtariefplan bestemd voor ondernemingen of organisaties zonder winstoogmerk heeft bij de donoroperator kan te weten komen of de migratie die hij voor ogen heeft kan verlopen met toepassing van het Easy Switch systeem. Deze toevoeging houdt verband met de wijzigingen aan artikel 1 van het koninklijk besluit van 6 september 2016Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 06/09/2016 pub. 22/09/2016 numac 2016011375 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de migratie van vastelijndiensten en bundels van diensten in de sector van de elektronische communicatie sluiten en de toepassing van artikel 3 van dat besluit.

Het artikel past verder verwijzingen naar bepaalde wetsartikelen aan, omdat deze gewijzigd zijn bij de inwerkingtreding van de hierboven vernoemde wet houdende omzetting van het Europees wetboek voor elektronische communicatie en wijziging van diverse bepalingen inzake elektronische communicatie.

Artikel 12 Zoals aanbevolen in onderdeel 2.3.5.1. van de evaluatie van het BIPT wordt het bedrag van de compensatie voor het niet komen opdagen van de technicus, in navolging van de regeling die geldt in het Verenigd Koninkrijk sinds 2019, opgetrokken naar 30 euro én wordt de uitbetaling ervan automatisch gemaakt.

De compensatie is niet van toepassing wanneer de abonnee gekozen heeft voor een zelf-installatie ("Do-it-yourself") en kan ook niet bekomen worden wanneer de abonnee of zijn gemachtigde niet aanwezig is op het aangekondigde tijdslot.

Artikel 13 Artikel 106.8 van het Europees wetboek voor elektronische communicatie verplicht lidstaten voorschriften vast te stellen ten aanzien van de compensatie. Dit moet niet alleen gebeuren bij gemiste installatie- en onderhoudsafspraken, zoals geregeld in artikel 19, maar ook in geval van vertragingen bij (of misbruiken met betrekking tot) de overstapprocessen en meer in het algemeen wanneer een aanbieder niet aan de verplichtingen van het overstapproces voldoet. Het herwerkte artikel 20 en het nieuwe artikel 20/1 zetten deze verplichting concreet om, rekening houdend met de aanbevelingen terzake van het BIPT in onderdeel 2.3.5.2 van zijn evaluatieverslag en enkele pertinente commentaren geuit tijdens de openbare consultatie.

Voor vertragingen in de uitvoering van de migratie (eerste bijkomende compensatiegrond) wordt mutatis mutandis aansluiting gezocht bij het compensatiesysteem in het Verenigd Koninkrijk. Voor vertragingen wordt daar een compensatie voorzien van (actueel, op 1 april 2021) GBP 5,04 voor elke kalenderdag vertraging, met inbegrip van de gemiste begindatum wanneer de aanbieder belooft een nieuwe dienst te starten op een specifieke datum, maar die belofte niet nakomt. De nuancering die dit besluit aanbrengt ten opzichte van het systeem in het Verenigd Koninkrijk betreft het automatisme van de compensatie. Anders dan in het Verenigd Koninkrijk moet compensatie uitdrukkelijk aangevraagd worden, om volgende redenen: - Overeenkomstig artikel 7 van het koninklijk besluit van 6 september 2016Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 06/09/2016 pub. 22/09/2016 numac 2016011375 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de migratie van vastelijndiensten en bundels van diensten in de sector van de elektronische communicatie sluiten hebben abonnees in België de mogelijkheid om een nieuwe vaste datum voor de activering overeen te komen. Als dat gebeurt wordt er vanuit gegaan dat de abonnee niet automatisch een compensatie wenst; - De compensaties voor vertragingen bij de uitvoering van de nummeroverdracht, die in sommige gevallen ook van toepassing zijn, worden, overeenkomstig artikel 13, § 1, van het koninklijk besluit van 2 juli 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 02/07/2013 pub. 12/07/2013 numac 2013011344 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de overdraagbaarheid van de nummers van de abonnees van elektronische-communicatiediensten sluiten betreffende de overdraagbaarheid van de nummers van de abonnees van elektronische-communicatiediensten, evenmin automatisch uitgekeerd.

Artikel 14 De tweede bijkomende compensatiegrond viseert de dienstonderbreking die noodzakelijk is om op eenzelfde netwerkinfrastructuur een migratie te doen plaatsvinden, maar die de periode van maximale dienstonderbreking die het Europees wetboek voorschrijft overschrijdt.

Artikel 10 van het koninklijk besluit van 6 september 2016Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 06/09/2016 pub. 22/09/2016 numac 2016011375 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de migratie van vastelijndiensten en bundels van diensten in de sector van de elektronische communicatie sluiten bepaalt inderdaad dat, wanneer de activering bij de recipiëntoperator om onvermijdbare technische redenen eerst een deactivering van diensten bij de donoroperator vereist, er voor coördinatie en minimale dienstonderbreking moet gezorgd worden. Welnu, overeenkomstig 106.1, eerste lid, laatste zin, van het Europees wetboek mag de dienst "[t]ijdens het overstapproces" "niet langer dan een werkdag worden onderbroken". Het is dus logisch dat er bij een langere dienstonderbreking steeds een compensatie volgt.

Ook hier wordt qua bedrag inspiratie gezocht bij de regeling in het Verenigd Koninkrijk, waar er (automatisch) een compensatie toegekend wordt van (actueel, op 1 april 2021) 8,06 GBP voor elke kalenderdag na de uiterste hersteldatum waarop de dienstonderbreking niet opgeheven werd.

Het is steeds de recipiëntoperator die de uitbetaling regelt, met verrekening via het in artikel 21, § 2, bedoelde akkoord indien nodig.

Artikel 15 Hetzij naar analogie met het systeem in het Verenigd Koninkrijk, hetzij wegens consultatiereacties wordt in een nieuw artikel 20/2 de nodige omkadering voor de uitbetaling van de compensaties uitgewerkt.

Zo worden in de eerste plaats de gevallen omschreven waarin geen compensatie verschuldigd is wegens nalatigheid of fout van de abonnee, ook qua materiaal (inclusief bekabeling) onder zijn verantwoordelijkheid. Er wordt niet geopteerd om een sectorspecifieke definitie van "overmacht" in te voeren; de gemeenrechtelijke regeling in verband met "overmacht" is van toepassing en is afdoende.

Een tweede situatie die het nieuwe artikel 20/2 regelt is het geval waarin het contract opgezegd wordt (inclusief opzeg door de recipiëntoperator), terwijl er compensaties verschuldigd maar nog niet uitbetaald zijn.

Tot slot wordt verduidelijkt dat compensaties geen afbreuk doen aan andere verhaalsmogelijkheden van de abonnee. De forfaitaire compensatiebedragen worden inderdaad bepaald om geschillen snel af te wikkelen, maar dit mag de abonnee niet beletten om hogere vergoedingen te eisen, die verschuldigd kunnen zijn indien hij bewijst dat hij een hogere schade geleden heeft dan de compensatie verkregen door toepassing van de artikelen 19 tot en met 20/1.

Artikel 16 Om een betere klantenervaring te bekomen voert dit artikel de verplichting in voor de operatoren om de abonnee op de hoogte te brengen van zijn rechten of mogelijkheden tot compensatie ingeval van het niet nakomen van afspraken. De operator kiest daarvoor de meest passende duurzame drager (bijvoorbeeld SMS, email).

Deze informatieplicht komt bovenop de verplichtingen in Hoofdstuk 2 van het besluit van 6 september 2016 om de in artikel 1 bedoelde abonnee op geregelde tijdstippen in het proces te informeren van de status van de overstap.

Artikel 17 Artikel 17, 1°, voert een modernisering door van de formaliteit voorafgaand aan het aannemen van (in casu) het in artikel 21, § 1 bedoelde ministerieel besluit, in navolging van hetgeen de afdeling wetgeving van de Raad van State adviseerde in (voornamelijk) punt 3 van zijn advies 69.166/4 van 10 juni 2021 over het voorontwerp van wet `houdende omzetting van het Europees wetboek voor elektronische communicatie en wijziging van diverse bepalingen inzake elektronische communicatie'.

De wijzigingen die artikel 17, 2°, aanbrengt hangen samen met de wijzigingen die in de voorgaande artikelen werden doorgevoerd en behoeven geen verder commentaar.

Artikel 18 Dit artikel behoeft geen commentaar.

Artikel 19 De wijzigingen die dit artikel aanbrengt zijn vergelijkbaar met de wijzigingen die door artikel 17, 1° werden doorgevoerd. De uitleg die daar gegeven werd is ook van toepassing voor de wijzigingen aan artikel 5, tweede lid, en 9, derde lid, van het koninklijk besluit van 6 september 2016Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 06/09/2016 pub. 22/09/2016 numac 2016011375 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de migratie van vastelijndiensten en bundels van diensten in de sector van de elektronische communicatie sluiten.

Artikel 20 Dit artikel geeft operatoren de nodige tijd om hun IT systemen en andere praktijken aan te passen aan de wijzigingen die dit besluit doorvoert.

Artikel 21 Dit artikel behoeft geen commentaar.

Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Minister van Telecommunicatie, P. DE SUTTER

31 AUGUSTUS 2022. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 6 september 2016Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 06/09/2016 pub. 22/09/2016 numac 2016011375 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de migratie van vastelijndiensten en bundels van diensten in de sector van de elektronische communicatie sluiten betreffende de migratie van vastelijndiensten en bundels van diensten in de sector van de elektronische communicatie FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de elektronische communicatie, artikel 111/2, § 1, gewijzigd bij de wet van 21 december 2021Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/12/2021 pub. 31/12/2021 numac 2021043554 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet houdende omzetting van het Europees Wetboek voor elektronische communicatie en wijziging van diverse bepalingen inzake elektronische communicatie sluiten;

Gelet op het koninklijk besluit van 6 september 2016Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 06/09/2016 pub. 22/09/2016 numac 2016011375 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de migratie van vastelijndiensten en bundels van diensten in de sector van de elektronische communicatie sluiten betreffende de migratie van vastelijndiensten en bundels van diensten in de sector van de elektronische communicatie;

Gelet op het advies van het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie van 10 mei 2022;

Gelet op het overleg binnen het Interministerieel Comité voor Telecommunicatie en Radio-omroep en Televisie van 11 mei 2022;

Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën, gegeven op 3 juni 2022;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 13 juni 2022;

Gelet op de adviesaanvraag binnen 30 dagen, van rechtswege verlengd met 15 dagen, die op 21 juni 2022 bij de Raad van State is ingediend, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Overwegende dat het advies niet is meegedeeld binnen die termijn;

Gelet op artikel 84, § 4, tweede lid, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Telecommunicatie, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.In het eerste lid van artikel 1 van het koninklijk besluit van 6 september 2016Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 06/09/2016 pub. 22/09/2016 numac 2016011375 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Koninklijk besluit betreffende de migratie van vastelijndiensten en bundels van diensten in de sector van de elektronische communicatie sluiten betreffende de migratie van vastelijndiensten en bundels van diensten in de sector van de elektronische communicatie worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° de woorden "een internettoegangsdienst geleverd via een mobiel netwerk zonder terbeschikkingstelling van een mobiel nummer aan de abonnee" worden ingevoegd tussen de woorden "op een vaste locatie" en de woorden "een omroeptransmissie- en omroepdistributiedienst";2° de woorden "residentieel gebruik" worden vervangen door het woord "consumenten";3° de woorden "ongeacht of de betrokken abonnee een consument is of niet" worden vervangen door de woorden "of een standaardtariefplan bestemd voor ondernemingen of organisaties zonder winstoogmerk".

Art. 2.Aan artikel 2 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° de bepaling onder 2° wordt vervangen als volgt: "2° "geheel van diensten": alle elektronische-communicatiediensten die één donoroperator levert aan een abonnee op één installatieadres, met inbegrip van de nummergebaseerde interpersoonlijke communicatiediensten geleverd op basis van een mobiel nummer en de internettoegangsdiensten geleverd via een mobiel netwerk zonder terbeschikkingstelling van een mobiel nummer aan de abonnee, die de donoroperator ten behoeve van de facturatie of de identificatie van de abonnee koppelt aan één van de installatieadressen van de abonnee;"; 2° er wordt een bepaling onder 4° /1 ingevoegd luidende: "4° /1 "standaardtariefplan": een voor het publiek beschikbaar geheel van tarieven, contractuele en technische aspecten, dat samen bij een operator afgenomen moest worden om een elektronische communicatiedienst te bekomen, zonder dat er door de abonnee iets aan dat geheel kon gewijzigd worden anders dan door te kiezen uit vooraf door de operator vastgelegde opties;"; 3° de bepaling onder 8° wordt opgeheven.

Art. 3.In artikel 3 van hetzelfde besluit wordt het vierde lid vervangen als volgt: "Hij duidt eveneens expliciet aan op het eenvoudige migratiemandaat of hij de nummers, die deel uitmaken van het geheel van diensten, overeenkomstig het KB Nummeroverdraagbaarheid, overdraagt naar de recipiëntoperator of niet.".

Art. 4.Artikel 9 van hetzelfde besluit wordt aangevuld met een lid, luidende: "De recipiëntoperator brengt onmiddellijk na de ontvangstbevestiging door de donoroperator van het verzoek tot deactivering, de in artikel 1 bedoelde abonnee op de hoogte van de verzending van het verzoek, samen met een begrijpelijke uitleg over de rol en draagwijdte van deze stap in het migratieproces. Hij doet hetzelfde wanneer de donoroperator het ingediende verzoek tot deactivering inwilligt of niet inwilligt. In dat laatste geval brengt de recipiëntoperator de in artikel 1 bedoelde abonnee op de hoogte van de reden van de verwerping van het verzoek en neemt hij alle nodige maatregelen om het probleem zo snel mogelijk op te lossen.".

Art. 5.In artikel 11 van hetzelfde besluit wordt het woord "zijn" opgeheven.

Art. 6.In artikel 12 van hetzelfde besluit worden de woorden "en artikel 6/1, § 3, van de Wet Consumentenbescherming Omroep" opgeheven.

Art. 7.In artikel 13, § 1, van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° de bepaling onder 2° wordt aangevuld met de woorden ", alsmede de vindplaatsen van deze gegevens, waaronder de eerste pagina van de factuur van de donoroperator, indien van toepassing"; 2° de bepaling onder 4° wordt vervangen als volgt : "4° de periode gedurende dewelke de in artikel 1 bedoelde abonnee, indien gewenst, zijn diensten actief wil laten bij de donoroperator na de activering van zijn diensten bij de recipiëntoperator;"; 3° in de bepaling onder 6° worden de woorden "in artikel 1 bedoelde" evenals de woorden ", alsook de procedure die hij moet volgen om deze compensatie uitbetaald te krijgen" opgeheven; 4° een bepaling onder 6/1° wordt ingevoegd, luidende : "6/1° de compensatie waarop de abonnee recht heeft bij dienstonderbreking tijdens de migratie en bij vertraging in de activering van de dienst, alsook in dat laatste geval de procedure die hij moet volgen om deze compensatie uitbetaald te krijgen;"; 5° in de bepaling onder 7° worden de woorden "geografische en/of mobiele" opgeheven.

Art. 8.Artikel 14 van hetzelfde besluit wordt aangevuld met een lid, luidende : "Het is voor technici, die ter plaatse komen voor de uitvoering van een migratie, verboden om het mandaat gegeven overeenkomstig artikel 3, tweede lid, ongedaan te maken.".

Art. 9.Artikel 16 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt : "

Art. 16.Iedere operator die valt onder het toepassingsgebied van dit besluit identificeert de dienst of het geheel van diensten dat het voorwerp kan uitmaken van een eenvoudige migratie aan de hand van een unieke identificatiecode. Hij plaatst die code samen met het klantennummer op de eerste pagina van zijn factuur, tenzij de factuur de levering van elektronische communicatiediensten op meerdere installatieadressen betreft; in dat laatste geval wordt iedere unieke identificatiecode geplaatst in de onmiddellijke nabijheid van de vermelding van het overeenstemmende installatieadres op de factuur.

De unieke identificatiecode bevat eveneens een controlenummer, dat bij ingave in een elektronisch systeem foutieve codes signaleert en de doorgifte van dergelijke codes verhindert.".

Art. 10.In artikel 17 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in het eerste lid worden de woorden "ter beschikking van abonnees" opgeheven;2° het eerste lid wordt aangevuld met een bepaling onder 3°, luidende : "3° op de applicatie, bedoeld voor smartphones, van de operator voor ondersteuning en beantwoorden van vragen van de klanten;ook deze toegang wordt gegeven op een manier die het onmogelijk maakt voor de donoroperator om te weten dat een abonnee die verzoekt om een migratie de intentie heeft om te migreren;"; 3° tussen het eerste en tweede lid worden twee leden ingevoegd, luidende : "De migratiegegevens worden ter beschikking gesteld per installatieadres. De migratiegegevens worden bovendien, op vraag van de abonnee, telefonisch door de klantendienst van de donoroperator verstrekt.".

Art. 11.In artikel 18, eerste lid, van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° tussen de bepaling onder 1° en de bepaling onder 2° wordt een bepaling onder 1/1° ingevoegd, luidende: "1/1° alle standaardtariefplannen bestemd voor ondernemingen of organisaties zonder winstoogmerk, waarvoor de eenvoudige migratie de standaardprocedure van migratie is;"; 2° in de bepaling onder 3° worden de woorden "e), derde streepje" en de woorden "of artikel 6, § 1, e), tweede streepje van de Wet Consumentenbescherming Omroep" opgeheven.

Art. 12.In artikel 19 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° de woorden "automatisch, zonder dat hij daartoe een verzoek moet indienen," worden ingevoegd tussen de woorden "de abonnee" en de woorden "recht op een vergoeding";2° het getal "10" wordt vervangen door het getal "30";3° het artikel wordt aangevuld met de woorden "vanwege de recipiëntoperator";4° het artikel, dat het eerste lid wordt, wordt aangevuld met twee leden, luidende : "De uitbetaling wordt geregeld via de eerste factuur na de migratie of via een kredietnota van de recipiëntoperator, uitgereikt ter gelegenheid van deze eerste facturatie. Onverminderd de toepassing van artikel 20/2 is de vergoeding niet verschuldigd indien de technicus heeft vastgesteld dat er niemand aanwezig was op het aangekondigde tijdslot die hem rechtmatige toegang kan geven tot de plaats waar hij zijn werkzaamheden diende uit te voeren.".

Art. 13.In artikel 20 van hetzelfde besluit wordt vóór het eerste lid een lid toegevoegd, luidende: "

Art. 20.De abonnee heeft, op zijn uitdrukkelijk verzoek, recht op een vergoeding van 6 euro per dag vertraging, indien een activering van de dienst niet heeft plaatsgevonden op de vaste datum voor de activering. De vaste datum voor de activering wordt gerekend bij het aantal dagen vertraging." .

Art. 14.In hetzelfde besluit wordt een artikel 20/1 ingevoegd, luidende: "

Art. 20/1.Wanneer de dienstonderbreking bedoeld in artikel 10 langer duurde dan één werkdag volgend op het tijdstip waarop de dienst tijdens het overstapproces onderbroken werd, heeft de abonnee automatisch, zonder dat hij daartoe een verzoek moet indienen, recht op een vergoeding van 10 euro per bijkomende kalenderdag dienstonderbreking vanwege de recipiëntoperator.

De uitbetaling wordt geregeld via de eerste factuur na de migratie of via een kredietnota van de recipiëntoperator, uitgereikt ter gelegenheid van deze eerste facturatie.".

Art. 15.In hetzelfde besluit wordt een artikel 20/2 ingevoegd, luidende: "

Art. 20/2.De compensaties bedoeld in dit hoofdstuk zijn niet verschuldigd indien de operator bewijst dat het voorvallen van de gebeurtenis die aanleiding geeft tot vergoeding: 1° het gevolg is van het gebrek aan het stellen van noodzakelijke handelingen door de abonnee, waaronder het niet overmaken van vereiste informatie of het niet toegankelijk maken van plaatsen waar een migratie of herstelling moet verricht worden;2° te wijten is aan foutieve handelingen, materiaal of eindapparatuur onder de verantwoordelijkheid van de abonnee. De operator bewaart het in tweede lid bedoelde bewijs tot het einde van de periode waarin de compensatie gerechtelijk kan worden afgedwongen.

De beëindiging van het contract door opzeg stuit de toename van de compensaties. De verworven compensaties worden in dat geval in mindering gebracht van de eindfactuur. Als er geen eindfactuur is of indien de abonnee minder verschuldigd is aan de recipiëntoperator dan het bedrag van de compensaties waar hij recht op heeft, stort de recipiëntoperator binnen de 30 kalenderdagen het saldo dat hij verschuldigd is aan de abonnee op het rekeningnummer van de abonnee.

De uitbetaling van de compensaties bedoeld in dit hoofdstuk doet geen afbreuk aan het recht van de abonnee om andere wettelijke verhaalsmiddelen uit te oefenen.".

Art. 16.In hetzelfde besluit wordt een artikel 20/3 ingevoegd, luidende: "

Art. 20/3.Indien er zich een gebeurtenis voordoet die aanleiding geeft tot de uitbetaling van een compensatie op basis van dit besluit, brengt de recipiëntoperator de abonnee op de hoogte van zijn recht op compensatie. De operator geeft op een duurzame drager weer hoe groot de compensatie, naar gelang het geval, zal of kan zijn en, wanneer en hoe deze compensatie zal uitbetaald worden alsook, in voorkomend geval, hoe de compensatie moet aangevraagd worden.".

Art. 17.In artikel 21 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° in paragraaf 1 worden de woorden "op voorstel van het Instituut of op eigen initiatief," ingevoegd tussen de woorden "De Minister legt," en de woorden "na advies van het Instituut,";2° in paragraaf 2 worden de woorden "artikel 19" vervangen door de woorden "de artikelen 19 tot en met 20/1" en wordt het woord "vertraging" vervangen door de woorden "gebeurtenis(sen) die aanleiding hebben gegeven tot het uitbetalen van de compensatie".

Art. 18.In artikel 24 van hetzelfde besluit wordt de eerste zin, die aanvangt met de woorden "Twee jaar" en eindigt met de woorden "van dit besluit", vervangen als volgt : "Uiterlijk op 31 december 2026 en vervolgens om de vijf jaar evalueert het Instituut de bepalingen van dit besluit.".

Art. 19.In artikel 5, tweede lid en artikel 9, derde lid, van hetzelfde besluit worden telkens de woorden "op voorstel van het Instituut of op eigen initiatief," ingevoegd tussen de woorden "De Minister bepaalt" en de woorden "na advies van het Instituut".

Art. 20.Dit besluit treedt in werking op de eerste dag van de twaalfde maand na die waarin ze is bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad.

Art. 21.De minister bevoegd voor Telecommunicatie is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 31 augustus 2022.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Telecommunicatie, P. DE SUTTER

^