Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 30 juli 2022
gepubliceerd op 03 oktober 2022

Koninklijk besluit tot bepaling van de voorwaarden die gelden voor de terugbetaling van de eventuele resterende tegoeden in het kader van artikelen 11, § 7, zesde lid, en 111/2, § 1, vijfde lid, van de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie

bron
federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie
numac
2022033341
pub.
03/10/2022
prom.
30/07/2022
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

30 JULI 2022. - Koninklijk besluit tot bepaling van de voorwaarden die gelden voor de terugbetaling van de eventuele resterende tegoeden in het kader van artikelen 11, § 7, zesde lid, en 111/2, § 1, vijfde lid, van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/07/2016 numac 2016000435 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de elektronische communicatie type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de elektronische communicatie


VERSLAG AAN DE KONING Sire, Algemeen Het besluit dat U ter ondertekening wordt voorgelegd, bepaalt de voorwaarden die gelden voor de terugbetaling van resterende tegoeden in het kader van de overdracht van een abonnement op een voor het publiek beschikbare elektronische-communicatiedienst die geen nummeronafhankelijke interpersoonlijke communicatiedienst is.

Volgens artikel 11, § 7, zesde lid, van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/07/2016 numac 2016000435 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de elektronische communicatie type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de elektronische communicatie, "[betaalt] bij vooruitbetaalde diensten [...] de overdragende operator op verzoek eventueel resterende tegoeden terug aan de consument. Voor terugbetaling kan slechts een vergoeding worden gevraagd indien dit in het contract is vermeld. Een dergelijke vergoeding is evenredig en staat in verhouding tot de werkelijke kosten die de overdragende operator heeft gemaakt om de terugbetaling aan te bieden. De Koning, op voorstel van het Instituut, of op eigen initiatief, na advies van het Instituut, kan de nadere regels voor de uitvoering van de verplichtingen van dit lid bepalen." Artikel 111/2 van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/07/2016 numac 2016000435 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de elektronische communicatie type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de elektronische communicatie bepaalt bovendien: "

Art. 111/2.§ 1. De Koning bepaalt, na advies van het Instituut, de nadere regels van toepassing wanneer een abonnee afziet van een andere voor het publiek beschikbare elektronische-communicatiedienst dan een nummeronafhankelijke interpersoonlijke communicatiedienst bij een operator om een andere voor het publiek beschikbare elektronische-communicatiedienst dan een nummeronafhankelijke interpersoonlijke communicatiedienst bij een andere operator te verkrijgen.

Deze regels hebben onder meer betrekking op: 1° de verdeling van de taken voor de overstap tussen de betrokken partijen, waarbij de ontvangende operator het overstapproces leidt;2° de technische methodes, de uitvoeringstermijnen en de verplichtingen tot het verschaffen van informatie die de betrokken operatoren desbetreffend toepassen;3° de methode voor de vaststelling van de kosten voor de overstap en de verdeling van die kosten tussen de betrokken partijen;4° de vergoedingen die aan de abonnees toekomen in geval van vertraging bij de uitvoering van de overstap of bij gemiste onderhouds- en installatieafspraken;alsook 5° de verplichtingen van de operatoren om informatie te verschaffen aan de abonnees. De regels waarborgen de continuïteit van de dienst tijdens het overstapproces, tenzij dit technisch niet haalbaar is. De ontvangende operator zorgt ervoor dat de dienst zo snel mogelijk wordt geactiveerd op de datum en binnen het tijdsbestek die uitdrukkelijk met de eindgebruiker zijn overeengekomen. De overdragende operator blijft zijn dienst onder dezelfde voorwaarden aanbieden tot de ontvangende operator zijn dienst activeert. Tijdens het overstapproces mag de dienst niet langer dan één werkdag worden onderbroken.

De ontvangende en de overdragende operator werken te goeder trouw samen. Zij veroorzaken geen vertraging of misbruik van de overstap- en overdrachtsprocessen. De contracten tussen de eindgebruiker en de overdragende operator worden automatisch opgezegd wanneer het overstapproces is afgerond.

Bij vooruitbetaalde diensten betaalt de overdragende operator op verzoek eventueel resterende tegoeden terug aan de consument. Bij terugbetaling kan slechts een vergoeding worden gevraagd indien dit in het contract is vermeld. Een dergelijke vergoeding is evenredig en staat in verhouding tot de werkelijke kosten die de overdragende operator heeft gemaakt om de terugbetaling aan te bieden. De Koning, op voorstel van het Instituut, of, op eigen initiatief, na advies van het Instituut, kan de nadere regels voor de uitvoering van de verplichtingen van dit lid bepalen.".

De terugbetaling van het resterende beltegoed met betrekking tot vooruitbetaalde mobiele producten, lijkt ons één van de te reglementeren kwesties in geval van nummeroverdracht naar een nieuwe operator.

Het onderhavige besluit heeft tot doel een recht op terugbetaling van dat beltegoed te openen en de voorwaarden van die terugbetaling te bepalen.

Artikelsgewijze bespreking Hoofdstuk 1. Definities en toepassingsgebied Artikel 1 Onder het resterende tegoed, gedefinieerd als "eventueel resterend tegoed", moet gezien de tekst van de wet, het niet verlopen tegoed worden verstaan waar de abonnee bij zijn oorspronkelijke operator het gebruiksrecht op zou gehad hebben voor telefonische oproepen, het versturen van sms'en of voor dataoverdracht, zonder beperking in de tijd. De commerciële cadeaus van de operatoren zoals bijkomende belminuten, sms-volumes of data die gratis worden toegekend, worden dus niet beoogd. Deze worden immers toegekend in het kader van specifieke en verschillende commerciële praktijken volgens de operator en hiervoor dient de kaart niet herladen te zijn via een financiële transactie. In het licht van de verschillende technische methoden gebruikt door de operatoren en de grote complexiteit van de operatie, is het technisch niet mogelijk om deels gebruikte forfaits, die spraak, sms'en en data zouden combineren, om te zetten in munteenheden.

Dit artikel sluit dus vooruitbetaalde vaste bedragen of supplementaire kortingen voor trouwe klanten uit.

Artikel 2 Het recht op terugbetaling veronderstelt een daadwerkelijke overstap en geen eenvoudige opzegging die niet binnen een bepaalde termijn (die verder in de tekst wordt geregeld) zou worden gevolgd door de intekening op een nieuw contract bij een nieuwe operator.

Het recht op terugbetaling van het resterende beltegoed veronderstelt dus de overdacht van een nummer naar een nieuwe operator voor een vooruitbetaald mobiel product.

Artikel 3 Om fraude of misbruik te voorkomen, op strafrechtelijk vlak, maar ook op het vlak van de algemene voorwaarden van de operatoren (bijvoorbeeld, een jacht op gratis kredieten bij intekening op een nieuw contract), moet de operator waar de klant bij vertrekt, de identificatie van de abonnee die de terugbetaling vraagt, verifiëren.

De operatoren kunnen zelf kiezen hoe zij die identificatie wensen uit te voeren.

De operator gaat eveneens na of de aanvraag wel degelijk een recht op terugbetaling opent, rekening houdende met de uitzonderingen vervat in de definitie van "resterend tegoed".

Artikel 4 Er wordt bepaald dat de operator die de terugbetaling moet doen twee manieren aanbiedt om de terugbetalingsaanvraag te behandelen. Dit teneinde een bijkomende manier te hebben om de aanvraag in te dienen, indien de eerste manier, bijvoorbeeld om technische redenen, ontoegankelijk blijkt te zijn. De operatoren zijn vrij om te kiezen welke twee communicatiekanalen ze hiervoor vastleggen. De communicatiekanalen zijn, bij wijze van voorbeeld, het indienen van een verzoek om terugbetaling: 1° via de telefonische klantendienst van de overdragende operator;2° via de klantendienst van de overdragende operator, toegankelijk via elk elektronische-communicatiemiddel;3° schriftelijk bij de overdragende operator;4° via een verkooppunt van de overdragende operator;5° via enig ander kanaal waarlangs het eventueel resterende tegoed zou terugbetaald kunnen worden. De oplossing voor terugbetaling mag voor elk van die twee kanalen identiek zijn.

Artikel 5 Dit artikel biedt de abonnee de keuze tussen ten minste twee manieren van terugbetaling.

Artikel 6 Artikel 6 bepaalt de termijn waarbinnen een terugbetalingsaanvraag moet worden ingediend. Er dient te worden opgemerkt dat indien een contractopzegging binnen deze termijn niet wordt gevolgd door de intekening op een contract bij een nieuwe operator, het recht op terugbetaling vervalt.

Artikel 7 Artikel 7 bepaalt de behandelingstermijn van de terugbetaling, zodra de aanvraag is ingediend. Het is immers niet wenselijk dat die termijn oneindig uitgespreid wordt. De termijn bestaat uit een onderzoekstermijn van twee weken en vervolgens een tweede termijn van twee weken voor de eigenlijke terugbetaling.

Artikel 8 De terugbetaling brengt bepaalde kosten met zich voor de operatoren, die een nieuwe procedure moeten uitwerken voor de behandeling van de terugbetalingsaanvragen, en de correcte werking ervan moeten verzekeren. Daarom zal de abonnee kosten moeten betalen. Volgens de wet moeten ze evenredig zijn en in verhouding met de werkelijk gedragen kosten. Het gaat hier om een cumulatieve voorwaarde: de lasten moeten evenredig zijn en in verhouding met de werkelijk gedragen kosten. In dat opzicht is tijdens de door het BIPT georganiseerde openbare raadpleging gebleken dat de meerderheid van de operatoren hun kosten tijdens de eerste jaren van indienststelling van het nieuwe systeem, hoger inschatten dan de gemiddelde bedragen die ze zouden moeten terugbetalen. Dat zou de uitoefening van het recht door de consument, onmogelijk maken. De kosten zijn in dat geval niet evenredig, gesteld zelfs dat ze werkelijk worden gedragen. Daarom wordt het bedrag ervan vastgelegd op 5 euro. Er is uit de openbare raadpleging gebleken dat het ging om het gemiddelde bedrag van het terug te betalen krediet bij de operator die het grootste terug te betalen gemiddelde bedrag opliep. Eens dat bedrag overschreden wordt, zijn de opgelopen lasten niet langer evenredig. Op dit bedrag is geen btw van toepassing.

Artikel 9 Er zal specifieke publiciteit aan dit recht gegeven worden, bovenop die welke reeds verzekerd is door de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/07/2016 numac 2016000435 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de elektronische communicatie type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de elektronische communicatie, namelijk artikel 108 van die wet.

Artikel 10 Er wordt een termijn van drie maanden vastgesteld voor de inwerkingtreding van dit besluit, gelet op het feit dat de operatoren de nodige tijd moeten krijgen om hun algemene voorwaarden aan te passen en om die nieuwe procedure uit te werken.

De verzoeken om terugbetaling zullen enkel betrekking kunnen hebben op nummeroverdrachten die na deze datum gestart worden.

Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Minister van Telecommunicatie, P. DE SUTTER

RAAD VAN STATE afdeling Wetgeving Advies 71.479/4 van 2 juni 2022 over een ontwerp van koninklijk besluit `tot bepaling van de voorwaarden die gelden voor de terugbetaling van de eventuele resterende tegoeden in het kader van artikelen 11, § 7, zesde lid, en 111/2, § 1, vijfde lid, van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/07/2016 numac 2016000435 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de elektronische communicatie type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de elektronische communicatie' Op 9 mei 2022 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Vice-eersteminister en Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, Telecommunicatie en Post verzocht binnen een termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `tot bepaling van de voorwaarden die gelden voor de terugbetaling van de eventuele resterende tegoeden in het kader van artikelen 11, § 7, zesde lid, en 111/2, § 1, vijfde lid, van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/07/2016 numac 2016000435 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de elektronische communicatie type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de elektronische communicatie'.

Het ontwerp is door de vierde kamer onderzocht op 2 juni 2022 . De kamer was samengesteld uit Martine BAGUET, kamervoorzitter, Luc CAMBIER en Bernard BLERO, staatsraden, en Charles-Henri VAN HOVE, toegevoegd griffier.

Het verslag is uitgebracht door Anne VAGMAN, eerste auditeur-afdelingshoofd.

De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het advies is nagezien onder toezicht van Bernard BLERO. Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 2 juni 2022.

Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten `op de Raad van State', gecoördineerd op 12 januari 1973, beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 84, § 3, van de voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te vervullen voorafgaande vormvereisten.

Wat die drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de volgende opmerkingen.

ALGEMENE OPMERKINGEN 1. Artikel 11, § 7, van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/07/2016 numac 2016000435 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de elektronische communicatie type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten `betreffende de elektronische communicatie' luidt als volgt: "De operatoren van diensten aan wie nummers uit het nationale nummerplan werden toegewezen, bieden de faciliteit nummeroverdraagbaarheid aan. De Koning bepaalt na, advies van het Instituut: 1° de nadere regels inzake nummeroverdraagbaarheid, waaronder de verdeling van de taken tussen de bij de overdracht betrokken partijen waarbij de ontvangende operator het proces leidt en waarbij de uitvoeringstermijn voor activering van de nummeroverdracht niet langer mag zijn dan één werkdag;deze termijn kan geïntegreerd worden in ruimere voorschriften in verband met het totaalproces voor het overdragen van nummers, die rekening houden met de wettelijke bepalingen inzake contracten, de technische haalbaarheid en de gewaarborgde continuïteit van de dienst voor de eindgebruiker die zijn nummer wenst over te dragen, zonder dat de dienst geleverd aan de eindgebruiker tijdens het overdrachtsproces langer dan één werkdag wordt onderbroken; 2° de verplichtingen van de operatoren om informatie te verschaffen aan de eindgebruikers over de nummeroverdraagbaarheid;3° de methode voor de vaststelling van de kosten voor de toepassing van deze faciliteit en de verdeling van die kosten tussen de betrokken partijen;deze methodes en kostenverdelingsregels mogen niet leiden tot tarieven voor de eindgebruikers in verband met de nummeroverdraagbaarheid die de concurrentie zouden kunnen verstoren of die de verandering van operator ontmoedigen; de prijsstelling tussen operatoren met betrekking tot het aanbieden van nummeroverdraagbaarheid is bovendien op de kosten gebaseerd en de eindgebruiker betaalt geen directe kosten; 4° de vergoedingen die aan de eindgebruikers toekomen in geval van vertraging bij de uitvoering van de overdracht. Indien het overdrachtsproces mislukt, reactiveert de overdragende operator het nummer en de daarmee verbonden diensten van de eindgebruiker tot de overdracht is gelukt. De overdragende operator blijft zijn diensten onder dezelfde voorwaarden aanbieden tot de diensten van de ontvangende operator geactiveerd zijn. Operatoren van wie de toegangsnetwerken of -faciliteiten door de overdragende of de ontvangende operator, of beiden, worden gebruikt, zorgen ervoor dat er geen dienstonderbreking plaatsvindt waardoor het overstap- en overdrachtsproces vertraging oplopen.

De ontvangende en de overdragende operator werken te goeder trouw samen. Zij veroorzaken geen vertraging of misbruik van de overstap- en overdrachtsprocessen en evenmin dragen zij nummers over of zetten zij eindgebruikers over zonder uitdrukkelijke toestemming van die eindgebruikers. De contracten tussen de eindgebruikers en de overdragende operator worden automatisch opgezegd wanneer het overstapproces is afgerond.

Waar technisch haalbaar zal de provisionering van simkaarten plaatsvinden via herdistributie en gesynchroniseerd worden met de nummeroverdracht. De Koning, op voorstel van het Instituut of op eigen initiatief, na advies van het Instituut, kan hiervoor de processen vastleggen.

Bij vooruitbetaalde diensten betaalt de overdragende operator op verzoek eventueel resterende tegoeden terug aan de consument. Voor restitutie kan slechts een vergoeding worden gevraagd indien dit in het contract is vermeld. Een dergelijke vergoeding is evenredig en staat in verhouding tot de werkelijke kosten die de overdragende operator heeft gemaakt om de restitutie aan te bieden. De Koning, op voorstel van het Instituut of op eigen initiatief, na advies van het Instituut, kan de nadere regels voor de uitvoering van de verplichtingen van dit lid bepalen.".

Artikel 111/2, § 1, van dezelfde wet, zijnerzijds, luidt als volgt: "De Koning bepaalt, na advies van het Instituut, de nadere regels van toepassing wanneer een abonnee afziet van een andere voor het publiek beschikbare elektronische-communicatiedienst dan een nummeronafhankelijke interpersoonlijke communicatiedienst bij een operator om een andere voor het publiek beschikbare elektronische-communicatiedienst dan een nummeronafhankelijke interpersoonlijke communicatiedienst bij een andere operator te verkrijgen.

Deze regels hebben onder meer betrekking op: 1° de verdeling van de taken voor de overstap tussen de betrokken partijen, waarbij de ontvangende operator het overstapproces leidt;2° de technische methodes, de uitvoeringstermijnen en de verplichtingen tot het verschaffen van informatie die de betrokken operatoren desbetreffend toepassen;3° de methode voor de vaststelling van de kosten voor de overstap en de verdeling van die kosten tussen de betrokken partijen;4° de vergoedingen die aan de abonnees toekomen in geval van vertraging bij de uitvoering van de overstap of bij gemiste onderhouds- en installatieafspraken;alsook 5° de verplichtingen van de operatoren om informatie te verschaffen aan de abonnee. De regels waarborgen de continuïteit van de dienst tijdens het overstapproces, tenzij dit technisch niet haalbaar is. De ontvangende operator zorgt ervoor dat de dienst zo snel mogelijk wordt geactiveerd op de datum en binnen het tijdsbestek die uitdrukkelijk met de eindgebruiker zijn overeengekomen. De overdragende operator blijft zijn dienst onder dezelfde voorwaarden aanbieden tot de ontvangende operator zijn dienst activeert. Tijdens het overstapproces mag de dienst niet langer dan één werkdag worden onderbroken.

De ontvangende en de overdragende operator werken te goeder trouw samen. Zij veroorzaken geen vertraging of misbruik van de overstap- en overdrachtsprocessen. De contracten tussen de eindgebruikers en de overdragende operator worden automatisch opgezegd wanneer het overstapproces is afgerond.

Bij vooruitbetaalde diensten betaalt de overdragende operator op verzoek eventueel resterende tegoeden terug aan de consument. Voor restitutie kan slechts een vergoeding worden gevraagd indien dit in het contract is vermeld. Een dergelijke vergoeding is evenredig en staat in verhouding tot de werkelijke kosten die de overdragende operator heeft gemaakt om de restitutie aan te bieden. De Koning, op voorstel van het Instituut of op eigen initiatief, na advies van het Instituut, kan de nadere modaliteiten voor de uitvoering van de verplichtingen van dit lid bepalen.".

In het licht van de machtigingen die aan de Koning verleend worden bij de artikelen 11, § 7, zesde lid, en 111/2, § 1, vijfde lid, van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/07/2016 numac 2016000435 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de elektronische communicatie type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten, geeft het ontwerpbesluit aanleiding tot de volgende opmerkingen. 2.1. Bij artikel 1 van het ontwerp wordt bepaald dat "vooruitbetaalde vaste bedragen die voor een bepaalde periode recht geven op een vast aantal belminuten of data" niet onder het begrip "eventueel resterend tegoed" vallen, waardoor ze evenmin binnen het toepassingsgebied vallen van de regeling die daarbij ingesteld wordt.

Het verslag aan de Koning bevat geen enkele uitleg daaromtrent en daarin wordt alleen vermeld dat "vooruitbetaalde vaste bedragen of supplementaire kortingen voor trouwe klanten" uitgesloten zijn.

Geen van beide wetsbepalingen die bij het ontworpen besluit ten uitvoer gelegd worden, voorziet echter in een dergelijke uitsluiting.

Aangezien de Koning er bij die twee bepalingen niet toe gehouden wordt de voorwaarden te bepalen die gelden voor de terugbetaling van "eventueel resterende tegoeden" maar daartoe louter gemachtigd wordt, heeft de omstandigheid dat bij het ontwerpbesluit bepaald wordt dat, "voor de toepassing [er]van", "vooruitbetaalde vaste bedragen die voor een bepaalde periode recht geven op een vast aantal belminuten of data" niet onder het begrip "eventueel resterend tegoed" vallen, niet tot gevolg dat de artikelen 11, § 7, zesde lid, en 111/2, § 1, vijfde lid, van de wet van 13 juin 2005 niet meer van toepassing zouden zijn op die tegoeden. Die omstandigheid heeft slechts één gevolg en kan ook maar één gevolg hebben: de bij het ontworpen besluit bepaalde nadere regels niet van toepassing verklaren op die vaste bedragen.

Derhalve heeft artikel 1, 2°, van het ontwerp alleen tot gevolg dat, voor "vooruitbetaalde vaste bedragen die voor een bepaalde periode recht geven op een vast aantal belminuten of data", geen enkele voorwaarde op het stuk van terugbetaling bindend gemaakt zal worden ten aanzien van de operatoren, aangezien zij alleen verplicht zijn de regels na te leven waarin de voornoemde wetsbepalingen voorzien.

Daaruit volgt een verschil in behandeling tussen de twee categorieën van consumenten of abonnees: enerzijds degenen die, bij de overstap naar een andere operator, beschikken over een "niet verlopen tegoed [dat zij] daadwerkelijk [...] opgeladen [hebben] via een financiële transactie om de diensten van de operator te gebruiken, waarbij het kan gaan om beltegoed of een tegoed aan data of sms'en" en anderzijds degenen die kunnen bogen op "vooruitbetaalde vaste bedragen die voor een bepaalde periode recht geven op een vast aantal belminuten of data".

De steller van het ontwerp moet voor dit verschil in behandeling een redelijke verantwoording kunnen geven en het verdient aanbeveling het verslag aan de Koning daartoe aan te vullen.

Zo niet moet het ontworpen besluit grondig herzien worden. 2.2. Bij artikel 6 van het ontwerp wordt de abonnee ertoe verplicht zijn terugbetalingsaanvraag in te dienen binnen een maand na de dag van definitieve overdracht van zijn nummer. Doet hij dat niet, dan verliest hij zijn recht op terugbetaling.

In de artikelen 11, § 7, zesde lid, en 111/2, § 1, vijfde lid, van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/07/2016 numac 2016000435 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de elektronische communicatie type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten wordt evenwel bepaald dat "bij vooruitbetaalde diensten (...) de overdragende operator op verzoek eventueel resterende tegoeden terug[betaalt] aan de consument". Bij die bepalingen wordt de Koning er alleen toe gemachtigd de nadere regels te bepalen voor de nakoming van de aan de operatoren opgelegde verplichtingen.

Doordat daarin voorgeschreven wordt dat, als de abonnee zijn aanvraag indient na het verstrijken van een termijn van één maand, de operator niet langer tot terugbetaling verplicht is, gaat de voorliggende bepaling de aan de Koning verleende machtiging te buiten en wordt daarbij een door de wetgever aan de abonnee verleend recht tenietgedaan.

Artikel 6, of op zijn minst de tweede zin van dat artikel, moet dan ook weggelaten worden. 2.3. Artikel 8 luidt als volgt: "Het bedrag van de administratieve kosten die de abonnee verschuldigd is voor de behandeling van de terugbetalingsaanvraag wordt vastgelegd op maximaal 5 euro." Aangezien in de artikelen 11, § 7, zesde lid, en 111/2, § 1, vijfde lid, van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/07/2016 numac 2016000435 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de elektronische communicatie type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten bepaald wordt dat "een dergelijke vergoeding (...) evenredig [is] en (...) in verhouding [staat] tot de werkelijke kosten die de overdragende operator heeft gemaakt om de restitutie aan te bieden", moet de steller van het ontwerp kunnen aantonen dat het, in werkelijkheid, uitgesloten is dat de door de operator gemaakte kosten, die nochtans daadwerkelijk "evenredig en in (...) verhouding tot de werkelijke kosten" zouden zijn, zouden kunnen oplopen tot meer dan vijf euro.

BIJZONDERE OPMERKINGEN AANHEF Overeenkomstig artikel 6 van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging type wet prom. 15/12/2013 pub. 24/12/2013 numac 2013024436 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Wet houdende diverse bepalingen inzake landbouw sluiten `houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging', is het niet verplicht een regelgevingsimpactanalyse zoals vermeld in het zesde lid uit te voeren voordat het ontworpen besluit vastgesteld wordt. Die impactanalyse is immers facultatief.

Bovendien bevat het dossier dat aan de afdeling Wetgeving bezorgd is, geen dergelijke impactanalyse.

Het zesde lid moet dan ook weggelaten worden.

DISPOSITIEF Artikel 1 Het begrip " wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/07/2016 numac 2016000435 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de elektronische communicatie type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten" wordt in geen enkele bepaling van het ontwerpbesluit gebruikt.

Dat begrip behoort dan ook niet gedefinieerd te worden en de bepaling onder 1° moet weggelaten worden.

DE GRIFFIER, Charles Henri VAN HOVE DE VOORZITTER, Martine BAGUET

30 JULI 2022. - Koninklijk besluit tot bepaling van de voorwaarden die gelden voor de terugbetaling van de eventuele resterende tegoeden in het kader van artikelen 11, § 7, zesde lid, en 111/2, § 1, vijfde lid, van de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/07/2016 numac 2016000435 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de elektronische communicatie type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de elektronische communicatie FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/07/2016 numac 2016000435 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de elektronische communicatie type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de elektronische communicatie, artikelen 11, § 7, zesde lid et 111/2, § 1, vijfde lid, ingevoegd bij de wet van 21 december 2021 houdende omzetting van het Europees Wetboek voor elektronische communicatie en wijziging van diverse bepalingen inzake elektronische communicatie;

Gelet op het voorstel van het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie, gegeven op 18 januari 2022;

Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën, gegeven op 6 april 2022;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, gegeven op 21 april 2022;

Gelet op de openbare raadpleging georganiseerd door het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie van 1 februari 2022 tot 4 maart 2022;

Gelet op advies 71.479/4 van de Raad van State, gegeven op 2 juni 2022, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Telecommunicatie, Hebben Wij besloten en besluiten Wij : HOOFDSTUK 1. - Definities en toepassingsgebied

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : 1° "de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/07/2016 numac 2016000435 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de elektronische communicatie type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten": de wet van 13 juni 2005Relevante gevonden documenten type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/07/2016 numac 2016000435 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de elektronische communicatie type wet prom. 13/06/2005 pub. 20/06/2005 numac 2005011238 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de elektronische communicatie sluiten betreffende de elektronische communicatie;2° "eventueel resterend tegoed": het niet verlopen tegoed dat de abonnee daadwerkelijk heeft opgeladen via een financiële transactie om de diensten van de operator te gebruiken, waarbij het kan gaan om beltegoed of een tegoed aan data of sms'en, met uitzondering van vooruitbetaalde vaste bedragen die voor een bepaalde periode recht geven op een vast aantal belminuten of data.

Art. 2.Wanneer de abonnee afziet van een voor het publiek beschikbare vooruitbetaalde elektronische-communicatiedienst die geen nummeronafhankelijke interpersoonlijke communicatiedienst is van een operator, heeft die abonnee, op verzoek, recht op de terugbetaling van het eventuele resterend tegoed bij de overdragende operator, indien hij tegelijk het nummer dat gelinkt is aan die dienst naar een andere operator overdraagt.

Art. 3.Met het oog op de terugbetaling verifieert de overdragende operator het volgende: 1° de identificatie van de abonnee;2° het recht op terugbetaling, inclusief of de geëiste bedragen wel degelijk resterende tegoeden zijn en er geen fraude is ten aanzien van de algemene voorwaarden daarvan.

Art. 4.De overdragende operator moet ten minste twee verschillende methoden aanbieden waarmee de abonnee zijn verzoek om terugbetaling kan indienen.

De oplossing voor terugbetaling mag voor elk van die twee kanalen identiek zijn.

Art. 5.De terugbetaling kan worden verricht volgens de voorkeur die de abonnee heeft bepaald, onder andere: 1° via bankoverschrijving naar een Europees bankrekeningnummer;2° via creditering van de bankkaart, als dat voor de vorige operator mogelijk is. Beschikt de abonnee niet over een Europees bankrekeningnummer dan zoekt de vorige operator in overleg met de abonnee een realiseerbare oplossing voor de terugbetaling, met uitzondering van de terugbetaling in contant geld.

Art. 6.De abonnee moet zijn terugbetalingsaanvraag indienen binnen een maand na de dag van daadwerkelijke overdracht van zijn nummer naar de operator van bestemming.

Art. 7.Heeft de abonnee recht op een terugbetaling dan verricht de overdragende operator deze terugbetaling binnen een termijn van twee weken vanaf het ogenblik waarop de door artikel 3 voorgeschreven verificaties zijn uitgevoerd, zonder dat deze langer dan twee weken mogen duren na de terugbetalingsaanvraag.

Art. 8.Het bedrag van de administratieve kosten die de abonnee verschuldigd is voor de behandeling van de terugbetalingsaanvraag wordt vastgelegd op maximaal 5 euro.

De btw is niet van toepassing op dit bedrag.

Art. 9.De operatoren publiceren op hun website op duidelijke en makkelijk toegankelijke wijze de specificatie van de procedure en voorwaarden voor de terugbetaling, met inbegrip van de kosten die aangerekend kunnen worden.

Art. 10.Dit besluit treedt in werking 3 maanden nadat het is bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad.

Art. 11.De minister bevoegd voor Telecommunicatie is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te l'Ile d'Yeu, 30 juli 2022.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Telecommunicatie, P. DE SUTTER

^