Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 30 juli 2010
gepubliceerd op 07 september 2010

Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 16 december 2009, gesloten in het Paritair Comité voor de koopvaardij, betreffende de klachtenprocedure aan boord van koopvaardijschepen die onder Belgische vlag voeren

bron
federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg
numac
2010203814
pub.
07/09/2010
prom.
30/07/2010
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

30 JULI 2010. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 16 december 2009, gesloten in het Paritair Comité voor de koopvaardij, betreffende de klachtenprocedure aan boord van koopvaardijschepen die onder Belgische vlag voeren (1)


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel 28;

Gelet op het verzoek van het Paritair Comité voor de koopvaardij;

Op de voordracht van de Minister van Werk, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 16 december 2009, gesloten in het Paritair Comité voor de koopvaardij, betreffende de klachtenprocedure aan boord van koopvaardijschepen die Belgische vlag voeren.

Art. 2.De Minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 30 juli 2010.

ALBERT Van Koningswege : De Vice-Eerste Minister en Minister van Werk en Gelijke Kansen, belast met het Migratie- en asielbeleid, Mevr. J. MILQUET _______ Nota (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : Wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. Bijlage Paritair Comité voor de koopvaardij Collectieve arbeidsovereenkomst van 16 december 2009 Klachtenprocedure aan boord van koopvaardijschepen die Belgische vlag voeren (Overeenkomst geregistreerd op 17 februari 2010 onder het nummer 97553/CO/316)

Artikel 1.Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op : - de werkgevers van de ondernemingen die ressorteren onder het Paritair Comité voor de koopvaardij; - de zeevarenden, zowel mannen als vrouwen, die door bovenvermelde werkgevers tewerkgesteld zijn.

Art. 2.In uitvoering van regel 5.1.5 van de maritieme arbeidsconventie van de Internationale Arbeidsorganisatie van 23 februari 2006 heeft elke zeevarende het recht een klacht in te dienen indien hij een inbreuk vaststelt op onderwerpen opgenomen in bovenvermelde maritieme arbeidsconventie.

Aan boord van elk schip dat de Belgische vlag voert is een kopie van de betreffende conventie beschikbaar voor de zeevarenden en dit zowel in het Nederlands, als in het Frans en in het Engels.

Art. 3.De "aan boord klachtenprocedure" heeft tot doel geschillen op een zo laag mogelijk niveau op te lossen. De zeevarenden hebben steeds het recht direct klacht in te dienen bij de kapitein.

Art. 4.Een klacht kan ingediend worden volgens de klachtenprocedure in bijlage aan deze collectieve arbeidsovereenkomst. Een kopie van de klachtenprocedure is ter beschikking van de zeevarenden en dit zowel in de voertaal van de vlaggenstaat als in het Engels.

Indien aan boord van het schip reeds een gelijkaardige klachtenprocedure met beroepsmogelijkheden voorzien is, dient de klachtenprocedure in bijlage als suppletief beschouwd te worden.

Art. 5.De zeevarenden hebben het recht zich tijdens de klachtenprocedure aan boord te laten bijstaan of vertegenwoordigen.

De rederij is verplicht aan de zeevarenden de naam door te geven van de personen aan boord die de zeevarenden tijdens hun verblijf aan boord op een vertrouwelijke wijze kunnen begeleiden bij de tenuitvoerlegging van de klachtenprocedure of hen onpartijdig van advies kunnen dienen.

Art. 6.Voor het indienen van een klacht kan de zeevarende in geen enkel geval en op geen enkele wijze gestraft worden.

Art. 7.Alvorens een klacht in te dienen bij externe instanties moet de klachtenprocedure aan boord volledig uitgeput zijn.

Art. 8.Deze collectieve arbeidsovereenkomst heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2010 en is gesloten voor onbepaalde duur. Zij kan door elk van de partijen worden opgezegd met een opzeggingstermijn van twaalf maanden, betekend bij aangetekende brief, gericht aan de voorzitter van het Paritair Comité voor de koopvaardij en aan elk van de ondertekenende partijen.

De termijn van twaalf maanden vangt aan vanaf de datum waarop de aangetekende brief aan de voorzitter van het paritair comité is toegestuurd.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 30 juli 2010.

De Vice-Eerste Minister en Minister van Werk en Gelijke Kansen, belast met het Migratie- en asielbeleid, Mevr. J. MILQUET

Bijlage aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 16 december 2009, gesloten in het Paritair Comité voor de koopvaardij, betreffende de klachtenprocedure aan boord van koopvaardijschepen die Belgische vlag voeren Klachtenprocedure aan boord Elke zeevarende heeft het recht een klacht in te dienen indien hij meent een inbreuk vast te stellen op de maritieme arbeidsconventie van de Internationale Arbeidsorganisatie. 1. Indienen van een klacht : De zeeman bezorgt schriftelijk zijn klacht aan zijn rechtstreekse overste.Voor het dek- en keukenpersoneel is dit de eerste officier, voor het machinepersoneel is dit de eerste werktuigkundige.

Hij kan zich laten bijstaan door één of meer aan boord van het schip aanwezige personen. 2. Behandeling klacht : Bij ontvangst van een klacht nodigt de overste de zeevarende uit om de klacht grondig te bespreken en te trachten een oplossing voor het probleem te vinden.Dit gesprek moet plaats vinden binnen de 14 dagen na ontvangst van de klacht.

De overste maakt een rapport waarin de klacht en de voorgestelde oplossing vermeld wordt. Hij bezorgt hiervan een kopie aan de zeevarende. 3. Mogelijkheid tot beroep : Indien de zeevarende het niet eens is met de voorgestelde oplossingen kan hij hiertegen schriftelijk bezwaar aantekenen.Hij moet dit bezwaar binnen de 14 dagen nadat hij het rapport ontvangen heeft van zijn directe overste overmaken aan de kapitein.

De kapitein nodigt vervolgens de zeevarende en de directe overste uit om te trachten alsnog een oplossing te vinden die voor alle betrokken partijen aanvaardbaar is. De kapitein maakt een verslag op van de vergadering en stelt een oplossing voor (eventueel in samenspraak met de rederij). Hij brengt de zeevarende van de voorgestelde oplossing op de hoogte binnen de 14 dagen na het gesprek dat zij gehad hebben. Hij meldt tevens dat hiermee de klachtenprocedure aan boord volledig is uitgeput. Indien de zeevarende het niet eens is met de voorgestelde oplossing kan hij overgaan tot het opstarten van de klachtenprocedure aan de wal. 4. Verslagen : Het is voor alle partijen van belang dat er een schriftelijk bewijs wordt gehouden van de hele klachtenprocedure.De verslagen worden verzameld in een klachtendossier dat volgende documenten bevat : - een kopie van de klacht; - een kopie van het verslag van de directe overste; - een kopie van het bezwaar; - een kopie van het verslag van de kapitein; - verdere ontwikkelingen.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 30 juli 2010.

De Vice-Eerste Minister en Minister van Werk en Gelijke Kansen, belast met het Migratie- en asielbeleid, Mevr. J. MILQUET

^