gepubliceerd op 29 oktober 2013
Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan de "Intercommunale de Soins spécialisés de Liège" voor het pilootproject `intensieve behandeling voor patiënten met een dubbele diagnose'
30 AUGUSTUS 2013. - Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan de "Intercommunale de Soins spécialisés de Liège" voor het pilootproject `intensieve behandeling voor patiënten met een dubbele diagnose'
FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.
Gelet op de wet van 22 mei 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/05/2003 pub. 03/07/2003 numac 2003003367 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat sluiten houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat, artikelen 121 tot 124;
Gelet op de wet van 4 maart 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/03/2013 pub. 15/03/2013 numac 2013003023 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole Wet houdende de Middelenbegroting voor het begrotingsjaar 2013 sluiten houdende de algemene uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2013, het budget 25, artikel 2.25.3;
Gelet op het koninklijk besluit van 16 november 1994 betreffende de administratieve en begrotingscontrole, artikel 14, 2° en 22;
Gelet op het koninklijk besluit van 6 maart 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 06/03/2013 pub. 24/06/2013 numac 2013024197 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan het « Ziekenhuis Oost-Limburg » ter ondersteuning van een pilootproject betreffende « Crisiseenheden, met inbegrip van case management, voor personen met psychoactieve middelen gerelateerde stoornissen » type koninklijk besluit prom. 06/03/2013 pub. 24/06/2013 numac 2013024198 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan het « Universitair Ziekenhuis Leuven » ter ondersteuning van een pilootproject betreffende « Crisiseenheden, met inbegrip van case management, voor personen met psychoactieve middelen gerelateerde stoornissen » type koninklijk besluit prom. 06/03/2013 pub. 24/06/2013 numac 2013024199 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan het « Universitair Ziekenhuis Gent » ter ondersteuning van een pilootproject betreffende « Crisiseenheden, met inbegrip van case management, voor personen met psychoactieve middelen gerelateerde stoornissen » type koninklijk besluit prom. 06/03/2013 pub. 24/06/2013 numac 2013024203 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan het « Centre hospitalier régional de la Citadelle » ter ondersteuning van een pilootproject betreffende « Crisiseenheden, met inbegrip van case management, voor personen met psychoactieve middelen gerelateerde stoornissen » type koninklijk besluit prom. 06/03/2013 pub. 24/06/2013 numac 2013024201 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan het « Centre Hospitalier Universitaire Ambroise Paré » ter ondersteuning van een pilootproject betreffende « Crisiseenheden, met inbegrip van case management, voor personen met psychoactieve middelen gerelateerde stoornissen » type koninklijk besluit prom. 06/03/2013 pub. 24/06/2013 numac 2013024196 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan het « ZNA - PZ Stuivenberg » ter ondersteuning van een pilootproject betreffende « Crisiseenheden, met inbegrip van case management, voor personen in een psychische crisissituatie en voor personen in een psychoactieve middelengerelateerde crisissituatie » type koninklijk besluit prom. 06/03/2013 pub. 24/06/2013 numac 2013024200 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan het « Universitair Verzorgingscentrum Brugmann » ter ondersteuning van een pilootproject betreffende « Crisiseenheden, met inbegrip van case management, voor personen in een psychische crisissituatie en voor personen in een psychoactieve middelengerelateerde crisissituatie » sluiten houdende toekenning van een toelage aan de "Intercommunale de Soins spécialisés de Liège" voor het pilootproject `intensieve behandeling voor patiënten met een dubbele diagnose';
Gelet op het gunstig advies van de Inspecteur van Financiën gegeven op 7 juni 2013;
Op de voordracht van de Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :
Artikel 1.§ 1. Een toelage van 444.770 euro, aan te rekenen ten laste van basisallocatie 51.42.31.32.01, van de begroting van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, begrotingsjaar 2013, wordt toegekend aan de "Intercommunale de Soins Spécialisés de Liège", CVBA, rue Professeur Mahaim 84, te 4000 Liège (rek. : BE12 0910 1173 3692, ondernemingsnummer 025-061-0881) voor haar opdrachten beschreven in artikel 5. § 2. Dit bedrag heeft betrekking op de periode van 1 februari 2013 tot en met 31 december 2013.
Art. 2.§ 1. De betaling zal gebeuren volgen de volgende modaliteiten : 1° 55 % van het in artikel 1, § 1, bedoelde bedrag wordt ten vroegste zes maanden na aanvang van de publicatie van dit besluit uitbetaald. Vóór de uitbetaling van het bedrag dient, ten laatste op 16 augustus 2013, een tussentijds activiteitenrapport onder elektronische vorm bezorgd te worden aan de contactpersoon van het pilootproject Dubbele Diagnose FOD VVVL. De inhoud van dit tussentijds activiteitenrapport wordt omschreven in artikel 5, § 12. De coördinaten van de contactpersoon, verder genoemd "contactpersoon pilootproject Dubbele Diagnose FOD VVVL", voor dit project zijn : FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu Directoraat-generaal Gezondheidszorg Christiaan Decoster Directeur-generaal Victor Hortaplein 40 bus 10 1060 Brussel.
Met het oog op de betaling dient de begunstigde een in tweevoud ingediende gemotiveerde en ondertekende onkostenstaat, voorzien van de formule "voor waar en echt verklaard voor de som van ...", en de nodige bewijsstukken te richten aan : FOD VVVL Dienst SD Budget & Beheerscontrole Log, Eurostation, bloc 2 Victor Horta Plein 40/10 1060 Brussel en dit ten laatste op 16 augustus 2013. 2° maximum 45 % van het bedrag, bedoeld in artikel 1, § 1, kan slechts toegekend worden na afloop van de termijn bedoeld in artikel 1, § 2, en op voorwaarde dat : a.de contactpersoon pilootproject Dubbele Diagnose FOD VVVL van oordeel is dat de bepalingen bedoeld in artikel 5 werden nageleefd en dat de operationele doelstellingen werden gerealiseerd; b. ten laatste op 31 januari 2014 de "Intercommunale de Soins spécialisés de Liège" een in tweevoud gemotiveerde en ondertekende onkostenstaat voorzien van de formule `voor waar en echt verklaard voor de som van ...', en de nodige bewijsstukken aan : FOD VVVL Dienst SD Budget & Beheerscontrole Log, Eurostation, bloc 2 Victor Horta Plein 40/10 1060 Brussel; c. een definitief activiteitenrapport, in elektronische vorm, ten laatste op 31 januari 2014 werd bezorgd aan de contactpersoon pilootproject Dubbele Diagnose FOD VVVL. § 2. Indien de onkostenstaat en/of de bewijsstukken en/of het definitieve activiteitenrapport niet binnen de vastgelegde termijnen worden bezorgd aan de contactpersoon pilootproject Dubbele Diagnose FOD VVVL, of deze documenten niet worden goedgekeurd, dan moet de "Intercommunale de Soins spécialisés de Liège" de ontvangen bedragen in het kader van dit besluit aan de Schatkist terugstorten. § 3. Bij niet naleving van de voorwaarden betreffende personeelsomkadering, zoals bepaald in artikel 5, § 10, 5°, zal de FOD VVVL een gedeelte van het totale voorziene bedrag, zoals beschreven in artikel 1, afhouden evenredig met het aantal afwijkende van de voorgeschreven VTE per maand en dit gefinancierd door dit besluit. § 4. Overeenkomstig artikel 123 van de wet van 22 mei 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/05/2003 pub. 03/07/2003 numac 2003003367 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat sluiten houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat, zal het in het kader van het hierboven vermelde project het niet benutte gedeelte door het `Intercommunale de Soins spécialisés de Liège' worden terugbetaald aan de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, op het bankrekeningnummer 679-2005917-54 of IBAN rekening BE42 6792 0059 1754 geopend bij de Bank van de Post (BIC/SWIFT : PCHQBEBB) op naam van `Diverse Ontvangsten'.
Art. 3.§ 1. Het begeleidingscomité is samengesteld uit de leden van de dienst psychosociale gezondheidszorg van de FOD VVVL, en in het bijzonder de Cel Drugs, en de projectverantwoordelijken van het project in het Psychiatrisch Centrum Sleidinge en de "Intercommunale des Soins spécialisés de Liège". § 2. De "Intercommunale de Soins spécialisés de Liège" verbindt zich ertoe een projectverantwoordelijke aan te wijzen. Deze heeft o.a. tot opdracht de activiteiten van de Dubbele Diagnose-eenheid te coördineren, alsmede om actief deel te nemen aan de vergaderingen die worden georganiseerd door het begeleidingscomité.
De taak van het begeleidingscomité bestaat er specifiek in om : - de relaties en de overdracht van de gegevens tussen de verschillende diensten van de FOD VVVL en de "Dubbele Diagnose - eenheid" te vergemakkelijken; - over de stand van de werkzaamheden te waken; - het ondernomen onderzoek te coördineren met elk ander onderzoek betreffende een gelijkaardig en/of complementair onderwerp.
Art. 4.§ 1. De "Intercommunale de Soins spécialisés de Liège" moet de fysieke en logistieke beveiliging van de hem meegedeelde gegevens waarborgen. § 2. De "Intercommunale de Soins spécialisés de Liège" staat alle eigendomsrechten op de onderzoeksresultaten, programma's en software af aan de Belgische Staat.
Art. 5.De specificaties van het project zijn de volgende : § 1. De einddoelstelling van de gespecialiseerde behandeling bestaat erin om, na een beperkte periode van intensieve behandeling conform paragraaf 10, 1°, de patiënt op zijn minst te stabiliseren en vooral om, in overleg met hem/haar, de patiënt naar andere ambulante of residentiële centra door te verwijzen om de verdere zorg te kunnen waarborgen. § 2. De doelstellingen op individueel vlak zijn de beperking van het druggebruik en de ermee verbonden problemen, de stabilisering van de psychiatrische stoornissen, de verbetering van het algemeen niveau van functioneren, het opstarten van specifieke programma's met als vooruitzicht de patiënt te resocialiseren. § 3. Dit project richt zich op patiënten met een middelengerelateerde problematiek en een psychotische stoornis (volgens DSM IV criteria).
De bipolaire stoornissen en stemmingstoornissen maken geen deel uit van de doelgroep. § 4. Het project sluit de opname voor de volgende patiënten uit : patiënten met een middelengerelateerde problematiek zonder psychotische stoornis, patiënten die aan een psychotische stoornis lijden, die rechtstreeks wordt veroorzaakt door het middelengebruik en waarbij de stoornis aldus verdwijnt bij afwezigheid van het middelengebruik, patiënten met een duidelijke mentale handicap (IQ lager dan 65), patiënten met een onomkeerbare chronische, organische pathologie. § 5. De eenheid waakt erover dat uitsluitend de patiënten die beantwoorden aan de inclusiecriteria worden opgenomen in de eenheid, dit onder meer door middel van een optimale diagnosestelling idealiter voorafgaand aan de initiële toegang tot de eenheid. § 6. De "Intercommunale de Soins spécialisés de Liège" verbindt zich ertoe om minstens samen te werken met een algemeen ziekenhuis, een centrum voor geestelijke gezondheidszorg en een instelling (met een RIZIV-overeenkomst) die voor deze doelgroep werkt. § 7. De "Intercommunale de Soins spécialisés de Liège" neemt deel aan de overlegmomenten, later bepaald door de FOD VVVL, die in het kader van de pilootprojecten georganiseerd worden. § 8. De "Intercommunale de Soins spécialisés de Liège" zal streven naar een maximale bezetting van de bedden. De bezettingsgraad moet minstens 80 % bedragen, berekend op de volledige periode, vermeld in artikel 1, § 2. Een minimum van 85% van de opgenomen patiënten moet strikt aan de inclusie- en exclusie- criteria beantwoorden, zoals beschreven in paragraaf 4. § 9. Op architectonisch vlak moet de Dubbele Diagnose-eenheid : 1° een eenheid zijn van tien bedden (afkomstig van voorheen erkende en bestaande A-bedden) waarvan minstens acht bedden in individuele kamers en maximum een tweepersoonskamer;2° architectonisch van de andere eenheden van de instelling gescheiden zijn;3° beschikken over een ontvangst- en raadplegingsruimte, voldoende sanitaire uitrusting en een intern systeem voor veiligheid, alarm en monitoring;4° beschikken, bovenop de tien A-bedden, over vijf plaatsen en/of A nachtbedden en/of A-bedden met betrekking tot rehabilitatie of revalidatie van de patiënten bedoeld in paragraaf 3.Deze aanvullende vijf plaatsen of A- (nacht)bedden zijn afkomstig van plaatsen van Initiatieven Beschut Wonen of van voorheen bestaande A-(nacht)bedden.
Deze vijf bijkomende plaatsen of A-(nacht)bedden kunnen architectonisch gescheiden zijn van de eenheid van tien A-bedden, beschreven onder 1°.
De bouw- en inrichtingskosten hiervoor zijn niet ten laste van het project. § 10. De programma's en de organisatie van de eenheid moeten vermijden dat de patiënten op lange termijn in dit soort eenheid blijven. Ze moeten opgevat zijn als tijdelijke programma's van beperkte duur met als doel de patiënt te resocialiseren, of hem tenminste naar andere ambulante of residentiële diensten te kunnen doorverwijzen met het oog op zorgcontinuïteit. De modaliteiten zijn de volgende : 1° de principiële duur van het verblijf bedraagt maximaal zes maanden, met evenwel een mogelijke maximale verlenging van zes maanden indien dit nodig zou blijken.De therapeutische programma's moeten worden ontwikkeld om de doelstellingen binnen die termijnen te halen; 2° de patiënt betaalt geen enkel bijkomend ereloon;3° het team stelt per patiënt een geïntegreerd behandelingspakket op dat beantwoordt aan zijn/haar psychiatrische problematiek.Dit behandelingspakket moet in de mate van het mogelijke evidence based zijn. Men dient hierbij eveneens aandacht te besteden aan alcoholgerelateerde problematieken; 4° voor elke patiënt wordt een patiëntendossier opgemaakt en bijgehouden.Het omvat minstens een anamnese met daarin : a. de psychologische, sociale en medische antecedenten van de patiënt;b. een diagnose (volgens de criteria van de DSM-IV);c. de door het therapeutische team gestelde doelstellingen op korte, middellange en lange termijn;5° wat de omkadering voor de tien bedden en de vijf aanvullende plaatsen of A-(nacht)bedden betreft : a.de op grond van dit besluit in dienst genomen personeelsleden komen boven op deze welke in het kader van de erkenning van de bestaande A-bedden reeds in dienst zijn. In totaal moeten aldus zeventien VTE worden voorzien voor deze eenheid, bestaande uit : - drie VTE universitairen - veertien VTE A1 Maximaal twee VTE A1 van de in totaal veertien VTE A1 kunnen als case manager worden aangesteld met inbegrip van outreaching.
Het doel van deze case manager is het waarborgen van de zorgcontinuïteit van de patiënten. Hiertoe moet hij/zij de doorverwijzing voorbereiden en het zorgtraject uitwerken.
Outreaching moet als een specifieke vorm van opvolging (vóór en/of na intensieve behandeling) gezien worden, gericht op de opvangstructuren voor deze specifieke doelgroep. Het doel is een opname of een heropname in de eenheid van intensieve behandeling te vermijden. Deze opvolging omvat onder andere evaluaties en crisisinterventies. Naast deze gevalsgebonden outreaching heeft de case manager ook een algemene ondersteunende en raadgevende taak met betrekking tot de medewerkers van de verschillende instellingen (coaching, advies, opleiding).
Teneinde het ontslag voor te bereiden en de zorgcontinuïteit te waarborgen, moet de patiënt ook in zijn (toekomstige) omgeving begeleid kunnen worden en dit tot zes maanden na ontslag uit de eenheid; b. men doet een beroep op een psychiater, verbonden aan een A-dienst van de instelling;c. de programma's en de organisatie van de eenheid moeten het personeel een voldoende geruststellend kader aanbieden opdat een therapeutische relatie tot stand kan worden gebracht en het personeel op lange termijn in die eenheid kan blijven werken;d. de verbetering van de deskundigheid en de intervisie van het personeel zijn waarborgen voor welslagen.Het aangeworven personeel moet deskundig en opgeleid zijn om de patiënten uit deze doelgroep te kunnen opvangen. De kosten voor opleiding van dit personeel vallen niet ten laste van dit project. § 11. Een kritische evaluatie van de activiteiten zal, op regelmatige basis, worden uitgevoerd door de Cel Drugs, Dienst Psychosociale Gezondheidszorg, FOD VVVL en/of experten die door deze FOD zijn aangeduid. De instelling ondersteunt de werkzaamheden van dit evaluatieteam. Dit houdt onder meer het volgende in : 1° het evaluatieteam kan steeds een beroep doen op de instelling voor het verkrijgen van bijkomende gegevens die eventueel kunnen overgemaakt worden aan een extern onderzoeksteam voor analyse;2° het evaluatieteam kan tevens een bepaalde registratievorm of een klinisch model opleggen;3° meewerken aan onderzoek op vraag van het evaluatieteam. § 12. De tussentijdse en definitieve activiteitenrapporten omvatten, minstens de volgende punten eventueel te wijzigen door het Directoraat-generaal Gezondheidszorg van de FOD VVVL : 1° een bijwerking van de filosofie en de doelstellingen van het project, en argumentering van eventuele wijzingen hiervan in de loop van het project;2° een beschrijving en argumentering van de eventuele wijzigingen van de opvangprocedures (behandelingsprotocollen) die hierin werden aangebracht in de loop van het project;3° indien een case manager werkzaam is in de eenheid of aan case management wordt gedaan : een beschrijving en auto-evaluatie van de werkmethodiek van de case manager of het case management, en een beschrijving en argumentering van de eventuele wijzigingen die hierin werden aangebracht in de loop van het project; 4° een overzicht van bijgewoonde congressen, opleidingen, ...; 5° een beschrijving van de manier waarop de eenheid zich intern (in de instelling) en eventueel extern (o.a. naar andere instellingen) bekend maakt; 6° een gedetailleerde beschrijving van het aan de eenheid verbonden personeel (zeventien VTE), met minstens volgende punten : - opleiding - soort overeenkomst - anciënniteit - relevante kwalificaties;7° een financiële balans : personeels- en andere kosten gedaan in het kader van dit project;8° samengevoegde gegevens met betrekking tot bezettingsgraad, socio-demografische en diagnostische gegevens van de patiënten;9° beleidsaanbevelingen;10° enkel voor het definitieve activiteitenrapport, een samenvatting van bovenstaande punten. § 13. De activiteitenrapporten en de resultaten mogen niet worden gepubliceerd of verspreid.
Nadat het Directoraat-generaal Gezondheidszorg kennis heeft genomen van het rapport kan er eventueel toestemming worden gegeven voor een gehele of gedeeltelijke publicatie.
Art. 6.Het koninklijk besluit van 6 maart 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 06/03/2013 pub. 24/06/2013 numac 2013024197 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan het « Ziekenhuis Oost-Limburg » ter ondersteuning van een pilootproject betreffende « Crisiseenheden, met inbegrip van case management, voor personen met psychoactieve middelen gerelateerde stoornissen » type koninklijk besluit prom. 06/03/2013 pub. 24/06/2013 numac 2013024198 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan het « Universitair Ziekenhuis Leuven » ter ondersteuning van een pilootproject betreffende « Crisiseenheden, met inbegrip van case management, voor personen met psychoactieve middelen gerelateerde stoornissen » type koninklijk besluit prom. 06/03/2013 pub. 24/06/2013 numac 2013024199 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan het « Universitair Ziekenhuis Gent » ter ondersteuning van een pilootproject betreffende « Crisiseenheden, met inbegrip van case management, voor personen met psychoactieve middelen gerelateerde stoornissen » type koninklijk besluit prom. 06/03/2013 pub. 24/06/2013 numac 2013024203 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan het « Centre hospitalier régional de la Citadelle » ter ondersteuning van een pilootproject betreffende « Crisiseenheden, met inbegrip van case management, voor personen met psychoactieve middelen gerelateerde stoornissen » type koninklijk besluit prom. 06/03/2013 pub. 24/06/2013 numac 2013024201 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan het « Centre Hospitalier Universitaire Ambroise Paré » ter ondersteuning van een pilootproject betreffende « Crisiseenheden, met inbegrip van case management, voor personen met psychoactieve middelen gerelateerde stoornissen » type koninklijk besluit prom. 06/03/2013 pub. 24/06/2013 numac 2013024196 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan het « ZNA - PZ Stuivenberg » ter ondersteuning van een pilootproject betreffende « Crisiseenheden, met inbegrip van case management, voor personen in een psychische crisissituatie en voor personen in een psychoactieve middelengerelateerde crisissituatie » type koninklijk besluit prom. 06/03/2013 pub. 24/06/2013 numac 2013024200 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit houdende toekenning van een toelage aan het « Universitair Verzorgingscentrum Brugmann » ter ondersteuning van een pilootproject betreffende « Crisiseenheden, met inbegrip van case management, voor personen in een psychische crisissituatie en voor personen in een psychoactieve middelengerelateerde crisissituatie » sluiten houdende toekenning van een toelage aan de "Intercommunale de Soins spécialisés de Liège" voor het pilootproject `intensieve behandeling voor patiënten met een dubbele diagnose' wordt ingetrokken.
Art. 7.De minister bevoegd voor Volksgezondheid is belast met de uitvoering van dit besluit.
Gegeven te Brussel, 30 augustus 2013.
FILIP Van Koningswege : De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, Mevr. L. ONKELINX