Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 29 februari 2024
gepubliceerd op 08 maart 2024

Koninklijk besluit bepalende de lijst van activiteiten die tot het dagelijkse leven behoren, alsmede de voorwaarden waaraan deze activiteiten moeten beantwoorden om als dusdanig te worden beschouwd

bron
federale overheidsdienst sociale zekerheid
numac
2024001930
pub.
08/03/2024
prom.
29/02/2024
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

29 FEBRUARI 2024. - Koninklijk besluit bepalende de lijst van activiteiten die tot het dagelijkse leven behoren, alsmede de voorwaarden waaraan deze activiteiten moeten beantwoorden om als dusdanig te worden beschouwd


Verslag aan de Koning Sire, Dit ontwerp kadert binnen de hervorming van het verpleegkundig beroep.

Het doel van dit ontwerp bestaat eruit het mogelijk te maken dat de uitoefening van bepaalde activiteiten binnen de gezondheidszorg niet langer noodzakelijk voorbehouden is aan gezondheidszorgbeoefenaars en dus onder bepaalde voorwaarden ook op een legale manier uitgevoerd kunnen worden door niet-gezondheidszorgbeoefenaars. Meer bepaald gaat het over activiteiten waarvan de uitoefening tot nu toe voorbehouden was aan onder meer de beoefenaars van de verpleegkunde ingevolge het koninklijk besluit van 18 juni 1990Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/06/1990 pub. 20/03/2009 numac 2009000168 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende vaststelling van de lijst van de technische verpleegkundige prestaties en de lijst van de handelingen die door een geneesheer aan beoefenaars van de verpleegkunde kunnen worden toevertrouwd, alsmede de wijze van uitvoering van die prestaties en handelingen en de kwalificatievereisten waaraan de beoefenaars van de verpleegkunde moeten voldoen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten houdende vaststelling van de lijst van de technische verpleegkundige verstrekkingen en de lijst van de handelingen die door een arts aan beoefenaars van de verpleegkunde kunnen worden toevertrouwd, alsmede de wijze van uitvoering van die verstrekkingen en handelingen en de kwalificatievereisten waaraan de beoefenaars van de verpleegkunde moeten voldoen.

Bepaalde activiteiten die in bovenvermeld koninklijk besluit van 1990 vermeld staan, zullen, op basis van dit ontwerpbesluit eveneens gekwalificeerd worden als activiteiten die behoren tot het dagelijks leven. Dit betekent dat, mits respect van de voorwaarden die zijn opgenomen in dit ontwerpbesluit, de activiteiten eveneens op een legale manier door niet-gezondheidszorgbeoefenaars zullen kunnen worden uitgevoerd. Dit betekent echter niet dat de activiteiten niet langer als gezondheidszorg of de uitoefening van de verpleegkunde beschouwd kunnen worden. Wel dat de uitoefening ervan niet langer tot het exclusieve domein van de verpleegkunde behoort. Bovendien blijven de betreffende activiteiten tegelijkertijd vermeld in het koninklijk besluit van 18 juni 1990Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/06/1990 pub. 20/03/2009 numac 2009000168 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende vaststelling van de lijst van de technische verpleegkundige prestaties en de lijst van de handelingen die door een geneesheer aan beoefenaars van de verpleegkunde kunnen worden toevertrouwd, alsmede de wijze van uitvoering van die prestaties en handelingen en de kwalificatievereisten waaraan de beoefenaars van de verpleegkunde moeten voldoen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten aangezien er nog steeds situaties kunnen zijn waarin de activiteit uitgevoerd moet worden door een bevoegd en bekwaam gezondheidszorgbeoefenaar.

De uitwerking van dit ontwerp ging gepaard met veel reflectie omdat er niet altijd een duidelijk onderscheid kan worden gemaakt wanneer wel en niet de tussenkomst van een gezondheidszorgbeoefenaar aangewezen is. Dit ontwerp houdt daar rekening mee in de definitie van wat verstaan moet worden onder "activiteiten die tot het dagelijkse leven behoren" en de voorwaarden waaraan die activiteiten moeten voldoen om als dusdanig beschouwd te worden.

Aan de redactie van dit besluit is een breed adviesproces voorafgegaan. Eerst en vooral werd in het laatste trimester van 2022 op initiatief van Minister van Volksgezondheid F. VANDENBROUCKE en op verzoek van de Ministerraad een werkgroep opgericht met als opdracht een bredere reflectie te houden met betrekking tot taakverschuiving, taakdifferentiatie en een functionele delegatie met betrekking tot de verpleegkunde. Ten gevolge van het eindverslag van deze werkgroep werd daarna met betrekking tot het aspect "Activiteiten behorende tot het Dagelijks Leven" advies gevraagd aan de Federale Raad en Technische Commissie voor de Verpleegkunde, de Federale Raad voor de Vroedvrouwen, de Federale Raad en Technische Commissie voor de Paramedische Beroepen, de Federale Raad voor de Kinesitherapie en de Koninklijke Academies voor Geneeskunde. Ten slotte werd dit ontwerp tijdens de het redactieproces ook ter openbare raadpleging voorgelegd in het kader van de wet van 23 maart 2021Relevante gevonden documenten type wet prom. 23/03/2021 pub. 09/04/2021 numac 2021020624 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Wet betreffende een evenredigheidsbeoordeling voorafgaand aan de invoering of de wijziging van een beroepsreglementering in de gezondheidssector type wet prom. 23/03/2021 pub. 08/02/2024 numac 2024000869 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende een evenredigheidsbeoordeling voorafgaand aan de invoering of de wijziging van een beroepsreglementering in de gezondheidssector. - Duitse vertaling sluiten betreffende de evenredigheidsbeoordeling voorafgaand aan de invoering of de wijziging van een beroepsreglementering in de gezondheidssector. Parallel hieraan werd het ontwerp besproken met de deelstaten en de sociale partners.

Op basis van dit reflectiewerk en de voorafgaandelijke consultatie werd het huidige ontwerp opgesteld en aangepast om rekening te houden met de aanbevelingen die tijdens het hele proces werden gedaan, zowel voor wat betreft de definitie van het begrip activiteiten die tot het dagelijks leven behoren, als voor de bepaling van de eigenlijke lijst van deze activiteiten.

De lijst van deze activiteiten bestaat daarom uit een beperkt aantal activiteiten. Dit zijn activiteiten die in het kader van het dagelijks leven worden uitgevoerd en waarvan wordt aangenomen dat, in veel gevallen, de uitvoering ervan relatief eenvoudig is en geen bijzonder gevaar voor de patiënt inhoudt. Daarom is het niet in alle gevallen nodig dat deze activiteiten door een bevoegd gezondheidszorgbeoefenaar worden uitgevoerd of door een bekwame helper via een specifieke instructie of opleiding. Dit in tegenstelling tot de situaties die werden voorzien in een ander ontwerpbesluit dat eveneens werd opgesteld in het kader van de hervorming van het verpleegkundig beroep, namelijk het ontwerpbesluit tot vaststelling van de lijst van technisch verpleegkundige verstrekkingen die kunnen worden toegestaan aan een bekwame helper. In dit laatste kader wordt de technisch verpleegkundige verstrekking gedelegeerd door de gezondheidszorgbeoefenaar naar een bekwame helper.

Er moet ook worden opgemerkt dat de activiteiten die worden geclassificeerd als activiteiten van het dagelijks leven en die als bijlage bij dit ontwerpbesluit zijn gevoegd, werden aangepast in overeenstemming met de meningen die tijdens de voorafgaande raadplegingen zijn geuit. Bijvoorbeeld: - voor de activiteit betreffende de toediening van geneesmiddelen werd de mogelijkheid van toediening via de neus toegevoegd naar aanleiding van de besprekingen met de vertegenwoordigers van de deelstaten; - voor warmte- en koudetherapieën en therapeutische baden werd de specificatie met betrekking tot een medische indicatie niet gehandhaafd om de mogelijkheid om deze therapie uit te oefenen niet te beperken tot gevallen zonder medische indicatie.

Bovendien kunnen de activiteiten behorende tot het dagelijkse leven, zoals reeds vermeld, worden uitgevoerd door elke burger. Bijgevolg zijn bij de huidige stand van zaken van de regelgeving, de regelgevende teksten die van toepassing zijn op de relatie tussen een patiënt en een gezondheidszorgbeoefenaar niet van toepassing. We denken hierbij aan de wet van 22 augustus 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/08/2002 pub. 10/09/2002 numac 2002022684 bron ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Wet houdende maatregelen inzake gezondheidszorg type wet prom. 22/08/2002 pub. 26/09/2002 numac 2002022737 bron ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Wet betreffende de rechten van de patiënt type wet prom. 22/08/2002 pub. 17/09/2002 numac 2002011312 bron ministerie van economische zaken Wet houdende diverse bepalingen betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen sluiten betreffende de rechten van de patiënt of de wet van 22 april 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/04/2019 pub. 14/05/2019 numac 2019041141 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Wet inzake de kwaliteitsvolle praktijkvoering in de gezondheidszorg sluiten inzake de kwaliteitsvolle praktijkvoering in de gezondheidszorg.

Niettegenstaande heeft de burger, net als alle burgers, bepaalde verplichtingen en mag men niet alles doen.

Zo spreekt het voor zich dat wanneer door een verslechtering van de gezondheidstoestand van de persoon er contact nodig is met een gezondheidszorgbeoefenaar of wanneer één of meerdere waarschuwingscriteria optreden die door een gezondheidszorgbeoefenaar zijn aangegeven, aan een bevoegd gezondheidszorgbeoefenaar gevraagd wordt of de activiteit nog kan worden uitgevoerd door een niet-gezondheidszorgbeoefenaar. Het is een kwestie van voorzichtig en zorgvuldig handelen, zoals elke burger verplicht is te doen.

De persoon die een activiteit behorende tot het dagelijks leven uitvoert, is onderworpen aan de gemeenrechtelijke regels voor wat betreft het respect voor de menselijke waardigheid, zoals vastgelegd in artikel 23 van de Grondwet, en respect voor de fysieke en morele integriteit van individuen. Het ontwerpbesluit bepaalt ook dat activiteiten alleen mogen worden uitgevoerd met toestemming van de begunstigde of zijn of haar wettelijke vertegenwoordiger. Als er op deze gebieden een overtreding wordt begaan, zijn de regels van het gemeen recht van toepassing, afhankelijk van de overtreding of fout die is begaan.

Aangezien het gaat over gezondheidsgerelateerde activiteiten, is de persoon die een activiteit van het dagelijks leven uitvoert verplicht om de regels inzake discretie en respect voor privacy na te leven, zelfs wanneer artikel 458 van het Strafwetboek, dat het beroepsgeheim vastlegt, niet van toepassing is.

Elke burger moet inderdaad voorzichtig zijn en geen feiten of informatie onthullen die de betrokken persoon onnodig of op een nadelige manier zou kunnen schaden. Ook hier heeft de persoon die schade lijdt als gevolg van een onthulling het recht om schadevergoeding te eisen als compensatie voor de fout.

Er moet ook op worden gewezen dat de Europese verordening die regels oplegt voor de verwerking van persoonsgegevens (cfr GDPR) niet van toepassing is op gegevens die door een persoon worden verwerkt voor louter persoonlijke redenen of ten behoeve van activiteiten die bij iemand thuis plaatsvinden (op voorwaarde dat er geen verband is met een professionele of commerciële activiteit).

Tot slot, de bredere hervorming van het verpleegkundig beroep wordt de komende periode verdergezet. In deze brede hervorming streven we de dubbele doelstelling na van een herwaardering van de beroepen in de verpleegkunde alsook de realisatie van een passend kader voor taakdifferentiatie, taakdelegatie en taakverschuiving. Aldus creëren we een toekomstgericht kader voor de verpleegkunde.

In dit stadium werd de oefening omtrent de activiteiten behorende tot het dagelijks leven gemaakt voor wat betreft de activiteiten behorende tot de verpleegkunde. Naar de toekomst toe kan deze oefening ook gemaakt worden voor activiteiten met betrekking tot andere zorgberoepen.

Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Minister van Volksgezondheid, F. VANDENBROUCKE

De Raad van State verleende op 25 januari 2024 het advies nr. 75.055/2 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973.

Advies van de Raad van Staat nr. 75.055/2 van 25 januari 2024 Afdeling wetgeving

Advies 75.055/2 van 25 januari 2024 over een ontwerp van koninklijk besluit `bepalende de lijst van activiteiten die tot het dagelijkse leven behoren, alsmede de voorwaarden waaraan deze activiteiten moeten beantwoorden om als dusdanig te worden beschouwd Op 7 december 2023 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Vice eersteminister en Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid verzocht binnen een termijn van dertig dagen verlengd tot 29 januari 2024 *, een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `bepalende de lijst van activiteiten die tot het dagelijkse leven behoren, alsmede de voorwaarden waaraan deze activiteiten moeten beantwoorden om als dusdanig te worden beschouwd'.

Het ontwerp is door de tweede kamer onderzocht op 24 januari 2024. De kamer was samengesteld uit Patrick RONVAUX, kamervoorzitter, Pierre-Olivier DE BROUX en Laurence VANCRAYEBECK, staatsraden, Sébastien VAN DROOGHENBROECK en Marianne DONY, assessoren, en Esther CONTI, toegevoegd griffier.

Het verslag is uitgebracht door Anne-Stéphanie RENSON, auditeur.

De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het advies is nagezien onder toezicht van Pierre-Olivier de BROUX. Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 25 januari 2024. ____________ * Bij e mail van 8 december 2023.

Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten `op de Raad van State', gecoördineerd op 12 januari 1973, beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 84, § 3, van de voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te vervullen voorafgaande vormvereisten.

Wat die drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de volgende opmerkingen.

Algemene opmerkingen 1. Het voorliggende ontwerp strekt tot tenuitvoerlegging van de machtiging vervat in artikel 23, § 1, vierde lid, van de wet `betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen', gecoördineerd op 10 mei 2015 (hierna: de " wet van 10 mei 2015Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/05/2015 pub. 01/07/2015 numac 2015009275 bron federale overheidsdienst justitie Wet die naturalisaties verleent type wet prom. 10/05/2015 pub. 01/07/2015 numac 2015009277 bron federale overheidsdienst justitie Wet die naturalisaties verleent type wet prom. 10/05/2015 pub. 01/07/2015 numac 2015009276 bron federale overheidsdienst justitie Wet die naturalisaties verleent sluiten"), dat luidt als volgt: "De Koning kan, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad na advies van de Koninklijke Academiën voor Geneeskunde en na advies, elk wat hen betreft, van de Federale Raad voor de Vroedvrouwen, de Federale Raad voor Verpleegkunde, de Federale Raad voor de Kinesitherapie en de Nationale Raad voor de Paramedische Beroepen, de lijst van activiteiten vaststellen die tot het dagelijkse leven behoren en die niet tot de uitoefening van de geneeskunst, de verpleegkunde, de kinesitherapie of een paramedisch beroep behoren. Hij kan daarenboven de voorwaarden vaststellen waaraan deze activiteiten moeten beantwoorden om als dusdanig te worden beschouwd." 2. De ratio legis van die machtiging is in de parlementaire voorbereiding als volgt verwoord: "Sommige verrichtingen die als geneeskunst worden beschouwd of die zijn opgenomen in de lijst met de kinesitherapieprestaties, de verpleegkunde of een paramedisch beroep, worden gewoonlijk uitgeoefend door personen die niet over de voorwaarden van kwalificatie en uitoefening beschikken die door het huidig besluit vereist worden. Er zijn talrijke voorbeelden: de opvoeder die de temperatuur meet van een kind waarvoor hij zorgt of die dat kind een medicament toedient; de verdeling van Methadon in gelijke unitaire doses voor een patiënt toxicomaan in een centrum dat patiënten-drugsgebruikers opneemt; het toilet dat door een familielid aan een van zijn bejaarde en bedlegerige ouders wordt gegeven.

Afhankelijk van de omstandigheden waarin zij worden gesteld, van de toestand van de persoon voor wie zij bestemd zijn, behoren dergelijke verrichtingen nu eens tot het domein van de zorgen (en moeten door beroepsbeoefenaars in de gezondheidszorgen verstrekt worden), dan weer tot het domein van de hulp bij activiteiten van het dagelijks leven.

Als zij betrekking hebben op activiteiten van het dagelijks leven en niet onder de uitoefening van één van voornoemde beroepsbeoefenaars vallen, kunnen deze prestaties verricht worden, in alle wettelijkheid, door een persoon die voldoet aan de voorwaarden van kwalificatie en uitoefening, vastgesteld door of krachtens dit besluit.

Het bepalen van de omstandigheden waarin sommige verrichtingen tot het domein van de hulp behoren en de voorwaarden waaronder zij in de gezondheidszorg terechtkomen, is niet altijd duidelijk. Dit gebrek aan duidelijkheid verontrust bepaalde beroepssectoren en met name deze van de hulp aan personen. Nadat het advies van de Koninklijke Academiën voor Geneeskunde werd ingewonnen, kan de Koning derhalve door dit artikel de lijst vaststellen van de prestaties die betrekking hebben op de activiteiten van het dagelijks leven en die niet onder de uitoefening van een gezondheidszorgberoep vallen en kan Hij volgens dezelfde procedure de voorwaarden bepalen waarin bepaalde prestaties betrekking hebben op de activiteiten van het dagelijks leven en niet onder de uitoefening van een gezondheidszorgberoep vallen."(1) 3. Het voorliggende ontwerp strekt er aldus toe om sommige technische verpleegkundige verstrekkingen onder bepaalde voorwaarden te herkwalificeren als "activiteiten die tot het dagelijkse leven behoren" (hierna: "ADL's") die uitgeoefend kunnen worden door iedere gezondheidszorgbeoefenaar alsook door iedere niet gezondheidszorgbeoefenaar.(2) 4. In het verslag aan de Koning dat bij het voorliggende ontwerp gevoegd is, wordt de nadruk gelegd op het probleem om een duidelijk onderscheid te maken tussen de zorghandelingen die uitsluitend door gezondheidszorgbeoefenaars uitgevoerd mogen worden en de ADL die door niet-gezondheidszorgbeoefenaars uitgevoerd mogen worden: "De uitwerking van dit ontwerp ging gepaard met veel reflectie omdat er niet altijd een duidelijk onderscheid kan worden gemaakt wanneer wel en niet de tussenkomst van een gezondheidszorgbeoefenaar aangewezen is." 5. Op dat probleem is ook gewezen in het verslag van de "Werkgroep Taakdifferentiatie, taakdelegatie en taakverschuiving" van maart 2023 en in de ingewonnen adviezen. In het voornoemde verslag van de werkgroep staat: "De discussie over wat is ADL/Bijstand en wat is gezondheidszorg verliep eerder moeizaam. Binnen de werkgroep verschilden de meningen geregeld over wat wel of niet als ADL/Bijstand beschouwd kan worden." Zo hebben ook beide Koninklijke Academies voor Geneeskunde in hun gezamenlijk advies gesteld dat "de werkgroep voor een moeilijke opdracht gesteld werd en dat een (schijnbaar) eenvoudige opdracht als het onderscheid tussen gezondheidszorg en de ADL activiteiten de facto erg complex is en heel veel grijze zones bevat."(3) 6. In artikel 1 van het ontwerp worden de "activiteiten die tot het dagelijkse leven behoren" gedefinieerd als de hulp "die geboden wordt in het kader van essentiële activiteiten van het dagelijkse leven die de persoon, als gevolg van zijn jonge leeftijd of een fysieke of psychologische beperking, niet (meer) zelf kan uitvoeren.Het gaat over activiteiten die, hoewel ze behoren tot de gezondheidszorg, ook door een niet-gezondheidszorgbeoefenaar mogen worden uitgevoerd". 7. In artikel 2 van het ontwerp worden de voorwaarden opgesomd waaraan voldaan moet zijn opdat een activiteit beschouwd kan worden als een ADL.(4) De eerste voorwaarde luidt: "de activiteit [mag] niet beschouwd worden als gezondheidszorg die verleend moet worden door een gezondheidszorgbeoefenaar als bedoeld in de wet betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen, gecoördineerd op 10 mei 2015." In het ontwerp worden evenwel niet de criteria geformuleerd op basis waarvan een activiteit niet beschouwd behoort te worden als een gezondheidszorg die verleend moet worden door een gezondheidszorgbeoefenaar.(5) Er wordt aan de niet gezondheidszorgbeoefenaar - op wie nochtans de verantwoordelijkheid rust om de handeling te stellen - geen aanwijzing gegeven om hem in staat te stellen in te schatten of een activiteit al dan niet beschouwd moet worden als een activiteit die uitgeoefend moet worden door een gezondheidszorgbeoefenaar. Bij ontstentenis van nauwkeurige criteria en aangezien in het ontwerp niet voorzien wordt in een regeling voor voorafgaandelijke delegatie/goedkeuring door een gezondheidszorgbeoefenaar, zou een niet gezondheidszorgbeoefenaar er - verkeerdelijk - van kunnen uitgaan dat een bepaalde activiteit niet uitgeoefend hoeft te worden door een gezondheidszorgbeoefenaar en zou hij - met alle risico's van dien voor de patiënt - kunnen beslissen een activiteit uit te oefenen die in principe uitgeoefend had moeten worden door een gezondheidszorgbeoefenaar.

Bijgevolg wordt bij het ontwerp niet voldoende nauwkeurig uitvoering gegeven aan de machtiging vervat in artikel 23, § 1, vierde lid, van de wet van 10 mei 2015Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/05/2015 pub. 01/07/2015 numac 2015009275 bron federale overheidsdienst justitie Wet die naturalisaties verleent type wet prom. 10/05/2015 pub. 01/07/2015 numac 2015009277 bron federale overheidsdienst justitie Wet die naturalisaties verleent type wet prom. 10/05/2015 pub. 01/07/2015 numac 2015009276 bron federale overheidsdienst justitie Wet die naturalisaties verleent sluiten. Dat gebrek aan nauwkeurigheid is bijzonder problematisch ten aanzien van het beginsel van voorzienbaarheid dat van toepassing is in strafzaken, aangezien de tenuitvoerlegging van die machtiging er net toe strekt bepaalde handelingen al dan niet uit te sluiten van de strafrechtelijk strafbare handelingen. 8. Dat is des te meer het geval daar, in tegenstelling tot wat unaniem door de werkgroep(6) en de geraadpleegde instanties(7) aanbevolen wordt, in het voorliggende ontwerp niet voorzien wordt in informatie, instructie of een voorafgaande opleiding ten behoeve van de niet- gezondheidszorgbeoefenaar. Er wordt nochtans voorzien in een dergelijke instructie/informatie voor in het geval dat de ADL uitgevoerd wordt door een bekwame helper.

Artikel 2, § 3, van het ontwerp van koninklijk besluit `tot vaststelling van de datum van inwerkingtreding van de wet van 11 juni 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 11/06/2023 pub. 14/07/2023 numac 2023031314 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet tot wijziging van artikel 124, 1°, van de wet betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen, gecoördineerd op 10 mei 2015, teneinde de wetgeving betreffende de uitoefening van technische verpleegkundige verstrekkingen door een mantelzorger of door een bekwame helper, hierin aan te passen sluiten tot wijziging van artikel 124, 1°, van de wet betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen, gecoördineerd op 10 mei 2015, teneinde de wetgeving betreffende de uitoefening van technische verpleegkundige verstrekkingen door een mantelzorger of door een bekwame helper, hierin aan te passen, en tot vaststelling van de lijst van de technische verpleegkundige verstrekkingen die kunnen worden toegestaan aan een bekwame helper, alsook de voorwaarden voor de uitoefening ervan en de vereiste opleidingsvoorwaarden voor die toelating', waarover de afdeling Wetgeving heden advies 75.053/2 gegeven heeft, bepaalt immers: "De technische verpleegkundige verstrekkingen behorende tot de lijst van activiteiten die tot het dagelijks leven behoren en die ook voorkomen op de lijst van technische verpleegkundige verstrekkingen kunnen eveneens aan een bekwame helper worden gedelegeerd via instructie of opleiding, indien de behandelende arts, verpleegkundige verantwoordelijk voor algemene zorg of basisverpleegkundige heeft aangegeven dat gezien de context en het doel van de te verrichten activiteit de activiteit niet beschouwd kan worden als een activiteit van het dagelijks leven." (eigen onderstreping). 9. Wat de tot het dagelijkse leven behorende activiteiten op de lijst in de bijlage bij het ontwerp betreft, merkt de afdeling Wetgeving bovendien op dat sommige verduidelijkingen die in de ingewonnen adviezen gesuggereerd worden niet opgenomen zijn in de ontworpen bijlage.Bij wijze van voorbeeld: - In tegenstelling tot wat aanbevolen werd door de Koninklijke Academies voor Geneeskunde alsook in het gezamenlijk advies van de Federale Raad voor Verpleegkunde en van de Technische Commissie voor Verpleegkunde, hebben de hygiënische zorgen bij personen met ADL-dysfunctie niet uitsluitend betrekking op "beperkte" dysfunctieproblemen. - Wat de medicamenteuze toediening betreft, ontbreekt in het ontwerp de uitzondering die door de Koninklijke Academies voor Geneeskunde aanbevolen wordt voor het toedienen van opioïden. In het ontwerp is daarentegen wel het geval opgenomen van medicamenteuze toediening via de neus, waar geen gewag van gemaakt werd in het gezamenlijk advies van de Academies. - Wat de warmte- en koudetherapieën en de therapeutische baden betreft, wordt in het ontwerp niet gepreciseerd dat daarbij de activiteiten "zonder medische indicatie" beoogd worden, zoals vermeld in het gezamenlijk advies van de Federale Raad voor Verpleegkunde en van de Technische Commissie voor Verpleegkunde.

De steller van het ontwerp moet er zich bijgevolg van vergewissen dat, ondanks de opmerkingen in dat verband in de ingewonnen adviezen, de activiteiten op de lijst in de bijlage bij het ontwerp wel degelijk voldoende nauwkeurig omschreven zijn om te kunnen beantwoorden aan de definitie van ADL. 10. Aangezien de in het ontwerp beoogde activiteiten gekwalificeerd blijven als technische verpleegkundige verstrekkingen in het koninklijk besluit van 18 juni 1990Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/06/1990 pub. 20/03/2009 numac 2009000168 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit houdende vaststelling van de lijst van de technische verpleegkundige prestaties en de lijst van de handelingen die door een geneesheer aan beoefenaars van de verpleegkunde kunnen worden toevertrouwd, alsmede de wijze van uitvoering van die prestaties en handelingen en de kwalificatievereisten waaraan de beoefenaars van de verpleegkunde moeten voldoen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten `houdende vaststelling van de lijst van de technische verpleegkundige verstrekkingen en de lijst van de handelingen die door een arts of een tandarts aan beoefenaars van de verpleegkunde kunnen worden toevertrouwd, alsmede de wijze van uitvoering van die verstrekkingen en handelingen en de kwalificatievereisten waaraan de beoefenaars van de verpleegkunde moeten voldoen', merkt de afdeling Wetgeving van de Raad van State bovendien op dat de rechtszekerheid beter gewaarborgd zou zijn indien artikel 124, 1°, van de wet van 10 mei 2015Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/05/2015 pub. 01/07/2015 numac 2015009275 bron federale overheidsdienst justitie Wet die naturalisaties verleent type wet prom. 10/05/2015 pub. 01/07/2015 numac 2015009277 bron federale overheidsdienst justitie Wet die naturalisaties verleent type wet prom. 10/05/2015 pub. 01/07/2015 numac 2015009276 bron federale overheidsdienst justitie Wet die naturalisaties verleent sluiten aldus aangevuld zou worden dat daarin gestipuleerd wordt dat die bepaling niet van toepassing is op andere personen dan verplegers die ADL verrichten.(8) 11. Tot slot merkt de afdeling Wetgeving van de Raad van State op dat wanneer de "activiteiten die tot het dagelijkse leven behoren" uitgeoefend zullen worden door gezondheidszorgbeoefenaars, de bepalingen van de wet van 22 augustus 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/08/2002 pub. 10/09/2002 numac 2002022684 bron ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Wet houdende maatregelen inzake gezondheidszorg type wet prom. 22/08/2002 pub. 26/09/2002 numac 2002022737 bron ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Wet betreffende de rechten van de patiënt type wet prom. 22/08/2002 pub. 17/09/2002 numac 2002011312 bron ministerie van economische zaken Wet houdende diverse bepalingen betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen sluiten `betreffende de rechten van de patiënt' en van de wet van 22 april 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/04/2019 pub. 14/05/2019 numac 2019041141 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Wet inzake de kwaliteitsvolle praktijkvoering in de gezondheidszorg sluiten `inzake de kwaliteitsvolle praktijkvoering in de gezondheidszorg' van toepassing zullen zijn,(9) wat niet zo zal zijn in het geval dat diezelfde activiteiten uitgeoefend zullen worden door niet gezondheidszorgbeoefenaars. Aangezien luidens de definitie in artikel 1 van het ontwerp de "activiteiten die tot het dagelijkse leven behoren" thuishoren in de sector van de gezondheidszorg, rijst bijgevolg de vraag of op zijn minst sommige van de in die twee wetten vervatte waarborgen, niet ook toepasselijk gemaakt zouden moeten worden op de zorgen die met toepassing van het voorliggende ontwerp verstrekt worden door niet-gezondheidzorgbeoefenaars.(10) 12. Het ontwerp moet bijgevolg aandachtig heronderzocht worden in het licht van de voorgaande opmerkingen, met name om na te gaan of daarbij het recht op de bescherming van de gezondheid gewaarborgd bij artikel 23 van de Grondwet, en het in dat artikel vervatte standstill- beginsel in acht genomen worden. De griffier, ESTHER CONTI De voorzitter, PATRICK RONVAUX _______ Nota's (1) Parl.St. Kamer 2003-04, nr. 51-1138/001 en 51-1139/001, 110 tot 111. (2) In dat verband valt op te merken dat, aangezien het ontwerp er alleen toe strekt activiteiten in verband met de verpleegkunde te herkwalificeren als ADL's, artikel 1 van het ontwerp, zoals het gesteld is, te denken zou kunnen geven dat de ADL's uitgevoerd kunnen worden door een verpleger of door een niet gezondheidszorgbeoefenaar. Aangezien, zoals uitgelegd wordt in het verslag aan de Koning, het de bedoeling is om iedere gezondheidszorgbeoefenaar alsook iedere niet-gezondheidszorgbeoefenaar de mogelijkheid te geven die activiteiten uit te oefenen, verdient het aanbeveling artikel 1van het ontwerp in die zin te verduidelijken door de woorden "ook door een niet gezondheidszorgbeoefenaar mogen worden uitgevoerd" te vervangen door de woorden "door een gezondheidszorgbeoefenaar of een niet- gezondheidszorgbeoefenaar mogen worden uitgevoerd". (3) In dezelfde zin wordt daarover in het advies van de Federale Raad voor de Vroedvrouwen nr.2023/002 het volgende gesteld: "De FRVV meent dat een `potentiële ADL' niet op dezelfde manier wordt begrepen naargelang de context waarin ze plaatsvindt, de omstandigheden waarin ze wordt uitgevoerd en de mogelijke gevolgen ervan. Het is dus delicaat om een veralgemenende uitspraak te doen, buiten een specifieke context." (4) Uit de logica van het ontwerp volgt dat het opnemen van de "activiteit" in de lijst in de bijlage waarnaar verwezen wordt in het ontworpen artikel 3, weliswaar een voorwaarde is die vervuld moet zijn opdat die activiteit als een "activiteit van het dagelijkse leven" beschouwd kan worden, maar dat niet de enige voorwaarde is: er zal daarbovenop nagegaan moeten worden of de in artikel 2 genoemde voorwaarden ook vervuld zijn.Elke andere conclusie zou dat artikel 2 overigens overbodig maken. (5) Zoals de Federale Raad voor Verpleegkunde en de Technische Commissie voor Verpleegkunde uitdrukkelijk stellen in hun gezamenlijk advies nr.2023/008: "Bepaalde handelingen beschreven in de wetgeving over de gezondheidszorgberoepen behoren in bepaalde settings (WZC, gehandicaptenzorg, thuiszorg) tot de dagelijkse persoonlijke hygiëne.

Anderzijds maakt het toilet bijv. bij acute patiënten deel uit van de gespecialiseerde zorgverlening en omvat het de observatie en evaluatie van de klinische toestand en risico's van de patiënt. Een bepaalde handeling vereist in verschillende situaties verschillende competenties." (6) Zo bijvoorbeeld staat in het verslag van de werkgroep: "(...) volgende aandachtspunten [werden] geformuleerd: (1) het belang van een voldoende heldere omschrijving van de handeling/activiteit en de voorwaarden waaronder deze activiteit niet kan worden verricht, (2) waar relevant een instructie/informatie aanwezig (en waar relevant een bijkomend opleiding) om deze activiteit te kunnen verrichten en (3) overweging van integratie in de opleiding van groepen van niet verpleegkundigen die deze ADL activiteiten frequent uitvoeren in de praktijk (bijv. medicatie toediening)." (7) Zo staat in het gezamenlijk advies van de Koninklijke Academies voor Geneeskunde het volgende: "De Academies vragen dat voldoende instructie en informatie voor het veilig uitvoeren van een dergelijke handeling wordt voorzien.Wanneer instructie en informatie niet volstaan, is een opleiding aangewezen.

Professionele zorgverstrekkers kunnen verantwoordelijk worden gesteld voor onvoldoende duidelijke instructie of onvoldoende toetsing van bekwaamheid bij opleiding, maar niet voor de onzorgvuldige of gebrekkige uitvoering.

Ondanks het feit dat de Academies het zinvol vinden dat een wettelijk kader wordt geboden waarin mantelzorgers en bekwame helpers die geen specifieke gezondheidszorgopleiding hebben genoten, bijstand verlenen ten aanzien van ADL-activiteiten, vrezen zij evenwel dat dit de deur op een kier zet om niet-gekwalificeerd personeel in te schakelen voor ADL-activiteiten in de zorginstellingen of thuiszorg (bv. omwille van budgettaire redenen, omwille van tekorten van zorgprofessionals op de arbeidsmarkt).

De Academies zien hierin een risico op kwaliteit en patiëntveiligheidsproblemen. Er is bijvoorbeeld een groot verschil tussen een leraar die als bekwame helper één van de leerlingen een bepaald geneesmiddel toedient (en hiervoor veilig kan worden geïnstrueerd) en iemand die ongekwalificeerd in een woonzorgcentrum instaat voor de medicatiebedeling en -toediening aan bewoners." In dezelfde zin staat in het gezamenlijk advies nr. 2023/003 van de Federale Raad voor de paramedische beroepen en de Technische Commissie voor de paramedische beroepen het volgende: "In het algemeen werd herhaaldelijk gewezen op de noodzaak van `beveiligingsprocedures' indien een niet-gezondheidswerker sommige van de genoemde handelingen zou overnemen. Het lijkt ons van essentieel belang dat bij elke delegatie aan een niet-zorgverstrekkers ervoor wordt gezorgd dat degene die met deze handelingen wordt belast, informatie/opleiding heeft gekregen." In dezelfde zin staat in advies nr. 2023/002 van de Federale Raad voor de Vroedvrouwen het volgende: "De FRVV is (...) van mening dat om de veiligheid en het comfort van de praktijk van de ADL te garanderen, elke persoon die een ADL uitvoert, daartoe op voorhand en verplicht de nodige opleiding door zorgverleners moet krijgen." (8) Naar het voorbeeld van wat bepaald is in de wet van 11 juni 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 11/06/2023 pub. 14/07/2023 numac 2023031314 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Wet tot wijziging van artikel 124, 1°, van de wet betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen, gecoördineerd op 10 mei 2015, teneinde de wetgeving betreffende de uitoefening van technische verpleegkundige verstrekkingen door een mantelzorger of door een bekwame helper, hierin aan te passen sluiten `tot wijziging van artikel 124, 1°, van de wet betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen, gecoördineerd op 10 mei 2015, teneinde de wetgeving betreffende de uitoefening van technische verpleegkundige verstrekkingen door een mantelzorger of door een bekwame helper' voor de mantelzorgers en de bekwame helpers wanneer ze technische verstrekkingen leveren die vallen onder de verpleegkunde in het kader van de hulp bij het dagelijkse leven.(9) Overeenkomstig de artikelen 2, 3°, en 3, § 1, van de wet van 22 augustus 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/08/2002 pub. 10/09/2002 numac 2002022684 bron ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Wet houdende maatregelen inzake gezondheidszorg type wet prom. 22/08/2002 pub. 26/09/2002 numac 2002022737 bron ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Wet betreffende de rechten van de patiënt type wet prom. 22/08/2002 pub. 17/09/2002 numac 2002011312 bron ministerie van economische zaken Wet houdende diverse bepalingen betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen sluiten `betreffende de rechten van de patiënt' is deze van toepassing op de relatie tussen een patiënt en een beroepsbeoefenaar. Overeenkomstig artikel 3, § 1, van de wet van 22 april 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/04/2019 pub. 14/05/2019 numac 2019041141 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Wet inzake de kwaliteitsvolle praktijkvoering in de gezondheidszorg sluiten `inzake de kwaliteitsvolle praktijkvoering in de gezondheidszorg' is deze van toepassing op de gezondheidszorgbeoefenaars in het kader de gezondheidszorgverstrekking. (10) Men denke bijvoorbeeld aan de waarborgen zoals bedoeld in de artikelen 5 en 10 van de wet van 22 augustus 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/08/2002 pub. 10/09/2002 numac 2002022684 bron ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Wet houdende maatregelen inzake gezondheidszorg type wet prom. 22/08/2002 pub. 26/09/2002 numac 2002022737 bron ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Wet betreffende de rechten van de patiënt type wet prom. 22/08/2002 pub. 17/09/2002 numac 2002011312 bron ministerie van economische zaken Wet houdende diverse bepalingen betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen sluiten `betreffende de rechten van de patiënt'.Men denke eveneens aan de bepalingen van de wet van 22 april 2019Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/04/2019 pub. 14/05/2019 numac 2019041141 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Wet inzake de kwaliteitsvolle praktijkvoering in de gezondheidszorg sluiten `inzake de kwaliteitsvolle praktijkvoering in de gezondheidszorg' in geval van verwerking van de persoonsgegevens van de begunstigden van de ADL's. Wat dat betreft, herinnert de afdeling Wetgeving er eveneens aan dat, wat de gezondheidsgegevens betreft, artikel 9, lid 3, van verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 `betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming)', nageleefd moet worden, dat luidt als volgt: "De in lid 1 bedoelde persoonsgegevens mogen worden verwerkt voor de in lid 2, punt h), genoemde doeleinden wanneer die gegevens worden verwerkt door of onder de verantwoordelijkheid van een beroepsbeoefenaar die krachtens Unierecht of lidstatelijk recht of krachtens door nationale bevoegde instanties vastgestelde regels aan het beroepsgeheim is gebonden, of door een andere persoon die eveneens krachtens Unierecht of lidstatelijk recht of krachtens door nationale bevoegde instanties vastgestelde regels tot geheimhouding is gehouden."

29 FEBRUARI 2024. - Koninklijk besluit bepalende de lijst van activiteiten die tot het dagelijkse leven behoren, alsmede de voorwaarden waaraan deze activiteiten moeten beantwoorden om als dusdanig te worden beschouwd FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen, gecoördineerd op 10 mei 2015, artikel 23, § 1, vierde lid;

Gelet op het advies van de Koninklijke Academiën voor Geneeskunde, gegeven op 12 juni 2023;

Gelet op het advies van de Federale Raad voor de Vroedvrouwen, gegeven op 14 juni 2023;

Gelet op het gezamenlijk advies van de Federale Raad voor Verpleegkunde en de Technische Commissie voor Verpleegkunde, gegeven op 13 en 15 juni 2023;

Gelet op het advies van de Federale Raad voor de Kinesitherapie, gegeven op 8 juni 2023;

Gelet op het advies van de Federale raad voor de paramedische beroepen en de Technische commissie voor de paramedische beroepen, gegeven op 6 juni 2023;

Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën, gegeven op 10 oktober 2023;

Gelet op de akkoordbevinding van de staatssecretaris voor Begroting, gegeven op 8 november 2023;

Gelet op de impactanalyse van de regelgeving, uitgevoerd overeenkomstig artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging;

Gelet op de evenredigheidsbeoordeling en de terbeschikkingstelling van de informatie betreffende de regelgeving op het federale portaal, uitgevoerd overeenkomstig artikelen 7 en 9 van de wet van 23 maart 2021Relevante gevonden documenten type wet prom. 23/03/2021 pub. 09/04/2021 numac 2021020624 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Wet betreffende een evenredigheidsbeoordeling voorafgaand aan de invoering of de wijziging van een beroepsreglementering in de gezondheidssector type wet prom. 23/03/2021 pub. 08/02/2024 numac 2024000869 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende een evenredigheidsbeoordeling voorafgaand aan de invoering of de wijziging van een beroepsreglementering in de gezondheidssector. - Duitse vertaling sluiten betreffende een evenredigheidsbeoordeling voorafgaand aan de invoering of de wijziging van een beroepsreglementering in de gezondheidssector;

Gelet op het advies 75.055/2 van de Raad van State, gegeven op 25 januari 2024, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Volksgezondheid en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Onder "activiteiten die tot het dagelijkse leven behoren" wordt de hulp verstaan die geboden wordt in het kader van essentiële activiteiten van het dagelijkse leven die de persoon, als gevolg van zijn jonge leeftijd of een fysieke of psychologische beperking, niet (meer) zelf kan uitvoeren. Het gaat over activiteiten die, hoewel ze behoren tot de gezondheidszorg, ook door een niet-gezondheidszorgbeoefenaar mogen worden uitgevoerd.

Art. 2.Om als een activiteit van het dagelijkse leven te kunnen worden beschouwd: - mag de activiteit niet beschouwd worden als gezondheidszorg die verleend moet worden door een gezondheidszorgbeoefenaar zoals bedoeld in de wet betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen, gecoördineerd op 10 mei 2015. Bij twijfel hierover moet de inschatting gebeuren door een bevoegd gezondheidszorgbeoefenaar. In het geval er contact nodig is met een gezondheidszorgbeoefenaar wegens een verslechtering van de gezondheidstoestand van de persoon of bij het optreden van één of meerdere waarschuwingscriteria die eerder zijn aangegeven door een gezondheidszorgbeoefenaar, vraagt de patiënt of zijn wettelijke vertegenwoordiger of de persoon die van plan is een activiteit behorende tot het dagelijkse leven uit te voeren, aan een bevoegd gezondheidszorgbeoefenaar of de activiteit nog kan worden uitgevoerd door een niet-gezondheidszorgbeoefenaar; en - mag de behandelende arts, verpleegkundige verantwoordelijk voor algemene zorg of basisverpleegkundige niet aangegeven hebben dat gezien de context en het doel van de te verrichten activiteit de uitoefening van de activiteit door een bevoegd gezondheidszorgbeoefenaar dient te gebeuren.

Art. 3.De lijst van activiteiten die tot het dagelijkse leven behoren, alsmede de voorwaarden waaraan deze activiteiten moeten beantwoorden om als dusdanig te worden beschouwd, wordt vastgesteld in bijlage van dit besluit.

Art. 4.§ 1. De activiteiten die tot het dagelijkse leven behoren, mogen enkel worden uitgeoefend mits de begunstigde van de hulp of zijn wettelijke vertegenwoordiger daarmee instemt. § 2. In het kader van de toediening van geneesmiddelen kan de arts of de verpleegkundige verantwoordelijk voor algemene zorg evalueren of er nood is aan een individueel toedieningssysteem dat klaargemaakt en gepersonaliseerd wordt door een verpleegkundige verantwoordelijk voor algemene zorg, een basisverpleegkundige of een apotheker om de inname van geneesmiddelen te controleren, therapietrouw te garanderen en regelmaat te bevorderen.

Art. 5.De minister bevoegd voor Volksgezondheid is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 29 februari 2024.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Volksgezondheid, F. VANDENBROUCKE

Bijlage bij het koninklijk besluit van 29 februari 2024 bepalende de lijst van activiteiten die tot het dagelijkse leven behoren, alsmede de voorwaarden waaraan deze activiteiten moeten beantwoorden om als dusdanig te worden beschouwd Bijlage bij koninklijk besluit van 29 februari 2024 bepalende de lijst van activiteiten die tot het dagelijkse leven behoren, alsmede de voorwaarden waaraan deze activiteiten moeten beantwoorden om als dusdanig te worden beschouwd - "Lijst van activiteiten die tot het dagelijkse leven behoren Hygiëne ? Hygiënische zorgen bij personen met beperkte ADL-dysfunctie. ? Dagelijkse zorg aan een stoma bij een patiënt zonder bijbehorende verpleegkundige diagnose.

Voeding ? Vocht- en voedseltoediening bij personen zonder slikstoornissen langs orale weg helpen verrichten.

Activiteiten ? Meting van de parameters behorende tot een beperkt aantal biologische functiestelsels: temperatuur, hartslag, bloeddruk, gewicht, lengte, saturatie, meting van glycemie door capillaire bloedafname bij diabetici. ? Het spoelen van neus, ogen en oren. ? Therapeutische baden, warmte-en koudetherapie. ? Verwijderen van losse vreemde voorwerpen uit het oog(1).

Medicamenteuze toedieningen ? Toedienen van medicatie, met uitzondering van opioïden, via volgende toedieningswegen: oraal (inbegrepen inhalatie), rectaal, vaginaal, oogindruppeling, oorindruppeling, neusindruppeling, percutane weg(2), overeenkomstig de instructies in de bijsluiter van het geneesmiddel of de instructies van de apotheker, de verpleegkundige verantwoordelijk voor algemene zorg of van de voorschrijvende arts.

Gezien om gevoegd te worden bij ons besluit van 29 februari 2024 bepalende de lijst van activiteiten die tot het dagelijkse leven behoren, alsmede de voorwaarden waaraan deze activiteiten moeten beantwoorden om als dusdanig te worden beschouwd.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Volksgezondheid, F. VANDENBROUCKE _______ Nota's (1) Zodra bijv.metaal- of glassplinters dreigen letsels te veroorzaken in het weefsel dient de patiënt doorverwezen naar aangepaste (medische) hulp. (2) Transdermale weg - bv.aanbrengen van zalven en crèmes, patches.

^