Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 28 mei 2019
gepubliceerd op 01 juli 2019

Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 21 maart 2019, gesloten in het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek, betreffende de arbeidsvoorwaarden van de chauffeurs van de diensten voor het verhuren van voertuigen met chauffeur

bron
federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg
numac
2019011921
pub.
01/07/2019
prom.
28/05/2019
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

28 MEI 2019. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 21 maart 2019, gesloten in het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek, betreffende de arbeidsvoorwaarden van de chauffeurs van de diensten voor het verhuren van voertuigen met chauffeur (1)


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel 28;

Gelet op het verzoek van het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek;

Op de voordracht van de Minister van Werk, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 21 maart 2019, gesloten in het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek, betreffende de arbeidsvoorwaarden van de chauffeurs van de diensten voor het verhuren van voertuigen met chauffeur.

Art. 2.De minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 28 mei 2019.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Werk, K. PEETERS _______ Nota (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : Wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. Bijlage Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek Collectieve arbeidsovereenkomst van 21 maart 2019 Arbeidsvoorwaarden van de chauffeurs van de diensten voor het verhuren van voertuigen met chauffeur (Overeenkomst geregistreerd op 1 april 2019 onder het nummer 151198/CO/140) HOOFDSTUK I. - Toepassingsgebied

Artikel 1.Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgevers die diensten voor het verhuren van voertuigen met chauffeur uitbaten en die ressorteren onder het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek, alsook op hun chauffeurs.

Onder "chauffeurs" wordt bedoeld : de mannelijke en vrouwelijke chauffeurs. HOOFDSTUK II. - Juridisch kader

Art. 2.Deze collectieve arbeidsovereenkomst vervangt de collectieve arbeidsovereenkomst van 21 september 2017, gesloten in het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek, algemeen verbindend verklaard bij koninklijk besluit van 25 maart 2018, betreffende de arbeidsvoorwaarden van de arbeiders van de diensten voor het verhuren van voertuigen met chauffeur (nr. 142419).

Deze collectieve arbeidsovereenkomst wordt gesloten wat de arbeidsduur betreft in toepassing van de wet van 17 maart 1987Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/03/1987 pub. 18/03/2010 numac 2010000131 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de invoering van nieuwe arbeidsregelingen in de ondernemingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de invoering van nieuwe arbeidsregelingen in de onderneming en in toepassing van de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 42 van de Nationale Arbeidsraad betreffende de invoering van nieuwe arbeidsregelingen in de onderneming. HOOFDSTUK III. - Begripsomschrijving

Art. 3.Met "vervoer verricht met huurauto's met chauffeur" wordt bedoeld : ieder bezoldigd personenvervoer met voertuigen met een capaciteit van maximum 9 plaatsen (de chauffeur inbegrepen), met uitzondering van het taxivervoer en het geregeld vervoer. Met "geregeld vervoer" wordt bedoeld : het personenvervoer verricht voor rekening van de VVM en de SRWT-TEC, ongeacht de capaciteit van het voertuig en ongeacht het soort aandrijving van de gebruikte vervoermiddelen. Dit vervoer wordt verricht volgens de volgende criteria : een welbepaald traject en een welbepaald, geregeld uurrooster. De passagiers worden opgehaald en afgezet aan vooraf vastgelegde halten. Dit vervoer is toegankelijk voor iedereen, zelfs indien, in voorkomend geval, het verplicht is de reis vooraf te reserveren. HOOFDSTUK IV. - Arbeidsduur Invoering nieuwe arbeidsregeling ( wet van 17 maart 1987Relevante gevonden documenten type wet prom. 17/03/1987 pub. 18/03/2010 numac 2010000131 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de invoering van nieuwe arbeidsregelingen in de ondernemingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten).

Art. 4.De arbeidsduur van de chauffeurs die werken voor de onder artikel 1 van deze collectieve arbeidsovereenkomst bedoelde werkgevers, wordt op 38 uur per week vastgesteld oftewel op 494 uur per kwartaal (38 x 4,3333 x 3).

De normale arbeidsduur vastgesteld door dit artikel moet geëerbiedigd worden als gemiddeld over een R.S.Z.-kwartaal.

Art. 5.In afwijking van de bepalingen van artikel 4 kan, mits ondernemings-collectieve arbeidsovereenkomst ondertekend door alle werknemersorganisaties zetelend in het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek, geopteerd worden voor een eerbiediging van de normale arbeidsduur als gemiddeld over een kalenderjaar (1 976 uur, inclusief gelijkgestelde dagen).

Art. 6.Om de arbeidsduur te bepalen is er ook rekening gehouden met de tijd gedurende dewelke de chauffeur ter beschikking van de werkgever is, zelfs indien de chauffeur geen effectieve arbeid verricht.

Art. 7.De normale arbeidstijd mag niet meer bedragen dan 12 uur per dag.

Prestaties verricht boven 10 uur per dag en/of 50 uur per week geven recht op een overloon van 50 pct..

De bepalingen van dit hoofdstuk hebben rechtstreekse en directe werking, met uitzondering van de bepalingen onder artikel 5, die geen direct rechtstreekse noch directe werking hebben.

De ondernemingen die gebruik maken van de bepalingen van dit hoofdstuk dienen de uurroosters overeenkomstig de nieuwe arbeidsregelingen als een gewone bijlage aan het bestaande arbeidsreglement toe te voegen.

De invoering van een nieuwe arbeidsregeling in de onderneming moet een positieve weerslag hebben op de werkgelegenheid. HOOFDSTUK V. - Minimumloon

Art. 8.De chauffeurs van de onder artikel 1 bedoelde werkgevers worden per uur beloond.

Art. 9.§ 1. Minimumloon per 1 juli 2017 Het minimumloon wordt vanaf 1 juli 2017 op 12,0586 EUR per uur vastgesteld. Het uurloon wordt verhoogd in functie van de anciënniteit van de chauffeur in de onderneming, volgens volgende bepalingen:

Ancienneté

Salaire horaire (euro)

Anciënniteit

Uurloon (euro)

Moins de 3 années

12,0586 EUR

Minder dan 3 jaar

12,0586 EUR

A partir de 3 années

12,1793 EUR

Vanaf 3 jaar

12,1793 EUR

A partir de 5 années

12,2998 EUR

Vanaf 5 jaar

12,2998 EUR

A partir de 8 années

12,4204 EUR

Vanaf 8 jaar

12,4204 EUR

A partir de 10 années

12,5408 EUR

Vanaf 10 jaar

12,5408 EUR

A partir de 15 années

12,6618 EUR

Vanaf 15 jaar

12,6618 EUR

A partir de 20 années

12,7823 EUR

Vanaf 20 jaar

12,7823 EUR


Deze minimumlonen worden geacht overeen te stemmen met het spilindexcijfer 103,89 (basis 2014 = 100). § 2. Minimumloon per 1 januari 2019 Het minimumloon wordt op 1 januari 2019 op 12,5458 EUR per uur vastgesteld. Het uurloon wordt verhoogd in functie van de anciënniteit van de chauffeur in de onderneming, volgens volgende bepalingen:

Ancienneté

Salaire horaire (euro)

Anciënniteit

Uurloon (euro)

Moins de 3 années

12,5458 EUR

Minder dan 3 jaar

12,5458 EUR

A partir de 3 années

12,6714 EUR

Vanaf 3 jaar

12,6714 EUR

A partir de 5 années

12,7967 EUR

Vanaf 5 jaar

12,7967 EUR

A partir de 8 années

12,9222 EUR

Vanaf 8 jaar

12,9222 EUR

A partir de 10 années

13,0474 EUR

Vanaf 10 jaar

13,0474 EUR

A partir de 15 années

13,1733 EUR

Vanaf 15 jaar

13,1733 EUR

A partir de 20 années

13,2987 EUR

Vanaf 20 jaar

13,2987 EUR


Deze minimumlonen worden geacht overeen te stemmen met het spilindexcijfer 108,09 (basis 2014 = 100).

Art. 10.De gunstigere loonvoorwaarden die op ondernemingsvlak bestaan worden gehandhaafd. HOOFDSTUK VI. - A.R.A.B.-vergoeding

Art. 11.De onder artikel 1 bedoelde chauffeurs genieten van een A.R.A.B.-vergoeding.

Deze bedraagt : Op 1 juli 2017 : 1,2353 EUR per uur (spilindex 103,89; basis 2014 = 100);

Op 1 januari 2019 : 1,2852 EUR per uur (spilindex 108,09; basis 2014 = 100).

Art. 12.De gunstigere voorwaarden die op ondernemingsvlak bestaan worden gehandhaafd. HOOFDSTUK VII. - Indexering

Art. 13.De minimumlonen, de werkelijke lonen en de A.R.A.B.-vergoeding worden gekoppeld aan het gezondheidsindexcijfer, maandelijks vastgesteld door de FOD Economie en bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad. Er wordt rekening gehouden met het rekenkundig gemiddelde van de laatste vier maanden van de gezondheidsindex.

Wanneer het voortschrijdend gemiddelde van de laatste vier maanden van de gezondheidsindex een peil bereikt, welke 2 pct. of meer hoger of lager is dan het spilindexcijfer, worden de bedragen verhoogd of verlaagd met 2 pct. en wordt het spilindexcijfer aangepast tot een nieuw spilindexcijfer gelijk aan het vorige vermeerderd of verminderd met 2 pct..

Onder "spilindexcijfers" worden verstaan : de getallen behorend tot een reeks waarvan elk van de volgende bekomen wordt door het voorgaande te vermenigvuldigen met 1,02. Zij zijn als volgt samengesteld :

Indices-pivot en cas de hausse

Spilindexcijfer bij stijging

105,97

105,97

108,09

108,09

110,25

110,25

112,46

112,46

114,71

114,71

etc.

enz.

De berekening van het spilindexcijfer gebeurt tot op 3 cijfers na de komma : wanneer de 3de decimaal lager is dan 5, blijft de 2de decimaal ongewijzigd; wanneer de 3e decimaal gelijk of hoger is dan 5, wordt de 2de decimaal naar boven afgerond.

De lonen en de A.R.A.B.-vergoeding worden berekend tot op 4 cijfers na de komma : wanneer de 5de decimaal lager is dan 5, blijft de 4de decimaal ongewijzigd; wanneer de 5de decimaal gelijk of hoger is dan 5, wordt de 4de decimaal naar boven afgerond. HOOFDSTUK VIII. - Bijdrage aan een sociaal fonds

Art. 14.De in artikel 1 bedoelde werkgevers betalen, ten gunste van hun arbeiders, aan het "Sociaal Fonds voor de taxiondernemingen en de diensten voor de verhuur van voertuigen met chauffeur" de bijdragen vastgesteld door de collectieve arbeidsovereenkomst van 25 februari 1969 tot oprichting van het sociaal fonds, gesloten in het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek en vervangen door de collectieve arbeidsovereenkomst van 20 mei 2003, algemeen verbindend verklaard door het koninklijk besluit van 10 augustus 2005. HOOFDSTUK IX. - Geldigheidsduur

Art. 15.Deze overeenkomst treedt in werking met ingang van 1 juli 2017 en is voor onbepaalde duur gesloten.

Zij kan door iedere ondertekenende partij opgezegd worden mits betekening per aangetekende brief aan de voorzitter van het paritair comité van een opzeggingstermijn van zes maanden.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 28 mai 2019.

De Minister van Werk, K. PEETERS

^