Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 26 maart 2024
gepubliceerd op 03 mei 2024

Koninklijk besluit houdende de rol van coördinator bij de aanbieders van postdiensten en de onderaannemers

bron
federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie en federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg
numac
2024004186
pub.
03/05/2024
prom.
26/03/2024
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

26 MAART 2024. - Koninklijk besluit houdende de rol van coördinator bij de aanbieders van postdiensten en de onderaannemers


VERSLAG AAN DE KONING Sire, Het ontwerp van koninklijk besluit dat wij ter ondertekening aan Uwe Majesteit voorleggen strekt ertoe uitvoering te geven aan artikel 5/2, § 2, van de wet van 26 januari 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/01/2018 pub. 09/02/2018 numac 2018010510 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de postdiensten sluiten betreffende de postdiensten, ingevoegd bij de wet van 17 december 2023 houdende diverse bepalingen met het oog op het verbeteren van de werkomstandigheden van de postpakketbezorgers.

Artikel 5/2, § 2, van de wet van 26 januari 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/01/2018 pub. 09/02/2018 numac 2018010510 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de postdiensten sluiten betreffende de postdiensten machtigt U om de vereisten waaraan de coördinator moet voldoen, zijn takenpakket en de modaliteiten van de uitvoering van zijn opdracht vast te stellen. Dit wordt bepaald in artikel 1, 2 en 3, 1°, van dit besluit.

Daar de rol van coördinator voornamelijk een informatierol betreft waarbij vakbekwaamheid essentieel is, wordt een tewerkstelling van minstens één jaar in de postsector vereist. Afgezien van deze vereiste, kan de rol van coördinator zowel extern als intern worden vervuld, bijvoorbeeld door personen die reeds een gelijkaardige rol opnemen zoals vervoersmanager of de preventieadviseurs wat betreft de welzijnsverplichtingen.

Met het begrip `voldoende tijd en middelen' zoals bepaald in artikel 1, § 1, van dit besluit, wordt bedoeld: een coördinator kan voltijds of deeltijds werken, zolang hij of zij over voldoende tijd beschikt om zijn toegewezen opdrachten doeltreffend uit te voeren. Zo moet de coördinator bijvoorbeeld toegang tot een netwerk hebben waarmee hij de pakketbezorgers schriftelijk informeert over hun rechten en plichten of de middelen krijgen waarmee hij een geschreven tekst kan verspreiden onder de pakketbezorgers. Hij of zij moet ook over de nodige informatie kunnen beschikken om een waakzaamheidsplan op te stellen. Onder voldoende tijd wordt bijgevolg de tijd bedoeld die de coördinator minimaal nodig heeft om de opdrachten toegekend aan de coördinator te kunnen vervullen.

Daarnaast geeft artikel 5/2, § 2, van de wet van 26 januari 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/01/2018 pub. 09/02/2018 numac 2018010510 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de postdiensten sluiten betreffende de postdiensten u de bevoegdheid om de inhoud, de voorwaarden en de nadere regels van het waakzaamheidsplan te bepalen.

Dit is het doel van artikel 3, 2°, van dit besluit.

Er werd rekening gehouden met de opmerkingen van de Raad van State in het advies nr. 75.004/4, gegeven op 27 december 2023.

Wij hebben de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaars, De Minister van Werk, P.-Y. DERMAGNE De Minister van Post, P. DE SUTTER

Raad van State afdeling Wetgeving Advies 75.004/4 van 27 december 2023 over een ontwerp van koninklijk besluit `houdende de rol van coördinator bij de aanbieders van postdiensten en de onderaannemers' Op 1 december 2023 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Vice-eersteminister en Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven, Telecommunicatie en Post verzocht binnen een termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `houdende de rol van coördinator bij de aanbieders van postdiensten en de onderaannemers'.

Het ontwerp is door de vierde kamer onderzocht op 27 december 2023 .

De kamer was samengesteld uit Bernard Blero, kamervoorzitter, Luc Cambier en Dimitri Yernault, staatsraden, en Charles-Henri Van Hove, griffier.

Het verslag is uitgebracht door Xavier Miny, adjunct-auditeur.

De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het advies is nagezien onder toezicht van Bernard Blero .

Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 27 december 2023 .

Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten `op de Raad van State', gecoördineerd op 12 januari 1973, beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 84, § 3, van de voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te vervullen voorafgaande vormvereisten.

Wat die drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de volgende opmerkingen.

ALGEMENE OPMERKINGEN 1. Als rechtsgrond van het ontworpen koninklijk besluit wordt artikel 5/2, § 2, van de wet van 26 januari 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/01/2018 pub. 09/02/2018 numac 2018010510 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de postdiensten sluiten `betreffende de postdiensten' opgegeven. Uit de parlementaire stukken van de Kamer van volksvertegenwoordigers blijkt dat een wetsontwerp `houdende diverse bepalingen met het oog op het verbeteren van de werkomstandigheden van de postpakketbezorgers' op 9 november 2023 in voltallige zitting aangenomen is en ter bekrachtiging aan de Koning voorgelegd is.(1) Artikel 6 van dat wetsontwerp strekt ertoe in de wet van 26 januari 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/01/2018 pub. 09/02/2018 numac 2018010510 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de postdiensten sluiten het voornoemde artikel 5/2 in te voegen dat als volgt luidt: " § 1. De aanbieders van postdiensten en de rechtstreekse onderaannemers die een beroep doen op pakketbezorgers voor de bezorging van pakketten in België, stellen een coördinator aan die de volgende opdracht heeft: 1° de pakketbezorgers informeren over hun rechten en plichten zoals bepaald in dit artikel en in de artikelen 5/3, 5/4, 6/1, 6/2 en 10/1;2° een waakzaamheidsplan opstellen om mogelijke risico's op inbreuken op deze wet en op het arbeids- en socialezekerheidsrecht te identificeren en, in voorkomend geval, hieraan te remediëren. § 2. De Koning bepaalt bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad nadere regels ter uitvoering van paragraaf 1, waaronder: 1° de vereisten waaraan de coördinator moet voldoen, zijn takenpakket en de modaliteiten van de uitvoering van zijn opdracht; 2° de inhoud, de voorwaarden en de nadere regels van de informatie en het waakzaamheidsplan." Artikel 22, § 2, van het wetsontwerp luidt als volgt: "Artikel 6 treedt in werking op de eerste dag van de vierde maand na afloop van een termijn van tien dagen te rekenen van de dag volgend op de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad.

De Koning kan een datum van inwerkingtreding bepalen voorafgaand aan de datum vermeld in het eerste lid." Bij de huidige stand van de teksten die in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt zijn, is de ontworpen wet evenwel nog niet bekendgemaakt zoals vereist.

Bijgevolg moet de steller erop toezien dat het ontworpen besluit niet in werking treedt nog vóór de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad en de inwerkingtreding van de bepaling die daarvan de rechtsgrond vormt. 2. Daarenboven dient opgemerkt te worden dat het voorliggende ontwerpbesluit niet alle verordeningsmaatregelen bevat die de Regering moet nemen om ervoor te zorgen dat ten volle uitvoering gegeven wordt aan artikel 5/2, § 2, van de wet van 26 januari 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/01/2018 pub. 09/02/2018 numac 2018010510 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de postdiensten sluiten.Het laat meer bepaald na de verordeningsmaatregelen te nemen met betrekking tot de vereisten waaraan de coördinator moet voldoen.

Naar aanleiding van een vraag in dat verband heeft de gemachtigde van de minister het volgende geantwoord: "Dit klopt. Het is de bedoeling om de toegang tot deze functie zo breed mogelijk te houden en niet te beperken." De steller van het ontwerp zal evenwel ten volle uitvoering moeten geven aan de machtiging waarin de ontworpen wet voorziet, en dit door die vereisten vast te stellen.

BIJZONDERE OPMERKINGEN AANHEF 1. In het eerste lid wordt verwezen naar de Grondwet, maar er wordt geen grondwetsartikel vermeld.Een dergelijke verwijzing hoort niet thuis in de aanhef van een besluit en moet weggelaten worden. 2. In het tweede lid moet de wet vermeld worden waarbij artikel 5/2 ingevoegd is in de wet van 26 januari 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/01/2018 pub. 09/02/2018 numac 2018010510 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de postdiensten sluiten.(2) DISPOSITIEF Artikel 1 Het eerste lid luidt als volgt: "De coördinator, zoals bedoeld in artikel 5/2, § 1 van de wet van 26 januari 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/01/2018 pub. 09/02/2018 numac 2018010510 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de postdiensten sluiten betreffende de postdiensten moet voldoende tijd en middelen krijgen om zijn/haar rol naar behoren te kunnen vervullen." Zoals het eerste lid gesteld is, kan niet op voldoende duidelijke wijze uitgemaakt worden welke verplichtingen beoogd worden en aan wie ze opgelegd worden. In dat verband heeft de gemachtigde van de minister de volgende toelichting gegeven: "Met het begrip `Voldoende tijd en middelen' wordt bedoeld: Een coördinator kan voltijds of deeltijds werken, zolang hij of zij over voldoende tijd beschikt om zijn toegewezen opdrachten doeltreffend uit te voeren. Zo moet de coördinator bijvoorbeeld toegang tot een netwerk hebben waarmee hij de pakketbezorgers schriftelijk informeert over hun rechten en plichten of de middelen waarmee hij een geschreven tekst kan verspreiden onder de pakketbezorgers. Hij of zij moet ook over de nodige informatie kunnen beschikken om een waakzaamheidsplan op te stellen. Onder voldoende tijd wordt bedoeld de tijd die de coördinator minimaal nodig heeft om de opdrachten toegekend aan de coördinator te kunnen vervullen.

Deze toelichting kan indien nodig, toegevoegd worden in het verslag aan de Koning." Het verdient inderdaad aanbeveling om die toelichting op te nemen in het verslag aan de Koning. De verplichtingen die aan de aanbieders van postdiensten opgelegd worden om ervoor te zorgen dat de coördinator zijn opdracht kan vervullen, moeten evenwel in het dispositief vermeld worden.

Artikel 3 1. De gemachtigde van de minister is het ermee eens dat in de Franse tekst van het eerste lid, 1°, de vermelding van artikel 5/5 geschrapt moet worden.2. In het eerste lid, 1°, tweede lid(3), wordt aangegeven dat deze informatie "jaarlijks [moet] worden herhaald of op vraag van de pakketbezorger". De gemachtigde van de minister is het ermee eens dat het woord "of" vervangen moet worden door het woord "en", aangezien het niet om een alternatief gaat. 3. In het eerste lid, 2°, moet de opsomming met streepjes vervangen worden door een opsomming door middel van a), b), c), ....(4) De griffier, Charles-Henri VAN HOVE De voorzitter, Bernard BLERO _______ Nota's (1) Parl.St. Kamer 2023-24, nr. 55-3480/009. (2) Beginselen van de wetgevingstechniek - Handleiding voor het opstellen van wetgevende en reglementaire teksten, www.raadvst-consetat.be, tab "Wetgevingstechniek", aanbeveling 27. (3) Het verdient aanbeveling om dat tweede lid in te voegen na de bepaling onder 2° en om het begin van dat lid als volgt te redigeren: "De in het eerste lid, 1°, vermelde informatie moet (voorts zoals in het ontwerp)" en om het begin van het tweede lid van artikel 3 van het ontwerp dat het derde lid wordt, als volgt te stellen: "Het in het eerste lid, 2°, vermelde waakzaamheidsplan dient te worden opgesteld (voorts zoals in het ontwerp)" (Beginselen van de wetgevingstechniek - Handleiding voor het opstellen van wetgevende en reglementaire teksten, www.raadvst-consetat.be, tab "Wetgevingstechniek", aanbeveling 60). (4) Beginselen van de wetgevingstechniek - Handleiding voor het opstellen van wetgevende en reglementaire teksten, www.raadvst-consetat.be, tab "Wetgevingstechniek", aanbevelingen 58 en 59.

26 MAART 2024. - Koninklijk besluit houdende de rol van coördinator bij de aanbieders van postdiensten en de onderaannemers FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 26 januari 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/01/2018 pub. 09/02/2018 numac 2018010510 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de postdiensten sluiten betreffende de postdiensten, artikel 5/2, § 2, ingevoegd bij de wet van 17 december 2023 houdende diverse bepalingen met het oog op het verbeteren van de werkomstandigheden van de postpakketbezorgers;

Gelet op het advies van de inspecteur van Financiën, gegeven op 28 oktober 2023;

Gelet op het akkoord van de Staatssecretaris voor Begroting, gegeven op 13 november 2023;

Gelet op de impactanalyse van de regelgeving, uitgevoerd overeenkomstig artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging;

Gelet op advies 75.004/4 van de Raad van State, gegeven op 27 december 2023, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Werk en de Minister van Post, en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.De coördinator, zoals bedoeld in artikel 5/2, § 1, van de wet van 26 januari 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/01/2018 pub. 09/02/2018 numac 2018010510 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de postdiensten sluiten betreffende de postdiensten moet minstens één jaar tewerkstelling in de postsector kunnen aantonen. Daarnaast moet hij voldoende tijd en middelen krijgen om zijn rol naar behoren te kunnen vervullen.

Het staat de aanbieders van postdiensten en de onderaannemers evenwel vrij om te kiezen of deze rol van coördinator intern of extern wordt ingevuld.

Art. 2.De naam en contactgegevens van de coördinator moeten permanent worden vermeld op een voor de pakketbezorgers gemakkelijk toegankelijke plaats.

Art. 3.Het is de taak van de coördinator om, overeenkomstig artikel 5/2, § 1, van de wet van 26 januari 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/01/2018 pub. 09/02/2018 numac 2018010510 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de postdiensten sluiten betreffende de postdiensten: 1° de pakketbezorgers schriftelijk en op een duidelijke en gemakkelijk te begrijpen wijze te informeren over hun rechten en plichten zoals bepaald in de artikelen 5/2, 5/3, 5/4, 6/1, 6/2 en 10/1 van de wet van 26 januari 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/01/2018 pub. 09/02/2018 numac 2018010510 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de postdiensten sluiten betreffende de postdiensten. Deze informatie moet worden meegedeeld aan de pakketbezorgers op verschillende momenten: enerzijds bij de start van de uitvoering van de overeenkomst, anderzijds moet deze informatie jaarlijks worden herhaald en op vraag van de pakketbezorger. 2° een waakzaamheidsplan op te stellen dat de volgende gegevens bevat: a) een beschrijving van de keten van de dochterondernemingen, onderaannemers en leveranciers;b) een risicoanalyse van mogelijke inbreuken op de wet van 26 januari 2018Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/01/2018 pub. 09/02/2018 numac 2018010510 bron federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie Wet betreffende de postdiensten sluiten betreffende de postdiensten, het arbeids- en het socialezekerheidsrecht;c) maatregelen om aan deze risico's tegemoet te komen. Dit waakzaamheidsplan dient te worden opgesteld binnen de zes maanden na de inwerkingtreding van dit koninklijk besluit en moet jaarlijks geëvalueerd worden.

Art. 4.De minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 26 maart 2024.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Werk, P.-Y. DERMAGNE De Minister van Post, P. DE SUTTER

^