Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 26 maart 2024
gepubliceerd op 08 april 2024

Koninklijk besluit tot vaststelling van de modaliteiten van het gebruik van de subsidie voor het stimuleren van innovatieve projecten rond veiligheid bij voetbalwedstijden

bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
numac
2024003238
pub.
08/04/2024
prom.
26/03/2024
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

26 MAART 2024. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de modaliteiten van het gebruik van de subsidie voor het stimuleren van innovatieve projecten rond veiligheid bij voetbalwedstijden


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op artikel 108 van de Grondwet;

Gelet op de wet van 22 mei 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/05/2003 pub. 03/07/2003 numac 2003003367 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Wet houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat sluiten houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat, inzonderheid op de artikelen 121 tot 124 betreffende de controle op de toekenning en de aanwending der subsidies;

Gelet op de wet van 22 december 2023Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/12/2023 pub. 29/12/2023 numac 2023048518 bron federale overheidsdienst beleid en ondersteuning Wet houdende de algemene uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2024 sluiten houdende de algemene uitgavenbegroting voor het begrotingsjaar 2024;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 31 januari 2024;

Gelet op de adviesaanvraag aan de Raad van State binnen een termijn van 30 dagen, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Overwegende dat de adviesaanvraag is ingeschreven op 12 maart 2024 op de rol van de afdeling Wetgeving van de Raad van State onder het nummer 75.867/2;

Gelet op de beslissing van de afdeling Wetgeving van 15 maart 2024 om binnen de gevraagde termijn geen advies te verlenen, met toepassing van artikel 84, § 5, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Overwegende dat het totale beschikbare bedrag voor de toe te kennen subsidies 74.000 EUR bedraagt; dat aan elk project een subsidie van maximum 50.000 EUR zal worden toegekend.

Op de voordracht van de Minister van Binnenlandse Zaken Hebben Wij besloten en besluiten Wij : HOOFDSTUK 1. - Definities

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder: 1° "minister": de minister bevoegd voor Binnenlandse Zaken;2° "administratie": de Algemene Directie Veiligheid en Preventie van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken;3° "de opsteller van het projectvoorstel": een rechtspersoon die alleen deelneemt of meerdere rechtspersonen die samen deelnemen aan de oproep tot projectvoorstellen bedoeld in artikel 2.Deze rechtspersonen zijn in België gevestigd; 4° "de begunstigde": de begunstigde van de subsidie toegekend op basis van dit besluit.; 5° "projectvoorstel": het voorstel van één of meerdere rechtspersonen met betrekking tot de beschrijving en uitwerking van een project dat de veiligheid bij voetbalwedstrijden bevordert in navolging van een projectoproep daartoe van de administratie;6° "project": een projectvoorstel van één of meerdere rechtspersonen dat per ministerieel besluit een subsidie heeft verkregen op basis van en overeenkomstig dit koninklijk besluit;7° "subsidie": de financiële toelage die op basis van en overeenkomstig dit koninklijk besluit wordt toegekend aan een project. HOOFDSTUK 2. - Projectoproep en subsidie

Art. 2.Binnen de grenzen van de beschikbare kredieten, zoals bepaald in het tweede lid, lanceert de administratie een projectoproep tot het indienen van projectvoorstellen in verband met de veiligheid bij voetbalwedstrijden, waarvoor een subsidie overeenkomstig dit besluit kan worden toegekend.

Het totale beschikbare bedrag voor de toe te kennen subsidie bedoeld in het eerste lid bedraagt 74.000 euro.

Het maximale subsidiebedrag per project is beperkt tot 50.000 euro. HOOFDSTUK 3. - Ontvankelijkheid en selectie van de projectvoorstellen Afdeling 1. - Ontvankelijkheidsvoorwaarden

voor de projectvoorstellen

Art. 3.Op straffe van onontvankelijkheid dient het projectvoorstel aan de volgende voorwaarden te voldoen: 1° Het projectvoorstel is uiterlijk op de datum vermeld in de projectoproep per elektronische zending ingediend bij de administratie op het elektronische adres dat in het formulier "oproep tot innovatieve projectvoorstellen" wordt vermeld.Dit formulier wordt in het Nederlands, Frans en Duits opgesteld en ter beschikking gesteld door de administratie; 2° Het projectvoorstel heeft een duurtijd van maximaal één jaar;3° Het projectvoorstel is uiterlijk binnen de in artikel 4, tweede lid, bedoelde termijn, vergezeld van de volgende stukken: a) de statuten van de opsteller van het projectvoorstel;b) een verklaring op eer van de persoon bevoegd om de rechtspersoon te verbinden dat op de datum van de indiening van het projectvoorstel de rechtspersoon geen betalingsachterstand heeft bij de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid, geen belastingschulden heeft, niet in staat van faillissement is en geen verzoek tot gerechtelijke organisatie heeft ingediend;c) een nauwkeurige omschrijving van het projectvoorstel met motivering hoe het projectvoorstel bijdraagt in de doelstelling de veiligheid bij voetbalwedstrijden te bevorderen, op voorwaarde dat zij onder de bevoegdheid van de federale overheid vallen als bedoeld in titel II van de Bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot hervorming der instellingen en hoe het projectvoorstel concreet beantwoordt aan de toekenningscriteria bedoeld in afdeling 2 van dit hoofdstuk;d) een plan van aanpak met beschrijving hoe het project zal worden uitgevoerd, evenals het tijdschema;e) een budgetvoorstel voor de uitvoering van het project met een cijfermatige berekening over de looptijd van het project, alsook een financieel plan;f) een bewijs dat de opsteller van het projectvoorstel over een voldoende operationele en organisatorische capaciteit beschikt;g) een plan van aanpak voor de uitvoering van de evaluatie van het project;h) een verklaring op eer van de persoon bevoegd om de rechtspersoon te verbinden dat het met de subsidie gesteunde project niet wordt gefinancierd door andere financieringsstromen;4° Het betreft een activiteit die zich buiten de normale werking van de organisatie situeert.De dagelijkse werking van een organisatie wordt niet beschouwd als een project.

Art. 4.Binnen 15 werkdagen na ontvangst van een projectvoorstel stuurt de administratie een ontvangstbevestiging aan de opsteller van het projectvoorstel, waarin wordt verklaard dat het dossier volledig is of waarin de nog in te dienen stukken worden verduidelijkt.

Op straffe van de onontvankelijkheid van het projectvoorstel worden de ontbrekende stukken binnen 10 werkdagen na ontvangst van het verzoek aan de administratie overgemaakt.

Art. 5.§ 1 Indien de administratie het projectvoorstel ontvankelijk verklaart, wordt het projectvoorstel beoordeeld op basis van de toekenningscriteria bedoeld in afdeling 2 van dit hoofdstuk. § 2 Indien de administratie het projectvoorstel niet-ontvankelijk verklaart, wordt het projectvoorstel niet beoordeeld op basis van de toekenningscriteria bedoeld in afdeling 2 van dit hoofdstuk. § 3 De administratie brengt de opsteller van het projectvoorstel elektronisch op de hoogte over de ontvankelijkheid van het projectvoorstel. Afdeling 2. - Toekenningscriteria van de projectvoorstellen

Art. 6.Om aanspraak te maken op de subsidie bedoeld in artikel 2, worden de ontvankelijke projectvoorstellen beoordeeld aan de hand van de volgende inhoudelijke toekenningscriteria: 1° De bijdrage aan het veiligheidsbeleid in en rond de stadions, uitgaande van het principe van nultolerantie voor inbreuken rond racisme en discriminatie, onrechtmatig gebruik van pyrotechnische voorwerpen, en fysiek geweld, inzonderheid de bijdrage aan de realisatie van één of meerdere van de vijf pijlers van het actieplan "Samen voor Veilig Voetbal";2° Het innovatief of vooruitstrevend karakter.Met het innovatief karakter wordt bedoeld hoe het project innoveert ten opzichte van de best bestaande technologieën en/of praktijken. Met het vooruitstrevend karakter wordt bedoeld dat het project zich onderscheidt van de bestaande technologie en/of praktijk en hoe het project deze bestaande technologie en/of praktijk verbetert; 3° De kwalitatieve uitwerking van het project, met bijzondere aandacht voor de transparante fasering van de activiteiten en resultaatgerichtheid. HOOFDSTUK 4. - Beoordeling van de projectvoorstellen

Art. 7.§ 1 De administratie beoordeelt de ontvankelijke projectvoorstellen in het licht van de inhoudelijke toekenningscriteria vermeld in artikel 6 en kan zich hiervoor laten bijstaan door externe experten. § 2 Een rangschikking van de ontvankelijke projectvoorstellen wordt opgesteld, op basis van een behaalde globale score op de toekenningscriteria zoals voorzien in artikel 6. De projectvoorstellen met de hoogste globale score komen overeenkomstig hun rangschikking in aanmerking voor de toekenning van de subsidie zoals bepaald in hoofdstuk 2.

In de berekening van de globale score van de projectvoorstellen wordt de volgende wegingscoëfficiënt toegekend aan de verschillende toekenningscriteria, opgesomd in artikel 6: 1° Toekenningscriterium 1 "De bijdrage aan het veiligheidsbeleid in en rond de stadions, uitgaande van het principe van nultolerantie voor inbreuken rond racisme en discriminatie, onrechtmatig gebruik van pyrotechnische voorwerpen, en fysiek geweld, inzonderheid de bijdrage aan de realisatie van één of meerdere van de vijf pijlers van het actieplan "Samen voor Veilig Voetbal": 50 %;2° Toekenningscriterium 2 "Het innovatief of vooruitstrevend karakter. Met het innovatief karakter wordt bedoeld hoe het project innoveert ten opzichte van de best bestaande technologieën en/of praktijken. Met het vooruitstrevend karakter wordt bedoeld het project zich onderscheidt van de bestaande technologie en/of praktijk en hoe het project deze bestaande technologie en/of praktijk verbetert of verder ontwikkelt": 30 %; 3° Toekenningscriterium 3 "De kwalitatieve uitwerking van het project, met bijzondere aandacht voor de transparante fasering van de activiteiten en resultaatgerichtheid": 20 %. In de berekening van de globale score van de projectvoorstellen wordt aan toekenningscriterium 1 "de bijdrage aan het veiligheidsbeleid in en rond de stadions, uitgaande van het principe van nultolerantie voor inbreuken rond racisme en discriminatie, onrechtmatig gebruik van pyrotechnische voorwerpen, en fysiek geweld, inzonderheid de bijdrage aan de realisatie van één of meerdere van de vijf pijlers van het actieplan "Samen voor Veilig Voetbal", meer gewicht toegekend aan de eerste pijler van het actieplan "communicatie met supporters en sensibilisering" om een positieve supportersbeleving te bewerkstelligen.

Art. 8.§ 1 De administratie bezorgt de rangschikking van de projectvoorstellen die in aanmerking komen voor de toekenning van de subsidie zoals bepaald in hoofdstuk 2 aan de Minister. § 2 Bij een ministerieel besluit per individueel project kent de minister de subsidie toe aan de projectvoorstellen die overeenkomstig paragraaf 1 gerangschikt zijn. De subsidies worden in aflopende volgorde toegekend overeenkomstig de rangschikking en hoofdstuk 2. HOOFDSTUK 5. - De subsidie Afdeling 1. - Betaling van de subsidie

Art. 9.Het bedrag van de subsidie wordt uitgekeerd in twee schijven: 1° een eerste schijf van 40 % wordt uitgekeerd na de ondertekening van het ministerieel besluit tot toekenning van de subsidie;2° een tweede schijf van 60 % wordt uitgekeerd na controle van de financiële verantwoordingsstukken, bezorgd in het financieel dossier, zoals bedoeld in artikel 10 en bij de oplevering van een gunstige evaluatie van het project, zoals bedoeld in artikel 12, § 1. Afdeling 2. - De bestemming van de subsidie en het toezicht

Art. 10.§ 1 Enkel de werkingsuitgaven verbonden aan de uitvoering van het project die binnen de 12 maanden zijn verricht, te rekenen vanaf de datum van ondertekening van het ministerieel besluit dat de subsidie toekent, worden in aanmerking genomen. § 2 De begunstigde moet alle uitgaven verbonden aan de uitvoering van het project bundelen in een financieel dossier dat te allen tijde door de administratie kan worden opgevraagd en uiterlijk één maand na afloop van het project wordt bezorgd aan de administratie, volgens de modaliteiten bepaald door de administratie.

Art. 11.De begunstigde brengt de administratie onmiddellijk op de hoogte van elke gebeurtenis die een impact heeft of kan hebben op de continuïteit en de goede uitvoering van het project. HOOFDSTUK 6. - Opvolging en evaluatie

Art. 12.§ 1 De begunstigde dient een evaluatieverslag op te stellen over de uitvoering van het project aan de hand van de toekenningscriteria bedoeld in artikel 6. § 2 De begunstigde dient eveneens een evaluatieverslag op te maken over de concrete impact van het project aan de veiligheid bij voetbalwedstijden. § 3 De modellen van deze evaluatieverslagen worden ter beschikking gesteld door de administratie.

Art. 13.De evaluatieverslagen, zoals bedoeld in artikel 12, dienen volledig ingevuld, via elektronische weg, bezorgd te worden aan de administratie en dit ten laatste drie maanden na het aflopen van het project.

Art. 14.De administratie zal, op basis van de evaluatieverslagen van alle projecten bedoeld in artikel 13, een globaal evaluatierapport opmaken dat kan aangewend worden voor de uitwerking van toekomstige beleidsbeslissingen en dit ten laatste drie maanden na ontvangst van alle evaluatieverslagen van alle projecten bedoeld in artikel 13. HOOFDSTUK 7. Sancties en terugvordering

Art. 15.Bij niet-naleving van de voorwaarden van dit besluit of de beslissing tot toekenning van de subsidie kan de administratie volgende maatregelen nemen: 1° de begunstigde in gebreke stellen om zich te voegen naar de voorwaarden bepaald in dit besluit of de beslissing tot toekenning van de subsidie ;2° bijkomende voorwaarden opleggen.

Art. 16.De minister kan, desgevallend rekening houdend met de maatregelen genomen door de administratie op basis van artikel 15, de gehele of gedeeltelijke terugbetaling van de subsidie bevelen in de volgende gevallen: 1° de niet-naleving van de voorwaarden voor toekenning van de subsidie ondanks de maatregelen bedoeld in artikel 15, 1° ;2° de niet-motivering van het gebruik van de subsidie in het licht van de beoogde doelstelling;3° het gebruik van de subsidie voor andere doeleinden dan die waarvoor zij werd toegekend;4° het niet-gebruiken van de subsidie of een deel van het bedrag van de subsidie voor het project en de uitvoering ervan. HOOFDSTUK 8. - Slotbepaling

Art. 17.De minister bevoegd voor Binnenlandse Zaken is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 26 maart 2024.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Binnenlandse Zaken, A. VERLINDEN

^