Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 26 april 2007
gepubliceerd op 29 juni 2007

Koninklijk besluit houdende ontslag en benoeming van effectieve en plaatsvervangende leden van de Hoge Raad voor Vrijwilligers, houdende benoeming van effectieve leden van de Hoge Raad voor Vrijwilligers op basis van hun wetenschappelijke deskundigheid met betrekking tot vrijwilligers en vrijwilligerswerk en houdende goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de Hoge Raad voor Vrijwilligers

bron
federale overheidsdienst sociale zekerheid
numac
2007022881
pub.
29/06/2007
prom.
26/04/2007
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

26 APRIL 2007. - Koninklijk besluit houdende ontslag en benoeming van effectieve en plaatsvervangende leden van de Hoge Raad voor Vrijwilligers, houdende benoeming van effectieve leden van de Hoge Raad voor Vrijwilligers op basis van hun wetenschappelijke deskundigheid met betrekking tot vrijwilligers en vrijwilligerswerk en houdende goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de Hoge Raad voor Vrijwilligers


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de artikelen 37 en 107, tweede lid, van de Grondwet;

Gelet op het koninklijk besluit van 2 oktober 2002 tot oprichting van de Hoge Raad voor Vrijwilligers, inzonderheid op artikel 4, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 27 april 2007 en 6;

Gelet op het koninklijk besluit van 12 maart 2003 tot benoeming van de leden van de Hoge Raad voor Vrijwilligers;

Gelet op de beslissingen van de Hoge Raad voor Vrijwilligers, houdende ontslag en benoeming van effectieve en plaatsvervangende leden, op datum van 6 mei 2003, 20 januari 2004, 3 mei 2004, 6 december 2004, 24 februari 2005 en 6 oktober 2005;

Gelet op de adviezen en voordrachten van de Hoge Raad voor Vrijwilligers houdende ontslag en benoeming van effectieve en plaatsvervangende leden, op datum van 9 oktober 2003 en 10 mei 2004;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën gegeven op 16 juni 2006;

Gelet op de akkoordbevinding van Onze Minister van Begroting van 20 december 2006;

Op de voordracht van Onze Eerste Minister en van Onze Minister van Sociale Zaken en op het advies van Onze in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.De heer Bruno VINIKAS, wonende in Brussel, wordt benoemd als effectief Franstalig lid van de Hoge Raad voor Vrijwilligers, op datum van 6 mei 2003, als vervanger van de heer Christian DEKEYSER, wonende in Brussel, die eervol ontslagen wordt uit zijn mandaat als effectief lid.

Art. 2.De heer Vincent GENGLER, wonende in Louvain-la-Neuve, wordt benoemd als effectief Franstalig lid van de Hoge Raad voor Vrijwilligers, op datum van 6 december 2004, als vervanger van Mevr.

Carine MOLLATTE, wonende in Tervuren, die eervol ontslagen wordt uit haar mandaat als effectief lid.

Art. 3.De heer Marc BOUTEILLER, wonende in Brussel, wordt benoemd als effectief Franstalig lid van de Hoge Raad voor Vrijwilligers, op datum van 6 december 2004, als vervanger van Mevr. Catherine STILMANT, wonende in Lessines, die eervol ontslagen wordt uit haar mandaat als effectief lid.

Art. 4.De volgende personen worden eervol ontslagen uit hun mandaat als effectief Franstalig lid van de Hoge Raad voor Vrijwilligers, op datum van 15 december 2005 : - de heer Marc BOUTEILLER, wonende in Brussel, - de heer Michel GAILLY, wonende in Nijvel.

Art. 5.De volgende personen worden eervol ontslagen uit hun mandaat als plaatsvervangend Franstalig lid van de Hoge Raad voor Vrijwilligers : - Mevr. Françoise DE BOURNONVILLE, wonende in Ans, op datum van 6 oktober 2005, - de heer Alain PIRON, wonende in Brussel, op datum van 24 februari 2005.

Art. 6.De heer Eric DE WASCH, wonende in Blankenberge, wordt benoemd als effectief Nederlandstalig lid van de Hoge Raad voor Vrijwilligers, op datum van 20 januari 2004, als vervanger van de heer Danny GEUTJENS, wonende in Leuven, die eervol ontslagen wordt uit zijn mandaat als effectief lid.

Art. 7.De volgende personen worden eervol ontslagen uit hun mandaat als plaatsvervangend Nederlandstalig lid van de Hoge Raad voor Vrijwilligers : - de heer Wim COUMANS, wonende in Leuven, op datum van 6 december 2004, - Mevr. Tine EILERS, wonende in Berchem, op datum van 3 mei 2004, - Mevr. Micheline VAN LOKEREN, wonende in Wemmel, op datum van 3 mei 2004.

Art. 8.De volgende persoon wordt benoemd als effectief Duitstalig lid van de Hoge Raad voor Vrijwilligers : - Mevr. Irmgard PAULUS, wonende in Eupen.

Art. 9.De volgende persoon wordt benoemd als plaatsvervangend Duitstalig lid van de Hoge Raad voor Vrijwilligers : - de heer Emil MERTES, wonende in Amel.

Art. 10.De volgende personen worden benoemd als effectief Franstalig lid van de Hoge Raad voor Vrijwilligers, op basis van hun wetenschappelijke deskundigheid met betrekking tot vrijwilligers en vrijwilligerswerk : - de heer Jacques DEFOURNY, wonende in Luik, - de heer Georges LIENARD, wonende in Hyon, (Bergen).

Art. 11.De volgende personen worden benoemd als effectief Nederlandstalig lid van de Hoge Raad voor Vrijwilligers, op basis van hun wetenschappelijke deskundigheid met betrekking tot vrijwilligers en vrijwilligerswerk : - de heer Steven BOUCKAERT, wonende in Neerijse (Huldenberg), - de heer Dominique VERTE, wonende in Tielt.

Art. 12.Het bij dit besluit gevoegde huishoudelijk reglement van de Hoge Raad voor Vrijwilligers, wordt goedgekeurd.

Art. 13.Onze Eerste Minister en Onze Minister van Sociale Zaken zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 26 april 2007.

ALBERT Van Koningswege : De Eerste Minister, G. VERHOFSTADT De Minister van Sociale Zaken, R. DEMOTTE

Bijlage Huishoudelijk reglement van de Hoge Raad voor Vrijwilligers

Artikel 1.De Hoge Raad voor vrijwilligers vergadert op initiatief van de Voorzitter of op verzoek van ten minste 7 leden van de Raad. Hij komt minstens vier maal per jaar samen.

Art. 2.Datum, uur en agenda van de vergadering worden door de Voorzitter bepaald. De uitnodigingen tot de vergadering vermelden de agenda.

De uitnodigingen moeten, behoudens spoedeisende gevallen, minstens vijftien dagen vóór de datum die vastgesteld werd voor de vergadering, aan de effectieve en aan de plaatsvervangende leden toegezonden worden.

Art. 3.Slechts de punten die op de agenda voorkomen worden tijdens de vergadering besproken. De door de bevoegde Ministers ingediende verzoeken tot advies moeten bij prioriteit worden behandeld.

Op schriftelijk verzoek van ten minste vier leden, gericht aan de Voorzitter tenminste drie weken vóór de datum van de volgende zitting, brengt de Voorzitter elk voorgesteld punt op de agenda van deze vergadering aan.

Niettemin kan bij het begin van de zitting ieder lid dringende redenen inroepen om de toevoeging van een agendapunt voor te stellen. Dit punt zal besproken kunnen worden mits erkenning van de dringende redenen door de meerderheid van de aanwezige leden.

Art. 4.Bij afwezigheid wordt de Voorzitter vervangen door de Ondervoorzitter en bij afwezigheid van deze laatste door de oudste der stemgerechtigde leden.

De leden tekenen tijdens de vergadering een aanwezigheidslijst.

Art. 5.De notulen van de vergadering worden tijdens de eerst volgende vergadering goedgekeurd en worden pas na hun goedkeuring officieel.

De ontwerpen van notulen en documenten evenals de nota's van leden, bestemd voor de Raad, worden eerst aan de Voorzitter, en later aan de effectieve en plaatsvervangende leden toegezonden, ten laatste samen met de uitnodiging van de volgende vergadering.

De voorstellen tot amendementen van de notulen moeten, minstens acht dagen vóór de vergadering waarop hun goedkeuring is voorzien, het secretariaat bereiken.

Art. 6.De Raad beslist slechts geldig op voorwaarde dat de helft van de effectieve leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn. Een effectief lid kan een ander lid van dezelfde taalrol een mandaat geven dat hem gerechtigd hem te vertegenwoordigen, maar ieder lid kan slechts drager zijn van maximum één volmacht.

Wanneer het om te beslissen vereiste aantal niet bereikt wordt, vergaderd de Raad opnieuw. In dit geval draagt de uitnodiging de vermelding "tweede oproep" en beslist de Raad geldig, ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden, over de op de agenda van de vorige vergadering ingeschreven punten.

Art. 7.De stemmen worden uitgebracht met opgeheven hand en ieder effectief lid dat aanwezig of vertegenwoordigd is beschikt slechts over één stem.

De Voorzitter gaat over tot een geheime stemming, hetzij op verzoek van één of meerdere leden en mits goedkeuring van minstens de helft van de leden, hetzij in geval van een beslissing over personen.

De beslissingen worden genomen bij meerderheid van stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden.

In geval van gelijkheid van stemmen, is de stem van de voorzitter van de vergadering beslissend.

Art. 8.De adviezen, verslagen en besluiten van de Raad worden meegedeeld aan de betrokken overheden en instanties. In voorkomend geval zullen ze, op verzoek van de minderheid, vergezeld gaan van minderheidsnota's met inzonderheid de aanduiding van het aantal bekomen stemmen.

Art. 9.Het bureau heeft tot taak de werking van de Raad voor te bereiden en te coördineren. Het bureau is samengesteld uit de Voorzitter, de Ondervoorzitter, twee Franstalige effectieve leden, twee Nederlandstalige effectieve leden, het Duitstalig effectief lid, de secretaris en de adjunct secretarissen.

Het bureau vergadert telkens de goede werking van de Raad dit vereist of op verzoek van de Voorzitter.

Het bureau kan steeds om het even welk punt op zijn agenda plaatsen.

Art. 10.De Raad kan werkgroepen oprichten, waaraan hij het voorbereidend onderzoek van bepaalde problemen toevertrouwd.

Deze werkgroepen staan open voor effectieve leden, plaatsvervangende leden en deskundigen.

De leden van de werkgroep kiezen onder elkaar een coördinator en een verslaggever.

Art. 11.De uitnodigingen en de notulen van de werkgroepvergaderingen worden zowel aan de leden van de werkgroep als aan het secretariaat en aan de leden van de Raad die geen deel uitmaken van de werkgroep, overgemaakt.

Art. 12.Van zodra de werkgroep zijn taak heeft beëindigd, wordt aan al de leden van de Raad een verslag met de resultaten van de werking van de werkgroep overgemaakt.

Art. 13.In geval van ontslag van een effectief lid wordt dit lid door een plaatsvervanger van dezelfde taalrol vervangen. Met het oog hierop schrijft de Voorzitter een interne oproep tot kandidaten uit en de Raad kiest tussen die kandidaten door een stemming met een tweederde meerderheid.

Art. 14.Elk jaar stelt de Raad een verslag over zijn activiteiten op.

Dit verslag wordt na goedkeuring door de Raad aan de leden en aan de voogdijminister overgemaakt en gepubliceerd.

Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 26 april 2007.

ALBERT Van Koningswege : De Eerste Minister, G. VERHOFSTADT De Minister van Sociale Zaken, R. DEMOTTE

Anlage Geschäftsordnung des Hohen Rates der Freiwilligen.

Artikel 1.- Der Hohe Rat der Freiwilligen tritt auf Veranlassung seines Vorsitzenden oder auf Antrag mindestens 7 seiner Mitglieder zusammen. Er versammelt sich mindestens viermal pro Jahr.

Art. 2.- Das Datum, die Uhrzeit und die Tagesordnung der Sitzung werden vom Vorsitzenden festgelegt. Die Einladung zu einer Sitzung enthält die Tagesordnung derselben.

Ausser in dringenden Fällen müssen die Einladungen den effektiven und stellvertretenden Mitgliedern spätestens fünfzehn Tage vor dem Sitzungstermin zugestellt werden.

Art. 3.- Ausschliesslich Fragen zu Themen der Tagesordnung dürfen während der Sitzung zur Diskussion gestellt werden. Die von den zuständigen Ministern an den Rat gerichteten Begutachtungsanträge müssen vorrangig untersucht werden.

Auf schriftlichen Antrag von mindestens vier Mitgliedern, der jedoch spätestens drei Wochen vor dem Datum der nächsten Sitzung an den Vorsitzenden gerichtet werden muss, setzt dieser jeden vorgeschlagenen Punkt auf die Tagesordnung dieser Sitzung.

Jedes Mitglied darf jedoch zu Beginn einer Sitzung unter Angabe dringender Gründe einen Antrag auf Annahme eines zusätzlichen Tagesordnungspunktes stellen. Dieser Punkt wird nur dann aufgenommen, wenn die Mehrheit der anwesenden Mitglieder darin übereinstimmt, dass der Punkt dringlich ist.

Art. 4.- Ist der Vorsitzende abwesend, so vertritt ihn der Vizevorsitzende; ist auch dieser abwesend, so wird er durch das älteste stimmberechtigte Mitglied vertreten.

Im Laufe der Sitzung unterzeichnen die Mitglieder eine Anwesenheitsliste.

Art. 5.- Das Protokoll einer Sitzung wird im Laufe der folgenden Sitzung genehmigt und wird erst nach seiner Genehmigung offiziell.

Die Entwürfe von Protokollen, Dokumenten und Berichten von Mitgliedern, die für den Rat bestimmt sind, werden zunächst dem Vorsitzenden zugeschickt, bevor sie den effektiven und stellvertretenden Mitgliedern zugestellt werden. Dies muss spätestens zusammen mit den Einladungen zur nächsten Sitzung erfolgen.

Die Änderungsanträge zu den Protokollen sind dem Sekretariat spätestens acht Tage vor der für ihre Genehmigung vorgesehene Sitzung zu übermitteln.

Art. 6.- Der Rat ist nur dann beschlussfähig, wenn mindestens die Hälfte der effektiven Mitglieder des Rates anwesend oder vertreten ist. Ein effektives Mitglied des Rates, das verhindert ist, kann sich von einem anderen Mitglied der selben Sprachrolle vertreten lassen, aber jedes Mitglied darf nur eine Vollmacht erhalten.

Sind zuwenig Mitglieder anwesend, ist der Rat nicht beschlussfähig und muss erneut einberufen werden mit dem Vermerk « zweite Einladung« .

Der Rat ist dann beschlussfähig ungeachtet der Zahl anwesender oder vertretener Mitglieder. Er darf dann Beschlüsse fassen über die für die vorige Sitzung vorgesehenen Tagesordnungspunkte.

Art. 7.- Die Abstimmung erfolgt in der Regel durch Handaufheben; jedes anwesende bzw. vertretene effektive Mitglied verfügt über eine Stimme.

Der Vorsitzende bestimmt, ob geheim abgestimmt wird, entweder auf Antrag eines oder mehrerer Mitglieder, wenn mindestens die Hälfte aller Mitglieder damit einverstanden ist, oder wenn es um einen Beschluss über Personen geht.

Die Beschlüsse werden mit einfacher Mehrheit der anwesenden oder vertretenen Mitglieder gefasst.

Bei Stimmengleichheit ist die Stimme des Vorsitzenden ausschlaggebend.

Art. 8.- Die Stellungnahmen, Berichte und Beschlüsse des Rates werden den betroffenen Behörden und Instanzen mitgeteilt. Gegebenenfalls werden Minderheitserklärungen beigefügt, die die Anzahl der abgegebenen Stimmen angeben, wenn die Minderheit dies beantragt.

Art. 9.- Das Büro hat die Aufgabe, die Arbeiten des Rates vorzubereiten und zu koordinieren. Das Büro setzt sich aus dem Vorsitzenden, dem Vizevorsitzenden, zwei effektiven niederländischsprachigen Mitgliedern, zwei effektiven französischsprachigen Mitgliedern, dem effektiven deutschsprachigen Mitglied, dem Sekretär und den beigeordneten Sekretären zusammen.

Das Büro tritt zusammen, wann immer ein reibungsloses Funktionieren des Rates dies erfordert oder auf Antrag des Vorsitzenden.

Das Büro kann jederzeit jeden Punkt auf seine Tagesordnung setzen.

Art. 10.- Der Rat kann Arbeitsgruppen einsetzen, die er mit der Aufgabe betraut, bestimmte Probleme zu untersuchen.

Diese Arbeitsgruppen stehen sowohl den effektiven als den stellvertretenden Mitgliedern und den Sachverständigen offen.

Die Mitglieder der Arbeitsgruppe wählen aus ihrer Mitte einen Koordinator und einen Berichterstatter aus.

Art. 11.- Die Einladungen und die Tagesordnungen der Arbeitsgruppen werden sowohl den Mitgliedern der Arbeitsgruppe als auch dem Sekretariat und den Mitgliedern des Rates, die nicht an der Arbeitsgruppe teilnehmen, übermittelt.

Art. 12.- Sobald die Arbeitsgruppe ihren Auftrag erfüllt hat, wird allen Ratsmitgliedern ein Bericht über die Untersuchungsergebnisse übermittelt.

Art. 13.- Bei Rücktritt eines effektiven Mitgliedes wird dieses Mitglied durch ein stellvertretendes Mitglied der selben Sprachrolle ersetzt. Dazu veröffentlicht der Vorsitzende des Rates eine interne Aufforderung zur Einreichung von Kandidaturen, und der Rat wählt mit der Zweidrittelmehrheit unter den Kandidaten aus.

Art. 14.- Jedes Jahr erstellt der Rat einen Tätigkeitsbericht. Nach Genehmigung desselben durch die Mitglieder des Rates wird der Tätigkeitsbericht den Mitgliedern sowie dem Aufsichtsminister übermittelt und veröffentlicht.

Gesehen, um Unserem Erlass vom 26. April 2007 beigefügt zu werden.

ALBERT Von Königs wegen: Der Premierminister, G. VERHOFSTADT Der Minister der Sozialen Angelegenheiten, R. DEMOTTE

^