Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 25 april 2014
gepubliceerd op 08 augustus 2014

Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 15 december 1987 houdende uitvoering van de artikels 13 tot en met 17 van de wet op de ziekenhuizen zoals gecoördineerd door het koninklijk besluit van 7 augustus 1987

bron
federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu
numac
2014024232
pub.
08/08/2014
prom.
25/04/2014
ELI
eli/besluit/2014/04/25/2014024232/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

25 APRIL 2014. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 15 december 1987 houdende uitvoering van de artikels 13 tot en met 17 van de wet op de ziekenhuizen zoals gecoördineerd door het koninklijk besluit van 7 augustus 1987


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de Grondwet, artikel 108;

Gelet op de gecoördineerde wet van 10 juli 2008Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/07/2008 pub. 31/03/2011 numac 2011000186 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Gecoördineerde wet betreffende de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 10/07/2008 pub. 04/06/2010 numac 2010000299 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen. - Duitse vertaling sluiten op de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen, artikelen 18, 19, 20, § 1, 21 en 22, eerste lid;

Gelet op het koninklijk besluit van 15 december 1987 houdende uitvoering van de artikels 13 tot en met 17 van de wet op de ziekenhuizen zoals gecoördineerd door het koninklijk besluit van 7 augustus 1987;

Gelet op het advies van de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer, gegeven op 17 juli 2013;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 22 januari 2014;

Gelet op advies nr. 55.712/3 van de Raad van State, gegeven op 11 april 2014, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Op de voordracht van de Minister van Volksgezondheid, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.In artikel 5 van het koninklijk besluit van 15 december 1987 houdende uitvoering van de artikels 13 tot en met 17 van de wet op de ziekenhuizen zoals gecoördineerd door het koninklijk besluit van 7 augustus 1987, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 3 augustus 2012Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 03/08/2012 pub. 04/09/2012 numac 2012024297 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 23 oktober 1964 tot bepaling van de normen die door de ziekenhuizen en hun diensten moeten worden nageleefd sluiten, wordt de bepaling onder 3° aangevuld met de woorden ", onder meer door zijn visie ter zake toe te lichten bij het orgaan dat volgens het juridisch statuut van het ziekenhuis belast is met het beheer van de uitbating van het ziekenhuis".

Art. 2.In artikel 6 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 3 augustus 2012Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 03/08/2012 pub. 04/09/2012 numac 2012024297 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 23 oktober 1964 tot bepaling van de normen die door de ziekenhuizen en hun diensten moeten worden nageleefd sluiten, worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1° in de bepaling onder 4° worden de woorden "in het ziekenhuis" vervangen door de woorden "door het ziekenhuis"; 2° het wordt aangevuld met de bepaling onder 13°, luidende : `13° een persoonlijk dossier voor elke ziekenhuisgeneesheer die in het ziekenhuis prestaties verricht, bij te houden.'.

Art. 3.In hetzelfde besluit wordt een artikel 6/1 ingevoegd, luidende: "

Art. 6/1.§ 1. Indien de hoofdgeneesheer meent dat de goede gang van zaken met betrekking tot het risicobeheer en de veiligheid van de patiënten in het medisch departement in gevaar komt, neemt hij de nodige maatregelen tot de organisatie van een gerichte medical audit.

Hij brengt de medische raad en de algemeen directeur van zijn voornemen evenals de aanleiding ertoe op de hoogte. § 2. De hoofdgeneesheer kan in het kader van de medische staff-werking de medewerking van de betrokken ziekenhuisgeneesheren aan bedoelde gerichte medical audit verplichten. In elk geval pleegt de hoofdgeneesheer voor, tijdens en na de gerichte medical audit overleg met de betrokken geneesheer-diensthoofden. Ander ziekenhuispersoneel kan bij de audit worden betrokken na overleg en in samenwerking met het hoofd van het departement van het ziekenhuis waartoe bedoeld ziekenhuispersoneel behoort. § 3. De hoofdgeneesheer brengt de beheerder op de hoogte van het resultaat van de gerichte medical audit. Naast een mondelinge toelichting bezorgt hij de beheerder een schriftelijk rapport van het verloop van de audit.

Bij de bespreking van het resultaat van de gerichte medical audit binnen het orgaan dat volgens het juridisch statuut van het ziekenhuis belast is met het beheer van de uitbating van het ziekenhuis, geven de hoofdgeneesheer en de betrokken ziekenhuisgeneesheren een toelichting indien zij daartoe worden uitgenodigd. § 4. De resultaten van de gerichte medical audit worden aan de medische raad overgemaakt. Hierbij worden enkel de persoonsgegevens overgemaakt die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de opdrachten van de medische raad. § 5. De hoofdgeneesheer legt in samenwerking met de betrokken geneesheer-diensthoofd een implementatieplan met actiepunten op en evalueert de uitvoering van de actiepunten. § 6. Het verloop van de procedure met betrekking tot de gerichte medical audit wordt vastgesteld in het reglement inzake de organisatie en de coördinatie van de medische activiteit van het ziekenhuis en omvat minstens volgende stappen : 1° selectie en omschrijving van klinisch of organisatorisch probleem;2° vastleggen van de aard van de te verzamelen gegevens en gebeurlijk de af te toetsen standaarden conform de stand van de wetenschap;3° datacollectie;4° aanduiding van de actiepunten en overleg met de betrokken diensthoofden. § 7. De persoonsgegevens verzameld tijdens de gerichte medical audit worden bewaard gedurende de tijd vereist voor de uitvoering van het in paragraaf 5 bedoelde implementatieplan.".

Art. 4.In hetzelfde besluit wordt een artikel 6/2 ingevoegd, luidende : "

Art. 6/2.Het persoonlijk dossier zoals bedoeld in artikel 6, 13°, bevat gegevens met betrekking tot : 1° het diploma;2° het visum van de provinciale geneeskundige commissie;3° de genoten opleidingen en bijkomende vormingen;4° de indiensttreding;5° eventuele performantiebeoordelingen;6° accreditering zoals bedoeld in de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen gecoördineerd op 14 juli 1994;7° de verzekeringstoestand inzake de burgerlijke aansprakelijkheid. Deze gegevens worden in de mate van het mogelijke bekomen uit een authentieke bron.

Het persoonlijk dossier wordt bewaard gedurende een periode van dertig jaren vanaf de datum dat de betreffende ziekenhuisgeneesheer zijn/haar laatste prestatie heeft verricht in het ziekenhuis.".

Art. 5.De minister bevoegd voor Volksgezondheid is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 25 april 2014.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Volksgezondheid, Mevr. L. ONKELINX

^